سوال :
در تفسیر تسنیم ج 20 ص 360 مطلبی از ابن عباس نقل می کند که حاصلش این است (( مصداق خیانت این است کسی که خود زره بدزدد اما یهودی را دزد معرفی کند)) آیا این تفسیر و مثال از معصوم است؟!
✅پاسخ: نه ولی کاملا مشکوک است. چون در بحار ج 34 ص 316 ج 104 ص 299 و ج41 ص57 و تاریخ ابن عساکر ج 25 ص16 مطلبی نقل می کنند که در مناقب آمده و در منتخب الغارات آمده در حلیه الاولیا آمده وووو
عصاره قضیه این است که زره علی (ع) دزدیده میشود و از یک شخص دیگر پیدا می شود . اما عمده این است که حامل چه پیامی است؟
🔷اولا : در یک روایت دزد یک مسیحی است ودر روایت دیگر یک یهودی
🔷ثانیا : در یک روایت رزه مال علی(ع) است در روایت دیگر مال طلحه
🔷 ثالثا : در یک روایت علی محکوم می شود و تسلیم حکم شریح می شود و در روایت دیگر شریح را محکوم کرده مجازات هم می کند
🔷رابعا : در یک روایت ان مسیحی یا یهودی بعدا در جهادی شهید می شود در روایت دیگر نه .
🔷خامسا : سند بخشی از روایات به شعبی معاند منتهی می شود بخش دیگر سند ندارد
🔷سادسا :در تاریخ ابن عساکر سند مفصل دارد که بعضی از روات کذابند.
اما پیام کلی و غالب آن این است طرف اتهام یهودی است که در دادگاه علی (ع) ،، خود علی (ع) را محکوم می کند و این شده در محافل تزریقی اسراییلی یک داستان و برگ برنده برای یهود. خوب تا اینجا آمدیم از اینجا به بعد مفهوم آن مطلب مجعول منتسب به ابن عباس در تفسیر تسنیم روشن می شود که می گوید :(( یرید به سارق الدرع سرق الدرع ورمی بالسرقه الهودی فصارخاینا بالسرقه اثیما فی رمیه غیره بها))
یعنی اصدق مصادیق خیانت این است انسان خودش دزدی کند سپس یک یهودی را متهم بدزدی کند !!
خوب این مطلب این معنا را القا می کند متهم کننده یهودی علی(ع) بوده لذا این علی بود که هم محکوم شده و هم خیانت کرده است! این است پیام این مطلب مجعول .
متاسفم از اینکه آیت الله وحید خراسانی هم در مصاحبه با شفقنا به این داستان استناد فرموده بوده!!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال:
اخیرا از طریق دوستان جهاد دانشگاهی تهران مطلع شدم شما مقداری از راه تنقیح و تصیفه کتابهای ترکی مداحی و شعرهای بی سند و خلاف منطق شیعه در شعرای آذری رایج را بررسی و تنقیح فرموداید ولی چون بودجه مجموعه دست اندر کاران پژوهش از تهران تامین نشده بوده رها کرده اید حال آن مقدار از راه را که طی کرده اید چه نتیجه ای را استنباط فرموده اید؟
✅پاسخ: این قضیه مربوط بسالهای 1387و 1386 است آن هم محل پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی بوده است.
من کار خودم را با بررسی 9 جلد و حدود 4000 صفحه از کتب شعرای آن سامان تمام کردم که بیش از 70 درصد آن کتابها بی اساس ، کذب و جعلی و خلاف صریح اعتقادات شیعه بوده متاسفانه چون یکی از مسئولین محترم در حین سفر به آن منطقه به یکی از شعرای آن منطقه لقب خاصی داده بوده لذا پس از آن شعرهایی سروده بودند که حاکی از این بود که این لقب سالها پیش طی یک خواب به آن شاعر عطا شده بوده است. و این زمینه ساخته بود در سروده های جدید به حضرت مریم و عیسی و یعقوب و حتی به خدای متعال جسارت شده بود و این پیشروی در خرافات به زنجان رسیده بود و در حدی در این پیش روی طغیان کرده بودند که در محرم سال 1398 در مسجدی در زنجان منبر یکی از روحانیون معروف در حدی موفق بوده که پس از منبر آن روحانی مردم می رفتند و به شعر خوانی یکی از مداحین نمی ماندند و آن مداح یک شب در وسط مداحی خود با اسم بردن از میرزای شیرازی تا علمای جدید و معاصر به تمام علمای شیعه نهایت اهانت را روا داشته بود و مورد اعتراض مردم واقع شده بود و آن روحانی هم برای حفظ آرامش سکوت کرده بود..
سرانجام با میانجی گری یکی از روحانیون زنجان غائله تمام شده بود. و من که از نزدیک شاهد ماجرا بودم در تاریخ ایران چنین اهانت علنی به مراجع شیعه نشنیده و ندیده بودم .!
جالب توجه این است که اخیرا مساجدی ساخته اند برای امام جماعت محراب ندارد. اما برای جای سر امام حسین (ع) پشت به قبله جایگاه مجللی ساخته اند. و در مسجدی دیدم محراب را تبدیل کرده بودند به محل وسایل بنایی مانند بیل شکسته و کلنگ بی دسته و ظروف آشپزی نشسته ووو در هرحال اگر فضای شعر و شاعری همچنان بی کنترل براه خود ادامه دهد فضای مذهبی بسوی نقطه تاریک تر در حرکت خواهد بود.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام علیکم
مجموعه ۴ جلدی انوار الساطعه فی شرح زیارت الجامعه به قلم شیخ جواد کربلایی رحمت الله علیه رو چگونه میبینید؟
و احادیثی که به کار برده شده چه مقدار وثاقت دارد
ممنون
✅پاسخ :
سلام علیکم کتاب انوارالساطعه با سلیقه خوب و با تبویب خوب و موضوع بندی خوب و با احتیاط خوب تالیف شده است و غالب روایات مورد استناد هم تاحدود قابل قبولی معتبره است و این کتاب شریف نسبتا قابل دفاع است منتها اگر کسی بخواهد این کتاب را جامع بنویسد و یا جامع تر بنویسد باید دو تا کار انجام دهد اول محتوای کتاب شریف الشموس الطالعه من مشارق زیاره الجامعه تالیف عالم بزرگوار سید حسین همدانی درود آبادی را پس از شناسایی خلاءها بر کتاب انوارالساطعه اضافه کند دوم محتوای بحثهای پنج قسمتی این حقیر در شبکه مرجعیت تحت عنوان بررسی اعتبار زیارت جامعه را بر این مجموعه اضافه کند که رکن اساسی فراموش شده در این دو کتاب است . آنگاه یک مجموعه مستند به قرآن تالیف خواهد شد بنده چهل اصل این زیارت را تا امام باقر(ع) به عقب برگرداندم تا ضعف سند جبران شود .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
در کتاب وکالت لمعه نوشته : ان العقود المتلقات من الشارع منوطه بضوابط فلا تقع بدونها و ان افاد فایدتها
آیا جنابعالی این را قبول ندارید؟!
✅پاسخ : هرگز زیر بار چنین مطلبی نمی رویم اگر چه همه مطابق آن فتوای دهند چون معنای آن این است که خدای متعال یک سلسله ضوابط لایتغیر درباره همه معاملات قرار داده و معاملات هم مثل عبادات توقیفی است . و اگر معاملات که مقوله امضایی است دارای چهارچوبهای باشد که با رضایت مردم هم قابل تغییر نشود آن وقت باید ملتزم شویم تمام معاملات مجازی مردم امروز که با کارت کشیدن انجام می شود و یا با ارسال عدد خاص اموال و ارزها جابجا می شود باطل است چون نه ماضویت و نه عربیت و نه تقدم ایجاب بر قبول و نه روئیت دو کالا برای زمینه سازی برای خیار رویت و نه تحقق مجلس برای خیار مجلس هیچکدام محقق نمی شود و مطابق عبارت لمعه همه باطل است .
بلی یک چهارچوبی کلی دارد که در خرید و فروش ربا نباشد و رضایت طرفین باشد و حجم و ارزش دو کالا مجهول نباشد و در اجاره مدت و اجرت معین باشد و نظیر این از کلیات شروط . اما اگر غیر از این شروط ،، شروط دیگری را منتسب به شارع بدانیم باید قبول کنید معاملات اینترنتی و مجازی امروز کلا باطل است . که 99 درصد معاملات را شامل است . حاصل اینکه معاملات امضایی است و نه اختراعی کامل و محض که محدود به تمام جزییات باشد . بخش زیادی از زندگی مردم روستاها با معامله مایه سلطان می گذرد که در حوزه ها اصلا اسمش را نشنیده اند.
مایه سلطان این است که آقای الف صد راس گوسفند می دهد به آقای ب و عقد می خوانند این صد گوسفند مال الف است پس از امروز تا ده سال آقای ب مسئول اداره کردن آنها است این صد گوسفند هرچه زاد و ولد کنند هر چه کره بدهند هر چه کود تولید کنند هر چه پشم بدهند هر چه بمیرند گوشتشان سود بدهد بین طرفین نصف و یا هر نسبتی که توافق کنند تقسیم می شود. و در پایان ده سال آقای الف صد گوسفند از گوسفندان موجود را بر می دارد باقی مانده را تقسیم می کنند جالب این است آقای ب هم اگر تفریط نکند ضامن تلفات نیست.. خوب از شهید ثانی عزیز می پرسیم چرا این معامله مایه سلطان باطل باشد.؟!
می شود معاملات این چنینی بین مردم پیدا کرد که در کتب فقهی نمی شناسند. کجاست ضابطه شرع در این معامله ؟
جز همان ضوابط کلی که در بالا آوردیم
.کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
چرا زبیر اول از همه از علی (ع) دفاع کرد اما بعدا با تحریک پسرش آن هم با تحریک خاله اش عایشه بر ضد امام قیام کرد؟
✅پاسخ: امام باقر(ع) و امام صادق (ع) فرمودند ایمان زبیر از نوع مستودع در آیه 98 انعام بود و از نوع مستقر نبود. تفسیر عیاشی ج1ص371
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
دلیل این که امام حق تشریع ندارد چیست؟
✅پاسخ : روایات متواتره الامام یحلل حلال الله و یحرم حرام الله که در احتجاج ، علل الشرایع ، کافی و امالصدوق و اکمال الدین . وووو
یعنی امام می تواند حلال خدا را حلال معرفی کند و حرام خدا را حرام معرفی کند . نه اینکه خود حلال و حرام بسازد ولی رسول خدا تا به ما ارک الله در قران دستش باز است.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
نطرتان درباره کتاب چند جلدی عرفان اسلامی آقای انصاریان چیست؟
✅پاسخ : هر چه ریشه اش در قرآن و روایات معتبره پیدا شود اسلامی است و هر چه از منابع عرفانی و اسراییلی آورده است اسراییلی است و اگر پس از حذف روایات بی حسب و نسب موجود در آن کتاب چیزی باقی ماند مورد تایید است. و اگر باقی نماند خوب دیگر چیزی وجود ندارد تا داوری کنیم.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
روایت منقول از موسی ابن جعفر(ع) در ذیل آیه 10 بقره (فی قلوبهم مرض) در تفسیر البرهان مبنی بر جواهر سازی علی (ع) از کوهها معتبراست ؟
✅ پاسخ : مجعول است . علاوه از اینکه اصلا سلسله سند ندارد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
بنده دفتر بنگاه معاملاتی دارم دوستانم معمولا ساختماهای خود را به ما می سپارند تا به قیمت تعیین شده بفروشم منتها من مختصر ناراحتی با سابقه دارم سالی ممکن است یکی دوبار در فصل گرمای شدید حدود یک ریع الی بیست دقیقه ای به اغما و یا شبه اغما بروم . وقتی این مشکل را در جایی نقل می کردم آقایی فرمود طبق فتوای تمام فقها باید پس از اغما به تمام کسانی که از طرف آنها برای معامله ای وکالت داشته ای زنگ بزنی و بگویی وکالت من بخاطر عروض مشکلی قطع شده مجددا اگر می خواهید وکیلم کنید . حالا سوال این است آیا با عروض اغما وکالت قطع می شود؟
✅پاسخ: طبق فتوای فقها بلی منتها در زمان بحث در مسئله17 ملحقات عروه در این خصوص بنده زیر بار کلام استادم نرفتم و گفتم دلیل این فتوای اجماع است و من هیچ اعتقادی بر اجماع ندارم. و علقه وکالت با عروض بی هوشی قطع نمی شود.
وفتوای اخباری ها در این مسئله به حق نزدیکتر است .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
امشب همه دیدند آقای رئیسی در تعقیب رانتخواران بسیار جدی و صادق است ، آیا بهتر نیست همه منتظر باشیم تا ایشان کار خود را بی دغدغه انجام دهد یعنی خیلی به فکر مهندسی کردن افکار عمومی برضد متخلفین نباشیم؟
✅پاسخ : آیا می شود به زاویه دید این حقیر هم توجه کنید : دوست عزیزم من هم بسیار خوشحالم که می بینم جد و جهد قوه قضاییه مطلوب کل ملت است . این خیلی خوب است ولی نکته فوق العاده مهم وجود دارد که به نظر قاصر حقیر توجه به آن برای نخبگان مدافع انقلاب در مرز واجب کفایی است. و آن این که قوه قضاییه عدالت را پیاده می کند ، و بیش از آن مسئول نیست ولو اینکه گاهی افراد شایسته در قوه قضاییه می تواند نقش وسیع تر هم ایفا کند منتها نهادینه کردن مقوله : ((سیاست متمرکز کردن افکار عمومی ملت برضد فساد ،بر ضد مفسدین ،بر ضد رانتخواران منتسب به حاکمان )) یک سیاست ریشه ای ، بنیادی و دارای روحیه جهادی و انقلابی مستمر می خواهد که بتواند افکار عمومی 80 درصد مردم ضعیف و یا 70 میلیون نفر مخالف تسلط دزدان و رانتخواران بر منابع مالی کشور را برضد مفسدین مدیریت کند و یا مبارزه با آنان را تبدیل به فرهنگ حاکم کند.
و اتفاقا این مهندسی کردن هدایت افکار عمومی برضد این جنایتکاران می تواند من غیر مستقیم پشتوانه مهمی برای حرکت اصلاحی قوه قضاییه باشد . لکن ما دنبال هدایت و مدیریت و مهندسی کردن افکار عمومی هستیم تا موتور محرکه محافظت از انقلاب بطور دینامیکی و درونی و خودکار عمل کند و نه بطور میکانیکی فاقد قدرت داخلی.
اما اینکه بعضی از دوستان فرموده اند باید آبروی اشخاص حفظ شود درست است اما اگر اشخاصی باشند اشخاص بودن آنها با وجود افسادشان تغییر نکند و همچنان اشخاص باشند و همه موظف شویم آنها را همیشه در شیشه واژه اشخاص حفاظت کنیم و نه رانتخوار اگر بطور موقت سکوت مشاهده شود در بلند مدت افکار عمومی ساکت نخواهد ماند. اینجا است که تفاوت جدی در تحلیل داریم. و انتظار افکار عمومی حرکت بولدزر وار قوه قضاییه است. از اینکه خیلی صریح صحبت کردیم و طبعا بعضی از دوستان را ناراحت کردیم عذر می خواهم این جسارت را حمل بر دل سوزی فرمایید. که حقیقت است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
استاد افکار عمومی در کشورداری چقدر مهم و موثر است؟
✅پاسخ : افکار عمومی پیش یک سیاستمدار حرفه ای و واقع بین قویتر از کل نیروهای مسلح است و مهم تر از کل صدا و سیما است اجازه دهید خلاصه کنم سیاستمدار آن کسی است که بداند قدرت واقعی غیر قابل زوال افکار عمومی است. که نماد حضور زنده رای یک ملت در مقام حاکمیت یک کشور است. فحش مردم به حکومت نشان می دهد سیاستمدارانشان تعریفی از قدرت ندارند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
علیکم السلام
بحسب اهل البیت علیهم السلام بر قرآن عرضه کنیم اگر موافق قرآن بود بگیرید و اگر خلاف قرآن بود زخرف است و بر جدار بزنید . قرآن هم که کتاب رجالی نیست که اسماء رجال مجهول وضعیف را معرفی کند جناب استاد آیا آیه ای یا حدیثی هست که این منهج تصحیح روایات را بدین گونه تائید نماید
✅پاسخ :
سلام علیکم دلیل این که این کافی همان کافی کلینی است چیست.؟! و شاهد تطبیق و صحت تطبیق چیست؟
اگر بنده ادعا کنم این کافی ، کافی کلینی نیست ( چون کسی در تاریخ کتاب کافی موجود را در کنار کتاب کافی به خط کلینی قرار نداده تا تطبیق دهد تا معلوم شود همان است یا همان نیست.)
شما طبق کدام دلیل می توانید ثابت کنید این کافی همان کافی است.؟
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام علیکم
احوال شریف؟
عظم الله اجورکم
آیت الله شهید سید حسن شیرازی نیز کتابی دارد به نام کلمة الله که پیرامون احادیث قدسی است
✅پاسخ :
سلام علیکم اطلاع دارم ممنون
➖➖➖
سوال :
خیلی به مقاتل علاقه مند هستم لطفا مقتلی معرفی بفرمایید
و همچنین نظر مبارکتان را در مورد ملای دربندی بیان بفرمایید
بعضی تا حد تفسیق و تکفیر ایشان پیش میروند و ایشان را دروغگو میدانند بعضی هم از این ور هستند
✅پاسخ :ایشان مثل علامه مجلسی غرضش تجمیع متون مقاتل بوده و در مقام خدمت بوده و تنقیح نمی کرده است.
دایره المعارف امام حسین
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
روایت منقول در تفسیر شریف تسنیم جلد 20 ص260 : ((من فر بدینه من ارض الی ارض و ان کان شبرا من الارض استوجب الجنه وکان رفیق ابراهیم و محمد )) چقدر معتبر است ؟
✅ پاسخ : هیچ تفسیری بخاطر نقل روایت ضعیف برای تایید آیه ای آسیبی نمی بیند از این حیث وجود خبر بی سند مشکلی ایجاد نمی کند مشکل نقل روایت بودار و رمزدار تزریقی است لذا اگر چه این روایت هم بی پدر و مادر است اما بخاطر تایید آیه 100 سوره نسا خوب است . ما روی روایات جهت دار حساس هستیم نه روی روایات ضعیف لذا اشکالی بر تسنیم وارد نیست . بهر حال این روایت در مجمع البیان و بحار ج 19 ص31 از حسن از رسول خدا(ص) نقل می کند در این دو نقل رفیق آن شخص مهاجر ابراهیم(ع) و محمد (ص)است. در جواهر الکلام ج21 ص 35 رفیق آن شخص مهاجر فقط ابراهیم است و در درالمنثور ج 6 ص 176 رفیق عوض شده عیسی بجای ابراهیم(ع) و محمد(ص) می نشیند در سند درالمنثور ابن مردویه (متوفای 410 قرن پنجمی ) متهم به نقل اباطیل از ابو دردا صحابه قرن اولی رسول خدا نقل این خبر را می کند که بین این دو نفر بیش از سه قرن فاصله هست و معلوم نیست راویان وسط چه کسانی بوده اند و در طریق شیعه هم سندی نیست و حسن مطلق هم حسن بصری منحرف است .
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
@mousavizanjany
سوال :
سلام علیکم و رحمة الله
بنده طلبه هستم
از حضرت استاد تقاضا دارم سیر مطالعاتی #کامل از صفر تا انتها در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی بفرمایند.
خدا خیرتون بده ان شاءالله
التماس دعا
پاسخ :
سلام علیکم اول کتاب ((فاطمه در آیینه کتاب )) نوشته آقای انصاری زنجانی را مطالعه فرمایید بعد تماس بگیرید. و آدرس 379 کتاب راجع به حضرت زهرا را بشناسید بعد در خدمتیم . از انتشارات دلیل ما.
تلفن 7733413 و 7744988 قم خیابان معلم و معلم 29 پلاک 448
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany