eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
856 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠سوال : سلام علیکم استاد بزرگوار طاعاتتون قبول درگاه خداوند متعال باشه ان شاءالله. در آیه ۲۰ سوره بقره میفرماید کلما اضاءلهم مشوا فیه و اذا اظلم علیهم قاموا . سوال اینجاست که متضاد راه رفتن ، توقف (وقفوا) است چرا در آیه قاموا استفاده شده ؟ ✅پاسخ : وعلیکم السلام قام در اینجا به معنای ایستادن محض نیست ، بلکه به معنای قیام در قام السوق است یعنی (( بازار راکد و متوقف است و خرید و فروش نیست و حرکت نیست )) وکذا در قام الماء یعنی جمد یخ زد و به معنای توقف است. علت جواز استعمال قام وقوعش در قبال مشو می باشد. گاهی قام به معنای نفق است قیام به معنای انتصاب. از موارد اضداد است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۲۷۰۷-- غزالی در ص ۱۱۵ از حذیفه نقل کرده که می گفته مطلبی که در زمان رسول خدا اگر کسی یک بار بر زبان می آورد مصداق منافق تلقی می شد ، اما امروز اشخاص روزی ده بار آن حرف منافق را بر زبان می آورد اما منافق تلقی نمی شود. سپس عراقی در پاورقی اضافه کرده این خبر در صحیح بخاری خبر ۷۱۱۳ است .و در پایان عراقی اضافه کرده که حذیفه گفته :(( در عصر رسول خدا (ص) مردم نفاق خود را مخفی می کردند اما امروز علنا نفاق خود را اعلام کنند.)) خب!! چه شد!؟ بله این شد که پس از ترور شیمیائی و شهادت رسول خدا (ص ) غلبه با منافقین بوده است. کل حرف شیعه هم همین است و غزالی هم در همین جبهه است. مسئله ۲۷۰۸-- عزالی در همان آدرس بالا نوشته به حسن بصری گفتند : امروز دیگر منافقی نیست. گفت : اگر منافقین را بردارید از تنهایی وحشت می کنید . سپس غزالی اضافه کرده : (( اگر هر منافقی دُم در می آوُرد دیگر هر جا پا میگذاشتید می دیدید پایتان روی دم یک منافق است.)) خب الحمدلله اعتراف شد و روشن شد حاصل کودتای سقیفه تسلط منافقین بود. مسئله ۲۷۰۹-- غزالی در ص ۱۱۸ اعتراف کرده که عمر معترف بوده :(( تا زمان مسلمان شدنم مفهوم اشنان ( صابون طبیعی) را نمی فهمیدم به جای شستن دست آنرا زیر پایم می کشیدم.!! این بهداشت بزرگترین عارف و مقتدای کل عرفا و غزالی است. مسئله ۲۷۱۰-- غزالی در ص ۱۱۸ نماز در حال داشتنِ کفش در پا را هم گوشزد کرده که توصیه ابن عربی هم بوده ، چون سیر الی الله با پای پیاده نمی شود. فقهی که اسرائیلیان القاء کنند بهتر از این نمی شود. مسئله ۲۷۱۱-- غزالی در ص ۱۲۰ اعتراف می کند پسر عمر جوش صوره خودش را می خراشیده و با خون آن صورت خود را آلوده می کرده و بدون شستن آن نماز می خوانده است . این فرد دشمن النظافه من الایمان مرجع کل صوفی ها است.! مسئله ۲۷۱۲-- غزالی در ص ۱۳۳ به صراحت اعتراف میکند که مالک ابن انس با کتب انبیای بنی اسرائیل ( اسرائیلیات ) در تماس بوده است . ما عرض می کنیم اگر شما کتب اسرائیلی را از دست وهابی و صوفی بگیری دیگر سرمایه ندارند .اگر چه در پوشش روایات ابوهریره ، انس ، عبدالله ابن عمر ، عبدالله ابن عمرو عاص ،عایشه ، وووو باشد. مسئله ۲۷۱۳-- غزالی در ص ۱۵۰ صحابه را مثل رسول خدا (ص) مصدر برای اخذ احکام اسلام میداند علی رغم افشای کودتای صحابه علیه اسلام توسط قرآن در آخر سوره برائت ، آخر سوره محمد ، آخر سوره جمعه و آیه ۲۵ مائده بعنوان یک جریان تاریخی مستمر و آیه ۶۳ سوره نور و کل سوره منافقین و از آیه ۸ تا ۲۰ در اول سوره بقره .در تمام آیات فوق صحابه بعنوان منحرف از اسلام معرفی شده اند و چون صحابه اعوان کودتا بودند ۱۵۰ صحابه غیر موجود ساخته بودند که علامه عسکری شناسائی فرمود. مسئله ۲۷۱۴-- در ص ۱۵۱ از ابوطلحه انصاری فرمانده داعش صفت نیروهای ویژه برای ترور امیرالمومنین در شب کودتای دوم در شورای شش نفره برای تحمیل عثمان (مطابق هدایت آیات ۶ تا ۱۰ در تواریخ ایام اول باب ۲۲ عهد عتیق تحریف شده یهود. عملا به دستور یهود منقول در ج ۱۲ شرح ابن ابی الحدید ص ۸۱.) دارد معجزه نقل می کند.!!! مسئله ۲۷۱۵-- چون در فرهنگی که رسول خدا (ص) با نقل تاریخ گسترش داده بوده هارون علیه السلام بعنوان خلیفه بر حق موسی در سفر میقات بوده و لذا نماد مستقیم و منحصر برای علی (ع) در محاورات بین مسلمین بود. یعنی هر وقت می خواستند از علی مقامی نقل کنند هارون را مطرح می کردند. غزالی جهت تحقیر خاندان وحی یک مطلب کوچه و بازاری را مستمسک قرار داده با تحقیر هارون به امیرالمومنین (ع) در ص ۱۳۳ تعریض دارد ، میگوید : تمام اهل بهشت جوان هستند و بی ریش ولی هارون دارای لحیه ای است تا نافش !!!. بعد نوشته تخصیصاً و تفضیلاً . اگر تفضیل بشود باید موسی (ع) و رسول خدا(ص) دارای ریش بلند بشوند و نه هارون (ع) و علی (ع) . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۲۷۱۶-- غزالی در ص ۱۳۵ گویا برای نخستین بار در تاریخ مسلمین جهت مشروعیت بخشی به کودتای سقیفه برای اصحاب کودتا کننده سنگ تمام گذاشت :(( والصلاه علی .....اصحابه مفاتیح الهدای و مصابیح الدجی )) اصحابی که آخرین و بالاترین سمتی که رسول خدا به آنها داد سرباز صفری بود در جیش اسامه . حالا شدند مفاتیح الهدای و مصابیح الدجی آن هم پس از اعِمال سیاست قتل عام اهلبیت.(ع). مسئله ۲۷۱۷-- در ص ۱۳۸ غزالی می خواهد برای امام سجاد هم جایگزین پیدا کند تا لقب سجاد را به او بدهد ، میگوید نقل شده که واژه سجاد لقب پسر ابن عباس بنام علی بوده است. بعلاوه همین غزالی در آینده اسم امام سجاد را مخفی می کند که به ابن شهاب زهری نوشت دین خود را بخاطر قبول نوکری برای بنی امیه فروختی. مسئله ۲۷۱۸-- غزالی کل صفحه ۱۵۴ را اختصاص داده به این که بگوید :(( پسر عمر ،زراره ابن اوفی ، ابراهیم نخعی، ابوبکر و عبدالله ابن زبیر عارفان واقعی تاریخ اسلام بوده اند .و مفهوما می رساند از آل محمد عارف نبوده است.!! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : در خصوص نظر آقای محقق داماد چه می توان گفت ؟ 👇👇 آیت‌الله محقق داماد : پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است / چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم - خبرآنلاین https://www.khabaronline.ir/news/1883987/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%B3%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D9%84%D8%B7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DA%86%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86 ✅پاسخ : در این خصوص در اینستاگرام مطلب خواهیم داشت و مشکات اهلبیت هم آنرا منتشر می کند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۲۷۱۹-- غزالی در ص ۱۵۸ می گوید :(( رسول خدا در یک نماز یک آیه را اشتباهاً نخواند)). و در ص ۱۵۹ می گوید : (( ابوبکر بخاطر عمق دانشش به خلافت انتخاب شد)) رسول خدا را تحقیر و ابوبکر را تعظیم می کند.!! در حالی که هر دو دروغ است. مسئله ۲۷۲۰-- غزالی در ص ۱۶۰ به رسول خدا با نقل دروغی اهانت می کند :(( یک روز رسول خدا(ص) در حال جنابت نماز می خوانده متوجه جنابت خود شده و نماز را شکست و رفت غسل کرد و برگشت به نماز)) !! و در همان صفحه میگوید سفیان گفته : (( پشت سر هر جنایتکاری نماز خواندن جائز است مگر پشت سر مدمن خمر ( کسی که دائماً شراب می خورد) و معلق فسق ( کسی که علنا گناه می کند) و عاق والدین)). آیا یک عارف واقعی ، رسول خدا و نماز را تحقیر می کند.؟! مسئله ۲۷۲۱-- غزالی در ص ۱۶۲ می گوید :(( مالک ابن انس می گفته وقتی در پشت سر عمر ابن عبدالعزیز خلیفه معتدل اموی در مدینه نماز خواندم احساس کردم اشبه الصلاه به صلاه رسول خدا را می خوانم.)) ! پس غزالی دارد مشروعیت می تراشد به کودتای سقیفه. مسئله ۲۷۲۲-- در ص ۱۶۳ روایت مجعول ابوهریره را نقل میکند که خدا روزهای جمعه تشریف می آورد به زمین. یعنی در صدد تبلیغ خدای تورات است. مسئله ۲۷۲۳-- غزالی در احیا العلوم فارسی ج ۱ ص ۳۹۲ از کعب الاحبار یهودی روایت نقل می کند اما از ۱۲ امام معصوم نه!!! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۲۷۲۴-- غزالی در ص ۱۶۹ اعتراف کرده پس از شهادت رسول خدا (ص) و کودتای سقیفه قصه گویان اسرائیلی آنقدر پر رو شده بر مراکز فرهنگی مسلط شدند حتی می آمدند روی سکوی بیرونی اطراف حجره عایشه آنقدر قصه می گفتند مانع کار عبادی عایشه می شدند. آخرالامر عایشه به عبدالله ابن عمر گفت این قصاّصون را از پیرامون خانه من دور کنید! عبدالله ابن عمر نیز یک چوب دستی برداشت طوری بر آن قصاص محکم زد چوب دستی اش شکست . و بیرونش کرد. اما غزالی صوفی نگفت علی (ع) کجا بود که کوچه های مدینه الرسول میدان تاخت و تاز اسرائیلیان شده بود؟! علی مشغول باغداری و کشاورزی بود. مسئله ۲۷۲۵-- غزالی در ص ۱۷۰ می گوید ( خلاصه شده ) ((کعب الاحبار (یهودی نفوذی) بود که آخرین ساعات روز جمعه را مناسب ترین ساعات برای دعا معرفی کرد! ابوهریره گفت چنین ساعتی مناسب نیست‌. کعب گفت حالت انتظار برای عبادت که هست. )) بله! قصه از این قرار است که آخرین ساعات جمعه اولین ساعات شنبه یهودیان است . و کعب الاحبار و عبدالله ابن سلام یهوی بخشی از دعای مسلمین را با دعای شبور( شیپور) یهود مخلوط کردند و شنبه را وقت عبادت و آخرین ساعات جمعه را مهیا شدن و منتظر شدن برای استقبال از شنبه معرفی کرده و آن دعا را مقدمه برای شنبه یهودی معرفی کردند و بعدها شد دعای سمات.!! مسئله ۲۷۲۶-- غزالی در ص ۱۷۱ کعب الاحبار یهودی را بعنوان معلم مسلمین معرفی می کند ، بنابر نقل کعب به مسلمین دعا کردن و صدقه دادن را یاد می دهد ، و برای مسلمین ساعت مناسب دعا تعیین می کند. اما از علی( ع) باب مدینه علم الرسول چیزی نقل نمی کند.!! پس غزالی از عناصر فرهنگی محافظت از دست آوردهای کودتای سقیفه است. منتها تحت پوشش عرفان و تصوف .. . مسئله ۲۷۲۷-- غزالی مانند ابن عربی در صفحه ۱۸۷ قبول کرده حتی بلال از رسول خدا (ص) زودتربه بهشت می رود.!!! هدف تحقیر رسول خدا و اهلبیت است. بارها گفتیم تصوف ماهیت کودتائی دارد. مسئله ۲۷۲۸-- غزالی در ص ۱۹۰ کاملا عضو فاز فرهنگی کودتا صحابه بودن خود را علنی کرده است :(( والصلاه علی اصحابه المخصوصین بالعلم والتقی)) که صفت اهلبیت است.!!! مسئله ۲۷۲۹-- غزالی در صفحه ۱۹۵ کرامت عجیبی از ابوبکر و عمر رضی الله عن المومنین نقل می کند مانند حراج کردن و بذل نمودن گاهی تمام اموال و گاهی بخشی از اموال خودشان در راه محرومان را که ساخته عبدالله پسر عمر بود. مسئله ۲۷۳۰-- غزالی در ص ۲۰۰ اعتراف می کند در وقت تبرئه عایشه در جریان افک ، رسول خدا فرمود حالا بلند شو از سر رسول خدا ( خودش منظور است) ببوس . و عایشه قبول نکرد.!! این است ایمان این قوم.!!. بله غزالی بخشی از عرفانش روی روایات عایشه تکیه دارد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مشکات اهل بیت (ع)
اصول دین اسلام ، طبق نصوص متواتره ، آن اعتقادی است که هر کافری که آنرا قبول و باور کند از کفر خارج شده مسلمان می شود و به اتفاق کل فقهای عظام ، هر کس بگوید اشهد ان لا اله الا الله و اشهد انّ محمداً رسول الله و به این گفته خود باورکند از کفر خارج شده و مسلمان می شود و عدل ، امامت و معاد زیر مجموعه اشهد ان محمداً رسول الله است و هیچ نقشی در طهارت کافر ندارند . پس عدل و امامت و معادی که رسول خدا (ص) معرفی فرموده است آن مورد قبول اسلام است ، اما امامت ، به اعتبار این که از اصول دین است فقط عقل ما قبول کند ولی خدا نصب نکرده باشد و رسول خدا معرفی نفرموده باشد ( که متاسفانه چنین جا افتاده ) امامت مورد قبول اسلام نیست. پس امامت ۱۲ معصوم با وجود این که معقول است اما منصوص بودنش رکن است و به دلیل منصوص و منصوب بودن امامتشان مورد قبول اسلام است. این اولاً و ثانیاً هیچ آیه ای و هیچ روایتی نفرموده اصول دین ۵ تا است. و ثالثاً روایات کثیره ای دلالت دارد اذان و اقامه فقط برای اعلام اصول در آغاز هر نمازی تشریع شده است و شهادت به عدل و معاد جز اذان نیست و شهادت به امامت هم تیمناً و تبرکاً و بعنوان شعار لا یزال شیعه گفته می شود. و اما فروع دین : هیچ آیه و روایتی نداریم دلالت کند فروع دین ده تا است. کل ۶۳۰۰۰ مسئله و فرع قواعد علامه و سایر کتب فقهی فروع دین است .و نه ده تا فقط. تنها صفحه رسمی آیت الله موسوی زنجانی در اینستاگرام👇 @mousavi.zanjani.ir ایتا👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : در خصوص نظر آقای محقق داماد چه می توان گفت ؟ 👇👇 آیت‌الله محقق داماد : پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است / چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم - خبرآنلاین https://www.khabaronline.ir/news/1883987/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%B3%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D9%84%D8%B7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DA%86%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86 ✅پاسخ : در این خصوص در اینستاگرام مطلب خواهیم داشت و مشکات اهلبیت هم آنرا منتشر می کند.👇👇👇👇 ➖➖➖➖ ✅پاسخ : عالم محترم مد نظر ، متفکر زمان شناس و درد آشنا هستند، کوشش می فرمایند از اسلام یک تفسیر معقول و متناسب با زمان عرضه کنند. و تا حدودی در فضای علمی موفق بوده اند و ان شاالله موفق تر نیز خواهند شد. اما آنچه به نظر قاصر حقیر درباره اقتصاد می رسد این است که --۱-- اقتصاد خُرد ، به منزله چرتکه برای محاسبه شکلها و متغیرهای سود سرمایه دار است و علم خاصی نیست. --۲-- اقتصاد کلان هم محاسبه و اجرای سیاستهای تضمین کننده ثبات وضع اجتماعی زیرسایه حرکت واحدهای اقتصادی است. 📈یعنی بررسی راهکارهای حرکت : کالا ها ، ارزشها ، اموال و دارایی موجود به نحوی که اولا :طبقات غیر سرمایه دار طوری متضرر نشوند که قیام کنند بلکه مرفه نیز بشوند. ثانیا : سرمایه دار هم سود خود را به حداکثر برساند. ثالثا : حوادث و جریانات پیرامونی داخلی و خارجی مطالعه شود تا دو مطلوب بالا تضمین شود. پس اقتصاد کلان هم علم خاص نیست فقط مطالعه برای حفظ جریان سرمایه همراه با آرامش جامعه و تضمین سود سرمایه است. 📉اما علم اقتصاد چیست؟ علمی است که ذیلا تعریف می شود: : تعریف علم اقتصاد علم اقتصاد ، علمی است که درباره بهترین راه تسخیر و استثمار مواهب و منابع طبیعی و تهیه مواد مصنوعی از مراحل اکتشاف و تجسس تا مصرف . هم از لحاظ کمّی و هم از لحاظ کیفی بحث می کند . این استثمار مواهب و منابع طبیعی ، چه به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام گیرد ، مانند درو کردن گندم و چیدن میوه ، چه به صورت غیر مستقیم و با واسطه مانند تهیه کالا از طریق مبادله غرض از آن ، از نظر حکومتی ، تحصیل مواهب و منابع طبیعی و مصنوعی سپس تخصیص آن بر انسانها است و از نظر شخصی برای خود تحصیل کننده در چهارچوب پنج اصل زیر می باشد . بدین معنا که این پنج اصل شرط صحت بهره برداری شخص از طبیعت است و در بهره برداری حکومتی این پنج شرط معتبر نیست ‌. چرا که فرض این است که هدف نهائی حکومت ، حراست از همان پنج اصل است. 1- اصل اشتراک عموم انسانها در همه اموال موجود در زمین بر مبنای «خلق لکم ما فی الارض جمیعاً» علامه طباطبائی میفرماید : هذه حقیقه قرآنیه هی اصل لاحکام و قوانین هامه فی الاسلام ... و الاصل الثابت الذی یراعی له و یتقدر به فروعه هو کون الجمیع للجمیع ... و یتفرع علی هذا الاصل الاصیل فی الاسلام فروع کثیر هامه کاحکام الانفاق و معظم احکام المعاملات و غیر ذلک و قد أیّده الله تعالی فی موارد من کتابه کقوله تعالی : خلق لکم ما فی الارض جمیعاً. 2- اصل اقتصاد و میانه روی در معیشت بر مبنای کبرای کلی اسلامی (که در روایات بسیار زیادی با عبارات مختلف وارد شده است ) کل تقصیر به مضر کل افراط له مفسد که در متن خطبه الوسیله علی (علیه السلام) در روضه کافی صفحه 21 آمده است و در نهج البلاغه قصار الحکم شماره 108 . پیام این اصل این است ، در زندگی هر نوع افراط و تفریط محکوم است. 3- اصل حضور فعلی مالکیت دولتی در اموال و اراضی خارج از تسلط مشروع اشخاص ، بر مبنای دلالت تعبیرات ائمه (علیهم السلام) در ابواب مختلف منجمله در ارتباط با تصرف بیت المال توسط خلفاء است آنجا که میفرماید: آنان اقدام به –استئثار الفی ء- کردند . اثاره به معنای بقیه است یعنی خلفا آن بخشی از اموال را که خارج از تملک اشخاص بوده که در واقع بقیه اموال طبیعی موجود در زمین است به خودشان اختصاص دادند و اهل بیت (علیهم السلام) این بقیه را به نمایندگی از همه مردم مال خودشان می دانستند ، لذا مستفاد از این تعبیر این است که هیچ توسعه ای برای مالکیت شخصی در حوزه مالکیت عمومی به وجود نمی آید مگر اینکه به همان نسبت از حوزه دیگران کم می شود. اگر چه دیگران عبارت از دولت باشد که برای مالکیت اشخاص در بین اموال دولتی هنوز حوزه مشخصی وجود ندارد و معنای مالکیت دولتی این است که «مال همه است». 4-اصل تقدم مالکیت حکومتی بر مالکیت شخصی هنگام تعارض ، این اصل بر مبنای یکی از اصول مسلم فقه اسلامی است که صلاح جامعه مقدم بر صلاح فرد است.👇
5- اصل احترام مالکیت شخصی و قداست آن در چهار چوب چهار اصل گذشته بر مبنای صراحت قرآن و حدیث ، یعنی بهره برداری شخصی هنگامی مشروع است که با مالکیت شخصی مشروع دیگر ، تعارض نداشته باشد و مشروع بودن آن هم در گرو این است که در چهار چوب چهار اصل سابق به وجود آمده باشد. 🔹در ارتباط با نحوه رعایت پنج اصل مزبور در هنگام بهره برداری شخصی از طبیعت توضیح مختصری میدهم . امّا رعایت اصل اول بدین صورت است که : بهره برداری فرد از مواهب طبیعی الهی ، باید در محدوده و چهار چوبی باشد که بر اصل اشتراک عمومی در اموال عمومی مانند معادن ، مراتع طبیعی ، رودخانه ها ، مناطق استراتژیک ، دریاها ، جنگلها ، کوهها و به طور کلی بر مقتضای – والارض وضعها للأنام – صدمه نزند یعنی اینکه : -همه زمین مال همه انسانها است- باید محفوظ بماند . 🧮نتیجه ی آن این است که بهره برداری فردی مشروط به حفظ این اصل است و إلّا مشروع نیست . این بود حاصل حاکمیت اصل اول در استثمار طبیعت توسط اشخاص و مقتضای رعایت اصل دوم این است که آن بخش از بهره برداری از طبیعت مشروع است که در مسیر مصرف مشروع باشد ، نتیجه بهره برداری از طبیعت اگر به صورت هزینه شهرهای حیوانات مانند شهرک گربه ها در انگلستان درآید ویا (ارث –سی سی –) باشد اسراف تلقی می شود و نامشروع خواهد بود . پس مالکیت دولت بر مالکیت مُسرفین حاکمیت دارد به طوری که در مرز اسراف ، آنها را متوقف میسازد و ثمره حاکمیت اصل حضور فعلی مالکیت دولتی که اصل سوم بود این است که فرد نتواند بدون احراز نظر موافق دولت در اموال موجود در خارج از تسلط مشروع اشخاص ، دخل و تصرف کند و به همین جهت باید در تصرف زمینهای آزاد ، مراتع طبیعی ، اموال بدون مالک، و بالاخره در همه چیز نظر دولت مراعات گردد ، البته باید تذکر دهم از لحاظ مصداق این اصل با اصل نخست ، خیلی به هم نزدیک است ، فقط مابه الافتراق این است که اگر کسی بهره برداری را آغاز کند تا مرحله تعارض با مرز مالکیت فعلی اشخاص ، با اصل نخست تعارض ندارد ولی حتی در آغاز بهره برداری هم طبق اصل سوم ، فرد ، محتاج نظر حاکم است اگر چه جلب نظر حاکم با عدم صدور منع تصرف از سوی ایشان احراز بشود . مقتضای رعایت اصل چهارم یعنی تقدم مالکیت دولتی بر مالکیت فردی ، هنگام تعارض این است که قدرت مثلاً مالکیت شهردار یک شهر نسبت به تصرف اراضی ساختمانهای یک شهر در جهت صلاح مردم بیشتر و مقدمتر از قدرت مالکیت مردم آن شهر است، لذا در مرحله عمل (در خیابان کشی) نظر شهرداری مقدم است و بالاخره معنای حاکمیت اصل پنجم این است که بهره برداری هر فرد مشروط به این است که با مالکیت فردی که مالکیتش در چهارچوب چهار اصل نخست ، محقق شده است تعارض نداشته باشد و طبعاً مالکیت فردی که خارج از چهارچوب اصل چهارگانه نخست باشد، محترم نیست. ♻️اجرای هر چهار اصل نخست هم وظیفه دولتی است و هم شخصی ، شاید کسی بگوید بین اصل نخست و اصل سوم و چهارم ، تناقض وجود دارد برای اینکه اولی اصل اشتراک همه را ثابت می کند و اصل سوم و چهارم ، تقدم مالکیت دولتی را . در جواب می گوئیم ، تقدم مالکیت دولتی شکل و قالب کنترل شده اشتراک عامه و تجلی خارجی آن است نه چیز دیگر . در این زمینه در بخش های آینده بحث خواهد شد. بنابر تعریف فوق ، کتبی که هزاران سال پیش درباره ی کشاورزی تدوین شده، کتب اقتصادی است. همچنین کتبی که جهت مطالعه کیفیت ترکیب بعضی از عناصر برای ابداع نوعی مواد غذائی نوشته شده و یا خواهد شد نیز اقتصادی محسوب می شود. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany