eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
859 ویدیو
44 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
📗درس بیستم از سلسله دروس طلاق. فقهای عظام تقریبا اجماع دارند بر اینکه طلاقی که حاکم شرع به زن آن شوهری که غایب شده و با طی مراحل شرعی تفحص ، باز پیدا نشده داده ، طلاق رجعی است. و جای بحث نیست، اما طلاقی که حاکم شرع به زن کسی که نفقه زن را تامین نمی کند و شرایط لازم برای ادامه زندگی را تامین نمی کند صادر می کند چه نوع طلاقی است ؟ مرحوم آیت الله خوئی در منهاجش می فرماید ظاهر این است که طلاق باین است. یعنی شوهری که نه طلاق می دهد ونه نفقه می دهد . طلاق حاکم طلاق بائن وعده اش عده طلاق است. ( مسئله ۱۴۶۹) در اینجا ،ابهام هست. و آن اینکه اگر شوهر به محض طلاق حاکم ، تسلیم شود و تمام شرایط را بپیذیر ،و بدهی های ناشی از نفقه عقب مانده را کاملا بپردازد اگر بخواهد رجوع کند باید سه طُهر یا سه ماه صبر کند و عده زن تمام شود و اگر زن راضی شد ازدواج کند. حالا ابهام این است اگر حکم چنین است باید برگردیم گلوی اطلاق مشروعیت رجوع مطلق و بی قید و شرط شوهر غایب را مضیق و مقید کنیم به اینکه اگر شوهر غایب غیبتش برای نپرداختن نفقه زنش باشد و مدت ۴ سال از دست حاکم فرار کرده باشد چرا رجعی باشد ماالفرق بینها؟!! اگر شوهر از حوزه دسترسی حاکم فرار کرده باشد تبدیل می شود به شوهری که نه زن خود را طلاق داده و نه نفقه پرداخت کرده است. منتها در قبال درخواست حاکم چون در دسترس نبوده امتناعش عملی بوده و نه قولی . پس تمام فقهای عظامی که در باب شوهر گمشده مطلقا فرموده اند اگر چنین شوهری پیدا شود حق رجوع دارد و یا حکم رجوعش محفوظ است ،باید همه شان فتوای مبارک خود را چنین اصلاح کنند: (( اگر پس از پیدا شدن شوهر ثابت شود غیبتش عمدی بوده تا از تامین نفقه خانواده اش سرباز زند و فرار کردنش به معنای فرار از دست حاکم شرع بوده تا محکوم به پرداخت نفقه نشود رجوعش مشروع نیست چون طلاقش تبدیل به طلاق بائن می شود. پس فرق نمی کند شوهر فرار کند و نفقه ندهد و یا فرار نکند و نفقه ندهد.)) می شود گفت به یک معنا جرم شوهرِ غایب ، بیش از حاضر است چون حاضر اقلا اشراف بر خانواده داشته و هر۴ ماه استمتاع واجبش را کرده منتها فقط نفقه نداده ، اما غایب استمتاعهای متعارف مستمره مورد انتظار مستحب را نکرده، نفقه نداده و ۴ ماه یک بار استمتاع واجب را نکرده و از حریم خانواده اش دفاع نکرده جرمش بیشتر استکه ! . بعلاوه شوهر حاضر ، دمِ دست حاکم بوده ، خانواده اش هم می توانسته بلاتکلیف و مضطرب نباشد.. حضرت امام می فرماید: ((و اما ان کان ( رجوع) بعد انقضاء العده و قبل التزویج ففی جواز رجوعها(رجوعه) الیها وعدمه قولان اقواهما الثانی .)) ما این فتوای را نفهمیدیم اگر می خواهد بفرماید اگر شوهر برگشت دید حاکم پس از تفحص لازم زنش را طلاق داده و عده اش هم تمام شده اقوای این است بدون عقد جدید رجوع نمی تواند بکند . اگر مراد امام این است که هست پس غیر اقوای این می شود که می تواند رجوع کند.!! اگر میتواند رجوع کند پس اثر و نتیجه طلاق حاکم و خروج عده چه می شود.؟!! گویا امام پاسخ ندارند . پس ما عرض می کنیم جای اقوای نیست ، باید بفرمایند قطعا وقت رجوع گذشته باید با عقد جدید اقدام کند اگر زوجه راضی شود . بگذریم که در عبارت امام دو ضمیر مؤنث هم درست نیست. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : شما کلیپ مرحوم بهشتی را دیدید که در آن می گویند مراجع تقلید به چه حقی برای مردم عقاید تعیین می کنند؟! منظورشان چیست؟ ✅پاسخ: اولا مرحوم شهید بهشتی در آن زمان جوان بوده گاهی بعضی از بحثهایشان خیلی پخته نبوده. ثانیا: در این کلیپی که من دیدم دو مطلب را با هم مخلوط فرموده و اتفاقا هر دو در جای خودش صحیح است ، منتها اختلاط باعث القای معنای باطلی شده و وانمود شده مراجع حق بیان عقاید صحیح را ندارند مطلب دو تا است . اول اینکه در اسلام در اصول دینش تقلید نیست. مسلمان باید خودش عقلا به آن برسد و تعبد نتیجه ندارد. و تعبد به فتوای مرجع در عقاید کافی و حجت نیست . دوم اینکه تمام عقاید را باید مجتهدین طراز اول استخراج و معرفی کنند . یعنی بیان عقیده صحیح باید از فقهای بزرگ صادر شود. مرحوم بهشتی این دو مطلب را با هم مخلوط کرده است. حق این است هم تقلید در اصول دین باطل است و هم فقط مجتهدین باید عقاید را تعریف کنند ،دو تا ساحت و مقوله است‌. بیان عقاید صحیح توسط مجتهدین به معنای این نیست که مردم در آن عقاید مقلد شوند . آقای بهشتی می خواسته بگوید و حق هم داشته بگوید فتوای مراجع در عقاید کافی نیست و باید مردم خود عقلا حقانیت اصول دین را بدست آورند. غرض فقط این بوده و درست هم بوده .اما طوری بیان کرده گوئی می فرماید فقها حق ندارند عقاید را بیان کنند. نه خیر عقاید را فقها استخراج می کنند و در معرض مسلمانان قرار می دهند. در عین حال مردم در انتخاب آن باید بر عقل خود تکیه کنند. و بدبختانه اخیرا این انحراف دارد در بین متعصبین بی سواد جا باز می کند که عقاید مردم ربطی به مراجع ندارد. و گوینده توجه ندارد فقط تقلید معنا ندارد و باید با استدلال عقیده صحیح را بدست بیاوریم نه اینکه عقاید صحیح را از هر بی سر و پائی می شود قبول کرد. پس عقیده دو جور است یا صحیح است که مجتهدین معرفی می کنند و یا باطل است که هر شعر خوانی هر روز تولید می کند . مردم باید عقیده صحیح را با دلیل و عقل انتخاب کنند ، نه اینکه اگر خواستند از هر خرافه ای تبعیت کنند به بهانه اینکه در عقیده تقلید نیست.!! پس تقلید از مراجع در عقیده درست نیست . اما همان عقیده بدست آمده از مراجع را با عقل و استدلال و نه با تقلید بدست آوردن واجب است. 🔹اینک بعنوان مکمل بحث قبلی مربوط به مقایسه مقام کربلا با مکه نکته ای را اضافه کنم : عقیده مستند به بیان اهلبیت (ع) این است : حج واجب جایگزین ندارد. اگر بجای حج واجب صد بار هم کربلا بروید و مشهد بروید مُسقِطِ تکلیف نیست ،و اگر بگویید نه خیر میشود درست باشد . می گوئیم می شود تشریع محرم ، نه تنها ثواب ندارد کتک هم دارد. اما کسی که حج واجب برگردن ندارد و انجام داده باشد ، ثواب زیارت کربلا با معرفت مقام اهلبیت(ع) چندین برابر حج است . که در اخبار آمده. اگر حافظه ام یاری کرده باشد امام جواد(ع) فرموده اند آنچه شایسته مسح است زیر پا است و نه روی پا. چون وزن انسان بر زیر پا وارد می شود و تاول می زند و فشار تحمل می کند نه بر روی پا، اما واجب است در وضوء روی پا را مسح کنیم نه زیر پا را . خداوند خواسته با واجب کردن مسح بر روی پا ، برساند اگر بر کعبه طواف می کنید بدانید آنکه شایسته طواف است شخص امام(ع) است چون مشکلات ، فشارها ، شهادت ، اسارت و کتک بر شخص امام وارد می شود و نه بر کعبه . اما خداوند فرموده طواف مال کعبه است ( که جز سنک و کلوخ چیز دیگری نیست.) اما کتک ،فشار، قتل و همه بلاها بر امام وارد می شود. 🔸 پس در واقع طواف بر کعبه طواف بر امام است در قالب کعبه. خانه واقعی خدا ، امام است . امام صورتا کعبه است. امام می فرماید در قرآن در مسیر حج ((ولیقضوا تفثهم --- یعنی لقی الامام )) یعنی پس از زیارت کعبه باید حاجی ها بروند از امام معصوم تکالیف شرعی فردی ،سیاسی، اجتماعی آینده خود را بگیرند. پس حج هم وسیله برای ارتباط با امام است‌. در خدمت امام است ، برای ربط با امام است. ،در نصرت امام است .برای نشر سیاست امام است. در جهت کسب علم از امام است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : گوشت حیوان منقرض شده در منوی غذا! - خبرآنلاین https://www.khabaronline.ir/news/1748526/%DA%AF%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D8%AD%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D9%82%D8%B1%D8%B6-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%BA%D8%B0%D8%A7 سلام‌ علیکم دوست‌ گرامی‌ به‌ نظر شما‌‌ مصرف‌ گوشت آزمایشگاهی، بویژه‌ از نوع‌ ترکیبی‌ آن (مثل‌ نمونه‌ بالا ) چه‌حکمی‌ دارد؟ ✅پاسخ : سلام علیکم گوشت حلال ، تعریفی دارد که ماموت ندارد مانند نداشتن دندان جلو در فک بالا. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام میخوام سوال من را در رابطه با دین و دنیا بدون استناد به آیات و روایات و با منطق پاسخ بدهید با تشکر دوست ..... ....... هستم لطفا اثبات کنید دینی که ما داریم درست است و پیامبر راستگو است ✅پاسخ : سلام علیکم دین یعنی مجمع العقول والعقلا ، یعنی محل اجتماع عقلها و عقلاء ، بدین معنا که عاقل ترین انسانهای روی زمین آنرا می پذیرند. اکنون بوعلی سینا ،ابوریحان بیرونی، شیخ اشراق ، فارابی ، ابن هیثم، زکریای رازی، علامه حلی ، علامه طوسی . علامه انصاری ،علامه طباطبائی ،علامه امینی . حافظ، سعدی ، روژه گارودی ، وووووووو از ارادتمندان اسلام : گوتِه ، پطروفشسکی ، ژول لابوم ،ولتر ، جرجی زیدان ، جرج جرداق ، گوستاولبون . رِنِه گنون . نوام چامسکی و هزاران انسان دانشمند و مشهور در تاریخ پس از اسلام ، دور اسلام را گرفته تمجید و تایید کرده اند . بعلاوه سازمان ملل نامه ۵۳ نهج البلاغه را بعنوان منشور عدالت جهانی به رسمیت شناخته و به جهانیان معرفی کرد . بعلاوه اسلام حدود۶ قرن پس از حضرت مسیح آمده و اکنون پیروانش از مسیحی دارد جلو می زند . بعلاوه تورات پیش از اسلام در سفر تثنیه باب ۱۸ آیه ۱۸ و انجیل یوحنا باب یک و۱۴ و۱۵ و کتاب زبور داود مزمور۷۲ فارسی و۷۱ عربی و کتاب هوشع باب ۱۵ محذوف عمدی ، همه اسلام را پیشگوئی و قبلا تایید کرده اند . بعلاوه اگر در قرآن خدا ادعا کرده من توسط ابراهیم خانه می سازم ( بیت المعمور) همیشه آباد و تمام کاخهای جهان خراب می شود جز خانه من ،و اکنون بزرگترین مجتمع سازمانی بشربه اصطلاح پنتاگون است برای قتل است . اما کعبه از آن بزرگتر است برای اتحاد و حیات کل بشر .و تنها خانه آبادی است که ۴۴۰۰ سال است هر سال پر صلابت تر ظاهر شده و چشم جهانیان را بسوی خود جلب می کند و محل اجتماع سالانه ۱۰ میلیون نفر برای حج در ماه ذی الحجه و ۱۱ ماه برای عمره مفرده . اما در مقابل آن ! تعداد کاخ های ویران شده ( مانند کاخهای اطراف اهرام ،) بیش از۲۰،۰۰۰ کاخ است که موءّذنش جغد است .اما هر ماه در کره زمین ۱۳۰۰ مسجد بر عدد مساجد اضافه می شود. و حوزه شعاع ندای اشهدان لااله الاالله گسترده تر می شود. بله پنتاگون محصول عقل مادی زمان برای قتل است ، کعبه برای اتحاد و حیات بشر . سه روز پیش چلسی افطاریه داد و رئیس جمهور اسکاتلند امام جماعت شد. ریچارد نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا در کتاب :( فرصت را دریابیم ) در فصل اسلام ، از اسلام تجلیل کرده و ساموئیل هانتینگتن در کتاب گفتگوی تمدنها ص ۱۰۲ نوشته اند ((فقط محمد برنده نهائی است.)) ویل دورانت در تاریخ تمدن خود نوشته:(( محمد قهرمانِ قهرمانان)) است. و آلبرت انشتین نیز در کتاب(( دنیائی که من می بینم )) راجع به انبیا سخن عالی دارد که بنده در درسهای ماهواره معرفی کرده ام. هنوز اینها یک هزارم ادله برای اثبات برتری اسلام نیست .و حتی یک مورد از برتری محتوآئی قرآن و اسلام نگفته ام. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : باسلام و احترام خدمت استاد بزرگوار و آرزوی سلامتی و طول عمر برای ایشان بنده دو سوال از حضرت استاد دارم : سوال اول: رواقیون در یونان باستان مکتب فلسفی بودن که بر لذت بردن به عنوان هدف نهایی زندگی تأکید داشتند و البته باور داشتند که لذت‌ها می‌توانند مادی و معنوی باشند. همچنین بر اهمیت زندگی ساده، فارغ از مادی گرایی افراطی و ایجاد دوستی نزدیک با دیگران تأکید می کرد و اهمیت زندگی مطابق با طبیعت و توسعه خویشتن داری، عقلانیت و فضیلت تأکید داشت. این مکتب فکری بر اهمیت زندگی با فضیلت و ایجاد حس آرامش و آرامش درونی تأکید داشت. همچنین به اهمیت کنترل امیال و عواطف اعتقاد داشتند ، در مجموع ، بر اهمیت زندگی با فضیلت و توسعه صلح و آرامش درونی تأکید داشتند. از سوی دیگر ، رواقیون به وجود روحی الهی و عاقل که آن را «پنوما» می نامیدند، معتقد بودند که در جهان هستی نفوذ کرده و سازماندهی و نظم کیهان را بر عهده دارد. آنها معتقد بودند که پس از مرگ، روح به پنومای الهی بازگشته و به شکل دیگری به وجود خود ادامه می دهد. رواقیون همچنین به مفهوم «عدالت کیهانی» معتقد بودند که به این معناست که جهان ذاتاً عادل است و افراد بر اساس اعمالشان در زندگی پاداش یا مجازات خواهند شد. سوالم اینجاست که نظرات رواقیون آیا با تعالیم پیامبران الهی همخوانی دارد و اساسا پیامبری از ناحیه یونان باستان مبعوث شده که در تاریخ ادیان شناخته شده باشد یا احیانا در قران کریم اشاره شده باشد؟ 💠سوال دوم : اخیرا در دنیا فن آوری دیجیتالی به نام هوش مصنوعی در حال شروع و فراگیر شدن است که اهل فن به حق آنرا انقلابی به عظمت انقلاب اینترنت و یا حتی بزرگتر میدانند که در ابتدای راه است اما به سرعت باور نکردنی در حال پیشرفت است. فن آوری که با تحلیل زبانی تمام کتابهای موجود جهان و تمام اطلاعات اینترنت به مانند موجودی هوشمند آنها را تجزیه و تحلیل کرده و به سوالات انسان پاسخ میدهد و مکالمه منطقی با انسان انجام میدهد. صحبت الان بر سر خطرات آن است. گروهی حتی مدعی شدند این هوش مصنوعی به نوعی به سمت خودآگاهی میرود هر چند فعلا این موضوع بعید به نظر میرسد ولی نظر به رشد میلیون ها برابری پارامتر های هر نسخه آن نسبت به نسخه قبلی امکان آن را منتفی نمی دانند. خواستم بدانم این امر آیا امکان دارد و اینکه برخورد ما در مقابل این امر چه باید باشد . به نظر میرسد باز حالت انفعالی در ما وجود دارد به مانند سابق در مقابل انقلاب های صنعتی و انقلاب فناوری اطلاعات . اساسا آیا امکان آگاه شدن چنین امری وجود دارد اگر هست از چه جنسی است ؟ در پایان لازم میدانم از حضرت استاد تشکر و قدردانی نمایم که موجبات اشاعه ایمان و علم هستند . دعا گوی ایشان هستیم . والسلام ✅پاسخ : سلام علیکم یک: هیچ تعریفی از رواقیون جامع و مانع در تمام ابعاد فکری آنها نبوده . دو :هدف رواقیون پیدا کردن بهترین راه برای سعادت بشر بود. سه: هیچ پیش فرض قوی منحرف کننده از مقصدخود نداشته اند. چهار: در تعقیب کشف راز و راه تطابق و تطبیق شرایط زندگی انسان با طبیعت بسیار صادق و نسبتا موفق بودند. پنج: در ضرورت ایجاد سازمانی جهانی جهت حذف جنگ از قاموس زندگی بشر خیلی به اسلام نزدیک شده بودند. شش: در ضرورت تقویت اراده بشر در قبال بلایا صائب و مستقیم بودند. هفت : بخش زیادی از اهداف رواقیون را اسلام در قالب اخلاق عملیاتی کرد. هشت : رواقیون مثل درخت خودرو بودند اما چون باران وحی در سرزمینشان نبارید پژمرده شدند. نُه : چون وحی اللهی پشتشان نبود در ربط دادن جهان هستی مادی به مبداء خلقت ،متوقف شدند. ده: و چون تعریفشان از روح ناقص بود درباره معاد شناخت قابل قبولی حاصل نکردند. یازده : در قضیه اعتقاد به وجود قاهر بر هستی به مفهوم خدا نزدیک بودند. دوازده : هیچ مکتبی را سراغ ندارم ریشه در غیر وحی (عقل) داشته باشد اما به پیام وحی نزدیکتر از سائر مکاتب باشد غیر از رواقیون. سیزده : مطابق صراحت قرآن ، یونان باستان پیامبر داشته ولی مصداقا شناخته شده نیست. چهارده : قرآن با آیه شریفه (( الا بذکرالله تطمئن القلوب)) پاسخ رواقیون را داده است. ✅و اما درباره هوش مصنوعی. گویا آیه ۸۲ سوره نمل بدین خاطر از سوی اهلبیت (ع) ممنوع التاویل والتفسر شده که در قبال هوش مصنوعی کار عصای موسی را بکند. (دابه) ‌گویا هوش مصنوعی ثعبان آخرالزمان است که سنت بی تکرار مانده بوده و تکرار خواهد شد. مطابق قرآن امر شدنی است و شاید ضروری الحدوث خواهد شد. والله هوالعالم. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیشنهاد : استاد! ۹ سوالی که از فرگشتیها کرده اید و جواب نداشتند را یک بار دیگر مطرح بفرمائید. جهت استفاده دانشجویان و طلاب جوان. ✅پاسخ : بنام خدا با درود به همه دوستان ، در ابتدا علاقمندم تاسف عمیق خودم را از جریان پیش آمده برای متفکر فرهیخته جناب دکتر بیژن عبدالکریمی اعلام کنم و به دوستان تصمیم گیر در این امر عرض کنم دانش را از دانشگاه خارج نکنید و تجدید نظر فرمایید، صراحت در بیان جریان طبیعی است ، تقیه در بیان غیر طبیعی و مشکل ساز است. به دوستان  متفکر حاضر در انجمن هم عرض می کنم بنده در حدی که به مدافع نظرم احترام قائل هستم در همان حد به مخالفین نظرم احترام قائلم. اما در خصوص بحث تکامل : بنده با نهایت خلوص و صداقت تصریح می کنم که : بنده از همه موافقین نظرم و مخالفین نظرم استدعا دارم کوشش کنید و کوشش کنیم همه نظرات بنده را ردّ کنیم، تا نتیجه هر چه باشد فربه باشد. نکته کوچکی را اضافه کنم : چون بنده عنصر حوزوی هستم خیلی راحتم اگر اجازه بفرمایید با همان شیوه و عبارات رایج در فضای حوزوی مقاصدم را بیان کنم: اگر نظر اسلام این باشد چه ایرادی دارد که: (( در نظام هستی دو جریان ، دو قانون، دو منشاء قدرت، دو مبدا و موتور محرکه در عالم هستی وجود دارد و نه یک جریان و یک مبداء قدرت . (( لله الامر والخلق)) ، یعنی یکی از دو مبدا حرکت عالم هستی ، ورود قدرت میکانیکی و دستور از بیرون پدیده ها است بنام قانون امری که هیچ اطاعتی از نظام حاکم بر جریان اندرونی پدیده ها ندارد ،و دومین مبداء حرکت عالم هستی ، عمل دینامیکی اندرونی تمام پدیده است که بطور خودکار , خود می سازد ، میدوزد ، رشد میدهد ، و در یک کلام کل پدیده های هستی را اداره می کند ، تکامل میدهد و به هیچ حرکت و یا محرک بیرونی نیاز ندارد . انسان در حرکت طبیعی اش و رشد مادی اش (( نظام الخلق )) همان طور است که دوستان مخالف می فرمایند ولی این قانون طبیعی این قدر گردن کلفت نیست که بتواند در مقابل نیروی قاهره بیرونی (( نظام الامر )) تسلیم نشود، ((انما امره اذا اراد شیئآ ان یقول له کن فیکون)) یعنی نظام عالم امر این است خدا به چیز مطلوب خود بفرمایند باش ، به وجود بیا، مخلوق شو، همان لحظه خلق میشود ، بر خلاف دستور خلقی که باید بطور طبیعی رشد کند. لذا تکامل جسم آدم همانطور که مخالفین ما میفرمایند بوده ولی روح آدم مطابق قانون ((الامر)) نفخ شده است. اکنون با توجه به این که قرآن حرکت علمی و رابطه ایِ پدیده ها را به رسمیت می شناسد دوستان مخالف نظر ما چه منع علمی مستند و مستدل میبینند که ادعا می کنند عالم ((الامر)) قادر بر ایجاد تغییر در عالم ((الخلق)) و جریان طبیعی نیست.؟ ما می گوییم محال است علم ( به معنای قاعده کشف رابطه های طبیعی اندرونی و بیرونی پدیده ها)) بتواند ثابت کند :(( پدیده ها در بقای خود و یا در تکامل خود به هیچ قدرت خارج از قانون حاکم طبیعی داخلی شناخته شده بر خودش نیازمند نیست و یا متاثر نیست و یا نیازمند نخواهد شد و یا متاثر نخواهد شد.)) این یک ابهام علمی صریح که منتظر نقض آن هستم . اما ابهام علمی دوم: قانون خلق به قول قرآن و یا قانون علم ، به تعبیر عالمان عصر، در یک سلسله موجودات جا خالی می کند و عمل نمی کند ، در حالی که هیچ مانع طبیعی هم ندارد، بعنوان مثال در ۹۹۹ مورد از ۱۰۰۰ مورد از حیوانات پیرامون بشر مانند اسب ، گوسفند , لاک پشت ، مار ، تمام پرندگان ووو اعضای بدن حیوانات در تقارب مشاعر الاربعه (باصره ،سامعه ، شامه و ذائقه) عملا و علنا زیر بار قانون حاکم بر طبیعت نمیروند، یعنی همه این آلات اخذ اطلاعات در سر جمع شده اند ، طبیعت توانسته لاک پشت را به مار و بالعکس تغییر دهد اما نمی تواند بین مشاعر اربعه فاصله بیندازد! هم در مار آن مشاعر در سر جمع شده و هم در لاک پشت و هم در انسان، چرا طبیعت قادر نشده با آن قدرتی که مار را تبدیل به سوسمار کرده و بالعکس ، یکی از آن مشاعر اربعه را از سر جدا کرده به بدن منتقل کند؟ چشمها در کنار دماغ ، گوشها در کنار آن دو، دهان در کنار آن ۶ منفذ ، چرا اینجا  محیط ، در گذر زمان قادر به تفکیک محل آنها نیست و در همه موجودات (الا نادرا) آن اعضا در سر حیوانات جمع شده و به قانون تنازع بقا و یا مقتضای تغییر دائمی در طبیعت زور می گوید! ابهام علمی سوم، : از عصر ابراهیم خلیل سلام الله علیه تاکنون پیروان دین حنیف و اسلام همه مذکرها خود را ختنه می کنند چرا کل آلت رجولیت نوزادان مذکر با آن پوست اضافه متولد می شوند ؟ چرا طبیعت که چه عرض کنم حتی چاقو و یا قیچی هم قادر به حذف آن پوست اضافی نشده است؟ ابهام علمی چهارم:  تمام قورباغه ها ابتدا اندام ماهی دارند و صددرصد مطابق محیط شنا ، لکن پس از چند روز تمام ابزار شنا را از دست میدهد سپس تبدیل میشود به موجودی که قادر نیست در وسط آب زندگی کند مجبور می شود برود در حاشیه رودخانه ها زندگی کند. تکامل👇
👇👆 و تغییر تکاملی کجا است؟ ابهام پنجم: چرا هر موجود بَّری که تخم گذار است و پستاندار نیست لاله گوش ندارد؟ رابطه علمی آن چیست ؟ ابهام علمی ششم: چرا حیوانات حلال گوشت در فک بالا دندان ندارند؟! (جز ۴ دندان آسیاب در آخر دهان؟!) ابهام علمی هفتم: چرا ۴ حیوان ذیل اگر ذبح شرعی هم بشوند شرعا پوستشان قابل تذکیه نیست : فیل ، خرس ، میمون و انسان . چرا پستانشان روی سینه است.؟ نقش وحدت در جهت انحنای آرنجها و زانوها چقدر است؟ ابهام علمی هشتم در بحث تکامل: چه رابطه ای بین حلیت گوشت و نشخوار کردن هست.؟! ابهام نهم در بحث تکامل: چرا حیوانات دریائی در یک محیط دارای ۱۰.۰۰۰ اندام خلاف هم اند ؟ محیط واحد ، نور واحد ، فشار آب واحد، شوری آب واحد، ارهّ ماهی با بادکنک ماهی در یک محیط اند، عامل تفکیک تکامل چیست؟! ووو حاصل این که عامل تغییر همیشه محیط نیست بلکه مقصد و مقصود حرف آخر را میزند که در هیچ عضوی مقوله ای بنام مقصد و مقصود نیست که ابزار علمی آنرا نشان دهد. آخرین دفاع علمی این است : هنوزعلم به آن نرسیده اما روزی می رسد. 🔺ما به حداقل پاسخ قانعیم ، تفصیل نمی خواهیم فقط بفرمایند در آن چند مورد چرا قانون علمی تفسیر علمی ندارد؟! اگر دارد بفرمایند استفاده کنیم. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام عليكم سوالی داشتم محضر استاد زنجانی نظر شریف شما در مورد مطالب کتاب و تا چه حد صحیح هستند نظر تون رو درباره این👆 کتاب بفرمایید ✅پاسخ : سلام علیکم جناب نجاح الطائی آخوند روشنفکری است .اما چون در یک میزگرد ماهواره ای ((در شبکه جهانی امام رضاء (ع) )) با مجری گری جناب خنیفرزاده در ارتباط با طهارت مولد ابن تیمیه بحث داشتیم ،از عدم غنای استدلالهایشان در بعضی از ادعاهایشان رضایت نداشتم. اما من آثار ایشان را کاملا دیده ام ، من حیث المجموع در هر بحثی که ادله آورده قبول است، والا باید از ایشان ادله قوی طلب کنید. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام فلسفه روزه گرفتن چیست از کجا میتوان گفت خداوند مهربان است؟ ✅پاسخ :سلام علیک ، هر پزشکی اگر دارو می نویسد دنبالش پرهیز از خوردن فلان غذا را هم می دهد. روزه ، پس از دستور خدای متعال به عمل به نسخه قرآن دستور بپرهیز یک ماهه از خوردن داده است تا معده هم فرصت برای استراحت پیدا کند .تا بدن انسان بتواند برای سلامتی بیشتر آمادگی پیدا کند. مهربانی خدا عاطفی و احساسی و مادرانه نیست ، مهربانی خدا حکیمانه است . یعنی ضامن مصلحت انسان است. ولذا در طول تاریخ بشر هیچ پیامبری جهاد ابتدائی نداشته ، اما بشر یعنی قابیل برادر خود را کشت. ثمره مهربانی خدا سعادت انسان است. اما ثمره مهربانی انسان رفاه چند روزه و عذاب دائمی انسان است . انسان مهربان وقتی تمدن درست کرد دو جنگ جهانی بر بشر تحمیل کرد و امروز با جنگ جهانی سوم با مهر خود در مقام حذف انسان از زمین است . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
📗درس بیست و یکم از سلسله دروس طلاق. مرحوم آیت الله خوئی در کتاب منهاج در نیمه دوم مسئله ۱۴۶۳ می فرماید :(( وان تیقن عدم الوجدان سقط وجوب الفحص،،ولکن یجب الانتظار تمام المده علی الاحوط)) سپس در مسئله ۱۴۶۴ می فرماید:(( ولوتمت المده واحتمل وجدانه بالفحص بعدهالم یجب، بل یکتفی بالفحص فی المده المضروبه.)) یعنی (( اگر در کمتر از ۴ سال تفحص به این نتیجه رسیدند که دیگر این شوهر گم شده پیدا نمی شود ، دیگر تفحص لازم نیست . اما (برای اینکه در شرع مقدس صبر۴ ساله آمده خب خانم تا ۴ سال کامل شود دست روی دست بگذارد و) منتظر بماند . و بالعکس اگر ۴ سال تفحص شد پیدا نشد اما قرائنی هست اگر فلان ناحیه باقیمانده و تفحص نشده را هم بگردند پیدا می شود دیگر تفحص لازم نیست ، پس زن برود در فکر شوهر دیگر باشد چون معیار برای طلاق حاکم شرع و جواز ازدواج مجدد ۴ سال تفحص بود که تکمیل شد. (فردا سر و کله شوهر هم اگر پیدا شد خب پیدا بشود خودش دیر آمد و زنش رفت دنبال شوهر دیگر).....)).. نمی دانم چرا سلیقه این حقیربا سلیقه اعاظم در بخشی از فقه سازگار نیست. !!؟ چرا پس از یقین به پیدا نشدن شوهر ، زن بنشیند تا ۴ سال تفحص کامل شود!!؟ . مگر۴ سال تربص یک امر تعبدی محض است !؟ مگر هدف کشف حقیقت نبوده ؟ خب به حقیقت رسیدند که این مرد پیدا نمی شود آن هم یقیناً ، خب چرا زن بدبخت بدون هیچ سبب منطقی باید چند سال دیگر صبر کند، !!؟ اگر صبر کند برای چی!!؟ اگر حاصل صبرش پیدا شدن شوهر نیست، آخر چه ثمره عبادی در صبر بی حاصل دارد!!؟ وقتی ما فلسفه صبر۴ ساله یافتیم که کشف حال شوهر است این صبر اضافی بی نتیجه چه مطلوبیتی برای دین دارد که به قیمت بدبختی مضاعف زن تمام می شود.!!؟ حق این است اگر همان روز اول تفحص یقین حاصل شود دیگر شوهر پیدا نمی شود. تربص لازم نیست و حاکم شرع باید مقدمات آزادی زن از قید زوجیت بی زوج را فراهم فرماید ، صبر و تفحص ۴ ساله زن رکوع در نماز نیست که امر تعبدی باشد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
🇮🇷دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی گرامی باد🌹🇮🇷🇮🇷🇮🇷 کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany