eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
خللاصه درس خارج فقه اراضی شماره (4). از آنجایی که احکام اراضی در عصر ائمه (ع) کاملا سیاسی امنیتی بوده لذا روایات مربوطه هم امنیتی بوده و در حدی امنیتی و متعارضی بوده که فقیه شیعی قرن یازدهم هجری ماجد ابن فلاح شیبانی در رساله خود بنام حلّ الخراج صفحه 179 مینویسد:《 سختگیری در شناخت ماهیت زمینهای مفتوحه عنوه و نپذیرفتن شهرت محلی نتیجه ای جز ابهام افزایی نداشته است.》 و فقیه دیگر قرن سیزدهمی بنام کرمانشاهی در کتاب اجوبه المسائل الثلاث صفحه 62 می نویسد :《آن قدر قضیه زمین در فقه اسلامی درهَم و برهَم است حتی یک قطعه زمین نیست که مفتوحه عنوه بودن آن مسلّم شده باشد》. و لذا فقها در موارد مشکوک سه دسته شدند و هر کدام با واگذار کردن راه حل مسئله به یک اصل یقه خود را خلاص کرده میدان داوری را خالی کردند و رفتند! عده ای گفتند در مواردی که شک داریم این زمین دارای احکام مفتوحه عنوه است یا نه اصل برائت از تکلیف عمل به احکام مفتوحه عنوه جاری است . پس اسلام حکم خاص جعل نکرده است ! دسته دوم گفتند اصل استصحاب عدم حدوث عنوان مفتوحه عنوه بر زمین جاری است و نتیجه اش عدم اجرای حکم مفتوحه عنوه است ! دسته سوم گفته اند : قاعده ید جاری می کنیم که اصل عدم سلب علقه مالکیت قبل از فتح از صاحب آن اراضی است و مالکان قبلی حاکم هستند و نه مسلمین فاتح!!... و این سر درگمی از اینجا ناشی شده است که فقها براین قضیه از دیدگاه تاریخی نگاه نکرده اند . بنده پیدا نکردم موردی را که کسی بفرماید : روزی بود در کل کره زمین جز حضرت آدم احدی نبوده است و کل زمین مال این موءمن بوده است و باید ارث از موءمن به موءمن منتقل شود و چون انتقال ارث از موءمن به کافر مشروع نیست پس اصل بقای زمین در دست موءمن است منتها با نظارت امام فقط . این اصل را اهلبیت جاری فرموده اند ولی در کتب فقهی ندیدم کسی تمسک کند. پس با این اصل مالکیت مشرکین مالکیت ظاهری است ، وقتی سلب شد ، استمرار مالکیت موءمن بر آن موجود است و مالکیت حضرت آدم بر زمین هم مالکیت خلافتی است و نه مالکیت معمولی . مثل مالکیت افراد معمولی ، و لذا اصل بقای مالکیت خلافتی بر زمین مفتوحه عنوه است . که مخصوص امام و مدعای ما است . این مطلب متن خلاصه شده روایت منقول از کتاب محکم و متشابه سید مرتضی است که از تفسیر نعمانی نقل کرده است که در آن امیر الموءمنین (ع) می فرماید : فئ دو قسم است قسم اول مستفاد از آیه صریح فئ در دو آیه سوره حشر است . و اما قسم دوم آن اراضی است که سپاه اسلام با پیشروی خود آزاد می کنند که میشود اراضی مفتوحه عنوه . و این اراضی ابتدا مال آدم بعنوان خلیفه بوده که باید بدست خلیفه هم برسد . و چون محتوای این روایت مطابق کلیات کتابی و حدیثی است نگاه به سند لازم نیست . و این روایت در وسایل جلد 6 کتاب الخمس باب اول انفال خبر 19 می باشد. پس اراضی مفتوحه عنوه از ناحیه چهارم هم ثابت شد که مال امام است ناحیه اول مرسله وراّق ناحیه دوم حدیث اصول کافی که از موسی ابن جعفر(ع) بود . ناحیه سوم روایت دیگری بود که گذشت و این هم روایت چهارم . @meshkat_ahlebeit
خلاصه درس خارج اراضی شماره (5) با توجه به مطالب جلسات قبل باید به این حقیقت نزدیک شده باشیم که در واقع زمینهای کل جهان بیش از 3 قسم نیست ، و اگر دارای 9 وذیا 10 عنوان است هر کدام از عناوین نظر به یک بعُد از ابعاد زمین اطلاق شده است . زمین یا دارای منافع طبیعی فعلی است منتها مالک ندارد اسمش انفال است مال امام , و یا دارای منافع هست منتها از مشرکین با جنگ اخذ شده و مفتوحه عنوه است ، باز با توجه به ادله ما مال امام است و با نظارت او به اشخاص واگذار می شود و یا از مشرکین با صلح اخذ شده است که اسمش فئ است باز با اذن امام واگذار می شود که واگذاری هم دو جور است : یا به خود مالکین سابق واگذار می شود که مسلمان شده باشند و یا با مشرکین مصالحه می کنند که زمین در دست آنها بماند ولی جزیه و یا خراج می دهند که در حین واگذاری قیود و یا شروطی دارد که در کتب خراج آمده است . البته در جلسات پیش توضیح دادیم که امیر الموءمنین(ع) به زمینهایی که با جنگ گرفته شده و عنوان مفتوحه عنوه دارد هم فئ اطلاق کرده و از مصادیق فئ معرفی فرموده است . پس هیچ یک از زمینهای دارای یکی از عناوین 8 گانه و یا 9 گانه در کتب اراضی خارج از عناوین کلی ثلاثه بالا نیست و مالکیت هر سه تا با نظارت امام فقط نقل و انتقال می پذیرد. و در زمان غیبت هم با اشراف والیان شرعی و اگر والی بودند منتها شرعی نبودند باز مالکیت آنها با نظارت فقهای شیعه جابجا می شود. بلی در همین فضا است که زمین ام القرائ به مشرکین فروخته نمی شود. و باید به اعتبار هوائی آن ساکن شوند . و دقیقا همین نظر را یهودیان درباره غیر یهود در زمینهای واقع شده در بین نیل تا فرات دارند که عکس العملی است در مقابل نظر اسلام درباره حضور مشرکین درباره حومه و حوزه ام القرای . یعنی باید تسلیم اسلام می شدند اما بجای آن لج کرده کفر ورزیدند و بجای تسلیم طلبکار هم شدند . و نیل تا فرات عباره اخرای ام القرائ است . و لذا ما مسلمین در قبال زمین نیل تا فرات که عباره اخرای ام القرائ است حکم خاص دارند که عبارت بوده از سلب کامل مالکیت از مشرکین . و اگر روایات زیادی از طریق شیعه وارد شده که زمین عراق مال عموم مسلمین است و نه امام ، از فلسفه آن اطلاع ندارند که عبارت بوده از این که چون بنی امیه می خواستند عراق را خالصه جات خودشان بدانند و تصرف کنند ائمّه هم در مقابل آنها فرمودند عراق مال مسلمین است ، یعنی مال شما نیست نه این که مال امام نیست. و اگر امام می فرمود مال امام است دعوای شخصی میشد. و حکم شرعی آن لوث می شد. و چون در هیچ کتاب فقهی این جریان نیامده فقها هم عنوان 《مال مسلمین بودن 》را نتوانستند تحلیل کنند. ایتا👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
خلاصه درس خارج اراضی جلسه شماره (6) یکی از شواهدی که کمک می کند به اینکه کنترل کامل و مدیریت اراضی مفتوحه عنوه به دست امام است و اگر مال مسلمین است به این معنا است که اختیار استعمار و انتفاع از زمین به آنها واگذار شده و نه رقبه زمین . چون رقبه زمین باید در کنترل امام باشد. روایت ابی برده ابن رجا در جلد 11وسایل باب 71 کتاب جهاد عدوّ خبر اول می باشد که امام فرمود: لاباءس اشترای حقه منها و یحوّل حق المسلمین علیه و لعله یکون اقوای علیها و املا بخراجهم منه. و در خبر 4 باب 21 کتاب التجاره در جلد 12 صفحه274 هم امام فرمود : لایصلح الان تشتری منهم علی ان یصیّرها للمسلمین فاذا شاء ولیّ الامران یاءخذها اخذها. پس تصریح می کند اگر هم کسی اراضی مفتوحه عنوه را بخرد عملا حق استفاده را خریده و نه رقبه زمین را و هر لحظه امام حق دارد از او بگیرد منتها با پرداخت پولی که آن شخص برای حق استفاده داده بوده , که امام فرمود :یردّ علیه راس ماله . بهرحال 5 روایت باب 71 کتاب جهاد عدوّ می رساند نقل و انتقال اراضی خراج و جزیه مباح است . ولی رقبه آن در کنترل امام است . پس از این مطلب که《 آنچه مجاز به خرید و فروش است حق استعمار منافع و استفاده از زمین است و نه رقبه زمین》معلوم می شود تناقضات گیج کننده شیخ 《که بین فتاوای او در کتاب خلاف (جلد 2صفحه 102 و مبسوط جلد 2 صفحه 24 و نهایه صفحه 195 و 418 و 419 مبنی بر بطلان هر نوع معامله روی اراضی مفتوحه عنوه و خراجیه از یک سو و فتاوای او در تهذیب جلد 4 صفحه 146 و استبصار جلد 3 صفحه 110 و 111 مبنی بر جواز خرید و فروش اراضی فوق》وجهی نداشته است . چون اجازه ها ناظر به حق استعمار منافع و استفاده است و منع ها ناظر به رقبه . که البته ابن ادریس جواب شیخ را در سرائر صفحه111 و 248 و 249 داده است. و جالبتر از ابن ادریس علامه و شهید اول هستند که دامنه بحث را بسیار شایسته جمع کرده اند که تمام نقل انتقالات مربوط به منافع زمین است و رقبه در کنترل امام است . مراجعه شود به مختلف ج2 ص163، تحریرج1 ص 142 منتهی 936 تذکره ج1 ص 428 و ج 2 ص 403 و قواعد 40 و بیان شهید ص217 و تحریر ج 1ص 202 و تذکره ج 2 ص17 و دروس ص 398 و تذکره ج 2 ص 403. و فراموش نشود در دوره غیبت که دوره تیه امت اسلام است ، نقل و انتقال اراضی یعنی حق استعمار منافع و استفاده مفتوحه عنوه برای مسلمین مباح است . و تفصیل مطلب در جواهر ج 16ص 234 و 165 آمده است. و در تهذیب ج 4 ص 144 از امام صادق نقل کرده : واما اراضی الخراج واراضی الانفال والتی انجلا اهلها عنها فاءنا ابحنا ایضا التصرف فیها مادام الامام مستترا فاذا ظهریرای هو علیه السلام علی ذالک رائیه... حاصل اینکه اراضی عراق و به نظر ما کل ام القرای و خاورمیانه در کنترل امام است و نه آزاد برای همه .آن هم تا شعاعی که هشت رود بزرگ در داخل آن شعاع قرار گیرد. : نیل فرات جیحان سبحان وووو که دراخبار آمده است. @meshkat_ahlebeit
خلاصه دروس خارج فقه اراضی شماره (7) ✅اولا : عبادات , وابسته به مکان نیست در هر مکان (جز جاهایی که در کتاب صلات استثناء شده مانند وسط جاده و خیابان و بنا به مشهور در زمین غصبی ) و در هر زمان تعیین شده مشروع است . ولی حج اولا باید در مکانی باشد که اسم آن مکان بیت عتیق (خانه همیشه آزاد از قید مالکیت هر انسان) است ✅ثانیا : محل اجتماع دعوت شدگان ابراهیم است . ✅ثالثا : حوزه علمیه خدا برای کل بشر بر مبنای آیه لینفروا کافه است . ✅رابعا : خونریزی و جنگ در آن حرام باشد ✅خامسا : دارای محرمات خاص برای حجاج در حال احرام است . ✅سادسا : بعنوان مقام رسمی حضرت ابراهیم است . ✅سابعا : رقبه زمینش غیر قابل فروش است ✅ثامنا : مرتفع ساختن خانه ها از بیت خدا ممنوع است . ✅تاسعا : حضور هر مستطیع یک بار برای حج واجب و هر ماه برای عمره در آن سر زمین مستحب است . ✅عاشرا : کل عبادت بعنوان نماز بسوی آن سر زمین است. ✅ و یازدهمین : ویژگی این است که کل ذبح ها بسوی آن سر زمین است . ✅ و دوازدهمین : خصوصیت آن سر زمین این است که کل اموات بسوی آن سر زمین دفن شوند. ✅ سیزدهمین : ویژگی این که اگر ندای نخستین ابراهیم از آنجا است آخرین ندای آخرین امام هم از آنجا می باشد . ✅ چهاردهمین : ویژگی این است گه مرکز سرکوب شیطان است . ✅پانزدهمین : خصوصیت آن سرزمین این است که بر مبنای آیه شریفه (حرما آمنا) با امنیت ترین نقطه عالم است. ✅شانزدهمین ویژگی اینکه نخستین پی ریزی برای خانه در آن نقطه به امر خدا توسط اولین انسان (آدم) ریخته شده باشد. ✳️نتیجه اینکه اسلام با تثبیت چنین عناوینی برای مکه این سرزمین را تا شعاع خاصی برای اسلام تثبیت کرده و هیچ غیر مسلمانی شرعا نمی تواند مالک رقبه این سرزمین باشد و شایسته است فقهای عظام در کتب مربوط به اراضی این بُعد از ابعاد ام القرای را بارز کنند. و برای آن فصل ویژه اختصاص دهند. و کاری کنند رژیم صهیونیستی بجای گرفتن حالت دفاعی ، حالت تهاجمی برای تصرف اراضی ام القرای نگیرد .و مقدمات بازگشت اراضی مسلمین مهیّا شود . ❎ بنده دائره المعارف دو جلدی فلسطین را دارم و کذا منابع دیگر که نشان می دهد اسراییل می خواهد بگوید ما نود درصد اراضی فلسطین را با پول خریده ایم پاسخ ما این است حتی اگر چنین باشد که نیست باز چنین معامله ای شرعا باطل است و اراضی ام القرای که فلسطین قوس غربی آن است قابل فروش به مشرکین نیست . ایتا👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
خلاصه درس خارج اراضی جلسه شماره (8) در جلسه قبل ذیل واژه اوّلا 16ویژگی برای ارض مکه بیان کردیم و گفتیم سرزمینی با این ویژگی را در فقه اسلامی سرزمین ام القرای مینامند و مشروع نیست احدی از غیر مسلمین مالک حتی یک متر آن بشوند. اینک می گوییم : ✅ثانیا : یکی از خصوصیات اذان که مخصوص دین خاتم است این است که ادامه 《اذّن فی الناس 》حضرت ابراهیم است ، منتهی او برای حج و ما مسلمین برای دو منظور . منظور اوّل برای اهل کتاب است که بشنوید که رسول موعود شما مبعوث شده است بشتابید اولا برای قبول اسلام وثانیا برای نماز , و منظور دوّم برای دعوت از مسلمین برای اقامه نماز . هر اذانی اتمام حجت برای مشرکین مخصوصا اهل کتاب است و معنی و مفهوم آن این است که حضور اهل کتاب و سایر مشرکین در سرزمینهای پیرامون مکه و ام القرائ حضور غاصبانه است و نمی توانند مالکیت مشروع داشته باشند تا اینکه مسلمان شوند . ✅ثالثا : نماز دو رکعتی و واعدنا در دهه اوّل ذی الحجه بخاطر این است که روز بازگشت حضرت موسی از میقات و روز مشرک شدن اصحاب بنی اسرائیلی موسی مصادف است با عید قربان و روز تسلیم شدن ابراهیم ، اسماعیل و مسلمین و عید قربان و روز تولد اسلام و تسلیم . بعبارت دیگر پیام این نماز شکر است بخاطر شکست مشرکین بنی اسرائیل و پیروزی بنی اسماعیل در این دهه ، و نا مشروع شدن حضور اهل کتاب در پیرامون ام القرای که مرکز و هسته جغرافیایی توحیداست. ✅رابعا : بدلیل حاکمیت فضای تقیه در عصر ائمه معصومین(ع) آن قدر دست و پای امام را بسته بوده اند که تقریبا کل فقهای شیعه فتوای دادند امام معصوم هم حق ندارد از اراضی مفتوحه عنوه احیا شده حتی یک قطعه به مقاطعه به شخصی بدهد!! فقط می تواند از اراضی موات مفتوحه عنوه قطعه ای را به مقاطعه به کسی بدهد ! مراجعه کنید به مبسوط ج3 ص273 و 275 و جامع المقاصد جلد 1ص 410 مخصوصا مفتاح الکرامه ج 7ص 28 و30 و مبسوط ج 2 ص29 و 34 وووو ✳️و این نوع نگاه به قدرت و اختیارات امام در کنترل اراضی مسلمین آن هم با در نظر گرفتن مصالح مسلمین تضاد دارد با روایات بسیار مختلف شیعی دال بر اینکه این فقط امام است که اولین و آخرین حرف را درباره اراضی خواهد زد. حاصل بند چهارم این است که بخاطر فشار دشمن و فضای تقیه بخش زیادی از پیامهای نهفته در لابلای احکام اراضی هنوز مستور و تفسیر نشده باقی مانده است. و بخاطر این مشکل، ارمنستان قره باغ را، هند کشمیر را اسرائیل فلسطین را صربها بوسنی را و اسپانیایی ها اندلس را اشغال کرده اند. و شایسته است فقهای جوان به این قضیه از زاویه جدید نگاه کنند. ایتا👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی درباب جهاد (۱) به چه دلیل شما جهاد ابتدایی را (حتی با وجود امام معصوم (ع) )غیر قابل اثبات می دانید؟ ✅ پاسخ : پیش از ورود به نقل مدارک توضیح دهم که : جهاد ابتدائی که بنده منکرش هستم این که امام المسلمین بدون احساس خطر از سوی ملتی فقط برای نشر اسلام اسلحه بر دارد ملتی را بکشد با این توجیه که شما باید مسلمان بشوید . این در اسلام نیست . بلی این را مسلّم می دانیم که چون یهود و نصارای با آمدن اسلام قدرتشان رو به زوال خواهد بود لذا برای بقای خود همیشه در مقام متوقف کردن اسلام خواهند بود. و مسلمین هر وقت احساس کنند ملتی مثل اهل کتاب در صدد متلاشی کردن سازمان مسلمین هستند حق دارند جهت خنثی سازی توطئه آنها , سازمان آنها را متلاشی کنند تا مسلمین از متلاشی شدن ارکان اسلام و مسلمین پیش گیری کنند. پس ما جهاد ابتدائی به این معنا را در قرآن و حدیث قابل اثبات می دانیم ، که نوعی جهاد دفاعی پیشگیرانه است. یعنی اسلام چون به مقتضای آخرین دین بودن و جهانی بودن و در خاورمیانه بودن ، یک دین رونده و در حال گسترش دائمی خواهد بود لذا نتیجه طبیعی این ویژگی اصطکاک دائمی داشتن با ادیان پیرامون است . پس جهاد ابتدائی نداریم بلکه جهاد اقتضایی داریم . بدین معنا که خصوصیت جهانی بودن و دائمی بودن،، در جهاد دائمی بودن است . این جهاد اقتضائی است و نه ابتدائی . و چون مقتضای هر انبساط در حوزه عقیده و سرزمین برای اسلام ، عبارت است از انقباض در حوزه عقیده و سرزمین ملل دیگر . لذا جهان منقبض شده با اسلام برخورد خواهند کرد. و مسلمین طبعا از خود دفاع خواهند کرد و این یعنی جهاد اقتضایی .حال چه امام حاضر باشد چه غایب. اینک بر گردیم به نقل مدارک و منابع برای اثبات اینکه اولا آیاتی دلالت دارد جهاد انبیا بخاطر این بوده که از سرزمینشان اخراج شده بودند . ثانیا آیاتی دلالت دارد انبیایی بخاطر مقابله با ظالم جهاد می کرده اند که نابود نشوند. ثالثا انبیائی بخاطر نجات مستضعفین از چنگ جباران جهاد می کردند. و رابعا در تمام جنگها به دشمن می فرمودند که ما هیچ جنگی را شروع نمی کنیم اگر می زنید اولین ضربه را شما بزنید. اکنون میرویم سراغ مدارک تا پس از اتمام نقل مدارک برگردیم برای بررسی استدلال. (1)ایه شریفه 246سوره بقره فلماکتب علیهم القتال تولوا الا قلیلا منهم . توضیح :این آیه و آیات بعدی می فرماید چون بنی اسراییل از دیار خود اخراج شده بودند از پیامبر خود خواستند تا از خدا پادشاهی بخواهد که برای بازگشت بنی اسراییل به وطن خود با اشغال گران جنگ کند . پس اولا جهاد دفاعی بوده و نه ابتدایی . و ثانیا بدون حکومت و پادشاه و رهبر جهاد معنا ندارد. و ثالثا در بنی اسرائیل هم دولت و رهبر و جهاد بوده و صرفا دعوت نبوده است.. (2) سوره آل عمران آیه 195 فالذین هاجروا و اُخرجوا من دیارهم و اوذوا فی سبیلی و قاتلوا و قُتلوا لاُکفرن ّعنهم سیّآتهم... در این آیه هم جهاد دفاعی بوده که رسولخدا (ص) و مهاجرین برای بازگشت به خانه خود جهاد می کرده اند . و نه برای کشورگشایی . و جهاد ابتدائی. (3): در سوره انفال آیه74 والذین آمنوا و هاجروا و جهادوا فی سبیل الله والذین آووا و نصروا اولئک هم المومنون . حقا در اینجا هم سخن از جهاد در راه بازگشت به وطن پس از اجبار به هجرت است. (4) در سوره توبه آیه 20 آمده الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله در این آیه هم جهاد پس از اخراج مسلمین از مکه است. (5)سوره حج آیه 58 والذین هاجروا فی سبیل الله ثم قُتلوا او ماتوا لیرزقنهم .... در این آیه جهاد نیز سخن از جهادی است که مسلمین پس از اخراج از وطن توسط دشمن براه می اندازند. (6) ودر سوره حدید آیه 10نیز سخن از جهاد بخاطر اخراج از وطن و برای فتح وطن است . لایستوی منکم من انفق من قبل الفتح ... و دهها آیه دیگر که دلالت دارد جنگهای صدراسلام و عصر نزول قرآن ابتدائی نبوده و همه دفاعی بوه است. ادامه دارد ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به سوالی درباره جهاد ابتدایی. شماره (2) در سوره آل عمران آیه 200 می فرماید: یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا این آیه دلیل صریح این است مرزداری ، پاسبانی ، نگهبانی در مرزهای جهان اسلام ، برای مقابله با هجوم و شبیخون دشمن است . و روایات کثیره وارده در باب مرابطه می رساند که اهلبیت علیهم السلام مخصوصا امام رضا (ع) تصریح می فرمودند در هجوم لشکر هارون و مامون شرکت نکنند فقط نگهبانی کنند . بلی اگر دشمن هجوم آورد آن وقت بجنگند . در جامع احادیث الشیعه از روایت شماره 21369 تا 21381 غالبا ناظر به لزوم مرابطه و نگهبانی و اجتناب از شرکت در هجوم در لشکربنی عباس بوده است . حتی در آخرین خبر دلالت دارد آخرین پیام رسول خدا (ص) این بوده , اگر حاکم اسلامی لشکر اسلام را همیشه در حال آماده باش نگهدارد نسل امت را قطع می کند.《ولم یجمّرهم فی ثغورهم فیقطع نسل امتی.》که باید بررسی سندی شود . چون برای شرایط روز بدرد میخورد . و در سوره انفال آیه 60 میفرماید و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل .... در این آیه با توجه به روایات مفسره وارده در ذیل آیه می رساند مسلمین در تمام شرایط باید در حدی آمادگی نظامی داشته باشند که دشمن بخاطر آمادگی بالای مسلمین جرئت حمله نداشته باشد. و هیچ سخنی از برنامه جهاد ابتدایی به میان نیاورده است .و در خبر 21385 جامع احادیث الشیعه امام علیه السلام می فرماید: حال که پول می دهید الاغ بخرید خوب اسب بخرید که روز دفاع هم بدردتان بخورد . و باز در آیه 191می فرماید: و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لاتعتدوا . با کسانی که با شما سرجنگ دارند بجنگید ولی حق ندارید از مقدار تعدی آنها بیشتر تعدی کنید . و در آیه بعدی می فرماید: و اخرجوهم من حیث اخرجوکم یعنی از همانجا که شما را بیرون رانده اند آنان را بیرون برانید. در آخر می فرماید: در مسجدالحرام جنگ نکنید مگر اینکه همانجا با شما بجنگند . فان قاتلوکم فاقتلوهم . حال اگر آنها شروع کردند پس شما هم بجنگید . پس در تمام این آیات و موارد سخن از دفاع است و نه جنگ ابتدایی . و آیه بعدی خیلی جالب است که می فرماید جنگ شما تهاجم نیست بلکه برای خفه کردن فتنه است که از جنگ خطرناک تراست . در آیه 191 می فرماید و الفتنه اشد من القتل و در آیه 193میفرماید و قاتلوهم حتی لاتکون فتنه. ادامه دارد ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به سوالی درباره جهاد ابتدایی.شماره (3) در سوره مبارکه نسا آیه 75 می فرماید : چرا در راه خدا و برای نجات مستضعفانی که از وطن خود آواره شده اند جهاد نمی کنید؟ در آیه بعدی می فرماید: جهاد کفار در خدمت شیطان است و شما با مدافعین شیطان بجنگید. و مالکم لاتقاتلون فی سبیل الله والمستضعفین ... فقاتلوا اولیاء الشیطان...... پس سخن از نیست بلکه دفاع از مظلومین است. و اما آیه 13 سوره توبه که بسیار مهم است این است که می فرماید: چرا با ملتی که نقض عهد کردند و قصد اخراج رسول خدا کردند و آغازگر جنگ هم آنها بودند نمی جنگید؟!و در سوره حج آیه 39 می فرماید : اُذن للذین یقاتَلون بانهم ظُلِموا وان الله علی نصرهم لقدیر . الذین اُخرجوا من دیارهم بغیر حق. در این آیه هم اجازه ی جهاد به کسانی داده شده است که مظلومانه از دیار خود آواره شده اند .و در سوره توبه آیه 123 می فرماید: قاتلوا الذین یلونکم من الکفار ولیجدوا فیکم غلظه . شما باید با آن بخش از کفار بجنگید که خطرشان برای شما نزدیکتر است . و باید ارتش شما را فوق العاده قدرتمند بدانند . در این آیه هم طرف مسلمین دولتی است که اگر ارتش اسلام را ضعیف ببینند حمله خواهند کرد . ✳️پس حرفی از جهاد ابتدایی نیست. و اگر گفته شود پس آیه ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یاءمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر . دستور میدهد باید شما آغازگر باشید در دعوت به خیر و در اجرای احکام اسلام و شما اول بار مانع عملی از منکر باشید . و این غیر از جهاد ابتدائی است؟! ✅ پاسخ : بلی این آیه طبق تفسیر روایت 21445 جامع احادیث الشیعه که مال کافی و تهذیب مخصوص اهلبیت عصمت است آن هم با شرایطی خاص و نه با هجوم غافلگیرانه علیه غیر مسلمانان بی غرض و بی مرض و بدون برنامه جنگ با مسلمین . در این روایت بسیار مفصل امام صادق (ع) می فرماید : ثم اخبر تبارک و تعالی انه لم یامر بالقتال الا اصحاب هذه الشروط فقال: عزوجل:اذن للذین یُقاتَلون بانهم ظُلِموا و انالله علی نصرهم لقدیر الذین اُخرجوا من دیارهم بغیرحق ...... امام میفرماید :حتی امام دستور دهنده به جهاد دفاعی هم باید دارای شرایطی باشد که قرآن تعیین فرموده که جز ائمه اطهار و کسانی که شیوه آنها را قبول دارند و بکارمی گیرند مصداق ندارد . و تاریخ ثبت کرده است که چون جهاد زید شهید للرضا من آل محمد بوده و لذا امام صادق و امام رضا علیهم صلوات الله تایید فرموده اند و روایات کوبنده قیام زید جعلی مزدوران حکومت بوده است که تحقیق کافی در این خصوص در جای خودش صورت گرفته است . به هرحال باید برویم سراغ آن عبارتی که در همین روایت مفصل مورد بحث آمده است و تصور شده یکی از روایات مجوز عمده جهاد ابتدا یی است .《و ظلمهم کسری و قیصرو من کان دونهم من قبائل العرب و العجم بما کان فی ایدیهم مما کان الموءمنون احق به منهم فقد قاتلوهم باذن الله لهم فی ذالک. و بحجه هذه الآیه یقاتل مومنوا کل زمان .در این عبارت امام میفرماید اما جهاد ابتدائی با کسری و قیصر و سایر قدرتهای جهانی فقط با امام دارای شرایط امامت مجاز است. پس چنین جهادی هست . اما پاسخ : این عبارت نیمه دوم آن عبارتی است که امام فرمود چون مشرکین مکه رسول خدا و مهاجرین را از مکه اخراج کردند پس مستحق جهادند. سپس فرمود این چنین نیست که پس از سرکوب مشرکین مکه باب جهاد بسته شده باشد نه خیر ، چون کسراها و قیصر ها و سایر جباران همین شرایط حاکمان مشرک مکه را دارند جهاد با آنها ادامه دارد . آن امکاناتی که حاکمان مکه داشته اند کسراها هم دارند قدرت دارند دولت دارند ثروت دارند اجازه نمی دهند اسلام حرکت کند. و آنچه اقتضا کرد مسلمانان از مکه کوچ کنند قدرت حاکم بود و کسرای ها هم قدرت حاکم هستند و طبعا جلو حرکت دین اسلام را خواهند گرفت. و لذا آن جهادی که در مکه داشتیم در ایران هم خواهیم داشت. خوب آن جهاد مکه چه بود اقتضایی پس با کسرای هم اقتضایی خواهد بود. که تاکنون از این نوع جهاد ،جهاد دفاعی یاد می کردیم . و اگر امام می فرماید چون امکانات کسراها و قیصر ها باید مال مسلمین باشد و لذا باید با آنها جنگید به معنای این است که دعوت اسلام در یک طرف و حفظ قدرت آنها در طرف کفر اقتضا می کند جنگی بین دو طرف صورت گیرد . نه اینکه بدون احساس خطر و جنگ مسلمین وظیفه دارند یک شب تمام ملت تابع کسرا را قتل عام کنند .اگر این چنین است پس با آن دسته روایات متواتر که میفرمایند مسلمان در هیچ جنگی ضربه اول را نمی زند بلکه ضربه اول را دشمن می زند چه میکنیم؟!. پس اگر کسرای ضربه اول را نزند دیگر جنگی نخواهیم داشت . تا چه رسد به اینکه ابتدایی بشود یا دفاعی . پس جنگ با هر ابرقدرتی با رهبری امام معصوم هم ابتدایی نیست بلکه اقتضایی است . چون اسلام دعوت جهانی دارد و دولتهای طاغوتی حاکم مثل فرعون هم حاضر نخواهند بود قدرتشان محدود شود این دو حرکت متضاد اقتضای می کند جنگی صورت گیرد .👇
👇👆 جهاد اقتضایی رقم بخورد . و نه ابتدایی . ادامه دارد ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به پرسشی درباره جهاد ابتدایی شماره (4) اینک خلاصه محتوای روایت ابو عمر الزبیدی از امام صادق (ع) درباره شرایط امامی که حق صدور دستور جهاد را دارد بیان می کنیم: (1) :بداند اولین دعوت کننده بسوی دین اسلام خدا است . والله یدعو الی دارالسلام.... (2) :بداند دومی داعی الی الله رسول خدا است . ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه... (3) : بداند سومین داعی قرآن است: ان هذا القران یهدی للذی هی اقوم. (4) : بداند طایفه خاصی حق دعوت به دین دارند .و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر .... (5) : بداند امام دارای حق جهاد , باید از ذریه ابراهیم (ع)باشد. (6) : بداند از شاخه اسماعیل(ع) باشد و نه اسحاق (ع) (7) : از نسل ساکن حرم مکه باشد (8) : مشمول آیه تطهیر باشد . (9) : مشمول آیه ادعو الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی باشد. (10) : ایمانش با شرک آلوده نشده باشد. (11) : مشمول آیه یا ایها النبی حسبک الله و من اتبعک من الموءمنین باشد. (12) : مشمول اوصاف آیه آخر سوره فتح باشد . اشدا علی الکفار (13) : رحما بینهم (14) : رُکع (15) : سُجد دارای اثر سجود (16) : دارای نور ایمان باشد (17) : در تورات و انجیل از آنها تمجید شده باشد. (18) : عنوان مومن داشته باشد که در سوره مومنون دارای 9 صفت اند (19) : دارای اوصافی باشد که در آیه 68 سوره فرقان در اوصاف عباد الرحمان آمده است که بت پرست نباشد قاتل نباشد زانی نباشد . (20) : مشمول اوصاف مجاهدین مذکور در آیه 111سوره توبه باشد. (21) : مشمول اوصاف نُه گانه در آیه (112) سوره توبه باشد. (22) : پس از این اوصاف مشمول عنوان امام برای جهاد در آیه 39 سوره حج خواهد بود که اذن للذین یقاتلون بانهم ظُلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا ربنا الله.... پس این آیه هم که مربوط به جهادی است که بخاطر اخراج رسولخدا و مسلمین از مکه بوده است که جهاد دفاعی است . سپس امام تفسیری دارد از فلسفه جهاد که سبب شده از آن جهاد ابتدائی استنباط شود و آن این است که امام صادق می فرماید : از آنجایی که تمام آنچه در دست کفار ، مشرکین و همه فراعنه و کیاسره و قیاصره و بطالسه ... قرار دارد از ثروت و قدرت این بنا نبوده در اختیار ظالمان باشد که الان هست. بلکه بنا بود آنچه خدا از نعمت ها داده در اختیار بندگان خدا باشد و نه در دست دشمنان خدا و لذا رسول خدا (ص) حق دارد برای باز گرداندن و تسلط بر آن ثروت و قدرت که ابر جنایت کاران در اختیار گرفته اند با آن ها بجنگد ، پس این عبارت امام نیز القا کننده وجوب و یا جواز جهاد ابتدایی است .در پاسخ باید تصریح کنیم این عبارت صریح تراست در این که جهاد ابتدایی نداریم بلکه جهاد اقتضایی داریم یعنی مبعوث شدن یک پیامبر جهانی اقتضا می کند که ظالمین جهانی از ظلم دست بردارند ، و چون دست بر نمیدارند پس در قبال حرکت دین جهانی ایستادگی می کنند، و شکل ایستادگی هم برنامه ریزی برای برخورد با حرکت اصلاحی مسلمانان است .و این یعنی محاصره مسلمین برای پیشگیری از نشر احکام اسلام ،و حرکت کفر از بیرون برای کنترل مسلمین ، و حرکت ایمان از اندرون جهان اسلام اقتضا می کند که این دو قدرت ایمان و کفر در یک نقطه ای رو به رو بشوند. و این جهاد اقتضایی است و نه ابتدایی . چون مقتضای اسلام گسترش ایمان و مقتضای طاغوتیان گسترش کفر و یا حداقل بقا و عدم عقب نشینی کفر است . نتیجه دو اقتضای متضاد جنگ است. و نه اینکه اسلام مامور است بریزد خانه مردم جهان و با اسلحه ایمان توزیع و تقسیم کند!! که شدنی نیست . چرا که ایمان نتیجه اشتهای عقل و روح است. ونه نتیجه سر نیزه. ادامه دارد 👇 ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به پرسشی درباره جهاد ابتدایی شماره (5) سپس امام می فرماید: این که در قرآن به اموال بدست آمده از کفار بدون جنگ می گوید فیئ ، چون فئ بمعنای 《مرجوعی》است . یعنی اموالی که نمی باید به دست کفار بیفتد چون باید مال موءمن باشد و وقتی بدست مسلمین بازگشت . قرآن به آن فئ و مرجوعی می گوید. و این رمز این است که هر مقدار حوزه حاکمیت مسلمین گسترش پیدا کند همان مقدار از اموال بنا حق بدست کفار افتاده بر میگردد. امام میفرماید به همین دلیل باید با نگاه قرآن حرکت کنید که احدی حق جهاد ندارد مگر این که مظلوم واقع شده باشد ، و احدی در این قضیه بخصوص مظلوم واقع نمی شود مگر اینکه موءمن شده باشد . و احدی برای این امر موءمن نمیشود مگر اینکه دارای شرایط الله الکامله بشود. وقتی مظلومِ موءمنِ دارای شرایط کامل شد آن وقت می شود ماذون در جهاد . و یکی از مصادیق اذن للذین یقاتُلون بانهم ظُلموا. و آنگاه می شود مصداق منصور در آیه و ان الله علی نصرهم لقدیر . سپس امام فرمود به مسلمین از دو حوزه ظلم می شود یکی از ناحیه مشرکین اولیه مکه دومی از ناحیه ادامه دهندگان آن راه مشرکین که تمام فراعنه در طول زمان الی یوم القیامه است و چون حرکت انبساطی و گسترش اسلام در حالی صورت می گیرد که محاط با مشرکین و کفار است لذا هر انبساطی و هر پیروزی در حوزه اسلام پس از شکست مشرکین مکه زمینه خواهد ساخت , قدرتهای پیرامون اسلام مسلمین را محاصره کرده از پیشروی آن جلوگیری نمایند و وقتی این دو حرکت متضاد در نطقه ای منجر به جنگ بشود این دیگر ابتدایی نیست ، بلکه مقتضای طبیعی دعوت آسمانی از سوی اسلام و مقابله و جنگ از سوی کفر خواهد بود که جهاد اقتضایی و یا مقتضایی خواهد بود و نه جهاد ابتدایی .! چون این جهاد از سوی اسلام در قرآن اسمش نجات مستضعفین است .و نه کشتن ملتهای مستضعف و غیر مسلمان . بعبارت دیگر این جهاد ، جهاد آزادی بخش است و نه به اسارت در آروردن ملل دیگر . در آیه 75 سوره نسآ می فرماید : چرا در راه خدا و در راه نجات مستضعفین جهاد نمی کنید و در آیه 97 و 98 و 127 از مستضعفین دفاع کرده که باید اسلام از آنها دفاع کند و در سوره انفال آیه 26 فرمود : واذکروا اذ انتم قلیل مستضعفون فی الارض تخافون ان یتخطفکم الناس فآواکم و ایدکم بنصره... یعنی فراموش نکنید که خود شما مسلمانان در آغاز بعثت رسول خدا مصداق مستضعفین بودید که هر لحظه می ترسیدید مشرکین قدرت شما را به سرقت برده متلاشی کنند اما خدا به شما پناه داد و کمک فرمود. پس مسلمانان اولیه خودشان مصداق مستضعفین بوده اند .و طبعا حرکت اسلام برای نجات همه مستضعفین عالم است . و قدرت جباران و دیکتاتورهای جهان چیزی نیست جز استثمار مستضعفان .و لذا مقتضای ماهیت آزادی بخشی اسلام اصطکاک و جنگ با استعمار کنندگان مستضعفین است . و این جهاد مقتضای ماهیت آزادی بخشی اسلام است . پس در اسلام هیچ آیه و روایتی نداریم دلالت کند مسلمین حق دارند بنام جهاد ابتدایی با رهبری امام معصوم هجوم ببرند ملتی را به زور سر نیزه مسلمان کنند بلکه بعکس امام مسلمین حق دارد ملل غیر مسلمان تحت ستم جهان را از دست ظالمان نجات دهد. خیلی توجه کنید : طرف جهاد اسلام ، ملتها نیستند بلکه دیکتاتورها هستند و جهاد مسلمین در خدمت ملل غیر مسلمان جهان است که از ظلم و کفر نجاتشان دهد ، نه اینکه طرف جهاد اسلام مردم غیر مسلمان باشد که یاالله آمده ایم به زور سرنیزه شما را مسلمان کنیم. چنین چیزی در قاموس قرآن و اسلام نیست. و روایاتی هم اگر دارای مفهوم این چنینی است ساخته آخوندهای درباری بنی امیه و بنی عباس است جهت تراشیدن وجه شرعی برای کشور گشایی . اسلام فنّ آسمانی جهت نجات مستضعفین و تشکیل جبهه مستضعفین در مقابل مستکبرین است. و این موضع در قبال دیکتاتورها بدون جهاد نخواهد بود و هجوم هم از ناحیه ظالمان است و ضربه اول مال کفر است . و اگر جهاد ابتدایی هم باشد ابتدا کردن فعل کفر است و نه اسلام. ادامه دارد👇 ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه پاسخ به پرسشی درباره جهادابتدایی. شماره (6) می دانیم غالب خطابات قرآنی برای توجه دادن کل بشر به مشترکات بین کل بشر یا ایّها الناس است که پس از این خطاب احکام خاصه اسلام غالبا مطرح نمی شود بلکه احکام مورد اتفاق مسلمان و غیر مسلمان مطرح می شود مانند آیه 21 و 168 بقره و 1 و 170 و 174 نساء ، و 158 اعراف و 23 و57 و108 یونس، 1 و 5 و 49 و 73 حج ،و 33 لقمان ، 3 و 5 و 15 فاطر و 13حجرات که مبیّن اصول کلی است .مانند یا ایّها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی یا انتم الفقراء الی الله یا ان و عدالله حق. یا اتقوا ربکم و یا قد جائکم برهان و یا قد جائکم الرسول.وووو اما خطاب یا ایّها الذین آمنوا ، آن خطابی است که غالبا برای بیان احکام شرعی و فرعی است برای مسلمانان ، پس اینکه در حوزه ها در علم اصول مسلم گرفته شده تکلیف عمل به احکام شرعی بین مسلمان و کافر مشترک است و کافر نیز مکلف به عمل به خطابات فرعی هست ، دچار مشکل می شود . این اولا و ثانیا: خطاب یا ایها الناسِ قرآن بطور واضح از کل بشر میخواهد و دعوت می کند که از اطاعت از حاکمان غیر موءمن خود دست بردارند .و خود این خطاب عبارت است از دعوت از تمام ملل برای جدا شدن از حاکمان ستمگر خود و پیوستن به مسلمانان ، و مقدمه ای است برای آماده شدن طاغوتها برای برخورد با اسلام . در این شرایط ، اگر مسلمانان از سوی امام مامور شوند برای جهاد ،این دیگر جهاد ابتدایی نیست ، بلکه مقتضای دعوت با خطاب یا ایها الناس است . 18 آیه مورد اشاره در بالا در واقع 18دعوت به تمرّد مستضعفین از اطاعت از مستکبرین است. و قرآن کریم بارها تکرار کرده که جباران تاریخ همیشه به ملتهای خود میگفتند این پیامبران میخواهند شما را فریب دهند، پس این هشدار جباران مقدمه سازی برای هجوم به سوی پیروان انبیاء بوده است. و اگر پیامبران حکم جهاد داده اند برای پیشگیری از تهاجم کفر بوده و نه جهاد ابتدایی . روشن تر بیان کنم اسلام یعنی دعوت از مستضعفین جهت تاسیس حکومت بر ضد مستکبرین ، خوب مستکبرین که دست روی دست نمی گذارند تا مسلمین با جذب مستضعفین و امپراتوری سازی آنها را سرنگون کنند .پس کوشش می کنند اسلام را نابود کنند و اگر مسلمین از خود دفاع نکنند .نابود می شوند . پس باید از خود دفاع کنند. و این جهاد دفاعی است و اقتضایی و نه ابتدایی. ❎حال اضافه کنیم آن خطبه های حضرت امیر الموءمنین را که می فرماید خداوند متعال از علماء واقعی پیمان گرفته تا در قبال شکم بارگی و شکم پروری ظالمان و گرسنگی گرسنگان ساکت ننشینند . خوب این عدم سکوت یعنی دفاع عملی از محرومان و مقابله با ظالمان. این همان جهاد اقتضایی است . چون وظیفه علمای واقعی دفاع از مظلوم و برخورد با ظالم است. و کذا فرمایش ایشان کن للمظلوم عونا و للظالم خصما .پس خصومت با ظالم در مقام عمل همان جهاد است. که مقتضای عالم واقعی بودن است . و این غیر از برداشت عموم از جهاد ابتدایی است که جنگ با ملل دیگر برای مسلمان کردن آنها است. ✳️از اینجا می شود نتیجه گرفت که تفکیک بین و ابتدایی درکتب فقهای عظام از طریق انحصار ثمره های خاص به و فاقد بودن جهاد دفاعی , از آن ثمرات قابل بحث و بررسی مجدد است. مانند این که مدافع شهید نیست مجاهد شهید است و فرار از جبهه برای مدافع حرام نیست ولی برای مجاهد حرام است و یا غنیمت برای مدافع حرام ولی برای مجاهد حلال است. و باید از صفر بررسی مجدد کنیم. ادامه دارد 👇 ایتا👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit