سوال: علی رغم تشویق دولت و حتی رهبر انقلاب برای سرمایه گذاری در بورس شما می فرمایید در سرمایه گذاری در بورس احتیاط کنید . توضیح دهید که از چه می ترسید که می گویید برای سرمایه گذاری در بورس احتیاط کنید؟!
✅پاسخ: بنده الفبائی از اقتصاد بلدم واقعا می ترسم دولت و حتی مقام رهبری مردم را برای سرمایه گذاری در بورس تشویق کنند بدون این که مردم را با فرهنگ ویژه بورس آشنا کنند .در این صورت مردم از خیز های بورس خوشحال می شوند اما در افت های طبیعی بورس وحشت می کنند آنگاه به حکومت بد می گویند. بخاطر این من به دولت و مردم هشدار دادم حرکت عمومی بسوی بورس بدون آگاهی دادن از حرکت پیچیده ( قمارگونه و نوسان دار) بورس باعث ورود شوک به جامعه می شود . لذا بنده خواستم مردم محتاطانه حرکت کنند تا جامعه دچار بحران اقتصادی دیگر در داخل بحران کرونایی نشوند. و این هشدار ما شبیه آتش نشان دادن مرحوم ریز علی برای لوکوموتیوران بود که هدف نجات است و نه ترساندن و ایجاد اختلال . همه این هشدارهای نسبتا تند و صریح و حتی گاهی گزنده از سر دلسوزی است و نه تضعیف و ایجاد یاءس که کار شیطانی است.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال اصولی: شما از اساس پی شیوه فصول ، قوانین و رسائل مرحوم شیخ را زدید و گفتید(( قطع یکی از حجج اللهی در عمل به احکام نیست و اساسا تقسیم راههای《 تحصیل احکام》 به قطع و ظن و شک درست نبوده است.)) اکنون بفرمائید واضح ترین نتیجه باطل این تقسیم چیست؟
✅پاسخ : اگر قطع یکی از طرق دارای مقام حجیت برای اخذ احکام شرعی باشد باید به هزاران سوال پاسخ دهید که یکی را قادر نیستید. مانند
(1): داعشی ها قطع دارند که کشتن شیعه تکلیف شرعی آنها است ،طبق نظر شیخ در رسائل که قطع را حجت می دانند آیا داعشی ها در کشتن شیعه بخاطر داشتن قطع به وجوب قتل شیعه حجت برایشان تمام است!؟ و حق دارند بکشند چون قطع حجت خدا در عمل به احکام شرعی است !؟حاشا وکلا.
(2) اگر یک نفر قطع پیدا کند طبق آیه شریفه《 فاینما تولوّ ا فثم وجه الله》 50 سال به طرف قطب شمال نماز خوانده آیا نمازش صحیح بوده؟!حاشا وکلا!
(3) اگر یک نفر قطع پید کند ازدواج با مادرش در اسلام مباح است آیا بخاطر داشتن قطع ازدواجش صحیح است !؟حکم تکیفیش چطور است و حکم وضعیش چطور؟!
اگر قطع حجت باشد باید صحیح باشد؟!(4) اگر یک نفر قطع پیدا کند دادن زکات به فقرای یهود تکلیف شرعی و صحیح است آیا تکلیف وضعیش ساقط است؟!(5) اگر یک مسلمان یک عمر در ماه رمضان جماع را بطور قطع مبطل نداند و در روزهای ماه رمضان جماع کند روزه هایش صحیح است و قضا ندارد؟!
و اگر این مبنا درست باشد پایه های فقه از اساس فرو میریزد. آنگاه تکلیف قاتلین قاطع به وجوب قتل خطائی وعمدی بین خود شیعه چه می شود!؟ و اگر بنده خطا می کنم (که همیشه چنین احتمال را در محاسبه دارم ) بر شما و امثال شما لازم است آگاهم فرمائید. و منتظر پاسخ جنابعالی هستم استفاده کنم و اگر پاسخ ندهید بنده حقیر حق دارم اصول موجود را از اساس قابل تجدید نظر بدانم.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
استاد! برنامه ها و بحثهای دینی ، اعتقادی و تاریخی ماهواره ای شما به چند زبان دنیا پخش و منتشر می شود؟
✅پاسخ: فارسی ، انگلیسی، آذری و اخیرا هم به عربی هم ترجمه شده سپس منتشر می شود.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال دینی: چرا جریان طوفان نوح در بین تمام ملل و اقوام جهان حادثه جا افتاده و ثابت شده تلقی شده؟
جز این است که قطعا اتفاق افتاده است !؟
✅پاسخ : هم اتفاق افتاده و هم خداوند متعال درسوره قمر آیه 15 فرموده : جریان طوفان نوح را من خودم بعنوان حادثه تاریخی و ابدیُّ البقاء بین ملل جهان حفظ خواهم کرد.《 ولقد ترکناها آیه فهل من مدّکر.》هر کسی را و هر حادثه را در قرآن با واژه و ترکناه آیه و یا وترکناه فی الآخِرین بیان فرماید جهانی شده و می شود.و این از اعجاز دائمی قرآن است که در هر زمان زنده است. و دلیل حقانیت قرآن است.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
پیشنهاد : ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است در این خصوص مطلبی بفرمایید
✅پاسخ: اسلام مرکب از دو امر است. کتاب الله و عترت رسول خدا (ص) و عترت الرسول یعنی تفسیر و تفصیل قرآن ، بعبارت دیگر کتاب الله یعنی قرآن و قرآن هم یعنی امام صامت و ساکت ، و عترت، امام ناطق و تفسیر کامل آن کتاب صامت و ساکت است ، پس چون امام حسین (ع) از عترت بوده پس تفسیر قرآن بوده. و اگر شهید شده پس تفسیر اسلام شهید شده است و چون تفسیر قرآن شهید شده پس فهم قرآن دچار اختلال شده است و عزاداری واقعی برای امام حسین (ع) یعنی بیان آن نوع تفسیری که با شهادت امام حسین ناقص ماند ، عزاداری یعنی کوشش در جهت احیای آن تفسیر ناقص مانده . در عاشورا بنی امیه کوشش می کردند تفسیری اهلبیت از اسلام را بکشند و کشتند .و اهلبیت دستور دادند تفسیر ناقص مانده امام حسین را حتی الامکان در قالب عزاداری به بشر برسانید. پس اگر شعر ها ، مدحها و مرثیه ها فاقد این مطلب باشد بی روح و بدون پیام است و ربطی به عزاداری سفارش شده اهلبیت ندارد.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم من قانع نشدم که فرمودید با توضیح المسائل مشکل کشور حل نمی شود ، اگر نظرات مطرح نشود حوزه یِ تشخیص و انتخاب برای مردم باز نمی شود. مردم بایستی نظرات فقهی شما را بخوانند سپس انتخاب کنند ، پس زمینه تشخیص را باید خودتان فراهم کنید.
✅پاسخ: وعلیکم السلام، برادر عزیز در حد لازم نظرات حقیر منتشر شده است. اگر تشخیص می دادم یک رساله ی عملیه بر 80 #رساله_عملیه در حال انتشار افزوده شود مشکل کشور حل می شود در این باره تاءّملی می کردم ولی با انباشته شدن رساله عملیه بشکل سنتی مشکل عمیق تر می شود . مشکل در ناحیه #احکام_کلان اسلام است و نه در ناحیه احکام فردی و خُرد اسلام ، هر آخوندی می رود چند روزی در تهران مسئولیتی می گیرد می بینیم وقتی بر می گردد با خودش مقداری بیت المال می آورد به قم و یا در تهران مدرسه ی علمیه برای خودش می سازد . سپس معلوم می شود حوضچه برای تمرین شنای علمی خود دست و پا میکند. در حالی که طلاب فقیر دسته دسته در دادگاه ویژه بخاطر فقر مالی همسر خود را طلاق می دهد . عزیز من اول باید قرآن تفسیر شود سپس فقه تدریس شود ، اول باید ببینیم اسلام چیست سپس برسیم به اینکه حکم من و تکلیف من چیست . ابوذر ، مالک اشتر ، حضرت مسلم ، حبیب ابن مظاهر ، زهیر ، ووو هیچکدام مکاسب و کفایه نخوانده بودند اما تفسیر خوانده بودند و اسلام معرفی فرمودند . شما به مردم بگویید قرآن چیست حقیر به شما می گویم فقه چیست . وقتی بزرگواری ( بجای بیان راه حلهای مشکل بانک) حکم تحریم ربا و حرام بودن حقوق کارمندان بانکها را تکرار می کند که ننه کلثوم هم می داند ربا حرام است و یا بزرگوار دیگر ما ( بجای ارائه راه حل مشکل ربا و بانک ) کتابی می نویسد بنام راههای فرار از ربا معلوم میشود ما فقط راه فرار و ترمز کردن را بلدیم و در قاموس مطالعات ما واژه گاز دادن و حرکت دادن نیست. عزیزم !نمی ترسی ممکن است روزی رئیس بانک مرکزی کلید بانک را بیاورد بدهد بدست ما و بگوید《 آغا جان حال که کار بانک حرام است بفرمائید هر وقت راه حلال بانکها را معرفی فرمودید بخدمت می رسیم و کلید بانک را می گیریم و مطابق طرح شما اداره می کنیم فعلا خودتان اداره کنید.》!! آن وقت چه اتفاقی می افتد !؟ برادرم ! دستور توقف هزینه ندارد ، مشکل در این است که برنامه برای حرکت کو !!؟ حقیر به چهار همایش بزرگ و پر هزینه دعوت شدم و در هر چهار همایش مقاله ام سانسور شد و حاصل اقتصادی مقالات پذیرفته شده آن همایش ها هم همین شد که مردم می بینند . حال باز رساله بنویسم !؟ اقتصاد بنویسیم سانسور می شود رساله بنویسیم اوضاع را تغییر نمیدهد . ما را ماهی حساب کنید اقلا به حوضی بیندازید که بتوانیم خودمان راه برویم هدایت دیگران پیشکش.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال دوم : طرح شما چیست؟
✅پاسخ: بنده در هدف با دوستانم (چه در حوزه چه در دولت چه در خارج , هر دو فضا ) هیچ اختلافی ندارم، اختلاف در کیفیت رسیدن به آن هدف است. دوستانم با روشی حرکت می کنند که حاصلش را همه می بینیم . اما بنده حقیر عرض می کنم پیش از همه کارها ، اول بنشینیم در جامعه ، عدالت اجتماعی ایِ پیاده کنم که شبیه ترین عدلت اجتماعی باشد نسبت به عدالت اجتماعی امیرالمومنین (ع) . در این صورت ، کل دنیای ستم دیده ، این اسلام و این عدالت اجتماعی را با هزینه خود از ایران صادر می کنند. دیگر نیازی به صدور انقلاب نداریم ، چون وقتی مردم جهان روش درست حکومت در اجرای عدالت اجتماعی ما را ببینند خود با هزینه خود از این شیوه تقلید می کنند و انقلاب صادر می شود ، ولی دوستان ما طوری حرکت می کنند می بینین یکی از بزرگترین فساد ها و اختلاسها از بغل عدلیه و معاونت آن خارج می شود ، عدلیه ای که معاونتش فاسد چگونه عدلیه است؟! حال چه چیزی را می خواهیم صادر کنیم؟!
افراد وقتی زنده هستند پرونده شان مفتوح است ولی حکومتها وقتی رفتند پرونده شان مفتوح می شود. ما باید توجهی به آینده هم داشته باشیم که چگونه از ما تصویر خواهند ساخت .
دور نرویم ، همه می دانیم کمونیسم ، هم باطل است و هم شکست خورده ، همین کمونیستهای کافر در اول انقلاب اکتبر طوری حرکت کردند که کوبا در آن طرف عالم، اروپای شرقی ، کره شمالی و حتی چین با هزینه خود از آن تقلید کردند. با وجود بطلان مکتب ، طوری عمل کردند بخش زیاد هزینه صدور انقلاب برگردن دیگران افتاد. ما باید از خود شروع کنیم و نه از دیگران.
به عبارت دیگر ملتها از طرحهای خوب استقبال می کنند . بیائید عدالت را در کشورمان طوری پیاده کنیم که انقلاب بصورت خودکار صادر شود و امتهای دیگر بعنوان مشتری آنرا ببرند و هزینه اش را هم خود آنها بپردازند. حضرت زهرای (ع) وحضرت زینب (ع) را درعمل طوری معرفی کنیم که دختران عصر ما خودشان آنرا انتخاب کنند نه این که با گشت ارشاد تسلیم ارزشهای مورد انتخاب آن دو بانوی بزرگ بشوند. آیا حجاب اجباری منظور اسلام بود و یا حجاب انتخابی و ایمانی؟ بنده حقیر سالها پیش برای سخنرانی به دانشگاه های استان گیلان دعوت شدم دیدم دیوارهای مسجد دانشگاه طوری با پارچه های سیاه و پرده های ضخیم بسته شده و فضای طرف خانمها تاریک شده بود دل من هم گرفت. پس سیاست در حفظ حجاب برنامه می خواهد و نه ذوق و سلیقه افراد مذهبی متعصب و تُند که در هر استان یک سیاست جدا و مستقل از آنها دیده می شود. پس، از تثبیت حجاب ماءیوسیم ، از تحقق عدالت اجتماعی ماءیوسیم ، چرا؟! چون هیچکدام را با مطالعه و تخصص و اصول جامعه شناسی پیش نبردیم ، از این 42 سال انقلاب ،در 12سال اول هی همایش اقتصادی راه انداختند ولی چون هیچ کس حرف طرف مقابل را قبول نکرد دیگر نه همایش دارند و نه اقتصاد . آیا اقتصاد ما سرمایه داری است؟ به چه دلیل؟ کمونیستی است؟ به چه دلیل؟ اسلامی است؟ به چه دلیل؟ مختلط است به چه دلیل؟ قوه قضائیه هر مقدار قاطع باشد و عادل باشد باز ماهیت کارش مبارزه با معلول است ، و مشکل کشور در علل است و نه در معلول. , یادم هست که تخم کبک را گذاشتند همراه با تخم مرغ زیر مرغی وقتی جوجه ها در آمدند روز اول جوجه کبک پرید و رفت، اینک نسل دبیرستانی ما با توجه به وضع موجود مثل جوجه کبک اند خروج از دانشگاه همان و پریدن هم همان . باز ما هستیم و چند پیر زن و پیر مرد و داستانهای اسرائیلی شناسایی نشده در گوشه های مساجد .
بر خورد مردم با من آخوند در اتوبوس ها و مترو ها آژیر قرمز است منتها !.... بگذاریم و بگذریم.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
بینات_62_جايگاه_اهل_بيت_از_ديدگا.mp3
17.31M
گفتار استاد موسوی زنجانی
موضوع جایگاه اهل بیت (ع) از دیدگاه اهلبیت (ع)
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
https://m.aparat.com/v/Xqsu7
سقیفه کودتای پنج منظوره
گفتار استاد موسوی زنجانی 👆👆
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
20120426090817-2132-76-1.pdf
258.4K
ميلاد مرحله نخستين اسلام
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مسئله مستقل: احکام
به نظر اینجانب آفتاب یکی از مطهرات نیست.چون با بررسی تک تک ادله هم از نظر سند مشکل دارند و هم از نظر دلالت .
بنابر این اگر چیزی مثل زمین و اشیائی غیر قابل انتقال دیگر متنجس شوند فقط با آب قابل تطهیر است
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
پاسخ به سومین اقتصاد دان و اقتصاد سنج جهان پروفسور محمد هاشم پسران (قسمت اول)
مقدّمه :
چند سال پیش جناب پرفسور محمد هاشم پسران سومین شخصیت جهان در رشته اقتصاد سنجی کشورهای جهان به دعوت آیت الله موسوی اردبیلی وارد ایران شد و در یک محفل علمی در دانشگاه مفید با حضور متخصصین علم اقتصاد و به مدت 5 ساعت تبادل نظر کردند یکی از دعوت شدگان این محفل علمی معظم له (آقای موسوی زنجانی) بودند . در حاشیه این جلسه کسانی بودند که طرفدار این نظریه بودند که اسلام یک تعریف جامع و مدوّن از علم اقتصاد ندارد و این نظریه را از کلام پرفسور هاشم پسران استنتاج کرده بودند معظم له (آقای موسوی زنجانی) در پاسخ به پرفسور محترم و عزیز کشورمان که مقیم خارج از کشور هستند پاسخی فرستاد که اینک بخش اول آن را می آوریم و بخش دوم در ادامه خواهید خواند.
موضوع علم اقتصاد
علم اقتصاد ، علمی است که درباره بهترین راه تسخیر و استثمار مواهب و منابع طبیعی و تهیه مواد مصنوعی از مراحل اکتشاف و تجسس تا مصرف ، هم از لحاظ کمّی و هم از لحاظ کیفی بحث می کند .
این استثمار مواهب و منابع طبیعی، چه به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام گیرد، مانند درو کردن گندم و چیدن میوه ، چه به صورت غیر مستقیم و با واسطه مانند تهیه کالا از طریق مبادله.
غرض از آن، از نظر حکومتی، تحصیل مواهب و منابع طبیعی و مصنوعی سپس تخصیص آن بر انسان ها است و از نظر شخصی برای خود تحصیل کننده در چهار چوب پنج اصل زیر می باشد ، بدین معنا که این پنج اصل شرط صحت بهره برداری شخص از طبیعت است و در بهره برداری حکومتی این پنج شرط معتبر نیست، چرا که فرض این است که هدف نهائی حکومت ، حراست از همان پنج اصل است.
1- اصل اشتراک عموم انسان ها در همه اموال موجود در زمین بر مبنای «خلق لکم ما فی الارض جمیعاً»
علامه طباطبائی می فرماید : هذه حقیقه قرآنیه هی اصل لاحکام و قوانین هامه فی الاسلام ... و الاصل الثابت الذی یراعی له و یتقدر به فروعه هو کون الجمیع للجمیع ... و یتفرع علی هذا الاصل الاصیل فی الاسلام فروع کثیر هامه کاحکام الانفاق و معظم احکام المعاملات و غیر ذلک و قد أیّده الله تعالی فی موارد من کتابه کقوله تعالی: خلق لکم ما فی الارض جمیعاً.
2- اصل اقتصاد و میانه روی در معیشت بر مبنای کبری کلی اسلامی (که در روایات بسیار زیادی با عبارات مختلف وارد شده است ) کل تقصیر به مضر کل افراط له مفسد، که در متن خطبه الوسیله علی (علیه السلام) در روضه کافی صفحه 21 آمده است و در نهج البلاغه قصار الحکم شماره 108 . پیام این اصل این است در زندگی هر نوع افراط و تفریط محکوم است.
3- اصل حضور فعلی مالکیت دولتی در اموال و اراضی خارج از تسلط مشروع اشخاص ، بر مبنای دلالت تعبیرات ائمه (علیهم السلام) در ابواب مختلف من جمله در ارتباط با تصرف بیت المال توسط خلفاء است آن جا که میفرماید: آنان اقدام به –استئثار الفی ء- کردند . اثاره به معنای بقیه است یعنی خلفاء آن بخشی از اموال را که خارج از تملک اشخاص بوده که در واقع بقیه اموال طبیعی موجود در زمین است به خودشان اختصاص دادند و اهل بیت (علیهم السلام) این بقیه را به نمایندگی از همه مردم مال خودشان می دانستند، لذا مستفاد از این تعبیر این است که هیچ توسعه ای برای مالکیت شخصی در حوزه مالکیت عمومی به وجود نمی آید مگر اینکه به همان نسبت از حوزه دیگران کم می شود. اگر چه دیگران عبارت از دولت باشد که برای مالکیت اشخاص در بین اموال دولتی هنوز حوزه مشخص وجود ندارد و معنای مالکیت دولتی این است که «مال همه است».
4-اصل تقدم مالکیت حکومتی بر مالکیت شخصی هنگام تعارض ، این اصل بر مبنای یکی از اصول مسلم فقه اسلامی است که صلاح جامعه مقدم بر صلاح فرد است.
5- اصل احترام مالکیت شخصی و قداست آن در چهار چوب چهار اصل گذشته بر مبنای صراحت قرآن و حدیث ، یعنی بهره برداری شخصی هنگامی مشروع است که با مالکیت شخصی مشروع دیگر ، تعارض نداشته باشد و مشروع بودن آن هم در گرو این است که در چهار چوب چهار اصل سابق به وجود آمده باشد.
در ارتباط با نحوه رعایت پنج اصل مزبور در هنگام بهره بردار شخصی از طبیعت توضیح مختصری می دهم، امّا رعایت اصل اول بدین صورت است که :
بهره برداری فرد از مواهب طبیعی الهی ، باید در محدوده و چهار چوبی باشد که بر اصل اشتراک عمومی در اموال عمومی مانند معادن، مراتع طبیعی، رودخانه ها، مناطق استراتژیک، دریاها، جنگل ها، کوه ها و به طور کلی بر مقتضای – والارض وضعها للأنام – صدمه نزند یعنی اینکه : -همه زمین مال همه انسانها است- باید محفوظ بماند . نتیجه ی آن این است که بهره برداری فردی مشروط به حفظ این اصل است و إلّا مشروع نیست.
این بود حاصل حاکمیت اصل اول در استثمار طبیعت توسط اشخاص و مقتضای رعایت اصل دوم این است که آن بخش از بهره برداری از طبیعت مشروع است در مسیر مصرف مشروع باشد ، نتیجه بهره برداری از طبیعت اکر به صورت 👇