💠رابطه ولایی با کفار ممنوع
«لايَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ اَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ المُؤمِنِینَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فى شَىء اِلاَّ اَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اِلَى اللَّهِ الْمَصِیر» (آلعمران ۲۸)
ترجمه : «مؤمنان نبايد كفّار را به جاى مؤمنان دوست و ياور و سرپرست بگيرند، و هر كس چنين كند در هيچ رابطه اى با خدا نيست، مگر آنكه بخواهيد از آنان به نحوى تقيه نماييد و خدا شما را از (عذاب) خود بر حذر مى دارد، و بازگشت (همۀ زنده ها) به سوى خداست»
🔹خداوند عواطف اجتماعى را بر محور ایمان و تقوا و بر اساس دین الهى، کنترل و محدود کرده و اجازه تجاوز از این حدود را نمىدهد. مخالفت قرآن با عواطف و دوستىهایى که از چارچوب ملاک نامبرده تجاوز کرده باشد، شدید است و با تعابیر تند، در آیههاى بسیارى، مسلمانان را از آن منع مىکند. شاید بتوان گفت که این آیه از صریحترین و گویاترین آیهها در این زمینه است که با لحنى تند، مؤمنان را از برقرارى روابط دوستانه با کفار بر حذر مىدارد.
🔸در این آیه، واژه «اولیاء» جمع ولىّ، به کار رفته است. این کلمه، با کلمههاى «ولایت» و «تولّى» همریشه است که به معناى ارتباط و دوستى و نزدیک شدن و همبستگى به کار مىرود و هرگاه دو نفر چنان با هم نزدیک باشند که با هم همبستگى داشته باشند، درباره آنان تعبیر «ولایت» به کار مىرود.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۸
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان: من کمتر اسم از افراد میآورم، [امّا] مرحوم آقای مصباح (رضوان الله علیه) یک استادِ فکر بود؛ البتّه ایشان کارهای سیاسی و فکرهای سیاسی هم میکردند، دربارهی آنها [یعنی] مسائل سیاسی بحثی ندارم، [لکن] دربارهی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد میخواهد.
۱۴۰۱/۰۲/۰۶
🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| چگونه از فریب شیطان در امان بمانیم؟
🔺قسمت بیست و پنجم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخننگاشت | آقای مصباح یک استادِ فکر بود
🔻 رهبر انقلاب، در دیدار دانشجویان: مرحوم آقای #مصباح (رضوان الله علیه) یک استادِ فکر بود... دربارهی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم #استاد میخواهد. ۱۴۰۱/۲/۶
🌙 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| تنها راه نجات از آتش گناهان چیست؟
🔺️قسمت بیست و ششم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| چه کسی میتواند ما را از سیاهی گناه نجات دهد؟
🔺️قسمت بیست و هفتم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠 مؤمن باید در برائت از کفار صراحت داشته باشد
«قَدْ کانَتْ لَكُمْ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فى ابْراهیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ اِذْ قالُوا لِقَومِهِمْ اِنّا بُرَءاءُ مِنْكُمُ وَ مِمّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِاللّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدَاَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَالْبَغْضاءُ اَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللّهِ وَحْدَهُ اِلاَّ قَوْلَ اِبْراهیمَ لاِبیهِ لاَسْتَغْفِرَنَّ لَک...» (ممتحنه ۴)
ترجمه: «به يقين براى شما در (روش) ابراهيم و كسانى كه همراه او بودند سرمشق خوبى است، آن گاه كه به (كفار) قوم خود گفتند: حتما ما از شما و از آنچه به جاى خدا مىپرستيد بيزاريم، ما به (آيين و خدايان) شما كفر ورزيديم، و هميشه ميان ما و شما عداوت و دشمنى پديدار است تا آن گاه كه به خداى يگانه ايمان آوريد؛ جز گفتار ابراهيم به پدرش (يا ناپدرى يا عمويش) كه من براى تو (از خدا) آمرزش خواهم خواست...»
🔹خوب است به آیهاى اشاره کنیم که در این زمینه، الگو و اسوهاى را به مسلمانان معرفى مىکند تا دوستىها و دشمنىهاى خود را با پیروى از آن تنظیم کنند. شما باید از ابراهیم و همراهان وى پیروى کنید که به همشهریان خود، به صراحت و روشنى گفتند: ما از شما و آن چه را مىپرستید، بیزاریم.
🔸مؤمن باید در برابر کافر، این چنین صریح باشد؛ زیرا سیاست بازى با دشمنان دین معنا ندارد. از کفار اظهار برائت کنید و دشمنىِ خود را آشکار سازید. این اختلاف بر سر هدف است و اساس آن، ایمان و کفر خواهد بود. هرگز نباید اعتقاد را با چیز دیگرى معامله کرد و تنها راه رفع این اختلاف، آن است که دشمن به خدا ایمان آورد.
🔹آیه شریفه حضرت ابراهیم را براى مسلمانان الگو قرار داده است؛ اما یک مورد را استثنا کرده و مىفرماید: همه رفتارهاى ابراهیم را الگو قرار دهید جز این را که به سرپرست خانوادهاش وعده داد که برایش استغفار کند که این یک رفتار محبتآمیز بود از سوى ابراهیم نسبت به او. شما در این کار، از ابراهیم پیروى نکنید؛ یعنى اگر در میان اعضاى خانوادهتان کسى کافر بود، حتى وعده استغفار هم به او ندهید. البته وعده ابراهیم (علیه السلام) هم در حالى بود که هنوز عناد آزر ثابت نشده بود و ابراهیم امید به هدایت او داشت
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۱۵
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| چگونه میشود از محاصره شیطان جان سالم به در برد؟
🔺️قسمت بیست و هشتم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠رابطه دوستانه با کفاری که به منافع اسلام آسیبی نمیرسانند
«لايَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فى الدِّيْنِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دیارِكُمْ اَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا اِلَيْهِمْ اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ» (ممتحنه ۸)
ترجمه: «خدا شما را از كسانى (از كفار) كه با شما دربارۀ دين نجنگيده و شما را از خانه هايتان بيرون نكرده اند منع نمى كند كه به آنها نيكى كنيد و با قسط و عدل رفتار نماييد، زيرا خدا عدالت پيشگان را دوست دارد»
🔹️با جامعهاى که دشمن جامعه اسلامى باشد و بخواهد مصالح مادى و معنوى یا مصالح معنوىِ مسلمانان را تهدید کند، نباید روابط دوستانه داشته باشیم؛ اما اگر نسبت به مصالح معنوى ما بىطرف باشند و به خاطر منافع خودشان با مسلمانان روابط برقرار کنند، که طبعاً براى جامعه اسلامى هم منافع مادى دربر خواهد داشت و ممکن است در سایه این رابطه، در دراز مدت، زمینهاى براى تأمین مصالح معنوى هم فراهم شود. چنین جامعهاى، هرچند کافر هم باشد، مسلمانان نباید به دشمنى با آنان برخیزند. آرى، باید از موضع قدرت، به آنان که با شما جنگ و دشمنى نمىکنند، احسان کنید و روابطى عادلانه داشته باشید. پس ارزش منفى در جایى است که مصالح معنوى شما تهدید شود؛ یعنى دو گروه کفر و ایمان، متقابلا بر سر هدف اساسى نزاع داشته باشند و کفار سرسختانه به طرفدارى از کفر، به دشمنى با جامعه اسلامى برخیزند؛ اما اگر کفار به ایمان شما زیانى نمىرسانند، مىتوانید با آنان رابطه دوستى برقرار کنید.
🔸️حتى خداوند دوست دارد که با آنان عادلانه رفتار کنید و به آنها زور نگویید. پس در رفتار با ایشان عدالت پیشه کنید، اگر پیمانى با شما بستهاند، تا وقتى که به پیمانشان وفا دارند، شما هم بر پیمان خود وفادار باشید و آن را محترم شمارید، نه آنکه به هنگام قدرت، پیمان خود را بشکنید؛ زیرا با نقض پیمان، ارزشهاى اخلاقى پامال مىشود و اعتماد به پیمانها از بین مىرود و این براى همه جوامع بشرى خطرناک خواهد بود.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۱۷
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| چگونه در زمره صالحان باشیم؟
🔺️قسمت بیست و نهم مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠کسانی که در جامعه ایجاد اختلاف میکنند در زمره مفسدان اجتماعی به شمار میآیند
«... فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما مايُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِه...» (بقره ۱۰۲)
ترجمه: «ولى آنها از آن دو فرشته چيزى را مى آموختند كه ميان مرد و همسرش جدايى مىافكندند»
🔹️در یک جامعه صالح باید بین افراد و گروههاى جامعه روابط صحیح برقرار باشد؛ چنانکه در زندگىِ خانوادگى، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند، خواهر و برادر و... وجود دارد. روابط عاطفى ـ همانطور که گذشت ـ در پیوستگىِ اعضاى جامعه نقش چشمگیرى دارد و مىتواند عامل مهمى براى تأمین مصالح اجتماعى باشد. پس اگر کسانى در جامعه، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند و... اختلاف ایجاد کنند یا رابطه میان کارگر و کارفرمایى را که بر اساسى درست، روابط قانونى و مشروع دارند، تیره و تار سازند و یا دیگر گروهها و قشرهاى اجتماعى را به جان هم بیندازند و علیه یکدیگر بشورانند، چنین کسانى نیز در زمره مفسدان اجتماعى به شمار مىآیند و چنین جامعهاى فاسد است و نمىتوان در آن، زندگى را به سلامت گذراند.
🔸️این آیه در داستان هاروت و ماروت آورده است که بنىاسرائیل از ایشان سحر یاد مىگرفتند تا میان زن و شوهر دشمنى ایجاد کنند. پس به طور کلى، هر کارى که روابط عاطفىِ میان اعضاى جامعه را تیره سازد، مثل سخنچینى و سحر، جزء فساد یا مفاسد اجتماعى است و برعکس، هر کارى که عواطف اعضاى جامعه به یکدیگر را برانگیزد و جوّ محبت و دوستى را میان آنان فراهم سازد، جزء اصلاح یا مصالح اجتماعى است.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۶۰
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| معنای صلوات چیست؟
🔺️قسمت سیام مجموعه تصویری #صهبای_حضور
💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان
#درس_اخلاق
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠کسانی که در جامعه ایجاد اختلاف میکنند در زمره مفسدان اجتماعی به شمار میآیند
«... فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما مايُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِه...» (بقره ۱۰۲)
ترجمه: «ولى آنها از آن دو فرشته چيزى را مى آموختند كه ميان مرد و همسرش جدايى مى افكندند»
🔹️در یک جامعه صالح باید بین افراد و گروههاى جامعه روابط صحیح برقرار باشد؛ چنانکه در زندگىِ خانوادگى، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند، خواهر و برادر و... وجود دارد. روابط عاطفى ـ همانطور که گذشت ـ در پیوستگىِ اعضاى جامعه نقش چشمگیرى دارد و مىتواند عامل مهمى براى تأمین مصالح اجتماعى باشد. پس اگر کسانى در جامعه، بین زن و شوهر، پدر و فرزند، مادر و فرزند و... اختلاف ایجاد کنند یا رابطه میان کارگر و کارفرمایى را که بر اساسى درست، روابط قانونى و مشروع دارند، تیره و تار سازند و یا دیگر گروهها و قشرهاى اجتماعى را به جان هم بیندازند و علیه یکدیگر بشورانند، چنین کسانى نیز در زمره مفسدان اجتماعى به شمار مىآیند و چنین جامعهاى فاسد است و نمىتوان در آن، زندگى را به سلامت گذراند.
🔸️این آیه در داستان هاروت و ماروت آورده است که بنىاسرائیل از ایشان سحر یاد مىگرفتند تا میان زن و شوهر دشمنى ایجاد کنند. پس به طور کلى، هر کارى که روابط عاطفىِ میان اعضاى جامعه را تیره سازد، مثل سخنچینى و سحر، جزء فساد یا مفاسد اجتماعى است و برعکس، هر کارى که عواطف اعضاى جامعه به یکدیگر را برانگیزد و جوّ محبت و دوستى را میان آنان فراهم سازد، جزء اصلاح یا مصالح اجتماعى است.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۶۰
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱@mesbahyazdi_ir
📸#عکس_نوشت | بالاترین عاشقِ خدا
🔹️هدف از وجود امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه الشریف و آباى گرامى اش این بوده که من و شما با خدا آشنا شویم؛ بنابراین هرچه با تمسّک به گفتار و رفتار اهل بیت علیهم السلام در مسیر معرفت و عبودیت خداوند متعال پیش برویم، به اهداف حضرت نزدیکتر شده و قلب مطهّر او را شادتر ساختهایم؛ چرا که حضرت، بالاترین عاشق خدا است که بیشتر از هر چیز رضایت خدا را مىخواهد و رضایت خدا هم در این است که بندگانش هرچه بیشتر با او آشناتر و به او نزدیکتر شوند.
📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحه۲۶
🌸 #مهدویت ۵
📱 @mesbahyazdi_ir
💠امانتداری یکی از مصادق روشن رعایت عهد است
«إنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أنْ تُؤَدُّوا الاْماناتِ اِلى اَهْلِها...» (نساء ۵۸)
ترجمه:«همانا خداوند به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش رد كنيد»
🔹یکى از مصادیق روشن عهد، که مورد تأکید قرار گرفته و در بعضى آیات، در کنار عهد ذکر شده، امانتدارى است. رعایت عهد و اداى امانت، نزد همه عقلا، از هر دین و مذهبى که باشند، محترم است. از اینجا است که علماى اصولى گفتهاند: حکم به لزوم رعایت عهد و اداى امانت از مستقلات عقلیه است؛ یعنى عقل بدون کمک وحى، آن را درک مىکند. رعایت عهد یکى از مصادیق بارز صلاح، معروف و عدالت است؛ چنان که پیمانشکنى و نقض عهد و خیانت در امانت نیز از مصادیق آشکار ظلم، منکر و فساد است.
🔶مسلّماً منظور از این امانتها (الامانات) همان امانتهاى معمولى و مالىِ رایج میان مردم است؛ هر چند که احتمالا، مىتوان حکم این آیه را به امانتهاى الهى و امانتهاى عمومى نیز تعمیم داد؛ مانند آن که مردم، زمام امور جامعه را به دست رهبرى مىسپارند که حکم امانت را دارد و نباید در آن خیانت کند.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۸۹
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱@mesbahyazdi_ir
💠حقوق مردم امانت است
«إِنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمٰانٰاتِ إِلىٰ أَهْلِهٰا وَ إِذٰا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النّٰاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّٰهَ نِعِمّٰا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللّٰهَ كٰانَ سَمِيعاً بَصِيراً» (نساء ۵۸)
ترجمه:«همانا خداوند به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش رد كنيد (واجبات را به خدا و حقوق مردم را به مردم)، و چون ميان مردم داورى نماييد (در مورد نزاع يا درباره اشخاص و حوادث) عادلانه داورى كنيد حقّا كه خداوند شما را به نيكو اندرزى موعظه مى كند، همانا خداوند همواره شنوا و بيناست»
🔹مىتوان گفت که در بینش اسلامى، حقوق مردم امانتى است از سوى خدا در دست ولىّ امر و مسئولان جامعه، و آنان باید کاملا رعایت این امانت مردمى را بکنند. به سخنى روشنتر، در بینش اسلامى، حاکمیت اصالتاً از آنِ خداوند است و هر حکومت حقى که در جامعه اسلامى برپا شود، باید از سوى خداوند باشد.
🔸حال یا مستقیماً خداوند این حاکمیت را به او اعطا کرده است؛ مانند حکومت و ولایت پیامبر و امامان معصوم. و یا با واسطه؛ مانند جانشین امام که منصوب خاص یا عام او هستند. پس جان، مال و ناموس مردم امانتهایىاند که خداى متعال، بىواسطه یا باواسطه، به حاکم شرعى سپرده است و اگر او در حفظ این امانتها کوتاهى کند، اداى امانت نکرده است. البته با بیان دیگرى نیز مىتوان گفت که وقتى مردم با کسى بیعت مىکنند، در حقیقت، جان و مال خود را به دست او مىسپارند و امارت و حکومت او را بر خود مىپذیرند؛ اما بیان نخست با اصول اسلام سازگارتر است.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۹۰
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱@mesbahyazdi_ir
💠اخلاق و ارزشهاى اجتماعى از ریشههاى روانى و ابعاد و انگیزههاى فردى سرچشمه مىگیرند
«واتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ اِذْ قَرَّبا قُرْبَاناً فَتُقُبَّلَ مِنْ اَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الاخَرِ قالَ لاَقْتُلَنَّكَ قالَاِنَّما یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِین» (مائده ۲۷)
ترجمه:«و داستان دو پسر آدم (هابيل و قابيل) را به حق و درستى بر آنها بخوان، آن گاه كه آن دو كار تقرب آورى انجام دادند (هابيل شتر نحر كرد و قابيل اندكى گندم پيش آورد) پس از يكى پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد (قابيل) گفت: حتما تو را خواهم كشت (هابيل) گفت: جز اين نيست كه خدا از پرهيزكاران مى پذيرد»
🔹از این آیه استفاده مىشود که در زمان حضرت آدم مراسم قربانى وجود داشته و این دو برادر که به نقل روایات، فرزندان بىواسطه حضرت آدم، با نامهاى هابیل و قابیل، بودند، به دستور پدرشان عبادت قربانى انجام دادند؛ ولى تنها قربانى هابیل پذیرفته شد و گفتهاند که علامت قبولى قربانى این بود که آتشى بیاید و قربانى را بسوزاند. برادر دیگر، یعنى قابیل، که قربانىاش پذیرفته نشده بود، به شدت خشمگین شد و آتش حسادت به برادرش هابیل، در دل وى زبانه کشید. از این رو، به برادرش حمله ور شد تا او را بکشد.
🔸هابیل به او گفت: علت آن که قربانىِ تو پذیرفته نشد، این است که تو اهل تقوا نبودى و اگر تو در پىِ کشتن من هستى، من هیچ گاه در پىِ کشتن تو نخواهم بود؛ زیرا این کار گناه بزرگى است و من مرتکب چنین گناهى نمىشوم؛ اما سرانجام، قابیل برادرش هابیل را کشت. از این آیات به روشنى استفاده مىشود که منشأ نخستین قتلى که در روى زمین به دست قابیل اتفاق افتاد، حسد بوده است و نیز استفاده مىشود که اخلاق فردى در حوادث اجتماعى تأثیر مىگذارد. پس مسائل اجتماعى را نباید به کلى از مسائل فردى جدا داشت.
🔹اخلاق و ارزشهاى اجتماعى از ریشههاى روانى و ابعاد و انگیزههاى فردى سرچشمه مىگیرند و تقسیم کردن اخلاق به اخلاق فردى و اخلاق اجتماعى، در واقع، بر اساس موضوعها و متعلقات آنها است. در این که اخلاق ریشه روانى دارد و سرچشمهاش در مبادىِ نفسانى و انگیزههاى روانىِ افراد است، فرقى بین اخلاق فردى و اجتماعى نیست.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۲۰۰
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱@mesbahyazdi_ir
💠تهدید انبیاء به جهت مبارزه با افکار و رفتارهای خرافی
«... اَصَلاتُكَ تَأْمُرُكَ اَنْ نَتْرُكَ ما يَعْبُدُ ابائَنا اَوْ اَنْ نَفْعَلَ فِى اَمْوالِنا مانَشاء...» (هود ۸۷)
ترجمه:«آيا نمازت تو را دستور مىدهد كه ما آنچه را پدرانمان مىپرستيدند رها كنيم يا آنچه را كه مىخواهيم در اموالمان انجام دهيم ترك نماييم؟»
🔹کسانى علیه عقاید، افکار و رفتار خرافى حاکم بر یک جامعه قیام مىکردند و مردم آن جامعه را به حق و عدل دعوت مىنمودند؛ مانند پیامبران و پیروان راستینشان که مردم را از بتپرستى و شرک بر حذر مىداشتند و به پذیرش دین حق و رفتار صحیح و خداپسندانه دعوت مىکردند. در مقابلِ ایشان کسان دیگرى با انگیزههاى مختلف موضع مىگرفتند، انگیزههایى چون جاهطلبى، تکبر، مال دوستى، خودخواهى و خودمحورى.
🔸منطق مخالفان انبیا این بود که شما چه کار به عقاید و اعمال مردم دارید، هر کس هر عقیده و مرامى دارد، براى خودش محترم است. سخنان مخالفان پیامبرانى چون حضرت شعیب و لوط، که قرآن آنها را نقل کرده است، از این قبیل بود. انبیا در برابر این سخنان مخالفان خود، از رسالتشان دست برنمىداشتند و براى دستیابى به آرمانهاى الهى به تلاش خود ادامه مىدادند. و متقابلا، مردمى که تلاش و تبلیغ انبیا را تهدیدى براى خود و توهین به خویش تلقى مىکردند، ناچار به اذیت و آزار آنان مىپرداختند، از شهر و دیار خود به جاى دیگر تبعیدشان مىنمودند و یا به قتل تهدیدشان مىکردند.
🔹گاهى از مرحله تهدید مىگذشتند و دست خود را به خون آنان مىآلودند که از آن جمله، قوم بنىاسرائیل بودند که به نقل قرآن، پیامبران و پاکان بسیارى را، در طول تاریخ، به خاطر مخالفت آنان با خواستههاى خود کشتهاند.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۲۰۱
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱@mesbahyazdi_ir
💠ترس از گرسنگی، عامل قتل در جامعه عرب جاهلی
«لا تَقْتُلُوا اَوْلادَكُمْ مِنْ اِمْلاق نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ اِيّاهُم» (انعام ۱۵۱)
ترجمه:«و فرزندانتان را از بيم فقر نكشيد ما شما و آنها را روزى مى دهيم»
🔹ترس از گرسنگى، سبب مىشد که در جامعه عرب جاهلى، بعضى از مردم بینوا بچههاى خود را بکشند و بدین وسیله، از نانخورهاى خود بکاهند. قتلى که با چنین انگیزهاى انجام مىشد، اختصاص به دختران نداشت و شر آن دامنگیر همه فرزندان پسر و دختر مىشد. ظاهر آیه نشان مىدهد که ترس از قحطى و گرسنگى، که در میان عربهاى جاهلىِ قبل از اسلام کم نبود، کسانى را وا مىداشت تا عائلهشان را کم کنند و از تعداد نان خورهاى خود بکاهند. سه آیه از آیههاى گذشته، ترس از گرسنگى و سنگینىِ هزینه زندگى را عامل قتل دانسته و ضمن محکومکردن آن، نگرانى از آن را بىجا دانستهاند.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۲۰۲
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱@mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | وقتی انسان کسی را دوست داشته باشد، خاک کفشش را نیز دوست میدارد. گاهی این دوست داشتن قلبی است، گاهی بالاتر. مرحوم آقای بهجت بعد از زیارتشان در حرم حضرت معصومه بر روی پاشنهگرد در قدیمی حرم دست میگذاشتند و گرد پای در را برمیداشتند و به سر و صورت و بهخصوص به قلبشان میمالیدند.
۱۳۹۷/۰۳/۱۵
📱 @mesbahyazdi_ir
💠غیرت بیجا یکی از عوامل قتل در جامعه عرب جاهلی
«اِذا بُشِّرَ اَحَدُهُم بِالاْنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَ هُوَ كَظِیمٌ يَتَوارى مِنَ القَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ اَيُمْسِكُهُ عَلى هُون اَمْ يَدُسُّهُ فِى التُّرابِ اَلاَساءَ ما يَحْكُمُون» (نحل ۵۸ و ۵۹)
ترجمه:«و چون يكى از آنان را به (تولد) دختر بشارت دهند (از فرط غيظ و غضب) صورتش سياه گردد در حالى كه خشم گلويش را مى فشارد. از بدى بشارتى كه به او داده شده از ميان قبيلۀ خود متوارى شود (و نمى داند) آيا او را با سرافكندگى نگاه دارد يا (زنده) در زير خاكش نهان سازد هان، بد قضاوتى مىكنند!»
🔹یکی از عوامل قتل نفس در جامعه عرب جاهلی، عار و ننگ بىجا و غیرت بىموردى بود که بعضى از اعراب جاهلى نسبت به نوامیس خود احساس مىکردند و آنان را به کشتن دختران معصوم خویش وامىداشت. این عامل نیز در آیات متعددى از قرآن و شاید با شدت بیشتر و تعبیرهاى تندتر محکوم شده است. منشأ این سنت غلط در میان اعراب جاهلى، یک اندیشه باطل و فکر غلط بوده است.
🔸عرب جاهلى داشتن دختر را عار مىدانست و گاهى از روى حماقت، براى آن که دامنشان به چنین عارى آلوده نشود، دختران معصوم خود را مىکشتند. تعابیر بعضى از آیات قرآن نظیر این آیات نشان مىدهد که این پندار غلط وجود داشته است. بنابراین، اثبات وجود سنت دخترکشى و این که علت آن، ننگ و عار بىجا و احمقانه عرب جاهلى بوده، براى ما مسلمانها، با وجود چنین آیات روشنى نیازمند سند و مدرک تاریخى نیست و آیات با صراحت کافى از این سنت خبر مىدهند.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه۲۲۳
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱@mesbahyazdi_ir
💠قصاص، منشأ حفظ و بقای زندگی
«وَ لَكُمْ فِى الِقصاصِ حَیاةٌ یا اُوْلِى اْلاَلْباب» (بقره ۱۷۹)
ترجمه:«و براى شما اى صاحبان خرد در قصاص، زندگى است (در پياده كردن حكم قصاص زندگى جامعه است) شايد (از خونريزى به ناحق) پرهيز كنيد»
🔹چگونه مىتوان با قتل نفس مبارزه کرد و براى جلوگیرى از ارتکاب این گناه بزرگ چه کارهایى لازم است انجام شود. بدیهى است که موضوع پرسش ما در اینجا غیر از ایجاد مانع فیزیکى است که مثلا کسى دست قاتل را بگیرد و او را از ارتکاب قتل باز دارد. منظور از این سؤال آن است که چگونه باید فکر و انگیزهاى را در انسان به وجود آورد که دست به ارتکاب این گناه بزرگ نزند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت: از دید قرآن کریم و دیگر منابع اسلامى، مهمترین چیزى که مىتواند انسان را از این عمل زشت باز دارد، توجه به آثار وخیم و نتایج تلخى است که بر این گناه بار مىشود، کیفرى که در این عالم دارد، مجازاتى که در جهان دیگر براى آن منظور شده و دیگر آثار تلخ اجتماعى، حقوقى و اقتصادىِ آن؛ مانند قصاص، دیه و انزوا و بىآبرویى. آرى، توجه به این آثار، از مهمترین عوامل باز دارنده است که مىتواند انگیزه قتل نفس را در انسان ضعیف یا نابود کند.
🔸بدیهى است براى کسى که به حکم قصاص کشته مىشود، دیگر حیاتى نیست؛ چنان که مقتول هم دیگر زنده نمىشود. بنابراین، منظور آیه این است که اجراى قصاص منشأ حفظ حیات و بقاى زندگىِ سایر افراد و اعضاى جامعه خواهد بود و جلوگیرى مىکند از این که دیگران دست به قتل بزنند و زندگىِ دیگران را به خطر بیندازند.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۲۰۷
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱@mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | جادهی روشن اخلاص
🔹️ جا دارد به شما که هنوز در دوران جوانى به سر مىبرید، یادآورى کنیم که زودتر خودتان را بیابید و بپایید و نیتهایتان را خالص کنید. اگر از امام زمان (علیه السلام) دم مىزنید، به واقع از روى محبّت و اخلاص باشد. اگر خودتان را خدمتگزار او مىشمرید، بکوشید به گونهاى رفتار کنید که او بپذیرد. اگر چنین نکنیم، خسارت دیدهایم. این راه، راهى باز و هموار، و جادهاى روشن و آشکار است؛ امّا ما چشمانمان را مىبندیم؛ انگار که نمى دانیم چه باید کرد.
📖کتاب آفتاب ولایت، صفحه ۳۲
🌸#مهدویت ۶
📱 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | بزرگترین آفتی که ممکن است برای آدمیزاد در تصمیمهایش پیش بیاید غرور است، خودپسندی است خودمحوری است، آدم خودش را بیش از آن چه هست باور کند. خیال کند یک تافته جدا بافتهای است همه خلق یک طورند، و خودش ممتاز است، گاهی آدمیزادها به این مبتلا میشوند.
۱۳۹۲/۰۲/۲۷
📱 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | بندگی خدا، تنها راه سعادت
🔹️ایشان احتراز داشتند از اینکه به عنوان غیر فقاهت اصلاً شناخته بشوند و از مسائل علمی عرفانی و بحثهای نظری و اینها اصلاً اظهار نمیکردند، مطلبی هم که دلالت داشته باشد بر اینکه خود ایشان یک کمال معنوی دارند، چیزی میدانند، کشف میکنند، از گذشته، از حال یا آینده جداً خودداری میکردند و کتمان میکردند.
🔸️چیزی که در زندگی ایشان کاملاً آشکار بود اینبود که ایشان تمام سخنانشان و رفتارشان روی یک محور متمرکز بود و آن اینکه تقرب به خدای متعال یا کمال حقیقی برای انسان جز در سایه اطاعت خدا و عمل به دستورات شریعت حاصل نمیشود، هیچ راه دیگری وجود ندارد، تکیه کلام ایشان انجام واجبات و ترک محرمات بود.
۱۳۸۹/۰۱/۲۶
🔺️به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه، سالروز ارتحال آیت الله محمد تقی بهجت رحمهالله
💻 @mesbahyazdi_ir