💠سوال :
عرض ادب و احترام مجدد
پیرامون سوال قبل یعنی عدم حکومت حضرت داود، ظاهرا مثنوی هم مطلبی دارد ، اگر استاد این را هم راهنمایی بفرمایند ممنون میشم
✅پاسخ :
در دفتر چهارم با عنوان :
(( قصه مسجد اقصی))
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ مورد درخواست و اشاره👆
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال :
کجای روایت اومده که این خطبه در جمعه بوده !!!!
روایت که میگه پیامبر برای ما خطبه خواند یک روزی...
https://rasekhoon.net/article/show/1477958/%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D9%85-%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%A2%D9%84%D9%87
اما در این لینک اولا یک خطبه بیشتر نیامده نمیدانم چرا میگویید خطبه های پیامبر !!!
ثانيا پیامبر همانطور که در روزهای دیگر هفته خطبه میخوانده ، در جمعه هم میخوانده اینکه برای ما جای بحث نیست مانند منبری های ما که هر روزی در هفته ممکنه سخنرانی کنند
مهم اینست که این خطبه ،خطبه ی نماز جمعه یعنی دو خطبه ی عبادی و سیاسی باشد و... شما خودتان نگاه به این روایتی کنید که ارائه داده ببینید اصلا به خطبه ی نماز جمعه می ماند ؟ خطبه ی نماز جمعه اولا دو تاست و ثانیا عبادی و سیاسی است
جدای از اینکه من گفتم در تراث روایی خطبه ای نیامده و این خطبه در تاریخ طبری است
تاریخ طبری که از تراث روایی نیست بلکه تاریخی است
جدای از اینکه این یک خطبه در منابع اهل سنت است لکن شیعه چه دارد ؟
جدای از اینکه خود همین خطبه نیز سندش در منابع اونها ضعیف است
✅پاسخ :
به تفسیر سوره جمعه در تفاسیر روائی مفصل رجوع کنید و همچنین احکام نماز جمعه در کتب روائی .
خودتان هم تحرک داشته باشید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : استاد شما فرموده اید عمر رابط یهود بوده، اگر عمر با یهود رابطه حسنه داشته چگونه ضد یهودترین سوره قرآن یعنی سوره جمعه را در نماز جمعه می خوانده است؟!
✅پاسخ : پس معلوم است که شما مطالعه نمیکنید ، چون تفاسیر شما متواتر نوشته اند عمر تا آخر عمرش آیه ای که در سوره جمعه می فرماید:(( بشتابید به سوی ذکر خدا-- فاسعوا الی ذکرالله--)) هیچ وقت نخواند و به جای آن می گفته ((فامضوا الی ذکرالله)). و وقتی که اُبّی ابن کعب آیه واقعی را نشان داد گفت منسوخ است.!! حداقل به درالمنثور خودتان مراجعه کنید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
🔍پیشنهاد : در ماه مبارک رمضان ابعاد کمتر مطرح شده و یا اصلا مطرح نشده قرآن بررسی شود و فضلاء استفاده کنند ، ماه قرآن است .
به علاوه اگر درباره ((ترابط الآیات والسُّوَر )) نکات تازه ای دارید که دیگران نپرداخته اند و یا کمتر پرداخته اند که چه بهتر.
✅پاسخ: طرح بجا و درستی است .
خب باشد از خود قرآن شروع کنیم:
بین سوره شورا آیه ۷ و سوره انعام آیه ۹۲ رابطه خاصی هست ، چون هر دو می فرمایند باید در ابلاغ قرآن ابتدا حجاز و اطراف حجاز را تثبیت کنی بعد در فکر ابلاغ جهانی قرآن باشی ،هنوز در مکه قریش مدعی وراثت خلافت سر ریاست با هم دعوای دارند ، ارتش برون مرزی تاسیس نکن که توان جنگ در دو جبهه داخلی و خارجی نداری.
توجه کنید : (( لتنذر ام القرای و من حولها )) انعام/ ۹۲ و شورا/۷. و همچنین بین آیه ۴۶ قصص و آیه ۳ سجده و آیه ۶ یاسین و آیه ۱۹مائده و آیه ۴۴ سباء ترابط عجیبی وجود دارد :
(( لتنذر قوما ما انذر آبائهم فهم غافلون)) ۶ یاسین و
(( لتنذر قوما ما آتاهم من نذیر من قبلک )) قصص /۴۶ وسجده /۳ و
(( و ما ارسلنا الیهم قبلک من نذیر)) سباء/ ۴۴ .
یعنی اصلا در بین مردم جزیره العرب اعم از حجاز و یمن پیش از اسلام دعوت انبیاء تحقق پیدا نکرده و اتمام حجت نشده است .و در سوره مائده آیه ۱۹ آمده : ((ان تقولوا ماجائنا من بشیر ولا نذیر.))
برو دعوت کن بسوی خدا تا فردا نگویند کسی ما را هدایت نکرد..
🔸نتیجه این که :
الف : تبلیغ دین باید و باید دارای برنامه و سیاست باشد والا خود مردم مسلمانِ موجود از شما فاصله میگیرند تا چه رسد به اینکه از بیرون از مرز مسلمان جذب کنی و موفقیت بدست آوری
ب : اولین اقدام بعد از انذار عشیره اقرب ، دعوت ملل پیرامون حجاز و کشورهای نزدیک است.
ج: بدون تحقق دعوت ، محاکمه ملل وجهی ندارد. و حجتی وجود ندارد.
د : بین آیات فوق در سوره های فوق ترابط وثیق وجود دارد و می رساند تثبیت قدرت اسلام در حریم ام القراء برای قدرت جهانی اسلام ، ضرورت استراتژیک دارد .و نباید هسته قدرت اسلام از خاورمیانه خارج شود .
قدرت اسلام باید بعنوان سنگ تعادل بین شرق و غرب عالم در قلب و قطب عالم یعنی محل تلاقی سه قاره آسیا ،آفریقا و اروپا (خاورمیانه و ام القراء) ثابت بماند و به قبله نماز خوانده شود و شکل نمازگزاران جهان همه مستقیم و مسقیم هر روز ۵ بار بسوی مکه جهت بدهد و جهت قبرها هم بسوی قبله باشد تا برساند پیامها و دعوت انبیا و حتی پیام مرده ها در جهت حفط قبله است یعنی مرکز قدرت اینجا است .و پنج تنگه هرمز ، باب المندب ، کانال سوئز ، جبل الطارق و سوندا در کنترل اسلام باشد.
و این آیات تبیین کننده اهمیت استراتژیک ام القراء توسط چند آیه مخصوصا چهار آیه دیگر عظیم و عجیب پشتیبانی سیاسی می شود که برساند اسلام مال فقط خاورمیانه نیست مال کل جهان است .
این آیه ها بین سوره های اعراف(آیه۱۵۸) مدثر ( آیه ۳۶ ) و
سوره سباء ( آیه ۲۸ ) و
سوره فرقان ( آیه ۱) منتشر است .
قل یا ایها الناس انی رسول الله الیکم جمیعا و وللعالمین نذیرا و ما ارسلناک الاکافه للناس بشیرا و نذیرا و نذیرا للبشر. و پیام کلی این سیاست این است حرکت دین زوری نیست ، نظامی محض نیست. قلمی است سپس قدمی است. اول ایمانی است سپس نظامی و نه بالعکس.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : راجع به عدد ۷ چند نکته می شود بیان کرد؟
✅پاسخ : فعلا ۴۰۰ تا هزار نکته.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
سوال : استاد! محمد غزّالی چقدر بین فلاسفه و عرفای شیعه نفوذ دارد.
با توجه به بحث های شما در شبکه های ماهوره ای که فرمودید پر دروغ ترین و پر جعل ترین و بی سندترین و بی اعتبارترین کتاب جهان اسلام یکی احیاء العلوم غزّالی است که شما اسم آن را اماته العلوم گذاشته اید.،؟
✅پاسخ: مراجعه کنید به درس استاد عظیم الشاءن معاصر حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته در مورخه ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ در بحث استیفای عدد طلاق.
سبب چهارم (نُه طلاق). تا معلوم شود غزالی پیروی تصوف اهل کتابی چه قدر ذهن شریف مرحوم ملاصدرا و حتی ذهن شریف مرحوم آخوند خراسانی را و ذهن شریف مرحوم شعرانی را به خود جلب و مشغول کرده بوده است!
البته خود آیت الله جوادی آملی هم نسبت به غزالی نظر شریفشان مساعد است.!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال :
سلام علیکم استاد عزیز
آیا در منابع اهل تسنن روایتی با سند صحیح راجع به شهادت رسیدن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها توسط عمر بن خطاب وجود دارد؟
یا راجع به ضرب و شتم ایشان؟
✅پاسخ : سلام علیک قبلا جواب گفته ام ارسال می کنم👇👇
استاد بزرگوار نظرتان در این خصوص چیست؟
✅پاسخ : در بحارالانوار ج14 ص14و19 وج85 ص261 وج101ص44 ج100 ص200 وج28 ص270 و283 و401 و ج43 ص 198 و ج 44 ص 83 و کتاب الملل والنحل شهرستانی سنی ج 1 ص 57 واحتجاج طبرسی ج1 ص 109 چاپ مصطفوی وووو
در تمام این آدرسها امده با ضربه قنفذ و یا لگد عمر پهلو فاطمه (ع) آسیب دید و شهید شد.
وآیت الله فضل الله گویا به مصلحت وحدت امت چنین فرموده اند بلی ممکن است در سند آن روایات ضعفی باشد ولی طبیعی است چون امنیتی بوده بخاطر حفظ جان راوی اسناد را مجهول نگهداشته اند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سیدنا ،دعای سحر سندا یا از لحاظ متن اعتبار دارد برای خواندن؟👇
رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى جَدِّي أَبِي جَعْفَرٍ الطُّوسِيِّ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ مِنْ كِتَابِ الصِّيَامِ وَ رَوَاهُ أَيْضاً ابْنُ أَبِي قُرَّةَ فِي كِتَابِهِ وَ اللَّفْظُ وَاحِدٌ فَقَالا مَعاً عَنْ أَيُّوبَ بْنِ يَقْطِينٍ إِنَّهُ كَتَبَ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع يَسْأَلُهُ أَنْ يُصَحِّحَ لَهُ هَذَا الدُّعَاءَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ نَعَمْ وَ هُوَ دُعَاءُ أَبِي جَعْفَرٍ ع بِالْأَسْحَارِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَالَ أَبِي قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مِنْ عِظَمِ هَذِهِ الْمَسَائِلِ عِنْدَ اللَّهِ وَ سُرْعَةِ إِجَابَتِهِ لِصَاحِبِهَا لَاقْتَتَلُوا عَلَيْهِ وَ لَوْ بِالسُّيُوفِ وَ اللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَوْ حَلَفْتُ لَبَرَرْتُ أَنَّ اسْمَ اللَّهِ الْأَعْظَمِ قَدْ دَخَلَ فِيهَا فَإِذَا دَعَوْتُمْ فَاجْتَهِدُوا فِي الدُّعَاءِ فَإِنَّهُ مِنْ مَكْنُونِ الْعِلْمِ وَ اكْتُمُوهُ إِلَّا مِنْ أَهْلِهِ وَ لَيْسَ مِنْ أَهْلِهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الْمُكَذِّبُونَ وَ الْجَاحِدُونَ وَ هُوَ دُعَاءُ الْمُبَاهَلَةِ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ ....
اقبال الاعمال سید بن طاووس
سند دعای سحر👆
✅پاسخ : سلام
ایوب ابن یقطین مجهول است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام
این👇👇 روایت هم ساخته صوفیه است؟
🗯 مردم چهار گروه هستند.
امام كاظم عليه السلام:
🔸اَلنّاسُ عَلى اَرْبَعَةِ اَصْنافٍ: جاهِلٌ مُتَرَدّى مُعانِقٌ لِهَواهُ وَ عابِدٌ مُتَقَوّىكُلَّما اَزْدادَ عِبادَةً اَزْدادَ كِبْرا وَ عالِمٌ يُريدُ اَنْ يوطَاَ عُقْباهُ وَ يُحِبُّ مَحْمِدَةَ النّاسِ وَعارِفٌ عَلى طَريقِ الحَقِّ يُحِبُّ القيامَ بِهِ فَهُوَ عاجِزٌ اَوْ مَغْلوبٌ فَهذا اَمْثَلُ اَهْلِ زَمانِكَ وَاَرْجَحُهُمْ عَقْلاً؛
🔸مردم چهار گروهند:
🔻جاهلى كه غرق در هوا و هوس و در معرض هلاكت است،
🔻عابدی که تظاهر به تقوا مى كند و هر چه بيشتر عبادت مى نمايد، تكبرش بيشتر مى شود،
🔻 عالمى كه مى خواهد پشت سرش حركت كنند و دوست دارد از او تعريف نمايند،
🔻 وحق شناسِ حق پويى كه دوست دارد حق را به پادارد، اما يا ناتوان است و يا زير سلطه.
🔸 چنين فردى بهترين نمونه روزگار و عاقل ترين مردم دوران است.
📚 خصال، ص ۲۶۲
#امام_کاظم
@BotShenasi
✅پاسخ : سلام علیک
در خصال صدوق خبر ۱۲۵ اربعیات است بین صدوق و امام صادق (ع) تمام روات افتاده است .
صدوق متوفای اواخر قرن چهارم است و امام صادق (ع) متوفای قرن دوم. (۱۴۸)
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
📗درس شانزدهم از سلسله دروس طلاق.
یکی از مسائلی که در باب طلاق فقهای عظام مطرح فرموده اند و دارای اختلاف شدید و وقت گیر است بحث تقسیم طلاق به سه قسم سپس تفسیر و تفکیک بی ثمر بین طلاق عدی و طلاق سنی بالمعنی الاخص و طلاق سنی بالمعنی الاعم است.
اما گویا ما برای فرار از این گردابی که هیچکس بدون استفاده از، (( والمسئله لاتخلوعن الاشکال)) آن مطلب را خاتمه نداده .
می توانیم با جمع بندی مجموع روایات وارده چنین بگوئیم :
اگر سه طلاق در داخل عده طلاق رجعی پس از تحقق سه رجوع بدون عقد صورت گیرد و طلاقهایش پس از احراز شرایط طلاق باشد طلاق عدی است و اگر طلاقها پس از پایان عده ها با عقد جدید باشد طلاق سنی است.
اولی را به این اعتبار طلاق عدی می گویند که
اولا در قرآن لعدتهن آمده و
ثانیا رجوع ها بخاطر بقای عده بوده و در داخل عده بوده و بدون عقد جدید صورت می گیرد .و اما طلاق سنی به اعتبار اینکه طبق سنت رایج جریان دارد و پس از اتمام عده در هر بار طلاق عقد مجدد واقع میشود .
و اگر سه بار تکرار شود میرسد به حرمت ازدواج، پس از طلاق سوم طلاق هم سنی گفته می شود و هم ازدواج با آن زن بدون محلل حرام می شود.
عبارت تحریرالوسیله امام در این مسئله ( در تحریر مسئله ۲ درالقول فی اقسام الطلاق ) چندین مشکل دارد .توجه کنید به متن تحریر: (( کل امره حره اذا استکملت الطلاق ثلاثا مع تخلل رجعتین فی البین حرمت علی المطلق حتی تنکح زوجا غیره ،سواء واقعها بعد کل رجعه و طلقها فی طهر آخر غیر طهرالمواقعه -- هذا یقال : طلاق العده-- اولم یواق ع، سواء وقع کل طلاق فی طهر او وقع الجمیع فی طهر واحد ، فلو طلقها مع الشرائط ثم راجعها ثم طلقها، ثم راجعها ثم طلقها فی مجلس واحد حرمت علیه فضلا عما اذا طلقها ثم راجعها ثم ترکها حتی حاضت وطهرت ثم طلقها وهکذا.))
اولا طلاق یعنی کمال طلاق و نه اولین جزء طلاق ، صیغه طلاق کل طلاق نیست فقط و فقط جزء اول طلاق است ،وقتی عده تمام شد تازه تمام ارکان طلاق تکمیل میشود.
ثانیا طبق صحیحه زراره و صحیحه ابی بصیر امام (ع) تصریح کرده :((ویواقعها)) اما امام ( ره) در تحریر فرموده جماع و مواقعه شرط نیست.
ثالثا در صحیحه ابی بصیر اسم طلاق عده را طلاق رجعت گذاشته و طلاق رجعت تکرار نمی شود مگر اینکه ان قدر صبر کند که حیض و طهر جدید حاصل شود. و اگر تکرار طلاق چه مرسلا ( انت طالق ثلاثا) باشد و یا ولائاً و تکرارا باشد دلیلی بر مشروعیت ندارد .
چون گفتیم طلاق تنها صیغه نیست تا عده تمام شود بدنه طلاق استمرار دارد. رابعا در مسئله ۴ فرموده در طلاق عدی متکرر منجربه ۹ طلاق مواقعه شرط است...
نعم لوطلق تسعا طلاق العده .....حرمت علیه ابدا ........و یعتبرفیه امران ....الثانی: وقوع المواقعه.
در حالی که در مسئله ۲ فرموده بود: سواء وقعها ....اولم یوقعها.!!
🖊توضیح اینکه ایشان پس از سه طلاق عدی ، ازدواج چهارم را مشروط به محلل می دانند این درست است ،اما مواقعه را در دوره رجوعهای ثلاثه به همسر شرط در تحقق تحریم نمی دانند .این مسئله ۲ است.
ما عرض می کنیم رجوعی که مواقعه در آن نباشد نه برای شرطیت طهر در طلاق معنا می ماند ،و نه شرطیت عده معنا دارد و نه حتی رجوع مورد انتظار عرف صدق می کند.
اما در مسئله ۴ در تحقق حرمت ابدی که ۹ بار تکرار شدن طلاق( و بین طلاق ها محلل هم باشد) است می فرمایند مواقعه شرط تحقق حرمت ابدی است.!! این تهافت روشنتر از تناقض !!
ولی مرحوم آیت الله آقای خوئی مواقعه را شرط می دانند درست هم همان است و مطابق روایات است.
ولی باز در تفاوت بین طلاق عدی و سنی در این مسئله حرمت ابدی در ۹ طلاق روی فتوای خود استوار نیست ، با احتیاط کردن در هر دو طلاق مسئله را به پایان برده است .که ناشی از اجمال در متن روایات زراره ، و داود ابن سرحان و جمیل و ابراهیم ابن عبدالحمید است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany