eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
145 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
💠حقوق مردم امانت است «إِنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمٰانٰاتِ إِلىٰ أَهْلِهٰا وَ إِذٰا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النّٰاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّٰهَ نِعِمّٰا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللّٰهَ كٰانَ سَمِيعاً بَصِيراً» (نساء ۵۸) ترجمه:«همانا خداوند به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش رد كنيد (واجبات را به خدا و حقوق مردم را به مردم)، و چون ميان مردم داورى نماييد (در مورد نزاع يا درباره اشخاص و حوادث) عادلانه داورى كنيد حقّا كه خداوند شما را به نيكو اندرزى موعظه مى كند، همانا خداوند همواره شنوا و بيناست» 🔹مى‌توان گفت که در بینش اسلامى، حقوق مردم امانتى است از سوى خدا در دست ولىّ امر و مسئولان جامعه، و آنان باید کاملا رعایت این امانت مردمى را بکنند. به سخنى روشن‌تر، در بینش اسلامى، حاکمیت اصالتاً از آنِ خداوند است و هر حکومت حقى که در جامعه اسلامى برپا شود، باید از سوى خداوند باشد. 🔸حال یا مستقیماً خداوند این حاکمیت را به او اعطا کرده است؛ مانند حکومت و ولایت پیامبر و امامان معصوم. و یا با واسطه؛ مانند جانشین امام که منصوب خاص یا عام او هستند. پس جان، مال و ناموس مردم امانت‌هایى‌اند که خداى متعال، بىواسطه یا باواسطه، به حاکم شرعى سپرده است و اگر او در حفظ این امانت‌ها کوتاهى کند، اداى امانت نکرده است. البته با بیان دیگرى نیز مى‌توان گفت که وقتى مردم با کسى بیعت مى‌کنند، در حقیقت، جان و مال خود را به دست او مى‌سپارند و امارت و حکومت او را بر خود مى‌پذیرند؛ اما بیان نخست با اصول اسلام سازگارتر است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۹۰ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱@mesbahyazdi_ir
💠اخلاق و ارزش‌هاى اجتماعى از ریشه‌هاى روانى و ابعاد و انگیزه‌هاى فردى سرچشمه مى‌گیرند «واتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ اِذْ قَرَّبا قُرْبَاناً فَتُقُبَّلَ مِنْ اَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الاخَرِ قالَ لاَقْتُلَنَّكَ قالَ‌اِنَّما یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِین» (مائده ۲۷) ترجمه:«و داستان دو پسر آدم (هابيل و قابيل) را به حق و درستى بر آنها بخوان، آن گاه كه آن دو كار تقرب آورى انجام دادند (هابيل شتر نحر كرد و قابيل اندكى گندم پيش آورد) پس از يكى پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد (قابيل) گفت: حتما تو را خواهم كشت (هابيل) گفت: جز اين نيست كه خدا از پرهيزكاران مى پذيرد» 🔹از این آیه استفاده مى‌شود که در زمان حضرت آدم مراسم قربانى وجود داشته و این دو برادر که به نقل روایات، فرزندان بىواسطه حضرت آدم، با نام‌هاى هابیل و قابیل، بودند، به دستور پدرشان عبادت قربانى انجام دادند؛ ولى تنها قربانى هابیل پذیرفته شد و گفته‌اند که علامت قبولى قربانى این بود که آتشى بیاید و قربانى را بسوزاند. برادر دیگر، یعنى قابیل، که قربانى‌اش پذیرفته نشده بود، به شدت خشمگین شد و آتش حسادت به برادرش هابیل، در دل وى زبانه کشید. از این رو، به برادرش حمله ور شد تا او را بکشد. 🔸هابیل به او گفت: علت آن که قربانىِ تو پذیرفته نشد، این است که تو اهل تقوا نبودى و اگر تو در پىِ کشتن من هستى، من هیچ گاه در پىِ کشتن تو نخواهم بود؛ زیرا این کار گناه بزرگى است و من مرتکب چنین گناهى نمى‌شوم؛ اما سرانجام، قابیل برادرش هابیل را کشت. از این آیات به روشنى استفاده مى‌شود که منشأ نخستین قتلى که در روى زمین به دست قابیل اتفاق افتاد، حسد بوده است و نیز استفاده مى‌شود که اخلاق فردى در حوادث اجتماعى تأثیر مى‌گذارد. پس مسائل اجتماعى را نباید به کلى از مسائل فردى جدا داشت. 🔹اخلاق و ارزش‌هاى اجتماعى از ریشه‌هاى روانى و ابعاد و انگیزه‌هاى فردى سرچشمه مى‌گیرند و تقسیم کردن اخلاق به اخلاق فردى و اخلاق اجتماعى، در واقع، بر اساس موضوع‌ها و متعلقات آن‌ها است. در این که اخلاق ریشه روانى دارد و سرچشمه‌اش در مبادىِ نفسانى و انگیزه‌هاى روانىِ افراد است، فرقى بین اخلاق فردى و اجتماعى نیست. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۲۰۰ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱@mesbahyazdi_ir
💠تهدید انبیاء به جهت مبارزه با افکار و رفتارهای خرافی «... اَصَلاتُكَ تَأْمُرُكَ اَنْ نَتْرُكَ ما يَعْبُدُ ابائَنا اَوْ اَنْ نَفْعَلَ فِى اَمْوالِنا مانَشاء...» (هود ۸۷) ترجمه:«آيا نمازت تو را دستور مى‌دهد كه ما آنچه را پدرانمان مى‌پرستيدند رها كنيم يا آنچه را كه مى‌خواهيم در اموالمان انجام دهيم ترك نماييم؟» 🔹کسانى علیه عقاید، افکار و رفتار خرافى حاکم بر یک جامعه قیام مى‌کردند و مردم آن جامعه را به حق و عدل دعوت مى‌نمودند؛ مانند پیامبران و پیروان راستینشان که مردم را از بت‌پرستى و شرک بر حذر مى‌داشتند و به پذیرش دین حق و رفتار صحیح و خداپسندانه دعوت مى‌کردند. در مقابلِ ایشان کسان دیگرى با انگیزه‌هاى مختلف موضع مى‌گرفتند، انگیزه‌هایى چون جاه‌طلبى، تکبر، مال دوستى، خودخواهى و خودمحورى. 🔸منطق مخالفان انبیا این بود که شما چه کار به عقاید و اعمال مردم دارید، هر کس هر عقیده و مرامى دارد، براى خودش محترم است. سخنان مخالفان پیامبرانى چون حضرت شعیب و لوط، که قرآن آن‌ها را نقل کرده است، از این قبیل بود. انبیا در برابر این سخنان مخالفان خود، از رسالتشان دست برنمى‌داشتند و براى دست‌یابى به آرمان‌هاى الهى به تلاش خود ادامه مى‌دادند. و متقابلا، مردمى که تلاش و تبلیغ انبیا را تهدیدى براى خود و توهین به خویش تلقى مى‌کردند، ناچار به اذیت و آزار آنان مى‌پرداختند، از شهر و دیار خود به جاى دیگر تبعیدشان مى‌نمودند و یا به قتل تهدیدشان مى‌کردند. 🔹گاهى از مرحله تهدید مى‌گذشتند و دست خود را به خون آنان مى‌آلودند که از آن جمله، قوم بنى‌اسرائیل بودند که به نقل قرآن، پیامبران و پاکان بسیارى را، در طول تاریخ، به خاطر مخالفت آنان با خواسته‌هاى خود کشته‌اند. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۲۰۱ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱@mesbahyazdi_ir
💠ترس از گرسنگی، عامل قتل در جامعه عرب جاهلی «لا تَقْتُلُوا اَوْلادَكُمْ مِنْ اِمْلاق نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ اِيّاهُم» (انعام ۱۵۱) ترجمه:«و فرزندانتان را از بيم فقر نكشيد ما شما و آنها را روزى مى دهيم» 🔹ترس از گرسنگى، سبب مى‌شد که در جامعه عرب جاهلى، بعضى از مردم بینوا بچه‌هاى خود را بکشند و بدین وسیله، از نان‌خورهاى خود بکاهند. قتلى که با چنین انگیزه‌اى انجام مى‌شد، اختصاص به دختران نداشت و شر آن دامنگیر همه فرزندان پسر و دختر مى‌شد. ظاهر آیه نشان مى‌دهد که ترس از قحطى و گرسنگى، که در میان عرب‌هاى جاهلىِ قبل از اسلام کم نبود، کسانى را وا مى‌داشت تا عائله‌شان را کم کنند و از تعداد نان خورهاى خود بکاهند. سه آیه از آیه‌هاى گذشته، ترس از گرسنگى و سنگینىِ هزینه زندگى را عامل قتل دانسته و ضمن محکوم‌کردن آن، نگرانى از آن را بى‌جا دانسته‌اند. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۲۰۲ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱@mesbahyazdi_ir
📸 | وقتی انسان کسی را دوست داشته باشد، خاک کفشش را نیز دوست می‌دارد. گاهی این دوست داشتن قلبی است، گاهی بالاتر. مرحوم آقای بهجت بعد از زیارت‌شان در حرم حضرت معصومه بر روی پاشنه‌گرد در قدیمی حرم دست می‌گذاشتند و گرد پای در را برمی‌داشتند و به سر و صورت و به‌خصوص به قلب‌‌شان می‌مالیدند. ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠غیرت بی‌جا یکی از عوامل قتل در جامعه عرب جاهلی «اِذا بُشِّرَ اَحَدُهُم بِالاْنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَ هُوَ كَظِیمٌ يَتَوارى مِنَ القَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ اَيُمْسِكُهُ عَلى هُون اَمْ يَدُسُّهُ فِى التُّرابِ اَلاَساءَ ما يَحْكُمُون» (نحل ۵۸ و ۵۹) ترجمه:«و چون يكى از آنان را به (تولد) دختر بشارت دهند (از فرط غيظ و غضب) صورتش سياه گردد در حالى كه خشم گلويش را مى فشارد. از بدى بشارتى كه به او داده شده از ميان قبيلۀ خود متوارى شود (و نمى داند) آيا او را با سرافكندگى نگاه دارد يا (زنده) در زير خاكش نهان سازد هان، بد قضاوتى مى‌كنند!» 🔹یکی از عوامل قتل نفس در جامعه عرب جاهلی، عار و ننگ بى‌جا و غیرت بى‌موردى بود که بعضى از اعراب جاهلى نسبت به نوامیس خود احساس مى‌کردند و آنان را به کشتن دختران معصوم خویش وامى‌داشت. این عامل نیز در آیات متعددى از قرآن و شاید با شدت بیش‌تر و تعبیرهاى تندتر محکوم شده است. منشأ این سنت غلط در میان اعراب جاهلى، یک اندیشه باطل و فکر غلط بوده است. 🔸عرب جاهلى داشتن دختر را عار مى‌دانست و گاهى از روى حماقت، براى آن که دامنشان به چنین عارى آلوده نشود، دختران معصوم خود را مى‌کشتند. تعابیر بعضى از آیات قرآن نظیر این آیات نشان مى‌دهد که این پندار غلط وجود داشته است. بنابراین، اثبات وجود سنت دخترکشى و این که علت آن، ننگ و عار بى‌جا و احمقانه عرب جاهلى بوده، براى ما مسلمان‌ها، با وجود چنین آیات روشنى نیازمند سند و مدرک تاریخى نیست و آیات با صراحت کافى از این سنت خبر مى‌دهند. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه۲۲۳ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱@mesbahyazdi_ir
💠قصاص، منشأ حفظ و بقای زندگی «وَ لَكُمْ فِى الِقصاصِ حَیاةٌ یا اُوْلِى اْلاَلْباب» (بقره ۱۷۹) ترجمه:«و براى شما اى صاحبان خرد در قصاص، زندگى است (در پياده كردن حكم قصاص زندگى جامعه است) شايد (از خونريزى به ناحق) پرهيز كنيد» 🔹چگونه مى‌توان با قتل نفس مبارزه کرد و براى جلوگیرى از ارتکاب این گناه بزرگ چه کارهایى لازم است انجام شود. بدیهى است که موضوع پرسش ما در این‌جا غیر از ایجاد مانع فیزیکى است که مثلا کسى دست قاتل را بگیرد و او را از ارتکاب قتل باز دارد. منظور از این سؤال آن است که چگونه باید فکر و انگیزه‌اى را در انسان به وجود آورد که دست به ارتکاب این گناه بزرگ نزند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت: از دید قرآن کریم و دیگر منابع اسلامى، مهم‌ترین چیزى که مى‌تواند انسان را از این عمل زشت باز دارد، توجه به آثار وخیم و نتایج تلخى است که بر این گناه بار مى‌شود، کیفرى که در این عالم دارد، مجازاتى که در جهان دیگر براى آن منظور شده و دیگر آثار تلخ اجتماعى، حقوقى و اقتصادىِ آن؛ مانند قصاص، دیه و انزوا و بى‌آبرویى. آرى، توجه به این آثار، از مهم‌ترین عوامل باز دارنده است که مى‌تواند انگیزه قتل نفس را در انسان ضعیف یا نابود کند. 🔸بدیهى است براى کسى که به حکم قصاص کشته مى‌شود، دیگر حیاتى نیست؛ چنان که مقتول هم دیگر زنده نمى‌شود. بنابراین، منظور آیه این است که اجراى قصاص منشأ حفظ حیات و بقاى زندگىِ سایر افراد و اعضاى جامعه خواهد بود و جلوگیرى مى‌کند از این که دیگران دست به قتل بزنند و زندگىِ دیگران را به خطر بیندازند. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۲۰۷ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱@mesbahyazdi_ir
📸 | جاده‌ی روشن اخلاص 🔹️ جا دارد به شما که هنوز در دوران جوانى به سر مى‌برید، یادآورى کنیم که زودتر خودتان را بیابید و بپایید و نیت‌هایتان را خالص کنید. اگر از امام زمان (علیه السلام) دم مى‌زنید، به واقع از روى محبّت و اخلاص باشد. اگر خودتان را خدمت‌گزار او مى‌شمرید، بکوشید به گونه‌اى رفتار کنید که او بپذیرد. اگر چنین نکنیم، خسارت دیده‌ایم. این راه، راهى باز و هموار، و جاده‌اى روشن و آشکار است؛ امّا ما چشمانمان را مى‌بندیم؛ انگار که نمى دانیم چه باید کرد. 📖کتاب آفتاب ولایت، صفحه ۳۲ 🌸 ۶ 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | بزرگ‌ترین آفتی که ممکن است برای آدمیزاد در تصمیم‌‌هایش پیش بیاید غرور است، خودپسندی است خودمحوری است، آدم خودش را بیش از آن چه هست باور کند. خیال کند یک تافته جدا بافته‌ای است همه خلق یک طورند، و خودش ممتاز است، گاهی آدمیزادها به این مبتلا می‌شوند. ۱۳۹۲/۰۲/۲۷ 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | بندگی خدا، تنها راه سعادت 🔹️ایشان احتراز داشتند از اینکه به عنوان غیر فقاهت اصلاً شناخته بشوند و از مسائل علمی عرفانی و بحث‌های نظری و اینها اصلاً اظهار نمی‌کردند، مطلبی هم که دلالت داشته باشد بر اینکه خود ایشان یک کمال معنوی دارند، چیزی می‌دانند، کشف می‌کنند، از گذشته، از حال یا آینده جداً خودداری می‌کردند و کتمان می‌کردند. 🔸️چیزی که در زندگی ایشان کاملاً آشکار بود این‌بود که ایشان تمام سخنانشان و رفتارشان روی یک محور متمرکز بود و آن اینکه تقرب به خدای متعال یا کمال حقیقی برای انسان جز در سایه اطاعت خدا و عمل به دستورات شریعت حاصل نمی‌شود، هیچ راه دیگری وجود ندارد، تکیه کلام ایشان انجام واجبات و ترک محرمات بود. ۱۳۸۹/۰۱/۲۶ 🔺️به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه، سالروز ارتحال آیت الله محمد تقی بهجت رحمه‌الله 💻 @mesbahyazdi_ir
🌷سلسله جلسات در محضر حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) 🔺️با موضوع «محبت خدا» 🔹️چهارشنبه شب ها 🔸️انتشار در صفحات مجازی: 🌐 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | دسته بندی انسان ها در قرآن 🔺️قسمت شصتم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | بهترین هدیه به امام زمان (عج) 🔸️هدیه‌اى که تقدیم امام زمان‌مان ارواحناه فداه مى‌کنیم، باید بهترین سرمایه‌ها و دارایى‌هاى ما باشد. براى خدمت به امام زمان علیه السلام باید بهترین اوقات و سرمایه‌هایمان را هزینه، و جوانى خویش را در این راه فدا کنیم و لحظه‌اى از خدمتگزارى و جلب رضایت حضرت غافل نشویم. اگر در همین لحظه، به شما جواز شرفیابى به محضر امام زمان(عج) را عطا کنند، آیا براى هدیه به حضرت تکه نانى خشکیده یا لباسى وصله‌دار مى‌برید یا بهترین دارایى خویش را به محضر مقدّسش هدیه مى‌کنید؟ 📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحه ۳۴ 🌸 ۷ 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | حی‌متالّه 🔸️کیفیت رابطه خدا با جهان هستی و انسان مسئله بسيار بزرگى ست، به نظر بنده اين مسئله را با بينش و بيان فلسفى هيچ كس مثل ملاصدرا حل نكرد، نه قبل از او نه بعد از او، بعد از او هر كس گفته از او ياد گرفته قبل از او هم كسى نتوانسته مثل او مسئله را از منظر فلسفی بیان کند. ۱۳۸۰/۰۳/۰۷ 🔺️به مناسبت ۱ خرداد ماه سالروز بزرگداشت مرحوم ملاصدرا رحمت‌الله‌علیه 📱@mesbahyazdi_ir
📸 | جریان افراط و تفریط 🔸️روزى همين به اصطلاح گروه هاى چپ دوم خردادى و اصلاح طلب اگر كسى احتمال گفتگو با آمریکا را مطرح می کرد آنرا جنايت تلقی می کردند،ديپلمات ايرانى در انگليس با ديپلمات خارجى صحبت كرده بود می گفتند اينها آمريكائى هستند!از آن طرف ببينيد اولين جوانه ارتباط با آمريكا از کجا شروع شد! ۱۳۸۱/۰۸/۱۰ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠فضل الهی متعلق اختیار انسان است «اِنَّكَ لاتَهْدى مَنْ اَحْبَبْتَ وَلكِنَّ اللّهَ يَهْدى مَنْ يَشاءُ وَهُوَ اَعْلَمُ بِالْمُهْتَدین» قصص ۵۶ ترجمه: «مسلّما تو نمى‏توانى هر كس را كه خود دوست بدارى هدايت كنى (قلبش را متوجه حق سازى، زيرا وظيفه تو راه نشان دادن است) و لكن خداست كه هر كس را بخواهد به ايمان مى‏رساند، و او به كسانى كه استعداد هدايت را دارند داناتر است» 🔸️ خداست که به ما رحمت مى‌دهد. خداست که مؤمنین را وارد بهشت مى‌کند. خداست که بر آنها فضل و رحمت ارزانى مى‌دارد. خداست که هدایت میکند و همه اینها به جاى خود حقایقى است مسلّم، و البته این حقایق هیچ‌گاه به معناى نفى اختیار از انسان نیست؛ چراکه، فاعليّت الهى در طول فاعليّت انسان بوده و معارض با آن نیست . 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۲۶ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | اسرائيل يك دولت تروريست است، با ترور به وجود آمده و بقايش در كارهاى تروريستى است، تحت الحمايه آمريكاست، نور چشم آمريكا است، حاضرند همه آبروی‌شان را به پایش بريزند، اما اين را نگه دارند، دولت تروريستى كه صريحا مى‏گويد: حتی كسى در فلسطين با انتخابات آزاد برنده شود ترورش مى‏كنيم. ۱۳۸۴/۱۲/۲۲ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠 رستگاری سعادت است «اَلَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فى سَبیلِ‌اللّهِ بِاَمْوالِهِمْ وَ اَنْفُسِهِمْ اَعْظَمُ دَرَجَةٌ عِنْدَاللّهِ وَ اُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَة مِنْهُ وَ رِضْوان وَ جَنّات لَهُمْ فیها نَعیمٌ مُقیمٌ خالِدینَ فیها...» توبه ۲۰ و ۲۱ ترجمه: «آنها كه ايمان آورده و هجرت كردند و در راه خدا با مال‏ها و جان‏هايشان جهاد نمودند، پايه و منزلتشان در نزد خدا بزرگتر است و آنها همان كاميابانند، پروردگارشان آنها را به رحمت و خشنوديى از جانب خود و بهشت‏هايى كه در آنجا براى آنها نعمتى پايدار است بشارت مى‏دهد. آنها در آنجا براى ابد جاودانه‏اند، حقّا كه در نزد خدا پاداشى بزرگ است‏» 🔸️قرآن فلاح و رستگارى را به عنوان هدف از انجام کارهاى خوب مطرح مى‌کند، که همه کارهاى عبادى و افعال شایسته را براى رسیدن به آن باید انجام داد؛ ولى هیچ‌گاه براى فلاح، هدف و غایت دیگرى بیان نمى‌کند و نمى‌گوید که اگر کسى به فلاح رسید چه مى‌شود چون در وراى فلاح و رستگارى هدف دیگرى و غایت گرانبهاتر و پرارزش‌ترى وجود ندارد. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۳۴ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | خرمشهر را خدا آزاد کرد 🔸️بعد از عمليات بيت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر، امام فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» در حقیقت ما در آن حادثه به وظیفه عمل کردیم و خدا هم این نتیجه را عنایت کرد. ما باید می‌جنگیدیم. پس ما مکلف به وظيفه جنگیدن بودیم. اما عمل ما مقيد به حصول نتیجه نيست. ۱۳۹۲/۰۳/۰۱ 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | مقاومت، کمال انسانیت 🔸️کمال انسان در سايه انتخاب راه صحيح و مقاومت در مقابل عوامل مخالف است. چرا بايد صبر و مقاومت داشت؟ چون انسانيت انسان چنين اقتضايي دارد کمال انسان در گرو انتخاب راه صحيح و مبارزه کردن نفي کردن طرد کردن و جلوگيري از وسوسه‌هاي شيطاني و پيمودن راه غلط است. ۱۳۹۲/۰۴/۲۱ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠 هرکس در گروی عمل خویش است «مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ اَساءَ فَعَلَيْها» فصلت ۴۶ ترجمه: «هر كس عمل صالحى كند به نفع خود كرده و هر كس بدى كند به ضرر خود كرده» 🔸️تلاش انسان هدر نمى‌رود و نتیجه آن ابتداءا عاید خودش خواهد شد، هر حرکتى که مى‌کند و هرکارى که به اختیار خود انجام مى‌دهد نتیجه آن و نفع و ضررى که به بار مى‌آورد قطعاً به خود وى باز مى‌گردد. 🔹️هیچ‌گاه از نتایج مطلوب کارهاى خویش محروم نمى‌شود و از زیان رفتار بدش در امان نخواهد بود و رفتارش براى خداوند هیچ نفع و ضررى دربر ندارد و دیگر اینکه کامیابى و رستگارى انسان بدون تلاش اختیارى تحقّق‌پذیر نیست، تنها با سعى و کوشش خویش مى‌تواند به مطلوب نهایى خود برسد و (با توکل و سعی و تلاش) دیگران نمى‌توانند سرنوشت او را تغییر دهند. 📖 اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۳۷ 📝 ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | راه رسیدن به برترین زندگی 🔺️قسمت شصت و یکم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 📱 @mesbahyazdi_ir
💠 سرمایه اصلی برای آخرت است «وان لیس للانسان الاّ ما سعى» ۳۹ نجم ترجمه: «و اينكه انسان به جز كار و تلاشش سرمايه‏اى ندارد؟» 🔸️بعضى از ساده‌اندیشان گمان کرده‌اند که این آیه و نظایر آن بیان‌کننده یک اصل اقتصادى و یک قانون تشریعى است و این حقیقت را مطرح مى‌کند که انسان در جامعه و در زندگى مادى جز آنچه را که به وسیله کار و تلاش به دست مى‌آورد مالک چیز دیگرى نخواهد بود. 🔹️اما آیه فوق صرفا ارتباطى با آن اصل اقتصادى ندارد بلکه ناظر به یک حقیقت اخروى و مربوط به قیامت است که در آنجا کسى بار کس دیگرى را تحمّل نمى‌کند و جز سعى و تلاش خویش چیزى ندارد. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۴۰ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | مکتب امام صادق ▪️درسی که ما باید از امام صادق علیه‌السلام بگیریم این است که آنچه می‌تواند در دوران های تاریک در دوران های فتنه، در دوران هایی که مردم را فریب می دهند و به نام اسلام احکام اسلام را از بین می‌برند، حافظ اسلام برای این عصر و زمان های آینده باشد؛ عالمان راستین است. ▫️اگر چنین اشخاصی وجود داشته باشند بالاخره مردم مردمی حق‌جو و وظیفه شناس پیدا خواهند شد که روزی به وظیفه‌شان عمل کنند. مثل جوانانی که این روزها در سراسر کشور یادواره های شان گرامی داشته می‌شود؛ کسانی که در راه شهادت سر از پا نمی‌شناختند اینها از کجا پیدا شدند؟ از عرش نازل شده بودند؟ در همان دوران ستم شاهی اینها تربیت شدند به برکت عالمی مثل حضرت امام و یاران و شاگردانش. باز هم اگر روزگار تیره‌ای مثل دوران شاه پیش بیاید خدا خمینی هایی تربیت خواهد کرد. ۱۳۷۹/۱۱/۰۲ 🏴 @mesbahyazdi_ir
📸 | حضرت ولی‌عصر (عج)، نقطه‌ی اشتراک شیعه و سنی 🔸️نعمت وجود مقدّس ولىّ عصر (عج) براى همه مسلمانان اثبات شده و قطعى است. آن‌طور که بزرگان اهل سنّت اعتراف کرده‌اند، روایات درباره اثبات وجود حضرت مهدى (صلوات اللّه علیه) در منابعِ اهل تسنّن نیز از حدّ تواتر بالاتر است به جز افراد منحرفى که بر اثر انحراف‌هاى فکرى و عقیدتى، وجود ولىّ عصر (عج) را نمى‌پذیرند، بقیه اهل تسنّن که بیشتر مسلمانان جهان را تشکیل مى‌دهند، وجود مقدّس آن بزرگوار را قبول دارند. 🔹️نقطه اشتراک بین ما و برادران اهل تسنّن این است که هر دو قبول داریم در دوران آخرالزّمان، بزرگمردى از نسل پیامبر اکرم (ص) ظهور خواهد کرد که زمین را پس از آن که از ظلم و جور پر شده است، از عدل و داد پر خواهد کرد. 📖 آفتاب ولایت، صفحه ‌۳۷ 🌸 ۸ 🏴 @mesbahyazdi_ir