💠سوال :
و این سوال را هم میخواستم خدمت استاد بپرسید :
بسیار رخ داده که اشخاصی در خردسالی از ما پرسیده اند که خدا چه شکلیه و یا کجاست یا سوالاتی از این قبیل...
یقینا جواب آن کودک خردسال را نمی توان نداد و همچنین نمی توان پاسخ داد به اینکه " لیس کمثله شیء " یا
"لا یدرکه بعد الهمم و لا غوص الفطن " و یا نمی توان پاسخ داد به اینکه " عجزت عن نعته اوهام الواصفین " و.. چرا که این مسائل قابل هضم برای او نیستند بنظر شما مقنع ترین پاسخ برای این کودکان چیست؟🌹
✅پاسخ :
تشبیه خدا به وجود فضای محیط بر کل کرات آسمانی و کل هستی مادی که هم همه میدانند هست و هم دیده نمی شود. وکذا تشبیه به فکر و عقل و اراده که هم تفکر و تعقل و اراده داریم و هم دیده نمی شوند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :تعریف ارائه شده از صوفی و فقیه جامع و مانع نیست .در مورد بشر حافی هم اگر مستند ارائه شود بهتر است ؟
✅پاسخ: وقتی خود صوفیهای محترم برای تصوف بیش از بیست نوع تعریف دارند این یکی هم اضافه بر آن ، حد یقف منصوص که ندارد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
📚درس سیزدهم
از سلسله دروس مبادی اصول.
بررسی اعتبار اصل برائت عقلیه.
محور اعتبار اصل برائت عقلیه .
قبح عقاب بلا بیان است.
در این عنوان چند مطلب مورد غفلت اصولیون معظم و محترم واقع شده است.
۱-- مگر پس از کودتای سقیفه توسط اسید ابن سعیه یهودی با وساطت عمر فضای برای بیان مهیا بوده تا عقاب بخاطر عدم احتیاط قبیح بشود؟!
۲-- مگر تا سال ۹۹ هجری در طول حدود یک قرن بجای نشر احادیث بالای بیش از ۱۸۰۰۰ منبر تا ۷۰.۰۰۰ منبر به علی (ع) لعن حکومتی ارسال نمی شده،؟!
تا عقاب بخاطر ترک احتیاط قبح داشته باشد!
۳-- مگر امام صادق(ع) نفرمود اگر پدرم امام باقر(ع) نبود ،در عصرجدم امام سجاد(ع) بخاطر خفقان حکومتی مسلمانان حتی تیمم بلد نبودن ؟!
۴-- مگر سعیدابن مسیب محتکر روغن در مدینه و داماد ابوهریره بقول آقای پیشوایی حواری امام سجاد از نماز خواندن به جنازه امام سجاد فرار نکرد؟! و امروز در مقاله آقای ..... بلخی در قم بجای امام باقر ننشسته؟!
۵-- مگر ما در کتاب چرا بازنگری ثابت نکردیم اصحاب در عصر عمر از ترس عمر کل کتب حدیثی خودشان را در خانه خود نابود نکردند؟! مگر برای بیان میدان بوده ؟!
۶-- مگر بنده در ضمن ۱۰ جلسه ماهوره ای ثابت نکردم در راستای کودتای اصل کابالای یهودی مبنی بر غدقن بودن ثبت سنت ، عمر کل آثار سنت را نابود نکرد؟!
۷-- مگر امام صادق(ع) طبق نقل مرحوم صدوق در علل شرایع نفرموده آنقدر برای بیان فقه آل محمد(ص) فضا تنگ شد من مجبور شدم دو فتوای متضاد به فضای علمی تزریق کنم تا اصل فتوای شیعه معلوم نشود.؟!
کو میدان برای بیان , تا لابیان قبیح شود !!؟
۸-- مگر امام صادق(ع) نفرمود من مجبورم یک فتوا دهم تا طرف از خانه من خارج نشده آنرا برای دیگری تغییر دهم آیا این لابیان های امام صادق قبیح بوده ؟!
۹-- مگر امام سجاد(ع) نفرمود من حاضرم گوشت بازویم را بدهم قطع کنند اما حدیث آل محمد(ص) را لو ندهم؟!
۱۰-- مگر رسول خدا (ص) در خطبیه غدیریه با معرفی امیرالمومنین (ع) نفرمود(( فقط با امامت علی (ع) شما تمام اسلام را از من تحویل می گیرید چون تمام احکام خدا را فقط به او تاما" و تماما" منتقل کرده ام)) و دیدید با خانه نشینی علی(ع) هم بیان بخش اعظم اسلام هم خانه نشین شد ، جالب این است در اینجا هم یک خطای عظیمی صورت گرفته و شیعه هم عنایت نفرموده و خودش هم کمک به این غفلت کرده تا جائیکه تمام مقصود رسول خدا(ص) به عکس مراد ایشان تفهیم و تفسیر شده است ، چرا که رسول خدا فرمود با معرفی علی تمام احکام را به شما تحویل دادم اما در تمام کتب سنی و حتی شیعه آمده است رسول خدا فرمود من تمام احکام اسلام را به خود شما اصحاب منتقل کردم!
اگر تمام اصحاب تمام احکام را دریافت کرده اند دیگر نیازی به علی (ع) ندارند، چون خودشان همه چیز را گرفته اند بدون وساطت علی حالا نصب علی برای چیست؟!
در حالی که رسول خدا(ص) با ملاحظه ابلاغ امامت علی بود که فرمود با امامت علی، اکمال دین شد و اتمام نعمت شد.
ابلاغ احکام شد و در هیچ کتب شیعی ناقل این قضیه توجهی به این تحریف عمدی عمال سقیفه نفرموده اند.
کلام رسول خدا: (( ما من شی یقربکم من الجنه و یباعدکم من النار الا امرتکم به و نهیتکم عنه)) ناظر به این که حاصل معرفی علی این است و نه بدون آن , که بعکس نقل می کنیم.
۱۱-- مگر عاشورا برای این نبود که بدنیا بفرمایند راه بیان احکام بسته است.؟!
۱۲-- مگر سه امام آخری عسکری نیستند و درپادگان در محاصره عدم بیان نبوده اند؟! وووو!
♦️آقای اصولی عزیز! مگر نمی دانی دو قرن و نیم یک نوع کودتای عظیم بر ضد بیان بوده؟!!
حالا چگونه سخن از قبح عقاب بلابیان به میان میاورید،؟!
اسلام دین است و دین منقول است و منقول تتبع می خواهد و نه تفکر غیر متکی به تتبع.
اگر بیان نیست و عسر و حرج هم نیست احتیاط کنید. پس برائت عقلیه روی یک حباب در حال انفجار قرار دارد و فاقد اعتبار است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
ببخشید من دوباره مزاحم وقتتون شدم سوالی بود مدتها میخواستم از شخصی مطلع بپرسم
نمیدونم اگر استاد وقت کرده باشند فضای یوتیوب رو مشاهده کردند ؟ متاسفانه دیگه چیزی به اسم حیا نمانده و افراد برای ویو(دیده شدن) هر کاری میکنن میخواستم بپرسم از لحاظ الهی چقدر این موارد ممکنه ادامه پیدا کنه نهایت این مسائل به چه شکله؟
آیا امیدی هست.؟
تمام مردم خاورمیانه متاسفانه به انحطاط وحشتناکی از نظر اعتقادی و اخلاقی سقوط کردند
✅پاسخ :امام موسی بن جعفر (ع) فرمودند : ((در قبال هر گناه جدیدی که ملتها ابداع میکنند بلای جدیدی بر سرشان نازل خواهد شد)) شما در همین چند سال آینده(( سوختن تدریجی برگ درختان، ساقه گیاهان ، ثمره بوته ها و عقیم شدن خاک مزارع از تولید گیاه زیر سایه حرارت خورشید در فصل تابستان را )) شاهد خواهید بود که آغاز جدی گرفته شدن مهاجرت سرمایه داران غارتگر بین المللی و چند ملیتی به کرات دیگر خواهد بود.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سوال :
سیدنا این شعر آیا اشکال دارد
✅پاسخ: امام حسین (ع) ۴ پسر داشته (بنامهای علی اکبر، علی اصغر (امام سجاد) ،جعفر که پیش از حادثه عاشورا وفات کرد و عبدالله رضیع که بعدا مشهور شد به اسم علی اصغر .)
و ۲ و یا ۳ دختر ، آیا این مداح محترم با بی پسر معرفی کردن امام حسین (ع) ۹ امام بعدی را منکر شده است !؟
عجیب است ، پس درست بوده که مشهور شده: الاسلام قتیل القافیه!؟ قافیه شعرها بر همه چیز مستولی شده!!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال : استاد پاسختان چیست ؟
✅پاسخ :
چون اشکال فوق فاقد همه شرایط درک مفهوم استنباط است پاسخش توصیه به مطالعه از اول امثله و صرمیر است تا آخر سطح ، که کمتر از ده سال طول می کشد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
📚درس چهاردهم
از سلسله دروس مبادی اصول.
عقل یکی از منابع و یا ادله احکام شرعی نیست.
📌در تمام حوزه های علمیه جهان تشیع عقل را در حمل احکام شرع رسانده اند به سطح قرآن ،!
و ثقلین توصیه شده و سفارش شده رسول خدا (ص) ارتقاء پیدا کرده و شده اثقال ثلاثه !!
سپس اجماع را هم باز اضافه فرموده اند شده اثقال اربعه ، که قبلا دو تا بوده است.
حالا عرض میکنیم اولا تا عصر شیخ مفید خبری از عقل بین ادله نبوده فقط اسمی از عقل در کتاب کوچک اصولی او بوده که شاگردش کراچکی در کنز آورده منتها نه از باب ادله بلکه بعنوان سبیل الی معرفه حجیه القرآن و دلائل الاخبار. سپس شیخ در عده اشاره مایی فرموده اما نه بعنوان یکی از ادله.
بلی اولین بار ابن ادریس متوفای ۵۹۸ در سرائر صفحه ۲ سخن از دلیل بودن عقل برای اخذ احکام شرع به میان آورده است.
سپس محقق متوفای ۶۷۶ در معتبر صفحه ۶ عبارت الدلیل العقلی را بکار برده.
سپس شهید در ذکرای این مشی را کمی توسعه داده و رد شده و در معالم و رسائل و کفایه هم خیلی پررنگ مطرح نشده است. و برداشت ابن ادریس و محقق و شهید برگشت می کند به حجیت الظواهر و نه به هم سطحی بودن عقل با کتاب و سنت. و بعضی ها عقل را تفسیر کردند به لحن الخطاب (یعنی صورتی که یک قرینه عقلیه دلالت کند به حذف لفظی ) و
فحوای الخطاب (یعنی مفهوم موافقه ) و دلیل الخطاب ( یعنی مفهوم مخالفه ) که آن هم از مصادیق حجیت ظواهر است ، غیر از آنچه امروز مراد است از عقل.
فکیف کان صاحب حدایق در جلد اول چاپ نجف ص ۴۰ طوری عقل را تفسیر کرده که معلوم شده چنین چیزی در اسلام نبوده و نیست. و مرحوم مظفر خودش پس از نقل مطالبی در این خصوص خواسته تفسیر جدید کند اما کار را خراب تر کرده چون فرموده : (( اذا کان الدلیل العقلی مقابلا للکتاب والسنه لابد الا یعتبر حجه الا اذا کان موجبا للقطع الذی هو حجه بذاته.))!!
چرا که اگر عقل حکم شرع را در کتاب و یا در سنت دیده پس بخاطر وجود حکم در ثقلین حجت است و اگر در غیر ثقلین دیده پس ده شاهی ارزش ندارد.
📕 پس این بود تاریخچه ورود عقل به فضای ادله شرعیه , که ربطی به کتاب و سنت ندارد. و امر مخترعی است.
تمام
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال در اینستاگرام👆 : آیا تاکنون دیداری با آیت الله وحید خراسانی داشتید ؟
✅پاسخ :
سلام علیکم تراکم کار و فاصله دو منزل توفیق زیارت ایشان را از سال ۱۳۵۶ تاکنون از بنده حقیر سلب کرده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
در قبال آن مستشکلی که در اینستاگرام گفته بود ((هیچ فرقی بین صوفی و فقیه نیست چون اگر فقیه راست میگوید آیه و روایت بخواند چرا از پیش خود فتوای میدهد!؟))
ای کاش مختصر استدلال می کردید .
✅پاسخ : آخر این دوستمان توجه ندارد که اگر فقیه راجع به هر موضوعی که امروز هست روایت بخواند همان روز همه امور خراب می شود چرا که موضوعات امروز در عصر اهلبیت(ع) نبوده و اهلبیت روایتی در خصوص موضوعات جدید ندارند .
آن وقت باید درب دین را ببندیم ، اگر راجع به وسیله نقلیه روایت بخواند مانند هواپیما و ماشین و قطار که اهلبیت اسمی از آنها نبرده اند ، اگر فقیه راجع به چک بانکی روایت بخواند آن زمان چنین موضوعی نبوده ، اگر فقیه راجع به بازار بورس روایت بخواند که چنین روایتی نیست ، چون آن زمان نبوده وووو
پس فقیه باید موضوعات و حوادث جدید را ذیل یکی از اصول ببرد ، آن وقت می شود فتوا .
در آن صورت این آقا قهر میکند که چرا آیه و روایت نمی خوانید !؟
لذا این دوستان چون از مسئولین فعلی ناراحت هستند ، خیال میکنند فضای علمی هم مثل فضای سیاسی است می شود همین طوری و بی ضابطه انتقاد کرد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
مشکات اهل بیت(ع): نقد و بررسی عرفان ابن عربی👇
https://youtu.be/RuTQ2MFb4CA
۱۷👆
https://youtu.be/uUXRjveB5b0
۱۸👆
https://youtu.be/kBCVeGJTwH0
۱۹👆
https://youtu.be/thdMD5ncuHM
۲۰👆
https://youtu.be/X6oaM6vPo1A
۲۱👆
https://youtu.be/sFHdPS978uk
۲۲👆
https://youtu.be/gcy22KohC64
۲۳👆
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال : سلام استاد معظم
وقت عالی بخیر
مولا علی علیه السلام
در نامه به مالک از تعبیر «وإن ظنت الرعیه بک حیفا فأصحر لهم بعذرک؛ اگر مردم بدگمان شدند و گمان کردند که درباره آنها ستمی روا داشتهای عذر و دلیل خود را برای مردم إصحار کن» استفاده می کنند. از این عبارت، قاعده اصحار در حکمرانی به دست می آید. اصحار یا صحراگونگی یعنی مانند صحرا که فضای باز است ، همه چیز به صورت شفاف در محضر مردم باشد.
۲-علی(ع) می فرمایند من هیچ چیز به جز اسرار نظامی را پنهان نمی دارم «أن لاأحتجز دونکم سراً إلا فی حرب». بخش اول این عبارت نیز تأکید بر صحراگونگی است و بخش دوم، تخصیصی بر این قاعده کلی است و آن استثنا کردن مسائل محرمانه هست .
پس اصل بر شفافیت است مگر آنکه با دلیل خارج شود
✅پاسخ : سلام علیکم
بلی باید منتظر بمانیم ببینیم مستند قرآنی و یا روائی وجوب استتار اموال حاکمان اسلامی چیست؟!
لابد از اسلام یک مستندی دارند که حجم اموال مسئولین را مخفی میکنند . فعلا منتظر بمانیم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
از حاج آقا سوال کنید اگر کسی نماز صبحش قضاء شود و این عمدا نباشد ایا در ختم هایش و ذکر و دعایش که برای حوایجی که دارد اثر میگذارد و آن باطل میشود؟
چون مثلا آیت الله جاودان در دوره چهل روزه ختم زیارت عاشورا میگفتند که اگر یک روز نماز صبح قضا شود اثر این از بین میرود و باید دوره ختم را از ابتدا شروع کرد.
و یکی از منبری ها میگفت اگر نماز صبحی قضا شود آن روز بلایی نازل میشود .
چکار کنیم تا اثر بد این قضاء شدن نماز صبح خنثی بشود؟
✅پاسخ : وقتی عمدی نباشد و در اثر بی اعتنائی نباشد اثر منفی چندانی ندارد. و شاید آن محترمین خواسته اند مومنین را بیشتر به عبادت تشویق فرمایند که تشویق حُسن دارد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany