سوال فقهی
اطلاع دارید بعضی از فقهای سنتی در اکثر سخنرانی ها با استناد به روش امیر الموءمنین (ع) می فرمایند : باید در عصر حاضر هم حقوق همه دولتی ها مساوی بشود . چه بیسواد چه دکتر چه پرفسور چه آیت الله!! چون حقوق علی (ع) با بقیه مساوی بوده است . و میدانید در عصر حاضر این شیوه یک ماه دوام نمی آورد چون یک مهندس سی سال پول خرج کرده و زحمت کشیده تا درآمد قابل قبولی داشته باشد و اگر بداند ارزش علم او مساوی با جهل یک بیسواد مساوی خواهد بود دیگر درس نمی خواند. حالا با چه شیوه ای این نگاه غیر قابل اجرا در عصر حاضر را ردّ کنیم.؟
پاسخ:
با شیوه حضرت علی (ع)، چون در تمام جنگها برای سواره دو برابر پیاده حقوق می داده است . برای این که کار ابزار هم مثل کار انسانی دارای ارزش است . و علم امروز ابزار دارای ارزش است.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فرهنگی سیاسی:
در عصر ما که عصر حاکمیت شبکه های مجازی است ، شما چه چیزی را معیار و میزان می شناسید که بما بگوید در کدام گروه مثلا تلگرامی عضوشویم؟
پاسخ : میزان قرآن و اهلبیت است . در قرآن دعوت به تفسیر کرده در کلام اهلبیت دعوت به تفقه در احکام فقهی و ادعیه معتبره . پس تفسیر و فقه ، که عقاید باید از اینها اخذ شود وظیفه است .و هر گروهی که تفسیر قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نداشته باشد، و بجای آن حرف بی سند معتبر و سخنرانی بی سند من طلبه و امثال من طلبه باشد که مستنداتش از قرآن و روایات معتره اهلبیت نیست کلامش یا از ناصبی دشمن داناست و یا از غلات نادان. که هر دو ملعون علی لسان اهلبیت(ع) . امروز بین عقلای عالم هیچ کس ماشین سواری خود را بجای میکانیک دارای تخصص به شخص جاهل سر کوچه ای نمی دهد تا تعمیر کند اما ماها آن وقت جنایت می کنیم که از هر مداحی و از هر روضه خوانی عقیده و دین اخذ میکنیم که اکنون در شرف گرفتار شدن در بی سابقه ترین فاجعه فرهنگی و مذهبی هستیم که تاریخ سابقه آنرا ثبت نکرده است . و بنده با دست خود حدود 14500صفحه از کتب تزریق شده به فضای مذهبی با رنگ و لعاب شعر و مدح و مرثیه و عرفان را بررسی کرده خلاصه کرده ام که عمدتا خلاف نص صریح قرآن و سنت و عترت است!!
اگر حوزه ها ضابطه تصویب نکنند مبنی بر اینکه 《احدی حق ندارد بدون آیه و بدون روایت معتبره و بدون متن مستند منبر برود》 قطعا نه تنها دین را احیا نکرده ایم بلکه در قتل دین ، خودمان هم شرکت کرده ایم . امروز از هر کوچه و پس کوچه ای سخنران ، مدّاح ، شاعر، عارف و تئوریسین سردر می آورند که در هیچ خرابه ای قبول نمی کنند که گاوچران بشود . آیا دین خط قرمز ندارد؟ تبلیغ معیار ندارد؟ ای دلسوزان ! دین به حراج گذاشته شده است! نگذارید هر جاهلی دین تفسیر کند . نسل جدید از دست رفت .
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
باعرض سلام به حضور جناب زنجانی عزیز ، با آرزوی طول عمر با برکت برای ایشان و منصوبین
سوالی داشتم از محضر معظم له به این منوال که مدتی قبل در مجلسی خطیبی روایتی از حضرت امیر نقل کردند که بعدا هرچه جستجو وتحقیق انجام دادم به جواب در مورد صحت و سقم روایت دست پیدا نکردم ، بدین علت مزاحم شدم . اما روایت (امام علی(ع): اگر در زمان حکومت من پلی شکسته وجود داشته باشد و یک بز از روی پل عبور نماید و پای بز در شکستگی این پل زخمی شود من علی باید جوابگو باشم) آیا صحیح می باشد یا خیر در صورت صحت سندش کجاست .
سلام علیکم
مستند نیست.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی درباب جهاد (۱)
به چه دلیل شما جهاد ابتدایی را (حتی با وجود امام معصوم (ع) )غیر قابل اثبات می دانید؟
✅ پاسخ : پیش از ورود به نقل مدارک توضیح دهم که :
جهاد ابتدائی که بنده منکرش هستم این که امام المسلمین بدون احساس خطر از سوی ملتی فقط برای نشر اسلام اسلحه بر دارد ملتی را بکشد با این توجیه که شما باید مسلمان بشوید . این در اسلام نیست .
بلی این را مسلّم می دانیم که چون یهود و نصارای با آمدن اسلام قدرتشان رو به زوال خواهد بود لذا برای بقای خود همیشه در مقام متوقف کردن اسلام خواهند بود. و مسلمین هر وقت احساس کنند ملتی مثل اهل کتاب در صدد متلاشی کردن سازمان مسلمین هستند حق دارند جهت خنثی سازی توطئه آنها , سازمان آنها را متلاشی کنند تا مسلمین از متلاشی شدن ارکان اسلام و مسلمین پیش گیری کنند.
پس ما جهاد ابتدائی به این معنا را در قرآن و حدیث قابل اثبات می دانیم ، که نوعی جهاد دفاعی پیشگیرانه است. یعنی اسلام چون به مقتضای آخرین دین بودن و جهانی بودن و در خاورمیانه بودن ، یک دین رونده و در حال گسترش دائمی خواهد بود لذا نتیجه طبیعی این ویژگی اصطکاک دائمی داشتن با ادیان پیرامون است . پس جهاد ابتدائی نداریم بلکه جهاد اقتضایی داریم . بدین معنا که خصوصیت جهانی بودن و دائمی بودن،، در جهاد دائمی بودن است . این جهاد اقتضائی است و نه ابتدائی . و چون مقتضای هر انبساط در حوزه عقیده و سرزمین برای اسلام ، عبارت است از انقباض در حوزه عقیده و سرزمین ملل دیگر . لذا جهان منقبض شده با اسلام برخورد خواهند کرد. و مسلمین طبعا از خود دفاع خواهند کرد و این یعنی جهاد اقتضایی .حال چه امام حاضر باشد چه غایب.
اینک بر گردیم به نقل مدارک و منابع برای اثبات اینکه اولا آیاتی دلالت دارد جهاد انبیا بخاطر این بوده که از سرزمینشان اخراج شده بودند .
ثانیا آیاتی دلالت دارد انبیایی بخاطر مقابله با ظالم جهاد می کرده اند که نابود نشوند.
ثالثا انبیائی بخاطر نجات مستضعفین از چنگ جباران جهاد می کردند.
و رابعا در تمام جنگها به دشمن می فرمودند که ما هیچ جنگی را شروع نمی کنیم اگر می زنید اولین ضربه را شما بزنید.
اکنون میرویم سراغ مدارک تا پس از اتمام نقل مدارک برگردیم برای بررسی استدلال.
(1)ایه شریفه 246سوره بقره فلماکتب علیهم القتال تولوا الا قلیلا منهم .
توضیح :این آیه و آیات بعدی می فرماید چون بنی اسراییل از دیار خود اخراج شده بودند از پیامبر خود خواستند تا از خدا پادشاهی بخواهد که برای بازگشت بنی اسراییل به وطن خود با اشغال گران جنگ کند . پس اولا جهاد دفاعی بوده و نه ابتدایی .
و ثانیا بدون حکومت و پادشاه و رهبر جهاد معنا ندارد.
و ثالثا در بنی اسرائیل هم دولت و رهبر و جهاد بوده و صرفا دعوت نبوده است..
(2) سوره آل عمران آیه 195 فالذین هاجروا و اُخرجوا من دیارهم و اوذوا فی سبیلی و قاتلوا و قُتلوا لاُکفرن ّعنهم سیّآتهم...
در این آیه هم جهاد دفاعی بوده که رسولخدا (ص) و مهاجرین برای بازگشت به خانه خود جهاد می کرده اند . و نه برای کشورگشایی . و جهاد ابتدائی.
(3): در سوره انفال آیه74 والذین آمنوا و هاجروا و جهادوا فی سبیل الله والذین آووا و نصروا اولئک هم المومنون . حقا در اینجا هم سخن از جهاد در راه بازگشت به وطن پس از اجبار به هجرت است.
(4) در سوره توبه آیه 20 آمده الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله
در این آیه هم جهاد پس از اخراج مسلمین از مکه است.
(5)سوره حج آیه 58 والذین هاجروا فی سبیل الله ثم قُتلوا او ماتوا لیرزقنهم .... در این آیه جهاد نیز سخن از جهادی است که مسلمین پس از اخراج از وطن توسط دشمن براه می اندازند.
(6) ودر سوره حدید آیه 10نیز سخن از جهاد بخاطر اخراج از وطن و برای فتح وطن است . لایستوی منکم من انفق من قبل الفتح ...
و دهها آیه دیگر که دلالت دارد جنگهای صدراسلام و عصر نزول قرآن ابتدائی نبوده و همه دفاعی بوه است.
ادامه دارد
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به سوالی درباره جهاد ابتدایی. شماره (2)
در سوره آل عمران آیه 200 می فرماید: یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا این آیه دلیل صریح این است مرزداری ، پاسبانی ، نگهبانی در مرزهای جهان اسلام ، برای مقابله با هجوم و شبیخون دشمن است . و روایات کثیره وارده در باب مرابطه می رساند که اهلبیت علیهم السلام مخصوصا امام رضا (ع) تصریح می فرمودند در هجوم لشکر هارون و مامون شرکت نکنند فقط نگهبانی کنند .
بلی اگر دشمن هجوم آورد آن وقت بجنگند . در جامع احادیث الشیعه از روایت شماره 21369 تا 21381 غالبا ناظر به لزوم مرابطه و نگهبانی و اجتناب از شرکت در هجوم در لشکربنی عباس بوده است . حتی در آخرین خبر دلالت دارد آخرین پیام رسول خدا (ص) این بوده , اگر حاکم اسلامی لشکر اسلام را همیشه در حال آماده باش نگهدارد نسل امت را قطع می کند.《ولم یجمّرهم فی ثغورهم فیقطع نسل امتی.》که باید بررسی سندی شود . چون برای شرایط روز بدرد میخورد . و در سوره انفال آیه 60 میفرماید و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ....
در این آیه با توجه به روایات مفسره وارده در ذیل آیه می رساند مسلمین در تمام شرایط باید در حدی آمادگی نظامی داشته باشند که دشمن بخاطر آمادگی بالای مسلمین جرئت حمله نداشته باشد. و هیچ سخنی از برنامه جهاد ابتدایی به میان نیاورده است .و در خبر 21385 جامع احادیث الشیعه امام علیه السلام می فرماید: حال که پول می دهید الاغ بخرید خوب اسب بخرید که روز دفاع هم بدردتان بخورد . و باز در آیه 191می فرماید: و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لاتعتدوا .
با کسانی که با شما سرجنگ دارند بجنگید ولی حق ندارید از مقدار تعدی آنها بیشتر تعدی کنید . و در آیه بعدی می فرماید: و اخرجوهم من حیث اخرجوکم یعنی از همانجا که شما را بیرون رانده اند آنان را بیرون برانید. در آخر می فرماید: در مسجدالحرام جنگ نکنید مگر اینکه همانجا با شما بجنگند . فان قاتلوکم فاقتلوهم . حال اگر آنها شروع کردند پس شما هم بجنگید . پس در تمام این آیات و موارد سخن از دفاع است و نه جنگ ابتدایی . و آیه بعدی خیلی جالب است که می فرماید جنگ شما تهاجم نیست بلکه برای خفه کردن فتنه است که از جنگ خطرناک تراست . در آیه 191 می فرماید و الفتنه اشد من القتل و در آیه 193میفرماید و قاتلوهم حتی لاتکون فتنه.
ادامه دارد
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به سوالی درباره جهاد ابتدایی.شماره (3)
در سوره مبارکه نسا آیه 75 می فرماید : چرا در راه خدا و برای نجات مستضعفانی که از وطن خود آواره شده اند جهاد نمی کنید؟ در آیه بعدی می فرماید: جهاد کفار در خدمت شیطان است و شما با مدافعین شیطان بجنگید. و مالکم لاتقاتلون فی سبیل الله والمستضعفین ...
فقاتلوا اولیاء الشیطان......
پس سخن از #جهاد_ابتدایی نیست بلکه دفاع از مظلومین است. و اما آیه 13 سوره توبه که بسیار مهم است این است که می فرماید: چرا با ملتی که نقض عهد کردند و قصد اخراج رسول خدا کردند و آغازگر جنگ هم آنها بودند نمی جنگید؟!و در سوره حج آیه 39 می فرماید : اُذن للذین یقاتَلون بانهم ظُلِموا وان الله علی نصرهم لقدیر . الذین اُخرجوا من دیارهم بغیر حق.
در این آیه هم اجازه ی جهاد به کسانی داده شده است که مظلومانه از دیار خود آواره شده اند .و در سوره توبه آیه 123 می فرماید: قاتلوا الذین یلونکم من الکفار ولیجدوا فیکم غلظه .
شما باید با آن بخش از کفار بجنگید که خطرشان برای شما نزدیکتر است . و باید ارتش شما را فوق العاده قدرتمند بدانند . در این آیه هم طرف مسلمین دولتی است که اگر ارتش اسلام را ضعیف ببینند حمله خواهند کرد .
✳️پس حرفی از جهاد ابتدایی نیست. و اگر گفته شود پس آیه ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یاءمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر . دستور میدهد باید شما آغازگر باشید در دعوت به خیر و در اجرای احکام اسلام و شما اول بار مانع عملی از منکر باشید . و این غیر از جهاد ابتدائی است؟!
✅ پاسخ : بلی این آیه طبق تفسیر روایت 21445 جامع احادیث الشیعه که مال کافی و تهذیب مخصوص اهلبیت عصمت است آن هم با شرایطی خاص و نه با هجوم غافلگیرانه علیه غیر مسلمانان بی غرض و بی مرض و بدون برنامه جنگ با مسلمین .
در این روایت بسیار مفصل امام صادق (ع) می فرماید : ثم اخبر تبارک و تعالی انه لم یامر بالقتال الا اصحاب هذه الشروط فقال: عزوجل:اذن للذین یُقاتَلون بانهم ظُلِموا و انالله علی نصرهم لقدیر الذین اُخرجوا من دیارهم بغیرحق ......
امام میفرماید :حتی امام دستور دهنده به جهاد دفاعی هم باید دارای شرایطی باشد که قرآن تعیین فرموده که جز ائمه اطهار و کسانی که شیوه آنها را قبول دارند و بکارمی گیرند مصداق ندارد . و تاریخ ثبت کرده است که چون جهاد زید شهید للرضا من آل محمد بوده و لذا امام صادق و امام رضا علیهم صلوات الله تایید فرموده اند و روایات کوبنده قیام زید جعلی مزدوران حکومت بوده است که تحقیق کافی در این خصوص در جای خودش صورت گرفته است . به هرحال باید برویم سراغ آن عبارتی که در همین روایت مفصل مورد بحث آمده است و تصور شده یکی از روایات مجوز عمده جهاد ابتدا یی است .《و ظلمهم کسری و قیصرو من کان دونهم من قبائل العرب و العجم بما کان فی ایدیهم مما کان الموءمنون احق به منهم فقد قاتلوهم باذن الله لهم فی ذالک. و بحجه هذه الآیه یقاتل مومنوا کل زمان .در این عبارت امام میفرماید اما جهاد ابتدائی با کسری و قیصر و سایر قدرتهای جهانی فقط با امام دارای شرایط امامت مجاز است. پس چنین جهادی هست .
اما پاسخ : این عبارت نیمه دوم آن عبارتی است که امام فرمود چون مشرکین مکه رسول خدا و مهاجرین را از مکه اخراج کردند پس مستحق جهادند. سپس فرمود این چنین نیست که پس از سرکوب مشرکین مکه باب جهاد بسته شده باشد نه خیر ، چون کسراها و قیصر ها و سایر جباران همین شرایط حاکمان مشرک مکه را دارند جهاد با آنها ادامه دارد . آن امکاناتی که حاکمان مکه داشته اند کسراها هم دارند قدرت دارند دولت دارند ثروت دارند اجازه نمی دهند اسلام حرکت کند. و آنچه اقتضا کرد مسلمانان از مکه کوچ کنند قدرت حاکم بود و کسرای ها هم قدرت حاکم هستند و طبعا جلو حرکت دین اسلام را خواهند گرفت. و لذا آن جهادی که در مکه داشتیم در ایران هم خواهیم داشت. خوب آن جهاد مکه چه بود اقتضایی پس با کسرای هم اقتضایی خواهد بود. که تاکنون از این نوع جهاد ،جهاد دفاعی یاد می کردیم . و اگر امام می فرماید چون امکانات کسراها و قیصر ها باید مال مسلمین باشد و لذا باید با آنها جنگید به معنای این است که دعوت اسلام در یک طرف و حفظ قدرت آنها در طرف کفر اقتضا می کند جنگی بین دو طرف صورت گیرد . نه اینکه بدون احساس خطر و جنگ مسلمین وظیفه دارند یک شب تمام ملت تابع کسرا را قتل عام کنند .اگر این چنین است پس با آن دسته روایات متواتر که میفرمایند مسلمان در هیچ جنگی ضربه اول را نمی زند بلکه ضربه اول را دشمن می زند چه میکنیم؟!.
پس اگر کسرای ضربه اول را نزند دیگر جنگی نخواهیم داشت . تا چه رسد به اینکه ابتدایی بشود یا دفاعی .
پس جنگ با هر ابرقدرتی با رهبری امام معصوم هم ابتدایی نیست بلکه اقتضایی است . چون اسلام دعوت جهانی دارد و دولتهای طاغوتی حاکم مثل فرعون هم حاضر نخواهند بود قدرتشان محدود شود این دو حرکت متضاد اقتضای می کند جنگی صورت گیرد .👇?
جهاد اقتضایی رقم بخورد . و نه ابتدایی .
ادامه دارد
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به پرسشی درباره جهاد ابتدایی شماره (4)
اینک خلاصه محتوای روایت ابو عمر الزبیدی از امام صادق (ع) درباره شرایط امامی که حق صدور دستور جهاد را دارد بیان می کنیم:
(1) :بداند اولین دعوت کننده بسوی دین اسلام خدا است . والله یدعو الی دارالسلام....
(2) :بداند دومی داعی الی الله رسول خدا است . ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه...
(3) : بداند سومین داعی قرآن است: ان هذا القران یهدی للذی هی اقوم.
(4) : بداند طایفه خاصی حق دعوت به دین دارند .و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر ....
(5) : بداند امام دارای حق جهاد , باید از ذریه ابراهیم (ع)باشد.
(6) : بداند از شاخه اسماعیل(ع) باشد و نه اسحاق (ع)
(7) : از نسل ساکن حرم مکه باشد
(8) : مشمول آیه تطهیر باشد .
(9) : مشمول آیه ادعو الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی باشد.
(10) : ایمانش با شرک آلوده نشده باشد. (11) : مشمول آیه یا ایها النبی حسبک الله و من اتبعک من الموءمنین باشد. (12) : مشمول اوصاف آیه آخر سوره فتح باشد . اشدا علی الکفار
(13) : رحما بینهم
(14) : رُکع
(15) : سُجد دارای اثر سجود
(16) : دارای نور ایمان باشد
(17) : در تورات و انجیل از آنها تمجید شده باشد.
(18) : عنوان مومن داشته باشد که در سوره مومنون دارای 9 صفت اند
(19) : دارای اوصافی باشد که در آیه 68 سوره فرقان در اوصاف عباد الرحمان آمده است که بت پرست نباشد قاتل نباشد زانی نباشد .
(20) : مشمول اوصاف مجاهدین مذکور در آیه 111سوره توبه باشد.
(21) : مشمول اوصاف نُه گانه در آیه (112) سوره توبه باشد.
(22) : پس از این اوصاف مشمول عنوان امام برای جهاد در آیه 39 سوره حج خواهد بود که اذن للذین یقاتلون بانهم ظُلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا ربنا الله....
پس این آیه هم که مربوط به جهادی است که بخاطر اخراج رسولخدا و مسلمین از مکه بوده است که جهاد دفاعی است .
سپس امام تفسیری دارد از فلسفه جهاد که سبب شده از آن جهاد ابتدائی استنباط شود و آن این است که امام صادق می فرماید : از آنجایی که تمام آنچه در دست کفار ، مشرکین و همه فراعنه و کیاسره و قیاصره و بطالسه ... قرار دارد از ثروت و قدرت این بنا نبوده در اختیار ظالمان باشد که الان هست. بلکه بنا بود آنچه خدا از نعمت ها داده در اختیار بندگان خدا باشد و نه در دست دشمنان خدا و لذا رسول خدا (ص) حق دارد برای باز گرداندن و تسلط بر آن ثروت و قدرت که ابر جنایت کاران در اختیار گرفته اند با آن ها بجنگد ، پس این عبارت امام نیز القا کننده وجوب و یا جواز جهاد ابتدایی است .در پاسخ باید تصریح کنیم این عبارت صریح تراست در این که جهاد ابتدایی نداریم بلکه جهاد اقتضایی داریم یعنی مبعوث شدن یک پیامبر جهانی اقتضا می کند که ظالمین جهانی از ظلم دست بردارند ، و چون دست بر نمیدارند پس در قبال حرکت دین جهانی ایستادگی می کنند، و شکل ایستادگی هم برنامه ریزی برای برخورد با حرکت اصلاحی مسلمانان است .و این یعنی محاصره مسلمین برای پیشگیری از نشر احکام اسلام ،و حرکت کفر از بیرون برای کنترل مسلمین ، و حرکت ایمان از اندرون جهان اسلام اقتضا می کند که این دو قدرت ایمان و کفر در یک نقطه ای رو به رو بشوند. و این جهاد اقتضایی است و نه ابتدایی . چون مقتضای اسلام گسترش ایمان و مقتضای طاغوتیان گسترش کفر و یا حداقل بقا و عدم عقب نشینی کفر است . نتیجه دو اقتضای متضاد جنگ است. و نه اینکه اسلام مامور است بریزد خانه مردم جهان و با اسلحه ایمان توزیع و تقسیم کند!! که شدنی نیست . چرا که ایمان نتیجه اشتهای عقل و روح است. ونه نتیجه سر نیزه.
ادامه دارد 👇
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به پرسشی درباره جهاد ابتدایی شماره (5)
سپس امام می فرماید: این که در قرآن به اموال بدست آمده از کفار بدون جنگ می گوید فیئ ، چون فئ بمعنای 《مرجوعی》است . یعنی اموالی که نمی باید به دست کفار بیفتد چون باید مال موءمن باشد و وقتی بدست مسلمین بازگشت . قرآن به آن فئ و مرجوعی می گوید. و این رمز این است که هر مقدار حوزه حاکمیت مسلمین گسترش پیدا کند همان مقدار از اموال بنا حق بدست کفار افتاده بر میگردد.
امام میفرماید به همین دلیل باید با نگاه قرآن حرکت کنید که احدی حق جهاد ندارد مگر این که مظلوم واقع شده باشد ، و احدی در این قضیه بخصوص مظلوم واقع نمی شود مگر اینکه موءمن شده باشد . و احدی برای این امر موءمن نمیشود مگر اینکه دارای شرایط الله الکامله بشود.
وقتی مظلومِ موءمنِ دارای شرایط کامل شد آن وقت می شود ماذون در جهاد . و یکی از مصادیق اذن للذین یقاتُلون بانهم ظُلموا. و آنگاه می شود مصداق منصور در آیه و ان الله علی نصرهم لقدیر . سپس امام فرمود به مسلمین از دو حوزه ظلم می شود یکی از ناحیه مشرکین اولیه مکه دومی از ناحیه ادامه دهندگان آن راه مشرکین که تمام فراعنه در طول زمان الی یوم القیامه است
و چون حرکت انبساطی و گسترش اسلام در حالی صورت می گیرد که محاط با مشرکین و کفار است لذا هر انبساطی و هر پیروزی در حوزه اسلام پس از شکست مشرکین مکه زمینه خواهد ساخت , قدرتهای پیرامون اسلام مسلمین را محاصره کرده از پیشروی آن جلوگیری نمایند و وقتی این دو حرکت متضاد در نطقه ای منجر به جنگ بشود این دیگر ابتدایی نیست ، بلکه مقتضای طبیعی دعوت آسمانی از سوی اسلام و مقابله و جنگ از سوی کفر خواهد بود که جهاد اقتضایی و یا مقتضایی خواهد بود و نه جهاد ابتدایی .!
چون این جهاد از سوی اسلام در قرآن اسمش نجات مستضعفین است .و نه کشتن ملتهای مستضعف و غیر مسلمان . بعبارت دیگر این جهاد ، جهاد آزادی بخش است و نه به اسارت در آروردن ملل دیگر . در آیه 75 سوره نسآ می فرماید : چرا در راه خدا و در راه نجات مستضعفین جهاد نمی کنید و در آیه 97 و 98 و 127 از مستضعفین دفاع کرده که باید اسلام از آنها دفاع کند و در سوره انفال آیه 26 فرمود : واذکروا اذ انتم قلیل مستضعفون فی الارض تخافون ان یتخطفکم الناس فآواکم و ایدکم بنصره... یعنی فراموش نکنید که خود شما مسلمانان در آغاز بعثت رسول خدا مصداق مستضعفین بودید که هر لحظه می ترسیدید مشرکین قدرت شما را به سرقت برده متلاشی کنند اما خدا به شما پناه داد و کمک فرمود. پس مسلمانان اولیه خودشان مصداق مستضعفین بوده اند .و طبعا حرکت اسلام برای نجات همه مستضعفین عالم است . و قدرت جباران و دیکتاتورهای جهان چیزی نیست جز استثمار مستضعفان .و لذا مقتضای ماهیت آزادی بخشی اسلام اصطکاک و جنگ با استعمار کنندگان مستضعفین است . و این جهاد مقتضای ماهیت آزادی بخشی اسلام است . پس در اسلام هیچ آیه و روایتی نداریم دلالت کند مسلمین حق دارند بنام جهاد ابتدایی با رهبری امام معصوم هجوم ببرند ملتی را به زور سر نیزه مسلمان کنند بلکه بعکس امام مسلمین حق دارد ملل غیر مسلمان تحت ستم جهان را از دست ظالمان نجات دهد. خیلی توجه کنید : طرف جهاد اسلام ، ملتها نیستند بلکه دیکتاتورها هستند و جهاد مسلمین در خدمت ملل غیر مسلمان جهان است که از ظلم و کفر نجاتشان دهد ، نه اینکه طرف جهاد اسلام مردم غیر مسلمان باشد که یاالله آمده ایم به زور سرنیزه شما را مسلمان کنیم. چنین چیزی در قاموس قرآن و اسلام نیست. و روایاتی هم اگر دارای مفهوم این چنینی است ساخته آخوندهای درباری بنی امیه و بنی عباس است جهت تراشیدن وجه شرعی برای کشور گشایی .
اسلام فنّ آسمانی جهت نجات مستضعفین و تشکیل جبهه مستضعفین در مقابل مستکبرین است. و این موضع در قبال دیکتاتورها بدون جهاد نخواهد بود و هجوم هم از ناحیه ظالمان است و ضربه اول مال کفر است . و اگر جهاد ابتدایی هم باشد ابتدا کردن فعل کفر است و نه اسلام.
ادامه دارد👇
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به پرسشی درباره جهادابتدایی. شماره (6)
می دانیم غالب خطابات قرآنی برای توجه دادن کل بشر به مشترکات بین کل بشر یا ایّها الناس است که پس از این خطاب احکام خاصه اسلام غالبا مطرح نمی شود بلکه احکام مورد اتفاق مسلمان و غیر مسلمان مطرح می شود مانند آیه 21 و 168 بقره و 1 و 170 و 174 نساء ، و 158 اعراف و 23 و57 و108 یونس، 1 و 5 و 49 و 73 حج ،و 33 لقمان ، 3 و 5 و 15 فاطر و 13حجرات که مبیّن اصول کلی است .مانند
یا ایّها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی یا انتم الفقراء الی الله یا ان و عدالله حق. یا اتقوا ربکم و یا قد جائکم برهان و یا قد جائکم الرسول.وووو
اما خطاب یا ایّها الذین آمنوا ، آن خطابی است که غالبا برای بیان احکام شرعی و فرعی است برای مسلمانان ، پس اینکه در حوزه ها در علم اصول مسلم گرفته شده تکلیف عمل به احکام شرعی بین مسلمان و کافر مشترک است و کافر نیز مکلف به عمل به خطابات فرعی هست ، دچار مشکل می شود . این اولا
و ثانیا: خطاب یا ایها الناسِ قرآن بطور واضح از کل بشر میخواهد و دعوت می کند که از اطاعت از حاکمان غیر موءمن خود دست بردارند .و خود این خطاب عبارت است از دعوت از تمام ملل برای جدا شدن از حاکمان ستمگر خود و پیوستن به مسلمانان ، و مقدمه ای است برای آماده شدن طاغوتها برای برخورد با اسلام . در این شرایط ، اگر مسلمانان از سوی امام مامور شوند برای جهاد ،این دیگر جهاد ابتدایی نیست ، بلکه مقتضای دعوت با خطاب یا ایها الناس است . 18 آیه مورد اشاره در بالا در واقع 18دعوت به تمرّد مستضعفین از اطاعت از مستکبرین است. و قرآن کریم بارها تکرار کرده که جباران تاریخ همیشه به ملتهای خود میگفتند این پیامبران میخواهند شما را فریب دهند، پس این هشدار جباران مقدمه سازی برای هجوم به سوی پیروان انبیاء بوده است. و اگر پیامبران حکم جهاد داده اند برای پیشگیری از تهاجم کفر بوده و نه جهاد ابتدایی . روشن تر بیان کنم اسلام یعنی دعوت از مستضعفین جهت تاسیس حکومت بر ضد مستکبرین ، خوب مستکبرین که دست روی دست نمی گذارند تا مسلمین با جذب مستضعفین و امپراتوری سازی آنها را سرنگون کنند .پس کوشش می کنند اسلام را نابود کنند و اگر مسلمین از خود دفاع نکنند .نابود می شوند . پس باید از خود دفاع کنند. و این جهاد دفاعی است و اقتضایی و نه ابتدایی.
❎حال اضافه کنیم آن خطبه های حضرت امیر الموءمنین را که می فرماید خداوند متعال از علماء واقعی پیمان گرفته تا در قبال شکم بارگی و شکم پروری ظالمان و گرسنگی گرسنگان ساکت ننشینند . خوب این عدم سکوت یعنی دفاع عملی از محرومان و مقابله با ظالمان. این همان جهاد اقتضایی است . چون وظیفه علمای واقعی دفاع از مظلوم و برخورد با ظالم است. و کذا فرمایش ایشان کن للمظلوم عونا و للظالم خصما .پس خصومت با ظالم در مقام عمل همان جهاد است. که مقتضای عالم واقعی بودن است . و این غیر از برداشت عموم از جهاد ابتدایی است که جنگ با ملل دیگر برای مسلمان کردن آنها است.
✳️از اینجا می شود نتیجه گرفت که تفکیک بین #جهاد_دفاعی و ابتدایی درکتب فقهای عظام از طریق انحصار ثمره های خاص به #جهاد_ابتدایی و فاقد بودن جهاد دفاعی , از آن ثمرات قابل بحث و بررسی مجدد است. مانند این که مدافع شهید نیست مجاهد شهید است و فرار از جبهه برای مدافع حرام نیست ولی برای مجاهد حرام است و یا غنیمت برای مدافع حرام ولی برای مجاهد حلال است. و باید از صفر بررسی مجدد کنیم.
ادامه دارد 👇
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به پرسشی درباره جهاد ابتدایی شماره (7):
اگر کسی به نحوه ورود فقهای عظام مانند شهیدین قدس سرهما به بحث جهاد توجه علمی کند خواهد دید فضای تقیه (که در باب جهاد بسیار بسیاد حاد و امنیتی بوده) باعث شده این بحث بشکل قرآنی مطرح نشود و به اصطلاح قاچاقی و یا امنیتی مطرح شده است. و این امر اجازه نمی دهد دید گاه واقعی اسلام بطور صریح بررسی شود. و لذا آنچه در کتاب جهاد لمعه و جواهر و امثال آنها آمده هیچ سنخیتی با مذاق واقعیتها ندارد . بنابر این در باب امان دادن مسلمان به کافر در حین جنگ خطاهای اساسی صورت گرفته است. چرا که طبق منطق رسول خدا(ص) آن وقتی امان دادن غیر فرمانده نافذ است که لشکر اسلام بر لشکر کفر کاملا مسلط شده و محاصره کامل کند .و در این حال کفار دست به دامن حتی یک سرباز مسلمان شوند که ما را نکشید .و آن یک نفر امان دهد امانش رسمی و نافذ است. اما فاما این نفوذ مربوط به حال جنگ نیست بلکه مخصوص حال شکست دشمن است که دشمن از مسلمین می خواهد امان دهد تا تسلیم کامل شود و زنده بماند.
اینکه بعضی از فقهای مطلع از جنگ و جهاد متعجب شده اند که چگونه ممکن است نظر یک سرباز در امان دادن به کفار برای فرمانده نافذ بشود؟! جا ندارد. چون این امان مربوط به پس از جنگ و پیروزی مسلمین است . و شرع مقدس می خواهد ثابت کند که اسلام چقدر به جان انسانها ولو دشمن باشد ارزش قائل است. حاصل اینکه امان دادن در حین جنگ مخصوص فرمانده است. و اما پس از محاصره شدن دشمن هر مسلمانی به دشمن محکوم به مرگ اذن حیات دهد خداوند متعال آنرا نافذ می داند. و این عنایت ویژه اسلام است به حفظ جان انسانها . و عمق توجه اسلام است به حقوق بشر.
✳️پس اگرخدای نخواسته بین مسلمین و امریکا جنگی رخ دهد و مسلمین ده هزار نفر از ارتش امریکا را محاصره کامل کند و ارتش محاصره شده کفار اعلام کند که ما تسلیم هستیم و به ما امان دهید و نکشید و فقط یک سرباز مسلمان ایرانی بگوید شما در پناه من هستید دیگر فرمانده حق ندارد آنها را بکشد به احترام امان دادن یک سرباز . و این است معنای و یسعی بذمتهم ادناهم. و در مسئله مقدم بودن جهاد با دشمن نزدیک تر از جهاد با دشمن دور تر نیز باید توجه شود امروز ملاک در نزدیک بودن نزدیکی جغرافیایی نیست بلکه مراد نزدیکتر بودن خطر است ولو دشمن در دور ترین نقطه باشد.
ادامه دارد 👇
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به پرسشی درباره جهاد ابتدایی شماره (8)
هولوکاست ساختگی که به کتب جهاد ما توسط یهودیان نفوذی تزریق شده است.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit