eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
856 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️اعتراض : اول ثابت کنید اهلبیت دهه محرم، ایام فاطمیه، دهه فجر ، هفته وحدت ، روز قدس و... داشتند بعد بگید حق توسعه و تضییق نیست. اگر انصاف و جرات دارید دهه فجر و وحدت را هم رد کنید و الا مطلب را حذف کنید تا در عدالت شما شک نکنیم !! ✅پاسخ: 🔹اولا خود روایات است که می گوید ائمه اطهار محرم را توصیه فرموده اند و علامه امینی کتابی در این خصوص دارند. 🔹ثانیا اهلبیت(ع) فرموده مظلومیت حضرت فاطمه(س) را به جهانیان برسانید که به مناسبت شهادت باید باشد، و ثالثا ایام فجر و قدس مربوط به انقلاب است و بحث محسنیه مربوط به اهلبیت است. کلنگ از آسمان افتاد نشکست و گرنه من همان خاکم که هستم.! بین این دو مطلب رابطه ای نیست. به نظر میرسد سرعتتان زیاد بوده . ➖➖➖➖➖➖➖ ⭕️ادامه اعتراض : اهلبیت نگفتن تشکیل سقیفه را فریاد بزنید؟؟؟،، نگفتن اعتراض کنید؟؟؟؟ نگفتن احراق بیت را محکوم کنید؟؟؟ تشکیل سقیفه کی بوده؟؟؟؟؟ یه خط، فقط یه خط شما و دوستانتان در قم در این ۴۰ سال تشکیل سقیفه را در ایامش محکوم کردید؟؟؟؟؟، ✅پاسخ : بنده بیش از ۴۰ سال است کارم، دهها جلد کتابم . هزاران سخنرانیم ، و هزاران برنامه ی رادیویی و تلویزیونی ام همه در مسیر محکومیت سقیفه بوده لعلکم تتتبعون وتنظرون فی سی دی یاتنا و برنامجنا، وکتبنا و قنواتنا. معیار ، کلام اهلبیت است : المتقدم لهم مارق والمتاخرعنهم زاهق. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال: اگر اهلبیت دهه محسنیه نداشتند و ما داشته باشیم خروج از مذهب است؟ ✅پاسخ: احدی نمی تواند آنرا خروج از مذهب تفسیر کند منتها المعلول ینصرف الی اسبق العلل ، وقتی علتی جز تصمیم خود شیعه ها نداشته باشد میشود مراسم شیعی و نه سنت ماثور . بحث سر ماثور بودن است و الا اظهار محبت بیشتر به اهلبیت چه بهتر . بیایید هر روز برای اهلبیت مراسم بگیریم ، منع شرعی ندارد . ربط به نص شرعی میخواهیم و بس. بحث سر انتساب به اهلبیت است و بس. حتی در نماز سوره طولانی خواندن بخاطر لذت صوت و قرائت قرآن منعی ندارد و اما اگر به مذهب نسبت بدهید که امر مذهب است ، می شود بدعت و مخل در عبادت. احکام شرع یک مقوله است ، ذوق افراد مقوله دیگر . ما جز حفظ حریم مذهب وظیفه نداریم. شما اعتراف کنید این عمل فعل خود ماست و امر مذهب نیست ، دیگر بحثی نیست اما شما بخواهید سلیقه خودتان را به مذهب منتسب کنید ، باید هشدار بشنوید. آیا مذهب گفته بود ضریح بسازید،؟ آیا مذهب گفته بود گنبد بسازید ؟ نه ، ولی شیعه ها ساختند و اشکالی هم ندارد. اما این کارها را نمی توانید بگویید مذهب ساخته ، خودمان می سازیم و شکوه میدهیم و ثواب هم میبریم . مانعی ندارد، دعوا سر این است ما نباید کار خودمان را به مذهب نسبت بدهیم. تمام . 🔺حفظ مرز دستورات مذهب از اختلاط به تصمیمات خالصانه پیروان مذهب کار ظریفی است. اگر ظریف نبود این همه ان قلت نداشتیم تا تسلیم اسلام نشویم مسلمان نمی شویم . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : استاد! آیا شما برای محسنیه مستمسک روائی از اطلاقات و عمومات نمی توانید در متون اهلبیت (ع) پیدا کنید؟، خب ما نمی توانیم پیدا کنیم. ✅پاسخ: حالا این شد یک حرفی . اگر دنبال نص نباشید ، بلی روایات مطلق مشهور و معتبری داریم که برای همه مراسم مربوط به احیای شعائر اهلببت سند محکمی است : امام صادق فرمود : (( تتزاورون؟ تتجالسون؟ تتحدثون؟ احیوا امرنا رحم الله من احیا امرنا. آیا شما شیعه ها با یکدیگر ملاقات ، جلسات ، بحثهای مربوط به معارف اهلبیت دارید؟ بیان کنید مقامات معنوی ما را و احیا کنید معارف، احکام و مسائل ما را، )) طبق اطلاق واژه امر ، و جمله احیای امر اگر در مراسم مربوط به شهادت حضرت محسن معارف و شعائر و احکام و ظلمهای وارده بر اهلبیت (ع) بیان شود و مصداق عبارت احیوا امرنا شود، میشود منتسب به اهلبیت کرد . لکن نه به نص خاص. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
📚درس پانزدهم از سلسله دروس مبادی اصول . -- پرونده حدیث رفع -- به نظر قاصر حقیر در تمام فصلهای اصول و فقه باید در مقام نخست حتی الامکان تمام روایات مربوطه استقصا و تدوین شود سپس بحث محتوایی شروع شود. مشکل حدیث رفع برای اثبات برائت شرعیه این است که اصلا تتبع کامل در منابع ، سند ، محتوای ، و حجم مشترک موجود در تمام واحدها ملاحظه نمی شود. 📌اینک ما ابتدا تمام موارد حدیث رفع را نقل میکنیم تا ببینیم خود حدیث از کجا نشئت گرفته است. 🔹 ا-- در سوره مبارکه بقره آیه آخر " ربنا لا تواخذنا ان نسینا او اخطاءنا " ..... " ربنا ولاتحملنا مالاطاقه لنابه 🔹۲-- سوره بقره آیه ۱۷۳ و انعام ۱۴۵ و نحل ۱۱۵ : (( فمن اضطر غیر باغ و لا عاد فلا اسم علیه )) 🔹۳-- قال رسول الله :رفع الله عن امتی الخطاء والنسیان و مااستکرهوا علیه / فتح القدیر ج ۵ ص۱۶۰ و ۱۶۱ . 🔹۴- قال رسول الله رفع الله عن امتی الخطاء درالمنثور ج ۱ ص۳۷۷ 🔹۵-- قال رسول الله : ان الله تجاوز عن امتی الخطاء والنسیان وماستکرهوا علیه ، مشکات المصابیح تبریزی خ۶۲۸۴ و معجم طبرانی ج ۱ ص۹۴ 🔹۶-- ان الله تجاوز عن امتی عما حدثت به انفسها کنزالعمال خ ۳۴۴۵۷ 🔹۷-- ان الله تجاوز لامتی عما توسوس به ... منبع متعدد 🔹۸-- ان الله تجاوز لامتی عما استکرهوا منبع متعدد. 🔹۹--ان الله تجاوز لامتی عمالم تتکلموا به منبع متعدد 🔹 ۱۰-- ان الله وضع عن امتی الخطاء والنسیان. منبع متعدد. 🔹۱۱-- لایعذب الله عبدا علی خطاء ولا استکراه کنزالعمال خ ۱۰۳۲۴ 🔹۱۲- امام صادق(ع) : ما امر العباد الا بدون سعتهم ، فکل شیئ امرالناس باخذه فهم متسعون له و مالا یتسعون له فهو موضوع عنهم. کتاب توحید ص۳۴۷ 🔹۱۳-- سُئل امیرالمومنین(ع) عن معنا قولهم لاحول ولاقوه الا بالله فقال: انما لانملک مع الله شیا ولانملک الا ما مَلَکنَاه ، فمتی ملَّکنا ما هواملک به مناّ کلَّفَنَاه و متی اخذه منا وضع تکلیفه عناّ نهج حکمه ۴۰۴ 🔹۱۴-- مضمره حمزه ابن مهران قال قلت له انا نقول ان الله لم یکلف العباد الا ما آتاهم و کل شئ لایطیقونه فهو عنهم موضوع و لایکون الا ماشاالله وقضی و قدر و اراد فقال والله هذا دینی و دین آبائی . بحار ج ۵ ص ۴۱ 🔹۱۵-- قال الامام حسین (ع): ما اخذالله طاقه احدا لا وضع عنه طاعته ، و لا اخذ قدره الا وضع عنه کلفته. بحارج ۷۸ ص۱۱۷ 🔹۱۶-- در بحار ج۲ ص ۲۷۴ از امام صادق(ع) شش مرفوع خطا نسیان اکراه ما لایعلمون و ما لایطیقون و مااضطروا الیه 🔹 ۱۷-- و در بحار جلد ۵ ص۳۰۴ چاپ ایران از امام صادق(ع) همان شش مرفوع ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ در همان آدرس از رسول خدا(ص) و امام صادق (ع) سه مرفوع خطا و نسیان و اکراه. و در یکی اضافه آمده " و فیها رابعه ومالایطیقون " . ادامه دارد ... کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
ادامه درس پانزده 👇👇 🔹۲۱-- روایت با ۹ مرفوع بحار ج ۵ ص ۳۰۳ 🔹۲۲-- همان روایت در کافی ج ۲ ص ۴۶۳ 🔹۲۳-- در کنز خ ۱۰۳۰۷ سه مرفوع 🔹۲۴-- در کنز خ ۱۰۳۲۴ مرفوع خطا است و اکراه. 🔶جمع بندی این آیات و روایات این است ▪️یک: قطعا مرفوع مواخذه است و نه قلم . ▪️دو: ریشه حدیث رفع همان آیه رفع در آخر سوره بقره است. ▪️سه: قدر متیقن مرفوع ۵ تا است خطا ، نسیان ، عدم طاقت و اضطرار و اکراه , که بجز اکراه ۴ تای باقی آیه است. ▪️چهار : در اکثر روایات فریقین مالا یعلمون نبوده است . ▪️ پنج: حسد وطیره و تفکر در وسوسه دارای آعتباری باقی مرفوعات نیست. ▪️شش : روایات رفع ناظر به صورت شک در تکلیف نیست بلکه ناظر به عدم تکلیف در موارد خاصه است . و طبعا بدرد اصاله البرائه نمی خورد. 🔹۲۵- ماکان الله لیضل قوما بعد اذهداهم حتی یبین لهم مایتقون قال ابوعبدالله : حتی یعرفهم ما یرضیه و ما یسخطه ذیل ایه 🔹۲۶-- امام صادق : ان الله عزوجل احتج علی الناس بما آتاهم و ما عرّفهم . میزان الحکمه خ ۳۳۱۵ 🔹۲۷- قلت لابی عبدالله (ع) هل جعل فی الناس اداه ینالون بها المعرفه ؟ قال لا قلت فهل کلِّفوا المعرفه ؟ قال لا ان علی الله البیان ،لایکلف الله نفسا الاوسعها. بحار ج ۵ ص۳۰۲ 🔹۲۸-- قال ابوعبدالله (ع) ان الله احتج علی الناس بما آتاهم و عرّفهم کافی ج ۱ ص ۱۶۳ 🔹۲۹-- کل شی مطلق حتی یرد فیه نهی بحار ج ۲ ص۲۷۴ و حتی یرد فیه نص بحار ج۲ ص۲۷۲ 🔹۳۰-- الاشیآ مطلقه مالم یرد علیک امرا و نهی و کل شی یکون فیه حرام و حلال فهو لک حلال ابدا حتی تعرف الحرام بعینه فتدعه. بحار ج ۲ص۲۷۲ ص۲۷۳ ص ۶۲ عن سرایر ص۱۵۵ و کافی ج ۵ ص۳۱۳ بسند صحیح . 🔹۳۱-- کل شئ مطلق حتی یرد فیه منع غوالی ج۳ ص ۱۴۶ 🔹۳۲-- سالت ابا جعفر (ع) عن السمن والجبن نجده فی ارض المشرکین بالروم اناءکله ؟ قال: اما ما علی انه قد خلطه الحرام فلا تاکل و اماما لم تعلم فکله حتی تعلم انه حرام. بحار ج۲ ص۲۷۲ و ج ۶۵ ص۱۵۵ و سرائر عن ابن محبوب و وسایل ج ۱۶ ص۴۰۳ 🔹۳۳-- کل شی هو لک حلال حتی تعرف انه حرام بعینه فتدعه من قبل نفسک و ذالک مثل الثوب یکون قد اشتریته و هو سرقه او المملوک عنه و لعله حر باع نفسه او خدع فیبیع او قهر اوامره تحتک و هی اختک او رضیعتک والاشیاء کلها علی هذا حتی یستبین لک غیر ذالک او تقوم به البینه و سائل بحار ج ۲ ص ۲۷۳ و در وسایل هم نظیر این در ج ۱۷ ص۹۱ و ج۱۶ ص ۴۰۳ و ج۱۲ ص۶۰ و ۵۹ آمده با تفاوت در متن و سند. 🔹۳۴-- سالت اباعبدالله عن الخفاف التی تباع فی السوق فقال: اشتر وصل فیها حتی تعلم انه میته بعینه. وسایل ج ۲ ص ۱۰۷۱ سالته عن الرجل یاتی السوق فیشتری جبه فراء لایدری اذکیه هی !؟ ام غیر ذکیه ایصلی فیها؟ فقال : نعم ، لیس علیکم المسئله ، ان ابا جعفر (ع) کان یقول : ان الخوارج ضیقوا علی انفسهم بجهالتهم ، ان الدین اوسع من ذالک . وسائل ج ۲ ص ۱۰۷۲ و از طریق دیگر هم صدوق نقل کرده. و ج۳ ص ۳۳۲ 🔹۳۵-- ان الرجل یسال اباعبدالله (ع) وانا عنده عن الرجل یتقلدالسیف ویصلی فیه: قال: نعم : فقال : الرجل : ان فیه الکیمخت ! قال وما الکیمخت ؟ قال جلود دواب ، منه مایکون ذکیا و منه ما یکون میته قال: ما علمت انه میته فلا تصلی فیه. وسایل ج ۳ ص۳۳۲ وج ۲ ص ۱۰۷۲ 🔹۳۶-سالت اباعبدالله (ع) عن الخفاف التی تباع فی السوق فقال : اشتر وصل فیها حتی تعلم انه میت بعینه وسائل ج۳ ص ۳۱۰ 🔹۳۸ -- عن الحلبی عن ابی عبدالله (ع) انه سال عن الرجل یاکل الربا و هو یرای انه له حلال فقال : لایضره حتی یصیبه متعمدا فاذا اصاب متعمدا فهو بمنزله التی قال الله عزوجل وسائل ج ۲ ص ۴۳۲ 🔹۳۹--قال الباقر(ع) من اکل الربا جاهلا بتحریمه لم یکن علیه شیء . وسائل ج ۱۲ ص۴۳۳ 🔹۴۰-- دخل رجل علی ابی جعفر(ع) من اهل خراسان قد عمل الربا حتی کثر ماله ثم انه سال الفقهاء فقالوا : لیس یقبل منک شیء الا ان تردالی اصحابه فجاء الی ابی جعفر (ع) فقص علیه قصته فقال له ابوجعفر مخرجک من کتاب الله : فمن جاء موعظه من ربه فانتهی فله ماسلف وامره الی الله والموعظه التوبه . وسایل ج۱۲ ص۴۳۳ 🔹۴۱-- و خبر علی ابن جعفرعن اخیه موسی (ع) معنای تقریبا همان روایت قبل را دارد وسائل ج۱۲ ص۴۳۳ 🔹۴۲-- خبر منقول از امام جواد هم مثل دو روایت اخیر است در محتوا ،در همان ادرس که دلالت دارد در صورت جهل به حرمت ربا توبه کافی است. ادامه دارد.... کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
ادامه بحث مبادی اصول 🔹۴۳-- قال سماعه سالته عن اکل الجبن و تقلید السیف و فیه الکیمخت والغرا فقال : لاباس مالم تعلم انه میته 🔹۴۴-- قال علی ابن جعفر سالته عن الدقیق یقع فیه خرء الفاره هل یصلح اکله ؟ اذا عجن مع الدقیق قال: اذا لم تعرفه فلاباس و ان عرفته فلیطرحه وسائل ج ۱۶ ص۴۰۳ 🔹۴۵-- ان علیا سُئل عن سفره وجدت فی الطریق مطروحه کثیر لحمها و خبزها و جبنها و بیضها و فیها سکر (سکین) فقال: یقوّم ما فیها ثم یوءکل لانه یفسد و لیس لما فیها بقاء فان جاء طالبها غرموا له الثمن فقالوا ! یا امیرالمومنین (ع) لا نعلم سفره ذمی ولاسفره مجوسی ! قال هم فی سعه مالا یعلمون . مستدرک نوری ج ۱ ص۱۶۵ چاپ سنگی که در نوادر هم آمده. 🔹۴۶-- قال الباقر (ع): .....ان کان الجبن مجهولا لایعلم من عمله و بیع فی سوق المسلمین فکله . مستدرک نوری ج۱ ص۱۶۵ 🔹۴۷ -- عن جعفرابن محمد(ع) : سُئل من جلود الغنم یختلط الذی منها بالمیته و یعمل منها الفرآء قال ان لبستها فلاتصل فیها و ان علمت انها میته فلا تشترها و لاتبعها و ان لم تعلم اشتر وبع . 🔹۴۸-- اما روایاتی که میفرماید: کل شیء فیه حلام و حرام فهو لک حلال ۳ اشکال دارند. مثل روایت مسعده در باب ۴ از ابواب مایکتسب به الف : که ذیلی دارد موجب وهن و باطل است. ب:: خبر۷ باب ۶۱ ج ۱۷ وسایل از ابواب اطعمه مباحه که مرسل است. ج: خبر۱ آن باب که مجهول است. میماند خبر۱ باب ۴ ج ۱۲ وسایل از ابواب مایکتسب به. که خوب است اما نتیجه این روایات دال بر عدم تکلیف در فضای وجود شبهه تحریمیه این است که اصل برائت شرعیه و عدم تکلیف اجتناب از آن است. فقط و شامل فضای شبهه وجوبیه نیست که اگر روایات دیگر برای برایت از تکلیف آن نداشته باشیم احتیاط تکلیف ما خواهدبود. خدمت دیگر این روایات این شد که روایات رفع ما لایعلمون انصراف و انحصار پیدا می کند به شبهات تحریمیه فقط و نه شبهات وجوبیه، هنوز آنجا فضای حاکمیت احتیاط است. تا دلیل پیدا کنیم بر برائت. لازم به تذکر است که چون روایات تواتر اجمالی دارد دیگر نیاز به بررسی سندی نداریم. و پیام اساسی این دسته از آیات و روایات این است که فضای حاکم بر اطراف انسان فضای مباحات و حلیت است و این حرمت است که دلیل می کند و میشود اسم این را اصل اباحه در شبهات تحریمیه بگذاریم. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany