بود ابتدا قدر آنرا به رسول خدا(ص) تسلیم کرده است و آدرس محل شهادت و دفن امام حسین (ع)را تقدیم کرد و با اشاره به این خبر آسمانی بود که در جنگ صفین امیر الموءمنین (ع) درحین عبور از کربلا آهیغ کشید و سپس فرمود آری این جاست محل استقرار لشکرشان . و ما در متون روایی داریم که شخصی از امام صادق (ع) برای سفر به سیبری جهت خرید پوست حیوانات مشورت خواست و سوال کرد در آنجا خاک کم است برای تیمم چکار کنم امام فرمود از عراق و حجاز فاصله نگیرید. نتیجه نهایی این که عراق قبل از همه چیز سرمایه خود اسلام است آن هم فقط اسلام به تفسیر اهلبیت (ع) . و مال مسلمین بدون مدیریت و اشراف اهلبیت نیست . و سرمایه خاص اهلبیت است . وصّف المال بین کل اراضی در جهان است. که خاص امام (ع)است.
را مطالعه فرمایید تا زمینه ذهنی فراهم شود برای بحث درباره اینکه کل علمای رجال و حتی فقهاء شیعه درتحلیل وثاقت راویانی مانند سکونی یک بار هم که شده نفرموده اند آیا فلان مطلب را امام صادق در عراق و حیره فرموده و یا در مدینه . و آیا فلان راوی در عراق سوال کرده و یا در مدینه ؟
آیا مثلا سکونی قاضی کوفه بوده و یا مدینه ؟ و اگر با این دید سیاسی نگاه می کردند بخشی از شخصیت سکونی مشخص می شد. انشالله توضیح خواهد آمد.
این یک نکته مهم و اما مطلب اول: طبق یک محاسبه ابتدائی بیش 88 درصد روایات سکونی را حسین ابن یزید نوفلی نقل کرده که احدی از رجالیون جرئت نکرده با قاطعیت و ثاقت او را ثابت کند. و روایاتی که حاجی نوری از سکونی نقل کرده دال برشیعه بودن او( مانند معذب بودن مخالفین،) درحد مظنون ساخته حسین ابن یزید نوفلی است که متهم به غلو هم بوده .پس اعتبار روایات سکونی تابعی از اعتبار نوفلی است که وثاقت ندارد پس اعتبار ندارد. و این (عدم وثاقت نوفلی درکلام رجالیون) امرقطعی است چون نتیجه تابع پایه" اخّس" مقدمات است. مطلب دوم: علت عمل اصحاب به بخشی از روایات سکونی بخاطر ورود همین روایات از طریق غیر سکونی است مانند عمل به روایات سهل ابن زیاد است. که 95 درصد آن از طرق معتبر دیگر هم نقل شده است. و همه می دانیم سهل ابن زیاد صددرصد ضعیف است . پس اخباریون طبق مبنایشان (که عبارت بوده به هرخبر عمل کنیم) به روایات سکونی عمل میکنند و اصولیون بخاطر ملاحظه ورود کثیری از روایات سکونی ازطرق متعدد دیگر عمل می کنند. و نه بخاطر شیعه بودن و نه بخاطر ثبوت کامل وثاقت او (اگر چه بعضی ها وثاقت او را هم استنباط هم کرده اند.)
مطلب سوم : بین کل روات احدی نیست که بخاطر حضور او درمحفل علمی امام صادق (ع)، امام جرئت نکند فتوای دهد و فقط مجبور است خود را بعنوان راوی روایات رسول خدا(ص) معرفی فرماید . جز سکونی.
مطلب چهارم: او قاضی حکومتی حاکم جایر بوده و قراین نشان می دهد خودش هم درعراق بوده و سوالات او از امام هم در زمان حضور دو ساله امام صادق درعراق بوده و حکومت او را بعنوان نفوذی پیش امام می فرستاده جهت کنترل فتاوای امام ، و امام هم چون مطلع از جاسوسی او بوده روایات رسول خدا را نقل می فرموده است .
مطلب پنجم: کتاب سکونی علی الظاهر دوتا بوده یکی تفسیر بوده و دیگری نوادر. که دراختیار نوفلی بوده احتمال قوی این است که کار نوفلی کار مشکوکی است چون هیچ دلیلی و یا شاهدی بر. صحت نقلهای نوفلی نیست .
مطلب ششم : آن روایت منسوب به امام صادق که (اگردرحادثه ای ازطرق شیعه حدیث نبود به روایات اهل سنت ازعلی (ع) درآن خصوص عمل کنید.) بهیچ وجه در متون اصلی روائی شیعه نیست. و قرائن نشان می دهد برای تزریق روایات اهل سنت به فضای شیعه جعل شده است.
مطلب ششم: جریان سکونی سیاسی امنیتی بوده وعلمای رجال ما نه سیاسی بوده اند و نه امنیتی .وتحلیلشان برای یک پژوهشگر قانع کننده نیست . و نقش نوفلی در نشر روایت از سکونی زیر سوال است
نتیجه :
( 1) سکونی قاضی شهرموصل بوده
( 2) امام درعراق بوده
( 3) امام برای خنثی کردن شیوه ابوحنیفه درعراق و برای القای این معنی که وظیفه مفتی نقل قول رسول خدا است ونه قیاس
در99درصد روایات درحضور سکونی جاسوس قال رسول الله گفته. (4)روایات منقول ازسکونی درملعون ومعذب بودن سنی ها درحد مظنون ساخته نوفلی غالی غیر موثق است. ودلیل تشیع سکونی نیست.
(5)واین شیوه امام صادق هم مورد استقبال سنی ها واقع شد وهم زمینه نشر روایات سکونی درفضای شیعه رافراهم کرد.
(6) وحضور سکونی قاضی حکومتی موصل عراق در مدینه در محضر امام آن هم درحدی که قریب به 1200 آنرا سکونی یادداشت کرده باشد وحکومت هم روی سکونی حساس نشود عادتا ممکن نیست بلی او نفوذی و جاسوس بوده و حضورش هم با زمینه سازی دولت بوده و امام هم با قال رسول الله گفتن خطر را رفع کرده است. تمام.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : با وجود اینکه جنس به قرض داده شده من در دست گیرنده قرض موجود است آنرا به من بر نمی گرداند بجای آن از جنس دیگر می دهد. در کتب فقهی هم فرموده اند ایشان چنین حقی را دارد. چه بکنم ؟
✅پاسخ: قبول دارم در لمعه هم خوانده بودیم که فرموده 《وان کره المقرض 》 یعنی شما راضی نباشید هم او حق دارد از جنسی بدهد که عرفا مثل آن است و نه عین آن! اما چون مسئله ماهیت اقتصادی دارد لذا در فقه به درستی تحلیل نشده است و مسئله دارای شقوقی است. در فضای پول و اعتباریات اگر بجای ریال گرفته شده موجود دلار بدهد صحیح نیست و اگر در قرض کالاها بجای گندم سفید به قرض داده شدهِ موجود ، گندم قرمز بدهد صحیح نیست، این ندای وجدان عرف است که می گوید جنس خودم را برگردان.! چون در عرف قرض یعنی گرفتن چیزی که همان چیز در صورت بقا باید برگردد. و اگر باقی نبود مثل آنرا برگرداند. انتقال حق از عین بذمه در فتوای فقهای عظام با وجود عین ، مورد قبول عرف نیست.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال
از لحظه ای که صاحب مال ، مال خود را بمن بعنوان قرض داد و رفت هیچ خبری ازش نیست، هر روز که زمان می گذرد احتمال بازگشت اش ضعیف تر می شود ، حالا من به چه کسی برگردانم ؟
✅پاسخ :در مسئله سه قول هست و ظاهرا قول چهارم درست باشد و آن اینکه که شرایط ،محیط ،اشخاص، حجم بدهی، فرق می کند . لذا در شرایطی باید به حاکم شرع داد ،در شرایطی ، باید نگهداشت تا پیدا شود ولو دیر باشد. گاهی باید از ناحیه صاحب پول صدقه داد ، مانده به اینکه بدهکار کدام را به مصلحت طلبکار تشخیص دهد. حکم تابعی از احتمال رسیدن به صاحبش است. لذا شما ببینید کدام طریق مناسب شرایط شما است.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام خدمت استاد معظم
شما چه کتب عرفانی و چه مکتب عرفانی را که متاثر از اهل بیت (علیهم السلام) و مورد تایید اهل بیت (علیه السلام) باشد را پیشنهاد میکنید؟
پاسخ :
سلام علیکم صحیفه سجادیه،
خطبه متقین نهج البلاغه و
توحید والحجه اصول کافی.
وقصص العلماء
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام خدمت استاد معظم
آیا شرایط کنونی تا اربعین ادامه پیدا کند صحیح است که مانع برنامه ی اربعین شوند؟
چرا که در حدیثی در کتاب ثواب الاعمال داریم که ((لَا تَدَعْهُ لِخَوْفٍ مِنْ أَحَدٍ فَمَنْ تَرَكَهُ لِخَوْفٍ رَأَى مِنَ الْحَسْرَةِ مَا يَتَمَنَّى أَنَّ قَبْرَهُ كَانَ بِيَدِهِ! أَمَا تُحِبُّ أَنْ يَرَى اللَّهُ شَخْصَكَ وَ سَوَادَكَ مِمَّنْ يَدْعُو لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص؟ أَمَا تُحِبُّ أَنْ تَكُونَ غَداً مِمَّنْ تُصَافِحُهُ الْمَلَائِكَة؟ ُ أَ مَا تُحِبُّ أَنْ تَكُونَ غَداً فِيمَنْ رَأَى وَ لَيْسَ عَلَيْهِ ذَنْبٌ فَتُتْبَعَ؟ أَمَا تُحِبُّ أَنْ تَكُونَ غَداً فِيمَنْ يُصَافِحُ رَسُولَ اللَّهِ ص؛ ثواب الاعمال/ص96))
پاسخ :
سلام علیک واژه احد فقط به واحد انسان اطلاق می شود ولی کرونا مصداق احد نیست . خطر اساسی ، عمومی شدن آن بیماری است.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
Seyed:
سلام علیکم.
دوسوال خدمت آقای موسوی زنجانی دارم.
۱.یک سر مطالعاتی حدیثی ورجالی می خواستم که اگر میشه شما معرفی کنید؟
۲.باتوجه به اینکه علمای بزرگی مثل ملاصدرا وفیض کاشانی و مرحوم امام خمینی ومرحوم علامه طباطبایی وآیت الله خامنه ایی وآیت الله جوادی آملی وحسن زاده آملی و..به شدت ابن عربی رو تایید می کنند شما چه توجیهی داریند آیا این بزرگان کتب ابن عربی رو مطالعه نکردند و به اسراییلی بودن اون پی نبردند در صورتی که برعکس این قضیه وجود دارد وتعابیر بلندی در وصف ابن عربی ومکتب او گفته شده است؟
پاسخ :
سلام علیکم اعاظم ما فرصت ریشه یابی منابع ابن عربی را نداشته اند و بنده 510 و یا 505 منبع ابن عربی را در 150 منبع دست اول اهل سنت ریشه یابی کرده ام که سر از اسرائیلیات در آورده . 90 درصد آنرا در 82 ساعت برنامه زنده و ضبط شده از طریق شبکه های ماهواره ای به سراسر جهان مستندا منتشرکرده ام. هیچ امر پشت پرده ای وجود ندارد. بزرگان ما فرصت تعقیب منابع اسرائیلی را نداشته اند و تمام عرایض بنده در یوتیوب موجود است . باید حقیقت و واقعیت حاضر را قبول کنیم که همه اعاظم مذکور در بالا قدس الله اسرارهم الشریفه در بُعد تتبع در حد لازم کار نکرده بودند . حقیر با شیوه خاصی به اخبار فریقین در حدی اشراف دارد که جمع آن اعاظم به یک پنجم آن اشراف نداشته اند و شاهد صدق این ادعا نزدیک به 3000ساعت برنامه های منتشره در ماهواره های الزهرا ، سحر ، اهلبیت ، امام حسین ، ثامن تی وی ، امام حسین 3《 انگلیسی》، مرجعیت ، و در تلویزیونها داخلی : سبلان : اشراق و رادیو رشت می باشد . مِن باب مثال آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه در ذیل آیه شریفه 54 سوره نساء یهود را از مصادیق آل ابراهیم مذکور در این آیه معرفی فرموده در حالی که حقیر 28 روایت غیر مکرر آورده که اهلبیت می فرمایند مصداق این آیه فقط اهلبیت(ع) است.
اما پاسخ سوال اول :در ارتباط با رجال تمام آثار آیت الله شبیری زنجانی و در ارتباط با حدیث و تاریخ ، حدود 3000 ساعت برنامه های بنده در یوتیوب که از شبکه های ماهوره ای پخش شده است که ظاهرا و تخمینا از 4000 منبع اهل سنت و شیعه استخراج شده است.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام محضر استاد معظم
نظر شما در مورد قمه زنی چیست؟
برخی مراجع قمه زنی را بدعت میدنند آیا این نظر صحیح می باشد؟
بعضی مراجع که قمه زنی را مستحب میدانند به تعدادی روایاتی استناد میکنند آیا سند روایات که به آن استناد میکنند صحیح می باشد؟
پاسخ :
سلام علیکم چه در عزاداری چه در سائر اعمال فقط در چهار چوب عمل و رفتار و شیوه اهلبیت(ع) حرکت کنیم و بی اعتنائی به چهار چوب تعیین شده از سوی اهلبیت و خروج از زیّ اهلبیت قطعا جایز نیست.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام محضر استاد معظم
سند حدیث شریف که امام صادق(علیه السلام)
در مورد جغد فرموده اند چگونه است (([كامل الزيارات] عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عُمَرَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْمِيثَمِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا يَعْقُوبُ رَأَيْتَ بُومَةً قَطُّ تَنَفَّسُ بِالنَّهَارِ فَقَالَ لَا قَالَ وَ تَدْرِي لِمَ ذَلِكَ قَالَ لَا قَالَ لِأَنَّهَا تَظَلُّ يَوْمَهَا صَائِمَةً فَإِذَا جَنَّهَا اللَّيْلُ أَفْطَرَتْ عَلَى مَا رُزِقَتْ ثُمَّ لَمْ تَزَلْ تَرَنَّمُ عَلَى الْحُسَيْنِ حَتَّى تُصْبِح( بحار الانوار،ج45،ص214))
پاسخ :
سلام علیک بنده در قم نیستم تا به سند روایت فوق مراجعه کنم اما راجع به عزاداری پرندگان در سالهای 1383 و یا 1384 در شهر اردبیل در منطقه جَجِین در روز تاسوعا در حین مطالعه کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی کبوتر سه رنگی از طریق درب فرعی مشرف به حیاط کوچک در طبقه سوم وارد آشپزخانه شد در حالی که تمام اعضای خانواده حضور داشتند بنده بلند شدم کبوتر را بیرون کردم برگشتم برای ادامه مطالعه ی کتاب همین که سطر رها شده قبلی را شروع کردم مطالعه کنم دیدم مطلب این است اگر کبوتر خوش رنگی وارد حیات شما شد به آن احترام کنید که او روزهای عزا بر حسین (ع) عزاداری می کند . بنده با دیدن این عبارت به اهل خانه هشدار دادم که این کبوتر ، کبوتر خاصی است اگر بازگشت برای آن غذا حاضر کنید بچه ها دوربین فیلم برداری آماده کردند و صبر کردیم با فاصله حدود یک دقیقه بازگشت و مدت حدود دو دقیقه از غذا خوردن آن فیلم برداری کردیم و شروع کردیم به گریه کردن و مدتها آن فیلم را به نمایش می گذاشتیم. و این حقیقتی بود که از عزاداری پرندگان دیدیم .
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : در پاسخ به سوال مربوط به ابن عربی که با وجود اینکه عده ای از بزرگان نام برده شده در حال حیات بوده اند ولی شما با عبارت قدس الله انفاسهم به آنها احترام گذاشتید که مخصوص اشخاص متوفا است ! چرا!
✅ پاسخ: نظر حقیر به متوفاها بوده چون بزرگان زنده هنوز فرصت دارند دستور دهند تا تتبع گسترده تری صورت گیرد. لذا نمی توان درباره زنده داوری نهایی کرد. اگر چه با توجه به متن کتبِ حضرت آیت الله حسن زاده آملی حفظه الله و ادام الله ظله ایشان ذوقی برای تتبع ندارند و بیشتر در مقام کشف و شهود هستند.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم وقت بخیر
نظر حاج آقای موسوی رو در مورد کتاب عبقات الانوار علامه میر حامد حسین هندی (رح) میخواستم؟؟؟
آیا قوی ترین کتاب در باب امامت کبری است؟؟؟
پاسخ :
سلام علیکم این عبقات الانوار نابغه هندی بود که خمیر مایه اولیه الغدیر شد و از عصر خود تاکنون غنی ترین کتاب در موضوع امامت بوده لکن مجموعه از اسرار تاریخی در این موضوع مانده بود که یکی از طلاب زنجان تدوین کرده که حدود پنج برابر آن است.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : اخیرا چهره هائی برای امثال عناصر رانتخوار نفوذ کرده در مراکز عدلیه و قضائیه فرصت برای توبه را مطرح کرده اند شما چه برداشتی دارید ؟
✅پاسخ : افراد دارند موضع خودشان را در قبال رانتخواران و ویران کنندگان ایران با زبان خودشان روشن می کنند. مردم این ها را باید زیر نظر بگیرند. این فرصت بسیار طلائی است برای شناسایی میدان دهندگان به غارتگران عثمانی و مروانی که امروز موضع مخالف می گیرند و توبه را برای فراری دادن فاسدین و مفسدین کشور به افکار عمومی القاء می کنند. این رانتخواران داخل قوه قضائیه سنگ زیرین آسیاب غارت حاصل خون شهدا هستند . اگر درباره هر کسی تخفیف قوه قضائیه قابل قبول جامعه عصبانی امروز ما باشد ، باید توجه کند تخفیف به این قبیل غارتگران ، زمینه سازِ بر باد رفتنِ اعتبارِ قوهِ قضائیه است. قافله قوه قضائیه نه تنها نباید توقف کند بلکه کُند شدن حرکت آن هم سَمِّ مهلک است . در شرایط حاضر بقای همه حاصل انقلاب تابعی از سرعت حرکت قوه قضائیه است. یا مفسدین قلع و قمع شوند و الا مصلحین توسط مخالفین قلع و قمع خواهند شد . چاره نداریم مگر اینکه همه تشویق کنند تا مفسدین قلع و قمع شوند.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
خدمت جناب موسوی زنجانی
سلام
محی الدین ابن عربی کدام آیه را ردّ کرده است که شما چنین مطلبی را مطرح کرده اید؟!
پاسخ: با سلام زیاد است منجمله آیه 40 سوره والذاریات《فتولی برکنه .... فنبذناهم فی الیمّ و هو ملیم.》در این آیه فرعون بخاطر کفرش بعنوان انسان مستحق ملامت معرفی شده ولی ابن عربی فرعون را در آخرین ساعت عمر او مومن معرفی کرده و در حدی این مطلب را جا انداخته که بنده در جلسات خصوصی از زبان بعضی از صوفی ها در آوردم که اوج عرفان را در این می بینند که عارف بتواند مدفوع فرعون را بخورد.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit