eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
859 ویدیو
44 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
یک در خواست منطقی . در قالب سوال : در یک سال گذشته مطالب کانال مشکات شما را دنبال می کردم که غالبا بحث مکاسب و معاملات و خیارات پررنگتر بود اما برای ما خسته کننده بود اکنون استدعا دارم { کما اینکه اخیرا یکی از اعضای محترم کانال درخواست کرده بود} شما بحث جهاد و دفاع و مسائل نظامی و امنیتی اسلام از دیدگاه اهلبیت (ع) را که حقیقتا در مجامع عمومی خام مانده است مطرح کنید. مطمئن باشید مثل بحث مکاسب کسل کننده نخواهد بود بلکه مورد توجه خواهد بود . به علاوه فقها هم معمولا اهل تحلیل سیاسی و نظامی نبوده اند. و اگر اجازه بدهید صریح بگویم که درست است که ما برداشت شما را هم می خواهیم اما انتظار داریم به سوالات ما فقط با آیه و روایت جواب بگویید در آخر هم نظر خودتان را بدهید چه بهتر . ✅پاسخ : می پذیرم منتها باید آرام حرکت کنیم ، چون روی کتاب جهاد در حد کافی کار نشده است و ائمّه (ع) نیز در بحث جهاد کاملا گرفتار تقیه بوده اند . ابتدا توجه کنید واژه جهاد با صیغه های مختلف 17 بار و هجرت هم 14 بار در قرآن آمده است حالا بماند واژه های دیگر مانند واژه قتال . و باز توجه کنید بحث جهاد در اسلام باید با اشراف بر سفر خروج از باب 26به بعد و تمام سفر لاویان و تمام سفر اعداد در تورات صورت گیرد . بهر حال منتظر باشید تا انشاالله شروع کنیم. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال قرآنی جناب آقای سید کمال حیدری در یک کلیپ که منتشر شده گفته اند این که قرآن درباره زنی که برای شوهر تمکین نمیکند فرموده 《فاضربوهن》 بزنید منظور کتک زدن نیست ، اینجا ضرب به معنای اعراض و بعنوان اعتراض از زن فاصله گرفتن است و نه زدن ،. ✅پاسخ : اولا ضرب 45 معنا دارد و عثمان 92 معنا، که این دو کلمه ظاهرا در کثرت معنا در لغت نظیر ندارند . و آنچه به معنای اعراض و فاصله گرفتن اعتراضی است《 ضرب》 نیست بلکه《 ضرب عنه》 است و در قرآن فاضربوا عنهن نیست . ثانیا امام باقر (ع) فرمود منظور کتک متعارف نیست ، با امثال چوب مسواک زدن است که به معنای اوج ناراحتی از عمل زن است . این عالم محترم باید با لغت بیشتر آشنا بشود. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم نظر سیدنا موسوی زنجانی حفظه الله رو در مورد کتاب حدیقة الشیعه را میخاستیم مطلع بشیم . ضمنا ایشان قائل به صحت روایات این کتاب هستند و ایضا انتساب این کتاب به مقدس اردبیلی رحمه الله علیه ؟ پاسخ: سلام علیکم بدون تردید حدیقه الشیعه مال محقق اردبیلی نیست . بلی مطالبی از ایشان تزریق شده ظاهرا جهت خط گم کردن والله هوالعالم. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام مجدد ممنون بابت پاسخ سوال شرمنده استادنا موسوی پاسخ دو سوال حقیر رو ندادند 1⃣ ایا کتاب حدیقة الشیعه قابل اعتماد است ؟ 2⃣آیا میشود از روایات و مطالب کتاب حدیقة الشیعه استفاده کرد ؟ پاسخ: با سلام تعداد قابل ملاحظه ای از روایاتش کاملا جعلی است مخصوصا بخش الحاقی جعلی و این کتاب بخاطر آن بخش جزء کتب کم اعتبار است. بلی برای کسانی که اهل پژوهش هستند روایات صحیحه اش حجت است . والله هوالعالم. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال عرفانی در بین موفق ترین مرتاضان معاصر تنها علم مقدس و تنها علم بدون ترجمه و تنها علم غیر قابل تحریف و تنها علم صادق و تدلیس ناپذیز علم ریاضی است . اگر ما طلبه ها با این طیف از مرتاضان مواجه شدیم با کدام آیه اینها را منکوب کنیم؟ پاسخ: بنده با این مرتاضان دهری مسلک و غیر مسلمان ساعتها مباحثه داشته ام ( فوق العاده از نظر اشراف بر مسائل عرفانی قوی هستند )تنها آیه که در قبال آن با رغبت زانوی تسلیم بر زمین زده اند آیه شریفه 《واحصی کل شئ عددا 》است که آخرین آیه سوره جنّ است . در این آیه می فرماید : خداوند متعال عدد تمام اشیاء عالم هستی را شمرده است. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال دوم : از نظر این قبیل مرتاضان دهری مسلک، جنّ چه جایگاهی دارد؟ پاسخ: جنّ را ژن می خوانند .و نه موجود دیگر. سوال سوم: از نظر این قبیل مرتاضان غیرمسلمان ، عارفان حلقه ای و انرژی درمانی چه قدر قابل اعتنا است؟ پاسخ: انرژی درمانی را قبول دارند اما گردانندگان عرفان حلقه ای موجود در ایران را منحرف می شناسند که متاسفانه در کشور در حال گسترش است. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی اطلاع دارید بعضی از فقهای سنتی در اکثر سخنرانی ها با استناد به روش امیر الموءمنین (ع) می فرمایند : باید در عصر حاضر هم حقوق همه دولتی ها مساوی بشود . چه بیسواد چه دکتر چه پرفسور چه آیت الله!! چون حقوق علی (ع) با بقیه مساوی بوده است . و میدانید در عصر حاضر این شیوه یک ماه دوام نمی آورد چون یک مهندس سی سال پول خرج کرده و زحمت کشیده تا درآمد قابل قبولی داشته باشد و اگر بداند ارزش علم او مساوی با جهل یک بیسواد مساوی خواهد بود دیگر درس نمی خواند. حالا با چه شیوه ای این نگاه غیر قابل اجرا در عصر حاضر را ردّ کنیم.؟ پاسخ: با شیوه حضرت علی (ع)، چون در تمام جنگها برای سواره دو برابر پیاده حقوق می داده است . برای این که کار ابزار هم مثل کار انسانی دارای ارزش است . و علم امروز ابزار دارای ارزش است. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فرهنگی سیاسی: در عصر ما که عصر حاکمیت شبکه های مجازی است ، شما چه چیزی را معیار و میزان می شناسید که بما بگوید در کدام گروه مثلا تلگرامی عضوشویم؟ پاسخ : میزان قرآن و اهلبیت است . در قرآن دعوت به تفسیر کرده در کلام اهلبیت دعوت به تفقه در احکام فقهی و ادعیه معتبره . پس تفسیر و فقه ، که عقاید باید از اینها اخذ شود وظیفه است .و هر گروهی که تفسیر قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نداشته باشد، و بجای آن حرف بی سند معتبر و سخنرانی بی سند من طلبه و امثال من طلبه باشد که مستنداتش از قرآن و روایات معتره اهلبیت نیست کلامش یا از ناصبی دشمن داناست و یا از غلات نادان. که هر دو ملعون علی لسان اهلبیت(ع) . امروز بین عقلای عالم هیچ کس ماشین سواری خود را بجای میکانیک دارای تخصص به شخص جاهل سر کوچه ای نمی دهد تا تعمیر کند اما ماها آن وقت جنایت می کنیم که از هر مداحی و از هر روضه خوانی عقیده و دین اخذ میکنیم که اکنون در شرف گرفتار شدن در بی سابقه ترین فاجعه فرهنگی و مذهبی هستیم که تاریخ سابقه آنرا ثبت نکرده است . و بنده با دست خود حدود 14500صفحه از کتب تزریق شده به فضای مذهبی با رنگ و لعاب شعر و مدح و مرثیه و عرفان را بررسی کرده خلاصه کرده ام که عمدتا خلاف نص صریح قرآن و سنت و عترت است!! اگر حوزه ها ضابطه تصویب نکنند مبنی بر اینکه 《احدی حق ندارد بدون آیه و بدون روایت معتبره و بدون متن مستند منبر برود》 قطعا نه تنها دین را احیا نکرده ایم بلکه در قتل دین ، خودمان هم شرکت کرده ایم . امروز از هر کوچه و پس کوچه ای سخنران ، مدّاح ، شاعر، عارف و تئوریسین سردر می آورند که در هیچ خرابه ای قبول نمی کنند که گاوچران بشود . آیا دین خط قرمز ندارد؟ تبلیغ معیار ندارد؟ ای دلسوزان ! دین به حراج گذاشته شده است! نگذارید هر جاهلی دین تفسیر کند . نسل جدید از دست رفت . ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
باعرض سلام به حضور جناب زنجانی عزیز ، با آرزوی طول عمر با برکت برای ایشان و منصوبین سوالی داشتم از محضر معظم له به این منوال که مدتی قبل در مجلسی خطیبی روایتی از حضرت امیر نقل کردند که بعدا هرچه جستجو وتحقیق انجام دادم به جواب در مورد صحت و سقم روایت دست پیدا نکردم ، بدین علت مزاحم شدم . اما روایت (امام علی(ع): اگر در زمان حکومت من پلی شکسته وجود داشته باشد و یک بز از روی پل عبور نماید و پای بز در شکستگی این پل زخمی شود من علی باید جوابگو باشم) آیا صحیح می باشد یا خیر در صورت صحت سندش کجاست . سلام علیکم مستند نیست. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی درباب جهاد (۱) به چه دلیل شما جهاد ابتدایی را (حتی با وجود امام معصوم (ع) )غیر قابل اثبات می دانید؟ ✅ پاسخ : پیش از ورود به نقل مدارک توضیح دهم که : جهاد ابتدائی که بنده منکرش هستم این که امام المسلمین بدون احساس خطر از سوی ملتی فقط برای نشر اسلام اسلحه بر دارد ملتی را بکشد با این توجیه که شما باید مسلمان بشوید . این در اسلام نیست . بلی این را مسلّم می دانیم که چون یهود و نصارای با آمدن اسلام قدرتشان رو به زوال خواهد بود لذا برای بقای خود همیشه در مقام متوقف کردن اسلام خواهند بود. و مسلمین هر وقت احساس کنند ملتی مثل اهل کتاب در صدد متلاشی کردن سازمان مسلمین هستند حق دارند جهت خنثی سازی توطئه آنها , سازمان آنها را متلاشی کنند تا مسلمین از متلاشی شدن ارکان اسلام و مسلمین پیش گیری کنند. پس ما جهاد ابتدائی به این معنا را در قرآن و حدیث قابل اثبات می دانیم ، که نوعی جهاد دفاعی پیشگیرانه است. یعنی اسلام چون به مقتضای آخرین دین بودن و جهانی بودن و در خاورمیانه بودن ، یک دین رونده و در حال گسترش دائمی خواهد بود لذا نتیجه طبیعی این ویژگی اصطکاک دائمی داشتن با ادیان پیرامون است . پس جهاد ابتدائی نداریم بلکه جهاد اقتضایی داریم . بدین معنا که خصوصیت جهانی بودن و دائمی بودن،، در جهاد دائمی بودن است . این جهاد اقتضائی است و نه ابتدائی . و چون مقتضای هر انبساط در حوزه عقیده و سرزمین برای اسلام ، عبارت است از انقباض در حوزه عقیده و سرزمین ملل دیگر . لذا جهان منقبض شده با اسلام برخورد خواهند کرد. و مسلمین طبعا از خود دفاع خواهند کرد و این یعنی جهاد اقتضایی .حال چه امام حاضر باشد چه غایب. اینک بر گردیم به نقل مدارک و منابع برای اثبات اینکه اولا آیاتی دلالت دارد جهاد انبیا بخاطر این بوده که از سرزمینشان اخراج شده بودند . ثانیا آیاتی دلالت دارد انبیایی بخاطر مقابله با ظالم جهاد می کرده اند که نابود نشوند. ثالثا انبیائی بخاطر نجات مستضعفین از چنگ جباران جهاد می کردند. و رابعا در تمام جنگها به دشمن می فرمودند که ما هیچ جنگی را شروع نمی کنیم اگر می زنید اولین ضربه را شما بزنید. اکنون میرویم سراغ مدارک تا پس از اتمام نقل مدارک برگردیم برای بررسی استدلال. (1)ایه شریفه 246سوره بقره فلماکتب علیهم القتال تولوا الا قلیلا منهم . توضیح :این آیه و آیات بعدی می فرماید چون بنی اسراییل از دیار خود اخراج شده بودند از پیامبر خود خواستند تا از خدا پادشاهی بخواهد که برای بازگشت بنی اسراییل به وطن خود با اشغال گران جنگ کند . پس اولا جهاد دفاعی بوده و نه ابتدایی . و ثانیا بدون حکومت و پادشاه و رهبر جهاد معنا ندارد. و ثالثا در بنی اسرائیل هم دولت و رهبر و جهاد بوده و صرفا دعوت نبوده است.. (2) سوره آل عمران آیه 195 فالذین هاجروا و اُخرجوا من دیارهم و اوذوا فی سبیلی و قاتلوا و قُتلوا لاُکفرن ّعنهم سیّآتهم... در این آیه هم جهاد دفاعی بوده که رسولخدا (ص) و مهاجرین برای بازگشت به خانه خود جهاد می کرده اند . و نه برای کشورگشایی . و جهاد ابتدائی. (3): در سوره انفال آیه74 والذین آمنوا و هاجروا و جهادوا فی سبیل الله والذین آووا و نصروا اولئک هم المومنون . حقا در اینجا هم سخن از جهاد در راه بازگشت به وطن پس از اجبار به هجرت است. (4) در سوره توبه آیه 20 آمده الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله در این آیه هم جهاد پس از اخراج مسلمین از مکه است. (5)سوره حج آیه 58 والذین هاجروا فی سبیل الله ثم قُتلوا او ماتوا لیرزقنهم .... در این آیه جهاد نیز سخن از جهادی است که مسلمین پس از اخراج از وطن توسط دشمن براه می اندازند. (6) ودر سوره حدید آیه 10نیز سخن از جهاد بخاطر اخراج از وطن و برای فتح وطن است . لایستوی منکم من انفق من قبل الفتح ... و دهها آیه دیگر که دلالت دارد جنگهای صدراسلام و عصر نزول قرآن ابتدائی نبوده و همه دفاعی بوه است. ادامه دارد ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به سوالی درباره جهاد ابتدایی. شماره (2) در سوره آل عمران آیه 200 می فرماید: یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا این آیه دلیل صریح این است مرزداری ، پاسبانی ، نگهبانی در مرزهای جهان اسلام ، برای مقابله با هجوم و شبیخون دشمن است . و روایات کثیره وارده در باب مرابطه می رساند که اهلبیت علیهم السلام مخصوصا امام رضا (ع) تصریح می فرمودند در هجوم لشکر هارون و مامون شرکت نکنند فقط نگهبانی کنند . بلی اگر دشمن هجوم آورد آن وقت بجنگند . در جامع احادیث الشیعه از روایت شماره 21369 تا 21381 غالبا ناظر به لزوم مرابطه و نگهبانی و اجتناب از شرکت در هجوم در لشکربنی عباس بوده است . حتی در آخرین خبر دلالت دارد آخرین پیام رسول خدا (ص) این بوده , اگر حاکم اسلامی لشکر اسلام را همیشه در حال آماده باش نگهدارد نسل امت را قطع می کند.《ولم یجمّرهم فی ثغورهم فیقطع نسل امتی.》که باید بررسی سندی شود . چون برای شرایط روز بدرد میخورد . و در سوره انفال آیه 60 میفرماید و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل .... در این آیه با توجه به روایات مفسره وارده در ذیل آیه می رساند مسلمین در تمام شرایط باید در حدی آمادگی نظامی داشته باشند که دشمن بخاطر آمادگی بالای مسلمین جرئت حمله نداشته باشد. و هیچ سخنی از برنامه جهاد ابتدایی به میان نیاورده است .و در خبر 21385 جامع احادیث الشیعه امام علیه السلام می فرماید: حال که پول می دهید الاغ بخرید خوب اسب بخرید که روز دفاع هم بدردتان بخورد . و باز در آیه 191می فرماید: و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لاتعتدوا . با کسانی که با شما سرجنگ دارند بجنگید ولی حق ندارید از مقدار تعدی آنها بیشتر تعدی کنید . و در آیه بعدی می فرماید: و اخرجوهم من حیث اخرجوکم یعنی از همانجا که شما را بیرون رانده اند آنان را بیرون برانید. در آخر می فرماید: در مسجدالحرام جنگ نکنید مگر اینکه همانجا با شما بجنگند . فان قاتلوکم فاقتلوهم . حال اگر آنها شروع کردند پس شما هم بجنگید . پس در تمام این آیات و موارد سخن از دفاع است و نه جنگ ابتدایی . و آیه بعدی خیلی جالب است که می فرماید جنگ شما تهاجم نیست بلکه برای خفه کردن فتنه است که از جنگ خطرناک تراست . در آیه 191 می فرماید و الفتنه اشد من القتل و در آیه 193میفرماید و قاتلوهم حتی لاتکون فتنه. ادامه دارد ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به سوالی درباره جهاد ابتدایی.شماره (3) در سوره مبارکه نسا آیه 75 می فرماید : چرا در راه خدا و برای نجات مستضعفانی که از وطن خود آواره شده اند جهاد نمی کنید؟ در آیه بعدی می فرماید: جهاد کفار در خدمت شیطان است و شما با مدافعین شیطان بجنگید. و مالکم لاتقاتلون فی سبیل الله والمستضعفین ... فقاتلوا اولیاء الشیطان...... پس سخن از نیست بلکه دفاع از مظلومین است. و اما آیه 13 سوره توبه که بسیار مهم است این است که می فرماید: چرا با ملتی که نقض عهد کردند و قصد اخراج رسول خدا کردند و آغازگر جنگ هم آنها بودند نمی جنگید؟!و در سوره حج آیه 39 می فرماید : اُذن للذین یقاتَلون بانهم ظُلِموا وان الله علی نصرهم لقدیر . الذین اُخرجوا من دیارهم بغیر حق. در این آیه هم اجازه ی جهاد به کسانی داده شده است که مظلومانه از دیار خود آواره شده اند .و در سوره توبه آیه 123 می فرماید: قاتلوا الذین یلونکم من الکفار ولیجدوا فیکم غلظه . شما باید با آن بخش از کفار بجنگید که خطرشان برای شما نزدیکتر است . و باید ارتش شما را فوق العاده قدرتمند بدانند . در این آیه هم طرف مسلمین دولتی است که اگر ارتش اسلام را ضعیف ببینند حمله خواهند کرد . ✳️پس حرفی از جهاد ابتدایی نیست. و اگر گفته شود پس آیه ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یاءمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر . دستور میدهد باید شما آغازگر باشید در دعوت به خیر و در اجرای احکام اسلام و شما اول بار مانع عملی از منکر باشید . و این غیر از جهاد ابتدائی است؟! ✅ پاسخ : بلی این آیه طبق تفسیر روایت 21445 جامع احادیث الشیعه که مال کافی و تهذیب مخصوص اهلبیت عصمت است آن هم با شرایطی خاص و نه با هجوم غافلگیرانه علیه غیر مسلمانان بی غرض و بی مرض و بدون برنامه جنگ با مسلمین . در این روایت بسیار مفصل امام صادق (ع) می فرماید : ثم اخبر تبارک و تعالی انه لم یامر بالقتال الا اصحاب هذه الشروط فقال: عزوجل:اذن للذین یُقاتَلون بانهم ظُلِموا و انالله علی نصرهم لقدیر الذین اُخرجوا من دیارهم بغیرحق ...... امام میفرماید :حتی امام دستور دهنده به جهاد دفاعی هم باید دارای شرایطی باشد که قرآن تعیین فرموده که جز ائمه اطهار و کسانی که شیوه آنها را قبول دارند و بکارمی گیرند مصداق ندارد . و تاریخ ثبت کرده است که چون جهاد زید شهید للرضا من آل محمد بوده و لذا امام صادق و امام رضا علیهم صلوات الله تایید فرموده اند و روایات کوبنده قیام زید جعلی مزدوران حکومت بوده است که تحقیق کافی در این خصوص در جای خودش صورت گرفته است . به هرحال باید برویم سراغ آن عبارتی که در همین روایت مفصل مورد بحث آمده است و تصور شده یکی از روایات مجوز عمده جهاد ابتدا یی است .《و ظلمهم کسری و قیصرو من کان دونهم من قبائل العرب و العجم بما کان فی ایدیهم مما کان الموءمنون احق به منهم فقد قاتلوهم باذن الله لهم فی ذالک. و بحجه هذه الآیه یقاتل مومنوا کل زمان .در این عبارت امام میفرماید اما جهاد ابتدائی با کسری و قیصر و سایر قدرتهای جهانی فقط با امام دارای شرایط امامت مجاز است. پس چنین جهادی هست . اما پاسخ : این عبارت نیمه دوم آن عبارتی است که امام فرمود چون مشرکین مکه رسول خدا و مهاجرین را از مکه اخراج کردند پس مستحق جهادند. سپس فرمود این چنین نیست که پس از سرکوب مشرکین مکه باب جهاد بسته شده باشد نه خیر ، چون کسراها و قیصر ها و سایر جباران همین شرایط حاکمان مشرک مکه را دارند جهاد با آنها ادامه دارد . آن امکاناتی که حاکمان مکه داشته اند کسراها هم دارند قدرت دارند دولت دارند ثروت دارند اجازه نمی دهند اسلام حرکت کند. و آنچه اقتضا کرد مسلمانان از مکه کوچ کنند قدرت حاکم بود و کسرای ها هم قدرت حاکم هستند و طبعا جلو حرکت دین اسلام را خواهند گرفت. و لذا آن جهادی که در مکه داشتیم در ایران هم خواهیم داشت. خوب آن جهاد مکه چه بود اقتضایی پس با کسرای هم اقتضایی خواهد بود. که تاکنون از این نوع جهاد ،جهاد دفاعی یاد می کردیم . و اگر امام می فرماید چون امکانات کسراها و قیصر ها باید مال مسلمین باشد و لذا باید با آنها جنگید به معنای این است که دعوت اسلام در یک طرف و حفظ قدرت آنها در طرف کفر اقتضا می کند جنگی بین دو طرف صورت گیرد . نه اینکه بدون احساس خطر و جنگ مسلمین وظیفه دارند یک شب تمام ملت تابع کسرا را قتل عام کنند .اگر این چنین است پس با آن دسته روایات متواتر که میفرمایند مسلمان در هیچ جنگی ضربه اول را نمی زند بلکه ضربه اول را دشمن می زند چه میکنیم؟!. پس اگر کسرای ضربه اول را نزند دیگر جنگی نخواهیم داشت . تا چه رسد به اینکه ابتدایی بشود یا دفاعی . پس جنگ با هر ابرقدرتی با رهبری امام معصوم هم ابتدایی نیست بلکه اقتضایی است . چون اسلام دعوت جهانی دارد و دولتهای طاغوتی حاکم مثل فرعون هم حاضر نخواهند بود قدرتشان محدود شود این دو حرکت متضاد اقتضای می کند جنگی صورت گیرد .👇?