eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
854 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
📚درس بیست و پنجم: 📌از سلسله دروس مبادی اصول فقه .... بررسی جهت دهی کتاب و سنت درباره شرایط طرق انتشار و تبلیغ اخبار احکام . 📖 گفتیم طبق منطق قرآن چه در باب امر به معروف و نهی از منکر چه در باب طرق نقل احکام به صراحت فرموده فقط باید طایفه خاص و امت خاص و تربیت شده متکفل دعوت احکام اسلام و امر به معروف بشوند (و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر ......آل عمران ) و راوی احادیث بشوند (من کل فرقه منهم طائفه). اینک روایاتی را بعنوان نمونه نقل می کنیم که دلالت دارد باید روات احادیث را با قلم روی کاغد ثبت کنند ، و روایت از حافظه بدون داشتن کتاب و یادداشت مطلوب اهلبیت نیست و اگر این ملاک باشد که باید هم باشد ، اخبار زیادی که نه راوی اش موثق است و نه از کتابی نقل می شود ، از فضای رجال حدیث اخراج می شوند. 🔸 پیش از ورود به مرحله نقل روایات تذکر می دهم اگر کسی بگوید چرا شما در نقل همین اخبار به سند توجه ندارید!؟ پاسخ این است , در هر مسئله ای که ریشه در قرآن دارد و روایاتش در حد تواتر است مراجعه به سند لازم نیست . چون نیاز به تقویت ندارد . 🌐اما روایات : اولا هر یک از ۱۰۴ پیامبر دارای کتاب ، برنامه شان روی کتاب بوده است. 🔹ثانیا تمام یک میلیون مسئله املاء شده توسط رسول خدا(ص) به علی مرتضی(ع) روی کتاب بوده است موسوم به کتاب علی . 🔹ثالثا تمام مسائل ارث رسول خدا در کتاب بوده ، بنام کتاب الفرائض. 🔹رابعا هر یک از ۱۲ امام از سوی خدای متعال یک صحیفه خاصه داشته اند که به رسول خدا(ص) در معراج اعطا شده بوده است. 🔹خامسا: کل کتب اهلبیت در جفر ابیض حراست شده بوده است. و تمام فتاوای ائمه اطهار از آن صحیفه ها بوده است. 🔹سادسا حدیث معروف از رسول خدا (ص) که فرمود سخنرانی مرا یک با سواد برای آقای ابوالشاه بنویسد. 🔹سابعا: امام صادق(ع) فرموده: اکتب و بثِّ علمک فی اخوانک فان متَّ فورِّث کتبک بنیک... بحار ج ۲ ص ۱۵۰ . 🔹ثامنا امام صادق(ع) فرمود اکتبوا فانکم لاتحفظون الا بالکتاب. بحار ج ۲ص۱۵۳. 🔹تاسعا رسول خدا(ص) فرمود المومن اذا مات و ترک ورقه واحده علیها علم تکون تلک الورقه یوم القیامه سترا فیما بینه و بین النار. روضه الواعظین ج ۱ ص ۸. 🔹عاشرا: طبق روایت ۱۱ در ص ۱۴۵ از جلد۲ بحار چاپ ایران امام رضا دستور داد روایت ثبت شده روی کاغذ را منتقل کنند روی پوست تا قدرت بقایش تضمین شود و 🔹 یازدهمین مورد همین روایت است از طریق دیگر. در همان صفحه. 🔹دوازدهمین مورد روایتی است در بحار جلد۲ ص ۱۴۷ خبر۱۶ امام صادق (ع) پس از بیان حدیثی فرمودند واجب است این حدیث با آب طلا نوشته شود. : یجب ان یکتب هذا الحدیث بماء الذهب، 🔹سیزدهمین مورد امام صادق(ع) در ثواب زیارت امیرالمومنین (ع) مطلبی فرمود سپس فرمود یا ابن مارد ! اکتب هذا الحدیث بماء الذهب. این حدیث را با آب طلا بنویس . بحار جلد۲ ص ۱۴۷ خبر۱۷ . 🔹چهاردهمین مورد روایتی است از عامه منتها در بحار جلد۲ ص ۱۴۷ هم آمده که که رسول خدا(ص) فرمود دانش را به بند بکشید سوال شد چگونه ؟ فرمودند با نوشتن. 🔹پانزدهمین مورد در همان آدرس خبر ۱۹ که رسول خدا فرموده تمام سخنرانیهای مرا بنویسید. 🔹شانزدهمین روایت در بحار ج ۲ ص۱۵۰ خبر ۲۵ است که داود ابن قاسم جعفری می گوید وقتی کتاب (( یوم و لیله یونس را تقدیم امام عسکری کردم پرسیدند تصنیف کیست ؟ عرض کردم یونس مولی آل یقطین فرمود: اعطاه الله بکل حرف نورا یوم القیامه. 🔹هفدهم در روایت ۳۶ می نویسد رسول خدا(ص) به کسی فرمود مطالب مرا بنویس. 🔹هجدهم :در روایت ۳۷ امام حسن مجتبی به فرزندان خود فرمود فردا بزرگ می شوید نیاز بنوشتن احادیث دارید امروز بنویسید. 🔹نوزدهم: در خبر ۳۸ امام صادق(ع) فرمود: حفظ حدیث بدون نوشتن ممکن نیست. 🔹بیستم: در خبر ۳۹ امام صادق(ع) فرمود در صورت مکتوب بودن حدیث است که می شود به حدیث اعتماد کرد. 🔹بیست و یکم : در خبر ۴۰ امام صادق (ع) فرمود کتب خود را حفظ کنید چون فردا نیاز به آنها دارید. 🔹بیست و دوم: رسول خدا(ص) راه نوشتن را به بعضی از کُتّابش یاد می داد . ( اگر چه خود امّی بوده) 🔹بیست سوم: خبر ۴۶ امام صادق(ع) فرمود امکان ندارد بدون نوشتن حدیثی باقی بماند. 🔹بیست و چهارم خبر ۴۷ امام صادق (ع) به ابو بصیر فرمود اهل بصره آمده بودند پیش من هر چه روایت میگفتم می نوشتند شما چرا نمی نویسید؟! ووو روایات دیگر . 🔺پس راویانی که دارای کتاب نیستند چندان قابل اعتماد نیستند. اولا و ثانیا عباراتشان عین لفظ معصوم نخواهد بود. که مرحوم شیخ و مرحوم آخوند هفته ها سر یک عبارت از یک روایت بحث می کنند که در واقع عبارت مال امام نبوده است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
✅سوال : سلام خسته نباشید سوال از آیت الله موسوی در مورد روایت مسح پا توسط اقا امیرالمومنین . میشه بی ‌زحمت دوباره طرح سوال کنید؟ و ایشان جواب بدن که ایا راویان بخاری تدلیس کردند یا شخص بخاری؟ ممنونم ✅پاسخ :در پست بعدی 👇👇
مشکات اهل بیت (ع)
✅سوال : سلام خسته نباشید سوال از آیت الله موسوی در مورد روایت مسح پا توسط اقا امیرالمومنین . میشه ب
✅پاسخ : سلام علیکم ، این قصه ، سیاسی است. خلاصه اش این است شخصی از فضلای تابعین و از محبان اهلبیت بنام نزاّل ابن سبره از طایفه بنی هلال (هلال ابن عامربن صعصعه) گویا متعهد بوده از هیچ کس روایت نقل نکند مگر از امیرالمومنین(ع) ( مراجعه شود به الاستیعاب و اسدالغابه والاصابه) ( و گاهی هم از ابن مسعود نقل میکرده که مورد تایید اهلبیت بوده ) این شخص روایت مربوط به کیفیت وضوی امیرالمومنین را با یک ذیلی منتشر کرد و آن ذیل این بود که علی(ع) فرمود این وضوی منِ تنها نیست بلکه عین وضوی رسول خدا(ص) است. با عبارات مختلف( و رئیت رسول الله (ص) فعل الذی فعلت .... و یا و انی رئیت رسول الله فعل کالذی رئیتمونی فعلت.... و ان رسول الله صنع کما صنعت ... و قد رئیت رسول الله یفعله .... ) اگر بخاری فقط مسح را با ذیل حدیث حذف کرده اما ابو داود کل بخش مربوط به وضوء را حذف کرده است ( خبر ۳۷۱۸) 🔶 توضیح اینکه در روایت دو مسئله را بیان کرده اول مسئله تشبیه وضوی رسول خدا به وضوی علی مرتضی سپس تشبیه آب خوردن رسول خدا به آب خوردن علی مرتضی اما بخاری و ابو داود مسئله تشبیه وضوی رسول خدا (ص) به وضوی امیرالمومنین را تبدیل کردند به تشبیه آب خوردن رسول خدا به آب خوردن امیرالمومنین ، این انتشار پیدا کرد ، و برای تحریف وضوء ، بخاری ((مسح)) را تبدیل کرد به ((ذکر)) و تشبیه وضوی رسول خدا(ص) به وضوی علی (ع) را هم از اساس حذف کرد!. و ابو داود هم کل بحث وضو در روایت را حذف کرده است!. در حالی که در سنن نسائی در ذیل خبر ۱۳۰ آمده که امام (ع) فرمود: و هذا وضوء من لم یُحدِث . یعنی منظورم از تشبیه در آب خوردن نیست بلکه در انجام و کیفیت وضوء است . در هر حال در تمام روایات چهار گانه احمد هم مسح است و نه ذکر . 🔹پس ظاهرا این شخص بخاری است که به تحریف مرتکب شده و روایات نزاّل ابن سبره متمایل به شیعه را تحریف کرده است . مراجعه فرمائید به تحفه الاشراف خبر ۱۰۲۹۳و مسند احمد خبر۱۳۷۰ کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : باسلام. تعدادی از طلاب علاقمند هستند از آن دسته نکته های مفید به حال طلاب و دانشجویان در دوران تحصیلشان که در متون وحیانی و یا در لابلای تجارب دوره تحصیلتان به آنها رسیده اید را در اختیار ایشان قرار دهید . ✅پاسخ : معروف است که از جالینوس پرسیدند آسان ترین کار چیست ؟ 📣 گفت نصیحت کردن دیگران . سپس پرسیدند مشکل ترین کار چیست؟ گفت : عمل کردن نصیحت کننده به آن بخش از نصایحی که به دیگران می نویسد . این حقیر نکاتی را می نویسم در بخشی از آنها موفق بوده ام اما در بخش دیگر چندان موفق نبوده ام اما دیگران خیال می کنند موفق بوده ام. در هر حال برای طلاب و دانشجویان عزیز رعایت این نکته ها در دوران تحصیل قطعا اثر بخش است. 🖊اول: جهاد برای تنهائی در دوره تحصیل ، چون هیچ اجتماعی خالی از غیبت نیست. 🖋دوم : اجتناب از پرخوری ، که مانع اخبار و روءیاهای صادقه است . 🖊سوم: اجتناب از دیدن صحنه گناه دیگران ، در شبکه های مجازی ، چون حامل امواج بسیار منفی برای روح . 🖊چهارم : نگاه به چهره انسانهای بسیار پاک اگر چه عکس باشد . مانند عکس سید ابوالحسن اصفهانی ، سید محسن حکیم . میرزای شیرازی ، ووو 🖋پنجم : رابطه با طبقه مستضعف و دیدن زندگی آنها ، و همدرد شدن با آنها ، که باعث طول عمر و سبکی و راحتی قلب و بشاشیت باطنی است. 🖊ششم : اجتناب از حشر و نشر با خانواده ثروتمندانی که مقید به عمل به فروع دین نیستند , که باعث کسالت روح و غفلت عمیق از احساس درد فقرا می شود. 🖊هفتم: اجتناب از نگاه به چهره انسانهای گنهکار که باعث افسردگی و احساس غربت باطنی می شود . مخصوصا اجتناب از نگاه به چهره عالمان دنیا طلب ، رفاه طلب و شهرت طلب . 🖋هشتم: با خط خود نوشتن سوره دخان و در هنگام خواب زیر متکا قرار دادن آن و جدی گرفتن نتایج خوابها پس از آن. 🖊نهم: نوشتن سوره هود و زمر با خط خود و همراه داشتن آن. 🖋دهم : کسب اطلاع در حد مقدور از وضع ضعفا ، و نشرآن در حد مقدور , بطوری که مخل به درس نباشد ، یعنی در دوره تحصیل هم از حال محرومان و کارگران بی خبر نباشید . 🖍یازدهم: اجتناب از ورود به مناظرات سیاسی و دفاع از جبهه ای که مستضعفین دشمن آنها است . 🖍دوازدهم: اجتناب از ورود به منازعات علمی که جدل به آن صدق می کند. 🖊سیزدهم: چون فضای عمومی و سیاسی کشور مطلوب نیست . حتی الامکان با تمام منتقدین منطقی اوضاع سیاسی کشور کاملا متواضعانه و دلسوزانه برخورد کنید ، و بعنوان یک طلبه و یا دانشجوی مدافع اسلام هیچ گونه موضع تُند نگیرید. 🖋چهاردهم: بخاطر عملکرد ضعیف مسئولین محترم نظام ، با وجود اینکه از میلیونها شبکه مجازی شب و روز اسلام ، شیعه ، انقلاب و حوزه ها مورد هجوم تبلیغاتی منتقدین واقع شده و می شود ولی ملاحظه میکنیم هیچ تحول و حرکت متناسب با حرکت منتقدین از سوی حوزه ها مشاهده نمی شود (و این بزرگترین خطری است که حوزه ها را تهدید می کند )، اما شما ماءیوس نشوید، مطمئن باشید این ضعف حوزه ها، بتدریج ابتکار عمل را از دست مدیران ضعیف خارج کرده بسوی افراد دارای مدیریت قوی سوق خواهد داد . 🖋پانزدهم: باید توجه کنید نه اصولگرایان اندرون نگر و اندرون گرا و نه اصلاح طلبان بیرون نگر و بیرون گرا پس از این هیچکدام دارای شرایط جذب ملت نیستند. ضمن احترام به هر دو جناح مدافع نظام حتی الامکان از هر دو مستقل باشید. جز دفاع از مردم یعنی عموم ملت خاصه محرومان ، کارگران ،و مستضعفان ، تکلیف دیگر فوری و فعلی احساس نکنید. 🖊 شانزدهم: در پایان خلاصه میکنم ما بعنوان طلبه زمان و دانشجوی زمان در دوره تحصیل غیر از درس هیچ وظیفه جدی دیگر نداریم جز تمرین جهاد علمی و عملی در راه نجات(( گرسنگان ِ همیشه وعده شنیده و عمل ندیده)) ((مستضعفان در غم یاءس زانوی غم در بغل گرفته)) (( پا برهنگان سیلی خورده)) ، اسلام از ما طلبه ها خواسته در راه امت مصرف بشویم و نه مصرف بکنیم. قطعا و یقینا در آینده نه چندان دور با رانتخواران ، انگل زاده ها و اختلاسگران و لشکر جرار تبلیغاتی رانتخواران برخورد خواهیم داشت. و درس را برای آن جهاد بخوانید . و موفقیت در این جهاد در گرو این است با قرآن و تفسیر آن همیشه در ارتباط باشید ، قرآن قرآن قرآن . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سوال : چگونه ممکن است با وجود حضور بیش از ده هزار نفر صحابه در محضر رسول خدا (ع) هیچکدام متوجه نشوند که رسول خدا در حین وضوء گرفتن پای خود را می شسته و یا مسح می کشیده ؟! فقط علی (ع) و ابن عباس و مالک متوجه شده؟! امری که سیاسی هم نیست.!! که شوکانی چنین ادعا می کند! . ✅پاسخ: اولا شستن پا در وضوی اهل سنت تحمیل حجاج ابن یوسف است، چون پای مردم در مساجد بوی بسیار بدی می داده , حجاج دستور داد در حین ورود به مسجد پایشان را بشویند ثانیا تمام اهل سنت بالاتفاق اعتراف دارند تا زمان نزول سوره مائده بجای مسح خود پا , مسلمانان مجاز بودند روی کفش مسح بکشند و عبارت ((المسح علی الخفین)) و نه ((الغسل علی الخفین)) امر قطعی است. وقتی دستور آمد کفشتان را در بیاورید ، پس مسح سابق را بر خود پا بکشید . و نه اینکه مسح را رها کنید و پا را بشوئید . ثالثا تمام این بیست و پنج نفر صحابه ذیل همان وضوی شیعه را انجام می دادند بنابر اعتراف اهل سنت. 👇👇 أسماء أعلام الصّحابه و التابعین القائلین بمسح الارجل http://shiastudies.com/ar/3261/%d8%a3%d8%b3%d9%85%d8%a7%d8%a1-%d8%a3%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%b5%d9%91%d8%ad%d8%a7%d8%a8%d8%a9-%d9%88-%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d8%b9%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%a7%d8%a6/ کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام خسته نباشید نظر شما راجع به سالروز مرگ خلیفه دوم چیست؟ و اینکه روایات وارده در تعظیم ۹ ربیع الاول صحیح و مسند است یا خیر و در صورت صحیح بودن علت اکرام این روز چیست؟ ✅پاسخ : سلام ذی الحجه کشته شده . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : موضع شما دفاع از مستضعفین با تکیه بر قرآن است و دفاع از مستضعفین با تکیه بر قرآن هم نیاز به شناخت موضع قرآن در قبال مستضعفین دارد . راهنمایی کنید برای شناخت جایگاه مستضعفین از منظر قرآن از کجا تحقیق خود را شروع کنیم.؟ ✅پاسخ: از قرآن سوره نساء آیات ۷۵ و ۹۷ و ۹۸ و ۱۲۷ و سوره اعراف آیات ۷۵ و ۱۵۰ و ۱۳۷ و سوره سباء آیات ۳۱ و۳۲ و۳۳ و سوره قصص آیات ۴ و ۵ و سوره انفال آیه ۲۶. و ضمنا تامل کنید چرا واژه (( المستضعفین)) با صیغه منصوب ، ۴ بار و هر۴ بار در سوره نساء است؟! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠سوال : کتابی در خصوص علم کلام برای شناخت عقاید می خواستم . ✅پاسخ: کتاب اللوامع الاهیه فی المباحث الکلامیه تالیف متکلم کبیر شیعه فاضل مقداد السیُّوری الحلی از انتشارات شفق تبریز با تعلیقه نفیسه مرحوم سید محمد علی قاضی طباطبائی. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
📚درس بیست وششم: 📌از سلسله دروس مبادی اصول فقه. بحث ما این است اینکه آخوند فرموده مراحل جعل احکام ۴ تا است : اقتضاء ، انشاء , فعلیت ، تنجز . هیچ اصلی و اساسی ندارد نه در کتاب و نه در سنت. همه خیالات بزرگان است. آنچه در کتاب و سنت هست این است که وقتی احکام خدا نازل شد و از طریق مبلغین به جهان اسلام ابلاغ شد عالم و جاهل مشمول تکلیفند تمام. فقط مردم مناطقی که صدای دعوت اسلام تفصیلا به آنها نرسیده اگر مطابق احکام اسلام عمل نکنند معذور است ، و اینکه همه فقهای عظام متفق اند بر این که عالم و جاهل در مقابل قانون یک سان هستند و خطاب شرع شامل حال هر دو است. کافی است و نیاز به این ۴ مرحله سازی نیست و ثمره عملی زاید هم ندارد. و دلیل ما آیات قرآنی درباره مستضعفین است که در سوره نساء آیه ۷۵ و۹۷ و۹۸ آمده است. که مطابق این آیات فقط بعضی از مردان ضعیف و زنان و افراد غیر متمکن از مهاجرت برای اخذ احکام مانند نوجوانان ، نوکران ، غلامان . ووو معذورند و بقیه انسانها با انتشار دعوت اسلام مکلف به فراگیری احکامند، و تنجز از لحظه انتشار صدای اسلام موجود بوده است نه اینکه تنجز در مرحله چهارم متولد می شود.. در آیات فوق تصریح دارد از کوتاهی کنندگان که می گویند ما اطلاع نداشتیم اسلام چنین حکمی دارد ، خواهند پرسید: پس چرا مهاجرت نکردید تا حکم خدا درباره خود را بپرسید؟! باید از مدافعین مرحوم آخوند پرسید بالاخره تکلیف مستضعفین غیر قادر به مهاجرت منجز هست و یا نیست؟ قرآن که می فرماید منجز نیست. پس می ماند کل غیر مستضعفین ،که به محض انتشار صدای اسلام و رسیدن طبیعی آن به گوش مردم دنیا تنجز هم متولد می شود دیگر اقتضاء و انشاء و فعلیت معنا ندارد و ساخته ذهن شریف اعاظم است. بعلاوه در قرآن کریم و روایات معصومین غیر از دو صنف (مومن و کافر) ۶ صنف دیگر وجود دارد تنجز تکلیف آنها یک نواخت نیست ، مانند مرجون لامرالله . 📒نتیجه اینکه تنجز تکلیف با انتشار و وصول صدای اسلام متولد می شود. و تصویر مراحل چهارگانه تنجز تکلیف اصل و اساسی ندارد. و مسلما ما لایعلمون از مرفوعات حدیث رفع نیست و بعدا اضافه شده است. و اگر مالایعلمون از مرفوعات باشد آن وقت تولد تنجز از چه زمانی شروع می شود ؟ و از چه زمانی اثرات تکالیف وضعی از اثرات احکام تکلیفیه جدا می شود؟ پس بزرگانی که مراحل چهارگانه را تصور فرموده اند باید تمام ابهامات فوق را رفع فرمایند . اگر احکام بین عالم و جاهل مشترک است که هست پس رفع موآخذه از من لایعلم چه فایده دارد؟ چرا که وقتی جاهل موآخذه نشد و عالم موآخذه شد وجود تکلیفی که ترک آن موآخذه ندارد چه فایده دارد؟ کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany