eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
859 ویدیو
44 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال فقهی برای مردان هم عِدّه وجود دارد که مثل زنان در شرایط خاصی عده نگهدارند و مدت خاصی حق نزدیکی به همسر مشروع خود نداشته باشند؟ ✅ پاسخ : بلی مردها در پنج موقع باید عده خاص در مدت خاص و مختلف عده نگهدارند . تفصیلش در روایتی در کتاب نوادر فضل الله راوندی از علمای قرن ششم صفحه 142آمده است، ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
یک اعتراض بجا چرا در قبال سوال من از اعتبار دعای صنمی قریش سکوت کردید؟! پاسخ: بخش زیادی از محتوای و مضمون آن دعا همان فرهنگ و قاموس شیعه است اگر چه از نظر سند قوی نباشد . چندان احتیاج به سند ندارد. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال اعتقادی راجع به سند زیارت عاشورا توضیحی میخواستم . ✅پاسخ : زیارت عاشورا خون شیعه در رگهای اعتقادی است . و این بنده حقیر درباره سندش و محتوایش در حد یک جلد کتاب 800 صفحه ای مطلب در شبکه های ماهواره ای در یک دهه کامل داشته است . این زیارت مبارکه پاسخی بوده و هست از سوی اهلبیت (ع) به ابرطاغوت بنی امیه معاویه که کاری کرد مردم تابع سقیفه آیه شجره ملعونه در قرآن را تا آخر قرن اول درباره اهلبیت تطبیق می کردند! و لعن بر امیر الموءمنین (ع) را مطابق آن آیه تبلیغ می کردند! و اهلبیت هم زیارت عاشورا را تدوین کردند تا امت اسلام بداند مصداق اتم شجره ملعونه بنی امیه و بنی مروان و آن سه《ممهدین برای آنها》هستند. و زیارت عاشورا از نظر بیرونی پرچم سرخ اعتقاد شیعه و از نظر اندرونی خون اعتقادی شیعه در رگهای ایمانی است. در آن فضایی که صدای زیارت عاشورا منتشر می شود آن صدای موج مثبتی دارد که اگر خالص شویم هر بیماری و لو لاعلاج شفا می یابد. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی در برج اول نود و هشت یک محموله قالی ابریشمی را به یک تاجر مستقر در دبی فروخته بودم به یک میلیارد تومان که در برج ششم یعنی پس از شش ماه پول بنده را به حساب واریز کند. اما در برج سوم دچار مشکل مالی شدم مجبور شدم به ایشان پیام بدهم که من دنبال سود بیشتر نیستم نقدا از پول من ده درصد کم کن و نهصد میلیون تومان ارسال کن . آیا برای آن تاجر مشکل ربا پیش نمی آید ؟ ✅پاسخ : اگر این نوع مشکل موردی و تصادفی باشد نه اشکال ندارد ، در روایات مورد فتوای فقهای عظام آمده مانعی ندارد ، اما اگر دکان باز کند چکهای مدت دار زیادی را از مردم بگیرد و کم کند آن بدترین شکل ربا است. سوال دوم این است که : من اگر به آن دوستم بگویم نصف یک میلیارد طلب مرا در ماه سوم بدهید اما هیچی کم نکنید منتها آن باقیمانده پول مرا بجای شش ماه پس از نُه ماه بحساب من واریز کنید آیا اشکال دارد؟! ✅ پاسخ: در متون مفتابه روائی اهلبیت فرموده اند مانعی ندارد. یعنی در ارفاق بین طرفین معامله اگر یک طرف در زمان , ارفاق کند و مهلت بدهد و مثلا بگوید بجای شش ماه نصف پول مرا پس از یک سال بیاورید و طرف مقابل هم که مشتری است بگوید من هم مقداری از بدهی خودم را زود تر پرداخت می کنم مانعی ندارد ، و این مربوط به موارد متعارف است. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی اگر کم کردن چک نباشد بازار می خوابد ، چه باید کرد با وجود این تورم؟ ✅ پاسخ : چون پول واقعی تورم ناپذیر در شرایط طبیعی طلا و نقره است هنگامیکه کم کننده چک ، چک را می گیرد مبلغ آن را با طلا معادل سازی کند تا معلوم شود مثلا این چک معادل بیست سکّه آزادی است ، سپس در سر رسید تاریخ گرفتن چک ، ببیند بیست سکه چه قدر می شود؟! طبعا چهل میلیون تومان ، پس این چک چهل میلیون تومان ارزش دارد که روی آن نوشته شده است . آقای تاجری که چک را میگیرد چهل میلیون بدهد و اگر زمان نقد شدن چک شش ماه است ، این تاجر محترم پس از شش ماه آن مبلغی را از صاحب چک طلب دارد که بتواند با آن بیست تا سکه بخرد ، و چون تورم شدید است ، اگرسکه ها درصد ی گران شده باشد که به مبلغ مثلا چهل چهار میلیون رسیده باشد این تاجر حق دارد چهل و چهار میلیون تومان بگیرد. که معادل ثابت بیست سکه است. چرا که هیچ ارزش اضافی نگرفته است . و اگر بازار ثابت بماند حق ندارد ریالی بگیرد. فقط همان چهل میلیون را می تواند بگیرد . ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال پس اگر در سر رسید چک طلا گرانتر شده باشد صاحب چک به مقدار گرانی طلا باید اضافه پرداخت کنه ؟ خب اگر ارزانتر شد چه ؟ ✅پاسخ: در همان عبارت واضح بود یعنی مستتر نبود چرا که تصریح شده جهت مقابله با تورم این چنین است ، وقتی اقتصاد در حال اوج است و بقول شما ارزش تومان از طلا جلو زده (که تاریخ دو هزار و پانصد ساله و یا پنج هزارساله پول موهنجدارو نشان داده این فرض آن قدر نادر است که به حساب نمی آید) دیگر برای استحاله تومان به طلا موضوعی باقی نمی ماند و این استحاله پول به طلا مانند تیمم است نسبت به وضوء ، هنگامی که آب پیدا شد تیمم باطل است و لذا اگر این فرض نادر عالیجناب اتفاق بیفتد پس طلا از پول عقب مانده و باید همان مبلغ مکتوب روی چک را بدهد . البته توضیح ما در چند سال پیش در این مورد جامع نبوده که این سوال پیش آمده است. پس نظر بنده برای مقابله با تورم است و در فرض سوال تورمی فرض نشده تا نقضی بر نظر بنده وارد شود. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال اقتصادی اتفاقا در کشور ما هر سال طلا اوج می گیرد 100در 100و گاهی 200 درصد گاهی بیشتر و بعد از چند روز بیست در صد کاهش پیدا می کند ! در ایران ما این سقوط بیست درصدی معمولا تکرار می شود سوال آن برادر اشاره به امر نادر الوقوع نیست . در ایران فعلی روزهای سقوط بیست درصدی طلا پس از اوج دویست درصدی طبیعی الوقوع است . پاسخ : باز الکلام ، الکلام ، همان عرض بنده کامل است در سقوط بیست درصدی ، چون تورم نیست پس اعتبار چک تابعی از پولی است که روی آن قرار دارد و نیازی ندارد از لباس خود خارج شده لباس طلا بپوشد تا طلا حافظ اعتبار آن شود . طلا مانع از سقوط است اعتبار پول است و نه مانع از ارتقاء اعتبار پول . ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
سوال اقتصادی اتفاقا در کشور ما هر سال طلا اوج می گیرد 100در 100و گاهی 200 درصد گاهی بیشتر و بعد از
سوال به این شکل منظور هست که آیا اگر به فرض , ارزش پول بالا رفت صادر کننده چک میتواند مثل زمان تورم که فروشنده مدعی است باید بمقدار تورم (ارزش طلا) اضافه تر بگیرد ادعا کند که ارزش رقم روی چک بیشتر از طلای زمان صدور چک هست و کمتر پرداخت کند؟ پاسخ: درود بر شما مطلب را درست گرفته بودم و عبارت جنابعالی در آن عبارت اولتان هم کاملا رسا بود و لذا پاسخ داده بودم در ارتقاء پول از طلا دیگر امضا کننده چک نمیتواند بگوید من که تابع طلا شدم پس به اندازه طلای معادل , میتوانی از محتوای چک من وصول کنی حال چون پول محکی عنه من بیشتر از طلا است . لذا به اندازه اضافه اش برگردان به خودم و به اندازه طلا بردار .چون طلا فقط حافظ از سقوط است و نه مانع ازار تقاء. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی باغم را پنجاه میلیون تومان فروخته بودم منتها قرار شد پول آن را پس از شش ماه پرداخت کند. اکنون یک سال است قادر به جمع و جور کردن پول آن نشده است. گفتم پس معامله تمام شده حالا همان باغ را به من بفروش 45 میلیون تومان تا من به حساب شما 45 میلیون و شما به حساب من 50میلیون واریز کنید ، دوستان گفتند ربا است چون اتفاقی نیفتاده جز اینکه شما پنج میلیون ربا خورده اید حالا من چگونه پس از یک سال این همه ضرر ناشی از سقوط ارزش پول و تورم را تحمل کنم ؟ ✅ پاسخ: اولا در عصر ما که عصر تورم است به مقدار حفظ ارزش سقوط کرده پولتان اضافه کنید مشکل ندارد و ثانیا اگر ایشان این باغ را برگرداند به خود شما بفروشد منتها در قبال کالای دیگر و دارای سود برای شما و نه در مقابل پول مشکلی ندارد . و یا در یک معامله دیگر متفاوت الجنس ایشان سود کم بگیرد و یا شما نفع بیشتر در نظر بگیرید . ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
سوال فقهی باغم را پنجاه میلیون تومان فروخته بودم منتها قرار شد پول آن را پس از شش ماه پرداخت کند.
اما دسته دیگری از روایات که در ابواب مختلف مکاسب مدام مورد استدلال است که امام می فرماید: اگر در معامله دوم طرف مختار باشد که اگر خواست همان کالا را بخرد ، خوب بخرد واگر نخواست نخرد اشکال ندارد و اگر در معامله اول مثلا فروشنده بگوید من به این شرط این کالا را به شما میفروشم که شما هم به من بفروشی ، چون در این معامله طرف مقابل مجبور به معامله دیگری شده , این معامله اول اشکال دارد و دومی هم بتبع دارای اشکال خواهد بود. این دسته از روایات باز ربطی به معامله عینه ندارد که فقها وارد فرموده اند. پس ربا خواران برای رباخواری خود دو راه پیدا کردند یکی اینکه کالای مردم را نقدا بخرند مثلا یک میلیون تومان ،با مهر حلیت شرعی ظاهری ، و درجا یک میلیون را بپردارند سپس به فروشنده مستضعف بگویند چون شما به این کالای خودتان نیاز داشته اید من همین الآن عین همین کالا را میفروشیم به شما تا شش ماه دیگر به یک میلیون و سیصد هزار تومان! اما عملا مشتری یک میلیون نقدا داده تا پس از شش ماه یک میلیون و سیصد هزارتومان بگیرد.که همان ربا است. و گاهی یک کالا را در حد یک تن میدهد تا پس از شش ماه یک تن و دویست کیلو بگیرد. این مصداق معامله عینه ای از نوع دوم است که فقهای عظام خیال فرموده اند ربای جنسی است و شامل مبادله نقدی با تفاضل هم هست!! درحالی که شامل مبادله نقدی با تفاضل نیست. و مقوله بنام تحریم ربای جنسی به شکل مبادله نقدی از یک جنس با تفاضل نیست . و لذا اگر کسی صد کیلو برنج درجه یک بدهد تا نقدا صد و پنجاه کیلو برنج نا مرغوب بگیرد مانعی ندارد. پس اساسا ربای جنسی نداریم. و بحث مکاسب در مسئله مذکور در بالا از اساس ناصحیح طرح شده است. همانطوری که در نهایه و تذکره و مبسوط و غیره ناصحیح مطرح شده است. نتیجه بحث این شد فقهای عظام چهار دسته روایت را که هر کدامشان ناظر به یک شکل خاص از معاملات بوده بخاطر عدم اشراف تاریخی مخلوط فرموده و نتیجتا ربای جنسی استنباط کرده اند که عرض کردیم چنین ربائی در اسلام نیست و باز نتوانسته اند اَشکال و انواع معاملات عینه را هم شناسائی فرمایند. که امروز در بازار ها و بانکها چهره عوض کرده گرفتاری ایجاد کرده است. و چون کتب فقهی ما در باب معاملات ناظر به معاملات خُرد است دیگر باید این کتب در عصر ما با حذف خود میدان باز کرده کتب جدید ناظر به اقتصاد زمان تدریس شود. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی در اواخر مکاسب تحت عنوان {القول فی القبض} بحث مفصلی آورده تا تعریف کند تحویل گرفتن کالای خریده شده با چه عملی محقق می شود تا اگر تلف شد دیگر فروشنده ضامن نشود .و بر عهده خود مشتری بشود . آیا آن تعریفهای نقل شده را چگونه ارزیابی می کنید؟ ✅ پاسخ : در عصر ما تقریبا فایده اش یا درحد صفر است و یا نزدیک به صفر است . بلی یک عبارت هست ولو ناقص اما همان درست است که : القبض هو اخذ کل شئ بحسبه. یعنی تحقق قبض و تحویل گرفتن هر کالائی توسط مشتری شرایط خاص خودش را دارد و نمی شود یک معیار عام و کلی از کتاب و سنت کشف و یا تاسیس کرد. پس در معامله ی هر کالائی نوع خاصی از انتقال کالا از مالکیت فروشنده به حوزه مالکیت مشتری وجود دارد. پس در زمان ما با ورود معاملات در شبکه های مجازی تمام تعریفات منقول در مکاسب فرو ریخت . و عرف جدید برای خود در انتقال مالکیت شرعی هر کالائی قبض خاصی تعریف کرده است . و باعث شده این بخش از مکاسب بطور کلی از حوزه انتفاع خارج شود. مگر همان عبارت کلی. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
⭕️سوال فقهی: بحث مربوط به قبض رسا نیست ، لطفا توضیح بیشتر بدهید. ✅ پاسخ :قبض و تحویل گرفتن یک نفت کش غول پیکر خودش اصول دارد که در فقه موجود نیامده ولی در قانون معاملات ویژه نفتکش ها مضبوط است . قبض و تحویل گرفتن هواپیمای خریده شده اصول ویژه دارد . قبض و تحویل گرفتن یک کارخانه اصول ویژه دارد. قبض و تحویل نفت با نفتکشها مکان ، زمان، و شرایط ویژه دارد. تحویل گرفتن و قبض کردن ماشین سواری از شرکت اصولی دارد. و کذا پرداخت ثمن و قیمت کالاها با شیوه کارت به کارت کردن دارای تعریفی است که در کتب فقهی موجود نیست .و کذا خرید کردن کالا از طریق شبکات مجازی در تعریف کتب فقهی نمی گنجد. پس هر نوع تحویل دادن و تحویل گرفتن کالا پس از عقد معاملات مجازی توسط عرف تعریف مجدد می شود و کتب فقهی فاقد این قواعد قبض جدید اند. و این معاملات جدید توسط خود عرف تعریف می شوند و صحیح است تا جاییکه ناقض یکی از قواعد فقهی بشود. ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit