💠ناتوانی عوامل مادی در تألیف قلوب مؤمنان
«وَاَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ اَنْفَقْتَ ما فى اْلاَرْضِ جَمِیعاً ما اَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلكِنَّاللَّهَ اَلَّفَ بَيْنَهُمْ اِنَّهُ عَزِیزٌ حَكِیم» (انفال ۶۳)
ترجمه: « و ميان دل هاى آنها الفت افكند، كه اگر همۀ آنچه را در روى زمين است خرج مى كردى نمى توانستى ميان دل هايشان الفت افكنى و لكن خداوند ميانشان الفت افكند، كه همانا او مقتدر غالب و داراى حكمت است»
🔹این آیه، خطاب به پیغمبر اکرم مىفرماید که اگر تو همه دارایىهاى روى زمین را در اختیار مىداشتى و همه را صرف مىکردى، نمىتوانستى اقوام مختلف عرب را با هم مهربان کنى؛ اما خداى متعال با نعمت اسلام، دلهاى ایشان را به هم نزدیک و آنان را با هم مهربان کرد؛ یعنى صرفنظر از این عامل الهى، که یک عامل معنوى و حاکم بر دلهاى مردم است، اگر تو مىخواستى همه دارایىهاى روى زمین را به کار گیرى تا آنان با هم انس بگیرند، در این کار موفق نمىشدى.
🔸پس وحدت و همبستگىِ مردم مسلمان با هم، نعمت بزرگى است که در سایه اسلام و ایمان به خدا به وجود آمده و ارزش آن از همه نعمتهاى مادى بیشتر است؛ زیرا همه اموال روى زمین اگر یکجا صرف مىشد که تنها بین طوایف عرب دوستى برقرار شود، سودى نداشت؛ اما اکنون، همه مسلمانان، اعم از عرب و غیرعرب، در سایه اسلام و بدون صرف مال، با هم انس پیدا کردهاند که این انس و محبت متقابل، براى تأمین مصالح مادى و معنوى این جامعه، بسیار مؤثر و ارزش آن از همه نعمتهاى مادى بالاتر است.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۵
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| صرف توفیق الهی برای انجام کار کافی نیست
🔺️قسمت بیست و سوم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠تنها دوستی پایدار، دوستی بر محور ایمان است
«وَ قالَ اِنَّما اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ اَوْثاناً مَوَدَّةَ بَيْنِكُمْ فى الْحَیوةِ الدُّنْیا...» (عنکبوت ۲۵)
ترجمه: «و (ابراهيم) گفت: جز اين نيست كه شما غير از خداوند بتهايى برگرفته ايد تا مايۀ دوستى در ميانتان در زندگى دنيا باشد...»
🔹ابراهیم به بتپرستان مىگفت: این که بتپرستى در جامعه شما رواج پیدا کرده، نه به خاطر این است که آن را آیین حقیقى تلقى کرده و با پژوهش و تحقیق، بتپرستى را برگزیده و به آن واقعاً اعتقاد دارید، بلکه شما منافع مادى مشترک دارید و بتپرستى را محور قرار دادهاید تا منافع مادىِ زندگى شما تأمین شود. چنین وحدتى، هر چند مصالح زندگىِ مادى را تأمین مىکند، اما از نظر معنوى و اخلاقى ارزشى ندارد.
🔶ارزش همبستگىهاى اجتماعى، وابسته به این است که به دنبال هدف صحیح به وجود بیایند و براى تأمین مصالح معنوى مشترک مفید باشند. در غیر این صورت، هرچند از جهت مادى مفید باشند، اما به لحاظ معنوى زیانبار است و پشیمانى مىآورد. از این رو، خداوند مىفرماید: بسیارى از کسانى که در این جهان دوست یکدیگرند و با هم روابط صمیمى دارند، در روز قیامت دشمن هم خواهند بود و از آنجا که در قیامت، دیگر منافع مادى کارساز نیست و مىفهمند همان دوستان سبب عذاب ایشان شدهاند، آرزو مىکنند که اى کاش با آنان دوست نمىشدند. تنها دوستىِ پایدارى که در قیامت هم مفید است، دوستى بر محور ایمان و تقوا است.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۷
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
7.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| چه مسائلی دین داری ما را تهدید میکند؟
🔺️قسمت بیست و چهارم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان: تفکر صحیح به استاد و راهنما نیاز دارد که بهعنوان نمونه مرحوم آیتالله مصباح در مسائل فکری، یک استاد و راهنمای مرجع بود.
۱۴۰۱/۰۲/۰۶
#مناسب_استوری
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠رابطه ولایی با کفار ممنوع
«لايَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ اَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ المُؤمِنِینَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فى شَىء اِلاَّ اَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اِلَى اللَّهِ الْمَصِیر» (آلعمران ۲۸)
ترجمه : «مؤمنان نبايد كفّار را به جاى مؤمنان دوست و ياور و سرپرست بگيرند، و هر كس چنين كند در هيچ رابطه اى با خدا نيست، مگر آنكه بخواهيد از آنان به نحوى تقيه نماييد و خدا شما را از (عذاب) خود بر حذر مى دارد، و بازگشت (همۀ زنده ها) به سوى خداست»
🔹خداوند عواطف اجتماعى را بر محور ایمان و تقوا و بر اساس دین الهى، کنترل و محدود کرده و اجازه تجاوز از این حدود را نمىدهد. مخالفت قرآن با عواطف و دوستىهایى که از چارچوب ملاک نامبرده تجاوز کرده باشد، شدید است و با تعابیر تند، در آیههاى بسیارى، مسلمانان را از آن منع مىکند. شاید بتوان گفت که این آیه از صریحترین و گویاترین آیهها در این زمینه است که با لحنى تند، مؤمنان را از برقرارى روابط دوستانه با کفار بر حذر مىدارد.
🔸در این آیه، واژه «اولیاء» جمع ولىّ، به کار رفته است. این کلمه، با کلمههاى «ولایت» و «تولّى» همریشه است که به معناى ارتباط و دوستى و نزدیک شدن و همبستگى به کار مىرود و هرگاه دو نفر چنان با هم نزدیک باشند که با هم همبستگى داشته باشند، درباره آنان تعبیر «ولایت» به کار مىرود.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۸
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
13.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان: من کمتر اسم از افراد میآورم، [امّا] مرحوم آقای مصباح (رضوان الله علیه) یک استادِ فکر بود؛ البتّه ایشان کارهای سیاسی و فکرهای سیاسی هم میکردند، دربارهی آنها [یعنی] مسائل سیاسی بحثی ندارم، [لکن] دربارهی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد میخواهد.
۱۴۰۱/۰۲/۰۶
🌙 @mesbahyazdi_ir
7.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| چگونه از فریب شیطان در امان بمانیم؟
🔺قسمت بیست و پنجم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخننگاشت | آقای مصباح یک استادِ فکر بود
🔻 رهبر انقلاب، در دیدار دانشجویان: مرحوم آقای #مصباح (رضوان الله علیه) یک استادِ فکر بود... دربارهی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم #استاد میخواهد. ۱۴۰۱/۲/۶
🌙 @Khamenei_ir
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| تنها راه نجات از آتش گناهان چیست؟
🔺️قسمت بیست و ششم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
8.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| چه کسی میتواند ما را از سیاهی گناه نجات دهد؟
🔺️قسمت بیست و هفتم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠 مؤمن باید در برائت از کفار صراحت داشته باشد
«قَدْ کانَتْ لَكُمْ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فى ابْراهیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ اِذْ قالُوا لِقَومِهِمْ اِنّا بُرَءاءُ مِنْكُمُ وَ مِمّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِاللّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدَاَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَالْبَغْضاءُ اَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللّهِ وَحْدَهُ اِلاَّ قَوْلَ اِبْراهیمَ لاِبیهِ لاَسْتَغْفِرَنَّ لَک...» (ممتحنه ۴)
ترجمه: «به يقين براى شما در (روش) ابراهيم و كسانى كه همراه او بودند سرمشق خوبى است، آن گاه كه به (كفار) قوم خود گفتند: حتما ما از شما و از آنچه به جاى خدا مىپرستيد بيزاريم، ما به (آيين و خدايان) شما كفر ورزيديم، و هميشه ميان ما و شما عداوت و دشمنى پديدار است تا آن گاه كه به خداى يگانه ايمان آوريد؛ جز گفتار ابراهيم به پدرش (يا ناپدرى يا عمويش) كه من براى تو (از خدا) آمرزش خواهم خواست...»
🔹خوب است به آیهاى اشاره کنیم که در این زمینه، الگو و اسوهاى را به مسلمانان معرفى مىکند تا دوستىها و دشمنىهاى خود را با پیروى از آن تنظیم کنند. شما باید از ابراهیم و همراهان وى پیروى کنید که به همشهریان خود، به صراحت و روشنى گفتند: ما از شما و آن چه را مىپرستید، بیزاریم.
🔸مؤمن باید در برابر کافر، این چنین صریح باشد؛ زیرا سیاست بازى با دشمنان دین معنا ندارد. از کفار اظهار برائت کنید و دشمنىِ خود را آشکار سازید. این اختلاف بر سر هدف است و اساس آن، ایمان و کفر خواهد بود. هرگز نباید اعتقاد را با چیز دیگرى معامله کرد و تنها راه رفع این اختلاف، آن است که دشمن به خدا ایمان آورد.
🔹آیه شریفه حضرت ابراهیم را براى مسلمانان الگو قرار داده است؛ اما یک مورد را استثنا کرده و مىفرماید: همه رفتارهاى ابراهیم را الگو قرار دهید جز این را که به سرپرست خانوادهاش وعده داد که برایش استغفار کند که این یک رفتار محبتآمیز بود از سوى ابراهیم نسبت به او. شما در این کار، از ابراهیم پیروى نکنید؛ یعنى اگر در میان اعضاى خانوادهتان کسى کافر بود، حتى وعده استغفار هم به او ندهید. البته وعده ابراهیم (علیه السلام) هم در حالى بود که هنوز عناد آزر ثابت نشده بود و ابراهیم امید به هدایت او داشت
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۱۵
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir