💠سوال مربوط به تصوف و عرفان
استاد حقیقتا یک مسئله برای من حل نمی شود و آن اینکه تمام عرفای واقعی دارای مکاشفه و چشم برزخی هستند چگونه شما همه آنها را یک کاسه کرده خارج از مکتب اهلبیت (ع) می دانید !!؟ طی این مدارج , نتیجه سیر و سلوک است ، نتیجه این است که عرفا دارند مستقیم می روند ، نتیجه گرفتنشان دلیل واضح بر حقانیت شان است.
اینکه فقه آل محمد را نمی خوانند شاید بخاطر این است که دیگر به سطحی از مکاشفه و عرفان رسیده اند که دیگر به اعمال ظاهری نیاز ندارند و وصول بحق یعنی این.
وقتی کسی بخدا رسید نیاز به عبادت ظاهری ندارد.
✅پاسخ: امکان ندارد صریحا" پاسخ گویم اما پاسخی از آیت الله زرآبادی قزوینی ارسال میکنم تا آخر عمرتان کافی باشد.
تا متوجه شوید چه کسی بر عرفای متصوفه القا میکند که به دروس فقه آل محمد(ص) نیاز ندارند.
اینک این مرسوله را بخوانید تا مبدء و دستور دهنده به بی توجهی متصوفه بر فقه را بدرستی بشناسید این شما و این هم امر کننده به بی اعتنایی به فقه :👇👇👇
⭕️مکاشفه شیطانی و مرحوم زرآبادی
آیتالله زرآبادی میگوید: زمانی در قزوین امام جماعت بودم. مدتی به سیر و سلوک پرداختم، به من گفته شد: حال که به این مقام رسیدی، اگر بخواهی به مدارج بالاتر و مقامات والاتر برسی، فقط یک راه دارد، و آن ترک اعمال ظاهری است!
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، دوم ربیعالثانی مصادف است با رحلت عالم ربانی و متأله قرآنی، آیتالله سید موسی زرآبادی. وی در سال 1294 هجری قمری در قزوین دیده به جهان گشود.
مادر آیتالله زرآبادی، بانویی صالحه و دختر یکی از علمای قزوین بود و پدرش حجتالاسلام سید علی زرآبادی قزوینی متوفای سال 1318 قمری از عالمان وارسته و فاضل و اهل معانی و حقایق بیشمار بود.
تبار و نسب سید، به زید بن علی بن الحسین علیهالسلام میرسد بنابر این سید موسی زرآبادی از سادات حسینی است، چنان که نقش مُهر وی «موسی الحسینی» بوده است. مرحوم سید در مراحل تقوا و تهذیب نفس و سلوک شرعی، از نخبگان عصر خود بود.
سید خیلی مراقبت در کردار و گفتار داشتند، حتی بنا به نقل مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی در جلسه درس «مرحوم سید گاهی فرزند خردسال ایشان فضولی میکرد، ایشان با اشاره به قلم تراشی که در پیش رو داشت ، میگفتند: آقا ... بنشین این قلم تراش گوش را میبرد. یعنی حاضر نبودند برای آرام کردن و ساکت نمودن فرزند مثل بقیه مردم بگویند: بنشین، گوشت را میبرم».
مطلبی خواندنی درباره آیت الله زرآبادی (ره)
آیت الله سید موسی زرآبادی، یکی از بنیانگذاران مکتب تفکیک به شمار میرود. زرآبادی از محضر حضرات آیات: میرزا ابوالحسن جلوه، میرزا حسن کرمانشاهی، شیخ فضلالله نوری و ... استفاده کرد و در علوم عقلی و نقلی به استادی رسید.
سید موسی در علوم غریبه یکی از استادان مسلم و متبحر بود و در مراحل تقوی و تهذیب نفس و سلوک شرعی نیز از نخبگان عصر خود به شمار میرفت، لیکن استادان و مربیان او در این زمینه ها شناخته شده نیستند.
⭕️مکاشفه شیطانی
علی اکبر مهدیپور در کتاب «اجساد جاویدان» به نقل از آیت الله زرآبادی می نویسد:
در روزهایی که در قزوین امام جماعت بودم مدتی به سیر و سلوک پرداختم، و به قدری پیش رفتم که پرده ها از جلو چشمم برداشته شد، دیوارها در برابر من حائل نبود، وقتی که در خانه نشسته بودم، رهگذرها را در کوچه و خیابان می دیدم. روزی به من گفته شد: حال که به این مقام رسیده ای، اگر بخواهی به مدارج بالاتر و مقامات والاتر برسی، فقط یک راه دارد، و آن ترک اعمال ظاهری است.
آیت الله زرآبادی گفت: این اعمالِ ظاهری، با دلایل قطعی و براهین مسلّم شرعی به ما ثابت شده است، من هرگز تا زنده ام آنها را ترک نخواهم کرد.
گفته شد: در این صورت همه آنچه به شما داده شده، از شما سلب خواهد شد.
پاسخ داده شد: به جهنّم!
آیت الله زرآبادی می گوید: از همان لحظه، آن حالت از من سلب شد و یک فرد عادی شدم، دیگر از آن کشف و شهود خبری نبود. در آن هنگام متوجه شدم که شیطان از این اعمالِ ظاهری ما با آن همه نقصی که دارد، شدیداً در رنج و عذاب است. بنابراین تصمیم گرفتم که با تمام قدرت به اعمال مستحبی روی بیاورم و در حدّ توان چیزی از مستحبات را ترک نکنم. از فضل پروردگار در پرتو التزام به شرع مبین، حالاتی به من دست داد، که حالات پیشین در برابر آن ناچیز بود.
آیت الله زرآبادی، سالیان متمادی به تدریس پرداخت و شاگردان بسیاری پرورش داد که از جمله آنها شیخ مجتبی قزوینی، شیخ علی اکبر اللهیان تنکابنی، شیخ علی اصغر شکرنابی و سید ابوالحسن حافظیان مشهدی و شیخ هاشم قزوینی خراسانی است.
گزارشی از همایش ملی بزرگداشت سید موسی زرآبادی
در همایشی ملی بزرگداشت سید موسی زرآبادی، علامه عارف قزوینی، که شهریور ماه سال جاری با حضور شخصیتهای برجسته کشوری و استانی در شبستان امیرالمومنین (ع) مسجدالنبی قزوین 👇👇
👇👇👇👆👆👆
برگزار شد، مهدی محقق، استاد الهیات و عضو مجمع بین المللی فلسفه مادرید گفت: آیت الله زرآبادی هم فقیه و هم عارف بود و به عنوان متکلمی زاهد و عابد در مسیر الی الله گام برمیداشت.
وی تصریح کرد: آیتالله زرآبادی در مدت دو سال که در قزوین اقامت داشت مردم را شیفته خود کرده بود و با داشتن کرامات، نمونه بارزی از یک شخصیت عارف و زاهد بود. همچنین این چهره علمی با رسیدن به مقامات عالی عرفانی و الهی توانست با تربیت شاگردانی زبده و متعهد به رسالت دینی خود هم عمل کند و پایه گذار عرفانی حقیقی شد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
نقد و بررسی عرفان ابن عربی 👇👇
👇۲۴
https://youtu.be/vc8kh_o_fvw
👇۲۵
https://youtu.be/bCiO4_lfokA
👇۲۶
https://youtu.be/rhcansYnMXU
👇۲۷
https://youtu.be/gRlBf4uBCMo
👇۲۸
https://youtu.be/uQ0bqArxgqA
👇۲۹
https://youtu.be/sydIMwLsTBE
👇۳۰
https://youtu.be/B3bvMdpAOVI
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سوال : محمدعلی فروغی
مطابق کلیپ ارسالی یک قرن پیش تمام حوادث امروز مانند دروس مجازی از راه دور را پیش بینی کرده بوده ولی امثال او را آقایان قبول ندارند و اجازه خدمت نمی دهند!!؟
✅ پاسخ: بنده ورود هر متفکر مفید بحال امت برای خدمت در کشور را لازم میدانم ، شاهدش حفظ زندانیان محکوم به اعدام برای استفاده از فکر آنها در کشور توسط این حقیر میباشد. اما مسئولان محترم باید خودشان از عملکرد خودشان دفاع کنند .اما در ارتباط با پیش بینی یک قرن پیش ایشان درباره دروس مجازی باید بخدمت ذیشرافت شما عرص کنم بنده یک دهه پیش در کتاب بحث ظهورم از امام صادق(ع) نقل کرده ام (که تصویرش را ارسال میکنم که ) امام فرمودند ((متن دروس در کف دستتان و تصاویر از آسمان خواهد رسید))
منتها امام صادق پیش از ۱۳ قرن , پیشگویی کرده ولی محمد علی فروغی پیش از یک قرن.!!
فلیتدبر جیدا.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
پیشگویی امام صادق (ع)
در رابطه با آموزش از راه دور 👆 در ۱۳ قرن پیش
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
درود جناب زنجانی
به کانالتان سری زدم. یک پستی هم در اواخرش دیدم در ارتباط با رد عرفان و تصوف.
جسارتا عرض کنم که برداشتتان در این خصوص درست نیست.
برای درک این مطالب گاهی تجربه قلبی هم لازم است. وقتی قلب تفقه کند، ابرهای سردرگمی و تردید کنار میرود.
الا ایها الحال مطالبی که آنجا نوشته شده در مورد تصوف و عرفان که باطن دین است و مسیری است که خود انبیا از آن طریق به بصیرت قلبی رسیدهاند (یعنی تزکیه باطن و صفای قلب)،
حتی با تحقیقات ظاهری و تاریخی محققین طراز اول هم اصلا جور نیست.
سلامت باشید 🌸
✅پاسخ: ممنون، در این چند جمله فرمایش شما ببینید چند خلاء وجود دارد
🔹اول: احدی قبول نمی کند تجربه قلبی یک انسان حق دارد فقه آل محمد را کنار بگذارد.
اگر منظور شریفتان این نبوده پس پاسخِ ما نبوده .
🔹دوم: فرمودید : (( برای درک این مطالب گاهی تجربه قلبی هم لازم است)) منظورتان کدام مطالب است؟! اگرمنظورتان مکاشفه است ، در هیچ دین واقعی ( و نه ادیان چینی و هندی) هیچ قشری مکلف به مکاشفه نیست.
🔺 لذا حرفی است بی سند و فرمایشی است ذوقی.
🔹سوم: فرمودید(( تصوف و عرفان که باطن دین است))
این اول کلام است چه کسی ؟ کجا ؟ کَی؟ گفته تصوف باطن دین است.
حرفی است بی سند، بی مستند ، نه در قرآن نه در حدیث و نه در کتب انبیای سلف چنین حرفی نیامده است.
حرف زیاد است منبع ملاک است.
🔹چهارم: مرقوم فرموده اید(( انبیا از آن طریق به بصیرت قلبی رسیده اند)) سپس تفسیر فرموده اید به تزکیه باطن و صفای قلب ،!
این تناقض وحشتناکی است چون دعوای سر این بود ((این انبیا هستند که شریعت آورده اند پس چرا تصوف و عرفان دشمن شرعند , و فقه نمی خوانند و کتب حدیثی و فقهی را دفن میکنند))
حالا شما می فرمایید انبیا به مقام عرفان و تصوف میرسند اگر چنین است نباید شرع بیاورند.!
بالاخره انبیا مخالف احکام ظاهری اند یا موافق ؟!
هر کدام باشند فرمایش شما دچار تناقص میشود.
چون مخالف بخوانی افترا است ، موافق بخوانی پس صوفی و عارف نیستند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سلام استاد
چون قسمت دوم کتاب را دیدیم موضوعات متعرض به در آن در ابواب متعدد چون فقه و کلام و تاریخ و... غیره بود ولذا اعتراض را ده مسئله من باب (تلک عشره کامله) خلاصه کردم :
1 . در صفحه 55 خواسته اید مجهول بودن راوی روایت مورد استنادتان را اینگونه توجیه کنید که چون مساله سیاسی بوده و..... حال آنکه در کانال مشکات در 20 مهر یعنی پنج روز پیش فرمودید که روایت را تنها باید از افراد شناسنامه دار گرفت و مقید نفرمودید الا در مسائل سیاسی جدای از اینکه اطلاق آیه نبا نیز اجازه نمی دهد خبر از مجهول اخذ شود و لو در مسائل سیاسی.
2 . گاهی اوقات در ارجاع بمنابع تطویلات بلا طائل صورت گرفته است چرا که مثلا فرموده اید در کتاب امالی صدوق و بحار الانوار آمده یا... حال آنکه بحار الانوار نیز از صدوق اخذ نموده است!
3 . در ص 56 فرموده اید که منصور در فلان روایت از کافی میان 25 نفر مشترک است که حقا بزرگترین اشکالی است که در این کتاب موجود است ناگفته پیداست که شما به معجم الرجال مراجعه کردید و چون دیده اید که از رقم 12693 تا رقم 12718 منصور عنوان کرده فورا حکم باشتراک میان 25 نفر کرده اید.
نفر اول(منصور در معجم) یکی از 24 نفر بعدش است پس می ماند 24 نفر و نفر دوم (منصور بزرج) متحد با رقم 22 و 23 و 7 است پس می ماند 21 نفر وانگهی همین منصور بزرج از اصحاب امام صادق است حال آنکه در این روایت با دو واسطه از امام صادق روایت کرده پس می ماند 20 نفر و نفر سوم نیز از اصحاب امام صادق است پس می ماند 19 نفر و نفر 5 متحد با نفر 4 است پس می ماند 15 نفر و نفر 8 متحد با نفر 9 است پس می ماند 14 نفر وانگهی همین نفر 9 از اصحاب امام صادق است پس می ماند 13 نفر و 10 نیز اصلا جزء روات نیست بلکه از علمای قرن پنجم و ششم است پس می ماند 12 نفر و نفر 11 از اصحاب صادق است پس می ماند 11 نفر و نفر 13 و 15 از اصحاب صادق هستند پس می ماند 9 نفر و نفر 17 متحد با 18 است پس می ماند 8 نفر وانگهی همین شخص از اصحاب امام جواد و هادی است پس نمی تواند شیخ ابن ابی عمیر متوفای 220 باشد پس ماند 7 نفر و نفر 19 و 20 نیز از اصحاب صادق است پس می ماند 5 نفر و نفر 22 نیز همینطور پس ماند 6 نفر و نفر 25 و 26 نیز از اصحاب صادقند پس می ماند 4 نفر.
منصور در این روایت فقط مشترک بین 4 نفر است!!!
4 . در ص 87 ابان بن عثمان را ناووسی ندانسته اید بدلایلی ما نیز او را ناووسی نمی دانیم ولکن نه به دلایل شما چون تام نیستند و بنده دلیل خود و نقد دلیل شما را از کتاب خود برایتان جداگانه می فرستم.
5 . تضعیف محمد بن سنان توسط متاخرین چون مقدس اردبیلی و.. در همان صفحه نقل شده که لغو است! فکیف ما کان حال آنکه هیچ رجالی قول آنها را حجت نمی داند .
6 . در ص 88 محمد بن سنان را مقید به زاهری کردید که قید لغوی است چرا که لقب جایی می آید که اعرف از ملقب باشد و بخواهد در تعین راوی کمک کند حال آنکه محمد بن سنان از اشهر روات است.
7 . نوشته اید محمد بن عبد الجبار توثیق ندارد در ص 111 اما باید بدانید که کنیه ی عبد الجبار ابو صهبان است و در رجال شیخ محمد بن ابی صهبان توثیق شده است.
8 . در همان ص ابن ابی حمزه را ضعیف دانستید اما در صفحات گذشته او را تا قبل از وفات کاظم ثقه دانستید!
9 . در ص 82 نوشته اید که یکی از رجالیون زبر دست گفته که در هر سطر کافی یک خطای استنساخی وجود دارد.
ان رجالی موسی شبیری است و نمی دانم چه چیزی سبب شده که نام او آورده نشود!
10 . در ص 82 نوشته اید که یکی از رجالیون زبر دست گفته که تقریبا در هر سطر کافی یک خطای استنساخی وجود دارد.
حال آنکه اگر کسی به کافی طبع دار الحدیث مراجعه کند می بیند که والصحیح ان یقال : تقریبا در هر سطر از کافی بیش از یک خطا وجود دارد.
والسلام علیکم و رحمه الله
✅پاسخ :
سلام علیکم ممنونم بخاطر جدی بودن و پیگیر بودن و صریح بودن اما
پاسخ: در بند۱ بین :(( عمدا مجهول نگهداشتن )) و((مجهول ماندن )) تشخیص ندادید.
در بند۲ مطلب علمی نبوده تا جواب داشته باشد.
در بند۳- به حداقل اشتراک اعتراف کردید منتها اعتراضتان به اشتراک در کل درست بوده .
دربند ۴-- دلیلی نیاوردید تا نوبت به ما برسد.
دربند ۵-- هم هیچ استدلالی وجود ندارد.
دربند۶-- هم سخنی از استدلال نیست و فاقد ارزش رجالی.
دربند ۷-- هم خیال شده محقق مقلد است و تابع .
دربند ۸-- ابوحمزه تمام روایاتش در ما قبل انحراف و توقف صحیحه و پس از آن ضعیف که حق با ما بوده.
و بند ۹ را در قالب بند۱۰ تکرار کردید هدفتان معلوم نیست که چرا یک مطلب را در دو بند میاورید.
مگر با زیاد شدن عدد بند استدلال قوی می شود!؟
و هیچ محتوای رجالی هم ندارند پس کوشش شما در بند۳ ثمره داشته
اما در ۹ بند دیگر استدلال وجود ندارد. تا در محتوای بحث شود البته همان محتوای بند سه فعلا بس است که ثابت کند زحمتتان هدر نرفته است .
کانال مشکات در ایتا.....
💠سوال :
سلام استاد.
کتب فقه استدلالی مهم برای رجوع و استفاده در کار فقهی رو میشه نام ببرید.؟
✅پاسخ :
سلام کتب شیخ طوسی ، علامه حلی ، محقق، اول و محقق ثانی ، فاضل هندی ، شهیدین ، ریاض ، جواهر ، مستمسک آیت الله حکیم و تنقیح آیت الله خویی والفقه آیت الله شیرازی .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال : درود جناب زنجانی به کانالتان سری زدم. یک پستی هم در اواخرش دیدم در ارتباط با رد عرفان و تصو
💠سوال :
نه برادر بزرگوار
عرفا از بنده و شما بیشتر مقید به واجبات و مستحباتند ...
اصولا با انجام دستورات قالبی(شرعی) و قلبی است که این طهارت قلب و تفقه آن حاصل میشود و گرنه نمیشود.
و اینکه من عرض کردم تفقه قلب لازم است لزوما منظورم مکاشفه نبود. مکاشفه حد بالای آنست.
حتی ایمان به خدا و رسول و اولیا و حس سلوک باطنی هم درجهای از تفقه قلب است.
غسل در اشک زدم کاهل طریقت گویند
پاک شو اولو پس دیده بر آن پاک انداز
جناب حافظ
✅پاسخ :
ممنون پس یک کتاب فقه از متصوفه معرفی فرمایید .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
باسلام
ببخشید درمورد این مطلب
به استاد بفرمایید ایت الله قاضی و ایت الله بهجت وایت الله حسن زاده املی و..همه مگر جز عرفا و فقها ومتشرعه درجه اول نبودند؟
این بزرگواران عارف بودند وصوفی نبودند
وهمگی اهل علم و عمل
ایشان دقیقا چه عرفانی را رد میکنند ؟
✅پاسخ :
سلام علیکم
ما عرفانی را که در مقابل مسجد ، خانقاه ساخته ، در قبال نماز ، رقص سِماع ساخته ، در قبال فقیه ، قطب ساخته ، در قبال فقه ، عرفان ساخته , در مقابل امام ، ابدال ساخته و در قبال حدیث،، هوهو ساخته آنرا رد میکنیم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
با عرض سلام خدمت استاد گرامی
درباره موضوع تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت با توجه به محتویات کانال استنباط بنده بر نظر موافق حضرت عالی در این باره است.
با توجه به شرایط موجود کشور و فساد فراگیر و عدم تحقق آرمان های اصیل انقلاب نظر حضرت عالی درباره عدم جواز تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت توسط بسیاری از علمای ماضی از جمله آخوند خراسانی و طرح بالغ بر بیست اشکال برای تشکیل حکومت توسط فقیهان چیست ؟
در پست ذیل نظرات آخوند خراسانی در پاسخ به شاگردش میرزای نایینی ارسال میگردد در صورت امکان به تمامی اشکالات آخوند پاسخ جداگانه دهید
📝📝📝متن گفتگوی آخوند خراسانی با میرزای نایینی درباره تاسیس حکومت دینی به جای مشروطه
✍️اکبر ثبوت
✅مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی چنین نقل کرده است: در گرماگرم کشمکشهای طرفداران و مخالفان مشروطه در نجف، که به صورت مبارزه میان پیروان کاظمین (محمدکاظم خراسانی و سید محمد کاظم یزدی) درآمده بود، مرحوم میرزای نایینی که سابقاً شاگرد و منشی میرزای بزرگ شیرازی، و در گیرودار مشروطه عضو ارشد مجلس فتوای آخوند خراسانی بود، به مرحوم آخوند پیشنهاد کرد برای رفع اختلاف موجود میان وی و سید محمد کاظم یزدی ، ایشان از تأیید حکومت مشروطه صرف نظر کنند و به جای آن، برپایی حکومت اسلامی را وجهه همت خود قرار دهند و اداره حکومت را نیز خود برعهده گیرند.
🔹مرحوم نائینی یادآور شد، چنانچه این پیشنهاد عملی شود، همه متدینینی که به لحاظ سیاسی در نقطه مقابل آخوند خراسانی هستند، به صف او خواهند پیوست. به این ترتیب ، هم دعوای متدینان با یکدیگر خاتمه خواهد یافت و هم حکومت عدل اسلامی با ویژگیهایی که میشناسیم و آرزوی همه ماست، برپا خواهد شد. علمای شیعه نیز امکان خواهند یافت قوانین شریعت را که بسیاری از آنها بلا اجرا مانده است، به مرحله اجرا درآورند. مرحوم نایینی برای ترغیب مرحوم آخوند به قبول پیشنهاد خود، موضوع ولایت فقیه را پیش کشید و چون خود از معتقدان جدی نظریه ولایت فقیه بود، دلایل متعدد عقلی و نقلی و نصوصی را که در این مورد میشناخت به تفصیل بیان کرد و چندان در این باب، داد سخن داد که شاید هیچ یک از شنوندگان گمان نمیکرد ایرادی بر سخنان و پیشنهادهای او بتوان گرفت.
🔹مرحوم آخوند خراسانی، پس از آن که تمام گفته های مرحوم نایینی را با دقت و حوصله گوش داد، در مقام پاسخ گویی برآمد و در جلسات متعدد، به تفصیل در حول و حوش حکومت دینی و حکومت طبقه روحانی گفت و گو کرد و از جمله اظهار داشت:
🔹بیانات و استدلالهای شما، اگر هم به لحاظ نظری درست باشد، و فرضاً ما برای قبول نظریه شما، حتی نظریه شیخ الطائفه و شیخ اعظم (شیخ انصاری) [1] را رد کنیم و ایرادات ایشان و بسیاری از فقهای بزرگ را بر نظریه ای که شما پذیرفته اید ندیده بگیریم ـ
و من دون ذلک خرط القتاد[2] ـ
ولی با مشکلاتی که در مرحله عمل گریبان ما را میگیرد چه کنیم؟
🔹مگر نمیدانید که قبول پیشنهاد شما و سپردن حکومت به دست علمای دین ، تبعات نا مطلوبی دارد که اگر راهی برای گریز از آن تبعات پیدا نکنیم، ضررهای عمل به این پیشنهاد، بسیار بیش از منافعش خواهد بود؟
📌متن کامل این یادداشت در لینک زیر ؛
👇👇👇👇
https://bit.ly/3fIfAy7
✅پاسخ :
سلام علیکم و تشکر ، سپاس و قدردانی صمیمانه بخاطر ارسال متن بسیار مفصل گفتگوی مرحوم آخوند با مرحوم میرزای نائینی درباره تاسیس و عدم تاسیس حکومت اسلامی .
تذکر فرموده اید اگر ممکن باشد بنده به تک تک مطالب مرحوم آخوند مبنی بر عدم مصلحت شریعت در کنترل حکومت که خلاف مبنای ما است پاسخ تفصیلی بدهم ، لکن توجه دارید مطلب آخوند چندین هزار سطر است و کار حقیر هم بسیار متراکم ولی بدلیل اهمیت مطلب بصورت به اصطلاح ناظرا" الی کل موضع آخوند نکاتی را در ضمن بندهای مجزاّ به استحضارتان می رسانم. ( و از محضر مسئولین محترم نیز عذر می خواهم که میخواهم صمیمانه حرف بزنم طبیعی است عرائض بنده از گزندگی برخوردار است و میدانم من هم بجای مسئولین باشم ناراحت می شوم لکن سبب را ملاک بدانید که دلسوزی است
🔸۱-- تصویری که آخوند از شکل حکومت داشته غیر از تصویر و برداشت ماست. در تصویر آخوند گویا مردم نقشی ندارند و علما همه کاره است ولی در تفسیر ما محور ، تعیین کننده و فصل الخطاب رای ملت است.
🔸۲-- چون اصولیون و فقهای ما در اصول و فقه و احادیث فقه فردی , غوطه ورند .
بر شناسنامه احادیث سیاسی و حکومتی و دولتی فریقین اشراف کامل ندارند. ولی حقیر اشراف قابل قبولی دارم و نتیجه این که بخشی از روایات سیاسی و حکومتی مورد استناد آخوند سند ندارد ، مانند ضعیف بودن بینش و توان سیاسی ابوذر که آیت الله خامنه ای هم دو سال پیش یک بار به آن استناد فرموده بودند که بنده حقیر تذکر طلبگی دادم.
🔸۳--مشکلات فعلی کشور یک مقوله است و مشکلات مذکور در کلام آخوند مقوله دیگر .
آخوند میفرماید اگر خود اسلام پیاده شود👇