eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
30.7هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
146 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 | انگار برایشان دانه می‌پاشد! 🔸️امام رضا از بس شیعیانش را دوست دارد و راغب هدایت ایشان ست، انگار که برایشان دانه مى‏ پاشد، اين برآوردن حاجات دانه پاشيدن است، طفیلی ست، براى اينكه بياييد اينجا، اينجا توبه كنيد، از كارهاى زشت‏ دست برداريد، راه صحيح را بهتر بشناسيد، وظايف دينى را بهتر بشناسيد، و بهتر عمل كنيد، علیه السلام آنهایی که در ابتدا توجه ندارند، غافل هستند را اینگونه هدایت میکنند، تا آن نتيجه اصلى که سعادت ست حاصل بشود. ۹۲/۰۶/۱۲ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠دین محدوده انسانیت است «يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الاْخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ.» روم ۷ ترجمه: «آنها ظاهرى از زندگى دنيا را مى‏دانند (آنچه حس مى‏كنند و از آن برخوردارند در نزد آنها هدف است و اصالت دارد) و از (زندگانى) آخرت (كه نتيجه واقعى زندگى دنياست) سخت غافلند.» 🔸️انسانیت انسان از این نقطه شروع مى‌شود که از غفلت خارج شده قدم به مرحله آگاهى بگذارد و متوجه شود که سرنوشتى دارد و راههاى مختلفى پیش پاى او هست که لازم است از میان آنها راه درست را شناخت و از آن پیروى نمود. بنابراین، تا انسان از غفلت خارج نشود در واقع هنوز داخل در محدوده انسانیت نشده؛ بلکه، مسیر انحطاط و سقوط را مى‌پیماید و از حیوان پست‌تر است. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۴۹ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | در روایات است که کسی که زیارت امام رضا برود، امام رضا در عالم برزخ به اندازه تعداد زیارتش به بازدیدش می‌آید، در بین همه ائمه، امام رضا به مهربانی شناخته شده، (البته) همه امامان نور واحدی هستند اما در هر کسی یک صفتی بیشتر ظهور پیدا کرده و در امام رضا مهربانی. ۱۳۹۵/۰۲/۱۸ 📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ای صفای قلب زارم... 🔸️لحظاتی از هم‌خوانی طلاب شرکت کننده در دوره طرح ولایت در محضر آیت الله مصباح یزدی - مشهد مقدس ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ 🔺️انتشار به مناسبت ایام ولادت امام رضا علیه السلام 📱 @mesbahyazdi_ir
💠تبعیضی در ایمان نیست «اَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْض فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ اِلاّ خِزْىٌ فِى الْحَیوةِ الدُّنْیا وَ يَوْمَ الْقِیامَةِ يُرَدُّونَ اِلى اَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَااللّهُ بِغافِل عَمّا تَعْمَلُونَ.» بقره ۸۵ ترجمه: «آيا به برخى از (احكام) كتاب (تورات) مى‏گرويد و به برخى ديگر كفر مى‏ورزيد؟! (حرمت جنگيدن و بيرون راندن را رد مى‏كنيد و لزوم آزاد كردن همكيش را مى‏پذيريد؟!) پس كيفر كسانى از شما كه چنين مى‏كنند جز خوارى و ذلّت در دنيا نيست، و روز قيامت به سوى شديدترين عذاب بازگردانيده مى‏شوند؛ و خدا از آنچه مى‏كنيد غافل نيست‏» 🔸️اگر کسى بگوید: من به نبوّت پیامبر اسلام‌(صلى الله علیه وآله)، ایمان دارم و به نبوّت سایر انبیاء ایمان ندارم، یا بگوید: همه پیامبران را قبول دارم ولى فلان حکمى که یکى از پیامبران آورده قبول ندارم، براى مؤمن بودنش کافى نیست و او کافر خواهد بود. از دیدگاه قرآن، ایمان نسبت به جمیع انبیاء و نسبت به جمیع ما انزل الله و همچنین نسبت به جمیع محتویات رسالت هر یک از پیامبران باید مطلق باشد و تجزیه‌پذیر نیست. 🔹️و اگر کسى در ایمان به اینگونه موارد، تبعیض قائل شود، این ایمان برایش مفید نیست و در وصول وى به سعادت اخرویش تأثیرى ندارد و اما اینکه چنین شخصی مستحق شدیدترین عذابهاست شاید بدین علت است کسى که هنوز نبوت و رسالت انبیاء را نپذیرفته منشأ آن قصور یا تقصیر در تشخیص رسالت وى باشد؛ ولى، آن کس که رسالت یک پیامبر و صحت یک کتاب آسمانى برایش ثابت شد اگر بخشى از آن را بعد انکار کند، طبعاً عامل آن جحود و عناد خواهد بود و بدیهى است که به شدیدترین عذاب گرفتار شوند؛ چرا که، حقیقت، بطور کامل برایشان روشن شده است. بهرحال آنکه موجب سعادت مى‌شود ایمان مطلق است که هیچ نوع تبعیضى در آن نسبت به انبیاء و محتواى رسالتشان نباشد. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۳۵ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
💠نفاق بدتر از کفر «اِنَّ اللّهَ جامِعُ الْمُنافِقینَ وَالْکافِرینَ فى جَهَنَّمَ جَمیعاً.» النساء ۱۴۰ ترجمه: «به يقين خداوند منافقان و كافران را همگى در دوزخ گرد خواهد آورد.» 🔸️نفاق چیزى جز کفر باطنى و ایمان ظاهرى نیست و از آنجا که سعادت و شقاوت انسان در گرو حقایق باطنى است، منافقین که در باطنشان کفر وجود دارد در زمره کفّار به شمار مى‌روند و حتى به یک لحاظ از کفار بدترند، زیرا؛ نقاب بر چهره زده و در پشت اسلام ظاهرى سنگر گرفته براى مردم شناخته نمى‌شوند و ضررشان بر جامعه اسلامى بیشتر است. نفاق چیزى جداى از کفر به شمار نمى‌آید و در حقیقت آنچه هست یا کفر است یا ایمان. چون در واقع، به وجود آورنده ارزش اخلاقى،همان واقعیتهاى نفسانى است که در دو حقیقت نامبرده خلاصه مى‌شود و از اینجاست که منافقان هم در زمره کفّار بحساب مى‌آیند. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۳۲ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | لایه های خیلی پنهان روح آدمیزاد این است که وقتی خودش فاقد یک چیز مطلوبی است نمی خواهد دیگران داشته باشند منشأ حسد این است. در قرآن به یک مطلب تصریح شده «ودوا لو تکفرون کما کفروا فتکونون سواء» دوست دارند شما هم کافر شوید تا مثل آنها یکسان باشید. ۱۳۸۸/۰۸/۱۹ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠اکثر مردم گرفتار شرک اند «وَ ما يُؤْمِنُ اَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ اِلاّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ.» یوسف ۱۰۶ ترجمه: «و بيشتر آنها (مردم جهان) به خدا ايمان نمى‏آورند مگر آنكه در همان حال (در شرك جلى و خفى) مشرك‏اند» 🔸️نفاق (و شرک) درجاتى دارد، از قویترین مرحله نفاق (و شرک) تا مراتب بسیار ظریفى که شاید اکثریت مؤمنین به آن مبتلا باشند، و ما باید پیوسته از شرک و نفاق به خدا پناه ببریم. البته در میان افراد بشر، افراد پاکی هم بوده‌اند که خود به خود به نداى فطرت خویش گوش فرا داده‌اند، اما (در غیر این افراد معدود و خاص) و براى کل جامعه، انبیاء با ذکر و یادآورى (ارشادات توحیدی) عموم مردم را از غفلت نفاق و شرک در می آوردند، انبیاء و اولیای الهی با ارشادات و تذکرات شان در جهان، نداى توحید سر دادند و سیر به سوى حق را مطرح کردند. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۵۲ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | این انقلاب بود که ارزشهای اسلامی را زنده کرد. پس انقلابی بودن یعنی انقلابِ اسلامی بودن نه هر انقلابی. اسلامی بودن یعنی همان انقلابی که به دست امام اتفاق افتاد. ۱۳۹۷/۰۲/۱۷ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠قدرت اندیشه «اَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ما بِصاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّة اِنْ هُوَ اِلاّ نَذیرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَىْ عَذاب شَدید» سبا ۴۶ ترجمه: «براى خدا قيام و اقدام كنيد (آن هم) دو تا دو تا و تك تك (نه با اجتماع جنجالى) سپس (در سوابق حالات و ادلّه و معجزات او) فكر كنيد (خواهيد دانست كه) اين يار (مهربان) شما را جنونى نيست، او جز بيم‏دهنده شما در پيشاپيش عذابى سخت (عذاب آخرت) نيست» 🔸️این آیه در واقع، این حقیقت را گوشزد مى‌کند که تفكّر لازمست در جوّى آرام و دور از جوّسازیهاى سیاسى اجتماعى منحرف کننده انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسد و راه درست فکرى پیموده شود؛ چرا که، امواج اجتماعى سیاسى قادرند انسان را بدون آنکه بر افکار خود اتکاء کند و حقّ را بشناسد به این سو و آن‌سو بکشند و او را گمراه سازند. 🔹️آیه فوق با توجّه به این حقیقت، مخاطبین را فرمان مى‌دهد که خود را از جوّ اجتماعى دور سازید و دو نفرى و یا به تنهایى به تفكّر و اندیشه بپردازید و از آنجا که دو نفر مى‌توانند با کمک فکرى به یکدیگر فکر بهترى داشته و به نتیجه مطلوبترى برسند، بدون آنکه تحت تأثیر جوّ اجتماعى هم قرار گرفته باشند، مثنى را بر فرادا مقدّم داشته است. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۶۱ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱@mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | حیات حقیقی 🔺️قسمت شصت و چهارم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | در حدود ۳۰ سال فعالیت جبهه ملی چیز قابل توجهی حاصل نشد؛ در بخش عظیمِ آن روحانیت مشارکت داشت. همکاری مرحوم آقای کاشانی با دکتر مصدق بود که مراحلی پیش رفت و الا اگر آن مشارکت نبود، خود آنها نمی توانستند. ۱۳۹۵/۱۰/۰۳ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠فراموشی انسان «وَلَا تَكُونُواْ كَٱلَّذِينَ نَسُواْ ٱللَّهَ فَأَنسَاهُمۡ أَنفُسَهُمۡۚ أُوْلَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡفَٰسِقُونَ» حشر۱۹ ترجمه: «و مانند كسانى مباشيد كه خدا را فراموش كردند پس خدا هم خودشان را از يادشان برد، آنها همان نافرمان ها هستند‏» 🔸حقیقت مسخ انسانى همین است که کمالات انسانى خویش را فراموش کند. این ممکن است که انسان درباره منافع مادى و عواید دنیوى خویش خوب بیندیشد و دقت لازم و کافى داشته باشد؛ ولى، از سرنوشت نهایى و سرانجام کار خویش و از خدا و قیامت غفلت ورزد و در حقیقت خود را فراموش کند، فراموشى از خدا و غفلت از مبادى ایمان، سبب مى‌شود که انسان خود را فراموش کند و در واقع به حیوان تبدیل شود. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۶۶ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | معرفت‌مان کافی نیست 🔸️هیچ کدام از ما نباید گمان کنیم معرفتى که به وجود مقدس ولىّ عصر عجل اللّه تعالى فرجه الشریف داریم، کافى و وافى است. ما باید خیلى بیشتر از این‌ها کار کنیم تا معرفتمان به حضرت کامل شود. اگر از مقام و منزلت امام زمان علیه السلام آگاه باشیم، هر آنچه به حضرتش منسوب است، در نظر ما نیز عزیز خواهد بود؛ امّا اگر از منزلت امام زمان علیه السلام بى‌اطّلاع باشیم، چیزهایى که به آن گرامى منسوب است، در نظر ما کم ارزش خواهد بود. 📚آفتاب ولایت، صفحه۴۴ 🌸 ۱۱ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠عقیده با شناخت کسب می شود نه تقلید «اَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فى اَنْفُسِهِمْ ما خَلَقَ‌اللّهُ السَمواتِ وَاْلاَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما اِلاّ بِالْحَقِّ.» روم ۸ ترجمه: «و آيا در درون خود فكر نكردند كه خداوند اين آسمان‏ها و زمين و آنچه را كه در ميان آن دو است جز به حق (و هدفى والا و برتر و عقلايى) و جز براى مدتى محدود و معين نيافريده؟!» 🔸️انسان باید در جاى خلوت و پیش خود فکر کند و اندیشه خویش بدست دیگران نسپارد که آن فکر نیست؛ چرا که، حقیقت فکر حقیقتى درونى است یعنى کارى است مربوط به مغز و روح شما. در فکر و اندیشه، هدف ما این است که رابطه مقدمات برهان با نتیجه‌اى که از آن مى‌گیریم درک شود و مسیر درستى براى تشخیص حقّ روشن گردد و به قول معروف نباید دهان‌بین باشیم و ببینیم دیگران چه مى‌گویند و بدون دقّت، سربسته آن را بپذیریم که این فکر نیست؛ بلکه، تقلید است. اندیشیدن درباره نبوّت و شناختن پیامبر خدا مورد توجّه و ترغیب قرآن کریم است که در غیر این صورت و با اتکا به جوّ پر سرو صداى جامعه و نگاه کردن به دهان دیگران نمى‌توان حقّ را شناخت. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۶۱ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
💠 ریشه انحراف انسان هواپرستی است «اَخْلَدَ اِلَى اْلاَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواه» اعراف ۱۷۶ ترجمه: «و لكن او (را طبق سنّت اختيار بشر در انتخاب راه، آزاد گذاشتيم و او) به پستى گراييد و دل بر زمين بست و از هواى خود پيروى نمود» 🔸️ریشه همه انحرافات انسان و مشکل اصلى اطاعت و بندگى انسان از خدا در هواپرستی ست و اگر نه اطاعت انبیاء در آنجا که مطابق میل و خواسته انسان باشد هنرى نیست و انسان هم با آن مخالفتى ندارد، آنجا که کششى به سوى مخالف دارد باید راه درست را انتخاب و گرایش صحیح را تقویت و با اراده خویش آن را ترجیح دهد و نفس را مهار کند تا از این رهگذر بتواند ارزش خویش ظاهر سازد. 🔹️راه مبارزه با هواهاى نفسانى این است که کششهاى دیگرى در مقابل آنها باشد و تقویت شود و بر آنها پیروز گردد وگرنه تا وقتى که این هواها یكّه تاز میدان نفس ما هستند کارى نمى‌توان کرد؛ بلکه، در برابر آنها مغلوب مى‌شویم و مقاومت کردن میسور نیست. البته، این میلهاى مدافع، در اصل در فطرت ما هستند ولى خفته‌اند و بى‌اثر که لازم است آنها را فعّال و در برابر میلهاى مهاجم و هواهاى نفسانى بسیجشان کنیم. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۱۸۵ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | یک سوال کوچک می‌کنم، جوابش را هر کسی برای خودش در دفترچه بنویسد. شما در عمری که دارید، چند ساعت فکر کردید که چه قدر می‌ارزید؟ برای خودتان چه ارزشی قائلید؟ فکر کردید اگر چه چیزی گیرتان بیاید بُرد با شما بوده؟ کم نیستند کسانی که غیر از لذائذ دنیا ارزشی برای خودشان قائل نیستند. ۱۳۹۵/۰۴/۱۹ 📱@mesbahyazdi_ir
💠 کافران متکبراند «اِنَّ الَّذینَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتى سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ» غافر ۶۰ ترجمه: «کسانی که از عبادت من تکبّر می‌ورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ می‌شوند» 🔸️از عواملی که انسان را از تحصیل معرفت باز مى‌دارد گرایش به استکبار و تکبّر و خودبزرگ بینى است، که البته در افراد مختلف شدّت و ضعف دارد، تکبر تا حدّى ممکن است شدید باشد که تواضع در برابر موجود دیگر را ننگ تلقّى کند و حتّى بالاتر، اینکه نتواند در برابر خداى متعال که آفریننده او و همه موجودات است سرخم کرده و اظهار تواضع کند، که این بزرگترین مرتبه کبر و خطرناکترین آنهاست: به عنوان مثال در تاریخ آورده‌اند که اهل طائف، پس از بالا گرفتن کار پیامبر اکرم‌(صلى الله علیه وآله) که خود را ناگزیر از پذیرش رسالت مى‌دیدند، به پیامبر پیشنهاد کردند که ما دین تو را مى‌پذیریم به این شرط که نماز و سجده را از ما بردارى و ما را از به خاک افتادن در برابر خدایت معاف دارى، چون این کار براى ما سنگین و غیر قابل تحمّل خواهد بود. 🔹️تفسیر روانشناختى این سخن اهل طائف همین است که روح تکبّر در آنان آن چنان قوى بوده که حتّى نمى‌توانستند در برابر خدا سر خم کنند که این نوع تکبّر و تا این حدّ از استکبار حتّى در ابلیس هم وجود ندارد؛ چرا که، شیطان در برابر خدا خضوع داشت! 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۲۹۷ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | شریعتی دلش می خواست روشنفکر مآب باشد.اروپا را بگردد. از زندگی اروپایی خوشش می آمد؛ منتهی نه به عنوان اینکه ضد دین است، می خواست دین را آشتی بدهد با این زندگی مدرن. دلش اینطور می خواست. آنوقت چیزهای آخوندی را مخالف خودش می دید، مزاحم خودش می دید. این بود که به آنها متلک می گفت. ۱۳۸۹/۰۸/۱۸ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠دنیا طلبی ام الفساد است «تُریدُونَ عَرَضَ الدُّنْیا وَاللّهُ يُریدُ الاْخِرَةَ» انفال ۶۷ ترجمه: «شما متاع دنيا را مى‏خواهيد و خدا آخرت را مى‏خواهد، و خدا مقتدر شكست‏ناپذير و صاحب حكمت است‏» 🔸️ریشه و اساس صلاح و فساد انسان در همین کلمه «یرید» است، منظور این است که اراده شما اصالتاً به دنیا تعلقّ دارد و اگر نه اراده تبعى دنیا نه تنها اشکالى ندارد و با اراده آخرت در تعارض نیست؛ بلکه، لازم و ضرورى نیز هست و بدون آن نمى‌توان به مقصد و هدف اُخروى رسید. بنابر این، جان کلام این است که باید دید انگیزه و اراده شخص اصالتاً به چه چیزى تعلّق گرفته است. 🔹️اگر به آخرت تعلّق دارد و دنیا را براى وصول به آخرت، مورد توجّه قرار مى‌دهد این امرى است طبیعى، ارزشمند و لازم؛ ولى، اگر در اصل دنیا را مى‌خواهد و به بود و نبود آخرت کارى ندارد چنین دنیایى در جاى اصلى خود قرار نگرفته و از آن مذمّت مى‌شود؛ چرا که، اینگونه دنیا طلبى انسان ام الفساد است و کفر و نفاق و عصیان و فسوق و فجور و نظایر آنها همگى از این طرز تلقى دنیا ناشى مى‌شود. 📖اخلاق در قران جلد ۱ صفحه ۲۰۱ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
| وقتی شخص مؤمن در جامعه با خلافكاری ها، بزه‌كاری ها، تمرد بر قانون، بی بندوباری ها و ... مواجه می‌شود، اولين برخورد او بايد اين باشد كه در دل احساس ناراحتی كند. در روايات زيادی آمده است که وظيفه مؤمن اين است كه در مقابل كسانی كه تجاهر به گناه می كنند، قيافه در هم بكشد. ۱۳۹۰/۰۶/۰۴ 📱 @mesbahyazdi_ir
💠آرامش دلها از مسیر دین است «اَلا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ» رعد ۲۸ ترجمه: «آگاه باشيد كه دل‏ها تنها به ياد خدا آرام مى‏يابد» 🔸️یکى از مسائل مهمّى که در دنیاى انسانها مطرح بوده و روز بروز بیشتر طرح مى‌شود، رنجهاى روانى انسانهاست. تحقیقات و مطالعات زیادى در زمینه روان شناسى شده براى اینکه راه برطرف کردن و مبارزه با پریشانى و اضطرابهاى روحى را کشف کنند تا از این رهگذر خدمتى به انسان و جامعه انسانى شده باشد. 🔹️و ما مى‌دانیم که اعتقاد به خدا و انس گرفتن با وى، بهترین آرامش روحى را براى شخص مؤمن را به ارمغان مى‌آورد و این خود انگیزه مهمّى مى‌تواند باشد براى انسانهایى که به دنبال این گمشده یعنى آرامش روانى در تلاش و جستجو هستند، در این مسیر گام بردارند و خداى آرامش بخش را جستجو کنند و در شناخت و معرفت وى همّت ورزند. 📖اخلاق در قرآن جلد ۱ صفحه ۲۶۴ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | شهید در پیشگاه الهی است. «عند ربهم یرزقون» است. این ارزشش هزاران برابر از خوردنی‌ها، لذت‌ها، مقام‌ها بیشتر است. چه کسی می‌تواند حساب کند چقدر فاصله است که انسان مهمان امام جمعه باشد یا مهمان امام زمان باشد تا اینکه مهمان خدا باشد! این مقام شهید است. هنیئا لکم ایها الشهدا. 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | یکی از آداب قضاوت اسلامی این است که فاصله طرفین دعوا نسبت به قاضی مساوی باشد، حتی باید جواب سلام هر دو را به یک‌صورت بدهد، حتی یکی را به اسم و دیگری را به کنیه خطاب نکند، امیرالمؤمنین می‌فرماید: من حق شما می‌دانم که همه شما را با یک چشم ببینم و بین شما فرق نگذارم. ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ 🔺️انتشار به مناسبت ۱ تیر ماه، آغاز هفته قوه قضائیه 📱 @mesbahyazdi_ir
💠تقلید کورکورانه پذیرفتنی نیست «اَوْ تَقُولُوا اِنَّما اَشْرَكَ اباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ كُنّا ذُرِيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ اَفَتُهْلِكُنا بِما فَعَلَ الْمُبطِلُونَ» اعراف ۱۷۳ ترجمه: «يا بگوييد: جز اين نيست كه پدران ما پيش از ما شرك ورزيدند و ما فرزندانى پس از آنها (و طبعا پيرو آنها) بوديم، آيا ما را به آنچه باطل‏گرايان انجام داده‏اند هلاك مى‏كنى؟!» 🔸️هیچ کس نمی تواند تقلید کورکورانه را توجیه کند و در پیشگاه خدا و پیامبران آن را به عنوان عذر تقصیر خویش مطرح کند؛ چرا که با وجود شخصيّت مستقلّ فطرى (که خداوند به انسان بخشیده) چنین عذرى نه در این جهان و در برابر انبیاء و فرستادگان خدا پذیرفته مى‌شود و نه در جهان دیگر و در پیشگاه خداى متعال، عامل «تقلید» صرفاً به تقلید از آباء و گذشتگان هم خلاصه نمى‌شود؛ بلکه مثلا ممکن ست یک ملّت، در برابر ملّت دیگرى که از یک نوع امتیاز در زندگى مادّى برخوردار هستنند و به «اصطلاح» از جوامع پیشرفته هستند تقلید کورکورانه کنند، در تقلید کورکورانه، ملت مقلد استقلال و تشخص حقیقى خود را از دست مى‌دهد و انسانهاى ضعیف العقل به شکل مبالغه آمیز و غیر منطقى و در حرکات و سکنات جذب در ملت به اصطلاح مدرن مى‌شوند و به شکل تهوّع آورى مى‌خواهند همه چیز را از ملّت به اصطلاح پیشرفته تقلید کنند. 📖اخلاق در قران جلد ۱ صفحه ۲۸۴ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | نشانه عملی که انسان را به سعادت اخروی می‌رساند 🔺️قسمت شصت و پنجم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | دشمنان دنبال این هستند که آبروی نظام را بریزند. آنها قربۀ الی الله نقد نمی‌کنند، ما اگر نقدمان قربۀ الی الله است باید آبروی افراد نریزد، مردم نسبت به نظام بدبین نشوند، نیاییم برای یک کار واجبی که انجام میدهیم سه کار حرام مرتکب شویم، معلوم هم نیست آخرش به نتیجه قطعی برسیم. ۱۳۹۶/۰۹/۱۰ 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | آثار محبت حضرت را زنده نگه داریم 🔸️اگر ما بخواهیم معرفت و محبّتمان، به ولىّ عصر (علیه السلام) ثابت بماند، باید آثارش را زنده نگه داریم؛ او را فراوان یاد کنیم؛ نام مقدّسش را جلوی چشم خود، روى میزمان یا لابه لاى کتاب‌هایمان بنویسیم؛ هر روز براى حضرت دعاى فرج بخوانیم؛ هنگام نماز و دیگر مناسبت‌ها، از آن بزرگوار یادى بکنیم و براى وجود مقدّسش، صدقه بدهیم. درست است که صدقه‌هاى ما براى امام زمان (علیه السلام) نفعى ندارد؛ ولى صدقه‌اى که با کمال تواضع و سرافکندگى باشد، نشان‌دهنده محبّت خالصانه ما به حضرت است. 📚 آفتاب ولایت، صفحه ۴۴ 🌸 ۱۲ 📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 | یا مولای یا صاحب الزمان اغثنی... 🔺️توصیه علامه مصباح یزدی درباره توسل به امام زمان عجل‌الله‌فرجه در‌بیان حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح 📱 @mesbahyazdi_ir
📝 | ذکر توسل ویژه به حضرت بقیةالله الأعظم (عج) با دستخط علامه مصباح یزدی (ره): «السَّلَامُ عَلَیکَ یَا مَولَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ یَا مَولایَ اَغِثْنِی اَدْنِنی اَدْرِکْنِی صِلْنِی بِکَ و َلَاتَقْطَعْنِی» 📱 @mesbahyazdi_ir