مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
باب ذکر ۳ ... وَ اِجْعَلْ ذِكْرَ اَللَّهِ تَعَالَى مِنْ أَجْلِ ذِكْرِهِ تَعَالَى إِيَّاكَ فَإِنَّه
ادامه باب ذکر
وَ لاَ تَزْدَادُ بِذَلِكَ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى إِلاَّ بُعْداً
وَ لاَ تَسْتَجْلِبُ بِهِ عَلَى معنى اَلْأَيَّامِ إِلاَّ وَحْشَةً
و حاصل و زياد نمی كنى
از ديدن ذكر خود نسبت به حقّ تعالى
مگر بَعُديّت و استجلاب نمی كنى
و نمی كِشى به ديدنِ ذكرِ خود
در گذشتن ايّام
مگر وحشت را
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
باب نیت ۱ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : صَاحِبُ اَلنِّيَّةِ اَلصَّادِقَةِ صَاحِبُ اَلْقَل
ادامه باب نیت
... و اهل غفلت را ذمّ فرموده حقّ تعالى :
نيستند ايشان مگر مثل بهايم از حيوانات
بلكه ايشان گمراه ترند
و فرمود : اينها اهل غفلت هستند
ثُمَّ اَلنِّيَّةُ تَبْدُو مِنَ اَلْقَلْبِ عَلَى قَدْرِ صَفَاءِ اَلْمَعْرِفَةِ
وَ تَخْتَلِفُ عَلَى حَسَبِ اِخْتِلاَفِ اَلْإِيمَانِ فِي مَعْنَى قُوَّتِهِ وَ ضَعْفِهِ
بعد از آن نيّت ظاهر می شود
از دل بر قدر صفاء معرفت
و مختلف می شود نيّت
برحسب اختلاف وقت ها به معنى قوّت و ضعف او
۱۴۰۳ ۱۱ ۱۲-۱۰۳.mp3
7.43M
ادامه باب صمت
... فَأَغْلِقْ بَابَ لِسَانِكَ
عَمَّا لَكَ مِنْهُ بُدٌّ
لاَ سِيَّمَا إِذَا لَمْ تَجِدْ أَهْلاً لِلْكَلاَمِ
وَ اَلْمُسَاعِدَ في اَلْمُذَاكَرَةِ لِلَّهِ
وَ فِي اَللَّهِ
پس در به روى زبان ببند
و قفل او را مگشا
مگر وقتى كه ضرور شود
خصوص وقتى كه نيابى كسى كه
از براى خدا
و در راه خدا با او تكلّم توان كرد
وَ كَانَ رَبِيعُ بْنُ خَيْثَمٍ
يَضَعُ قِرْطَاساً بَيْنَ يَدَيْهِ
فَيَكْتُبُ كُلَّ مَا يَتَكَلَّمُ بِهِ
ثُمَّ يُحَاسِبُ نَفْسَهُ فِي عَشِيَّتِهِ
مَا لَهُ وَ مَا عَلَيْهِ
وَ يَقُولُ آهِ آهِ نَجَا اَلصَّامِتُونَ يَقِيناً او بَقِينَا
ربيع پسر خثيم
هر روز كاغذى پيش خود مىگذاشت
و هر چه مىگفت
مىنوشت
و در شام نوشتهها را مىخواند
و با نفس خود محاسبه مىكرد
و مىگفت : آه كه
نجات يافتند خاموشان و كم گويان
و ما بسيارگو
ماندهايم
وَ كَانَ بَعْضُ أَصْحَابِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم
يَضَعُ اَلْحَصَاةَ فِي فَمِهِ
فَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ
بِمَا عَلِمَ أَنَّهُ لِلَّهِ
وَ فِي اَللَّهِ
وَ لِوَجْهِ اَللَّهِ
أَخْرَجَهَا مِنْ فَمِهِ
طريق بعضى از اصحاب پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم این بود كه
مىگذاشتند سنگى در دهان خود
و هر گاه خواستهاند كه حرفى بگويند
با خود فكر مىكردهاند اگر از براى خدا
و در راه خدا بود
سنگ را از دهان بيرون كرده
مىگفتهاند
و گر نه
نه
۱۴۰۳ ۱۱ ۲۶-۱۰۴.mp3
6.83M
جلسه ۱۰۴
ادامه باب صمت
وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ اَلصَّحَابَةِ رِضْوَانُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ كَانُوا يَتَنَفَّسُونَ تَنَفُّسَ اَلْغَرْقَى
وَ يَتَكَلَّمُونَ شَبِيهَ اَلْمَرْضَى
بسيارى از صحابۀ آن حضرت
اكثر اوقات
ساكت بودهاند
و آه بلندى از سينۀ پردرد مىكشيدهاند
و به سبيل ندرت كه حرفى مىزدهاند
حرف زدن ايشان
شبيه بود به حرف زدن بيماران
كه از روى ضعف و خستگى باشد
وَ إِنَّمَا سَبَبُ هَلاَكِ اَلْخَلْقِ
وَ نَجَاتِهِمِ اَلْكَلاَمُ وَ اَلصَّمْتُ
و به درستى كه
نيست هلاكت خلايق و نجات ايشان
مگر در حرف زدن و خاموش بودن
فَطُوبَى لِمَنْ رُزِقَ مَعْرِفَةَ عَيْبِ اَلْكَلاَمِ وَ صَوَابِهِ
وَ عَلِمَ اَلصَّمْتَ وَ فَوَائِدَهُ
فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أَخْلاَقِ اَلْأَنْبِيَاءِ
وَ شِعَارِ اَلْأَصْفِيَاءِ
خوشا حال كسى كه
راه برده است و تميز كرده است
ميان كلام معيوب و كلام درست
و خوشا حال كسى كه
راه برده است بر فوائد صمت و خاموشى
كه هر كه راه به او برد
البتّه اختيار صمت مىكند
و از رذيلۀ پرگوئى نجات مىيابد
چرا كه صمت از اخلاق پيغمبران است
و شعار اصفيا و برگزيدگان است
وَ مَنْ عَلِمَ قَدْرَ اَلْكَلاَمِ
أَحْسَنَ صُحْبَةَ اَلصَّمْتِ
هر كه دانست قدر كلام را
بهتر سکوت میکند
و اختيار مىكند صمت را
و لب به تكلّم نمىگشايد
مگر به ضرورت
وَ مَنْ أَشْرَفَ عَلَى مَا فِي لَطَائِفِ اَلصَّمْتِ
وَ اِئْتَمَنَهُ عَلَى خَزَائِنِهِ
كَانَ كَلاَمُهُ وَ صَمْتُهُ
كُلُّهُ عِبَادَةً
هر كه مطّلع شد بر لطايف و فوايد خاموشى
و راه به خزاين او برد
و معايب و مضارّ تكلّم
به او معلوم شد
تكلّم و صمت او
عبادت است
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
جلسه ۱۰۴ ادامه باب صمت وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ اَلصَّحَابَةِ رِضْوَانُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ كَانُوا
ادامه جلسه ۱۰۴
وَ لاَ يَطَّلِعُ عَلَى عِبَادَتِهِ هَذِهِ
إِلاَّ اَلمَلِكُ اَلْجَبَّارُ
و مطّلع نیست بر این عبادت
مگر حضرت مَلِکِ جَبّار
باب راحتی براى مؤمن
قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
لاَ رَاحَةَ لِمُؤْمِنٍ عَلَى اَلْحَقِيقَةِ
إِلاَّ عِنْدَ لِقَاءِ اَللَّهِ تَعَالَى
وَ مَا سِوَى ذَلِكَ فَفِي أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ
امام صادق عليه السّلام
راحتى نيست مر مؤمن را
جز در نزد ملاقات خداوند
و غير از آن
پس در چهار چيز است ...
سلام علیکم
به اطلاع جميع دوستان و محبین
ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین
میرساند
ادامه جلساتِ شرحِ کتابِ شریفِ
مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه
توسطِ جنابِ حجت الاسلام و المسلمین
دکتر شیخ داود حسن زاده
در سالِ جدیدِ شمسی برگزار میشود .
در ایامِ ماه مبارکِ رمضان
چنانچه ایشان جلساتی داشته باشند
در این کانال
جهت استفاده گذاشته خواهد شد
بعون الله تعالی
اَللّهُمَّ
اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا
فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ
فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ ...
آمین یا رب العالمین