eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
862 ویدیو
44 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سوال : سلام علیکم روایتی که شجره منهیه را شجره نسب دانسته نه به معنی درخت مثمر لطفا آدرسش را عنایت کنید ✅پاسخ : سلام علیکم مراجعه بفرمائید به تفصیل در کتاب قرآن و تفسیر اهبردی و کتاب مذهب سازان و۳۰۰۰ سال تاریخ فراموس شده بنده . در قرآن فرمود شیطان شجره را معرفی کرد و خدا هم نفی نکرد : هل ادلکما علی شجره الخلد و: (( ملک لایبلی )) ملک لایبلی یعنی سلطنت و امامت ابدی و زوال ناپذیر. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم در ادبیات عرب گفته‌اند کاف در اسماء اشاره برای خطاب است لذا بر اساس جمع یا مفرد بودن مخاطب تغییر می کند مثل این آیه: ... يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي *ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ. و این: .... فَتُوبُوا إِلى‏ بارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بارِئِكُمْ فَتابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ حال سؤالم اینجاست که در این آیات ذیل با اینکه مخاطب جمع است چرا مفرد آمده؟ ✓ثُمَّ عَفَوْنا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ *ذلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ✓ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ *ذلِكَ فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ ✓ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ *ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّـهِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ✓... أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ *ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ✅پاسخ : وعلیکم السلام کدام مفرد است؟! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : آیا می‌توان از وقت‌ شناسی خروس برای اوقات شرعی استفاده‌ کرد؟ مثلا خروس یکی از دوستان ما هر نیمه‌ شب شرعی خبر می‌کند ولی وقت فضیلت را ۲۰ دقیقه زودتر از ژئوفیزیک می‌خواند؛ آیا می‌توان وقت فضیلت خروس را ترجیح دهیم بر ژئوفیزیک !؟ ✅پاسخ : نه خیر کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠متن وارده و سوال : عکس جذاب ترین دختران دوقلوی به هم چسبیده جهان / خواستگاران در صف طولانی ! https://www.rokna.net/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-78/881822-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%AC%D8%B0%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%88%D9%82%D9%84%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85-%DA%86%D8%B3%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%81-%D8%B7%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C 💠سوال : سلام. این‌👆دوقلو‌ها‌ چگونه‌ میتوانند ازدواج‌ کنند؟ هر دو‌ با یک‌ مرد‌ و یا‌ هر کدام‌ جداگانه ؟ هر دو فرض‌ با مانع‌ شرعی‌ مواجه‌ میباشد! ✅پاسخ : سلام علیکم اگر نمی توانند بدون ازدواج زندگی کنند، پس با رعایت تعدد و وحدت فرج ، و با رعایت وحدت و یا تعدد روح با آزمایش در حین خواب هر دو. و با رعایت حتی الامکان حفظ حرمت و حلیت باب محرم و نا محرم ازدواج کنند. یعنی هر طور که ممکن است ازدواج کنند ازدواجی که ضمن آن حتی الامکان حلال و حرام را رعایت کنند. و نتیجه این نظر این است که عملا حداقلقل رعایت محقق می شود. مثلا اگر دارای دو بدن کامل اند و دو فَرْج دارند و با دو نفر ازدواج کنند ،در حین رابطه جنسی به حداقل رعایت اکتفا می کنند. اگر چه می خواهند به حداکثر عمل کنند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : حضرت آیت الله موسوی زنجانی دامت برکاته، سلام علیکم . چند سوال از محضر مبارک دارم. ‌اولین سؤال اين است مستحضريد كه ساختار و عملكردِ جامعه ی امروز ما ، با جهان صدر اسلام و دوران ائمه علیهم السلام ، خیلی تفاوت دارد ، الگوی حسنه ی برای جامعه ی امروزمان در ابعاد مختلف را از کجا تحصیل کنیم ؟ مثلا چگونگی تحصیل علم ؟ چگونگی ساخت مسکن و توسعه ی شهری؟ چگونگی مدیریت اقتصاد و ... چگونگی تعامل با دیگر کشورها و .. ‌چگونگی تربیت افراد منزل و چگونگی اِصلاح امور فرهنگی جامعه و ..‌ آیا آیات قرآنی و روایات معتبر ، برای مواردِ فوق و امثال این موارد داریم ؟ آیا با توجه به محصور بودن اكثر معصومین علیهم السلام ، راهكاري از سنت معصومین علیهم السلام ، برای جامع ي امروزينِ ما ارائه شده است ؟ این هم عرض كنم كه امروزه ، حداقل با دو پاسخِ متضاد براي موارد فوق مواجهیم " الف- عده ای می گویند ، دخالت و تصمیم جایز نیست و باید اَحلاس البیوت شویم و دخالت نكنيم تا ظهور حضرت مهدي عليه السلام و عجل الله فرجه ، فرا رسد ب- عده ای هم می گویند ، باید دخالت کنیم اما طبق اجتهاد و فهم خودمان از اسلام ،چرا ‌؟ چون سنت معصومین علیهم السلام راهکار مشخصی برای امروزه ( به جز به صورت کلی ) ارائه نکرده است. حالا ما چکار کنیم که خدا و اهل البیت صلوات الله علیهم از ما راضی باشند ؟ ✅پاسخ : وعلیکم السلام. تمام نزاعها ، اختلافها ، جبهه گیریها و جناح بندیهای موجود در داخل محافل مذهبی و علمی جهان اسلام خاصه جهان تشیع دور همین مسئله می چرخد که-- معیار و یا الگو برای کشف درصد اصابه و خطای اجتهادی و رفتاری ما در مدیریت کلان چیست؟ -- به نظر قاصر حقیر دوستان ما -- که مشغول خدمت در حکومت فعلی هستند -- علیرغم قصد و نیت پاکشان در حمایت از اسلام آنقدر بی الگو و نوساندار حرکت می کنند بنده با نهایت صراحت عرض می کنم شیوه امر به معروفشان خود، از اصدق مصادیق منکَر است.! به عبارت ویژه : ((نوع حمایتشان از اسلام به این شیوه موجود نتیجه اش الف: از بین رفتن اعتبار روحانیت شیعه . ب : فقر اقتصادی . ج : نزاع اجتماعی . د : شکست سیاسی -- بین المللی ، گسترش نفرت جوانان از محافل مذهبی خواهد بود البته این فجایع اتفاق افتاده است.--)) پس . از سر فقد الگو با توجیه موقتی اوضاع را کنترل کرده اند. بله الگو این است :(( امربه معروف و نهی از منکر را ابتدا از خود همان فضای حکومتی ،اداری و حوزه سیاسی و قدرتی و اقتصادی شروع کنید)) ، اگر چنین کنید دیگر یقه دختر مردم را در خیابان رها میکنید . تمام گرفتاریها از مراکز ضعیف و بی خبر از شناخت -- معروف زمان --و-- منکر زمان-- ناشی شده است . کشور در حلقوم دزدان بیت المال فرو رفته تازه سر کوچه فلان ، یقه دختر مردم را گرفته می گوید :((یقه ات را درست کن))!! نه خیر نشد! شما اول جیب آقازاده را تفتیش کن بنده در خدمتم. یقه ام را درست می کنم.. بنده با دوستانم خیلی اختلاف نظر در شناخت مشکلات و شیوه مملکت داری داریم . به نظر قاصر حقیر: (( یک در صد هزار)) احتمال موفقیت برای کنترل اوضاع فاجعه بار فعلی نیست. پس روشن شد بنده حقیر با دوستانم آنقدر اختلاف سلیقه داریم حتی به نظر بنده مواردی هست خود شیوه مبارزه با منکر از خود آن منکر ، منکرتر است. دوست دلسوز من! محال است در عصر حاکمیت شبکه‌ های مجازی آقازاده کاخ نشین رها شود و کارگر زاده فرمان ببرد. هرگز،! هرگز ، آهن سرد نکوبند. خب ، بنده از پاسخ به سوالهای متعدد جنابعالی به یکی پرداختم . باقی بماند، چون از محتوای مشت ماهیت خروار هویداست . پس الگو هست که حکومت رسول الله (ص) و علی مرتضی (ع) است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم استاد فرمودند: کدام مفرد است؟! پاسخ :«کاف» در «ذلک» که ستاره دار شده است. با تشکر ✅پاسخ :سلام علیکم اینکه واضح است : اشاره به اعمال متعددالحدوث صادره از اشخاص متعدد الوجود مکلف و مستحق توبیخ ، غیر از اشاره به جریان متحدالوجود و غیر مکلف و غیر مستحق است. همه (( ذالک ))ها بعد از واژه (( بعد)) است. و در عبارت :(( و من یفعل ذالک)) هم اشاره به فعل و عمل تفکیک بین اجزاء کتاب است که از مقوله عمل و فعل است و فعل که توبیخ نمی شود بلکه فاعل توبیخ می شود . پس (( ذالکم)) ها ناظر به انسان مستحق توبیخ است و ((ذالک ))ها ناظر به فعل و عمل است که جوهره واحده دارد .و نه ناظر به انسان مورد توبیخ. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
سوال : تحلیلتان را نسبت به این 👇متن میدهید ؟ فقه و تحلیل های علمی اقتصاد محمدرضا یوسفی شیخ رباط 🔹این روزها بحث رابطۀ فقه و اقتصاد مورد توجه مجدد قرار گرفته است. سال پیش نیز آقای رئیسی در نشست با برخی مراجع تقلید، خواستار ارائه راه حل از سوی حوزه های علمیه برای مشکلات اقتصادی شد (خبرآنلاین،10/10/1400). که پاسخ دو تن از مراجع این بود که این امور ربطی به فقه ندارند و اين اقتصاددانان هستند كه باید در این امور اظهار نظر کنند. پرسش محوری این است که آیا از دانش فقه می توان انتظار تحلیل و تبیین روابط بین پدیده های اقتصادی و سپس توصیه و راهکار داشت؟ 🔹برای پاسخگویی به این پرسش، تبیین وظایف، هدف، روش تحقیق و موضوع مورد مطالعه در دو دانش فقه و اقتصاد ضروری است. از این رو به اختصار، موارد يادشده توضیح داده می شود. وظیفۀ فقه، بیان احکام عملی مکلفین اعم از عبادات و معاملات و مانند آن بوده و به عبارت ديگر در علم فقه، سخن از حلال و حرام، واجب و حرام و ديگر احكام است. وظیفۀ علم اقتصاد، تحلیل و تبیین چگونگی روند و نوسانات متغیرهاست. به عنوان مثال، چرا تورم رشد میکند؟ چه عواملی بر رشد آن موثر بوده و سهم هر عامل چقدر است؟ روند تغییرات چگونه بوده و مسیر احتمالي آینده این متغیر چيست. و در نهایت اینکه، چگونه و با چه ابزاری می توان آن را مدیریت کرد؟ 🔹از جهت هدف نیز، هدف علم فقه، کشف احکام الهی است و هدف علم اقتصاد، تعادل بازارها در سطح اشتغال کامل است. از منظر روش مطالعه نیز باید گفت که روش بررسی علم فقه، بهره گیری از روشهای عقلی، نقلی، زبانی با اتکاء بر منابع در دسترس است در حالیکه علم اقتصاد عمدتا بر روشهای تجربی متکی است. بنابراین دانش های فقه و اقتصاد از جهت موضوع، روش، هدف و کارکرد از یکدیگر متمایز بوده، دو جنس متفاوت مي باشند لذا انتظار از دانش فقه باید با توجه به نکات چهارگانه باشد و القاء این انتظار از فقه که راه حل های اقتصادی ارائه دهد، ناشی از بی توجهی به تفاوت های یادشده بوده، زبرا چیزی از آن توقع می رود که در حیطۀ وظایف آن نیست. و در نهایت به دلیل بر نیاوردن انتظارات به تخریب ذهنیت عمومی نسبت به فقه منجر می شود كه تاكنون نيز چنين بوده است. 🔹البته فقه از دو مسير مي تواند با اقتصاد مرتبط شود. اول، با بیان احکام می تواند بر رفتار انسان های متدین اثر گذارد و در صورت گستردگی آن، بر موضوع مورد مطالعه در علم اقتصاد نیز اثرگذار باشد. به عبارت دیگر علاوه بر قید بودجه در بهینه یابی انسان مسلمان، قید احکام فقهی و چارچوب های فقهی نیز به وجود می آید گرچه به نظر مي رسد این تفاوت منجر به تفاوت ماهوی در رفتار انسان مسلمان و غیرمسلمان نمی شود. زیرا انسانها بر حسب طبیعت و فطرت یکسان عمل می کنند. دوم اينكه، در کشور ما که قوانین نباید مخالف شرع باشند، فقه در ریل گذاری حرکتی جامعه موثر بوده و در این صورت، از منظر علم اقتصاد، کارکردهای آن قابل تحلیل و بررسی است. فقه موجب شکل گیری چارچوب هاي حقوقی در روابط انسانها با یکدیگر و روابط با اموال می گردد. مهمترین این مشخصه ها، ترکیب مالکیت عمومی و خصوصی، دامنه آزادي اقتصادي، حذف ربا، محدودیت بازارهای پولی و مالی است. چنانچه تحليلهاي علمي اقتصاد مي تواند درك بهتري براي فهم منابع ايجاد كرده و استنباطهاي فقهي را كارآمدتر كند. به عبارت دیگر این دو علم با وجود تمایز از یکدیگر، با هم در تعامل خواهند بود. 🔹بنابراين مقابلۀ تعصب آمیز با نظریه ها و مدلهای اقتصادی و الگوهای سیاستگذاری پولی و مالی متداول در مراکز علمی جهان، آن هم تحت عنوان دفاع از فقه اسلامی می تواند نقش بسیار تضعیف کننده ای داشته باشد و نتيجه آن جز شكست، چيزي نخواهد بود. هر چند مكاتب اقتصادي در تحليل پديده هاي اقتصادي با يكديگر اختلاف دارند اما این بینش که نظریات علمی اقتصاددانان غیر مسلمان در کلیت خود باطل است، یکی از موانع اساسی در رشد و توسعه کشور است. 🔹يكي از مسائل كنوني اين است كه گروهي تاكيد زيادي بر بانكداري بدون ربا و حفظ ظواهر شرعي در تمامي آئين نامه ها، دستورالعمل ها دارند اما نسبت به مسائل اساسي مانند ساختار رانتي، اقتصاد دستوري، انباشت بدهي بانكها، عدم رعايت اصول بال، عدم مبادلات بين المللي كارآمد و ... توجهي ندارند. در ساختار غير سالم و ناكارآمد موجود، چگونه مي توان از اجراي شرع سخن گفت؟ https://t.me/yousefimohamadreza ✅پاسخ : نویسنده محترم انسان دلسوز، مطلع و در مقام بیان راههای حل مشکل اقتصاد است .خداوند متعال امثال ایشان را برای اسلام و مسلمین زیاد کند و از برکت وجودشان مسلمین استفاده کنند. اما به نظر قاصر حقیر. نه تعریف فقه درست، و نه تعریف اقتصاد درست است .و نه اقتصاد از حوزه وظائف فقیه خارج است ،و نه اینکه بعضی از فقها فرموده اند(( اجتهاد در اقتصاد از وظایف فقها نیست)) درست است. چون در همایش های👇
👇👆👇 اقتصادی بعضی از همین فقیهان تریبون بنده را به من نمی دانند، و خودشان را احق و اولی می دانستند. در همایش اقتصادی مشهد ۱۹ شهریور سال ۱۳۶۸همین فقهای معظم منجمله آیت الله مکارم شیرازی ، آیت الله امامی کاشانی ، آیت الله جنتی ، آیت الله مرحوم مومن ، آیت الله مرحوم ابراهیم امینی ،آیت الله شهید سید محمد باقر حکیم ،ووووو طوری تریبون همایش اقتصادی را گرفته بودند اقلا به مرحوم سید جعفر شهیدی ، و دکتر گرجی مسئولیت هیچ یک از کمیسیونهای پول و مالکیت را ندادند .تا چه رسد به مدیریت اقتصاد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا