eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
32هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
146 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اتحاد و همبستگی زمانی ارزش دارد که با محوریت دین حق باشد «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‌اللّهِ جَمیعاً وَلاتَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ اِذْكُنْتُمْ اَعْداءً فَاَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَاَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ اِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَة مِنَ‌النّارِ فَاَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آیاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُون» (آل‌عمران ۱۰۳) ترجمه: «و همگى به ريسمان خدا (به دين و كتاب و آورندگان وحى) چنگ زنيد و پراكنده نشويد، و نعمت خدا را دربارۀ خود به ياد آريد آن گاه كه با هم دشمن بوديد پس ميان دل هاى شما الفت افكند، پس به نعمت او برادر يكديگر شديد و شما بر لب گودالى از آتش بوديد پس شما را از آن برهانيد خداوند اين چنين نشانه هاى (توحيد و قدرت و حكمت) خود را براى شما روشن مى كند شايد هدايت يابيد.» 🔹️خداوند مى‌خواهد همه را دور یک محور جمع کند و با هم پیوند دهد؛ ولى نه هر محورى، بلکه محور «حبل اللّه». در سایه درآویختن به «حبل‌اللّه» و تدین به دین الهى، همه متحد شوید و پراکنده نگردید. بنابراین، در اسلام، اتحاد و پیوند، خود به خود، داراى ارزش مطلق نیست و هر نوع اتحاد و پیوندى نمى‌تواند ارزشمند باشد. 🔸️ارزش همبستگى و اتحاد، نسبى است و بستگى به محور بودن دین حق و مصالح معنوى دارد. اسلام تلاش دارد تا همه انسان‌ها بر محور دین حق که عامل تأمین مصالح معنوىِ انسان است، متحد شوند و تنها به تأمین مصالح مادىِ زندگى‌شان اکتفا نمى‌کند. در آیه‌هاى فراوانى، بر محور بودن دین حق، براى همبستگى‌هاى اجتماعى و همزیستىِ انسان‌ها تأکید شده است 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۱ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | وظیفه داریم از حال همسایه های مان باخبر باشیم 🔺️قسمت نوزدهم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
📸 | جهت خدایی 🔸️بهترین لحظات عمرِ ما، اوقاتى است که به مولایمان توسّل مى‌جوییم؛ در فراق او اشک مى‌ریزیم؛ در مدح او اشعار و سخنانى مى‌شنویم؛ در عزاى اجدادش عزادارى مى‌کنیم و...، ولى این‌ها هیچ کدام هدف نهایى نیست. 🔹️این دستورها را به ما داده‌اند تا جهت مِهر و محبّت‌هاى ما به یک سمت و سو تمرکز یابد و پاک‌ترین عواطف ما به یک جهت که جهت خدایى است، سوق داده شود و دل‌هاى ما به زخارف پست دنیا تعلّق نیابد. آرى، دلى که به وجود مقدّس ولى عصر سپرده مى‌شود، دیگر جا ندارد به اغیار سپرده شود. 📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحه ۲۲ 🌸 ۴ 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چگونه ادای حقوق مالی باعث تزکیه نفس می‌شود؟ 🔺️قسمت بیستم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مومنین نباید با همدیگر قهر باشند 🔺️قسمت بیست و یکم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠الفت و محبت عامل همبستگی اجتماعی مؤمنان «... وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ اِذْكُنْتُمْ اَعْداءً فَاَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَاَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ اِخْواناً...» (آل‌عمران ۱۰۳) ترجمه: «... و نعمت خدا را دربارۀ خود به ياد آريد آن گاه كه با هم دشمن بوديد پس ميان دل هاى شما الفت افكند، پس به نعمت او برادر يكديگر شديد....» 🔹جامعه جهانى، که اسلام به عنوان ایدآل مطرح مى‌کند، هنوز تحقق نیافته و در حال حاضر نیز تحقق یافتنى نیست؛ اما اگر مردمى طالب حق باشند، مى‌توانند بر محور دین و بر اساس تعاون بر برّ و تقوا، جامعه‌اى نازل‌تر را تحقق بخشند. هنگامى که چنین جامعه الهى‌اى بر اساس حق، در اعتقاد و عمل، تأسیس شد و اعضاى آن در قالب دستورات و قوانین دینى با هم ارتباط برقرار کردند، میان اعضاى جامعه، عاطفه خاصى به وجود خواهد آمد. البته، همان‌گونه که قبلا گفتیم رابطه عاطفى، گاهى در اثر عامل طبیعى به وجود مى‌آید و گاهى عامل عقلانى، که در پیدایش این عواطف اجتماعى، عوامل عقلانى مؤثرند. 🔸اعضاى این جامعه، درک مى‌کنند که تلاش همه اعضا براى یک هدف است و همه براى یکدیگر مفید هستند. این درک، عواطف و محبت را در میان ایشان برمى‌انگیزد و به همبستگىِ اجتماعى آن‌ها استحکام مى‌بخشد. این همان الفت و محبتى است که بین مؤمنان به وجود مى‌آید و خداوند به عنوان یکى از بزرگ‌ترین نعمت‌هاى خود از آن یاد کرده و اعطاى این نعمت را بر مؤمنان منت نهاده و همواره به آنان یادآورى و توصیه مى‌کند که قدر این نعمت را بدانند و براى دوام آن بکوشند. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۴ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چگونه لایق عالی ترین رحمت الهی شویم؟ 🔺️قسمت بیست و دوم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
🗨 | در ‎شب قدر تا صبح ملائكه فوج فوج خدمت امام زمان علیه السلام می‌رسند و سلام عرض می‌کنند و اين شرفى است براى ملائكه كه اجازه داده می‌شود خدمت امام زمان برسند و به ايشان اداى احترام بكنند، ما هم این شب را موقعیتی بشناسیم برای توجه خاص به قطب عالم امکان. 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠ناتوانی عوامل مادی در تألیف قلوب مؤمنان «وَاَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ اَنْفَقْتَ ما فى اْلاَرْضِ جَمِیعاً ما اَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلكِنَّ‌اللَّهَ اَلَّفَ بَيْنَهُمْ اِنَّهُ عَزِیزٌ حَكِیم» (انفال ۶۳) ترجمه: « و ميان دل هاى آنها الفت افكند، كه اگر همۀ آنچه را در روى زمين است خرج مى كردى نمى توانستى ميان دل هايشان الفت افكنى و لكن خداوند ميانشان الفت افكند، كه همانا او مقتدر غالب و داراى حكمت است» 🔹این آیه، خطاب به پیغمبر اکرم مى‌فرماید که اگر تو همه دارایى‌هاى روى زمین را در اختیار مى‌داشتى و همه را صرف مى‌کردى، نمى‌توانستى اقوام مختلف عرب را با هم مهربان کنى؛ اما خداى متعال با نعمت اسلام، دل‌هاى ایشان را به هم نزدیک و آنان را با هم مهربان کرد؛ یعنى صرف‌نظر از این عامل الهى، که یک عامل معنوى و حاکم بر دل‌هاى مردم است، اگر تو مى‌خواستى همه دارایى‌هاى روى زمین را به کار گیرى تا آنان با هم انس بگیرند، در این کار موفق نمى‌شدى. 🔸پس وحدت و همبستگىِ مردم مسلمان با هم، نعمت بزرگى است که در سایه اسلام و ایمان به خدا به وجود آمده و ارزش آن از همه نعمت‌هاى مادى بیش‌تر است؛ زیرا همه اموال روى زمین اگر یک‌جا صرف مى‌شد که تنها بین طوایف عرب دوستى برقرار شود، سودى نداشت؛ اما اکنون، همه مسلمانان، اعم از عرب و غیرعرب، در سایه اسلام و بدون صرف مال، با هم انس پیدا کرده‌اند که این انس و محبت متقابل، براى تأمین مصالح مادى و معنوى این جامعه، بسیار مؤثر و ارزش آن از همه نعمت‌هاى مادى بالاتر است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۵ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | صرف توفیق الهی برای انجام کار کافی نیست 🔺️قسمت بیست و سوم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠تنها دوستی پایدار، دوستی بر محور ایمان است «وَ قالَ اِنَّما اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ اَوْثاناً مَوَدَّةَ بَيْنِكُمْ فى الْحَیوةِ الدُّنْیا...» (عنکبوت ۲۵) ترجمه: «و (ابراهيم) گفت: جز اين نيست كه شما غير از خداوند بت‌هايى برگرفته ايد تا مايۀ دوستى در ميانتان در زندگى دنيا باشد...» 🔹ابراهیم به بت‌پرستان مى‌گفت: این که بت‌پرستى در جامعه شما رواج پیدا کرده، نه به خاطر این است که آن را آیین حقیقى تلقى کرده و با پژوهش و تحقیق، بت‌پرستى را برگزیده و به آن واقعاً اعتقاد دارید، بلکه شما منافع مادى مشترک دارید و بت‌پرستى را محور قرار داده‌اید تا منافع مادىِ زندگى شما تأمین شود. چنین وحدتى، هر چند مصالح زندگىِ مادى را تأمین مى‌کند، اما از نظر معنوى و اخلاقى ارزشى ندارد. 🔶ارزش همبستگى‌هاى اجتماعى، وابسته به این است که به دنبال هدف صحیح به وجود بیایند و براى تأمین مصالح معنوى مشترک مفید باشند. در غیر این صورت، هرچند از جهت مادى مفید باشند، اما به لحاظ معنوى زیانبار است و پشیمانى مى‌آورد. از این رو، خداوند مى‌فرماید: بسیارى از کسانى که در این جهان دوست یکدیگرند و با هم روابط صمیمى دارند، در روز قیامت دشمن هم خواهند بود و از آن‌جا که در قیامت، دیگر منافع مادى کارساز نیست و مى‌فهمند همان دوستان سبب عذاب ایشان شده‌اند، آرزو مى‌کنند که اى کاش با آنان دوست نمى‌شدند. تنها دوستىِ پایدارى که در قیامت هم مفید است، دوستى بر محور ایمان و تقوا است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۷ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چه مسائلی دین داری ما را تهدید می‌کند؟ 🔺️قسمت بیست و چهارم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
📸 | رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان: تفکر صحیح به استاد و راهنما نیاز دارد که به‌عنوان نمونه مرحوم آیت‌الله مصباح در مسائل فکری، یک استاد و راهنمای مرجع بود. ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠رابطه ولایی با کفار ممنوع «لايَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ اَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ المُؤمِنِینَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فى شَىء اِلاَّ اَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اِلَى اللَّهِ الْمَصِیر» (آل‌عمران ۲۸) ترجمه : «مؤمنان نبايد كفّار را به جاى مؤمنان دوست و ياور و سرپرست بگيرند، و هر كس چنين كند در هيچ رابطه اى با خدا نيست، مگر آنكه بخواهيد از آنان به نحوى تقيه نماييد و خدا شما را از (عذاب) خود بر حذر مى دارد، و بازگشت (همۀ زنده ها) به سوى خداست» 🔹خداوند عواطف اجتماعى را بر محور ایمان و تقوا و بر اساس دین الهى، کنترل و محدود کرده و اجازه تجاوز از این حدود را نمى‌دهد. مخالفت قرآن با عواطف و دوستى‌هایى که از چارچوب ملاک نامبرده تجاوز کرده باشد، شدید است و با تعابیر تند، در آیه‌هاى بسیارى، مسلمانان را از آن منع مى‌کند. شاید بتوان گفت که این آیه از صریح‌ترین و گویاترین آیه‌ها در این زمینه است که با لحنى تند، مؤمنان را از برقرارى روابط دوستانه با کفار بر حذر مى‌دارد. 🔸در این آیه، واژه «اولیاء» جمع ولىّ، به کار رفته است. این کلمه، با کلمه‌هاى «ولایت» و «تولّى» هم‌ریشه است که به معناى ارتباط و دوستى و نزدیک شدن و همبستگى به کار مى‌رود و هرگاه دو نفر چنان با هم نزدیک باشند که با هم همبستگى داشته باشند، درباره آنان تعبیر «ولایت» به کار مى‌رود. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۸ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
13.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان: من کمتر اسم از افراد می‌آورم، [امّا] مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک استادِ فکر بود؛ البتّه ایشان کارهای سیاسی و فکرهای سیاسی هم میکردند، درباره‌ی آنها [یعنی] مسائل سیاسی بحثی ندارم، [لکن] درباره‌ی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که می‌توانست مرجع و ملجأ باشد. این ‌جور آدم‌ها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد میخواهد. ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چگونه از فریب شیطان در امان بمانیم؟ 🔺قسمت بیست و پنجم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخن‌نگاشت | آقای مصباح یک استادِ فکر بود 🔻 رهبر انقلاب، در دیدار دانشجویان: مرحوم آقای (رضوان ‌الله ‌علیه) یک استادِ فکر بود... درباره‌ی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این ‌جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم میخواهد. ۱۴۰۱/۲/۶ 🌙 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تنها راه نجات از آتش گناهان چیست؟ 🔺️قسمت بیست و ششم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چه کسی می‌تواند ما را از سیاهی گناه نجات دهد؟ 🔺️قسمت بیست و هفتم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠 مؤمن باید در برائت از کفار صراحت داشته باشد «قَدْ کانَتْ لَكُمْ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فى ابْراهیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ اِذْ قالُوا لِقَومِهِمْ اِنّا بُرَءاءُ مِنْكُمُ وَ مِمّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ‌اللّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدَاَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَالْبَغْضاءُ اَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللّهِ وَحْدَهُ اِلاَّ قَوْلَ اِبْراهیمَ لاِبیهِ لاَسْتَغْفِرَنَّ لَک...» (ممتحنه ۴) ترجمه: «به يقين براى شما در (روش) ابراهيم و كسانى كه همراه او بودند سرمشق خوبى است، آن گاه كه به (كفار) قوم خود گفتند: حتما ما از شما و از آنچه به جاى خدا مى‌پرستيد بيزاريم، ما به (آيين و خدايان) شما كفر ورزيديم، و هميشه ميان ما و شما عداوت و دشمنى پديدار است تا آن گاه كه به خداى يگانه ايمان آوريد؛ جز گفتار ابراهيم به پدرش (يا ناپدرى يا عمويش) كه من براى تو (از خدا) آمرزش خواهم خواست...» 🔹خوب است به آیه‌اى اشاره کنیم که در این زمینه، الگو و اسوه‌اى را به مسلمانان معرفى مى‌کند تا دوستى‌ها و دشمنى‌هاى خود را با پیروى از آن تنظیم کنند. شما باید از ابراهیم و همراهان وى پیروى کنید که به همشهریان خود، به صراحت و روشنى گفتند: ما از شما و آن چه را مى‌پرستید، بیزاریم. 🔸مؤمن باید در برابر کافر، این چنین صریح باشد؛ زیرا سیاست بازى با دشمنان دین معنا ندارد. از کفار اظهار برائت کنید و دشمنىِ خود را آشکار سازید. این اختلاف بر سر هدف است و اساس آن، ایمان و کفر خواهد بود. هرگز نباید اعتقاد را با چیز دیگرى معامله کرد و تنها راه رفع این اختلاف، آن است که دشمن به خدا ایمان آورد. 🔹آیه شریفه حضرت ابراهیم را براى مسلمانان الگو قرار داده است؛ اما یک مورد را استثنا کرده و مى‌فرماید: همه رفتارهاى ابراهیم را الگو قرار دهید جز این را که به سرپرست خانواده‌اش وعده داد که برایش استغفار کند که این یک رفتار محبت‌آمیز بود از سوى ابراهیم نسبت به او. شما در این کار، از ابراهیم پیروى نکنید؛ یعنى اگر در میان اعضاى خانواده‌تان کسى کافر بود، حتى وعده استغفار هم به او ندهید. البته وعده ابراهیم‌ (علیه السلام) هم در حالى بود که هنوز عناد آزر ثابت نشده بود و ابراهیم امید به هدایت او داشت 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۱۵ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چگونه می‌شود از محاصره شیطان جان سالم به در برد؟ 🔺️قسمت بیست و هشتم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠رابطه دوستانه با کفاری که به منافع اسلام آسیبی نمی‌رسانند «لايَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فى الدِّيْنِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دیارِكُمْ اَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا اِلَيْهِمْ اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ» (ممتحنه ۸) ترجمه: «خدا شما را از كسانى (از كفار) كه با شما دربارۀ دين نجنگيده و شما را از خانه هايتان بيرون نكرده اند منع نمى كند كه به آنها نيكى كنيد و با قسط و عدل رفتار نماييد، زيرا خدا عدالت پيشگان را دوست دارد» 🔹️با جامعه‌اى که دشمن جامعه اسلامى باشد و بخواهد مصالح مادى و معنوى یا مصالح معنوىِ مسلمانان را تهدید کند، نباید روابط دوستانه داشته باشیم؛ اما اگر نسبت به مصالح معنوى ما بى‌طرف باشند و به خاطر منافع خودشان با مسلمانان روابط برقرار کنند، که طبعاً براى جامعه اسلامى هم منافع مادى دربر خواهد داشت و ممکن است در سایه این رابطه، در دراز مدت، زمینه‌اى براى تأمین مصالح معنوى هم فراهم شود. چنین جامعه‌اى، هرچند کافر هم باشد، مسلمانان نباید به دشمنى با آنان برخیزند. آرى، باید از موضع قدرت، به آنان که با شما جنگ و دشمنى نمى‌کنند، احسان کنید و روابطى عادلانه داشته باشید. پس ارزش منفى در جایى است که مصالح معنوى شما تهدید شود؛ یعنى دو گروه کفر و ایمان، متقابلا بر سر هدف اساسى نزاع داشته باشند و کفار سرسختانه به طرفدارى از کفر، به دشمنى با جامعه اسلامى برخیزند؛ اما اگر کفار به ایمان شما زیانى نمى‌رسانند، مى‌توانید با آنان رابطه دوستى برقرار کنید. 🔸️حتى خداوند دوست دارد که با آنان عادلانه رفتار کنید و به آن‌ها زور نگویید. پس در رفتار با ایشان عدالت پیشه کنید، اگر پیمانى با شما بسته‌اند، تا وقتى که به پیمانشان وفا دارند، شما هم بر پیمان خود وفادار باشید و آن را محترم شمارید، نه آن‌که به هنگام قدرت، پیمان خود را بشکنید؛ زیرا با نقض پیمان، ارزش‌هاى اخلاقى پامال مى‌شود و اعتماد به پیمان‌ها از بین مى‌رود و این براى همه جوامع بشرى خطرناک خواهد بود. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۱۷ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چگونه در زمره صالحان باشیم؟ 🔺️قسمت بیست و نهم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠کسانی که در جامعه ایجاد اختلاف می‌کنند در زمره مفسدان اجتماعی به شمار می‌آیند «... فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما مايُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِه...» (بقره ۱۰۲) ترجمه: «ولى آنها از آن دو فرشته چيزى را مى آموختند كه ميان مرد و همسرش جدايى مى‌افكندند» 🔹️در یک جامعه صالح باید بین افراد و گروه‌هاى جامعه روابط صحیح برقرار باشد؛ چنان‌که در زندگىِ خانوادگى، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند، خواهر و برادر و... وجود دارد. روابط عاطفى ـ همان‌طور که گذشت ـ در پیوستگىِ اعضاى جامعه نقش چشمگیرى دارد و مى‌تواند عامل مهمى براى تأمین مصالح اجتماعى باشد. پس اگر کسانى در جامعه، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند و... اختلاف ایجاد کنند یا رابطه میان کارگر و کارفرمایى را که بر اساسى درست، روابط قانونى و مشروع دارند، تیره و تار سازند و یا دیگر گروه‌ها و قشرهاى اجتماعى را به جان هم بیندازند و علیه یکدیگر بشورانند، چنین کسانى نیز در زمره مفسدان اجتماعى به شمار مى‌آیند و چنین جامعه‌اى فاسد است و نمى‌توان در آن، زندگى را به سلامت گذراند. 🔸️این آیه در داستان هاروت و ماروت آورده است که بنى‌اسرائیل از ایشان سحر یاد مى‌گرفتند تا میان زن و شوهر دشمنى ایجاد کنند. پس به طور کلى، هر کارى که روابط عاطفىِ میان اعضاى جامعه را تیره سازد، مثل سخن‌چینى و سحر، جزء فساد یا مفاسد اجتماعى است و برعکس، هر کارى که عواطف اعضاى جامعه به یکدیگر را برانگیزد و جوّ محبت و دوستى را میان آنان فراهم سازد، جزء اصلاح یا مصالح اجتماعى است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۶۰ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | معنای صلوات چیست؟ 🔺️قسمت سی‌ام مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠کسانی که در جامعه ایجاد اختلاف می‌کنند در زمره مفسدان اجتماعی به شمار می‌آیند «... فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما مايُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِه...» (بقره ۱۰۲) ترجمه: «ولى آنها از آن دو فرشته چيزى را مى آموختند كه ميان مرد و همسرش جدايى مى افكندند» 🔹️در یک جامعه صالح باید بین افراد و گروه‌هاى جامعه روابط صحیح برقرار باشد؛ چنان‌که در زندگىِ خانوادگى، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند، خواهر و برادر و... وجود دارد. روابط عاطفى ـ همان‌طور که گذشت ـ در پیوستگىِ اعضاى جامعه نقش چشمگیرى دارد و مى‌تواند عامل مهمى براى تأمین مصالح اجتماعى باشد. پس اگر کسانى در جامعه، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند و... اختلاف ایجاد کنند یا رابطه میان کارگر و کارفرمایى را که بر اساسى درست، روابط قانونى و مشروع دارند، تیره و تار سازند و یا دیگر گروه‌ها و قشرهاى اجتماعى را به جان هم بیندازند و علیه یکدیگر بشورانند، چنین کسانى نیز در زمره مفسدان اجتماعى به شمار مى‌آیند و چنین جامعه‌اى فاسد است و نمى‌توان در آن، زندگى را به سلامت گذراند. 🔸️این آیه در داستان هاروت و ماروت آورده است که بنى‌اسرائیل از ایشان سحر یاد مى‌گرفتند تا میان زن و شوهر دشمنى ایجاد کنند. پس به طور کلى، هر کارى که روابط عاطفىِ میان اعضاى جامعه را تیره سازد، مثل سخن‌چینى و سحر، جزء فساد یا مفاسد اجتماعى است و برعکس، هر کارى که عواطف اعضاى جامعه به یکدیگر را برانگیزد و جوّ محبت و دوستى را میان آنان فراهم سازد، جزء اصلاح یا مصالح اجتماعى است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۶۰ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱@mesbahyazdi_ir
📸 | بالاترین عاشقِ خدا 🔹️هدف از وجود امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه الشریف و آباى گرامى اش این بوده که من و شما با خدا آشنا شویم؛ بنابراین هرچه با تمسّک به گفتار و رفتار اهل بیت علیهم السلام در مسیر معرفت و عبودیت خداوند متعال پیش برویم، به اهداف حضرت نزدیک‌تر شده و قلب مطهّر او را شادتر ساخته‌ایم؛ چرا که حضرت، بالاترین عاشق خدا است که بیش‌تر از هر چیز رضایت خدا را مى‌خواهد و رضایت خدا هم در این است که بندگانش هرچه بیش‌تر با او آشناتر و به او نزدیک‌تر شوند. 📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحه۲۶ 🌸 ۵ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠امانت‌داری یکی از مصادق روشن رعایت عهد است «إنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أنْ تُؤَدُّوا الاْماناتِ اِلى اَهْلِها...» (نساء ۵۸) ترجمه:«همانا خداوند به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش رد كنيد» 🔹یکى از مصادیق روشن عهد، که مورد تأکید قرار گرفته و در بعضى آیات، در کنار عهد ذکر شده، امانت‌دارى است. رعایت عهد و اداى امانت، نزد همه عقلا، از هر دین و مذهبى که باشند، محترم است. از این‌جا است که علماى اصولى گفته‌اند: حکم به لزوم رعایت عهد و اداى امانت از مستقلات عقلیه است؛ یعنى عقل بدون کمک وحى، آن را درک مى‌کند. رعایت عهد یکى از مصادیق بارز صلاح، معروف و عدالت است؛ چنان که پیمان‌شکنى و نقض عهد و خیانت در امانت نیز از مصادیق آشکار ظلم، منکر و فساد است. 🔶مسلّماً منظور از این امانت‌ها (الامانات) همان امانت‌هاى معمولى و مالىِ رایج میان مردم است؛ هر چند که احتمالا، مى‌توان حکم این آیه را به امانت‌هاى الهى و امانت‌هاى عمومى نیز تعمیم داد؛ مانند آن که مردم، زمام امور جامعه را به دست رهبرى مى‌سپارند که حکم امانت را دارد و نباید در آن خیانت کند. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۸۹ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱@mesbahyazdi_ir
💠حقوق مردم امانت است «إِنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمٰانٰاتِ إِلىٰ أَهْلِهٰا وَ إِذٰا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النّٰاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّٰهَ نِعِمّٰا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللّٰهَ كٰانَ سَمِيعاً بَصِيراً» (نساء ۵۸) ترجمه:«همانا خداوند به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش رد كنيد (واجبات را به خدا و حقوق مردم را به مردم)، و چون ميان مردم داورى نماييد (در مورد نزاع يا درباره اشخاص و حوادث) عادلانه داورى كنيد حقّا كه خداوند شما را به نيكو اندرزى موعظه مى كند، همانا خداوند همواره شنوا و بيناست» 🔹مى‌توان گفت که در بینش اسلامى، حقوق مردم امانتى است از سوى خدا در دست ولىّ امر و مسئولان جامعه، و آنان باید کاملا رعایت این امانت مردمى را بکنند. به سخنى روشن‌تر، در بینش اسلامى، حاکمیت اصالتاً از آنِ خداوند است و هر حکومت حقى که در جامعه اسلامى برپا شود، باید از سوى خداوند باشد. 🔸حال یا مستقیماً خداوند این حاکمیت را به او اعطا کرده است؛ مانند حکومت و ولایت پیامبر و امامان معصوم. و یا با واسطه؛ مانند جانشین امام که منصوب خاص یا عام او هستند. پس جان، مال و ناموس مردم امانت‌هایى‌اند که خداى متعال، بىواسطه یا باواسطه، به حاکم شرعى سپرده است و اگر او در حفظ این امانت‌ها کوتاهى کند، اداى امانت نکرده است. البته با بیان دیگرى نیز مى‌توان گفت که وقتى مردم با کسى بیعت مى‌کنند، در حقیقت، جان و مال خود را به دست او مى‌سپارند و امارت و حکومت او را بر خود مى‌پذیرند؛ اما بیان نخست با اصول اسلام سازگارتر است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۹۰ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱@mesbahyazdi_ir
💠اخلاق و ارزش‌هاى اجتماعى از ریشه‌هاى روانى و ابعاد و انگیزه‌هاى فردى سرچشمه مى‌گیرند «واتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ اِذْ قَرَّبا قُرْبَاناً فَتُقُبَّلَ مِنْ اَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الاخَرِ قالَ لاَقْتُلَنَّكَ قالَ‌اِنَّما یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِین» (مائده ۲۷) ترجمه:«و داستان دو پسر آدم (هابيل و قابيل) را به حق و درستى بر آنها بخوان، آن گاه كه آن دو كار تقرب آورى انجام دادند (هابيل شتر نحر كرد و قابيل اندكى گندم پيش آورد) پس از يكى پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد (قابيل) گفت: حتما تو را خواهم كشت (هابيل) گفت: جز اين نيست كه خدا از پرهيزكاران مى پذيرد» 🔹از این آیه استفاده مى‌شود که در زمان حضرت آدم مراسم قربانى وجود داشته و این دو برادر که به نقل روایات، فرزندان بىواسطه حضرت آدم، با نام‌هاى هابیل و قابیل، بودند، به دستور پدرشان عبادت قربانى انجام دادند؛ ولى تنها قربانى هابیل پذیرفته شد و گفته‌اند که علامت قبولى قربانى این بود که آتشى بیاید و قربانى را بسوزاند. برادر دیگر، یعنى قابیل، که قربانى‌اش پذیرفته نشده بود، به شدت خشمگین شد و آتش حسادت به برادرش هابیل، در دل وى زبانه کشید. از این رو، به برادرش حمله ور شد تا او را بکشد. 🔸هابیل به او گفت: علت آن که قربانىِ تو پذیرفته نشد، این است که تو اهل تقوا نبودى و اگر تو در پىِ کشتن من هستى، من هیچ گاه در پىِ کشتن تو نخواهم بود؛ زیرا این کار گناه بزرگى است و من مرتکب چنین گناهى نمى‌شوم؛ اما سرانجام، قابیل برادرش هابیل را کشت. از این آیات به روشنى استفاده مى‌شود که منشأ نخستین قتلى که در روى زمین به دست قابیل اتفاق افتاد، حسد بوده است و نیز استفاده مى‌شود که اخلاق فردى در حوادث اجتماعى تأثیر مى‌گذارد. پس مسائل اجتماعى را نباید به کلى از مسائل فردى جدا داشت. 🔹اخلاق و ارزش‌هاى اجتماعى از ریشه‌هاى روانى و ابعاد و انگیزه‌هاى فردى سرچشمه مى‌گیرند و تقسیم کردن اخلاق به اخلاق فردى و اخلاق اجتماعى، در واقع، بر اساس موضوع‌ها و متعلقات آن‌ها است. در این که اخلاق ریشه روانى دارد و سرچشمه‌اش در مبادىِ نفسانى و انگیزه‌هاى روانىِ افراد است، فرقى بین اخلاق فردى و اجتماعى نیست. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۲۰۰ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱@mesbahyazdi_ir