💠سوال :
سلام و درود . من قبلا هم مزاحم شدم و سوالی به نحو ذیل از حضرت استاد پرسیدم متاسفانه استاد وقت نکردند و جواب ندادم.
به نظر جنابعالی بهترین روش برای یادگیری ادبیات عرب به نحوی که بتوان بر آیات و روایات تسلط نسبی پیدا کرد چیست؟!
✅پاسخ :
سلام علیکم باید مختصر را هم بر بخشی از مغنی اضافه کنید پس از تسلط از طریق کتب مرسوم ادبیات .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
متن وارده و سوال 👇👇
حکم قاضی امریکایی که جهان راتکان داد
قاضی در مورد پسر 15 ساله ای که در حال سرقت از یک مغازه در آمریکا بود و هنگام فرار یکی از قفسه ها را شکسته بود حکمی صادرکرد.
وی پس از شنیدن جزئیات حادثه از پسر پرسید.آیا واقعاً نان و پنیر سرقت کرده اید و یک قفسه را خرد کرده اید؟
پسر با خجالت سرش را خم کرد وگفت آره.
قاضی،چرا دزدی کردی
پسر ،نیاز داشتم
قاضی: آیا نمی توانستی آن را به جای سرقت خریداری کنی؟
پسر: من پول نداشتم.
قاضی: شما می توانستید از والدین خود پول بخواهید
پسر: من فقط مادرم را دارم که بیمار است. در رختخواب است و کار ندارد .به خاطر او من نان و پنیر دزدیدم.
قاضی، و تو ... هیچ کاری نمی کنی؟
کار وشغل نداری؟
پسر: من به عنوان کارواش کار می کردم. برای کمک به مادرم یک روز مرخصی گرفتم ، به همین دلیل آنها مرا اخراج کردند.
پس از پایان گفتگو با پسر ، قاضی حکم خود چنین اعلام کرد:
"سرقت ، به ویژه سرقت نان ، جنایتی بسیار شرم آور است.
همه ما مسئول این جنایت سرقت هستیم.
امروز ، همه حاضر در این اتاق ، از جمله من ، مسئول این جنایت سرقت هستند. بنابراین، همه شرکت کنندگان ، همه ده دلار جریمه می شوند و هیچ کس بدون پرداخت 10 دلار سالن را ترک نمی کند.
قاضی یک اسکناس 10 دلاری از جیب خود بیرون آورد ، یک قلم برداشت و شروع به نوشتن کرد:
علاوه بر این ، من برای صاحب مغازه ای که پسر گرسنه را به پلیس تحویل داد ، مبلغ 1000 دلار جریمه سفارش دادم و اگر جریمه در یک ساعت پرداخت نشود ، مغازه بسته می ماند.
همه در سالن از پسر عذرخواهی کردند و مبلغ کامل را به او دادند.
قاضی از اتاق دادگاه بیرون آمد و سعی کرد اشک هایش را پنهان کند.
بعد از اینکه تماشاگران تصمیم قاضی را شنیدند ، چشمانشان پراز اشک شد.
قاضی افزود: اگر کسی در حال سرقت نان است ، باید همه ساکنان و جامعه این کشور شرمنده باشند.
باید از شرم و خجالت مُرد
💠سوال : چه تحلیلی دارید؟
✅پاسخ: اگر تحلیل بنویسم و شما بخوانید وقت شما را می گیرد ، با وجود فرصت برای قرائت مکرر حکم فوق ، خواندن تحلیل من هم یک جرم بر جرمهای مقصران جامعه می افزاید. آن حکم را صد بار بخوانید و تحلیل ماها را پاره کنید. حیف است تحلیل شود، بگذار لذت عدالت احساس شود . هزار آفرین .
⭕️اما توجه کنید مبادا از این یک عمل منفرد و مفرد یک قاضی با وجدان خیال کنید آنجا اثری از عدالت هست. نه آنجا هم اثری از عدالت نیست . من تاریخ امریکا ، فرهنگ امریکا ، ارزشها و عدالت اجتماعی امریکا را به دقت مطالعه و زیر نظر دارم و قطورترین کتاب بنده هم پرونده یک قرن جنایت آمریکا است.
شما کافی است کتاب امریکا چگونه امریکا شد را بخوانید و یا بیش از یک میلیون عنوان کتاب که در وصف جنایت امریکا تالیف شده است. خواهید دید بقول آندره گوندر فرانگ , امریکا فقط ۳۷۰ کودتا در کشورهای غارت شده جهان راه انداخته با میلیونها قتل انسانهای بی گناه.
پس این یک حلقه استثنائی از عمل یک انسان با وجدان در جامعه امریکا است. و بس .
کتاب (( گفتگوی تمدنها))ی بنده و یا ((کتاب دموکراسی بازدارنده)) نوام چامسکی را مطالعه کنید ببینید امریکا چه جهنمی است.
روزی که پوست بدن فرزندان غیور و با شرف ایران در زندان کمیته شاه با کابل پاره پاره می شد امریکا آنرا از عنایات اعلاحضرت پهلوی معرفی می کرد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
📚درس هجدهم
📌از سلسله دروس مبادی اصول ....
بررسی ماهیت انسداد کبیر.
حاصل مقدمات دلیل انسداد کبیر این است چون راه علمی و قطعی به احکام واقعی نداریم و نمی شود در قبال تکالیف قطعی اللهی هم بی تفاوت بود لاجرم باید به راه ظنی به احکام عمل کنیم هر ظنی باشد.
اما به نظر قاصر حقیر نه ما به کسب راه علمی و قطعی به احکام مکلف هستیم و نه عمل به روایات افراد موثق به معنای عمل به ظن است.
و نه واجب است باب احکام بابی باشد بر مکلف علم و قطع آورد. به عبارتی دیگر نه خدای عزوجل و رسول خدا (ص) و نه اهلبیت (ع) ، اسمی از (( وجوب کسب علم و قطع به احکام شرعی )) برده اند و نه کوچکترین توجهی به مقدار احتمال اصابه بواقع موجود در روایات را لحاظ فرموده اند که بفرمایند : (( احتمال موجود در خبر واحد ثقه در حد ظن است))
تا ما بحث از ظن مطلق کنیم ، بحث از علم بکنیم ، بحث از انسداد کبیر و صغیر راه بیندازیم.
آنچه لسان اهلبیت است این است احکام شرع را از اهل ذکر اخذ کنید.
حال علم پیدا می کنید بواقع بکنید و ظن پیدا می کنید بکنید شک پیدا می کنید بکنید ، شرع درجات احتمال در اذهان مکلف را لحاظ نمی کند.
فقط طریق نشر احکام و منابع اخذ احکام را بیان میکند و بس .
✳️ نتیجه اینکه نه مکلف هستیم در جهت کسب علم بواقع احکام حرکت کنیم و نه عمل به خبر ثقه عمل به ظن است .
شرع مقدس فقط و فقط طرق اخذ احکام را معرفی فرموده ، منتها ، صاحب فصول ، صاحب قوانین ، صاحب رسائل و من تبعهم من الاصولیین والفقهاء رضوان الله تعالی علیهم اجمعین خودشان فکر کردند خودشان نتیجه انسداد گرفتند.
آنکه مسدود است راهی است که این اعاظم پیموده اند، و راه علم ، مطلوب شرع نبوده تا آنرا منسد بدایم .
راه شرع قبول تلقی کردن روایت ثقه است. و بس.
حالا شما می خواهی علمی بدانی بدان و یا ظنی می خواهی بخوانی بخوان .
حد اقل و کفِ راه فرا گرفتن احکام شرع ، بدست آوردن روایت راوی شناسنامه دار حوزه های مسلمین است بس .
❎پس بحث انسداد چه کبیرش و چه صغیرش از اساس بی حاصل و اشتباه است.
چون هیچ آیه و روایت معتبر نداریم دلالت کند بر (( وجوب کسب قطع و علم به احکام شرعی، و اگر نشد عمل به ظن )).
خدا سایه اخباریون مانند بحرانی صاحب حدایق را از سرمان کم نکند . علی رغم ضعیف الاجتهاد بودنشان . از تبدیل شدن اصول به فلسفه پیشگیری کردند.
انسداد و انفتاح چیه ؟!.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سلام استاد حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه و آله چند ساله بودند و آیا ازدواج قبلی داشتند؟
✅پاسخ :سلام علیکم
۷ قول است از ۲۵ تا ۴۰ سال نوشته اند. و در ازدواج قبلی اش نیز اقوال متعدد است.
ولی به نظر ما احتمال قوی این است که خدیجه(س) در حین ازدواج با رسول خدا(ص) بیش از ۲۵ سال نداشته است
و ازدواج قبلی داشتن خدیجه(س) و همچنین بیش از ۲۵ سال داشتن او در حین ازدواج را جعل عایشه (حسود علی الاطلاق) و یا عناصر وابسته به عایشه میدانم ، به احتمال قریب به یقین .
والله العالم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سوال: آیا این شعرها که همه جا
بنام مولوی منتشر شده در واقع دلیل لامذهبی او نیست؟
✅ پاسخ: سال ۹۵ یک فرد بیکاری بنام مولانا منتشر کرده است.
بلی مولوی مصراعی دارد خیلی از این شعر خارج دین فاصله ندارد.
توجه کنید میگوید : ملت عشق از جمله دینها جداست ...
عاشقان را ملت و مذهب جدا است .!! مثنوی دفتر دوم بخش ۳۶
آن هم در ضمن داستان موسی (ع) و شبان که از اساس و ریشه مجعول و ساخته خود مولوی است.!👇👇
http://afs-golzar.blogfa.com/post/911
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال تاریخی و اعتقادی:
طبق چند صد روایتی که شما آوردید دال بر تمام احکام میت مسلمان ، و بجز ۵ روایت همه خالی از حکم استحباب تلقین بوده و استدلال هم فرمودید که در هیچ دینی میت تکلیف ندارد پس از مرگش از کسی مطلب یاد بگیرد . بسیارخوب ، اما درباره روایت معروفه و مشهوره چه میفرمایید که حضرت رسول خدا (ص) در حین دفن فاطمه بنت اسد برای او تلقین خواند این که مسلَّم است.!؟
✅پاسخ: مشکل ما همین مسلَّم گرفتنهای مشکل آفرین است ، جریان کیفیت دفن حضرت فاطمه بنت اسد مادر مطهر امیرالمومنین (ع) در کتب عدیده و از طرق مختلفه نقل شده است . فقط چند روایت معدود آنرا نقل کرده اند باقی خالی از آن است و این بسیار بعید است راویان زیادی مهم ترین بخش قضیه نقل نکنند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
مشکات اهل بیت(ع):
مرجعیت در بستر تاریخ 👇👇
قسمت ۱۱👇
https://youtu.be/p433HOIKEAE
۱۲👇
https://youtu.be/cEOn5g42MGk
۱۳👇
https://youtu.be/FKkXLv8sWws
۱۴👇
https://youtu.be/hUtt2Kaaksc
۱۵👇
https://youtu.be/qh5j5Smye2w
۱۶👇
https://youtu.be/CMnf-PszHqY
۱۷👇
https://youtu.be/vVHKGksK8GA
۱۸👇
https://youtu.be/NdAo4VcHpPQ
۱۹👇
https://youtu.be/Ft6gzzPBSaM
۲۰👇
https://youtu.be/QNcyt2EWgWY
۲۱👇
https://youtu.be/B8mD6g-0-aU
۲۲👇
https://youtu.be/Knxyt9tCDZc
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
📚درس نوزدهم
📌 از سلسله دروس مبادی اصول فقه بررسی بحث ماهیت خبر واحد.
مدعای این بنده حقیر این است که اساسا نقل احکام خداوند توسط راوی شناسنامه دار که به قول قرآن از طایفه متفقه برای انذار امت تعیین شده اند یعنی در مدارس رسمی دین درس می خوانند از مصادیق خبر واحد معمولی رایج بین مردم و مورد اشاره آیه نباء نیست.
بلکه از مصادیق حجت است.
یعنی مانند اعزامی های انبیاء و ائمه است.
مانند رائد و نامه رسان رسمی .
⭕️توجه کنید ، امام جمعه، امام جماعت و مبلغ دین ، مرجع تقلید اخبارشان از اسلام مصداق خبر واحد بین مردم نیست ، بلکه نشر احکام دین متکی بر اعزام حجت است.
چون حجتی که به شکل خبر واحد است و یا خبر واحدی که به شکل حجت است ، خود خبر یک سازمان رسمی متعلق به نشر احکام دین است ، و نه مثل خبر زید و عمرو کوچه و بازار که نه مبدا خبر معلوم است و نه غرض از نقل ، مسبَّب از یک عهد لازم الوفا است.
این حقیر خبر کسی را که پیش از خبر و پس از خبر در فضای نشر خبر حضور نداشته است ، معتبر نمی داند اگر چه در فضای نقل خبر انسان عادل تلقی بشود. چرا که اعتبار اجتماعی و دینی مُخبر در گرو صحت و صدق خبر او است . اگر کسی ببیند خبرش در فضای جامعه خودش ممکن است لو برود خبر کذب منتشر نمی کند اما کسی که پس از خبر اثری از او نخواهد بود چون منطقه را ترک خواهد کرد نگران انتشار کذبش نیست , خبر دروغ می سازد.
در هر حال تایید زراره ها ، و یونس ابن عبدالرحمن ها از سوی امام (ع) در همین چهار چوب قابل ارزیابی است .
یعنی خبر واحد اگر از نوع خبر زراره باشد دیگر خبر واحد کوچه و بازاری نیست بلکه از مقوله حجت است و خبر منتشَر از یک سازمان است. ، دیگر بحث از علمی و غیر علمی بودن خبر معنا ندارد.
✳️ نتیجه این که خبر واحد دو نوع است
🔹الف: خبر افراد شناسنامه دار و از مصادیق طایفه در آیه :(( من کل فرقه منهم طایفه)) ، و از مصادیق حجت رسمی در انتشار احکام دین است . و مشمول امثال مفهوم آیه نباء نیست.
🔹ب: خبر معمولی از افراد معمولی که اگر مجهول هم باشد قطعا حجت نیست. و این قسم دوم حجت نیست .و آن قسم اول حجت و طریق رسمی و رایج باب نشر احکام دین است.
منتها باقی سلسله راوی های خبر تکلیف جدا دارد.
فرض ما این است آنها هم شناسنامه دارند . نتیجه تابع(( اخسّ)) است. فتوای فقیه خبر واحد است از نوع اول. و کذا خطبه امام جمعه ، قول سخنرانان. درباره مُسائل شرعیه.
این اخبار از ظنون نیست بلکه از طرق رسمی نشر احکام است .
اینکه فلان خبر صحیحه است طبق تحلیل ما معنای دیگر پیدا کرد .
یعنی اگر به معنای این است که طریق سازمان یافته نشر خبر است دیگر مصداق خبر واحد متعارف نیست،
بلکه مصداق حجت است.........
.تمام
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سلام استاد جزاکم الله خیرا
حسن آقامیری در یک منبری میگوید که (در قران در داستانهای انبیا یه اتفاقاتی داری که نمیتونی با منطق پیغمبر قبول کنی؛ مثلا در داستان حضرت یوسف چرا حضرت یوسف تهمت دزدی زد به بنیامین تا بتونه برگردونه اونو، شما فکر کن بنیامین تو اون لحظه چه حالی داشته که تهمت زدن بهش؛ درسته که بنیامین را در ان حال قرار بدی؟ راه های بهتری وجود داشته، که مثلا همانجا در مصر بنیامین رو میکشید کنار میگفت بمون پیش من) این عبارات برای آقامیری هست. یعنی طوری میگوید که یوسف اشتباه کرده. پاسخ شما چیست؟
✅پاسخ :
سلام علیکم گوینده یک بار برود در حوزه مقدمات و عقاید بخواند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
«اسلام وادیان» را در YouTube تماشا کنید
https://youtu.be/qYXwbDQyQJ4
«اسلام وادیان» را در YouTube تماشا کنید
https://youtu.be/h3F-Y5VFs8o
«اسلام وادیان» را در YouTube تماشا کنید
https://youtu.be/cShU2dsd898
«اسلام وادیان» را در YouTube تماشا کنید
https://youtu.be/qDhrmEzkd5U
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
«اسلام وادیان (4) ربیع الثانی 1437» را در YouTube تماشا کنید👇
https://youtu.be/8Xbj6ZtOQBg
«اسلام وادیان (6) ربیع الاول 1437» را در YouTube تماشا کنید👇
https://youtu.be/1tByJ4hZC7o
«اسلام وادیان (9) : با حضور آیت الله سید حسین موسوی زنجانی ، 1437 ق» را در YouTube تماشا کنید👇
https://youtu.be/jmubvkPEwO4
«اسلام و ادیان (10): با حضور آیت الله سید حسین موسوی زنجانی، ١٤٣٦ ق» را در YouTube تماشا کنید👇
https://youtu.befUOZQDQbCWk
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
«اسلام وادیان11ربیع الثانی 1437» را در YouTube تماشا کنید👇
https://youtu.be/qOAOwnIBKao
«اسلام و ادیان 18ربیع الثانی 1437» را در YouTube تماشا کنید👇
https://youtu.be/BGsKYAk1pV8
«اسلام وادیان 20ربیع الاول 1437» را در YouTube تماشا کنید👇
https://youtu.be/vjLGtya4Z9Q
«اسلام وادیان 26ربیع الثانی 1437» را در YouTube تماشا کنید👇
https://youtu.be/feUl4ylg2Rg
«اسلام وادیان 27ربیع الاول 1437» را در YouTube تماشا کنید👇
https://youtu.be/ZLrRzX1MMl8
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany