💠سوال :
عرض دیگر من این است که
آیا به نظر جنابعالی احتمال دارد از متن تورات تحریف شده با تغییر عنوان به بحار الانوار تزریق شده باشد ؟
✅پاسخ: یک یهودی در عصر رسول خدا (ص) خود را به اسم استماویل یهودی معرفی کرد و اظهار داشت مسلمان شده و رسول خدا نیز طبق اصل اسلامی که باید از هر اظهار کننده تسلیم ، اسلام را بپذیر، اسم او را گذاشت عبدالله (ابن سلام) و در سال ۴۳ هجری هم آن یهودی مرد.
او در زمان حیاتش از رسول خدا خواسته بود اجازه دهد روزهای زوج قرآن بخواند و در روزهای فرد تورات !!!.
که البته رسول خدا(ص) نپذیرفت.
پس از مرگ آن یهودی عمال تعلیم دیده او کتابی تدوین کردند بنام (( مسائل عبدالله ابن سلام الصحابی)) آن عمال ادعا کردند عبدالله ابن سلام برای رسول خدا ۱۴۰۰ آیه از تورات را خوانده و حضرت (ص) هم فرموده این آیات توراتی مطابق آیات قرآنی است که امروز تبدیل شده به حدود ۵۰۰ مسئله !! و مرحوم علامه مجلسی هم ّبه آن اعتماد فرموده و تمام آنرا در بحار فصل السما والعالم نقل کرده است.!!!
اخیرا" یک روحانی روشنی رفته به یکی از معاریف گفته : من بحار را از روایات ضعیف و اسرائیلی تصفیه کرده ام می خواهم چاپ کنم!
ایشان هم تعبیری داشته که مفهومش این بوده که غلط فرمودی!!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال:
آیا مسند ابن عباس هم اعتبار ندارد؟
✅پاسخ: نه !
چون آن هم مسائلی است که ابن عباس بجای نقل از رسول خدا(ص) از اصحاب کودتای سقیفه نقل می کند!!
که باز جلودی تدوین کرده است.
➖➖➖➖➖➖
💠سوال :
به نظر حضرتعالی عمده ترین اشکال مشارق انوار الیقین ملارجب برسی چیست؟
✅پاسخ: این کتاب جعلی و تزریقی است ، چون دو نسخه اش را مقایسه کنید دو کتاب اند و نه یک کتاب ، نسخه جلال الدین ابن محمد که امروز پیش شیخ محمد سمایی در نجف است چیز دیگری است.
نه مجلسی قبول کرده و نه حر عاملی ، غلات به انتشار آن دامن زده اند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال :
سلام
لطفا نظر خودتان را در مورد آیه الله سید احمد مددی و روش ابداعی ایشان در بررسی روایات موسوم به روش فهرستی را بفرمائید
✅پاسخ :
سلام علیکم جناب آیت الله مددی دامت افاضاته ، عالم ، متقی ، استاد ، مدافع مخلص مکتب اهلبیت(ع) هستند منتظریم از خروجی های تحقیقاتی این سید فقیه استفاده کنیم که متاسفانه مستندا" به دستم نرسیده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام
نظر استاد در مورد این 👇سند چیه؟
علی عن ابیه عن نوفلی عن سکونی
✅پاسخ : سلام علیکم
این طریق همان ستون فقرات کافی است.
تمام این طریق در مدت دو سال حضور امام صادق (ع) در حیره کوفه عراق حاصل شده ، و سکونی جاسوس منصور بوده در پوشش قاضی حکومتی ،و امام هم میدانسته قاضی بودن او پوشش است.
در این طریق تمام کلام امام صادق با قال رسول الله شروع شده است.( جز دو ، سه مورد)
یعنی من خودم را امام معرفی نمی کنم فقط راوی هستم .
و لذا محتوی معتبر است اما سند و طریق سیاسی.
رجالیون معتبره می شناسند.
و سکونی را قاضی عامی.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال :
درباره فیض کاشانی سوال کرده بودم پاسخ ندادید.؟
✅پاسخ: من قبلا راجع به مقام علمی ایشان اشراف نداشتم اخیرا مراجعه کردم جز علامه حلی و شیخ طوسی کسی را سراغ ندارم که به اندازه فیض کاشانی تالیف و حتی ابتکار داشته باشد.
اگر او از نوابغ نباشد از نوادر روزگار است.
و از ستارگان پر فروغ آسمان دانش مکتب اهلبیت(ع) است.
تفاوت دیدگاه بنده و حتی مخالفت بنده با ایشان در ارتباط با تصوف و کم دقتی در منابع تفسیر صافی اصلا مانع تواضع بنده و اعتراف بنده در قبال عظمت علمی ایشان نشده است.
رضوان بی پایان خدا بر او باد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال :
سلام علیکم
وقت شریف بخیر
به فتوای حضرت استاد اگر شخصی که ساکن قم باشه و امروز به تهران مسافرت کنه و فردا یا پس فردا برگرده ، آیا نمازش رو باید کامل بخونه و یا شکسته؟ وضعیت روزه هایش چطور؟
✅پاسخ :
سلام علیکم مسافت قصر۵۰۰ کیلومتر است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال :
سلام علیکم وقت بخیر امیدوارم روز خوبی داشته باشین
من دو سوال دارم خدمت شما آقای زنجانی عزیز
1-خداوند یکتاست و شکی در آن نیست و در خلقت و خلق این جهان ها و ابعاد و... شریکی نداشت ولی چرا در قرآن کریم همه جا فرموده انا خلقنا الانسان؟یا انا جعلنا فی اعناقهم اغلالا؟و مثال هایی از این قبیل...(همه جا انا هست)
چرا اینجا شراکت به وجود میاد؟یعنی فرشتگان شراکتی داشتند در ساختن این آسمان ها و زمین؟؟
2-نظر و دیدگاه شما درباره نظریه بینگ بنگ (یا همان انفجاری که دنیا را بدون خالق به وجود آورد)چیست؟
✅پاسخ :سلام علیکم
وقتی با صیغه متکلم مع الغیر میاورد منظورش مجموعه علل و اسباب ذی دخل در آن فعل منظور است که خودش خلق فرموده .
اما راجع به خلق عالم : کل عالم موجود فعل است و نه فاعل.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
بسم الله الرحمن الرحیم.
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
انا لله وانا الیه راجعون.
قتل عام ۸۱ نفر از شیعه و غیر شیعه توسط آل یهود با اسم آل سعود حاصل سیاست مقطعی نیست ، بلکه استمرار سیاستی است که باید آغاز آن را کودتای سقیفه علیه خلافت و مرجعیت اهلبیت (ع) بدانم.
ارتقاء و حضور کعب الاحبارها ،تمیم داری ها، وهب ابن منبه ها ، سرجون ها، اخطلها ، ابن آثالها ، عبدالله ابن سلامها ، محمدابن کعب قرظی هاوووو
در راس هرم قدرت خلفای قرشی رقیب اهلبیت(ع) ،و پادشاهان بنی امیه و بنی عباس دشمن اهلبیت(ع) از یک سو ، و قتل عام تدریجی همه ۵ تن آل کسا، از سوی دیگر، گواه مستندی است بر این حقیقت که این قتل عام های صورت گرفته در قطیف عربستان ، فقط حلقه ای از سلسله حلقات زنجیر اعدامها و خون ریزی ها است .
آری!
فاجعه ای که در قطیف عربستان اشغال شده اتفاق افتاده آخرین حلقه از قتل عامهای شجره ملعونه و خبیثه در حق شجره طیبه و مبارکه است که در تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام استمرار آنرا مشاهده می کنیم.
ما ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک، و تسلیت صمیمانه به خانواده همه شهدای مظلوم ، از همه امت اسلام انتظار داریم در شناختن و شناساندن عقبه تاریخی این شجره خبیثه و ملعونه آل یهود موسوم به آل سعود از همه امکانات رسانه ای استفاده نموده صدای مظلومین به گروگان گرفته شده این سرزمین اشغال شده را به گوش جهانیان برسانند.
وسیعلموا الذین ظلموا ایَّ منقلب ینقلبون.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
روز جوانی که ده ها علی اکبر قربانی شدند
⭕️ظلم پایدار نخواهد ماند...
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال :
آیا متن زیر👇 دارای اعتبار است؟
امام صادق علیه السلام از پدران خود از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرد که فرمود:
کُلُوا اللَّحْمَ، فَإنَّ اللَّحْمَ مِنَ اللَّحْمِ، وَ اللَّحْمَ یُنْبِتُ اللَّحْمَ، وَ مَنْ لَمْ یَأْکُلْ اللَّحْمَ أَرْبَعینَ یَوْمَاً سَاءَ خُلْقُهُ، وَ إذا ساءَ خُلْقُ أَحَدِکُمْ مِن إنْسَانٍ أوْ دابَّةٍ فَأْذِنُوا فی أُذُنِهِ الْأذانَ کُلَّهُ.
«گوشت بخورید، که گوشت از گوشت پدید می آید،
و گوشت، گوشت می رویاند،
و کسی که ۴۰ روز گوشت نخورد بَد اخلاق می شود،
پس هرگاه یکی از شما بَد اخلاق شد یا حیوانی از شما بَد اخلاق شد در گوش او اذان بگوئید.»
وسائل الشیعه،ج۱۷ص۲۶ح۸
✅پاسخ :
از طریق اهل سنت سند بی اعتبار است اما در طرق شیعه ۱۴ روایت دارد که در ظاهر بعضیها معتبر است ولی بدلیل اختلاف شدید در محتوای نمی شود اعتماد کرد، اگر معتبر هم باشد ناظر به شرایط ضعف جسمی افراد است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : به چه دلیل شما مسافت برای شکسته شدن نماز و روزه را 500 کیلومتر می دانید؟
✅پاسخ : چون رسول خدا (ص) فرموده ملاک یک روز در سفر بودن است و زمان ملاک است چرا که اگر پس از ظهر بروید هزار فرسخ هم بروید شکسته نمی شود و اگر قبل از ظهر هزار کیلومتر بروید تا اذان ظهر برگردید باز شکسته نمی شود. ملاک یک روز کامل در سفر بودن است و هیچ ربطی به 4 فرسخ ندارد .
در عصر رسول خدا (ص) چون رفت و برگشت در یک روز 8 فرسخ را کامل میکرده لذا فقها خیال فرمودند در 8 فرسخ رفت و برگشت قصر می شود
و چون در عصر ما در یک روز سفر 500 کیلومتر طی می شود پس ملاک در قصر 500 کیلو متر در رفت و 1000کیلو متر در رفت و برگشت است.
➖➖➖➖➖➖
مناظره علمی و منطقی مورد تشویق و تایید قرآن کریم است .منتها فقهای معظم ما در بحث نماز مسافر در کبریات چندان اختلافی ندارند آنچه مشکل واقعی است صغریات و مصادیق قضیه است . اگر ملاک قصر در تمام اعصار طی همان 4 فرسخ باشد و فرمایش جناب تبریزی و فقهای سنتی ما باشد مصائب آن غیر قابل شمارش خواهد بود مثلا در باب زنا آمده اگر فاصله محل زندگی مرد متاهل از همسرش 4 فرسخ باشد و مرد بخاطر عدم دست رسی به همسرش زنا کند زنای محصنه محسوب نمی شود . پس طبق فتوای فقهای سنتی ما این همه کرجی های شاغل در تهران که در عصر ما محل کارشان با وطنشان بیش از 4 فرسخ فاصله دارد اگر در تهران با زنی زنا کنند محصنه تلقی نمی شوند در حالی که صدها هزار نفر کرجی در تهران کار می کنند و همسرشان در کرج است. و با فاصله بیست دقیقه می توانند بروند کرج و مشکل جنسی خود را حل کنند. آیا واقعا همسران کرجی ها آن قدر از شوهرانشان دور هستند که اگر طرفین زنا کنند احصانشان ساقط تلقی می شود.؟! این یک و اما دومین مشکل در کتاب قضا آمده اگر فاصله فرد احضار شده به دادگاه فاصله محل زندگیش با دادگاه به اندازه مسافت قصر باشد و به دادگاه نرود عذرش موجه است خوب آیا مردم کرج در عصر ما در صورت احضار حق تخلف دارند بخاطر دوری .؟!
پس اسکلت صغرای نظر رایج در قصر و اتمام متلاشی شده است اما معنای این حرف این نیست که نحوه ورود و استدلال مرحوم تهرانی کاملا درست است نه خیر باید به یک سلسله ابعاد دیگر نیز توجه شود که ایشان توجه نفرموده است و این حقیر در کتاب نماز و روزه مطرح کرده است.
➖➖➖➖➖➖
💠سوال : آیا از نظر مقام معظم رهبری هم نماز در 4 فرسخ قصر می شود؟
شنیده ام شما در 500 کیلو متر قصر می دانید توضیح می دهید؟
✅ پاسح: آن طوری که حافظه ام یاری می دهد بلی ایشان هم در 4 فرسخ #قصر می دانند اما توضیح مختصر .
در #شرع_مقدس هیچ نظری روی مقدار #مسافت نیست که چند فرسخ باشد و اگر سخن از 4 فرسخ آمده بخاطر بیان یک معیار است که بزرگان عنایت نفرموده اند و آن معیار این است که اگر طول زمانیِ برای رفتن ، زمان صبح تا ظهر را پر کند پس زمان بازگشت هم پس از ظهر را پر خواهد کرد و اگر طول روز با زمان سفر پر شود نماز قصر می شود , این است معیار قصر شدن نماز و روزه در سفر. و چون در زمان رسول خدا (ص) با طی 4 فرسخ راه زمان پیش از ظهر پر می شده و طبعا زمان پس از ظهر هم با 4 فرسخ بازگشتن پر می شده ولذا بحث 4 فرسخ مطرح شده است و الا قصر رابطه ای با 4 فرسخ ندارد .
نتیجه اینکه معیار این است مسافر اگر تا ظهر صد فرسخ هم برود ولی در اذان ظهر به وطن باز گردد نمازش به فتوای همه فقها تمام است. و اگر پس از ظهر هم برود اگر صد فرسخ برود به فتوای همه فقها باز نمازش تمام است پس آقایان معیار را کشف نکردند لذا خود معَّرِف معیار را خیال فرمودند معیار است . بدون اینکه ملغا شدن 4 فرسخ در قبل از ظهر و بعد از ظهر را مورد توجه قرار دهند که هزار کیلو متر هم مسافر برود و تا ظهر برگردد نماز نمی شکند.
✳️نتیجه اینکه هیچ مسافت خاصی معیار ابدی نیست ولی چون در عصر ما وسیله نقلیه عمومی اتوبوس است و اتوبوس هم تا ظهر 500 و در طول روز 1000کیلومتر می رود ملاک قصر شدن نماز فعلا و موقتا 1000 کیلو متر در رفت و برگشت است. و اگر سرعت وسیله های عمومی بعدا دو برابر بشود در 2000 کیلو متر قصر خواهد شد.
➖➖➖➖➖
سوال و یا اشکال:
با توجه به فرمایش شما درباره این که در عصر ما سبق رمایه و یا مسابقات مشروع در فقه دیگر موضوع ندارد و باید کتاب سبق و رمایه را بحز اصول و قواعد آن از کتب فقهی برداریم و بعنوان یک مقوله تاریخی به آن نگاه کنیم پس طبق نظر جنابعالی اگر کسی آن مسابقات سابق را امروز پیاده کند اخذ جایزه در قبال آن مشروع نیست؟
✅ پاسخ: بدون تردید مشروع نیست. هر کس قائل به مشروعیت آن است استدلال کند تا نتیجه را با چشم خود ببیند. وقتی امام (ع) می فرمایند👇
👆👇
مشروعیت آن بخاطر این است مانور برای جنگ است. خوب امروز کدام جنگ با شتر و اسب و تیر و کمان است !!؟
عزیزم باید پیش از نجات سبق و رمایه از نگاه(( سنتی درجا زننده )) باید کل فقه را مورد تجدید نظر قرار دهیم .
یک بخش فقه عجب انبساط پذیر شده چون شمشیر یک متری دارای برد یک متری در دست امام جمعه محترم انبساط پیدا کرده شده ژ3 دارای برد 400 متری و 400 برابر انبساط پیدا کرده اما هرچه اتوبوس زیبا درست می کنیم زورش به شتر نمی رسد مسافت قصر همان 4 فرسخ است یکی فرمود این قیاس است . در حالی که روایات دال بر مقیاس بودن زمان و مقیاس نبودن 4 فرسخ معیار است .
➖➖➖➖➖➖➖
💠سوال :
مفهوم فرمایش شما در باب سبق و رمایه این است مسابقه ای که امام معصوم تایید کرده شما منسوخ می دانید؟!
✅پاسخ : همان امام معصوم علیه السلام در باب جعاله فرموده اگر جعاله برای امر مفیدی نباشد مشروع نیست و سبق و رمایه شعبه خاص از صغریات جعاله است علاوه از نصوص خاصه وارده در باب سبق و رمایه.
البته در فقه فقط به روایات خود سبق و رمایه می پردازند لکن روایات جعاله هم می گیرد .و نباید این اصل را نکته تلقی کنند مخاطب شرع عقلهای مطلع از زمان، حوادث، و موضوعات است . و نه ذهن های غوطه ور در سطور و صفحات و حکم خوان حادثه نشناس و شرع خوان زمان نشناس.
➖➖➖➖➖➖
💠سوال :
آیا در باب نماز و روزه مسافر چه مقدار خلاء احساس می کنید؟
✅پاسخ: زیاد است ، دو مورد را می پرسم از عروه دارای ۴۳ حاشیه پاسخ این حقیر را استخراج کنید :
🔹الف: در مسافت دو فرسخی (که قطعا نصف مسافت قصر است) طبق فتوای عموم فقهای عظام باید مسافر نماز خود را اتمام بخواند، بدون کوچکترین تردید، اما در چین شهر مسلمان نشینی هست فاصله آن با شهر مجاور دو فرسخ است اما چون شیب تند کوه اجازه نمی دهد احدی از آن جاده برگردد، (و ممکن هم نیست) لذا مسافت رفتن , دو فرسخ , ولی تنها راه بازگشت ۴۰ فرسخ است، پس جمعا" ده برابر مسافت شرعی است.
حالا در عروه و ۴۳ حاشیه آن بالاتفاق نوشته اند باید مسافت رفتن حداقل به ۴ فرسخ برسد. و مطابق کل فتاوای فقهای عظام اعلاالله مقامهم الشریف نماز این مسافر مفروض اتمام است، !
خوب این خلاء ،!
نتیجه این خلاء این است ، کل مسافرین در سفر ۸ فرسخی نماز خود را بشکنند ولی فقط مسلمان یک شهر در چین در ۴۰ فرسخ هم نشکنند ،!!
البته طبق اطلاع از طریق یکی از مسئولین دفتر آیت الله شبیری زنجانی ایشان ۴ فرسخ بودن ذهاب را شرط نمی دانند. که اگر این باشد به نظر بنده حقیر نزدیک است .
سوال : آیا از نظر مقام معظم رهبری هم نماز در 4 فرسخ قصر می شود؟
شنیده ام شما در 500 کیلو متر قصر می دانید توضیح می دهید؟
✅ پاسح: آن طوری که حافظه ام یاری می دهد بلی ایشان هم در 4 فرسخ #قصر می دانند اما توضیح مختصر .
در #شرع_مقدس هیچ نظری روی مقدار #مسافت نیست که چند فرسخ باشد و اگر سخن از 4 فرسخ آمده بخاطر بیان یک معیار است که بزرگان عنایت نفرموده اند و آن معیار این است که اگر طول زمانیِ برای رفتن ، زمان صبح تا ظهر را پر کند پس زمان بازگشت هم پس از ظهر را پر خواهد کرد و اگر طول روز با زمان سفر پر شود نماز قصر می شود , این است معیار قصر شدن نماز و روزه در سفر. و چون در زمان رسول خدا (ص) با طی 4 فرسخ راه زمان پیش از ظهر پر می شده و طبعا زمان پس از ظهر هم با 4 فرسخ بازگشتن پر می شده ولذا بحث 4 فرسخ مطرح شده است و الا قصر رابطه ای با 4 فرسخ ندارد .
نتیجه اینکه معیار این است مسافر اگر تا ظهر صد فرسخ هم برود ولی در اذان ظهر به وطن باز گردد نمازش به فتوای همه فقها تمام است. و اگر پس از ظهر هم برود اگر صد فرسخ برود به فتوای همه فقها باز نمازش تمام است پس آقایان معیار را کشف نکردند لذا خود معَّرِف معیار را خیال فرمودند معیار است . بدون اینکه ملغا شدن 4 فرسخ در قبل از ظهر و بعد از ظهر را مورد توجه قرار دهند که هزار کیلو متر هم مسافر برود و تا ظهر برگردد نماز نمی شکند.
✳️نتیجه اینکه هیچ مسافت خاصی معیار ابدی نیست ولی چون در عصر ما وسیله نقلیه عمومی اتوبوس است و اتوبوس هم تا ظهر 500 و در طول روز 1000کیلومتر می رود ملاک قصر شدن نماز فعلا و موقتا 1000 کیلو متر در رفت و برگشت است. و اگر سرعت وسیله های عمومی بعدا دو برابر بشود در 2000 کیلو متر قصر خواهد شد.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
@mousavizanjany