eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
145 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 | زن و مرد هر دو از لحاظ انسانیت، از لحاظ اسلام، از لحاظ وظایفی که نسبت به تربیت دیگران برای انتقال معارف اسلامی به دنیا دارند مساوی‌اند. اگر نبود فعالیت‌های ، من و شما از داستان کربلا خیلی چیزی نمی‌دانستیم. بقای این داستان مرهون زحمات حضرت زینب است ۱۳۹۸/۰۸/۰۹ 💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | آیت الله مصباح قدس‌سره: ایشان (سید حسن نصرالله) خودش را هیچ چیز نمی داند و همه چیز هست 🔺️بخشی از گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصر‌الله دبیر کل حزب الله لبنان 🗓 انتشار به مناسبت سی‌امین سالگرد انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله بعنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | من افتخار می‌کنم که خدای متعال محبت پیشوا و مقتدای خودمان رهبر معظم انقلاب را به ما مرحمت فرمود و همین طور محبت سید بزرگوار - که او را از اولیای خدا و از یاران امام زمان می‌دانم - جناب آقای سید حسن نصرالله. ۱۳۸۹/۱۲/۲۲ 🗓 انتشار به مناسبت سی‌امین سالگرد انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله بعنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | اين‌ که فرمودند «ما رأيت الا جمیلا» تعارف یا اغراق نبود، ايشان واقعه کربلا را در ميان مجموع حوادث گذشته و آينده و نتایج و تاثیراتی که تا روز قيامت برايش مترتب می‌شود می‌ديدند؛ فلذا فرمودند از اين زيباتر نمی‌شود. این نگاه هستی‌شناسانه حضرت زینب است ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | حضور روحانیین در جبهه و شهدای روحانیت و هم چنین ایثارگران روحانیت نسبت به همه اصناف بیشتر بوده و این مایه افتخاری است برای روحانیت، الحمدلله روحانیت به وظایف جهادی خود عمل کردند و سبقت گرفتند. ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | مرحوم آیت الله خوشوقت یکی از علمای نادری است که هم از لحاظ علم و هم از لحاظ تقوا و هم از لحاظ بصیرت اجتماعی و هم از لحاظ تربیت شاگردان کم‌تر نظیرشان را سراغ داریم. ۱۳۹۴/۱۲/۰۵ 🔺️به مناسبت ۳ اسفند ماه سالگرد رحلت 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | با روی کار آمدن رضاخان مبارزه با اسلام آشکار شد 🔹️قدرت‌های بیگانه با بهره‌گیری از الگوی جایگزینی دولت‌های لائیک سعی در متلاشی ساختن نیروهای مذهبی داشتند و همان طور که در ترکیه،‌ به مثابهٔ بازماندهٔ امپراتوری عظیم عثمانی، «آتاتورک» را به قدرت رساندند، نهضت‌ها و حرکت‌های اجتماعی سیاسيِ دینی ایران را نیز به سوی الگوهای لیبرالی و ملّی‌گرایانه سوق می‌دادند و در نهایت نیز می‌کوشیدند تا دولتی لائیک، همچون دولت را بر سر کار ‌آورند. 🔸️بی‌جهت نیست که با روی کار آمدن رضاخانِ میرپنج و تأسیس سلطنت دست‌نشاندهٔ پهلوی در آذرماه ۱۳۰۴ ش، مبارزه با اسلام، آشکار شد. رضاشاه از یک سو، با اقدامات عنادآمیزی همچون صدور فرمان کشف حجاب و ممنوعیت برگزاری مجالس عزاداری برای سیدالشهدا‌‌(علیه السلام) با اسلام مبارزه می‌کرد، و از سوی دیگر با سرکوبيِ مخالفان و ایجاد اختناق شدید در فضای کشور، مانع هرگونه انتقاد و اعتراضی می‌شد. 📖 کتاب انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، صفحه ۲۱۸ 🔺️به مناسبت کودتای ۳ اسفند رضا خان و آغاز سلطنت سلسله فاسد پهلوی 💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | عامل محبت 🔺️قسمت پنجاه و چهارم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 🎞 جهت مشاهده با کیفیت بالا: https://aparat.com/v/VcDqM 💻 @mesbahyazdi_ir
☀️ بزرگترین نعمت الهی 🔹در دعایى که براى شب مبعث نقل شده، آمده: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّى الْأَعْظَمِ فِى هَذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ». به حسب آنچه در این دعاى شریف نقل شده، عظیم‌ترین تجلّى الهى در شب مبعث و بواسطه مبعوث شدن پیغمبر اکرم بوده است. 🔸براى عظمت این روز همین بس، که به حسب آنچه از این تعبیر شریف استفاده می‌شود، بالاترین نعمت الهى براى بندگانش است. طبعا چنین نعمتى، بالاترین شکر را می‌طلبد؛ هر قدر نعمت عظیم‌تر باشد شکر آن واجب‌تر است، و همینطور هر قدر نعمت عظیم‌تر بود وظیفه‌اى که انسان در مقابل آن نعمت به عهده‌اش می‌آید، سنگین‌تر خواهد بود. ۱۳۷۹/۰۸/۰۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مبعوث رحمت 🔺️بخشی از بیانات آیت الله مصباح یزدی قدس سره در باب سختی های پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌اله در ابتدای و صبر ایشان ۱۳۹۲/۰۵/۰۲ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠 غفلت مایه بدبختی انسان است «وَلَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاّيَفْقَهُونَ بِها وَلَهُمْ اَعْيُنٌ لايُبْصِرُونَ بِها وَلَهُمْ اذانٌ لاّيَسْمَعُونَ بِها اُولئِكَ كَالاْنْعامِ بَلْ هُمْ اَضَلُّ اُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ.» (اعراف ۱۷۹) «ترجمه: و حقّا كه ما بسيارى از جن و انس را (گويى) براى دوزخ آفريده‌ايم، زيرا كه دل‌ها دارند ولى (حقايق را) بدان نمى‌فهمند، و چشم‌ها دارند ولى بدان (به عبرت) نمى‌نگرند و گوش‌ها دارند ولى بدان (معارف حقّه را) نمى‌شنوند؛ آنها مانند چهارپايانند بلكه گمراه ترند (زيرا با داشتن استعداد رشد و تكامل، به راه باطل مى‌روند) و آنها همان غافلانند.» 🔹️مایه بدبختى کسانى که به عذاب ابدى و شقاوت جاودانى مبتلا مى‌شوند، همان غفلت و ناآگاهى ایشان از حقائقى است که انسانیت انسان اقتضاى آگاهى، التفات و توجّه به آنها را دارد و به همین لحاظ، این افراد از نظر ارزش از حیوانات هم که مقتضاى طبعشان غفلت و ناآگاهى است ـ پست‌تر مى‌شوند. طبعاً، از این آیه و آیات مشابه نیز مى‌توان دریافت که آنچه در نقطه مقابل غفلت واقع مى‌شود؛ یعنى، توجّه و التفات و آگاهى، نیز مایه سعادت انسان خواهد بود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۷۹ ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | رابطه معرفت با محبت 🔺️قسمت پنجاه و پنجم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 🎞 جهت مشاهده با کیفیت بالا: https://aparat.com/v/6I7aJ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠سلیمان قدرت را برای ترویج دین طلب می‌کرد «وَهَبْ لى مُلْكَاً لا يَنْبَغى لاِحَد مِنْ بَعْدى.» (ص ۳۵)‌ «گفت: پروردگارا، مرا ببخش، و به من حكومتى (به نحو اعجاز) عطا كن كه براى احدى بعد از من سزا نباشد.» 🔹اشکال قدرتهاى مادّى و دنیوى در همین بازدارندگى آنها است و اگر انسان را متوقّف نمى‌کردند و مانع ترقّى و تعالى انسان نمى‌شدند و عوارض سوء اجتماعى و اخلاقى به دنبالشان نبود، تحصیل آنها اشکالى نداشت. سلیمان پیامبر الهى از خداوند قدرت فوق‌العاده‌اى را طلب مى‌کرد، اما همین قدرتى را که به شدّت از خدا طلب مى‌کرد، هدف اصلىِ او نبود و به آن دلبستگى نداشت؛ بلکه، قدرت را مى‌خواست تا در سایه آن، دین خدا و آیین حقّ را ترویج و قدرتمندان مشرک و غیر مسلمان را به سوى اسلام و آیین الهى بکشاند. بنابراین، او چنین قدرتى را مى‌خواست تا از آن به صورت وسیله‌اى براى وصول به کمالى برتر بهره‌بردارى کند. از اینجاست که مى‌بینیم او هیچ گاه از قدرت فوق العاده خود سوء استفاده نمى‌کرد و و در حدّى اوج گرفته بود که نه تنها بر انسانها بلکه، بر جنّیان نیز ـ آنچنان که قرآن گفته است ـ فرمان مى‌راند، ولى، با چنین قدرتى او خودش یک لقمه نان جو خشک مى‌خورد و مغرور قدرت خویش نبود. 🔸اگر انسان به هر مقامى که رسید به ضعفهاى خود بیندیشد و به نداریها و ناتوانیها توجّه داشته باشد، هیچ گاه متکبر نمى‌شود. انسانهاى شایسته و اولیاى خدا هر چه قدرتشان بیشتر مى‌شود، ضعف خود را بیشتر درک مى‌کنند و متواضع‌تر مى‌شوند؛ یعنى مشاهده مى‌کنند که این قدرت مال آنها نیست، بلکه، هرچقدر زیاد هم که باشد قدرت الهى است که در اختیار آنان قرار داده است و منهاى قدرت الهى انسان ذاتاً چیزى از خود ندارد و نیز هر چقدر که قدرتشان هم زیادتر بشود با معرفت بالایى که دارند، خود را در سیطره قدرتى بالاتر مى‌بینند که این قدرتها در مقایسه با آن بسیار ناچیز خواهد بود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۷ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
💠«لهو» انسان را از خود بیگانه می‌کند «ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الاْمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُون (حجر ۳) «ترجمه: آنان را (به حال خود) واگذار تا بخورند و (از لذائذ دنيا) برخوردار شوند و آرزوها مشغولشان كند، كه به زودى خواهند فهميد.» 🔹️علّت اینکه بسیارى از افعال به عنوان «لهو» تحریم شده همین است که انسان را از خود غافل و بیخود مى‌کند؛ زیرا منشأ صدور هر کار صحیحى در انسان، توجّه به خویشتن است: توجّه به اینکه چه کسى هست؟ کجا هست؟ چه کارى برایش مصلحت دارد و چه کارى مصلحت ندارد؟ چه کارى را باید انجام دهد و چه کارى را نباید انجام دهد؟ صرفاً، در صورت توجّه است که انسان مى‌تواند راه درست را انتخاب کند. امّا وقتى عوامل خارجى آنچنان بر وى مسلّط شدند و مقهورش کردند که اصلا غافل شد و دیگر توجّهى به خودش ندارد قدرت گزینش از او گرفته خواهد شد و به اصطلاح قرآن گرفتار حالت لهو مى‌شود حالتى که در بعضى مراتب حرام است و در مراتب دیگرى اخلاقاً مذموم. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۸۹ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📚 «شکوه نجوا» ✴برشی از کتاب: 🔹️بیش تر از نصف درخواست پاک شدن از آلودگی‌ها و بقیه آن نام بردن از کمالات و صفات عالی الهی است که به امید افاضه برکت و رحمت خوانده می شود. پس بخش اول زمینه‌ساز است چون بیشترین کلمه ای که در آن بخش به کار رفته است عفو و مشتقات آن است. 💻 @mesbahyazdi_ir
991226-شکوه نجوا(1).pdf
1.41M
📚 «شکوه نجوا» نویسنده: آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ◀️ توضیح کوتاه درباره کتاب: اين کتاب شرح و توضيح مناجات شريف شعبانيه و مناجات المريدين است که ضمن آن حضرت استاد مباحث آموزنده اخلاقي و معرفتي آنها را يادآور شده اند. ◀️رؤوس مطالب کتاب: اهميت ذکر صلوات با نگاهي به نقش صلوات در استجابت دعا، فرق بين ندا، دعا و نجوا، علم الهي نسبت به حال و موقعيت انسان، انواع عذرخواهي و پذيرش عذر، سادهترين راه ايجاد محبت به خداوند، توضيح درباره ولايت و انواع آن، اشاره به محبت به عنوان محوريترين مفهوم در مناجات المريدين، آثار محبت الهي و راههاي محبوبيت در پيشگاه خداوند. ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) قیمت: ۱۶٨/۰۰۰ ریال لینک فروش اینترنتی: 🌐 http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2892 💻 @mesbahyazdi_ir
💠توجه به خویشتن، ریشه اصلی همه خیرات است «یا اَيُّهَا الَّذینَ امَنُوا عَلَيْكُمْ اَنْفُسَكُمْ لايَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ اِذا اهْتَدَيْتُمْ.» (مائده ۱۰۵) «ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، مراقب خودتان باشيد، اگر شما خود هدايت يافتيد (ضلالت) كسى كه گمراه شده به شما زيانى نمى‌رساند (هر چند بايد او را نيز دعوت كنيد)، بازگشت همۀ شما به سوى خداست پس شما را از آنچه مى‌كرديد آگاه خواهد نمود.» 🔷این آیه مى‌گوید که انسان باید به خودش بپردازد و به فکر منافع و مصالح واقعى خودش باشد؛ ولى، این در صورتى میسور است که انسان توجّه به خویش داشته باشد و در صورت غفلت، تشخیص اینکه چه کارى براى انسان مفید است که انجام دهد و چه کارى مضرّ و زیانبار است که باید ترک کند امرى دشوار است و به فکر انسان راه پیدا نمى‌کند. بنابراین، مى‌توان گفت: توجّه به خویش ریشه اصلى همه کارهاى خیر و مفید خواهد بود، چنانکه غفلت و بى‌توجهى نسبت به خویش و به اصطلاح از خودبیگانگى، آینده انسان را یکباره تباه مى‌کند. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۹۰ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | چیزی از خزانه خدا کم نمی‌شود 🔸️اهمیت و لطف محب (علیه‌السلام) بودن آنچنان برای پروردگار ارزشمند است که خداوند ابایی ندارد بخاطر ایشان همه بندگانش را مورد بخشش و رحمت قرار دهد. با بخشیدن عباد چیزی از خزانه رحمت خداوند کم نمی‌شود و تنها عاملی که رحمت خداوند را محدود می‌کند این است که خلاف حکمت او باشد. 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | به خودمان می‌رسد «اللهم صل علی محمد و آل محمد» «خداوندا؛ بر محمد و آل محمد رحمت فرست.» 🔸️بازگشت اين صلوات‌ها به خود انسان‌هاست. چرا كه ما براى پيامبر صلى الله عليه وآله و خاندانش طلب رحمت مى‌كنيم و چون ظرف وجودى آنان لبريز از رحمت الاهى است و نيازى به آن ندارند، اين رحمت به كسانى كه تحت ولايت آن‌ها هستند سرازير مى‌شود 🔹️درست مثل آن‌كه، شخصى ليوانى را پر از آب كرده است و روى آن آب، آبى بريزد. قطعاً در ظرفى كه زير آن ليوان وجود دارد، سرازير شده، موجوداتى كه در آن ظرف يا اطراف آن هستند بهره مى‌گيرند. بنابراين هر كس صلوات مى‌فرستد؛ بركت اين صلوات به خود او و ديگران مى‌رسد. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۱۲ و ۱۳ ١ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠برتری‌های مادّی سرابی بیش نیست «تِلْكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا يُریدُونَ عُلُوَّاً فى الأرْضِ وَلا فَساداً.» (قصص ۸۳) «ترجمه: آن خانۀ برتر و والاى آخرت را از آن كسانى قرار مى‌دهيم كه در روى زمين ارادۀ برترى و تسلط (بر ديگران) و فساد و تباهى ندارند.» 🔹️اکنون این سؤال مطرح مى‌شود که آیا آیاتى که ما از برترى طلبى باز مى‌دارند، این مفهوم را القا مى‌کنند که انسان باید قانع باشد و هیچ‌گاه در فکر صعود به مقامهاى بالاتر نیفتد؟ در این صورت، آیات فوق ما را امر به رکود، ایستادن و توقّف کرده‌اند و این خلاف اصلى است که تاکنون بر آن تأکید داشته و گفته‌ایم: آدمى هیچ وقت نباید به آنچه که دارد قانع و بر آن متوقّف شود، بلکه، پیوسته باید نداریها و کمبودها مدّ نظر و مورد توجّه او باشند تا با جبران آنها واجد کمالات بیشترى شود. 🔸️در پاسخ سؤال فوق باید بگوییم: این آیات هیچگاه ما را وادار به رکود و توقّف نمى‌کنند، بلکه، این حقیقت را به ما مى‌آموزند که برتریهائى مادّى و زمینى، که خیلى‌ها بدان دل بسته‌اند، حقیقت ندارند، بلکه، برتریهاى دروغین هستند که انسان را از وصول به برتریهاى حقیقى باز مى‌دارند. بینش قرآنى به ما مى‌آموزد که برتریهاى مادّى، در واقع، هدف نهایى و آخرین نقطه تعالى انسان نیستند. و مطلوبيّت ذاتى ندارند بلکه، در حدّ ابزار و وسیله‌اى بیش نیستند و ارزش آنها ارزشى غیرى است که در پرتو ارزش ذاتى ِ اهداف نهایى و در مسیر وصول به آنها تحقّق مى‌یابد. 🔹️برتریهاى مادّى نمى‌توانند درد انسان را دوا و نیاز فطرى وى را برطرف سازند. بلکه، سرابى بیش نیستند و اسباب بازى و گول زننده‌اند. برتریهاى مادّى نقش پستانک را بازى مى‌کنند که کودک را از اینکه پستان پر شیر، مادر را جستجو کند باز مى‌دارد و انسان با دل بستن به این برتریهاى غیر حقیقى، در واقع خود را فریب مى‌دهد، از طلب و جستجوى برتریهاى حقیقى باز مى‌ماند، به فساد و انحراف مى‌افتد و سقوط خواهد کرد. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۵ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
🖼 🌳انتشار به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری ۹۸/۱۲/۲۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
🔰 حامیان اسلام سپاه، عزيز بودنش به خاطر اين است كه پاسدار اسلام است وقتى به اصل اسلام در رسانه ها توهین می شود، چه توقعى داريد به توهين نشود، معلوم مى‏شود شما حاميان اسلام هستيد که مورد هجمه اید، پاسداران اسلام توجه شان را معطوف مسائل نظرى و معرفت اسلامی بکنند و از درگير شدن با مسائل فصلى و موسمى پرهيز كنيد. دشمن این را مى‏خواهد که شما را با چيزهاى ساده مشغول كند و از مسائل اساسى باز دارد. ۱۳۷۸/۰۴/۳۰ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | خدا، دست او شده اگر معتقديم حضرت اباالفضل صلوات الله عليه با آن دست‌هاي بريده‌اش دست كسانى را مى‌گيرد؛ اين همان است كه خدا دست او شده، مصداق همين روايت است که خداوند فرموده: «... يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا» من دست او شدم. ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ 💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | حضور مرحوم آیت الله مصباح یزدی در مراسم غبار روبی حرم مطهر قمربنی هاشم حضرت اباالفضل علیه السلام ۱۳۹۱/۰۸/۲۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | صلوات «اللهم صل علی محمد و آل محمد» «خداوندا؛ بر محمد و آل محمد رحمت فرست.» 🔸️انسان وقتى مى‌خواهد از بزرگی چيزى درخواست كند ولى در خود چنين لياقتى نمى‌بيند؛ بنابر اصول روان‌شناسى اوّل باید توجّه آن شخص بزرگ را به مطلوبش جلب كرده، سپس خواسته خود را مطرح نمايد. به عنوان مثال ابتدا به فرزند او اظهار ارادت كرده و كم‌كم زمينه درخواست خود را فراهم نمايد. 🔹️بى‌ترديد ما انسان‌ها به دليل گناهان‌مان، شايستگى درخواست از پيشگاه با عظمت پروردگار را نداريم و از سوى ديگر چاره‌اى جز درخواست از درگاه او نيست، پس، بايد لياقت درخواست را پيدا كنيم و براى اين كار هيچ چيز بهتر از طلب رحمت براى اولياى الاهى نيست. 🔸️از این‌رو، با صلوات فرستادن براى عزيزترين دوستان خدا، لياقت جلب توجّه الاهى را پيدا كرده، درخواست‌هاى خود را مطرح مى‌نماييم. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۱۴ ۲ 💻 @mesbahyazdi_ir