سوال :
درباره ادعای تعجب برانگیز شما سوالی داشتم .
مبنی بر اینکه کتب درسی رایج در سطح جهانی(چه رسد به جهان اسلام) در رابطه با بانیان اولیه علوم بین جوامع بشری به کل بشر آدرس دروغ می دهند تا نقش ادیان در تکامل دانش بشری را منکر شوند. و ناقل قول فوق ادعا می کرد شما در کتابی در این خصوص منابع زیادی ارائه نموده اید لطفا اگر زحمتی نیست عکسی از آن ارسال کنید.
✅پاسخ: چشم
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
اطلاعیه
عزیزانی که تمایل دارند از تالیفات استاد زنجانی خریداری کنند با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایند سید یاسین 09191587546
سوال: مقاله بسیار مفصل شما (با اسم مستعار تحت عنوان اقتصاد از نگاهی دیگر که اتمامش دو سال کشید در روزنامه جهان اسلام ) را پی گیری می کردم و اخیرا هم بخشی از نظرات اقتصادی شما در نقد بعضی از فتاوای سنتی را متوجه شدم که نوشته اید ((بعضی از فتاوای مربوط به اقتصاد اصلا غیر قابل نسبت به اقتصاد اسلامی است و دلیل فاصله وحشتناک بین حوادث و موضوعات و بین فتاوای بی ربط به مشکلات بشر امروز است)).
چه اشکالی دارد که حداقل متن فتوای را بدون انتساب به فقیهی نقل فرمایبد.
✅پاسخ: ((اگر بعد از زراعت بفهمند که مزارعه باطل بوده چنانچه تخم مال مالک بوده باشد حاصل هم که بدست می آید مال اوست مسئله 2182 توضیح المسایل آیت الله.... ))
پس قشر کارگر یعنی عامل و عمله مظلوم پس از 6 ماه کار برای خانواده اش مرگ به ارث بگذارد ؟؟!!
از کدام آیه استخراج کرده ایم از کدام روایت ؟!
چراعمل و کار انسانی هیچ حساب شده است ؟!
طبق چه معیاری , طبق چه استدلالی ارزش عمل مومن صفر است؟!
این چه نوع نگاه به قشر محروم و کارگر است ؟! .
این فتوای مبارک , چه سنخیتی با دفاع از قشر کارگر و فاقدین حداقل توان برای زندگی دارد؟! .
با این نگاه فقهی ما می توانیم مدافع مستضعفین باشیم؟!
بخش اعظم دنیا مدتی کار مجرد انسانی را مقیاس ارزش می شناختند و ما در مناظراتمان جلو این اطلاق را گرفتیم اما نه آن مقدار که ارزش کار اجتماعا لازم را بر خلاف داوری وجدان صفرش کنیم .
🔷برادر محترم تا حوزه ها با حوادث خارجی بصورت روبرو مواجه نشوند این قبیل اقوال مخالف ارزشهای انسانی و اسلامی هر روز از گوشه و کنار ظهور خواهند کرد و بر حجم نا امیدی موجود دامن خواهد زد.
آنچه از منطق اسلام پس از ملاحظه روایات اقتصادی استفاده می شود این است که در این مسئله اجرت و حق الزحمه عامل و کارگری که در طول مدت این مزارعه کار کرده باید از سوی مالک پرداخت شود .
آن هم بطور مسلم چون غالب فتاوای فقهای عظام شیعه این بوده و الان هم همین است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
در قرآن های با ترجمه بسیار شایسته جناب آقای دکتر ابوالقاسم امامی صفحه 99 ذیل ترجمه آیه 128 سوره نسا از طبرسی از ابو جعفرعلیه السلام (امام باقر) مطلبی نقل کرده هر چه جستجو پیدا نکردم
✅پاسخ: ایشان خیال کرده منظور از ابوجعفر در مجمع البیان امام باقر است لذا علامت (ع) گذاشته در حالی که مراد ابو جعفر طبری است که در تفسیر طبری ذیل شماره حدیث 8352 آن مطلب را نقل کرده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany