💠سوال : سلام علیکم و رحمه الله
استاد عزیز ان شاء الله که در عافیت هستید.
سوال بنده این است که چرا در اسلام دیه و ارث و... زن نصف هست؟
متشکرم
لطفا جواب کاملی بدهید
✅پاسخ :
سلام علیکم درباره سوال شما در گذشته در مشکات پاسخ های زیادی در قبال سوالات متعدد آمده بخشی را ببنید ، اگر مایل بودید همه را در مشکات ملاحظه کنید.👇👇👇👇👇
⬅️متن وارده و اشکال
💠سوال : سلام و عرض ادب:
مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام میگه : رسول اکرم (ص) در برخی از سفرها که مسلمانان از همسران خود دور می افتادند و در ناراحتی به سر میبردند ؛ به آنها اجازه ازدواج موقت را میداد
آیا همسران این عزیزان که مدتی از شوهران خود دور بودند نیز اختیار همچین کاری را داشتند؟؟
اگر خیر ؛ چرا ؟؟؟
آیا این ظلم در حق زن و تبعیض علیه او نیست؟
✅پاسخ : سلام علیکم ، اگر بنا باشد زن و مرد در همه چیز مساوی باشند اول باید
۱--زنان سربازی بروند .
۲--از شوهر مهریه نگیرند .
۳-- نصف هزینه اولاد را بپردازند .
۴-- از شوهر هزینه زندگی نگیرند.
۵-- در جنگ دفاع کنند .
۶-- در ازدواج زن شوهردار نسلها مخلوط می شوند ، اما در ازدواج مردها چنین مشکلی نیست ، اول باید در این موارد ششگانه مساوی شوند.
تا اشکال فوق را وارد کنند.
➖➖➖➖➖
⭕️اشکال :
باسلام
🔸دیه مرد دو برابر زن است حتی دیه جنین پسر نیز دو برابر دیه جنین دختر است.
🔸ارث مردان دو برابر زنان است
🔸شهادت دادن دو زن برابر یک مرد است.
🔸در قرآن جواز ضرب زن آمده اما مرد خیر!
🔸حق اشتغال ، حضانت و طلاق دست مرد است
🔸غیر از پدر و جد پدری فرد دیگری حق ندارد بر صغیر وصی معین کند (یعنی حتی مادر چنین حقی ندارد).
با احترام دلیل شما منطقی نبود ...
✅پاسخ به اشکال : سلام علیک عجب!!
اصل اولی در تقنین ملاحظه موارد غالب و تابع شمردن غیر غالب در غالب است و نه خُرد کردن قانون و تکثیر آن به تعداد مصادیق .
این حداقل و پله اول درک تقنین است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : در رابطه با دیه ی زن من کل دیشب رو نشستم و تا صبح تمام روایات مربوط به دیه رو بررسی کردم
با توجه به روایات یک سوالی برام ایجاد شد دیه مثل ارث تقسیم میشه
و در ارث میدونیم که مرد دو برابر زن سهم میگیره
حالا اگه دیه ی زن نصف دیه ی مرد باشه
مردی که زنش به قتل رسیده به اندازه ی زنی که شوهرش به قتل رسیده سهم میبره چون به شوهر یک دوم و به زن یک چهارم ارث میرسه
دیه ی مرد ۴۸۰ میلیون
دیه ی زن ۲۴۰ میلیون
مرد اگه به قتل برسه ، یک چهارم دیه اش میشه ۱۲۰ میلیون
زن اگر به قتل برسه ، یک دوم دیه اش میشه ۱۲۰ میلیون بر اساس قانون ارث مگه نباید مرد دو سهم ببره و زن یک سهم؟
و این فقط در صورتی ممکنه که دیه ی زن و مرد برابر باشه
در یک روایت می بینیم که میگه چون مرد خانواده وظیفه داره دیه رو بده، برای همین از این طرف هم بیشتر بهش میرسه در حالی که اگه دیه ی زن نصف باشه بیشتر بهش نمیرسه
یا قانون ارث مشکل داره یا دیه
ارث تو قرآن صریح اومده
ولی دیه تو قرآن نیومده که باید نصف باشه
اگه نظر قرآن درباره ی ارث رو ملاک قرار بدیم ، دیه نمیتونه نصف باشه
این 👆متن مربوط به سوال خانم ضرابی هست ،که بسیار تشکر کردند از حضرتعالی و این رو پرسیدند
✅پاسخ : سلام علیکم.
در پاسخ به خدمت سرکار خانم ضرابی باستحضار می رساند مقوله دیه در حین جعل قانون دیه ، دیه خانمها نصف فرض شده .
اگر شوهر از دیه همسرش ارث ببرد این دیه توسط شارع مقدس در مقایسه با دیه شوهر نصف شده بوده.
که از کل دیه زن که ۲۴۰ میلیون است می شود ۱۲۰ میلیون.
و اما دیه شوهر که دو برابر زن است (۴۸۰میلیون) وقتی تقسیم شود و یک چهارمش به زنش برسد باز می شود همان ۱۲۰ میلیون .
این تساوی در سهم ارث از دیه بین زوجینی که اولاد ندارد کاملا درست است ، و ناقض باب ارث نیست که مرد دو برابر زن ارث می برد.
چرا که ارث دست نخورده و یک طرفش تقلیل نشده است.
اما در دیه مال توسط شرع قبال سهم زن تقلیل شده که شده مساوی .
پس هم ارث روی روال است و هم دیه و تساوی فوق ناشی از این است که شارع سهم زن را تقلیل داده شده تساوی
و ارث تقلیل نشده دو برابر شده .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : تحلیل استاد در خصوص مطلب ذیل👇 چیست؟
آیتالله فاضل لنکرانی: معصیت فردی که با عصا به زن بی حجاب میزند بدتر از اوست / مگر همه تاریخ برای ما نقل شده؟
https://donya-e-eqtesad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-62/3965398-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84-%D9%84%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%B5%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%86-%D8%A8%DB%8C-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%85%DA%AF%D8%B1-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7-%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%87?rssRedirect=c2hhaHJla2hhYmFyLmNvbQ%3D%3D&utm_source=shahrekhabar_com&utm_campaign=rssreaders&utm_medium=rss
✅پاسخ : خود ایشان روحانی محترم وفاضل حوزوی است .
نظر بنده ناظر به محتوای مطلب است:
۱-- رسول خدا (ع) در مدینه هم حکم جهاد ابتدایی نداشته و اسلام هم تا روز قیامت حکم جهاد ابتدائی ندارد. که اطلاق کلام ایشان مشروعیت جهاد ابتدای را می رساند. که درست نیست ، جهاد ابتدایی ارث از عمر ابن الخطاب است.
جای تفصیلش را در یک شبکه جهانی در ضمن حدود۱۰ جلسه عرض کرده ایم.
۲-- امربه معروف و نهی از منکر حکومتی قطعا مخصوص گروه تربیت شده خاص است. و الا شاید خود امر کننده و نهی کننده از مخالفین باشد برای تخریب اسلام. و شایدخودش معروف را از منکر تفکیک نکند. .
در اسلام باید امر کننده عالم بر شرایط آمریت باشد. (( ولتکن منکم امه ))
۳-- در آیه سوره احزاب امر رسول خدا (ع) به حجاب زنان خودش و زنان مسلمان بعنوان رسول خدا (ص) و حجت خدا برای معرفی حکم حجاب ، مصداقش در عصر ما امر و نهی مشدی فلان به مشدی فلان نیست. که دلیل مشروعیت امر به معروف و نهی از منکر برای عموم تلقی شده.!
بعلاوه در آیه مربوط به امر به معروف و نهی از منکر (( ولتکن منکم امه)) سازمان خاصی باید متصدی امر به معروف و نهی از منکر شود و نه تذکر لسانی هر عابری که خود را آمر و ناهی معرفی کند و با این بی سازمانی ملت را دو شقه کند.
۴-- در قرآن در آخرین آیه سوره حج تفصیل داده شاهد بودن رسول خدا (ص) برای امت مطرح نیست بلکه شاهد بر شاهدین مطرح است که شاهدین امامان تعیین شده برای بشر است . محتملا تعداد روایات مفسره شاهد بیش از صد عدد باشد.
۵-- روایات کثیره ای می فرمایند منظور از شهادت ائمه بشر شهادت بر اعمال شخصی باطنی هم هست ، بلکه مراد عمده آن است که به خطا به عکس تفسیر کرده. و ناظر بر مسائل اجتماعی و سیاسی گرفته است. که از ده نفر یکی متخصص سیاسی نیست .
۶-- صراحت آیه ۹۴ سوره توبه (( و سیر الله عملکم و رسوله )) را که این همه روایات نیز به عمل شخصی تفسیر کرده اند ،تعمیم دادن به هر مسلمان شاهد اعمال سیاسی و اجتماعی دیگران دلیل بی اِشرافی بر متون آیات و روایات مفسره است.
۷-- طبق چه مدرک شرعی دولت ، ملت ،و آمرین به معروف و ناهین از منکر پیش از اجرای عدل و قسط بر رانتخواران ، بانک خواران ، خانه خواران ، بیت المال خواران مکلف بر اجرای حکم حجاب اند؟!
۸-- مگر یکی از شرایط امربه معروف احراز تاثیر نیست.؟
حالا که نتیجه عکس داده اصرار برای چیست.!!؟
💢نتیجه : اینکه تمام روحانیون ، بسیجیان ، مومنین ، متقین آن جبهه ای را که علیه بی حجابی گرفته اند آن جبهه را علیه بانک خواران و رانتخواران بگیرند در یک هفته طومار بی حجابی پیچیده خواهد شد.
عصر این قبیل تحلیلها گذشته است. در حد یک نوش دارو است پس از مرگ سهراب.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام وقت بخیر .
روایت من عرف نفسه را فاقد دلیل معرفی کردید در حالی که در مصباح الشریعه و بحارالانوار این روایت آمده و در تایید همین روایت احادیثی با این مضمون وارد شده است
✅پاسخ : سلام علیکم.
هر دو بی سند ، بی اصل ، بی توثیق ، بی راوی معتبر. و مصباح الشریعه هم کتاب جعلی صوفی های انجیلی است
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم استاد زنجانی وقت بخیر
استاد ، پیامبر (حضرت محمد) در شهادت نماز خود اسم خود را میاورد یا خیر؟!
یعنی میگفت اشهد ان محمد رسول الله؟!
با دلیل قانع کننده و منبع معتبر میخواستم
با تشکر
سلام علیکم صبحتون بخیر
اگر میشه به این سوال جواب داده بشه با تشکر🙏
و اینکه یه سوال دیگه داشتم ، میگویند عمر بن خطاب غاصب ایران بودن و جاهایی که فتح کرد چون حمله کرد و تعدی جایز نیست در اسلام. پس چطور است که وقتی امام علی حاکم شد ، سرزمین هایی که عمر فتح کرده بود را در دست گرفت و نمایندگانی برای اونجا گذاشت؟!
پس اگر اینطور باشد امام علی هم غاصب میباشد چون سرزمین های فتح شده به دست عمر را در دست گرفت و زیر حاکمیت خود. و اگر اینطور نباشد ، پس عمر هم غاصب نیست و با زور شمشیر کسی را مسلمان نکرد.
✅پاسخ : وعلیکم السلام .
۱-- اشهد اَنّی رسول الله .
دلیلش قاعده حاکمه است .و خروج از قاعده دلیل می خواهد.
۲-- سر زمین های مفتوحه عنوه پس از عمر در عصر عثمان در ایمان به اسلام ثابت قدم مانده بر اسلامیت خود پافشاری کرده ، شدند جزء کشور اسلامی و در عصر امام (ع) ملتی قصد بازگشت به کفر نداشته..
مراجعه کنید به تاریخ گوستاو لوبون . جرجی زیدان ، شکیب ارسلان و تاریخ اسلام منتشره و مغرضانه دانشگاه کیمبریج و ویلدورانت و دهها تاریخ غیر مسلمانان تا علت تثبیت اسلام را مطالعه کنید ..ووو.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام خدمت استاد موسوی . لطفا کتابی که بتوان با مطالعه آن اسلام را خوب شناخت چه کتابی است لطفا معرفی نمایید
✅پاسخ : وعلیکم السلام کتاب (( قرآن و تفسیر راهبردی)) نوشته این حقیر البته حداقل سه بار مطالعه فرمائید .
چه بهتر که مانند نخبه های شهر نمین مقیم آمریکا چهار بار مطالعه فرمائید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام محضر استاد زنجانی بزرگوار
درباب قرض الحسنه سؤال داشتم و آن اینکه «آیا میتوان هنگام بازپسگیری قرض، تورم را محاسبه کرد و یا اینکه محاسبهٔ تورم ، ربا محسوب میشود»
در بین مراجع ، ظاهرا آقای مکارم ، «تفاوت فاحش» و «عدم صدق ادای دین عرفاً » را معتبر دانسته و قائل به جواز محاسبهٔ تورم با شرط مذکور شدهاند.
خواستم نظر محققانهٔ شما را هم جویا شوم و اینکه با توجه به وضع اقتصادی موجود ، عدم محاسبهٔ تورم ، موجب متضرر شدن قرض دهنده میشود و کسی رغبتی برای قرض الحسنه پیدا نمیکند
و همچنین خواهشمندم ، استاد نظر خود را راجع به حیل فرار از ربای قرضی و معاوضی بیان بفرمایید ، آیا با این قبیل کارها ، مفاسد ربا از بین میرود؟
بعضی از این امور بیشتر شبیه مسخره کردن دین است ؛ اگر جایز نیست با روایات دال بر جواز چه کنیم که در بین آنها روایات با سند معتبر هم هست ظاهراً
✅پاسخ : وعلیکم السلام
۱-- اسکناس برای دولتها پس از کودتای بِردتِن وودز علیه طلا راهی است برای دزدیدن اعتبار و ارزش و ملک مردم مظلوم تمام کشورها توسط دولتها.
۲-- فقط ارزشهای اشیاء غیر قابل تدلیس مقیاس تساوی در مبادلات است مانند طلا و نقره و نه اسم اسکناسها.
۳-- آنچه در قرض الحسنه اخذ می شود ارزش معادل آن اسکناس است فقط در آن زمان. و نه خود اسکناس در زمان بعدی .
۴-- نتیجه اینکه قطعا و مسلّماً در حین پرداخت قرض فقط و فقط معادل زمان پرداخت آن پول را باید بدهد اگر چه سه برابر پولی باشد که گرفته است .
مثلا اگر در سال ۱۴۰۰ یک میلیون تومان قرض گرفته که در آن تاریخ معادل آن یک شاخه آهن ۱۴ بوده حالا در تاریخ ۱۴۰۲ می خواهد قرض را پرداخت کند باید آن مقداری پول پس بدهد که معادل یک شاخه آهن ۱۴ در تاریخ پرداخت باشد اگر چه ۳ میلیون تومان باشد.
و این مطلب قطعی است .
منتها عنایت فرمائید حقیر از آهن مثال زدم بخاطر رواج استعمالش ، شما بجای آهن طلا و نقره را معیار بدانید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : استاد ! مشکل روحانیت چیست؟
✅پاسخ :
۱-- قرآن حدود۶۳۰۰ آیه است .
اما آنچه در حوزه ها تدریس می شود آیات الاحکام است که فقط ۴۹۹ آیه است و قریب به ۶۰۰۰ آیه اش که مربوط به سیاست .جامعه، تاریخ ووو است فعلا اجتهاد در آنها تعطیل است..
۲-- جمع روایات اهل تسنن حدود ۱۱۴۰۰۰ روایت است و روایات شیعه حدود۴۰/۰۰۰ روایت و فقط بخشی از آنها که مربوط به احکام فردی است در حوزه ها تدریس می شود .
اما بخش اعظمش که بیان کننده ظروف صدور روایات است اصلا اجتهاد نمی شود.
پس مشکل این است آنچه می خوانیم مربوط به امور فردی است ولی آنچه نظر میدهیم مربوط به اجتماع است . و حدود نیم قرن است کوشش می کنم آنچه بر زمین مانده است را بررسی و مطرح کنم و آنچه کلیشه ای شده است را به اهلش واگذار کنم و بخاطر همین است که همواره دوستان حوزوی ما نظرات بنده را گاهی شاذ معرفی میفرمایند.
یعنی نظرات عجیب ، غریب ، جدید . بی سابقه ، خارج از اجماع ووو.
البته حق هم دارند شاذ بخوانند چون آن حرف ها در حوزه ها معمولا مطرح نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام خسته نباشین،
ببخشید مزاحمتون میشم ، یکی دو تا سوال داشتم گفتن شما استادید اگه میشه برا من جواب بزارین ممنون
من هنوز به درک کامل از حقیقت خلقت انسان نرسیدم ، خدایی که این همه خلق کرده ، اختیار داده و...
خب چرا گرسنه و محتاج خلق کرده ، چرا به هوا نیاز داریم چرا گرسنه میشویم ، چرا بهشت و جنهم هست ما اینارو نخواهیم باید چه بکنیم ؟
✅پاسخ : سلام علیکم
اگر جواب منطقی و مفصل می خواهید کتاب عدل اللهی استاد شهید مطهری را مطالعه فرمائید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام و رحمة الله
فرموده اید، روایت شریف (من عرف نفسه فقد عرف ربه) فاقد اعتبار است.
♦️این جمله حتی اگر روایت از معصوم (علیه السلام) هم نباشد ، طبق قوانین منطقی ، آیه ی 19 سوره ی مبارکه ی حشر ؛ عکس نقیض این گزاره است. که بسیار واضح است:
{...نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ ...}
📌قاعده ی منطقی : عکس یک قضیه ی صادق حتما صادق است.
✅پاسخ : سلام علیکم
درباره آن آیه شریفه حرفی نداریم لکن توجه فرمائید مقابل نسیان معرفت نیست. ذُکر و توجه است . بعلاوه بحث در فقدان سند روایت مذکور بوده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany