در این مسیر تعصبی نداریم؛
🔰طرح علامه مصباح یزدی(قدس سره) برای اسلامی سازی علوم انسانی:
🔸️به نظر ما، عمدهترین عامل کاستی در علوم غربی از آن زمانی پدید آمد که کسانی مدعی شدند علم حقیقی، چیزی است که فقط با روش تجربه حسی قابل اثبات است.
🔸️آنها نتایج تجربه را به دیگران ارائه داده و اسمش را گذاشتند «علم» (ساينس) و سایر معارف بشری مانند فلسفه، هنر، اخلاق و ارزشهای اخلاقی و بهطور کل متافیزیک را از حوزه علوم خارج کردند.
🔸️بسیاری از مسائلی که بهعنوان نظریات علمی در علوم مختلف مطرح میشود، مبتنی بر یک اصل متافیزیکی نادرست است. برای مثال، در کیهانشناسی، نظریهای وجود دارد که میگوید اصل پیدایش جهان بهصورت انفجاری از یک ماده متراکم آغاز شده است.
🔸️وقتی سؤال میکنیم که چرا این انفجار در این ماده به وجود آمد، میگویند که این تصادفی بوده است. این به معنای پذیرفتن این است که برخی پدیدهها بدون هیچ علتی اتفاق میافتند، در حالی که در متافیزیک ثابت میکنیم که هیچ پدیدهای بدون علت نمیتواند تحقق یابد.
🔸️پس یکی از اشکالات کلی بر علومی که به نام علوم غربی شناخته میشوند، این است که مبتنی بر اصول موضوعهای هستند که در علوم دیگری مانند متافیزیک و اپیستومولوژی باید اثبات شوند. این علوم بدون توجه به آن اصول موضوعه، مطالبی را مورد قبول قرار میدهند.
🔸️مسئله دیگری که از اشکالات کلی علوم غربی است، این است که در زمینه علوم انسانی، مسائل عمدتاً ارزشی و از علوم دستوری هستند؛ مانند اخلاق، سیاست و اقتصاد. موضوع این علوم انسان است و قضاوت قطعی درباره این احکام ارزشی، مبتنی بر شناخت انسان با تمام ابعاد وجودش است. در حالی که علم بیشتر از بُعد مادی انسان را اثبات نمیکند و نمیتواند اثبات کند.
🔸️تحول در علوم انسانی ایجاب میکند که در مرحله اول، حوزه معرفتشناسی را تقویت کنیم و راههای صحیح کشف واقعیت را شناسایی کنیم. پس از حل مسائل معرفتشناسی، باید به حوزه متافیزیک و اصول عقلی که در فلسفه اعتبار دارد، بپردازیم. در نهایت، باید به انسانشناسی بپردازیم و حقیقت انسان را شناسایی کنیم.
🔸️این سه رشته علم به ترتیب مقدم بر تحقیق در علوم انسانی هستند. ما باید این رشتهها را تقویت کرده و از معرفتشناسی به هستیشناسی و از آن به انسانشناسی و سپس به ارزشهای انسانی در حوزههای مختلف بپردازیم.
🔸️به این ترتیب، ما فکر میکنیم که تحول اساسی در علوم انسانی محتاج به چنین طرح جامع و گستردهای است. این طرح با آموزههای اسلامی کاملاً وفق میدهد و در اسلام اثبات میشود که راههای معرفت مختص به حس نیست و انسانهای برجسته میتوانند از شهود عرفانی استفاده کنند.
🔸️بنابراین، ما نام این طرح را "اسلامی کردن علوم" میگذاریم. ما نسبت به دین خاص، مذهب خاص، قومیت خاص یا نژاد خاص تعصبی نداریم. علمی که کاشف از حقیقت باشد، برای ما محترم است؛ چه از غرب باشد و چه از شرق، چه مؤمن باشد و چه کافر.
🔺️ آيتالله مصباح در کنگره بينالمللی علوم انسانی، ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
#علوم_انسانی
#استاد_فکر
#مصباح_اندیشه
#اسلامی_سازی_علوم_انسانی
📱 @mesbahyazdi_ir
16.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 از «در راه حق» تا «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله)»؛ مروری بر کادرسازی مرحوم علامه مصباح یزدی برای اسلامی سازی علوم انسانی و مرزبانی از حقیقت
🔺برشی از سخنرانی رئیس محترم قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین اژه ای
📍کنگره بین المللی «استاد فکر»، بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) تهران، سالن همایش های صدا و سیما، ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
#استاد_فکر
#اسلامی_سازی_علوم_انسانی
#بزرگداشت_علامه_مصباح
📱@mesbahyazdi_ir
9.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❔آیا اسلام در علوم تجربی دخالت می کند؟
❓مواجهه اسلام در قبال علومی که مربوط به انسان می شوند چیست؟
❔انقلاب اسلامی نباید در علوم مختلف حد و مرزی مشخص کند؟
«رابطه دین و علوم تجربی»
🔰برشی از گفت و گوی مرحوم علامه مصباح یزدی با پروفسور محمد لگن هاوزن، ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
✅️ همچنین ببینید:
تفاوت علوم انسانی غربی و اسلامی
تکیه گاه علوم انسانی کجاست؟
مجله تصویری دلیل - قسمت ۵ - فلسفه ۱
مجله تصویری دلیل - قسمت ۵ - فلسفه ۲
#علوم_انسانی
#علم_دینی #اسلامی_سازی_علوم_انسانی
#استاد_فکر
#مصباح_اندیشه
📱 @mesbahyazdi_ir
11.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چهارمین کنگره بین المللی «استاد فکر» با حضور شخصیت های ملی و بین المللی ۱۲ دیماه در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.
🔹️در بخش صحن عمومی این کنگره اساتید و مسئولین عالی رتبه به تبیین ابعاد گوناگون شخصیت مرحوم علامه مصباح یزدی و ضرورت بهرمندی از آثار و اندیشه ایشان پرداختند.
🔹️پیام دبیر کل حزب الله لبنان، سخنرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس قوه قضاییه و فرزند رهبر انقلاب حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی خامنه ای بخشی از این برنامه بود.
🔹️در کمیسیون های تخصصی از قبیل اخلاق و معنویت، سیاست و مقاومت و مبانی اندیشه اسلامی، اساتید سرشناس مقالاتشان را ارایه کرده و نقد و بررسی آراء حول شخصیت و اندیشه مرحوم علامه مصباح یزدی صورت گرفت.
🔹️لازم به ذکر است کنگره بینالمللی «استاد فکر» در شهرستان ها و دانشگاه های گوناگون برگزار شده و در نتیجه این مجموعه همایش ها درخت پرباری از بازشناسی شخصیت مرحوم علامه مصباح یزدی و حرکت برای امتداد مسیر ایشان، در اقصی نقاط کشور به ثمر نشسته است.
📱 @mesbahyazdi_ir
10.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا ریاضیات اسلامی داریم؟
❔شرط اسلامی سازی علوم چیست؟
❓آیا همه دانش ها را می توانیم از قرآن و حدیث استخراج کنیم؟
«اسلامی سازی علوم به چه معنی است؟»
🔰برشی از گفت و گوی مرحوم علامه مصباح یزدی با پروفسور محمد لگن هاوزن، ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
✅ همچنین ببینید:
تفاوت علوم انسانی غربی و اسلامی
تکیه گاه علوم انسانی کجاست؟
مجله تصویری دلیل - قسمت ۵ - فلسفه ۱
مجله تصویری دلیل - قسمت ۵ - فلسفه ۲
«رابطه دین و علوم تجربی»
#علوم_انسانی
#علم_دینی #اسلامی_سازی_علوم_انسانی
#استاد_فکر
#مصباح_اندیشه
📱 @mesbahyazdi_ir
8.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به پاس «استاد فکر»
🔺️مروری دیگر بر کنگره بین المللی «استاد فکر» بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره)
📍تهران، سالن همایش های بین المللی صدا و سیما، ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
🎞 درگاه اینترنتی آپارات، جهت مشاهده
https://www.aparat.com/v/ftiijyl
#بزرگداشت_علامه_مصباح
📱 @mesbahyazdi_ir
7.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«راهکار اسلامی سازی علوم»
🔰برشی از گفت و گوی مرحوم علامه مصباح یزدی با پروفسور محمد لگن هاوزن، ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
✅ همچنین ببینید:
تفاوت علوم انسانی غربی و اسلامی
تکیه گاه علوم انسانی کجاست؟
مجله تصویری دلیل - قسمت ۵ - فلسفه ۱
مجله تصویری دلیل - قسمت ۵ - فلسفه ۲
«رابطه دین و علوم تجربی»
«اسلامی سازی علوم به چه معنی است؟»
#علوم_انسانی
#علم_دینی #اسلامی_سازی_علوم_انسانی
#استاد_فکر
#مصباح_اندیشه
📱 @mesbahyazdi_ir
12.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقدمه کمال
#مهدویت
📱 @mesbahyazdi_ir
از خدا کم نخواه!
🔸️«یا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خِیْر» در مقام دعا توجه داشته باشید همتتان برای درخواست، هدفهای بلند و عالی باشد؛ به چیزهای پست و كوچك قناعت نكنید.
🔸️سفر اولی كه به قم میآمدم، بچه بودم. راننده برای اینكه خوابش نبرد، با ما حرف میزد. سوره یوسف را حفظ بود و با لحن میخواند. به من گفت: «حالا كه قم میروی، از حضرت معصومه(سلام الله علیها) چه میخواهی؟» گفتم: «نمیدانم چه بخواهم؟»
🔸️گفت: «ثروتمندترین شخص شهرتان كیست؟» گفتم: «فلان فرد.» گفت: «اگر گدایی با زحمت خودش را برساند به آن آقا، وقتی رسید و او ازش پرسید چه میخواهی، گدا هم بگوید یك ریال، همه به او میخندند. میگویند: چقدر كودن است. رفتی آنجا بگو صد هزارتومان میخواهم! (که آن زمان پول زیادی بود) نكند پیش حضرت معصومه(سلام الله علیها) چیز كمی بخواهی.»
🔸️خدا ان شاءالله او را با موالیاش محشور كند. ما از این راننده درس اخلاق گرفتیم.
🔸️خدا اگر به انسانها، همه نعمتهای دنیا را بدهد یا برای انسانها دنیای دیگری خلق كند و همه نعمتها را به او بدهد، از خزانهاش كم نمیآید، كیسهاش خالی نمیشود.
🔸️توجه به این مطلب در مقام دعا و مناجات به آدم جرئت میدهد كه هم کم نخواهد و هم خجالتهایش را رفع میكند. میگوید: خدایا من هرچه بیلیاقت، كثیف و آلودهام، اما اگر بدهی از تو كم نمیآید!
🔺️ آیت الله مصباح یزدی(قدس سره)، ۱۳۸۶/۰۷/۰۸
#ماه_رجب
#دعا
#معارف_اخلاقی
#مصباح_عزیز
📱 @mesbahyazdi_ir