eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
854 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
مسئله ۳۰۳۵-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی رواج دادن پولی است که مقدار مطلوبیت ذاتی آن ( مانند طلا و نقره ) و یا مقدار مطلوبیت عرضی آن  یعنی قدرت حکایت آن از توان خرید مانند استکنات ( اسکناس) . تغییر نکند. و اگر در سال ۱۴۰۲ یک تن کاغذ سفید مثلاً صد میلیون تومان بوده و در سال ۱۴۰۳ دویست میلیون ، اما قدرت خرید صد میلیون در سال ۱۴۰۳ نصف قدرت خرید آن نسبت به سال ۱۴۰۲ باشد پس اقتصاددان آن کشور بجای تولید اسکناس که قیمتش نصف شده کاغذ سفید را پول کنند و پول را کاغذ سفید .! چون کاغذ سفید ارزشش دو برابر پول شده است. ملتی که ارزشان بخاطر مهر بانک مرکزی در یک سال نصف می شود. حتماً در معاملات برگردند به دوره ماقبل ((موهنجدارو )) معاملات را بصورت کالا به کالا مبادله کنند. مسئله ۳۰۳۶-- تورّم مقوله اقتصادی نبود. تورم پس از کودتای سرمایه داران در Bretton Woods (( بردتّن وودز )) علیه طلا و پول واقعی وارد فضای بحث اقتصادی شد. تورم مقوله خارج از دانش اقتصادی و ضد مفهوم اقتصاد است ،و اصدق مصادیق دزدی دولتها از توان مالی ملتها است. اگر کسی در باب اقتصاد از تورم بحث کند این یعنی بحث از حجم دزدی دولتها از ملتهای خود. و این اصلی از علم اقتصاد نیست. بله مقدار تورم میتواند یک مقوله اقتصادی هم باشد اما بعنوان مقیاس کشف حجم دزدی دولتها ، هر دولتی تورمش بیشتر دزدیش از ثروت ملت بیشتر. مسئله ۳۰۳۷-- یکی از اصول اقتصادی در اسلام ، دفاع از مستضعفین جامعه است بر مبنای آیه ۱۳۷ سوره اعراف .(( اورثنا القوم الذین یستضعفون ...)) مسئله ۳۰۳۸--یکی از اصول اقتصادی در اسلام حضور دولت در کنار متدینین مدافع مستضعفین است .و نه در کنار رانتخوران. بر مبنای  آیه شریفه ۲۸ سوره کهف. مسئله ۳۰۳۹-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی محبت قلبی و واقعی داشتن مسئولین اقتصادی نسبت به قشر محروم. بر مبنای کلام امام صادق (ع) :(( علیکم بحب المساکین المسلمین.)) ( وافی جلد ۳ ص ۲۸) مسئله ۳۰۴۰-- یکی از اصول بنیادی و قرآنی اقتصاد اسلامی رصد ،اِشراف و کنترل کامل داشتن بر تمام تحرکات سرمایه داری بهم پیوسته داخلی و بین المللی است بر مبنای آیه ۳۴ و ۳۵ سوره سباء و آیه ۲۳ سوره زخرف. و آیه ۱۰۴ مائده و آیه ۷۹ و ۷۸ یونس. و آیه ۱۵۱ شعرا. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۳۰۴۱-- یکی از اساسی ترین اصل اقتصاد اسلامی نخوردن مسئولین از دو نوع غذا در یک وعده غذا است. بر مبنای کلام و عمل  امیرالمومنین (ع) در کتاب مناقب ج ۲ ص۹۹ .(( انا لاناکل ادامین جمیعاً)) و بحار جلد ۴۲ ص ۲۷۶ مسئله ۳۰۴۲-- در صدر اسلام یکی از اصول اقتصاد اسلامی این بوده است که چون ملت فقیر بود، رهبر اسلام از نانی استفاده می کرده از شدت خشکی با دست نمی شکست به کمک دو زانو می شکستند و در داخل شیر ترشیده خیس می کردند تا قابل خوردن شود . ( کشف الغمه  ج ۱ ص۱۶۳ وبحار ج ۴۰ ص ۳۳۱). مسئله ۳۰۴۳-- در صدر اسلام رهبر اسلام از آرد گندم سرخ شده استفاده می کرده است و چون احتمال می داده کسانی بر آن چیزی اضافه کنند درب ظرف آنرا که انبان بوده می بسته است. غذایی که از مدینه به ایشان ارسال می شده است .( الغارات ج ۱ ص۸۱) مسئله ۳۰۴۴-- در صدر اسلام نان رهبر اسلام آنقدر خشک بود فقط با آب پاشیدن روی آن قابل خوردن بود. البته با مختصر نمک .( مناقب ج ۲ ص ۹۸) مسئله ۳۰۴۵-- در صدر اسلام وقتی رهبر اسلام از پالوده ای چشید و دید خیلی لذیذ است .از آن دست کشید فرمود چون رسول خدا (ع) از این قبیل غذای لذیذ نمی خوردند من هم نمی خورم .( مناقب ج ۲ ص ۹۹) مسئله ۳۰۴۶-- در خطبه نهج البلاغه هسته اصلی اقتصاد اسلامی را معرفی فرمود : (( بر علما واجب است در قبال پرخوری ستمگر و گرسنگی ستمکش ساکت ننشینند.)) ( اخذالله علی العلماء ان لایقارّوا علی کظهّ ظالم ولاسغب مظلوم.)). مسئله ۳۰۴۷-- اصل مهم دیگر اقتصاد اسلامی در نهج البلاغه :(( من آن کسانی که به حق پشت کرده ( بخور بخور راه انداخته اند) را می کوبم ، میزنم و درهم می کوبم البته اما با کسانی آنها را میزنم که رو به حق بودنشان معلوم است. و من آن کسانی که در جامعه پرچم نافرمانی بر افراشته با گردن کلفتی در مقابل عدالت ایستاده ( بخور بخور راه انداخته اند) را می کوبم منتها با کسانی آنها را می کوبم که خود مطیع حقند. ( یعنی با شمال نشینان موعظه کننده یِ جنوب نشینان گرسنه ، نمی کوبم) . ( لکن اضرب بالمقبل الی الحق المُدبرعنه، وبالسامع المطیع ، العاصی المُریب ابداً ،حتی یاتی علیّ یومی.) ( کلام ششم نهج البلاغه در پاسخ به توصیه کنندگان اجتناب از جنگ با طلحه و زبیر دو رانتخوار ستاره دار) مسئله ۳۰۴۸-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی در مناقب ابن شهراشوب ج ۲ ص ۱۰۸ آمده است :(( قنبر دو تا ظرف طلا و نقره آورد و به امیرالمومنین (ع) نشان داد و گفت :(( چون دیدم برای خودت از بیت المال هیچی کنار نمیگذاری این دو ظرف را برای خاندان شما مخفی کرده بودم ))  ابتدا امام با شمشیر تهدید کرد و سپس فرمود :(( وای بر تو! می خواهی آتش بر خانه من داخل کنی!)) سپس آنها را سی و چند قسمت کرد و فرمود داروغه های محلات آنها را در بین مردم تقسیم کنند.( ویحک لقداحببت ان تدخل بیتی ناراً؟!......). مسئله ۳۰۴۹--یکی از اصلهای اقتصاد اسلامی سرعت در توزیع بیت المال بین مستحقین است طبق نقل بحار در جلد ۴۰ ص ۳۲۱ : (( شب بیت المال رسید ، گفتند : چون شب است فردا تقسیم کنیم . امام فرمود: آیا تا فردا تضمین می کنید زنده بمانیم ؟! همین الآن برسانید به مستحقین.))  ( لاتاّخروه حتی تقسموا ). مسئله ۳۰۵۰-- یکی از اصول مهم اقتصاد اسلامی در نهج البلاغه آمده است : (( ---(جناب استاندار و امام جمعه محترم ! ) سریعا بیت المال را برگردان به مستحقین و صاحبانش .!  و الاّ به محض رسیدن دستم به تو بلائی بر سرت خواهم آورد که پیشگاه خدا عذرخواهی کار تو باشد و تو را با شمشیری خواهم زد که هر کس را با آن شمشیر زدم رهسپار جهنم شد! )) ( فاتقوالله واردد الی هولاء القوم اموالهم ، فانک ان لم تفعل ثم امکننی الله منک لاعذرن الی الله فیک، ولاضربنک بسیفی الذی ماضربت به احداً الا دخل النار.) نامه ۴۱ نهج البلاغه. ( یعنی عذر خواهی از مردم به معنای عذرخواهی از خدا نیست.) کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۳۰۵۱-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی این است : تصرف کنندگان در بیت المال و رانتخواران دولتی ، دزدی از کل ملت است ، اما دزد خانه شخصی دزد از یک نفر است. در مناقب ج ۲ ص ۱۰۸ آمده امیرالمومنین فرمود : (( رانتخواران حکومتی دزد از کل ملتند ، دزدان خانه مردم دزد از یک نفرند ، دزدان ملت بدتر از دزدان خانه مردمند .)). ( تسرق من واحد خیرمن ان تسرق من المسلمین جمیعاً). پس اگر واجب است دست دزد خانه فرد قطع شود باید دست دزد کل ملت به طریق اولی قطع شود. و اگر احیاناّ زمانی آمد شمشیر عدالت دست دزدان کلان را نمی برّد ،در این صورت باید دید چه چیزی تیغه شمشیر عدالت را کُند کرده است.؟! مسئله ۳۰۵۲-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی این است آنقدر درآمد رانتخواران دولتی را کم کنی تا در بین مردم خوار شوند، بر مبنای هشدار امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه :(( ای زیاد! اگر رانتخواری کنی طوری راه درآمدت را تنگ میکنم تا بین مردم تهیدست ، گرانبار و خوار شوی ))( لاشدّن علیک تدعک قلیل الوفر، ثقیل الظهر، ضئیل الامر والسلام) نامه بیستم. مسئله ۳۰۵۳-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی ممنوع (حرام) بودن هزینه های استقبال از مقامات از بیت المال است. بر مبنای دستور امیرالمومنین (ع) خطاباً لبنی خشنوشک در شهر الانبار . :(( نه مراسم استقبالتان را تایید می کنم، و نه هدایای شما را قبول می کنم ( مگر از باب خراج حساب کنید،) و نه غذاهائی که برای من و دولتمردان تهیه دیده اید را می پذیرم. مگر قیمت آنرا از ما بپذیرید .)) (  فلاتعودا له، واما دوابکم..... فنحسبها من خراجکم واما طعامکم... فانا نکره .....الابثمن). این اصول اقتصاد دوربین رصد باید باشد. Haj seyed ali: مسئله--۳۰۵۱-- یکی ازاصول اقتصاداسلامی این است : تصرف کنندگان دربیت المال ورانتخواران دولتی دزدی ازکل ملت است ، اما دزد خانه شخصی دزد ازیک نفر است. درمناقب ج ۲ ص ۱۰۸ آمده امیرالمومنین فرمود : (( رانتخواران حکومتی دزد ازکل ملتند ،دزدان خانه مردم دزد ازیک نفرند ،دزدان  ملت بدتر ازدزدان خانه مردمند.)) ( تسرق من واحد خیرمن ان تسرق من المسلمین جمیعاً). پس اگر واجب است دست دزد خانه فرد قطع شود باید دست دزدکل ملت به طریق اولی قطع شود. واگر احیاناّ زمانی آمد شمشیر عدالت دست دزدان کلان را نمی برّد ،دراین صورت باید دید چه چیزی تیغه شمشیر عدالت را کُند کرده است.؟! مسئله--۳۰۵۲-- یکی ازاصول اقتصاداسلامی این است آن قدر درآمد رانتخواران دولتی را کم کنی تادربین مردم خوارشوند، برمبنای هشدارامیرالمومنین (ع)  درنهج البلاغه :(( ای زیاد! اگر رانتخواری کنی طوری راه درآمدت را تنگ  می کنم تا بین مردم تهیدست ،گرانبار وخارشوی))( لاشدّن علیک تدعک قلیل الوفر،ثقیل الظهر،ضئیل الامر والسلام) نامه بیستم. مسئله--۳۰۵۳-- یکی ازاصول اقتصاد اسلامی ممنوع (حرام)  بودن هزینه های استقبال ازمقامات ازبیت المال است. برمبنای دستورامیرالمومنین(ع) خطاباً لبنی خشنوشک در شهر الانبار .:(( نه مراسم استقبالتان را تایید می کنم، ونه هدایای شما راقبول می کنم( مگر ازباب خراج حساب کنید،) ونه غذاهائی که برای من ودولتمردان تهیه دیده اید را می پذیرم.مگر قیمت آنرا ازما بپذیرید.)) (  فلاتعودا له، واما دوابکم.....فنحسبها من خراجکم واما طعامکم ....فانا نکره .....الابثمن). این اصول اقتصاد دوربین رصد بایدباشد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
24.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‏جناب دکتر قزوینی از نخبگان علمی ومذهبی خطه حقمدار ودینمدار آذربایجان .
مسئله ۳۰۵۴-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی وجوب نزدیک کردن سطح زندگی حاکم اسلامی به سطح زندگی طبقات ضعیف جامعه بر مبنای دستور مشهور و وجوبی امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه است :(( حقیقتاً خدای متعال واجب فرموده زندگی شخصی حاکم اسلامی هم سطح با زندگی طبقه ضعیف جامعه باشد تا فقر باعث نشود فقرا از کوره به در بروند و فقر را تحمل نکنند.. )) ( ان الله تعالی فرض علی ائمه الحق ،ان یقدروا انفسهم بضعفه الناس. لکیلا یتبیّغ بالفقیر فقره.) مسئله ۳۰۵۵-- یکی از اصول مدیریت و اقتصاد توجه به رمزی است که امام امیرالمومنین (ع) فرمود :(( عامل فرار مردم از علم دین بد عملی و بی عملی عالمان است .))  ( انما زّهدالناس فی طلب العلم کثره مایرون من قله من عمل بما علم.) و مصداق اتم بی عملی عالمان در میدان کسب ثروت ،و شوکت ظاهری  و رفاه اقتصادی است. آخوند رفاه طلب ، قاتل اعتبار دین است . در هر عصری آخوند قدرت طلب ، شهرت طلب ، ثروت طلب ، رفاه طلب و راحت طلب از اعظم مصائب دین و ایمان ملتها بوده و هست. و متعفن ترین جنبندگان روی زمین و حتی در جهنم هستند. خداوند شر این سارقان لباس دین را بر خودشان و مدافعین شان برگرداند. مسئله ۳۰۵۶-- یکی از بنیادی ترین و اساسی ترین اصل اقتصادی که مخصوص مکتب اهلبیت (ع) است ، وجود بزرگترین جبهه مدافع طبقات محروم متشکل از وفادارترین و شجاع ترین عالمان مکتب اهلبیت میباشد. بر مبنای کلام پر از نور امام جواد(ع). آنجا که فرمود :(( علمای بدون موضع و بی تفاوت در قبال مشکلات طبقات مختلف جامعه خائن هستند .و این میثاق خدا در قرآن با علمای دین است که امر به معروف کنند و به کارهائی امر کنند که مامورند در آن کارها دخالت کنند و نهی از منکر کنند.)) ( والعلماء فی انفسهم خانه، ان کتموا النصیحه،ان یروا تائها ضالاً لایهدونه ، اومیتاً لایحیونه. فبئس ماصنعوا. لان الله تعالی اخذ علیهم المیثاق فی الکتاب ان یامروا بالمعروف و ما امروا به وان ینهوا عما نهوا عنه...). ( کافی ج۸ ص ۵۴) مسئله ۳۰۵۷-- یکی از اصلهای مهم اقتصاد اسلامی وجود تکلیف ویژه عالمان واقعی برای مبارزه و افشاگری علیه رانتخواران هر زمان و دفاع عملی از فقرا و طبقات ضعیف جامعه بر مبنای خطبه همیشه زنده امام حسین (ع) . :(( حق ضعیفان را ضایع کردید ، ضعیفان را به دست رانتخواران حکومتی سپردید....)) ( فاما حق الضعفاء فضیعتم،... فاسلمتم الضعفاء فی ایدیهم.) ( تحف العقول ص ۱۷۲ ) طبق این موضع امام، مبارزه با رانتخواران و رسیدن به داد فقراء تکلیف فقها است. مسئله ۳۰۵۸-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی این است : علمای پیرامون سرمایه در دَرَک سوم از آتش است، و طبعا علمای دور محرومان و مدافع مستضعفان در اعلا علیین. بر مبنای کلام امام صادق(ع) :(( من العلماء من یری این یضع العلم عند ذوی الثروه والشرف ، ولایرای له فی المساکین وضعاً. فذالک فی الدرک الثالث من النار)) مسئله ۳۰۵۹-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی وجوب دخالت فقهای اسلام در جهت اجرای عدالت اقتصادی است. بر مبنای مفهوم کلام رسول خدا (ص) که فرمود :(( اگر از قرآن جز اسم باقی نماند، از اسلام جز ظاهر باقی نماند، ساختمان مساجد آباد باشد ،ولی در آنها راه درست اسلام تبیین نشود. فقهای چنین جامعه ای بدترین فقهای زیر آسمان اند ،آغاز همه فسادها از آنها سر چشمه می گیرد ، و پایان همه فسادها هم به آنها ختم می شود. :(( منهم خرجت الفتنه والیهم تعود)) .بحار جلد ۲ ص ۱۰۹. مسئله ۳۰۶۰-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی فاجعه بار تفسیر کردن اجتماع علماء و سرمایه داران در یک قطب و فقرا در قطب دیگر است. بر مبنای روایات کثیره ( ارشاد القلوب ص ۲۷۹ و تحف العقول ص ۴۲. و بحار ج ۲ ص۸۸) کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۳۰۶۱-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی سیاستمدار بودن و کلان نگر بودن حاکمان است. و اگر جامعه ای گرفتار نابسامانی اقتصادی و اجتماعی بشود ریشه اش ضعف سیاسی حاکمان است. بر مبنای :(( کلام  منسوب به امیرالمومنین (ع) : آفه الزعماء ضعف السیاسه  )). غررالحکم . مسئله ۳۰۶۲-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی و مدیریت کلان ، عدم مشروعیت دخالت غیر متخصصین در مدیریت کلان تخصصی است .بر مبنای کلام امیرالمومنین (ع) :(( لوسکت من لایعلم سقط الاختلاف)). اگر غیر متخصص ساکت شود اختلاف از بین می رود . ( بحار جلد۲ ص ۱۲۲) مسئله ۳۰۶۳-- یکی از اصول مدیریت و اقتصاد اسلامی اجتناب از دخالت دادن بیسودان در امور کلان کشوری است ،بر مبنای تفسیر امام صادق (ع) از آیه والشعرای یتبعهم الغاوون که فرمود اگر آیه می فرماید این گمراهان جامعه هستند که دنبال شعرای میروند مراد آیه از ممنوعیت تبعیت از شعرای این است که کسانی بدون وجود علمی در فضای آموزش  به تعلم و تفقه می پردازند. هم خود گمراه می شوند و هم دیگران را گمراه می کنند .( فضلّوا واضلوّا). مسئله ۳۰۶۴-- یکی از اصول مدیریت و اقتصاد کلان اسلامی باور این حقیقت است که شکست عالمان متصدی مدیریت جامعه دقیقاً شبیه شکستن کشتی است که هم خود غرق می شود و هم کل امت مسافر بسوی الله را غرق می کند .بر مبنای کلام امیرالمومنین (ع) که فرمود:(( زله العالم کانکسار السفینه تغرَق وتُغرِق.)). غررالحکم. مسئله ۳۰۶۵-- یکی از اصول مدیریتی و اقتصاد کلان اسلامی تکیه بر اصلهای قرآنی و محور قرار دادن قرآن و عدم جواز عدول از این شیوه است. بر مبنای کلام امام باقر(ع) نقلا عن امیرالمومنین (ع) : (( الا اُخبرکم بالفقیه حقاً ... من لم یترک القرآن رغبهً عنه الی غیره ....)) وسائل ج ۴ ص ۸۳۰)) مسئله ۳۰۶۶-- یکی از اصول مدیریتی کلان منجمله اقتصاد اسلامی این است که هر کس در هر رشته ای ، مدیریتی را متصدی شود در حالی که در آن رشته از او متخصص تر وجود دارد چنین مدیری هم بخدا خیانت کرده و هم به رسول خدا(ص) و هم به مسلمین : (( من تقدم علی المسلمین و هو یرای ان فیهم من هو افضل منه فقد خان الله و رسوله والمسلمین.))  ( الغدیر ج ۸ ص ۲۹۱) مسئله ۳۰۶۷-- یکی از اصول مدیریتی ، خاصه در شاخه اقتصاد که شاخه اصلی اثرگذار بر طبقات مختلف مخصوصاً طبقه محروم می باشد این است که ناشایسته محوری ، و یا عدول از شایسته محوری ، بی توجهی بر تخصص ،امری است که باعث می شود عامل آن ، تابع آن ، محب آن ،  مُجالس آن مجموعه و شریک این حرکت غیر متکی بر تخصص از مصادیق شرار خلق الله محسوب شوند بنا بر حدیث رسول خدا (ص)  در مکارم الاخلاق ص۵۲۷. مسئله ۳۰۶۸-- یکی از اصول مدیریتی کلان منجمله اقتصاد این است که در هر شاخه از مدیریت کلان افراد غیر متخصص وارد شود ،هرگز مردم تابع این مدیریت معکوس روی آرامش و آسایش نخواهد دید و همواره در حالت بحران و عدم ثبات خواهند بود. بر مبنای کلام رسول خدا (ص) (( من امَّ قوماً وفیهم من هو اعلم منه وافقه ،لم یزل امرهم الی سفال الی یوم القیامه.)) ( ثواب الاعمال ص ۲۴۶). مسئله ۳۰۶۹-- یکی از اساسی ترین اصل اقتصادی و مدیریتی این است که مدیر و رئیس سه قشر را باید در زیر رصد داشته باشند و اگر کنترل شدنی نیستند حتماً زندانی کنند : اول : عالمان فاسق (که دین مردم را به خطر می اندازند) . دوم : پزشکان قلابی ( که جان مردم را به خطر می اندازند) . سوم : قشر و صنف متصدی حمل و نقل کشوری که کالای مردم را بدون بیمه جابجا می کنند .( که مال مردم را به خطر می اندازند) . بر مبنای کلام امیرالمومنین(ع).(( یجب علی الامام ان یحبس الفساق من العلماء، والجهاّل من الاطباّء . والمفالیس من الاکریاء .) تهذیب ج۶ ص ۳۱۹. مسئله ۳۰۷۰-- اصل دیگر از اصول مدیریت و اقتصاد کلان این است که نخبگان جامعه ، مردم را از این خطر آگاه کنند که اگر کسی گفت :(( انا رئیسکم)) من رئیس شما مردم هستم. در حالی که برای آن مقام متخصص تر از او هست. مردم بدانند ، دیگر خدای متعال بر چهره او نگاه نمی کند. و این مدیریت چه در اقتصاد چه در شاخه های دیگر مورد تایید اسلام نیست. بر مبنای کلام رسول خدا (ص) در تحف العقول ص ۳۶ مسئله ۳۰۷۱-- اصل دیگر در اقتصاد و غیر اقتصاد: در هیچ شرایطی نباید بین مدیران و خدای متعال ، عالم دنیا طلب و رانتخوار واسطه باشد، بر مبنای حدیث رسول خدا (ص) که فرمود :(( خدای متعال به حضرت داود وحی کرد مبادا بین من و شما عالم دنیا طلب و رانتخوار واسطه باشد که باعث قطع ارتباط مان خواهد شد.)) لاتجعل بینی و بینک عالماً مفتوناً بالدنیا، فیصدک عن طریق محبتی)) کافی ج ۱ ص۴۶ کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjan
مسئله ۳۰۷۲-- اصل دیگر اقتصاد اسلامی. امام صادق (ع) فرمودند :(( فقر جامعه، محتاج شدن مردم، گرسنگی مردم ، لخت ماندن خانواده های محروم ، همه ناشی از عدم اشراف مدیریت بر سرمایه داران و عدم سازماندهی و تسلط بر آنها است.)) ( ان الناس ما افتقروا، ولا احتاجوا ، ولاجاعوا، ولاعروا الاّ بذنوب الاغنیاء.)  وسائل ج ۴ ص۶ کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۳۰۷۳-- طبق تعریفی که امام صادق (ع) از امامت و رهبری در مکتب اهلبیت دارند باید درخت حکومت اسلامی ۷ تا بار دهد ، اگر نداد این درخت حکومت کاشت اهلبیت نیست : اول : پیشگیری از خونریزیها . دوم : تبدیل منازعات بین مردم به صلح . سوم : تبدیل پریشانیهای موجود (با هر منشائی) به آرامش و آسایش خاطر. چهارم : تبدیل نابسامانیها به نظم و نظام و تقسیم کار. پنجم : ایجاد توان اقتصادی در خانوادهائی که توان خرید لباس مطلوب ندارند. ششم : تزریق توان اقتصادی به خانوادهائی که توان تامین خوراک لازم را ندارند. هفتم : تامین امنیت مناطقی که احساس امنیت نمی کنند . ( کافی ج ۱ ص ۳۱۴) مسئله ۳۰۷۴-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی این است :(( اگر بدهکاریِ فردی ، واقعی باشد. یعنی ناشی از نبودن شرایط تامین مال باشد ،و توان پرداخت آن بدهی را واقعاً  نداشته باشد و مشکل خود را به حکومت برساند ، و بر حکومت ثابت شود، حقیقتاً این فرد قادر به پرداخت آن بدهی نیست ، تکلیف پرداخت آن عندالله به حکومت منتقل می شود.)) بنابر کلام منسوب به رسول خدا (ص) ( تفسیر قمی ج ۱ ص۹۴ و مستدرک ج ۱۳ ص ۴۰۰) مسئله ۳۰۷۵-- تامین مالی افراد از کارافتاده بر بیت المال و بیمه اللهی است بر مبنای کلام و دستور امیرالمومنین (ع) منقول در وسائل ج ۱۱ ص ۴۹. توجه ! چون تمام جنبه های رجالی و فقهی این مباحث در کتب سنتی فقهی مانند اجاره ، بیع ، شرکت و صلح خواهد آمد فعلا به آن نمی پردازیم. مسئله ۳۰۷۶-- تمام دیون غیر قابل پرداخت محرومین و افراد غیر قادر بر پرداخت ، بر بیت المال است. به جز مهریه خانمها ، بر مبنای کلام امام صادق (ع) ( وسائل جلد ۱۵ ص۲۲) ( ان الامام یقضی عن المومنین الدیون ، ماخلا مهور النساء.) باز استدراکاً اضافه کنم مسائلی که بدانیم در بحث فقهی در آینده نمی توانیم با استدلال ثابت کنیم کبرای کلی اش را در بخش اقتصاد نمی آوریم. پس این مسائل در آینده دارای پشتوانه اصولی فقهی ، رجالی خواهد بود. مثلاً همین مسئله پشتوانه مفصلی دارد مانند روایات کافی ج ۱ ص ۴۰۶  و ص ۴۰۷ و ج ۷ ص ۱۶۸ و مخصوصاً تفسیر عیاشی ج ۲ ص۲۸۸ و ص ۱۵۵. و امالی مفید ص ۱۱۱و ۱۱۰ و بحار ج ۲ ص۲۶۴ و۲۶۳ و ۳۰۹ و قرب الاسناد ص ۱۹۷ وووو کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم اعمالتان مقبول درگاه حق تعالی باشه انشاءالله نظر استاد زنجانی در مورد اعتبار لوح عین علی و همچنین شرف الشمس که برای هر کدام خواص زیادی آورده آمد چیست؟ با تشکر ✅پاسخ : علیکم السلام . هر چه در کتاب جامع الفواید ارومیه ای آمده بی سند است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم ، طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق یکی از باستان شناسان مصری به یکی از دوستان داروساز ما گفته که در تاریخ مصر شخصی به اسم یوسف و توصیفاتی که در قرآن در مورد حضرت یوسف آمده اصلا وجود نداشته، و این حرف باعث تردید این رفیقمون در صحت قرآن شده، حال سوال بنده از محضر استاد بزرگوار این است برای اثبات وجود حضرت یوسف چه کتابهای تاریخی و آثار باستانی را به ایشان معرفی کنم؟؟ ✅پاسخ : وعلیکم السلام در تورات تنها فصل تحریف نشده و یا کمتر تحریف شده سوره یوسف است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
مسئله ۳۰۷۷-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی این است که حکومت حق ندارد ، سیاستی را در پیش گیرد که باعث شود ملت بخاطر سیاستهای دولت ضرر و زیان ببیند و فقر مالی و شکست اقتصادی ببیند و نیروهای مسلح بخاطر آمادگی رزمی در مرزها گرفتار دائمی شوند و باعث شود نسل امت من قطع شود. و فقر اقتصادی باعث شود ملت کفر بورزد و عاصی شده به دین خدا و به ارزشهای اسلام بد بگوید ، بر مبنای کلام رسول خدا (ص) :(( فلم یضربهم فیذلهم ولم یُفقرهم فیکفرهم ،و لم یخبزهم فی بعوثهم فیقطع نسل امتی )) امام صادق (ع) این روایت را از رسول خدا (ص) نقل می کند سپس می فرماید :(( این تنها کلامی بود که رسول خدا فرمود سپس از دنیا رفت.)) کافی ج ۱ ص۴۰۶ مسئله ۳۰۷۸-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی وجوب تامین خسارات ملت توسط دولت است ،خساراتیکه ناشی از سیاست دولت باشد. بر مبنای عمل امیرالمومنین (ع) در جنگ جمل که دیه جنین و مادر جنین را از بیت المال پرداخت ، چون در حین شکست لشکر عایشه آن زن ترسیده و سقط کرده و مرده بود . ( تهذیب ج ۱۰ ص ۲۰۲ و۲۰۳) مسئله ۳۰۷۹-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی وجوب تامین دیه افرادی است که در ازدحام جمعه و عرفه و یا روی پل زیر دست و پا مرده باشند. بر مبنای کلام امیرالمومنین (ع) ( تهذیب ج ۱۰ ص ۲۰۱) مسئله ۳۰۸۰-- یکی از اصول اقتصاد اسلامی تامین دیه کسانی است که زیر سایه خطای قاضی بیجا قصاص شده اند. بر مبنای کلام امام باقر( ع) ( تهذیب ج ۱۰ ص ۲۰۳) کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany