📸 #عکس_نوشت | مقاومت، کمال انسانیت
🔸️کمال انسان در سايه انتخاب راه صحيح و مقاومت در مقابل عوامل مخالف است. چرا بايد صبر و مقاومت داشت؟ چون انسانيت انسان چنين اقتضايي دارد کمال انسان در گرو انتخاب راه صحيح و مبارزه کردن نفي کردن طرد کردن و جلوگيري از وسوسههاي شيطاني و پيمودن راه غلط است.
۱۳۹۲/۰۴/۲۱
📱 @mesbahyazdi_ir
💠 هرکس در گروی عمل خویش است
«مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ اَساءَ فَعَلَيْها» فصلت ۴۶
ترجمه: «هر كس عمل صالحى كند به نفع خود كرده و هر كس بدى كند به ضرر خود كرده»
🔸️تلاش انسان هدر نمىرود و نتیجه آن ابتداءا عاید خودش خواهد شد، هر حرکتى که مىکند و هرکارى که به اختیار خود انجام مىدهد نتیجه آن و نفع و ضررى که به بار مىآورد قطعاً به خود وى باز مىگردد.
🔹️هیچگاه از نتایج مطلوب کارهاى خویش محروم نمىشود و از زیان رفتار بدش در امان نخواهد بود و رفتارش براى خداوند هیچ نفع و ضررى دربر ندارد و دیگر اینکه کامیابى و رستگارى انسان بدون تلاش اختیارى تحقّقپذیر نیست، تنها با سعى و کوشش خویش مىتواند به مطلوب نهایى خود برسد و (با توکل و سعی و تلاش) دیگران نمىتوانند سرنوشت او را تغییر دهند.
📖 اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۳۷
📝 ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱 @mesbahyazdi_ir
11.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| راه رسیدن به برترین زندگی
🔺️قسمت شصت و یکم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
📱 @mesbahyazdi_ir
💠 سرمایه اصلی برای آخرت است
«وان لیس للانسان الاّ ما سعى» ۳۹ نجم
ترجمه: «و اينكه انسان به جز كار و تلاشش سرمايهاى ندارد؟»
🔸️بعضى از سادهاندیشان گمان کردهاند که این آیه و نظایر آن بیانکننده یک اصل اقتصادى و یک قانون تشریعى است و این حقیقت را مطرح مىکند که انسان در جامعه و در زندگى مادى جز آنچه را که به وسیله کار و تلاش به دست مىآورد مالک چیز دیگرى نخواهد بود.
🔹️اما آیه فوق صرفا ارتباطى با آن اصل اقتصادى ندارد بلکه ناظر به یک حقیقت اخروى و مربوط به قیامت است که در آنجا کسى بار کس دیگرى را تحمّل نمىکند و جز سعى و تلاش خویش چیزى ندارد.
📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۴۰
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | مکتب امام صادق
▪️درسی که ما باید از امام صادق علیهالسلام بگیریم این است که آنچه میتواند در دوران های تاریک در دوران های فتنه، در دوران هایی که مردم را فریب می دهند و به نام اسلام احکام اسلام را از بین میبرند، حافظ اسلام برای این عصر و زمان های آینده باشد؛ عالمان راستین است.
▫️اگر چنین اشخاصی وجود داشته باشند بالاخره مردم مردمی حقجو و وظیفه شناس پیدا خواهند شد که روزی به وظیفهشان عمل کنند. مثل جوانانی که این روزها در سراسر کشور یادواره های شان گرامی داشته میشود؛ کسانی که در راه شهادت سر از پا نمیشناختند اینها از کجا پیدا شدند؟ از عرش نازل شده بودند؟ در همان دوران ستم شاهی اینها تربیت شدند به برکت عالمی مثل حضرت امام و یاران و شاگردانش. باز هم اگر روزگار تیرهای مثل دوران شاه پیش بیاید خدا خمینی هایی تربیت خواهد کرد.
۱۳۷۹/۱۱/۰۲
🏴 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | حضرت ولیعصر (عج)، نقطهی اشتراک شیعه و سنی
🔸️نعمت وجود مقدّس ولىّ عصر (عج) براى همه مسلمانان اثبات شده و قطعى است. آنطور که بزرگان اهل سنّت اعتراف کردهاند، روایات درباره اثبات وجود حضرت مهدى (صلوات اللّه علیه) در منابعِ اهل تسنّن نیز از حدّ تواتر بالاتر است به جز افراد منحرفى که بر اثر انحرافهاى فکرى و عقیدتى، وجود ولىّ عصر (عج) را نمىپذیرند، بقیه اهل تسنّن که بیشتر مسلمانان جهان را تشکیل مىدهند، وجود مقدّس آن بزرگوار را قبول دارند.
🔹️نقطه اشتراک بین ما و برادران اهل تسنّن این است که هر دو قبول داریم در دوران آخرالزّمان، بزرگمردى از نسل پیامبر اکرم (ص) ظهور خواهد کرد که زمین را پس از آن که از ظلم و جور پر شده است، از عدل و داد پر خواهد کرد.
📖 آفتاب ولایت، صفحه ۳۷
🌸 #مهدویت ۸
🏴 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | امام جعفر صادق علیه السلام به شیعیانشان فرمودند: «کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا» یعنی شما باید جوری رفتار کنید که به تعبیر بنده مایه افتخار ما باشید. مبادا طوری رفتار کنید که باعث ننگ و عار بشوید، رفتار خوب شما را میبینند میگویند این تربیت شده مکتب امام صادق علیه السلام است.
🏴 @mesbahyazdi_ir
🔰جلسات نورانی ذکر اهل بیت به برکت رهنمودهای امام و فداکاریهای شهدا است
🔸️آيا وضع كشور ما هميشه اين جور بوده؟ يعنى ۵۰ سال پيشتر هم در كشور چنين جلساتى بود، چنين دانش آموزانى با عشق به اهل بيت، با ياد امام مهدى دور هم جمع مىشدند و عاشقانه سرود مىخواندند و اظهار ارادت مىكردند؟ پاسخش منفى است! طبعا سن و سال شما اقتضاء نمىكند كه آن دوران را بخاطر بياوريد ولى امثال ماها بخاطر داريم كه در ۳۰ سال پيش و ماقبل آن نمونهاى از اين جلسات در كشور وجود نداشت.
🔹️دانشآموزان متدين، خانمهاى متدين، كسانى بودند كه در گوشه و كنار خانه خودشان خزيده بودند، جرأت اينكه در اجتماع ظاهر بشوند، خودى نشان بدهند، كارى انجام بدهند، خدمتى ارايه بدهند نداشتند و كسى به آنها مجال نمىداد. بعد از پيروزى انقلاب اين گونه مجالس، اين گونه تشكلها تدريجا شكل گرفت و كم كم به اوج خود رسيد آنچه بر اثر رهنمودهاى امام و فداكارىهاى شهداء پديد آمده بود همين جلسات نورانى است.
۱۳۸۴/۰۶/۰۲
📱 @mesbahyazdi_ir
💠 آداب الهی سرچشمه نیکی هاست
«لَيْسَ الْبِرُّ بِاَنْ تَأْتُوالْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى وَ أْتُوالْبُيُوتَ مِنْ اَبْوابِها» بقره ۱۸۹
ترجمه: «و اين كار خوبى نيست كه شما در حال احرام از پشت بام داخل خانهها شويد، بلكه عمل صحيح اين است كه از خدا بترسيد و خانهها را از در درآييد»
🔸️بعضى از جامعهشناسان پنداشتهاند که اخلاق امورى صرفاً قراردادى (در عرف) است و هیچ واقعیتى ندارد؛ بلکه، از آداب اجتماعى سرچشمه مىگیرد، از دیدگاه اسلام پندار درستى نیست. از این دیدگاه «برّ» که در آیه هم آمده ریشه واقعى و منطقى و عقلایى دارد و اخلاق، صرف آداب و رسوم بىاساس یا عرفی نیست. بنابراین کارهاى خرافاتى یا بی اساس عرفی را گرچه در جامعهاى مرسوم باشد نمىتوان و نباید برّ به حساب آورد.
📖 اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۶۸
📝 ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | چگونه برخلاف سیره انبیا و آیات قرآن بمرور امر به معروف و نهى از منكر (در عرف) كار زشت و بدى میشود؟ مگر مى شود همچنين چيزى؟ بله، وقتى فرهنگ تساهل و تسامح (و بی تفاوتی در دین) رواج پيدا كرد، امر به معروف و نهى از منكر مى شود فضولى! در این عرف وقتی تذکر میدهید می گويند به تو چه!
۱۳۸۲/۰۵/۲۵
📱 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | هنر تبلیغ
🔸️انسان اگر بخواهد در معاشرت بر دیگران اثرگذار باشد، اگر بايد رفتارش طورى باشد كه آنها احساس كنند خيرخواهشان است اگر احساس رقابت كنند هرگز به حرف اينها گوش نمىدهند، تبلیغ یعنی همین.
۱۳۸۳/۰۹/۰۸
📱 @mesbahyazdi_ir
💠تقوا یعنی پروای از خدا
«فَاصْبِرْ اِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقین» هود ۴۹
ترجمه: «پس صبر پيشه گير كه عاقبت از آن مردم با تقوا است»
🔸️تقوا از دیدگاه اسلام به این معناست که انسان از خطرى بترسد (و نسبت به آن پروا داشته باشد) که از فعل اختیارى خود یا ترک آن متوجّه سعادت ابدى او مىشود، و بینش توحیدى مىگوید: این خطر در نهایت به دست خداوند به او خواهد رسید، و در برابر این خطر، کارى کند که چنین خطرى متوجّه او نشود. کسى را که در برابر چنین خطرى دست به چنین کارى مىزند (و پروا دارد) «متقى» و این رفتار ویژه او را «تقوا» گویند
📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۷۰
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
📱 @mesbahyazdi_ir