eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
859 ویدیو
44 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز و روزه میت سوال : مشهور بین فقها این است که فرموده اند پس از مرگ پدر، قضای روزه او برعهده پسر ارشد (درقیدحیات)، می باشد، حسب شنیده ها مطلع شدم که حضرتعالی نظر دیگری دارید، اگر امکان دارد توضیح بفرمایید. پاسخ : آنچه از روایات استفاده می شود دال بر این است که اساساً مسئله اصلی، بحث قضای نماز و روزه ی «میت» است ، چه میت پدر باشد چه غیر پدر(عمو، دایی، برادر زاده و همسر و فرزند و...). پدر فقط یکی از مصادیق مسئله مورد بحث است. هر کس به جهت ارث، به متوفی نزدیک تر است، نماز و روزه ی قضای متوفی، بر عهده اوست و در صورت تعدد وارثین یک طبقه، تکلیف متوجه فرد بزرگتر خواهد بود. چنانچه وراث از یک طبقه ، مرکب از زن و مرد باشند، با وجود مرد ها ، تکلیف متوجه زن ها نخواهد شد؛ مگر اینکه کل وراث آن طبقه، زن باشند که در اینصورت آنکه بزرگتر است نماز و روزه قضا، بر عهده او خواهد بود. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
نماز و روزه قطب نشینان سؤال: در عروه کتاب صوم، باب 12، مسئله 10 درخصوص نماز و روزه قطب‌نشینان 4 فتوا احتمال داده است: 1- تبعیت از نقاط متعارف 2- سقوط تکلیف نماز و روزه 3- سقوط روزه و 17 رکعت نماز در طول 6 ماه 4- تبعیت از وطن اصلی. آقای خوئی در این خصوص فرموده اند که به مناطق معتدل مهاجرت کند. و طبق نظر آقای شبیری در تقریرات صوم،‌ جلد 6، صفحه 191 می تواند از هر نقطه ای تبعیت کند. به نظر شما کدام صحیح است؟   پاسخ: هیچکدام. باید تابع درجه عرضی جغرافیایی خود باشد، اما در آن نقطه ای که در تیرماه حداقل شب را دارند و در دی ماه حداقل روز را دارند. و در این امر جای تردید و بحث نیست. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
استاد سلام مسئله اختصاص پسر بزرگ به ارث ویژه یعنی اینکه شمشیر ، انگشتر، لباس ، مرکب پدر به پسر بزرگ می رسد و شما رد کردید مطلب مهمی است و توضیح بیشتر نیاز دارد. ✅پاسخ: سلام علیکم اولا: قاعده این است و این بوده که پسر بزرگ و خود پدر بیشتر حق فرزندان کوچک را مد نظر داشته باشند اما بالعکس در این مسئله ، بهترین ارثیه را پسر بزرگ به خودش اختصاص می دهد و خبری از مراعات حال وراّث ضعیف نیست و نوعی ضعیف کشی است. ثانیا: طبق این حکم حبوه ، اگر تمام ارثیه و ماترک عبارت از مصادیق حبوه باشد بعلاوه یک فرش ، و وارثین هم ده نفر پسر باشند باید مطابق این روایات و فتاوای ، پسر بزرگ اسب ، لباس ، شمشیر ، جهاز شتر و انگشتر و تسبیح پدر و یک دهم فرش را ببرد و 9 یتیم و صغیر باقی مانده هر کدام بجرم صغیر بودن فقط یک دهم قالی را ببرد . این ظلم نیست جناب ؟! پسر بزرگ باید مواظب حال فرزندان کوچک باشد که قادر به کار نیستند و خود او که تمام حیل تولید را بلد است !! نه این که خودش به تنهائی 50 درصد اموال را ببرد و ایتام صغیر را بخدا بسپارد . اگر این تقسیم ظلم نیست پس ظلم چیست!؟ ثالثا : ربعی ابن عبدالله که در قالب شیعه رابط سنی ها بوده بطوری که هم شیعه او را قبول کرده و هم اهل سنت بر سرش قسم می خورده اند در یک روایت ارث غلامین در سوره کهف را طلا معرفی کرده در روایت دیگر غیر طلا . آیا این تناقض دلیل کذب بودن اصل روایت نیست که یکدیگر را تکذیب می کنند؟! رابعا : در روایت علی ابن اسباط می گوید امام رضا(ع) فرمود کنز در بحث غلامین در سوره کهف به پسر بزرگ رسید اما قرآن می فرماید به هر دو میرسید . این هم کذب این روایت . خامسا : در یک روایت ربعی زره پدر هم جزء حبوه است و در روایت دیگرش نیامده و باز در یکی کتب پدر هم آمده در دیگری نیامده و در یکی رحله و راحله آمده در دیگری نیامده ! این اختلاف متن آیا موجب ضعف روایت نیست؟! سادسا : قرآن کریم تصریح کرده ارث یک گنج بوده روایت می گوید نصیحت بوده ، و در هر دو پاسخ سوال حبوه پس از طرح سوال بوده و امام از حبوه نام نبرده و سابعا : هیچ معصومی از حبوه نام نبرده و این نامگذاری هم مال مرحوم شیخ مفید بوده است. ! ❎پس , از اساس در مکتب اهلبیت مسئله حبوه زیر سوالات بالا است و مستلزم امتیاز و ظلم است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال سلام جناب آقای موسوی! این همه روایات دال بر حبوه را با وجود این همه فتوای با چه جرئتی نفی می کنید!!؟ ✅پاسخ: با جرئت مرحوم سید مرتضی علم الهدای که روایات حبوه را روایات آحاد خوانده است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : سلام محضر استاد گرامی برخورد امام علی صلوات الله علیه در دوران حکومتش با فاحشه خانه ها و قمارخانه و شرابخانه ها و بی حجابی ها چگونه بود؟ ✅پاسخ : سلام در آن عصر هنوز مراکز فساد شکل متسلسل و سازمان یافته نداشته . امام علیه السلام با صِرف عمل کردن بصورت کامل به اسلام بتدریج مراکز ابتدایی فساد منحل می شدند. بعلاوه مسئله حجاب نه مشکل بود و نه زمینه عرضه برای بی حجابی وجود داشت. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال اقتصادی دارم : مبلغی پول دارم آیا در شرایط فعلی صلاح می دانید در بورس سرمایه گذاری کنم؟ ✅پاسخ : شاید بورس در شرایط فعلی صلاح مملکت باشد اما توجه کنید وقتی یک نفر در یک ماه سی میلیون در بورس قرار می دهد و بلا فاصله 300 میلیون می برد این یعنی اینکه ممکن است عکسش هم اتفاق بیفتد یعنی300 میلیون سرمایه گذاری کند ولی همه از بین برود بماند سی میلیون . وقتی سود سریع بدست آید ممکن است سریع هم از بین برود. چون سوال می کنیم مگر در کشور چه معجزه ای رخ داده که در یک ماه سود ده برابر شده است آیا ما زیرک تر از دیگران هستیم؟! پس سود سریع یعنی امکان نابودی سریع هم هست، مگر چه شده همه می بینند از بورس سود میبرند مگر این شرکتهای در حال احتضار چه معجزه ای کردند که در یک ماه ده برابر سرمایه من سود دادند؟آسمان سوراخ شده و سود ریخته ؟! از زمین برکات فواره زده ؟! نه خیر آقا هیچ اتفاقی نیفتاده هر سود سریع الحصولی حضیض سریع الافولی هم بدنبال دارد. بلی کار خوبی شده که پول را از دست مردم خارج کرده اند دیگر پولی برای خرید نیست از فردا بتدریج احتمال سقوط قیمتها وجود دارد و این نتیجه خوبی برای دولت و سپس برای عموم است اما نه برای سهام بورسیها . ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
شبکه اجتهاد: حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین موسوی زنجانی از محققان حوزه علمیه قم می‌گوید: در فقه موجود شاید بیش از ۴۹۹ آیه از قرآن جریان ندارد؛ بقیه ۶۰۰۰ آیه‌ای ‌که می‌‌ماند، وظیفه کیست که به مردم یاد دهد؟ او می‌‌افزاید: تاریخ هجرت، ربطی به تولد اسلام ندارد؛ هجرت، هیچ ربطی به تولد خود دین ندارد. تاریخ هجرت برای ثبت حوادث است که فلانی کی متولد شد و چه زمانی از دنیا رفت و بس! هیچ دین و کتاب آسمانی ایی نسخ نشده بلکه به شکل قرآن و جامع‌تر نازل شده ‌اند. قرآن فرموده (مصدق لمابین یدیه و عندهم التورات)، نفرموده ناسخا. برنامه اجتهادی برای استنباط فقه اجتماعی نداریم/ ملاک را رها کرده و به ظاهر چسبیده‌ایم مسئول امور فرهنگی زندانیان سیاسی در ابتدای انقلاب معتقد است: احکام، به مثابه لباسند و موضوعات، به مثابه تن انسان؛ مجتهد هم همان خیاط است و باید اول شکل بدن را بشناسد و به تناسب اندازه بدن، لباس بدوزد. ما در حوزه علمیه بیشتر حکم می‌‌خوانیم و دائم لباس می‌دوزیم آن هم برای بدنی که اندازه اش را نداریم. دردی که بعضا ما به امروزه به آن مبتلا هستیم این است که چه بسا عقل را کنار گذاشته ‌ایم و هر وقت عقل ابراز وجود می‌کند که من می‌فهمم که حکم شما درست نیست، سریع به عقل پاسخ می‌دهیم: ساکت باش که حکمی که ما صادر کرده ‌ایم، تعبد است. فقها باید با توجه به عقل، قرآن و احادیث صحیح، مبنا، معیار و ملاک را به مردم دهند. این مولف می‌‌افزاید: در حوزه‌‌های علمیه کلاسی به نام کلاس تورات و تورات شناسی نداریم و به همین دلیل این حوزه امکان تحول ندارد؛ حوز‌ه‌ای ‌که انجیل شناس نباشد، متحول نمی‌‌شود. این کارشناس دینی و تاریخی با تاکید بر لزوم زمان شناسی فقها می‌گوید: چرا علما وقتی خطبه نماز جمعه می‌خوانند، شمشیر یک متری‌شان تبدیل شده به ژ-۳ ولی ملاک‌های صدور حکم‌شان، همان ملاک‌های ابتدای اسلام است؟! ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام سوال مگر هر مصیبت نتیجه اعمال خودمان نیست پس چرا در این خدا به خودش نسبت داده؟ التغابن مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ و در آیه دیگر به خودِ ما نسبت داده میشود النساء مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا پاسخ : سلام علیک اگر به نظام ساز نظر کنیم مال خدا است و اگر به عامل نظر کنیم مال ما است. اولی به اولی دومی به دومی نظر دارد. یعنی وقتی به کسی نعمت برسد مطابق قانون خدا رسیده و با اذن خدا است. و اگر کسی گرفتار شده باز مطابق نظام اللهی است . که مقتضای آیه اول است. و اگر کسی به بهشت برود محصول زحمت خود را بدست آورده و اگر بجهنم رفته جزای عمل خود را دریافته کرده است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
استاد سلام رانت چند نوع است ؟ وحکم شرعی آن چیست؟ ✅پاسخ : سلام رانت چهار نوع است : شما رانت را تقریبا به معنایی بگیرید که معادل تقریبی بهره باشد. نوع اول : رانت طبیعی جغرافیائی ، که مادامیکه برای دیگران جا برای استثمار طبیعت باشد برای انسان این رانت حرام نیست . مانند کسی که از ابتدا در منطقه شمال تهران بوده و اهل نیاوران و یا سعدآباد بوده و مغازه بزرگی داشته و ثروت زیاد این فرد حاصل کار حرام نیست بلکه بهره ای است که از جغرافیای زندگی خود بدست آورده و حلال است .و اگر چنین شخصی سرمایه دار بزرگی شود گناهی نکرده این سرمایه هدیه جغرافیای بر او است. نوع دوم از رانت حاصل استفاده از قدرت و فرصت است مانند اینکه رضاشاه با استفاده از ایجاد قانون ثبت تمام نقاط حاصل خیز کشور را با همدستی چند نفر دیگر بنام خالصه جات شاه تصاحب کرد .و یا یک فرد با استفاده از نزدیکی سیاسی و یا فامیلی ، مسئول یک نهاد دولتی می شود و تحت عنوان خدمت به نهادی برای خودش مزرعه شتر مرغ می سازد. و با استفاده از بی عرضگی مسئولان مربوطه وقت ، صدها میلیارد به جیب می زند. که حرام است ،و باید مصادره شود. سوم : رانت ناشی از ارتباطات باطنی وفنی و اطلاعات اداری از روند سیاسی و اقتصادی کشور راههای حرکت سود را شناسائی می کند اگر چه سرمایه هم نداشته باشد . مثل اینکه کسی رئیس جمهور و یا رئیس مجلس و یا رئیس قوه قضائیه است . می داند فردا چه کالائی باید صادر شود و یا وارد شود ، به برادر خود و یا فرد دیگر می گوید شما بدانید فردا فلان کالا باید صادر شود این فرد همان کالا را تجمیع می کند و صادر می کند و در سود آن شریک می شود. و باید این رانتخواران ارتباطی و اطلاعاتی شناسائی شده و محاکمه شده و اموال رانتی او مصادره شود. و بالاخره نوع چهارم از رانت ،رانت صنفی و یا طبقه ای است که یک قشر و یا یک صنف دارای ویژگی هائی معرفی می شود ،و این صنف دارای اختیارات و امتیازاتی می شود که دیگران آن اختیارات و امتیازات را ندارند. در این صورت هر دو لبه شمشیر اعضای این صنف ، بیت المال و غیره را می برند و می برند که در اسلام ریشه ندارد . بلکه در اسلام علی ،عمار و سعد وقاص در یک سطح تلقی می شوند. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
با سلام به خدمت جناب موسوی زنجانی شما در یک برنامه زنده در شبکه امام حسین (ع) گفتید بخشی از املائات امیرالمومنین به حسنین (ع) از طریق محمد حنفیه لو رفت که مربوط بوده به املائات رسول خدا(ص) به امیرالمومنین (ع) درباره سرنوشت دولتهای آینده و خاصه این که حکومت اول بدست بنی امیه سپس بنی عباس خواهد افتاد، و این مطلب سریّ و آسمانی و غیبی در قالب یک صحیفه موسوم به صحیفه الدوله تجمیع شده بوده و از طریق پسر محمد حنفیه بنام ابوهاشم رسیده بوده به نوه ابن عباس بنام محمدابن علی ابن عبدالله ابن عباس ، این کتاب در روستای حمیمه در منطقه شراه در جاده قدیمی شام و مدینه دفن شد سپس توسط افراد مجهولی شبانه استخراج شد وگم گردید. و بنی عباس از طریق این کتاب به خلافت خود اطلاع پیدا کرده بوده اند. و این مطلب را از سنی ها از کتاب شرح ابن ابی الحدید نقل فرموده بودید. حال سوال این است چرا این حادثه بزرگ در تاریخ بشر از طریق اهلبیت و شیعه نقل نشده است!!؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم چرا نقل نشده مراجعه کنید به کتاب بحارالانوار چاپ ایران جلد 42صفحه 77 و 103 و چاپ کمپانی جلد 9 صفحه 616 و 623 . ➖➖➖➖➖➖➖➖ سوال دیگری هم دارم من از افراد معتبر شنیده ام شما از طریق متون تاریخی توانسته اید به شناسائی محتوای بخشی از کتب موجود در خانه های 14 معصوم موفق شوید ، این خبر چه قدر درست است!؟ ✅پاسخ : مطلب ناقص نقل شده است، من فقط به اسامی بخشی از آنها اطلاع پیدا کردم مانند صحیفه اسامی اهل نار و اهل نور. و صحیفه ای که اسامی 60 قبیله منحرف در آن توسط رسول خدا به امیرالمومنین معرفی شده و صحیفه جامعه ، و فقه جامع اسلام ،و صحیفه حوادث کامل آینده که در منطقه ذی قار توسط علی (ع) به ابن عباس آن بخش مربوط به عاشورا نشان داده شد و ابن عباس به گریه افتاد. و صحیفه لیست اسامی شیعه (الناموس) که امام صادق (ع) یک بار آنرا به عبدالله ابن فضل هاشمی نشان داد. و صحیفه اسامی شهدای کربلا که محمد حنفیه و ابن عباس از محتوای آن کمی مطلع شده بودند. و صحیفه ای که در حین ظهور امام زمان(عج) واژه طاعه معروفه را به اشخاص خاصی می رساند و صحیفه اقرار الملل الخاص بولایه علی (ع) و صحیفه اللوح الاخضر که جابر ابن عبدالله انصاری یک نسخه اش را از رسول خدا(ص) به امام باقر(ع) رساند. نسخه ای از صحیفه ملعونه قریش که حضرت ابوطالب (ع) با قرائت آن به قریش هشدار داد که جبرئیل ما را از تصمیم شما مطلع کرده. و صحیفه ملعونه ای که سران کودتای سقیفه نوشته بودند به علی (ع)خلافت ندهند که ابو عبیده جراح مخفی کرده بوده. و صحیفه ای که امام صادق(ع) در یک درگیری قبیله ای بین عمریین و عقیلیها تهدید کرد اگر به درگیری ادامه دهند صحیفه ای را در اختیار افکار عمومی قرار خواهد داد. و صحیفه قرابه السیف. و صحیفه اللعن علی المخفرین. وووو ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام خدمت استاد عزیز نظر شما در مورد سند و انتساب کتاب شریف مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه چیست؟ پاسخ : سلام علیکم نویسنده اش را شناسائی کرده ایم یکی از متصوفه است منتها من در قم نیستم . ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم به نظر جنابعالی آیا میتوان گفت کتاب ((مدینة المعاجزالأئمة الاثني عَشَر )) در بر گیرنده تمامی کتب که در مورد فضائل ائمه (ع) است ؟ ✅پاسخ:سلام علیکم قطعا نه ،فضائل اهلبیت ذیل آیات شهدا ،اشهاد ، شهید ،و موئذّن آمده که بخشی از آن در لوامع نورانی مرحوم بحرانی آمده است. که ابتدا حدود چهل وصف آن در یک روایت از امام باقر (ع) و باقی در زیارت جامعه آمده. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit