💠سوال : دعای توسل هستش، دعای توسل به چهارده معصوم ، نقل از جناب خواجه نصیرالدین طوسی...
این دعا چقدر معتبر است...؟؟؟
از استاد موسوی زنجانی خواهشمندم به صورت ویس جواب حقیر را بدهند....
ارادتمند شما :
طلبه ، مدرسه آیت الله میرزا علی اکبر مجتهدی
✅پاسخ :سلام علیکم
دعای توسل مورد اشاره اتصال سندی به معصوم اش را پیدا نکردم .
منتها خواندن آن نوعی مدح مقام اهلبیت ( ع) است، طبعا دارای ثواب است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال: نظرتان درباره شیوه اجتهاد مرحوم صاحب جواهر بلکه شیوه مشهور فقها درباره سحر و برخورد با سحر و
💠سوال :
سلام علیکم
در راستای این مطلبتان(سحر)
اگر خودمان بخواهیم مسلح شویم چه کتبی را مقدمتا پیشنهاد میکنید؟
✅پاسخ :
سلام علیکم این کار وزارت دفاع است . و نه اشخاص طبق منطق قرآن.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال: خانمی است که شوهرش مدت ۲ سال است رفته , خبری ازش نیست. عالمی گفته خانمش باید ۴ سال صبر کند
💠سوال :
سیدنا
تحیت و احترام
وجوه فارق موضوعی قضایا در سوال وجواب بی اطلاعی از وضع شوهر بنده دو سال
اولا- ممکن است بر حسب شروط ضمن عقد ، تخلف از شروط و تجویز وکالت ، بانوان دادخواهی ( اثبات تخلف و تجویز وکالت در طلاق ) را از محاکم بخواهند
ثانیا - اسباب حکم تخلف از شروط با اسباب حرج متفاوت متمایز است در هر مورد مستلزم سبب ورود در دادخواهی یا ( فرض سوال از فقیه ) ناظر بر پاسخ است همچنانکه اسباب وقوع حرج با اسباب ( حکم موت فرضی ) متمایز است
ثالثا - بعضی از فروضی پاسخ انجناب بین ( حکم حرجی بانوان ) با ( حکم موت فرضی شوهران ) تخلیط گردیده است بایسته است مفروض نمود
الف - اگر بانو مدعی است از فقدان شوهر در حرج افتاده است بلاشرط زمان مجاز است دادخواهی طلاق حرجی نزد حاکم کند
ب- اگر بانو مدعی است وضع شوهر او با گذشت مدت دو سال ( فرض سوال) چگونه باید رفتار کند
اول - بایسته است دادخواهی ( صدور حکم موت فرضی ) کند
دوم - اسباب صدور (حکم موت فرضی ) متمایز ومتعدد هستند
سوم - بعضی از موارد سبب حکم موت فرضی مستلزم ( احصای احتساب زمان مفقودی ) است بعضی از موارد حتی استلزام زمان ندارد (مثل سونامی / جنگ هسته ای /حضور در مکان ویروس پاندمی [ فراگیر جهانی ] منوط به اطلاع از ابتلای وی / ...........
چهارم - اسباب حکم ( در فرض دعوا در دادخواهی از محاکم یا فرض سوال از فقیه ) متفاوت است
لذا پاسخ به تجویز طلاق یا حکم طلاق در دایره اسباب [ تخلف از شرط یا حرج بانوی یا حکم موت فرضی یا فسخ نکاح در اسباب عیوب ] متمایز است
انتظار مداقه. افزون از مستطاب عالی است
وفقکم الله لمرضاته
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال : سیدنا تحیت و احترام وجوه فارق موضوعی قضایا در سوال وجواب بی اطلاعی از وضع شوهر بنده دو سا
✅پاسخ : سلام علیکم
فروض ، فروع است ، اصل غالب مد نظر است . لذا در اصل غالب مشکلی مشاهده نشد. و نیاز به تغییر در اصل نیست.
مدعای حقیر فقط یک مطلب است آنرا نقد فرمایید بقیه تابعی از آن مطلب است : معیار در ازدواج خانمی که شوهرش مفقود شده ۴ سال صبر است آن هم تعبدا !!؟
و یا ملاک حصول و عدم حصول علم به موت شوهر است ؟، در غیر این مورد حقیر موضع خاص ندارم تا از آن دفاع کنم.
➖➖➖➖➖➖
💠سوال یا اشکال : با تحیت سرور مکرم
اول - فرض سوال مورد امعان است منصرف از سوال ننمودیم
دوم - بعضی از فروض اجوبه مستطاب عالی. منطبق با (حکم موت فرضی )است
دست بوس سادات محقق
➖➖➖➖➖➖
✅پاسخ : مدعای حقیر فقط یک مطلب است آنرا نقد فرمایید بقیه تابعی از آن مطلب است : معیار در ازدواج خانمی که شوهرش مفقود شده ۴ سال صبر است آن هم تعبدا !!؟ و یا ملاک حصول و عدم حصول علم به موت شوهر است ؟، در غیر این مورد حقیر موضع خاصی ندارم تا از آن دفاع کنم.
➖➖➖➖➖➖➖
💠سوال : مشکل رویه پاسخ های آنجناب همین جاست به همین جهت عرض نمودیم [ بعضی از فروضی پاسخ آنجناب بین ( حکم حرجی بانوان ) با ( حکم موت فرضی شوهران ) تخلیط گردیده است]
لذا فرض سوال مخاطب در (طلاق) را توسعه بر فروض (حکم موت فرضی) دادید قدری در عرایض اخیر تامل کنید
بین سوال [ حصری در طلاق ] با اجوبه ( فروض پاسخ آنجناب ) (تطابق) نیست بلکه (توسعه) است .
➖➖➖➖➖➖
✅پاسخ : باشد پاسخ بنده چه شد؟
ادامه بصورت صوت👇👇👇
مشکات اهل بیت (ع)
✅پاسخ (١)
💠سوال یا اشکال :
بنده در ماهیت نظر آنجناب مخالفتی ندارم چون استنباط مستطاب عالی است
در شکل پاسخ اختلاف دارم که تخلیط نمودید و این از عالم محقق فرض صائب نیست
مشکات اهل بیت (ع)
✅پاسخ (۶)
💠اشکال :
سیدنا : عنوان ( چهار سال تربص/ توقف/ تعلیق) در بین روات بنظرم ضرورت موضوعی ندارد و استلزام به تعبد ندارد
تنقیح مناط قضایا در تحقیق مناط متوقف بر استخراج مناط است که مناط ( دلیل ) در مقام موضوعیت تعلیق چهار سال به بقعه اعتبار وحجیت نداریم بلکه از باب تنویر در تحویل احوال و اوضاع و تمثیل زمانه پاسخ است
اما انصراف و عدم امعان انجناب از آنکه فقیه ضرورتا بایسته است. ( تطابق ) بین فرض سوال با اجوبه بسوال را مراعات کند
ثمره بین ( عدم تطابق بین سوال و احوال) [تخلیط احکام یا موضوعات[ یا [ظهور شبهات در خلاء] میشود
تاکید اسلاف در فقاهت ( سیره متشرعه) و تصریح به ( در فرض سوال ) همین مساله است