eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31.6هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
146 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 | معرفت‌مان کافی نیست 🔸️هیچ کدام از ما نباید گمان کنیم معرفتى که به وجود مقدس ولىّ عصر عجل اللّه تعالى فرجه الشریف داریم، کافى و وافى است. ما باید خیلى بیشتر از این‌ها کار کنیم تا معرفتمان به حضرت کامل شود. اگر از مقام و منزلت امام زمان علیه السلام آگاه باشیم، هر آنچه به حضرتش منسوب است، در نظر ما نیز عزیز خواهد بود؛ امّا اگر از منزلت امام زمان علیه السلام بى‌اطّلاع باشیم، چیزهایى که به آن گرامى منسوب است، در نظر ما کم ارزش خواهد بود. 📚آفتاب ولایت، صفحه۴۴ 🌸 ۱۱ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠عقیده با شناخت کسب می شود نه تقلید «اَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فى اَنْفُسِهِمْ ما خَلَقَ‌اللّهُ السَمواتِ وَاْلاَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما اِلاّ بِالْحَقِّ.» روم ۸ ترجمه: «و آيا در درون خود فكر نكردند كه خداوند اين آسمان‏ها و زمين و آنچه را كه در ميان آن دو است جز به حق (و هدفى والا و برتر و عقلايى) و جز براى مدتى محدود و معين نيافريده؟!» 🔸️انسان باید در جاى خلوت و پیش خود فکر کند و اندیشه خویش بدست دیگران نسپارد که آن فکر نیست؛ چرا که، حقیقت فکر حقیقتى درونى است یعنى کارى است مربوط به مغز و روح شما. در فکر و اندیشه، هدف ما این است که رابطه مقدمات برهان با نتیجه‌اى که از آن مى‌گیریم درک شود و مسیر درستى براى تشخیص حقّ روشن گردد و به قول معروف نباید دهان‌بین باشیم و ببینیم دیگران چه مى‌گویند و بدون دقّت، سربسته آن را بپذیریم که این فکر نیست؛ بلکه، تقلید است. اندیشیدن درباره نبوّت و شناختن پیامبر خدا مورد توجّه و ترغیب قرآن کریم است که در غیر این صورت و با اتکا به جوّ پر سرو صداى جامعه و نگاه کردن به دهان دیگران نمى‌توان حقّ را شناخت. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۶۱ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
💠 ریشه انحراف انسان هواپرستی است «اَخْلَدَ اِلَى اْلاَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواه» اعراف ۱۷۶ ترجمه: «و لكن او (را طبق سنّت اختيار بشر در انتخاب راه، آزاد گذاشتيم و او) به پستى گراييد و دل بر زمين بست و از هواى خود پيروى نمود» 🔸️ریشه همه انحرافات انسان و مشکل اصلى اطاعت و بندگى انسان از خدا در هواپرستی ست و اگر نه اطاعت انبیاء در آنجا که مطابق میل و خواسته انسان باشد هنرى نیست و انسان هم با آن مخالفتى ندارد، آنجا که کششى به سوى مخالف دارد باید راه درست را انتخاب و گرایش صحیح را تقویت و با اراده خویش آن را ترجیح دهد و نفس را مهار کند تا از این رهگذر بتواند ارزش خویش ظاهر سازد. 🔹️راه مبارزه با هواهاى نفسانى این است که کششهاى دیگرى در مقابل آنها باشد و تقویت شود و بر آنها پیروز گردد وگرنه تا وقتى که این هواها یكّه تاز میدان نفس ما هستند کارى نمى‌توان کرد؛ بلکه، در برابر آنها مغلوب مى‌شویم و مقاومت کردن میسور نیست. البته، این میلهاى مدافع، در اصل در فطرت ما هستند ولى خفته‌اند و بى‌اثر که لازم است آنها را فعّال و در برابر میلهاى مهاجم و هواهاى نفسانى بسیجشان کنیم. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۸۵ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | یک سوال کوچک می‌کنم، جوابش را هر کسی برای خودش در دفترچه بنویسد. شما در عمری که دارید، چند ساعت فکر کردید که چه قدر می‌ارزید؟ برای خودتان چه ارزشی قائلید؟ فکر کردید اگر چه چیزی گیرتان بیاید بُرد با شما بوده؟ کم نیستند کسانی که غیر از لذائذ دنیا ارزشی برای خودشان قائل نیستند. ۱۳۹۵/۰۴/۱۹ 📱@mesbahyazdi_ir
💠 کافران متکبراند «اِنَّ الَّذینَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتى سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ» غافر ۶۰ ترجمه: «کسانی که از عبادت من تکبّر می‌ورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ می‌شوند» 🔸️از عواملی که انسان را از تحصیل معرفت باز مى‌دارد گرایش به استکبار و تکبّر و خودبزرگ بینى است، که البته در افراد مختلف شدّت و ضعف دارد، تکبر تا حدّى ممکن است شدید باشد که تواضع در برابر موجود دیگر را ننگ تلقّى کند و حتّى بالاتر، اینکه نتواند در برابر خداى متعال که آفریننده او و همه موجودات است سرخم کرده و اظهار تواضع کند، که این بزرگترین مرتبه کبر و خطرناکترین آنهاست: به عنوان مثال در تاریخ آورده‌اند که اهل طائف، پس از بالا گرفتن کار پیامبر اکرم‌(صلى الله علیه وآله) که خود را ناگزیر از پذیرش رسالت مى‌دیدند، به پیامبر پیشنهاد کردند که ما دین تو را مى‌پذیریم به این شرط که نماز و سجده را از ما بردارى و ما را از به خاک افتادن در برابر خدایت معاف دارى، چون این کار براى ما سنگین و غیر قابل تحمّل خواهد بود. 🔹️تفسیر روانشناختى این سخن اهل طائف همین است که روح تکبّر در آنان آن چنان قوى بوده که حتّى نمى‌توانستند در برابر خدا سر خم کنند که این نوع تکبّر و تا این حدّ از استکبار حتّى در ابلیس هم وجود ندارد؛ چرا که، شیطان در برابر خدا خضوع داشت! 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۲۹۷ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | شریعتی دلش می خواست روشنفکر مآب باشد.اروپا را بگردد. از زندگی اروپایی خوشش می آمد؛ منتهی نه به عنوان اینکه ضد دین است، می خواست دین را آشتی بدهد با این زندگی مدرن. دلش اینطور می خواست. آنوقت چیزهای آخوندی را مخالف خودش می دید، مزاحم خودش می دید. این بود که به آنها متلک می گفت. ۱۳۸۹/۰۸/۱۸ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠دنیا طلبی ام الفساد است «تُریدُونَ عَرَضَ الدُّنْیا وَاللّهُ يُریدُ الاْخِرَةَ» انفال ۶۷ ترجمه: «شما متاع دنيا را مى‏خواهيد و خدا آخرت را مى‏خواهد، و خدا مقتدر شكست‏ناپذير و صاحب حكمت است‏» 🔸️ریشه و اساس صلاح و فساد انسان در همین کلمه «یرید» است، منظور این است که اراده شما اصالتاً به دنیا تعلقّ دارد و اگر نه اراده تبعى دنیا نه تنها اشکالى ندارد و با اراده آخرت در تعارض نیست؛ بلکه، لازم و ضرورى نیز هست و بدون آن نمى‌توان به مقصد و هدف اُخروى رسید. بنابر این، جان کلام این است که باید دید انگیزه و اراده شخص اصالتاً به چه چیزى تعلّق گرفته است. 🔹️اگر به آخرت تعلّق دارد و دنیا را براى وصول به آخرت، مورد توجّه قرار مى‌دهد این امرى است طبیعى، ارزشمند و لازم؛ ولى، اگر در اصل دنیا را مى‌خواهد و به بود و نبود آخرت کارى ندارد چنین دنیایى در جاى اصلى خود قرار نگرفته و از آن مذمّت مى‌شود؛ چرا که، اینگونه دنیا طلبى انسان ام الفساد است و کفر و نفاق و عصیان و فسوق و فجور و نظایر آنها همگى از این طرز تلقى دنیا ناشى مى‌شود. 📖اخلاق در قران جلد ۱ صفحه ۲۰۱ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
| وقتی شخص مؤمن در جامعه با خلافكاری ها، بزه‌كاری ها، تمرد بر قانون، بی بندوباری ها و ... مواجه می‌شود، اولين برخورد او بايد اين باشد كه در دل احساس ناراحتی كند. در روايات زيادی آمده است که وظيفه مؤمن اين است كه در مقابل كسانی كه تجاهر به گناه می كنند، قيافه در هم بكشد. ۱۳۹۰/۰۶/۰۴ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠آرامش دلها از مسیر دین است «اَلا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ» رعد ۲۸ ترجمه: «آگاه باشيد كه دل‏ها تنها به ياد خدا آرام مى‏يابد» 🔸️یکى از مسائل مهمّى که در دنیاى انسانها مطرح بوده و روز بروز بیشتر طرح مى‌شود، رنجهاى روانى انسانهاست. تحقیقات و مطالعات زیادى در زمینه روان شناسى شده براى اینکه راه برطرف کردن و مبارزه با پریشانى و اضطرابهاى روحى را کشف کنند تا از این رهگذر خدمتى به انسان و جامعه انسانى شده باشد. 🔹️و ما مى‌دانیم که اعتقاد به خدا و انس گرفتن با وى، بهترین آرامش روحى را براى شخص مؤمن را به ارمغان مى‌آورد و این خود انگیزه مهمّى مى‌تواند باشد براى انسانهایى که به دنبال این گمشده یعنى آرامش روانى در تلاش و جستجو هستند، در این مسیر گام بردارند و خداى آرامش بخش را جستجو کنند و در شناخت و معرفت وى همّت ورزند. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۲۶۴ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | شهید در پیشگاه الهی است. «عند ربهم یرزقون» است. این ارزشش هزاران برابر از خوردنی‌ها، لذت‌ها، مقام‌ها بیشتر است. چه کسی می‌تواند حساب کند چقدر فاصله است که انسان مهمان امام جمعه باشد یا مهمان امام زمان باشد تا اینکه مهمان خدا باشد! این مقام شهید است. هنیئا لکم ایها الشهدا. 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | یکی از آداب قضاوت اسلامی این است که فاصله طرفین دعوا نسبت به قاضی مساوی باشد، حتی باید جواب سلام هر دو را به یک‌صورت بدهد، حتی یکی را به اسم و دیگری را به کنیه خطاب نکند، امیرالمؤمنین می‌فرماید: من حق شما می‌دانم که همه شما را با یک چشم ببینم و بین شما فرق نگذارم. ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ 🔺️انتشار به مناسبت ۱ تیر ماه، آغاز هفته قوه قضائیه 📱 @mesbahyazdi_ir
💠تقلید کورکورانه پذیرفتنی نیست «اَوْ تَقُولُوا اِنَّما اَشْرَكَ اباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ كُنّا ذُرِيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ اَفَتُهْلِكُنا بِما فَعَلَ الْمُبطِلُونَ» اعراف ۱۷۳ ترجمه: «يا بگوييد: جز اين نيست كه پدران ما پيش از ما شرك ورزيدند و ما فرزندانى پس از آنها (و طبعا پيرو آنها) بوديم، آيا ما را به آنچه باطل‏گرايان انجام داده‏اند هلاك مى‏كنى؟!» 🔸️هیچ کس نمی تواند تقلید کورکورانه را توجیه کند و در پیشگاه خدا و پیامبران آن را به عنوان عذر تقصیر خویش مطرح کند؛ چرا که با وجود شخصيّت مستقلّ فطرى (که خداوند به انسان بخشیده) چنین عذرى نه در این جهان و در برابر انبیاء و فرستادگان خدا پذیرفته مى‌شود و نه در جهان دیگر و در پیشگاه خداى متعال، عامل «تقلید» صرفاً به تقلید از آباء و گذشتگان هم خلاصه نمى‌شود؛ بلکه مثلا ممکن ست یک ملّت، در برابر ملّت دیگرى که از یک نوع امتیاز در زندگى مادّى برخوردار هستنند و به «اصطلاح» از جوامع پیشرفته هستند تقلید کورکورانه کنند، در تقلید کورکورانه، ملت مقلد استقلال و تشخص حقیقى خود را از دست مى‌دهد و انسانهاى ضعیف العقل به شکل مبالغه آمیز و غیر منطقى و در حرکات و سکنات جذب در ملت به اصطلاح مدرن مى‌شوند و به شکل تهوّع آورى مى‌خواهند همه چیز را از ملّت به اصطلاح پیشرفته تقلید کنند. 📖اخلاق در قران جلد ۱ صفحه ۲۸۴ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir