eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
854 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👆 دلالت آن خدشه داشته است. این بود کل پشتوانه فقهی عدم جواز قضاوت زن از سوی مرحوم شهید ثانی در مسالک. 🔹۲۴-- علامه در قواعد فرموده ذکورت شرط قاضی است و در شرح آن مفتاح الکرامه نوشته اولین دلیل روایت امام باقر(ع) که فرموده ولاتولی القضاء المرئه. بلافاصله نوشته : قدانکرالدلیل المقدس الاردبیلی ان لم یکن اجماع . پس مقدس اردبیلی منکر دلالت و یا اعتبار این روایت است. سپس نوشته این روایت منجبر است بالشهره العظیمه. سپس استدلال کرده به این که چون زن نمی تواند امام جماعت مردان شود پس قاضی هم نمی تواند بشود. و بعد فرموده زن هم عقلش و هم دینش ناقص است لذا قاضی نمی تواند بشود!! 🔹۲۵-- علامه در تحریر در استدلال به عدم جواز قضاوت بَرده یک کلمه استدلال فرموده اما راجع به عدم جواز برای زن یک کلمه استدلال نفرموده است.!! 🔹۲۶-- در کشف اللثام هم شبیه همان فرمایشات صاحب مفتاح الکرامه و شهید در مسالک فرموده است. 🔹۲۷-- در مبسوط فرموده اصح عدم جواز است ، پس احتمال صحت وجود دارد ، چون مقابل اصح ، صحیح است. اما در حین استدلال به اصح هیچ حرفی جز خبر از عدم جواز نداده است.!! ( البته چون کار شیخ الطایفه در حد غیر متعارت گسترده بوده ولذا خلاءهای زیادی هم دارد. مثلا در همین بحث در کتاب خلاف نقل می کند:(( وقتی رسول خدا از معاذ پرسید اگر حکم حادثه ای را در کتاب و سنت پیدا نکردی چه می کنی؟! گفت فاجتهد برایی مطابق رای و استنباط خودم قضاوت می کنم و رسول خدا هم تایید فرمود))!! در حالی که امام صادق فرمودند رسول خدا فرمود اگر در کتاب و سنت حکم را پیدا نکردی (( اُکتب الیَّ حتی اکتب الیکم)) بنویس به من تا پاسخش را بنویسم بتو.) آن روایت منقول در کتاب شیخ منشاش اهل جماعت است. 🔹۲۸-- اینک تحلیل قضیه: اگر منظور بزرگان از علت عدم جواز قضاوت زن تزاحم حقین(حق حکومت و حق شوهر) است درست است. و اگر دولت اسلامی بخواهد خانمی را برای قضاوت استخدام کند با شوهر آن خانم نیز باید قرارداد ببندد. و شوهر اجازه دهد در ایام و ساعات خاصی همسرش در محکمه باشد. و اگر مراد این است زن نمی تواند حقیقت را تشخیص دهد پاسخ این است پس چرا در کل قرآن زن دوشادوش با مردان مخاطب تکالیف شرعی است.!؟ لابد درک زن با درک مرد یکی است. و اگر مراد این است. زن در قضاوت تحت تاثیر عواطف قرار می گیرد ، پاسخ این است اولا در امور مالیی که چنین مشکلی نیست. ثانیا زن بیش از مرد از ظلم منزجر است و دلش به مظلوم بیش از ظالم می سوزد و از ظلم در قضاوت فراری تراز قاضی مرد است. ثالثا وقتی سخنرانی و تحلیل حضرت زهرای ،(ع) و حضرت زینب(ع) محکوم به عواطف نیست و مطلقا حجت است چرا در داوری بین طرفین محکوم به عواطف باشد؟! . 🔺نتیجه اینکه روایات مانعه علاوه از خدشه های مذکور در بالاحمل می شود به زنان معاصر آن زمان که موجود بی چاره، مستعمره و مستثمره مضروبه ، مطروده ، منقوصه و محرومه همیشه در تاریخ.!!! و الا زنان در سراسر جهان امروز رئیس هستند. وزیر هستند ، وکیل هستند، مدیر هستند، مشاور هستند ، مبتکر هستند، مخترع هستند , قاضی هستند ، معاون هستند ، پزشک هستند ،و خانه دارانی هستندکه در متانت از وزرا تیزهوش ترند. عاقل ترند. دانا ترند. 📘در پایان اضافه کنم در کتب فقهی حدود ده الی بیست درصدشان دارای کتاب قضا هستند ، یعنی ۸۰ درصد کتب فقهی اصلا در این باره بحث نفرموده اند. و موضوع خام است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💢 خجسته میلاد با سعادت حضرت امام محمد تقی علیه السلام بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد یا جواد الائمه ادرکنی ـــــــــــــــــــــــ کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
📖درس چهارم از سلسله دروس قضآء در اسلام. ادامه بحث قضاوت زن. این حقیر در بحث قصاص راجع به این که (( فلسفه نصف بودن اعتبار شهادت زن نسبت به مرد را خود قرآن به خوبی تعلیل فرموده. )) مطلبی را بیان کرده ایم. ما با همین تعلیل قرآنی میتوانیم مشکل قضای زن را هم حل کنیم و بگوییم تعلیل و بیان فلسفه احکام در لسان شارع مقدس به معنای اخراج انسان از تحیر است .خود خدای متعال فرموده ضعف ناشی از بیسوادی و بی خبری و ضعف در بیان زنان باعث کسر اعتبار شهادشان و تَبَعاً قضاوتشان شده است و نه جنسیتشان. حالا چون در عصر ما این ضعفهای عارضی و بیرونی رفع شده زن میتواند قضاوت کند. اینک استدلال باب شهادت را در قضاوت زن هم تکرار می کنم:👇👇 در شرایع و جواهر فرموده اند :((اما البینه فلا یثبت مایجب به القصاص فی النفس اوالطرف الا بشاهدین ولایثبت بشاهد و امرئتین )) مد نظر ما بخش آخر عبارت است که با شهادت یک مرد ودو زن، در اموری که موجب قصاص می شود ادعای مدعی ثابت نمی شود و باید کمتر از دو مرد نباشند .و ظاهرا این فتوا مال غالب فقهای عظام قدس الله انفاسهم الزکیه است! به نظر قاصر حقیر ما اینجا مطلب و تامل داریم و انتظار نقد و کمک داریم. ما عرض می کنیم: این که زن در مواردی مانند قصاص در شهادت نصف مرد است نیازبه اجتهاد ، توضیح و استدلال عقلی دارد. عرض می کنیم آیا در شرع مقدس اسلام، صِرف این که انسانی از نظر جنسی زن است و مرد نیست خصوصیتی دارد که مانع کفایت شهادت او است؟ یعنی فقط چون زن است شهادتش مشکل دارد ؟ و یا نه اصلا جنسیت در این قضیه ملحوظ نیست ، بلکه از ناحیه ((غیر زن بودن و غیر جنسیت)) مشکل در شهادت دارد. و زن بودن مانع کفایت شهادت زن نیست و آن این است علی العموم و تقریبا از۱۰/۰۰۰ زن در ۹۹۹۹ مورد زنان عصر نزول قرآن و قرون اولیه اسلام بدلیل این که مانند کودکان در خانه بودند ،و تعاملی با جهان خارج نداشتند ، اصلا دانشگاه نمی رفتند ، اصلا با دانش و علم ارتباط نداشتند . و همه در کنج خانه در حد کودکان اطلاعات عمومی داشتند (و عبارت نساء وصبیان ( زنان و کودکان) واژه رایج برای بیان رتبه زنان در جامعه بوده) ووو فقط از این باب اسلام شهادت زن را در مواردی ناکافی می دانست و هیچ نظری به جنسیت زن نداشته است ، کدام است ؟ به نظر قاصر حقیر دومی است . ولذا در لزوم دو نفر بودن زن در شهادت در آیه مداینه در اواخر سوره بقره در تعلیل این که چرا زن دو نفر باشند فرمود :(( ان تضلَّ اِحداهُما فتذَّکر احداهما علی الاخرای)) ( بقره /۲۸۲) یعنی به این دلیل خانمها دو نفرباشند که اگر یکی قادر نبود به بیان واقع قضیه ، دیگری به او کمک کند. بسیار، بسیار مهم است چون به صراحت می فرماید علت لزوم دو نفر بودن شهود زن و کافی نبودن یک زن این است که در صورت ضعف دربیان یکی،، دیگری کمکش کند تا حقیقت بر قاضی روشن شود. یعنی اسلام هیچ نظری بر جنسیت شاهد ندارد بلکه چون زنان عملا در فضای جامعه حضور نداشته اند و توان علمی و بیان کافی برای ارائه نظر خود نداشته اند لذا دو نفر باشند. و چون خود قرآن علت حکم را روشن فرموده پس در دو نفربودن زن در شهادت جنسیت زن ملحوظ نیست . بلکه ضعف بیان ملحوظ است. حالا اگر چنین است ، مشکل حل شد، چون زنان عصر ما نه ضعف دربیان دارند و نه دانششان کم است ،و نه حافظه شان ضعیف است. امروز نماینده امریکا در سازمان ملل یک خانم است . نخست وزیر هند مدتی یک زن بود ، نخست وزیر و ملکه انگلستان هر دو زن بودند .و دهها مورد دیگر زنان از مردان کل کشوری جلو زده اند. مورد این چنینی در قرآن متعدد است ، مثلا در آیه دفاع فرموده :(( و مِن رباط الخیل)) ،یعنی قرآن فرموده در تقویت وزارت دفاع و جنگها از اسب استفاده کنید .خب ! آیا اسب بودن موضوعیت داشته؟ بطوری که اگر امروز موشک بجای اسب باشد دستور اسلام بر زمین بماند ؟! و یا نه اصلا اسلام نظر خاصی برای اسب ندارد ،بلکه مراد از اسب وسیله قوی در جنگ است .و به شکل اسب بودن معیار در انتخاب وسیله دفاعی نیست، بلکه قدرت برتر داشتن در دفاع در هر زمان است .که امروز اسب نیست بلکه موشک است .پس ما با انتخاب موشک بجای اسب از قرآن فاصله نگرفتیم ،بلکه معیار قرآنی و ملاک قرآنی را گرفتیم ، و مصداق اسب زمان را شناختیم که موشک است .یعنی اسب جای خود را به موشک داده و اسب زمان تبدیل شده به موشک و این قیاس نیست ، بلکه شناخت معیار و ملاک در داخل بدنه استدلال قرآن است. 🔹حالا عرض می کنیم غالب زنان عصر ما مصداق زن مذکور در آیه مداینه نیستند ، آن هم با نص صریح قرآن که ملاک دو تا بودن زن ضعف زن است ما عرض می کنیم : طبق منطق و استدلال قرآن زنان موجود در عصر ما مصداق زن تعریف شده در قرآن نیست، چون ضعف دربیان و دانش ندارد. و ملاک دو نفربودن را دیگر ندارند . که ضعف در تشخیص و بیان بود. زن دربیان و تشخیص حوادث و قضایا به رتبه مرد رسیده است. و چون این استدلال ما👇
👆👇 در روایتی آمده صحت برداشت و استدلال این حقیر بعید نیست ، چون از امام (ع) نقل می کنند که فرمود :((در عصر امام عصر(ع) آن قدر توان علمی زنان بالا می رود که حتی در خانه خود قادر به قضاوت خواهند بود:(( لتقضی المرئه فی بیتها علی کتاب الله و سنه نبیه)). بلی چون شهادت دادن حق و از مقوله حقوق نیست بلکه از مصادیق تکلیف است لذا احضار زنان توسط قاضی به دادگاه نمی تواند زن را ملزم به حضور کند. یعنی از دو ناحیه مشکل دارد اول از مقوله حقوق نبودن شهادت ، دوم تزاحم با حق شوهر ، چون حق شوهر است که مانع از حضور همسرش در دادگاه شود. حالا نتیجه ، بعید نیست دربحث شهادت ، زنان آگاه عصر ما مصداق زنان عصر صدر اسلام نباشند و در ردیف مردان باشند للانقلاب فی المصداق . کالانقلاب فی مصداق الخیل . و ما نباید از این قبیل احتمالات استیحاش کنیم. چون در اخبار آمده تغییر در قانون امام عصر(ع) آنقدر عمیق خواهد بود مردم خواهند گفت ((جاء بکتاب جدید)) امام کتاب و دین آورده. 🔸اینک تمرکز می کنیم روی فتوای قطعی و بدون اختلاف فقهای عظام مبنی بر تعبدی بودن و غیر قابل تغییر بودن ((دو نفربودن زنان شاهد و اطلاق بی قید و شرط نصف مرد بودن زن در شهادت.)) عرض می کنیم ملاک غیر قابل تغییر شرع این است :((شاهد در فلان مسئله باید فقط دو نفر مرد عادل باشند و اگر دو نفر زن عادله باشند و حتی اگر سه نفر زن عادله باشند و حتی در مواردی ۴ نفر زن عادله باشند بدون انضمام مرد کافی نیست)) . بسیار خوب حالا تحلیل می کنیم: در روستای فلان دو نفر انسان عادل وجود دارد که مثل بقیه اهالی شغلشان گله داری و چوپانی است، و در حدی از نظر فرهنگی و آگاهی پائین هستند در سوم ماه مبارک رمضان بعنوان احسان به اهالی روستای ...... نهار میدهند!! و دو نفر هم زن در اطراف هستند که یکی بنت الهدای و دیگری جمیله بوپاشا الجزایری است. حالا چون در روایات و فتاوا و حتی در آیه شریفه (( دَین)) در سوره بقره واژه رجل ( مرد) مطلق است و شامل آن دو مرد مفروض در روستای مذکور هم هست ،بنابر این به صِرف مرد بودن و رجل بودن و جنس مرد داشتن شهادتشان معتبر و شهادت آن دو زن به صِرف زن بودن و جنس زن داشتن معتبر نیست.! اما از ناحیه دیگر یقین داریم علم آوری شهادت آن دو زن دانا ، عالم ، مجاهد، صادق و عادل بیش از صد برابر علم آوری آن دو مرد فاقد آگاهی و دانش است. ! آیا ما در شهادت تابع علم باید باشیم و یا تابع جنسیت؟! در آیه دَین که فرمود دو نفربودن زن بخاطر جبران ضعف در علم آوری و تذکر سازی است .و نه بخاطر زن بودن ، پس اگر این است که هست ،پس شهادت دو زن متفکر ، عادل ، مومن، مجاهد بیشتر از شهادت آن(( دو مرد گله دار فاقد حداقل آگاهی)) حامل ذُکر و عدالت وآگاهی است ،اگر چه از نظر مردم محل عادل ترینشان هستند. قرآن کریم که تکلیف خود را روشن فرمود که معیار در شهادت ذُکر ، علم و اطلاع است . ( لتذکر احداهما علی الاخری) اکنون این ذُکر و علم در آن دو زن بیشتر است و جنسیت هم معیار در آیه فوق نیست. جهت توضیح بیشتر اضافه می کنم: در تلقی قرآن کریم درشهادت ،، زن بعلاوه (( ذُکر در حد مرد )) در شهادتش معیار است و این مقدار ذُکر آن زمان در یک زن در حد کافی نبوده لذا با انضمان ذُکر زن دوم به سطح ذُکر مرد می رسیده است اما امروز زنان در تمام سطوح دانش در حد مردان هستند پس با معیار قرآنی زنان عصر ما معادل مردان است و بخاطر تکامل فرهنگی زنان عصر ما مطلوب شرع با شهادت یک زن هم حاصل می شود . این مطلب روشن شد. خوب حالا ما پیشنهاد می کنم روی این نکته تمرکز کنیم که :(( حداقل در حد یک احتمال و نه در حد یک فتوای بگوئیم ملاک در اعتبار شهادت آگاهی ،علم و عدالت است و نه جنسیت)) تمام. و اگر قبول نداریم باید به این استدلال حقیر نقد بزنیم ، بیشتر فکر کنیم ، بحث کنیم . ما در حد پیشنهاد عرض می کنیم حداقل موضوع را ختم شده تلقی نکنیم. عقل انسان پیامبر باطنی خدا است ، به ندای او هم کمی گوش کنیم. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : در لیالی مقمره ( مهتابی) من ۲۵ دقیقه نماز صبح را دیرتر میخوانم چون آیت الله شبیری زنجانی هم علی مانُقل فتوایش مثل امام خمینی است. شما چه نظری دارید؟ ✅پاسخ: پس میلیونها انسانی که ساکن مناطق دارای شبهای سفید هستند نماز صبحشان را کی بخوانند؟!! چون هیچ وقت فجرشان متاثر از نور ماه نیست. این حقیر حدود ۷ سال پیش نقص موضوعی این فتوای را در وبلاگ (( ۵۰۰۰ سال اسلام)) منتشر کردم. و امکان اصلاح علمی هم ندارد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم حضرت استاد لطفا در صورت امکان متن پاسختان نسبت به لیالی مقمره را منتشر نمایید ✅پاسخ : آدرس وبلاگ استاد زنجانی و پاسخ به صورت صوتی در پست بعدی جدیدترین اخبار http://mousavizanjani.blogfa.com/
💠سوال : سلام علیکم وقت بخیر روز خوبی داشته باشید🍃✨ بنده سوالی داشتم درباره مسلمان بودن خودمان ما باید مسلمان بودن خودمان را مدیون چه کسی باشیم؟ باید مدیون عمر که غاصب ولایت بود باشیم یا باید مدیون خدا بود که لشکر عمر را وارد ایران کرد و ما مسلمان شدیم؟! کدام؟! ✅پاسخ : و علیکم السلام نحوه استدلال ناصحیح است . اسلام نوری بود از سوی خدای متعال از طریق رسول خدا (ص) بسوی بشر تابید ، طبق صراحت قرآن بنای خدا بر این بوده بشر مطابق قرآن : (( جادلهم بالتی هی احسن .ادع الی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه)) اسلام را از کانال استدلال منطقی ، مناظره منطقی، همراه با رأفت و رحمت دریافت کنند و فقط از این طریق انحصاری منتشر و ابلاغ شود . منتها عمرابن الخطاب این اسلام را بجای نشر مطابق آیه فوق و انتخاب طریق منطق،، به زور شمشیر در مدت محدود ، برای سرزمینهای محدود صادر کرد، و چون نحوه صدور اسلام منطقی نبود پس از عمر چندان توان حرکت نداشت .و در قرن سوم و بعد از آن حرکت جغرافیائی اسلام تقریبا متوقف شد ،لذا صدور اسلام عمر ابن الخطابی باعث شد امثال بنده و جنابعالی امروز (پس از۱۴۰۰ سال ) مشاهده کنیم یهود در قالب آلبرت انیشتین ، کارل مارکس ، کارل ریموند پوپر ووو ظهور کند و اسلام آخوندش در قالب ملازاده ،و مجاهدش ، در قالب عبدالمالک ریگی و داعش و حکومتش در قالب سلطنت بن سلمان ظهور کند. که هر سه آلت دست یهودند. 🔹پس اصلا شما مدیون عمر نیستید .این عمر است که مدیون اسلام و مسلمین است ، چون اسلامی ساخت ، که بن سلمان بجای علی (ع) ، کاخهای سلطنتی به جای خانه علی(ع) ۸۰۰۰ شاهزاده هتل زاده و غرب پرورده ، بجای ابوذر ، دهها هزار خونخوار النصره ای و داعشی بجای مالک اشتر بنشینند. البته قرن جدیدی که شروع کرده ایم قرن حرکت محرومان ،و مستضعفان ،و تبدیل شدن و جابجا شدن حروف واژه است .کاخ ، خاک می شود ،سفید سیاه می شود، حضرتها ترضحها ( دو تکه شدن) خواهند شد. عزتهای زوری به ذلت کشیده خواهد شد، آقازاده ها نوکرزاده ها خواهند شد. اُوتل(هتل) (( لتآء ))ها خواهند شد. (لتآء یعنی انداخت بیرون) . نوکرزاده ها آقا خواهند شد. پس شما فقط مدیون خدا و رسول خدا و اهلبیت او هستید و بالعکس ضربه اعتقادی خورده از عمرابن الخطاب. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany