⭕️اشکال :
سلام علیکم استاد
نکته زیبایی فرمودید☺️
منتهی پاراگراف پایانی محل تامل است ( و چون سوره مجادله سوره ۵۸ است ، و سوره حمد سبع المثانی است و از قرآن عظیم جدا است ...)
جدایی سوره ی حمد که سبع المثانی است از قرآن عظیم را بنظر اینچنین برداشت نمودید که در آیه ی مبارکه سوره ی حجر سبع المثانی بر قران عظیم عطف شده و معطوف باید با معطوف علیه مغایرت داشته باشد فتحصل که سبع المثانی غیر قرآن عظیم است.
یلاحظ علیه : که تغایر میان معطوف و معطوف علیه نیاز نیست که از نوع تباین باشد بلکه گاهی از نوع عموم و خصوص مطلق است چون (عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر) و اینجا نیز اینچنین است قطعا و تغایر سبع المثانی از قرآن بنحو تباین نیست بلکه عموم و خصوص مطلق است و اساسا رابطه هر سوره ای از سور قرآن در رابطه با قرآن اینچنین است یعنی هر سوره ای از قرآن است اما هر موضعی از قرآن آن سوره نیست.
ولذا وجهی برای کسر 1 عدد ندیدیم که بعد از کسر ، سوره ی مجادله در راس هرم بخواهد قرار گیرد و در نتیجه سوال شما قابلیت طرح داشته باشد که بخواهیم یا بتوانیم جواب دهیم یا بخلاف.
نعم ؛ لا حول و لا قوه الا بالله.
✅پاسخ :
سلام علیکم از اساس سوره حمد دارای حکم خاص شرعی است مباین با حکم خاص قرآن عظیم ، قرآئت حمد حداقل هر روز ده بار واجب است و قرآئت کل قرآن عظیم واجب نیست هیچ بار .
این اولا و
🔹ثانیا عنوان ((فاتحه الکتاب)) از عنوان (( الکتاب)) جدا است و دارای حکم خاص دیگری است و آن این که اگر در ترتیب سور اختلاف باشد و جابجایی سوره ها مجاز باشد اما این تغییر درباره سوره حمد جایز نیست و احدی حق ندارد سوره حمد را جابجا کند.
🔹ثالثا حمد رمز ریاضی سبع المثانی است عدد دو قاری را در جفر آوردیم که آخرین عدد ساده شده روی کل سوره ها ۷ است. و این با ادغام دو سوره محل تلاقی ممکن است که رمزش در حمد است و بس.
🔹رابعا حتی در اضطرار هم هیچ سوره ای جایگزین حمد نمی شود.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
👇👇👆👆
ادامه درس بیست و دوم از سلسله دروس مبادی اصول فقه.....
آنچه در قسمت اول این درس نقل شد فقط بخشی از روایات مربوط به لزوم احتیاط است. و از روایات بالا معلوم شد
🔹۱--بخشی از روایات ناظر به احتیاط در شک بدوی است و بیرون از اطراف علم اجمالی است . مانند : (( و خذ بالاحتیاط فی جمیع امورک)) و امثاله .
🔹۲--روایات دال بر برائت در قبال روایات احتیاط هم عددا بسیار ضعیف اند و هم سندا که انشاالله میرسیم
🔹۳-- روایات برائت دقیقا مطابق مذاق بخشنامه های خلیفه دوم است که (( اگر حکم مسئله ای را ندانستید اولا قیاس کنید و اگر نشد هر چه بذهنتان آمد به همان عمل کنید خطا هم کنید یک ثواب دارد چون اجتهاد کرده اید و به زحمت افتاده اید ، ویله و رها هستید))
و کل شیئ لک حلال حتی تعرف و یا تعلم انه حرام بعینه بر ضد روایات عدیده و کثیره ای روایات احتیاط متواتر است که دال بر این است که اگر حکم شئی را ندانستید صبر کنید تا حکم آنرا یکی از ائمه اطهار،(ع) بفرستند.
این قبیل روایات متخذ و مستنبط از آیه احتیاط است (( و اذا جاء هم امر من الامن اوی الخوف اذاعوا به ،ولو ردوه الی الرسول والی الی الامر منهم لعلمه الذین یستنبطونه منهم ولو لا فضل الله علیکم و رحمته لاتبعتم الشیطان الا قلیلا / نساء / ۸۳))
گفتیم روایات احتیاط از شخص رسول خدا (ص) و علی مرتضی (ع) و سائر ائمه در حد تواتر اجمالی است و متکی به آیه صریح.
🔹۴-- روایات برائت گویی جنگ زده و دست خورده و تزریقی است ، مثلا روایت کل شی فیه حلال و حرام (که حول محور علم اجمالی است) فهو لک حلال حتی تعرف الحرام بعینه فتدعه ببینید چه تغییراتی به آن داده شده! .
و بر سر آن روایت چه بلایی آمده در بحار جلد ۶۵ ص ۱۵۲ خبر۲۱ از محاسن از عبدالله ابن سلیمان نقل کرده او هم از امام باقر. در حالی که در مصدر عبدالله ابن سنان از عبدالله ابن سلیمان نقل کرده .و در همان ادرس از بحار خبر۲۴ از محاسن در وسط عن رجل من اصحابنا دارد نقل کرده از امام باقر و در همان آدرس از بحار خبر ۲۶ از عبدالله ابن سنان از امام صادق (ع) از کتاب سرائر . و در همان آدرس از بحار خبر ۲۹ از کافی از عبدالله ابن سنان از عبدالله ابن سلیمان از امام باقر نقل کرده .و در همان آدرس از بحار خبر ۳۰ از عبدالله ابن سنان از امام صادق اما ((حتی یجیئک شاهدان یشهدان عندک ان فیه میته)) ،اضافه دارد و در فقیه جلد ۳ باب صید و ذباحه خبر۹۲ و تهذیب همان کتاب صید باب ذبایح خبر۷۲ و غولی جلد۳ ص۴۶۵ از عبدالله ابن سنان از امام صادق . و در بحار جلد ۲ ص ۲۷۳ از مسعده از امام صادق نقل کرده و اضافه دارد که امام مثالهائی هم زد. و بجای شاهدین در روایات دیگر در این روایت اسم از بینه برده ،! و این روایت ، روایت برائت نیست بلکه می گوید احتمالات در فضای عدم شبهه و بیرون از علم اجمالی اصلا ملحوظ نیست و درست هم هست و ربطی به فضای وجود شبهه ندارد و از قسم ثالث و غیر مبیَّن که جای احتیاط است نیست.
بلکه اصل طبیعی و صحیح بودن اشیاء است..
جمع بندی این که اولا این روایت ما قبل روایت مسعده، یک حادثه مربوط به جبن از دو امام نقل می شود، پس تردید در مروی عنه دارد.
ثانیا : در یک نقل رجل من اصحابنا دارد که مجهول است.
ثالثا در یک نقل عبدالله ابن سلیمان اضافه دارد .
رابعا در یک روایت دو شاهد لازم است تا دست از برائت برداشته شود.
این متغیرهای چهارگانه اجازه نمی دهد به روایت اعتماد شود.
اما روایت دیگر برائت:(( کل شی مطلق حتی یرد فیه منع( اونهی ) (او نص ). )) ابن ابی جمهور در غوالی جلد۳ ص۱۴۶ و۱۶۶ و۴۶۲ و جلد۲ ص ۴۴ و فقیه ج ۱ ابواب الصلاه و حدودها خب ۲۲ و مستدرک باب ۱۲ کتاب القضا صفات قاضی خبر ۸ و جامع احادیث الشیعه ج ۱ از ابواب المقدمات خ ۱۵ و وسائل کتاب قضا باب۱۲ از صفات قاضی خ ۶۰ و کتاب الصلات باب ۱۹ من ابواب القنوت خ ۲ و یا ۳ . و مهذب البارع مقدمات اعتکاف . چنین روایتی در هیچ کتاب معتبر و غیر معتبر سند متصل به معصوم ندارد منتها بزرگترین راه برای تزریق مبانی روائی فقه اهل سقیفه به فضای روایی شیعه است ، چون آنها احکام شرعی بلد نبودند اصل آزادی هر انسان از قید فقه آل محمد را تراشیده و داشتند.
و این روایت بازترین دهان را برای بلعیدن روایات معارض و تزریق آزادی انسان از قید احکام و اثبات نیاز نداشتن امت به فقه آل محمد داشته است .
اما روایت ((الاشیاء مطلقه مالم یرد علیک امر او نهی )) جامع احادیث الشیعه ج ۱ ص ۳۲خ ۶۴۲ این روایت را مرحوم صدوق بعنوان متن عبارت خودش در کتاب اعتقادات آورده است . و یک جا بعنوان خبر بی سند .
اولا این روایت که بزرگان آن را بی سند شناخته اند دارای سند است منتها حسین ابن ابراهیم قزوینی نقل کرده که ظاهرا جز این خبر روایت دیگر ندارد و گویا اساسا راوی نبوده و احساس وظیفه کرده این روایت را تزریق کرده و فرار کند.!
ثانیا در سلسله سند خبر فوق علی ابن حبشی واقع شده که 👇👇👇
👇👇👆👆
مرحوم آیت الله خوئی پیِ اعتبار و وثاقت او را زده است.
ثالثا یکی از ناقلان آن حسین این ابی غندر است که سند شیخ به او حامل مجاهیل است که میدان تزریق اخبار اهل سنت است . این روایت در بحار هم در ج ۲ ص ۲۷۴ خبر ۱۹ آمده.
بنده به چند درس خارج که در این اواخر منتشر شده مراجعه کردم در هیچ کدام ندیدم به شناسنامه این روایات برائت توجه شود، هیچکدام از سند مخدوش داشتن این روایت اطلاع نداشته اند.!
🔹اینک تحلیل محتوای روایات برائت و احتیاط . کودتا چیان سقیفه پس از کودتای سقیفه متوجه شدند حفظ قدرت فقط نیاز به لشکر دارد اما حفظ مرجعیت دینی نیاز به دانش فقهی دارد ، و چنین دانشی را ندارند ، برای حل این مشکل چند روایت ساختند و خیال کردند مشکل را حل کرده اند اول حدیث(( ان الوالی اذا اجتهد فاصاب الحق فله اجران وان اجتهد فاخطاک الحق فله اجر واحد)) را عمر ساخت و مرجعیت ابوبکر را تثبیت کرد.
مراجعه شود به کنزالعمال خبر۱۴۱۱۰ جلد۵ ص ۳۰۰ یعنی اگر حکم شرعی امری را ندانستی جاهلانه فتوای بده خورد دو ثواب نخورد یک ثواب دارد.!
دوم روایاتی که دال بر احتیاط را از تمام منابعشان خارج و محو و نابود کردند. و برای ترمیم جای آن ربیعه الرای و ابوحنیفه را ساختند که بجای حکم شرعی رای تولید می کردند با سرمایه ۳۰.۰۰۰ دینار طلا در جیب ربعه الرای و ربیعه الرائ طبق نقل کلینی در کافی به هشدار امام صادق(ع) اعتنا نکرد.
مطابق آیه استنباط در سوره نسا اصل احتیاط آیه دارد اما اصل برائت ریشه در قرآن ندارد. و اهلبیت فرمودند امور مطابق آیه سه قسم است حلال مسلَّم و حرام مسلَّم و اموری که حکمشان را نمی دانیم باید با صبر کردن احتیاط کنیم تا حکمش از فقها برسد.
در تفسیر آیه فوق امام رضا(ع) در نامه ای خطاب به عبدالله ابن جندب نوشتند که من خلاصه آنرا می آورم :
🔸 ۱--ان هوائولاء القوم (اهل سنت) سنح لهم الشیطان اغترّهم بالشبهه .
🔸۲-- ولیس لهم امر دینهم، .
🔸 ۳-- لماظهرت فریتهم واتفقت کلمتهم وکذبوا (نقموا) علی عالمهم .
🔸 ۴-- ارادوا الهدای من تلقاء انفسهم.
🔸۵-- فاتاهم الهلک من مامن احتیاطهم... ولم یکن ذالک لهم ولا علیهم ، بل کان الفرض علیهم والواجب لهم من ذالک الوقوف عندالتحیّر ، وردما جهلوه الی عالمه و مستنبطه ان الله یقول فی محکم کتابه : ((ولوردوه الی الرسول والی اولی الامر منهم لعلمه الذین یستنبطونه منهم)) یعنی آل محمد و هم الذین یستنبطون من القرآن و یعرفون الحلال والحرام و هم الحجه لله علی خلقه.
در روایت بعدی در تفسیر آیه فوق در اختصاص آمده که اما صادق (ع) فرمود ( البته من روایت را خلاص کرده ام) : ((علمای اهل سنت خیال می کنند عالم هستند در حالیکه علم رسول خدا پیش ایشان نیست. و چون علم رسول خدا را ندارندو از طرفی هم مردم احکام شرع را از آنها می پرسند و آنها میبینند پاسخ آنها را نمی دانند رای خودشان را بجای حکم خدا گذاشته فتوای می دهند. چون حسد اجازه نمی دهد بیایند از ما حکم خدا را فراگیرند. )) مطابق این قبیل روایات که از منظر تاریخی و حدیثی محتوای آنها متواتر است اهل سنت کوشش می کردند هیچ کسی را بسوی احتیاط هدایت نکنند، تا حکم آنرا از اهلبیت بگیرند چون فرادایش هم پاسخ نداشتند تا فردایش تبیین کنند. این که همه چیز حلال و همه چیز مباح و همه چیز مطلق است تا نهی و یا نص بیاید خلاف متن قرآن است که می فرماید وقتی حکم مسئله ای را نمی دانید رجوع کنید به رسول و اولوالامر تا حکم آنها برسد شما باید صبر کنید و احتیاط کنید . نه اینکه مباح است ، حلال است، مطلق است. بفرمایید. این روایات برائت اصلی از اصول اهل سنت است و ربطی به شیعه ندارد.
و اساسا بر خلاف نظر رایج بزرگان ما روایات برائت در مقامی نیست که بتوانند با آیه و روایات احتیاط معارضه کنند. و آیه و روایات احتیاط آن قدر قوی است و اطلاق دارد شامل هم شبهه بدوی است و هم اطراف علم اجمالی تا زمان رسیدن حکم از مکتب اهلبیت(ع).
و روایات برائت ولو دو روایت سندشان صحیحه است اولا معارض آیه است و ثانیا معارض با روایات متواتر احتیاط است .
ثالثا مطابق عامه است و حمل بر تقیه شود. بلی روایات برائت فقط در محدوده جریان طبیعی جاری است، اصل مالکیت صاحب ید است ، اصل بقای مباحات بر اباحه است ، اصل بقای صحت است ، اصل عدم حیله است، اصل عدم تغییر است ووو
که آن هم بازگشت می کند به استصحاب و نه برائت . و در استصحاب هم گفتیم عبارت است از بنابر بقا اذا کان المقتضی للبقا اقوی من المقتضی للفناء.
عادتا و طبیعیا.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
👇👇👆👆 مرحوم آیت الله خوئی پیِ اعتبار و وثاقت او را زده است. ثالثا یکی از ناقلان آن حسین این ابی غندر
ادامه درس بیست و دوم از سلسله دروس مبادی اصول فقه...
📌قسمت سوم:
آیه ۸۳ سوره نساء مربوط به ارجاع جریانات به اهل استنباط یکی از آیات استتاری است.
یعنی استراتژیک است بنحوی که دشمنان امامت اهلبیت (ع) نتوانند پیام واقعی آنرا درک کنند و برای نجات از لو رفتن کودتایشان آنرا تحریف نکنند.
اهلبیت برای تفسیر آن چندین کار انجام داده اند تا برای شیعه معلوم شود پیام مستتر در آن چیست:
🔹 اولا امیرالمومنین فرمود واژه امر در این آیه همان امر در انا انزلنا است باذن ربهم من کل امر ،( نورالثقلین ذیل آیه فوق)
🔹ثانیا در همان روایت فرمودند این اولو الامر همان اولوالامر قبل است که اطاعتشان واجب است.
🔹ثالثا امام حسین علیه السلام در آن خطبه طویل فرمود این دو آیه اطاعت از ما را واجب فرموده است . چون اطاعت از ما در طول اطاعت از خدا و رسول است.
🔹رابعا این آیه می فرماید هیچ جریانی نباید بدون اهلبیت تفسیر شود.
🔹خامسا : هم در آیه اول هر دو جنبه امامت سیاسی و مرجعیت علمی اهلبیت مطرح شده و هم در آیه دوم ، آن هم به تفسیری که در احتجاج طبرسی از امیرالمومنین (ع) نقل فرموده است: (( قد جعل الله للعلم اهلا و فرض علی العباد طاعتهم.))
کما اینکه امام حسین (ع)هم چنین برداشتی داشته است.
🔺 نتیجه اینکه اگر مکلفی حکم امری را ندانست نباید مطابق اصل برائت حمل کند به اینکه پس مباح است و حلال . نه خیر در صورت جهل بحکم شیئ ، اصل صبر و احتیاط است تا رسیدن حکم از سوی فقهای اهلبیت(ع).
حالا میرویم به سراغ تبعات اجرای اصل برائت بر مبنای اطلاق کل شی لک حلال حتی تعرف انه حرام.
🔸اولا ۹۰درصد ساکنین در روستاهای جهان اسلام مصداق جاهل به حکم شرع اند و اطلاق اصل برائت می گوید تا حکم شرع یاد بگیرند همه محرمات واقعی در حق آنها حلال است. و اکنون ۱۴۰۰ سال است ۹۰ درصد احکام اسلام به روستاها نرسیده است.
آیا تمام محرمات مجهول بر روستائیان تا زمان درک حکم حلال است؟! وانگهی مگر فتوای کل فقها این نیست عالم و جاهل در قبال قانون مساوی هستند؟
پس برائت در حق جاهل جاری نیست . بعلاوه هیچ حکم وضعی بخاطر جهل مکلف ساقط نیست.
📘در روایات اهل سنت یک روایت به زبان رسول خدا (ص) جعل و منتشر کردند که فرمود وقتی حکم خدا را درباره حادثه ای ندانستید از پیش خود حکم بسازید . اما واقع این بوده رسول خدا فرمود اکتب الیَّ حتی اکتبَ لک، اما روایات برائت می گویند اصلا تا حرام را به عینه نبینی برو و وانیستا!! همه چیز حلال است ، تا حکم حرام بیاید ، بسیار خوب در روستائی که من برای تبلیغ رفته بودم زنی می گفت ما مقلد مشدی غضنفر هستیم او هر چه بگوید همان است.
خوب ۱۴۰۰ سال است انها مصداق حتی تعرف انه حرام ان . یعنی پس از ۱۴۰۰ سال هم لایعرفون الحرام ! حالا آیا تمام اعمالشان درست است!؟
پس کجا آیه وسئلو اهل الذکر.... ولو ردوّه الی اولی الامر و فاحتط لدینک پیاده می شود؟!
بعلاوه روایات برائت علاوه از بی ریشه بودن هیچ تعیین نمی کند تا کی همین طوری زیر سایه جهل بحکم بی خبر از دین بمانیم ؟! یعنی نافی تکلیف برای تعلُّم هم هست. یعنی حتی تعرف الحرام هیچ دارای برنامه برای آمدن نیست، که چگونه و چه وقتی حرام خواهد آمد.
آیا بنا است حرام را کسی یاد دهد ؟ و یا بنا است ما برویم یاد بگیریم؟
عجیب است روایات برائت همه را آزاد کرده از احساس تکلیف برای فراگیری حکم تکلیف!!
مثلا کسی که در شهری مثل همین قم صبح از خانه می رود بیرون کجا میدان دارد به کل شی لک حلال عمل کند؟! هیچ چیز برای او حلال نیست ، جز به مبلغ علمش که فلان چیز حلال است. یعنی تمام اشیاء مجهول المالک بر او حرام است. و نه حلال.
اساسا میدان کل شئ لک حلال کجا است؟!
آن منطقه ای که کل شی لک حلال است کجا است؟
چنین منطقه ای چنین صحنه ای چنین عالمی وجود خارجی ندارد که تمام اشیای اطراف انسان بر انسان همین طوری حلال باشد جز بهشت.
🔅صریح آیه و صریح روایات با تواتر اجمالی می فرمایند یک قدم بدون علم به تکلیف حرکت نکن تا تکلیفت مشخص شود. این منطق قرآن و شیعه است. و منطق سقیفه این است : تا مادامیکه نمی دانی و جاهلی همه چیز برای تو حلال است. و اگر سوال شود تا چه زمانی جاهل خواهم بود و تا کی انشا الله حکم بیان می شود ؟ جواب ندارند.
این است پیام روایات برائت.
💢 پس اصل برائت باید عقب نشینی کند و منحصر شود به رفتار انسان که همه از ارتکاب جرم مبرا هستند. و امثال آن و نه پیش روی کند به فضای تعلم احکام خدا .
⚠️ اضافه می کنیم به مطلب دستهای تزریق کننده قسمت مالا یعلمون به حدیث رفع .
با وجود این که اهلبیت (ع) فرموده اند حدیث رفع همان آیه رفع است که آخر سوره بقره رفع مواخذه در خطا و نسیان و" مالا طاقه لنا به " و آیه های رفع اضطرار . و یکی هم اکراه که از روایات استفاده شده جمعا ۵ تا میشود اما عدد را رساندند به ۹ .
پس ۴ مرفوعه دیگر بعدا اضافه شده و جز در چند روایت در👇
مشکات اهل بیت (ع)
ادامه درس بیست و دوم از سلسله دروس مبادی اصول فقه... 📌قسمت سوم: آیه ۸۳ سوره نساء مربوط به ارجاع
👇👆👇👆
باقی منابع مالایعلمون از مرفوع ها نیست.
و تزریق کنندگان مالا یعلمون همان تزریق کنندگان کل شی لک حلال اند که صورت عوض کرده اند.
اگر مالایعلمون رفع شده چگونه دهها جلسه درس را به اثبات اشتراک عالم و جاهل در تکلیف اختصاص می دهید ؟! و چگونه از چنگ آیات و روایات دال بر احتیاط یقه خودمان را رها می کنیم؟! در یک کلام روایات برائت را نباید به حریم احکام سرایت بدهیم ،
بلکه در همان محدوده جریان طبیعی موضوعات نگهداریم . مثل اصل عدم جرم.
و اما حدیث الناس فی سعه مالا یعلمون این روایت فقط می تواند از حلقوم یک سنی نفوذی و جاسوس منصور خارج شود که چنین هم هست.
و الا در مکتب اهلبیت معدن علم در کنار امت است که امام و فقهای امام (ع) است. با وجود امام سعه برای جهل نیست ، جز برای پیروان کودتای سقیفه . و شهرت نمی تواند جابر باشد. پس این روایت اولا خلاف کتاب و سنت است و ثانیا سندش عامی است . که اسماعیل ابن ابی زیاد سکونی باشد. و روایت ما حجب الله علمه هم نه سند معتبر دارد و نه دلالت بر برائت.
⭕️تبصره مهم تر از اصل:
اصل یعنی ستون فقرات یک مجموعه از قوانین، و این ستون باید دارای استحکام و اعتبار قوی باشد ، برائت را اصل خوانده اند اما از زمان رسول خدا(ص) تا عصر امام باقر(ع) حدود یک قرن هیچ خبری از هیچ معصومی درباره تمسک به برائت نیست تا چه رسد که اصل حاکم بشود. در طول مدت یک قرن بین جامعه کل مسلمین حداقل یک بار اصل برائت در محافل فقهی استعمال نشده است.
این فقط فقهای درباری اهل سنت بوده اند که این روایات بی سند و بی اصل و نسب را به فضای فقهی شیعه تزریق کرده اند.
🔆این چه اصلی است که هیچ فرعی از آن در مجامعه علمی تولید نشده است.؟! چرا تمام روایات برائت جز دو تا از نظر سند داغون است.؟!
آن دو تا هم از باب تقیه است. در عصر حضور اهلبیت (ع) در جامعه اهل سنت قدرت و جامعه در اختیارشان بوده اما احکام اسلام را در اختیار نداشته اند ،و اما بالعکس شیعه احکام در اختیار داشته اما حوزه ای برای عمل نداشته است .
لذا اهل سنت بر طبل اباحه و برائت می زد و شیعه بر وجود حکم و در صورت جهل مردم بر احتیاط اصرار داشته است. و اگر شیخ مفید ، شیخ صدوق ، شیخ طوسی و باقی قدماء بر اباحه تاکید دارند خود جای تامل است.
چرا که عناصر تزریقی بصورت غیر مستقیم فضا را با فتاوای اباحه پر کرده بوده اند .
اگر روایات اباحه و برائت ستون فقرات تفقه اند پس چرا از گوشه و کناره ها پیدا می شوند؟ در حالی که این قبیل روایات باید میدان دار تفقه باشند.
✳️ پس روایات برائت آن هم سراریز شدن آن به فضای شبهات حکمیه از این جا ناشی شده که از نبودن احکام اسلام در اختیار فقهای اهل سنت ، دو چیز حادث شد
1⃣اول قیاس و رای .
2⃣دوم روایات برائت و اباحه .
و غلظت آن فضای فقهی شیعه را هم تحت تاثیر قرار داد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سلام اقای ادمین امیدوارم خوب باشید امکانش هست این سوال رو از استاد بپرسید سوال قبلی فکر کنم جواب نداشت
سوال من اینه .
کی دیدگاه مردم درباره زن عوض میشه کی فرهنگی جنسی از زن زدوده میشه و کی خود زن به تربیت الهی و خدایی میرسه چه وقت زن به آگاهی میرسه؟
چرا با فریب غرب درباره ایجاد زن به این شکل و شمایل طبق همون پیش بینی و اگاهی که مرحوم شریعتی دادن قشر اگاه و روحانیونی مثل خود استاد زنجانی مبارزه نکردن؟؟؟
زن که به قهقرا بره تمام جامعه باهاش به قعر جهنم میره
✅پاسخ :
سلام علیکم هر وقت اسلام را آنطوری که هست پیاده کنیم و روایات مجعول در توبیخ زن را منتشرنکنیم زنان راه اسلام را انتخاب و جامعه را خواهند ساخت .و چون پس از کودتای سقیفه این فاطمه زهرا(ع) و زینب کبرا(ع) بودند که اسلام واقعی را معرفی کردند
لذا ۱۴ قرن است زن توسط عمال سقیفه با انتشار روایات مجعول در جامعه کوبیده می شود و احیای مقام زن برنامه می خواهد که حکومت چنین برنامه ای را در دستور ندارد .
کمک کنید تا برنامه بسازیم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سلام حاجی آقا وقت بخیر
این قضیه صحت داره که حضرت پیامبر بعد از فوت عبدالمطلب وقتی میخواستن وارد مکه بشن در پناه یک مشرک وارد شدن و در آخر هم گفتن إنّی اکره ان اکون فی امان المشرکین اکثر من یوم؟؟!!
✅پاسخ :
سلام علیکم
اولا مطعم ابن عدی (پدر جبیرابن مطعم صحابی رسول خدا) از روئسای مکه بوده و دوبار در حین غیر مسلمان بودنش به مسلمین کمک کرده
ثانیا در حین بازگشت رسول خدا از طائف به مکه مطعم گفت تو به شهر خودت بر می گردی تعرض به تو وجهی ندارد.
و درست هم بوده اما این که رسول خدا(ص) آن تعبیر را به کار برد در منابع معتبر ثابت نشده.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
📚درس بیست و سوم از سلسله دروس مبادی اصول فقه .....
📌خلاء تحقیقاتی در اصول سنتی .
یکی از نقص های اصول فقه در دو و سه سده اخیره این است که روایات مربوط به اصل ها تبار شناسی نمی شوند و و دارای شناسنامه نیستند.
دومین نقص اصول رایج این است که غالبا فرض را بر این می گذارند که متن روایت عین تعبیر امام است .
سپس شروع می کنند به تحقیق در حروف و واژه های آن ، و عمر طلاب صرف بحثی می شود که معلوم نیست اساسا چنین عبارتی در کلام امام بوده یا نه، که داریم درباره آن بحث می کنیم.
🖋مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی روایت مسعده را پناهگاه فقه شیعه می دانست .در حالی که
اولا اعتبار خود مسعده اول کلام است. ثانیا با وجود اینکه متن ایشان از طرق دیگر نقل شده اما هیچکدام با دیگری متحد نیست.
و مشکل رسائل و کفایه هم همین است.
پیش از تبار شناسی روایات وارد تحقیق در متن می شوند.
سومین مشکل اصول این است که از جنبه تاریخی روایات اصول ، بی اطلاعند ، یعنی از فضای سیاسی و اجتماعی و اهداف صدور روایات بی اطلاعند. در یک کلام اسلام مقوله ای است که در بستر تاریخ متولد شده ، و تاریخ تتبع می خواهد ، و تحقیق بدون تتبع جواب درست نمی دهد. برای اثبات ادعای فوق مدارک زنده ای را مطرح می کنیم:
☑️الف: شیخ اعظم قدس سرّه می فرمایند: ((اصول آن است که نتیجه آن نقش در استنباط احکام داشته باشد. )) بسیار خوب اما شناخت این اصول موقوف به این است شناسنامه این اصول و تبارشناسی این اصول در مسیر تحقیق قرار گیرد که اصلا قرار نمی گیرد. حتی محقق قدس سره در معتبر استصحاب را اضافه کرده با ادله اربعه و شده ادله خمسه . در حالی که رسول خدا (ص) جز قرآن و عترت ادله ای را معرفی نفرموده بوده است! انی تارک فیکم الثقلین ونه الاثقال الخمسه.
این نشان می دهد تمام مشکلات ناشی از فقدان اطلاعات تاریخی و تبارشناسی در ادله است.
☑️ب: مرحوم استرآبادی مغز متفکر اخباریون می فرمایند: ((ان المحدث الماهر اذاتتبع الاحادیث المرویه عنهم (ع) فی مسئله، لوکان فیها حکم مخالف للاصل لاشتهر لعموم البلوای بها فاذالم یظفر بحدیث دل علی ذالک الحکم ینبغی ان یحکم قطعا عادیا بعدمه ،لان جما غفیرا من افاضل علمائنا اربعه آلاف منهم تلامذه الصادق (ع) کما فی المعتبر کانوا ملازمین ائمتنا (ع) فی مده تزید علی ثلاثه ماه سنه ، و کان همهم و هم الائمه (ع) اظهارالدین عندهم وتالیفهم کلما یستمعون منهم فی الاصول لان لا یحتاج الشیعه الی سلوک طریق العامه. و لیعمل بما فی تلک الاصول فی زمان الغیبه الکبرای ، فان رسول الله (ص)
والائمه (ع) لم یضیعوا من فی اصلاب الرجال ، من شیعتهم ، کما فی الروایات المتقدمه ، ففی مثل تلک الصوره یجوز التمسک بان نفی ظهور دلیل علی حکم مخالف للاصل دلیل علی عدم ذالک الحکم فی الواقع الی ان قال ....ولایجوز التمسک به فی غیرالمسئله المفروضه الا عندالعامه القائلین بانه (ص) اظهر عند اصحابه کلما جاء به و توفرت الدواعی علی جهه واحده علی نشره و ما خص احدا بتعلیم شیئ لم یظهره عند غیره ولم یقع بعده (ص) ما اقتضی اختفاء ماجاء به .)) ببینید در این چند سطر، بانی محترم اخباریها چقدر از تاریخ قضایا بی خبر بوده است :
🔺اشتباه اول: از زمان کودتای یهود در سقیفه با همدستی چند صحابه تا سال اول قرن دوم بجز ۵ سال امامت ظاهری امیرالمومنین(ع) در بخش اعظم قرن اول نشر احادیث و تفسیر ممنوع بوده و در آن ۵ سال امام امیرالمومنین (ع) هم حدود نصف مسائل قابل طرح بوده .
🔺اشتباه دوم: از اول قرن دوم تا زمان غیبت کبرای هم ۲ سال امام صادق(ع) در عراق و ۱۰ امام رضا(ع) پس از شهادت امام کاظم(ع) فضا نسبتا باز بوده برای نشر احادیث. آن هم نسبی .
کجا ۳۰۰ سال نشر احکام اهلبیت آزاد بوده؟!! .
🔺اشتباه سوم: در عصر باقرین(ع) گاهی آن قدر خفقان شدید بوده امام صادق دو فتوای متضاد صادر می کرده تا نظر واقعی شیعه معلوم نشود .
🔺اشتباه چهارم: سعیدابن مغیره ملعون کارش تزریق روایات جعلی بین روایات امام صادق(ع) بوده , چگونه به هر روایتی میشود عمل کرد؟.
🔺اشتباه پنجم : در ده سال پس از شهادت امام کاظم کار امام رضا تفکیک بین روایات مجعول و غیر مجعول بوده است ، چگونه هر روایتی قابل عمل است!؟
🔺اشتباه ششم: در طول مدت حدود تقریبی ۲۵۵ سال عصر حضور اهلبیت بنده یادم نیست دیده باشم که یک راوی در قبال سوال شرعی بگوید نمی دانم ، پس غلبه با این معنا بوده که عمده اشخاص در قبال هر سوالی پاسخ گویند تا او مصدر علم شناخته شود. در چنین فضائی تمسک به هر روایتی به معنای خروج از فضای احتیاطی است که سفارش اهلبیت است.
🔺اشتباه هفتم: فلسفه تالیف استبصار این بوده روایات متضاد را با هم آشتی داده بین دو محتوای جمع کند .و این نشانگر این است که نمی شود به هر روایتی تمسک کرد.
🔺هشتمین اشتباه استرآبادی این است رسول خدا و ائمه اطهار نسلهای بعدی را فراموش نفرمودند اما اصحاب بر ضد👇👇
👇👇👆👆
مرجعیت اهلبیت هم کودتا کردند.
و مانع انتشار اهلبیت نبوده منافقین بوده است.
🔺اشتباه نهم: در نهج البلاغه فرموده چون اصحاب همیشه در کنار رسول خدا نبوده اند گاهی مطلق را شنیده اما مقید را نشنیده اند و گاهی بالعکس لذا فقط من حامل علم رسول خدا هستم چون فقط من دائما در کنار ایشان بوده ام. اما این علم دو قرن بجز ۱۲ سال فرصت انتشار نیافت.
🔺اشتباه دهم: آنچه در عصر امام صادق(ع) فرصت انتشار آزادانه یافت آرای جعلی ربیعه الرای مخترع مکتب رای و استاد ابو حنیفه و مالک با پول ۳۰.۰۰۰ دینار طلا بوده فقط دو سال که امام در عراق بوده فتاوایش منتشر شده و امروز عمده روایات مسند ۲۲جلدی امام صادق (ع) محصول دروس عراق است و نه مدینه ، چرا که کثرت روایت سکونی عامل امنیتی منصور در پوشش قاضی می رساند عمده احادیث امام (ع) عراقی است و نه مدنی . وقتی امام قادر نیست از پیش خودش اظهار کند و مجبور است خود را راوی معرفی کند و همیشه می فرماید قال رسول الله (ص) پس روایات همه مطابق میل امامان منتشر نشده و فقط مقدار غیر مضر به فتاوای اهل سنت حق انتشار داشته است.
🔺اشتباه یازدهم : اگر مقدار روایات منتشر شده همان احکام واقعی است پس چرا اهلبیت می فرمایند آن قدر احکام در عصر غیبت تغییر خواهد یافت مردم با ملاحظه احکام امام عصر(عج) خواهند گفت جاء بکتاب جدید.
🔺اشتباه دوازدهم: اگر احکام واقعی همان است که در روایات آمده پس چرا اهلبیت می فرمایند اگر امت موسی در تیه و حیرانی ماندند امت رسول خدا هم پس از کودتای سقیفه در تیه خواهند ماند بنام غیبت کبرای، آیا ما که در تیه قرار داریم کل احکام همان است که عندالله آن قدر است؟!
آیا روایات در شرایط طبیعی منتشر شده ؟
آیا مقدار منتشر شده کاملا حامل تمام احکامند؟ نه!
🔺اشتباه سیزدهم: روایات فوق متواتر دلالت دارد با ظهور امام تمام فتاوای امام از روی کتاب الجامعه است که در داخل ظرفی بنام جفر ابیض قرار دارد. خوب اگر روایات موجود همان حد است که از رسول خدا صادر شده و بدست ما رسیده پس محتوای جامعه چیست.؟!
🔺استاه چهادهم: اگر اهلبیت روایات را در حدی که هر چه دلشان خواسته بیان کرده اند، پس روایاتی که دلالت دارد تا عصر ظهور فقط دو بیست و هفتم احکام منتشر میشود ، بیست و پنج بیست هفتم آن پس از ظهور منتشر خواهد شد تکلیف این روایات چه می شود؟
🔘نتیجه این که اخباریون خیال می کنند (( اهلبیت قادر بوده اند مطابق میلشان و هر چه دلشان خواست روایات احکام را بیان کنند پس این روایات موجود پاسخگوی تمام نیازهای ما است، با تمسک به اصلهای موجود همه چی حل میشود!)).
اما گفتیم نه خیر باید با عبور از تونل بسیار طولانی تاریخ و حدیث و تفسیر ۱/۷۰۰/۰۰۰ صفحه ای تقریبی مسلمین با اشراف بیشتر تبار روایات را شناسائی کنیم سپس فتوای بدهیم.
نه اصولمان مسیر درستی را پیموده و نه نشر اخبارمان.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
1_1259318621.opus
219.1K
💠سوال :
سلام علیکم
سیدنا الاستاذ تحقیقات شما در مورد وجود دختر سوم برای امام حسین یا همان حضرت رقیه به کجا رسیده ؟
✅پاسخ : بصورت صوت 👆👆
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سلام
سوال از حاج اقا داشتم
ابـو داود طیالسـی» در مسنـد خود دربـاره نحوه وضو گرفتـن امیرالمؤمنین علیه السلام می نویسد: «و مسح علی رأسه و رجلیه» (او پاها و سر خود را مسح می نمود)؛ اما بخاری با نادیده گرفتن این روایت صحیح، روایتی را نقل می کند که در آن با تحریف و تغییر واژه ی «مسح» به واژه ی «ذکر» ـ که معنا و مفهوم آن نامشخص است ـ کوشیده شده است شیوه وضو گرفتن حضرت علی علیه السلام کتمان شود
یک وهابی میگفت بخاری تدلیس نکرده
این راویان بخاری بودن که تدلیس کردن
فقط نکته اینجاست که در مسند طیالسی سلسله راویان به این صورت هست
حدثنا ابوداود قال حدثنا شعبه قال اخبرنی عبدالملک بن میسره
اما در راویان بخاری به این شکل هست
حدثنا ادم حدثنا شعبه حدثنا عبدالملک بن میسره
آیا در سلسله راویان بخاری آدم یک شخص حقیقی ست و نام یک راوی است
یا بمعنی فلانی و شخصی مجهول هست؟
اگرهست بخاری هم تدلیس در راوی داشته و هم متن روایت
ایا درست هست؟
بخاری تدلیس کرده یا خیر؟
ممنونم
✅پاسخ :
سلام علیکم ایشان , آدم ابن ابی ایاس است که تفصیلا چنین است:
آدم ابن عبدالرحمن ابن محمد ابن شعیب المروزی العسقلانی الخراسانی المعروف بآدم ابن ابی ایاس، کنیته ابوالحسن مولی بنی تمیم شیخ الشام . ثقه مامون متعبد من خیار عبادالله ،کان مکینا عند شعبه متولد۱۳۲ و متوفای ۲۲۱ ،یکی از طرق بخاری است و در رجال شیعه ۱۵ و رجال سنی ۱۳ راوی داریم بنام آدم . عجیب این است نه ذهبی در میزان الاعتدال(نه در سیر اعلام) نه ابن حجر نه ابن عساکر نه جزری و نه عبدالبر و نه خویی و نه اردبیلی هیچکدام او را نشناخته اند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال:
شرط نماز عمل وضوء است و یا اثر ناشی از عمل وضو که بین علما اختلاف است؟
✅پاسخ: هیچکدام .
بلکه مرکب از هر دو یعنی اثر مستمر و ناشی از عمل وضوء که اول این اثر ، عمل باشد .
بعبارت دیگر وضوء عبارت است از یک مرکب که اولش عمل و آخرش اثر است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany