💠سوال : من تحقیق مختصری کردم درباره ی این ماجرا
در کتاب ارشاد شیخ مفید نقل میکنه👇
أَخْبَرَنِي أَبُو اَلْقَاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ جَمَاعَةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا قَالُوا: سُلِّمَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَى نِحْرِيرٍ وَ كَانَ يُضَيِّقُ عَلَيْهِ وَ يُؤْذِيهِ فَقَالَتْ لَهُ اِمْرَأَتُهُ اِتَّقِ اَللَّهَ فَإِنَّكَ لاَ تَدْرِي مَنْ فِي مَنْزِلِكَ وَ ذَكَرَتْ لَهُ صَلاَحَهُ وَ عِبَادَتَهُ وَ قَالَتْ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ مِنْهُ فَقَالَ وَ اَللَّهِ لَأَرْمِيَنَّهُ بَيْنَ اَلسِّبَاعِ ثُمَّ اِسْتَأْذَنَ فِي ذَلِكَ فَأُذِنَ لَهُ فَرَمَى بِهِ إِلَيْهَا وَ لَمْ يَشُكُّوا فِي أَكْلِهَا لَهُ فَنَظَرُوا إِلَى اَلْمَوْضِعِ لِيَعْرِفُوا اَلْحَالَ فَوَجَدُوهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَائِماً يُصَلِّي وَ هِيَ حَوْلَهُ فَأَمَرَ بِإِخْرَاجِهِ إِلَى دَارِهِ .
از مرحوم کلینی
مرحوم کلینی هم در کتاب کافی نقل میکنه
اشکال ماجرا کجاست؟
شیخ مفیدم بعد نقل میکنه
والرواياتُ في هذا المعنى كثيرةٌ ، وفيما أثْبَتْناه منها كفايةٌ فيما نَحَوْناه إِنْ شاءَ اللهُ تعالى.
ایشان صراحتا گفتن هیچ امامی رو وسط درندگان نینداختند
و نقل ارشاد رو هم عنوان میکنند
و در مقام انکار ماجرا هستند و در اخرم به عنوان روایات جعلی معرفی میکنند
✅پاسخ : اشکال نداشت اختلاف داشت. سه امام در برکه نیفتاده بود.و چون بین سه روایت تکاذب هست هر سه از اعتبار ساقط است. و روایاتی که شیخ مفید در ارشاد از عمال سقیفه آورده کاملاً قابل توجه است .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال اول : سلام
خدمت آیت الله موسوی زنجانی دامه برکاته
سوالی داشتم
شخصی ۲۵ سکه طلا به دیگری میدهد تا یک سال و از او هر ماه ربع سکه بابت ۲۵ سکه میگیرد و سر سال ۲۵ تا سکه برگردانَد
علاوه بر ماهانه ربع سکه آیا این نوع قرض صحیح هست ؟
بعد معاملات کاغذی طلا به شکل توافقی در صورتی که طلایی وجود ندارد و بین خودشان معامله میکنند
عده ای پولشان را تبدیل به طلا میکنند و به دیگری میدهند و از او همان قدر طلا میخواهند ۲۰۰ گرم طلا در مقابل ۲۰۰ گرم طلا
عده ای از بازاریان صنف طلا الباقی طلب خود را تبدیل به طلا میکنند و به نرخ روز هر چقدر نرخ طلا باشد از او طلب میکنند
اجرکم عندالله
💠سوال دوم : در شرائط فعلی کشور که تورّم لحظه ای است شرعا چه راهی پیش پای مسلمین است؟ اگر امروز بهمن ۱۴۰۳ به کسی صد میلیون قرض بدهیم که ارزش آن در این تاریخ فرضاً معادل صد گرم طلا است و سال آینده که زمان بازپرداخت است اگر مطابق فتوای اعاظم بهره نگیریم و همان صد میلیون تومان را بگیریم ، قدرت خرید آن فقط ۵۰ گرم طلا است !، این یعنی امضای ورشکسته شدن قرض دهنده و بستن باب قرض الحسنه مورد تشویق قرآن کریم.
اگر معادل ارزش سال قبل را بگیرد یعنی دویست میلیون بگیرد مطابق فتاوا نصفش می شود ربا و حرام . چاره چیست؟
✅پاسخ : به دو سوال یک پاسخ عرض می کنم :
وعلیکم السلام . علم اقتصاد گسترش یک موضوع از موضوعات فقهی است .
هر فقیه از فقهای زمان باید عالم به اقتصاد باشد. و این حقیر سالهای متمادی عمر خود را صرف کرد از کمونیست ترین اقتصاددانهای دنیای شرق تا قسی القلب ترین اقتصاددان سرمایه داری غرب اقتصاد یاد بگیرد که شش سال آن در سلولهای جهنمی ساخت ساواک در زندان اوین بود . بعلاوه تاریخ اقتصاد تمام ملل از پنج هزار سال پیش از میلاد تا به امروز را تدوین کرده ام . و مطلع هستید بخشی از آن به سرقت رفته بود .و فقط قسمتی از آن در۲۲۳ شماره مقاله در مدت ۲ سال در روزنامه جهان اسلام با اسم مستعار تحت عنوان (( اقتصاد از نگاهی دیگر)) منتشر شده است. که باعث عصبانیت و اعتراض سفارت کره جنوبی و عربستان سعودی شده بود.
اینک توضیح میدهم تا ثابت کنم یک راه بسیار عریض و طویل وجود دارد که همه مشکلات را حل می کند و ریشه آن هم از امام باقر و صادق علیهما السلام است.
در آکسیولوژی ثابت شده ( که نظر اسلام هم با دو آیه همان است :(( تجارة عن تراض)) و (( ان الله لایضیع اجرالمحسنین ))
ارزش هر کالا توسط زمان کار اجتماعاً لازم مجرد تعیین می شود.
پس اگر تولید صد کیلو گندم که اجتماعاً لازم است یک روز کار ببرد و تولید سی کیلو برنج یک روز کار ببرد پس ارزش سی کیلو برنج معادل صد کیلو گندم است. و چون تفاوت و غنای بعضی از زمین ها ،و باران بعضی از سرزمین ها و تمرکز انسان محتاج کالا در بعضی از سرزمین ها متفاوت است پس گاهی برنج در یک روز صد کیلو و گندم در یک روز سی کیلو تولید می شود و معادله بالا بهم می خورد.
سی کیلو گندم می شود معادل صد کیلو برنج . این نوسان در ارزش باعث شد از هیچ کالائی نشود پول ساخت . یعنی از برنج و گندم پول نمی شود که در حکایت از ارزشها ثابت باشد .
رفتند گشتند بیش از صد کالا پیدا کردند که پول بسازند حتی از جمجمه انسان اما پول نشد . دیدند در طبیعت فقط طلا سپس نقره هستند که در طبیعت طوری توزیع شده اند که با کمی و زیادی باران و سیاستِ سیاست بازان و تفاوت سرزمین ها نوسان پذیر نیستند الا کم و ضعیف.
لذا کل ملل عالم طلا و نقره را بعنوان کالائی انتخاب کردند که نوسان قیمت تحمل نمی کند و نمی پذیرد.
ولذا طلا و نقره را بعنوان پول و معادل عام در قبال کل کالاها انتخاب کردند. یعنی گفتند ارزش تمام کالاها را فقط با طلا و یا نقره معادل سازی کنند که در هیچ شرایطی نوسان زیاد نمی پذیرد. و اکنون شما وقتی خواستید صد میلیون تومان به کسی قرض بدهید بروید بازار صد میلیون تومانتان را فقط با طلا و یا با نقره معادل سازی کنید، وقتی شد مثلاً صد گرم طلا و یا هزار گرم نقره به گیرندهٔ قرض بگویید در حین بازپرداخت معادل صد گرم طلا و یا هزار گرم نقره به من پول برگردان اگر چه دویست میلیون تومان باشد.
حالا اگر در هر تاریخی کسی به کسی مثلا ۲۵ تا سکه طلا قرض داد چون طلا نوسان پذیر نیست هر وقت بازپس گیرد فقط می تواند همان ۲۵ سکه را پس بگیرد و بس یک تومان نمی تواند سود بگیرد، اما اگر کسی از شخصی صد میلیون تومان پول قرض کند و تورّم صددرصد باشد باید سال آینده دویست میلیون تومان بازپرداخت کند. و ربا هم نیست.
پس تمام سودهائی که معادل تورم است ربا نیست و لازم نیست در معادل سازی طلا وجود خارجی داشته باشد ، اطلاع از ارزش طلا کافی است.
👇👇ادامه دارد...
👆👇👆
اما سود بانکها : اگر بانک یک سازمان پولی است و پولهای عقیم را جمع می کند و در یک امر تولیدی سرمایه گذاری می کند و سود حاصل از آنرا به صاحبان پول بعنوان سود می دهد ربا نیست. این فلسفه تاسیس بانک بود .
اما بیشتر توجه کنید سخن در مطالبی است که تازه شروع می کنم : بنده یک طلبه ۲۵ ساله بعنوان مسئول امور آموزش و فرهنگ بدون اینکه استخدام شوم داوطلبانه در اواخر سال شصت و اوایل شصت و یک وارد زندان اوین شدم و با کمک مرحوم آیت الله منتظری با استمداد از امام خمینی رحمة الله علیه جلو اعدام اقتصاددانان محبوس را گرفتیم و تا سال ۱۳۶۶ با تامین کتب مورد نیاز سیاستهای اقتصادهای شرق و غرب را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و حاصل آن در ۱۸۰۰ صفحه در قالب کتاب و در همان حدود در قالب مقاله در روزنامه جهان اسلام منتشر شد. حاصل آن دو مجموعه این است:
🔸یک : بانکهای مبتنی بر اقتصاد سرمایه داری پس از کودتای بردتن وودز خطرناکترین و خونخوارترین لشکر بر ضد مستضعفین هستند و ایران پس از انقلاب بدون اقتصاددان متکی بر اقتصاد مدافع مستضعفین اولین قربانی آن خواهد شد.
🔸دو : در ایران وعراق با شهادت مثلث آگاه یعنی شهید مطهری ،شهید بهشتی و شهید سید محمد باقر صدر طرح مطالعاتی عالمانه حول محور اقتصاد توسط حوزه علمیه با مدیریت سنتی های موجود راه اندازی نخواهد شد ، چون گردانندگان حوزه ها نه طرح اقتصادی دارند و نه اجازه به کسی خواهند داد.
🔸سه : صدها خطیب با صدها خطبه بدون اطلاع از اقتصاد صدها نوع موضع خواهند گرفت و اقتصاد سرمایه داری هم دنبال چنین فضای بلبشویی است تا خون یک ملت را بمکد .
🔸چهار : وقتی کتاب اقتصادی مرحوم آیت الله آذری قمی ،و نوارهای دروس اقتصادی آیت الله مظاهری ، و بحثهای آیت الله موسوی اردبیلی و خطبه بعضی از محترمین مورد دقت قرار گرفت بر همه ما یقین حاصل شد با این ساده نگری خطر بانکهای ایران از خطر یهود بر محرومین بیشتر خواهد شد.
اکنون پس از چهل سال با چشم خود هر روز و هر ساعت می بینیم فردی با تمسک به بانک سرمایه داری اش ، از یک طرف در ظاهر مراکز مذهبی را مزین کرده با فرش اهدائی خودش و از طرف دیگر توان اقتصادی کل ملت را بلعیده است.
ما در این چهل سال برای نجات کشور از چنگ بی رحم ترین خونخوار قرن یعنی بانکهای متکی بر اقتصاد سرمایه داری چهار تا طرح دادیم یکی قبول و اجرا شد که کنترل توان مالی صاحبان دسته چک بود و سه تا مانده :
🔹اول تأسیس وزارت نظارت یا (نهاد نظارتی) بر کل گيرندگان وامها تا ریالی بدون نظارت دولت هزینه نشود .
🔹دوم : مجبور کردن وام گیرندگان کلان بر سرمایه گذاری در پروژه های معرفی شده دولت.
🔹سوم پیشگیری از محدود کردن دست دولت در اقتصاد با چماغ تقویت بخش خصوصی .
👈در پایان تاکید می کنم و تصریح می کنم ثروتمند سرمایه دار نیست .
در اسلام ثروت و ثروتمند محبوب است.
آنچه خطر دارد اقتصاد سرمایه داری است که با کمک بانکها دارد قوام ملت ایران را بدتر از هر دشمنی تهدید می کند. در ایران یک سرمایه دار کل اقتصاد کشور را در چنگ خونین خود اسیر کرده است. و بانکها به منزله زالو مشغول مکیدن خون ملت اند ..
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : چه مقدار به کتاب ارشاد شیخ مفید اعتبار قائل هستید؟
✅پاسخ : این یک قاعده مهم و کلی است که اعتبار هر کتاب دینی در نقل احکام و حوادث تابعی از اعتبار سند روایاتش است.
مولف کتاب هر مقدار فرد معتبر باشد در اعتبار کتابش تاثیر ندارد.
و الا معتبرترین عالم علامه مجلسی است . اما اعتبار تک تک روایات کتاب بحارش فقط تابعی از سند آن است . شیخ مفید خودش در راس اعتبار است اما اعتبار مطالب کتابش فقط تابع اعتبار سند آن است ، بنده روزی نشستم سند روایات ارشاد مفید را بررسی کردم حدود یک سوم مطالب کتاب ارشاد از امثال زهری دشمن اهلبیت ، عکرمه کذاب ، سدی اسرائیلی، حسن بصری سامری امت وکیع شراب خوار ووو است.
و بیش از چهل مورد اصلاً سند ندارد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : استاد ما الآن هستیم ؟
✅پاسخ : نه، ما در حال شدن و خلق تدریجی و مستمرّ و ممتد هستیم.
ولی در (( بودن مستقرّ )) نیستیم که تا تعبیر (( الآن هستیم )) درست باشد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : سلام بر شما
لطفاً بفرمائید وجوب حجاب در بانوان در چه اندازه از اهمیت است؟
و چرا حجاب داشتن برای زنان در حالِ طواف ، اختیاریست؟
آیا این نشان نمیدهد اهمیت حجاب پائین و کم است؟
سوم اینکه آیا در خصوص پوشیدن دامن برای زنان، روایت و دستوری هست یا نه؟
باتشکر
✅پاسخ : وعلیکم السلام
ما موظف به احیای عدالت اجتماعی هستیم تا مردم با دیدن عدالت محض، حجاب فضای عدالت را بپذیرند. این عدالت اجتماعی است که محافظ حجاب است .و اگر عدالت اجتماعی حاکم نشود حجاب بی عدالت زور می خواهد و تحمیل . و تحمیل هم حرکت قسری است که محکوم به شکست است .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : سلام علیکم
عید مبعث بر شما مبارک
نسل حضرت آدم چگونه ادامه یافت در حالیکه تمامی فرزندانش ، با همدیگر خواهر و برادر بودند؟
✅پاسخ : وعلیکم السلام
طبق تفسیر امام سجاد (ع) وقتی حضرت آدم با خمیره باقیمانده خودش یعنی با نصف خودش ( حضرت حوای) ازدواج کرد دیگر تکلیف بقیه روشن است.
چون حکم حرمت ازدواج نازل نشده بوده است.
باقی روایات بخاطر عدم تحمل مخاطب صادر شده است .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : طبق اطلاع و طبق گفته های خودتون ، اسناد یا مدارک مذهبی خاصی در دسترس دارید ، اگر یکی از این اسناد خاص و تاریخی در مسئله امامت در اختیار شماست به طوری که حتی وهابیت هم با دیدن آن تعجب کنند و نتوانند کتمان کنند را منتشر می کنید ؟
✅پاسخ : تا پائیز ۱۴۰۴ صبر کنید شاید منتشر کردیم .
در آخر بهار ۱۴۰۴ مشکات را رصد فرمائید. شاید شروع کردیم .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : حضرت آیت الله موسوی دامت توفیقاته سلام علیکم .
با عرض تبربک مبعث شریف .
سه تا سوال دارم
۱-- استدعا دارم منبع معتبری که محل بعثت رسول الله صلی الله علیه و آله ، را بین رکن و مقام گفته است ، معرفی بفرمایید .
۲- ظاهرا در مورد اینکه اولین آیاتی که بر رسول الله صلی الله علیه و آله نازل شده ، کدام آیات است اختلاف نظر است ، اولین آیات نازل شده کدام است ؟ منبع را معرفی بفرمایید .
۳- در کدام شب قدر ، قرآن بر پیامبر نازل شده و چه مقدار از قرآن بر پیامبر در شب قدر نازل شده است ؟ با تشکر .
✅پاسخ : وعلیکم السلام
--۱-- در کتاب تفسیر راهبردی نقل کردیم که کنار مقام ابراهیم علیه السلام .
--۲-- به احتمال قوی سوره مزّمّل . منبع در خود سوره است (( سنلقی الیک قولاً ثقیلاً))
--۳-- فقط چند آیه .منبع در خود قرآن (( ولا تُحرک به لسانک لتعجل به ))
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : فرق ۸ با ۹ چیست؟
✅پاسخ : نتیجه ۱۸ = ۹+۹ و ۱۸ همان ۸+۱=۹ است.
اما ۸+۸ =۱۶ و ۶+۱ =۷ که هرگز ۸ نمی تواند خود را ببیند ولی ۹ همواره از خود جدا نمی شود
۳۶ + ۳۶ = ۷۲ و ۷۲ یعنی ۲+۷ = ۹. تا روز قیامت . ۷۲+۷۲ = ۱۴۴ و
۴+۴+۱=۹
اما ۱۶+۱۶ = ۳۲ و ۳+۲ = ۵ پس ۸ در حال فرار از خود و ۹ محافظ خود .
ماه رمضان ماه نهم است .
وکذا آیات و معجزات موسی .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany