پیشنهاد : استاد!
۹ سوالی که از فرگشتیها کرده اید و جواب نداشتند را یک بار دیگر مطرح بفرمائید.
جهت استفاده دانشجویان و طلاب جوان.
✅پاسخ : بنام خدا
با درود به همه دوستان ، در ابتدا علاقمندم تاسف عمیق خودم را از جریان پیش آمده برای متفکر فرهیخته جناب دکتر بیژن عبدالکریمی اعلام کنم و به دوستان تصمیم گیر در این امر عرض کنم دانش را از دانشگاه خارج نکنید و تجدید نظر فرمایید، صراحت در بیان جریان طبیعی است ، تقیه در بیان غیر طبیعی و مشکل ساز است. به دوستان متفکر حاضر در انجمن هم عرض می کنم بنده در حدی که به مدافع نظرم احترام قائل هستم در همان حد به مخالفین نظرم احترام قائلم.
اما در خصوص بحث تکامل :
بنده با نهایت خلوص و صداقت تصریح می کنم که :
بنده از همه موافقین نظرم و مخالفین نظرم استدعا دارم کوشش کنید و کوشش کنیم همه نظرات بنده را ردّ کنیم، تا نتیجه هر چه باشد فربه باشد.
نکته کوچکی را اضافه کنم :
چون بنده عنصر حوزوی هستم خیلی راحتم اگر اجازه بفرمایید با همان شیوه و عبارات رایج در فضای حوزوی مقاصدم را بیان کنم:
اگر نظر اسلام این باشد چه ایرادی دارد که: (( در نظام هستی دو جریان ، دو قانون، دو منشاء قدرت، دو مبدا و موتور محرکه در عالم هستی وجود دارد و نه یک جریان و یک مبداء قدرت .
(( لله الامر والخلق)) ، یعنی یکی از دو مبدا حرکت عالم هستی ، ورود قدرت میکانیکی و دستور از بیرون پدیده ها است بنام قانون امری که هیچ اطاعتی از نظام حاکم بر جریان اندرونی پدیده ها ندارد ،و دومین مبداء حرکت عالم هستی ، عمل دینامیکی اندرونی تمام پدیده است که بطور خودکار , خود می سازد ، میدوزد ، رشد میدهد ، و در یک کلام کل پدیده های هستی را اداره می کند ، تکامل میدهد و به هیچ حرکت و یا محرک بیرونی نیاز ندارد .
انسان در حرکت طبیعی اش و رشد مادی اش (( نظام الخلق )) همان طور است که دوستان مخالف می فرمایند ولی این قانون طبیعی این قدر گردن کلفت نیست که بتواند در مقابل نیروی قاهره بیرونی (( نظام الامر )) تسلیم نشود، ((انما امره اذا اراد شیئآ ان یقول له کن فیکون))
یعنی نظام عالم امر این است خدا به چیز مطلوب خود بفرمایند باش ، به وجود بیا، مخلوق شو، همان لحظه خلق میشود ، بر خلاف دستور خلقی که باید بطور طبیعی رشد کند.
لذا تکامل جسم آدم همانطور که مخالفین ما میفرمایند بوده ولی روح آدم مطابق قانون ((الامر)) نفخ شده است.
اکنون با توجه به این که قرآن حرکت علمی و رابطه ایِ پدیده ها را به رسمیت می شناسد دوستان مخالف نظر ما چه منع علمی مستند و مستدل میبینند که ادعا می کنند عالم ((الامر)) قادر بر ایجاد تغییر در عالم ((الخلق)) و جریان طبیعی نیست.؟
ما می گوییم محال است علم ( به معنای قاعده کشف رابطه های طبیعی اندرونی و بیرونی پدیده ها)) بتواند ثابت کند :(( پدیده ها در بقای خود و یا در تکامل خود به هیچ قدرت خارج از قانون حاکم طبیعی داخلی شناخته شده بر خودش نیازمند نیست و یا متاثر نیست و یا نیازمند نخواهد شد و یا متاثر نخواهد شد.))
این یک ابهام علمی صریح که منتظر نقض آن هستم .
اما ابهام علمی دوم:
قانون خلق به قول قرآن و یا قانون علم ، به تعبیر عالمان عصر، در یک سلسله موجودات جا خالی می کند و عمل نمی کند ، در حالی که هیچ مانع طبیعی هم ندارد، بعنوان مثال در ۹۹۹ مورد از ۱۰۰۰ مورد از حیوانات پیرامون بشر مانند اسب ، گوسفند , لاک پشت ، مار ، تمام پرندگان ووو اعضای بدن حیوانات در تقارب مشاعر الاربعه (باصره ،سامعه ، شامه و ذائقه) عملا و علنا زیر بار قانون حاکم بر طبیعت نمیروند، یعنی همه این آلات اخذ اطلاعات در سر جمع شده اند ، طبیعت توانسته لاک پشت را به مار و بالعکس تغییر دهد اما نمی تواند بین مشاعر اربعه فاصله بیندازد! هم در مار آن مشاعر در سر جمع شده و هم در لاک پشت و هم در انسان، چرا طبیعت قادر نشده با آن قدرتی که مار را تبدیل به سوسمار کرده و بالعکس ، یکی از آن مشاعر اربعه را از سر جدا کرده به بدن منتقل کند؟
چشمها در کنار دماغ ، گوشها در کنار آن دو، دهان در کنار آن ۶ منفذ ، چرا اینجا محیط ، در گذر زمان قادر به تفکیک محل آنها نیست و در همه موجودات (الا نادرا) آن اعضا در سر حیوانات جمع شده و به قانون تنازع بقا و یا مقتضای تغییر دائمی در طبیعت زور می گوید!
ابهام علمی سوم، : از عصر ابراهیم خلیل سلام الله علیه تاکنون پیروان دین حنیف و اسلام همه مذکرها خود را ختنه می کنند چرا کل آلت رجولیت نوزادان مذکر با آن پوست اضافه متولد می شوند ؟ چرا طبیعت که چه عرض کنم حتی چاقو و یا قیچی هم قادر به حذف آن پوست اضافی نشده است؟
ابهام علمی چهارم: تمام قورباغه ها ابتدا اندام ماهی دارند و صددرصد مطابق محیط شنا ، لکن پس از چند روز تمام ابزار شنا را از دست میدهد سپس تبدیل میشود به موجودی که قادر نیست در وسط آب زندگی کند مجبور می شود برود در حاشیه رودخانه ها زندگی کند. تکامل👇
👇👆
و تغییر تکاملی کجا است؟
ابهام پنجم: چرا هر موجود بَّری که تخم گذار است و پستاندار نیست لاله گوش ندارد؟
رابطه علمی آن چیست ؟
ابهام علمی ششم: چرا حیوانات حلال گوشت در فک بالا دندان ندارند؟!
(جز ۴ دندان آسیاب در آخر دهان؟!)
ابهام علمی هفتم: چرا ۴ حیوان ذیل اگر ذبح شرعی هم بشوند شرعا پوستشان قابل تذکیه نیست :
فیل ، خرس ، میمون و انسان .
چرا پستانشان روی سینه است.؟
نقش وحدت در جهت انحنای آرنجها و زانوها چقدر است؟
ابهام علمی هشتم در بحث تکامل: چه رابطه ای بین حلیت گوشت و نشخوار کردن هست.؟!
ابهام نهم در بحث تکامل: چرا حیوانات دریائی در یک محیط دارای ۱۰.۰۰۰ اندام خلاف هم اند ؟ محیط واحد ، نور واحد ، فشار آب واحد، شوری آب واحد، ارهّ ماهی با بادکنک ماهی در یک محیط اند، عامل تفکیک تکامل چیست؟! ووو
حاصل این که عامل تغییر همیشه محیط نیست بلکه مقصد و مقصود حرف آخر را میزند که در هیچ عضوی مقوله ای بنام مقصد و مقصود نیست که ابزار علمی آنرا نشان دهد. آخرین دفاع علمی این است : هنوزعلم به آن نرسیده اما روزی می رسد.
🔺ما به حداقل پاسخ قانعیم ،
تفصیل نمی خواهیم فقط بفرمایند در آن چند مورد چرا قانون علمی تفسیر علمی ندارد؟!
اگر دارد بفرمایند استفاده کنیم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام عليكم سوالی داشتم محضر استاد زنجانی نظر شریف شما در مورد مطالب کتاب و تا چه حد صحیح هستند
نظر تون رو درباره این👆 کتاب بفرمایید
✅پاسخ :
سلام علیکم جناب نجاح الطائی آخوند روشنفکری است .اما چون در یک میزگرد ماهواره ای ((در شبکه جهانی امام رضاء (ع) )) با مجری گری جناب خنیفرزاده در ارتباط با طهارت مولد ابن تیمیه بحث داشتیم ،از عدم غنای استدلالهایشان در بعضی از ادعاهایشان رضایت نداشتم. اما من آثار ایشان را کاملا دیده ام ، من حیث المجموع در هر بحثی که ادله آورده قبول است، والا باید از ایشان ادله قوی طلب کنید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال :
سلام فلسفه روزه گرفتن چیست
از کجا میتوان گفت خداوند مهربان است؟
✅پاسخ :سلام علیک ، هر پزشکی اگر دارو می نویسد دنبالش پرهیز از خوردن فلان غذا را هم می دهد.
روزه ، پس از دستور خدای متعال به عمل به نسخه قرآن دستور بپرهیز یک ماهه از خوردن داده است تا معده هم فرصت برای استراحت پیدا کند .تا بدن انسان بتواند برای سلامتی بیشتر آمادگی پیدا کند.
مهربانی خدا عاطفی و احساسی و مادرانه نیست ، مهربانی خدا حکیمانه است .
یعنی ضامن مصلحت انسان است.
ولذا در طول تاریخ بشر هیچ پیامبری جهاد ابتدائی نداشته ، اما بشر یعنی قابیل برادر خود را کشت.
ثمره مهربانی خدا سعادت انسان است. اما ثمره مهربانی انسان رفاه چند روزه و عذاب دائمی انسان است .
انسان مهربان وقتی تمدن درست کرد دو جنگ جهانی بر بشر تحمیل کرد و امروز با جنگ جهانی سوم با مهر خود در مقام حذف انسان از زمین است .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
📗درس بیست و یکم از سلسله دروس طلاق.
مرحوم آیت الله خوئی در کتاب منهاج در نیمه دوم مسئله ۱۴۶۳ می فرماید :(( وان تیقن عدم الوجدان سقط وجوب الفحص،،ولکن یجب الانتظار تمام المده علی الاحوط))
سپس در مسئله ۱۴۶۴ می فرماید:(( ولوتمت المده واحتمل وجدانه بالفحص بعدهالم یجب، بل یکتفی بالفحص فی المده المضروبه.)) یعنی (( اگر در کمتر از ۴ سال تفحص به این نتیجه رسیدند که دیگر این شوهر گم شده پیدا نمی شود ، دیگر تفحص لازم نیست .
اما (برای اینکه در شرع مقدس صبر۴ ساله آمده خب خانم تا ۴ سال کامل شود دست روی دست بگذارد و) منتظر بماند .
و بالعکس اگر ۴ سال تفحص شد پیدا نشد اما قرائنی هست اگر فلان ناحیه باقیمانده و تفحص نشده را هم بگردند پیدا می شود دیگر تفحص لازم نیست ، پس زن برود در فکر شوهر دیگر باشد چون معیار برای طلاق حاکم شرع و جواز ازدواج مجدد ۴ سال تفحص بود که تکمیل شد. (فردا سر و کله شوهر هم اگر پیدا شد خب پیدا بشود خودش دیر آمد و زنش رفت دنبال شوهر دیگر).....))..
نمی دانم چرا سلیقه این حقیربا سلیقه اعاظم در بخشی از فقه سازگار نیست. !!؟
چرا پس از یقین به پیدا نشدن شوهر ، زن بنشیند تا ۴ سال تفحص کامل شود!!؟ . مگر۴ سال تربص یک امر تعبدی محض است !؟
مگر هدف کشف حقیقت نبوده ؟
خب به حقیقت رسیدند که این مرد پیدا نمی شود آن هم یقیناً ، خب چرا زن بدبخت بدون هیچ سبب منطقی باید چند سال دیگر صبر کند، !!؟ اگر صبر کند برای چی!!؟
اگر حاصل صبرش پیدا شدن شوهر نیست، آخر چه ثمره عبادی در صبر بی حاصل دارد!!؟ وقتی ما فلسفه صبر۴ ساله یافتیم که کشف حال شوهر است این صبر اضافی بی نتیجه چه مطلوبیتی برای دین دارد که به قیمت بدبختی مضاعف زن تمام می شود.!!؟
حق این است اگر همان روز اول تفحص یقین حاصل شود دیگر شوهر پیدا نمی شود. تربص لازم نیست و حاکم شرع باید مقدمات آزادی زن از قید زوجیت بی زوج را فراهم فرماید ، صبر و تفحص ۴ ساله زن رکوع در نماز نیست که امر تعبدی باشد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
🇮🇷دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی گرامی باد🌹🇮🇷🇮🇷🇮🇷
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال : در ارتباط با کلیپ فوق چه تحلیلی می توان ارائه داد؟
✅پاسخ : گوینده شخص محترم و دلسوزی است که نقدش از سر دردمندی و هدایت مسئولین به راه راست است .
و ما همواره جایگاه منتقد دلسوز را از ((مدافع بی اطلاع از راه درست دفاع )) برتر می شناسیم، و همواره احترامش را حفظ می کنیم ،منتها اگر شخص نقاد هم مانند (( مدافع بی اطلاع و ناآگاه)) بطور صحیح و عالمانه نقد نکند طرف نقد را نه تنها بیدار نمی کند بلکه جایگاه او را مستحکمتر هم می کند .
در این کلیپ هم نکاتی هست که دارای ضعفی است که سیاست دولمتندان و مسئولان را نه تنها تضعیف نمی کند بلکه تقویت هم می کند .
به مواردی اشاره می کنم.
یک :( جز دربخشی از احکام عبادات ) در فقه ، موضوع شناسی از وظایف اصلی فقیه است ،و در عبادات هم معرفی موضوع وظیفه فقیه است.
مانند تعیین شکل رکوع ، سجود و جلسه استراحت و قیام، وووو
دو : کل باب قضا ( که هسته اصلی وظیفه فقیه است به طوریکه واژه والی ، قاضی و حاکم جای هم استعمال می شوند) چه کسی محکوم است و چه کسی حاکم است موضوع شناسی محض است.
یعنی در مرحله قضاوت کار فقیه موضوع شناسی است مطلقا.
سه : کل باب حدود ، قصاص و دیات برای فقیه واقعی که سِمَت قضا را هم دارد در مرحله قضا موضوع شناسی و نه صِرف استنباط احکام و فقیهی که سمت قضا ندارد فرض حالت متعارف نیست بلکه غیر متعارف است.
در هزار سال گذشته به دفتر فقها می گفتند (( محکمه آیت الله فلان.))
چهار: روایت مشهوره (( اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات احادیثنا)) صریحترین عبارتی است که دلالت دارد اگر به مرجع تقلید مرجع می گویند بخاطر این است که مرجع حوادث شناسی است .و نه محض حکم شناسی که موضوعش معلوم نیست.
پنج : اگر وظیفه فقیه فقط استنباط احکام است و با حوادث و موضوعات کار ندارد چرا ائمه در محاصره حکومتها بودند؟ پس در موضوعات سیاسی و اجتماعی حق دخالت داشتند.
شش : بانکها حتی از زمان پیش از کودتای (( بِردتِن وودز)) مرکز سوء استفاده بوده و فاسدانه عمل می کردند. که این شخص محترم مُهر صحه می زند.
هفت: بنده که پرثمرترین دوره عُمرم را که دوره جوانی است صرف کرده در سلولهای زندان پوسیدم تا از شرق و غرب عالم یاد بگیرم اقتصاد چیست اما این شخصیت والامقام می فرماید در روایات نیامده تورم چیست ، قسم به حرمت جده مطهره این عالم محترم حضرت زهرای اطهر(ع) این کمونیستهای وابسته به شوروی بودند که نخستین بار به من اطلاع دادند که امام باقر(ع) و امام صادق( ع) بودند که مشکل تورم عصر منصور دوانقی را حل کردند.
که بعدا روایتش را در فروع کافی پیدا کردم.!!
اکنون ایشان می فرمایند در روایات بحث راه حل تورم نیامده است!!
هشت: ایشان اصل ورود اشخاص حوزوی به بحث بانک را محکوم می دانند .
اما بنده از اول انقلاب با مقامات مربوطه درگیر بودم تا ثابت کنم ورود افراد مطلوب مسئولین به بحث بانک و اقتصاد را به پای ورود کل حوزه نگذارید ، بنده هم حوزوی هستم، اما ورود افرادی که مسئولین محترم انتخاب کردند برای ورود به بحث بانک و اقتصاد بنده از اول فاجعه می خواندم و جلو چشم کل مطلعین ایران و خارج از ایران در طولانی ترین مقاله اقتصادی در روزنامه که دو سال طول کشید ثابت کردم کاروان اقتصاد کشوربه سوی فاجعه حرکت می کند .و اکنون نتايج آن فاجعه موجود را همه لمس می کنند .پس ایشان خیال می کند چون فقه دخالت کرد اقتصاد خراب شد، نه خیر در دهه های گذشته هر دخالت کننده ای بوده و هر چه بوده فقیه نبوده.
بنده که الفبائی از فقه بلدم در سی سال گذشته کارم فریاد کشیدن از دست کسانی بوده که هم حوزوی بودند و هم بی خبر مطلق از اقتصاد.
پس ایشان از ((ماجرا و ما سیجری آن زمان)) اطلاع نداشته است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال :
سلام حاج آقا وقت بخیر طاعات و عبادات قبول سوال اینه که یه بنده خدایی میگه که روزه ماه رمضان سه روزه چون خدا گفته ایاما معدودات پس سه روز باید باشه چون معدودات در لغت سه روز تا نه روز هست یا مثلاً گفته که کتب در این آیه به معنای وجوب نیست و گرنه باید میگفت فرض .
یا مثلاً گفته که خدا ما رو مخیر کرده که بین روزه یا فدیه دادن به شصت فقیر هر کدوم رو که دوست داشتیم انتخاب کنیم بنده بهش جواب دادم ولی همچنان اصرار بر این داره که خدا گفته ولا یرید بکم العسر خدا سختی رو به شما اختیار کرده اینو حاج آقا اگه میشه صوتی و متنی هر دو توضیح بدن چون خیلی مهمه . ممنون از حاج آقا
اینها غالبا گفته های آقای امیر حسین ترکاشوند هستند
که ایشون قبولشون شده
✅پاسخ :
سلام علیکم قرآن که ایاما معدودات را تفسر کرده که چند روز است چرا ایشان قرآن نمی خوانند؟!!
به ایشان بفرمایید آیه این است :(( شهر رمضان )) قرآن فرمود ایاما معدودات همان شهر رمضان است.
آیه ۱۸۵ بقره است. یک ماه است.
بشر ماه سه روزه ندارد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
📗درس بیست و دوم از سلسله دروس طلاق.
یکی از ضعفهای حوزه مبارکه نجف بی توجهی به شناخت موضوعات و حوادث و باور اینکه موضوع شناسی از وظایف فقیه نیست ،می باشد.
مرحوم آیت الله خوئی پرچمدار معاصر این نگرش هستند غالب فتواهای اجتماعی شان ظرفیت و یا شرایط تحقق عملی ندارند و یا خیلی کم دارند اینک یک نمونه درباب طلاق :((مسئله ۱۴۶۵)) لافرق فی المفقود بین المسافر و من کان فی معرکه قتال ومن انکسر سفینته ففقد.))
یعنی اگر شوهر زنی غایب بشود باید ۴ سال تفحص عملی شود .فرق ندارد در سفر مفقود شود ،و یا در جنگی مفقود شود، و یا لنجش شکسته و مسافرینش مفقودشوند.
⭕️اشکال این فتوای این است :
اولا : اگر کسی در اقیانوس آرام کشتی اش غرق شود و با ساحل هزار کیلومتر فاصله داشته باشد چرا زنش ۴ سال منتظر بماند؟
در حالی که همه علم دارند یک در هزار احتمال حیات نیست.
ثانیا : اگر جنگی اتفاق افتاد ولی پس از جنگ معلوم شد اثری از مفقودالاثر در بین اسیران نیست.
خب چرا ۴ سال دیگر زنش صبر کند؟!!
ثالثا : مگر تمام جهان از نظر امنیت یک نواخت است که همه محکوم یک حکم ثابت تربص ۴ ماهه شوند.؟!
اگر کسی در پارک حیوانات کشور کنیا گم شود در حالی که در آن منطقه هزاران انسان و توریست طعمه شیران شده اند و اثری از ایشان نیست . آیا گم شدن در آنجا مانند گم شدن در مدینه و مکه و کربلا و نجف است.؟!
پس اقوای و اظهر این است مقدار تربص تابعی از احتمال بقا است. از اخبار تعبد به ۴ سال تربص استنباط نمی شود. بعلاوه بنا نیست عقل در شناخت موضوعات تعطیل شود.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم
لطفا از استاد بپرسید مدرک این سخن ایشان که فرمودند:
«««امام باقر(ع) و امام صادق( ع) بودند که مشکل تورم عصر منصور دوانقی را حل کردند. که بعدا روایتش را در فروع کافی پیدا کردم.!!»»» کجاست؟
ممنون
✅پاسخ : سلام علیکم فروع کافی جلد۳ ص ۵۰۷ باب العله فی وضع الزکات علی ماهی قد لم تزد و لم تنقص
چاپ دارالکتب الاسلامیه
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany