💠سوال : سلام استاد
خسته نباشید
یه سیر مطالعاتی لطف کنید بگید
برای اثبات وجود خدا و راهیابی به حقیقت به دور از هرگونه تفکر متعصبانه و قابل درک و فهم برای یک بی دین منطقی.
در ضمن کسی که از ابتدا به دین پدر و مادرش بوده و اعتقاداتش را با مسائلی نیز برای خود توجیه کرده و..
الان که میخواد از زیر همه چیز بزند و از اول تحقیق کند آیا لازم است به شکل قبل نماز بخواند و روزه بگیرد و.. یا بعد از رسیدن به ایمان واقعی این مسائل بر او واجب میشوند؟
اگر کسی تا راهیابی به حقیقت به عمل خاصی ملتزم نباشد اگر بعدا به حقیقت برسد این اعمال را باید قضا کند یا خیر؟
اگر در این زمان تحقیق و..
بمیرد آیا معذور خواهد بود؟
✅پاسخ : وعلیکم السلام
برای شناخت دین که خدا شناسی هم در ضمن آن حاصل است ، کتاب ۴۴۰۰ سال اسلام و کتاب تفسیر راهبردی و کتاب مذهب سازان بی مذهب و کتاب توان دین در پاسخگوئی بنده حقیر را مطالعه فرمائید. و
اما در پاسخ به سوال دوم باید عرض کنم با مطالعه آن کتابها ایمانش تقویت می شود و اعمالش را ادامه دهد .و اگر نتیجه نگرفت پس دنبال تحقیق باشد .و تابع نتیجه تحقیقش باشد. که ما یقین داریم بر می گردد به اسلام اهلبیت (ع) .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وضعیت فکری حوزه های علمیه از نظر یک مرجع تقلید
💠سوال : باسلام نظر استاد زنجانی در خصوص این سخنان آقای جوادی آملی چه میباشد؟؟
✅پاسخ : وعلیکم السلام.
این بنده حقیر در حد ۷۰ درصد موافقم. اما در این که محور دروس حوزه ها فهم علما باشد با این اطلاقش موافق نیستم. و این که قرآن هم تا این حد مهحجور باشد با این اطلاقش موافق نیستم. در باقی موافقم. روی هم رفته در آن ۷۰ درصدش حرف بسیار متین و انقلابی است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
متن و فیلم وارده و سوال👇
سلام و درود بر همه مومنان
ضمن عرض تسلیت ایام غمبار اربعین حسینی سلام الله علیه
در توضیح بیان این آقا زاده مرحوم آیت الله حسینی طهرانی ره باید عرض کنم
در فرهنگ اهل بیت علیهم سفارش گرفتن ختم اربعین برای اموات نشد من ندیدم فقط برای اربعین امام حسین علیه السلام سفارش شده است
مسأله بعدی سنت متشرعان است که الان برای اموات خود ختم اربعین می گیرند آیا این بدعت است
بلی بدعت است ولی بدعت محرم نیست
زیرا این بدعت خلاف شرع نیست و ریشه شرعی و حسن فعلی دارد
بدعتی حرام است که مصداق تشریع باشد مانند اینکه کسی رسم بگذارد چهارشنبه ها خورشت قیمه باشد
چون هیچ دلیل عقلی و نقلی برای این عمل نیست
اما اگر عملی مورد توجه شارع باشد مانند قرائت قرآن و دادن طعام برای اموات که مورد سفارش شارع است ولی زمان خاص تعیین نشد حال یک نفر بیاید اعلان کند روز خاص مانند هفتم یا چهلم رحلت اموات قرائت و اطعام شود ایرادی ندارد چون اصل حکم از شارع و تطبیق و تعیین آن از سوی مکلفان است
وجه چهلم هم این است که می خواهد با این ختم پایان عزاداری را اعلام کنند
از طرفی هم روایت داریم وقتی مومن از دنیا می رود زمین تا چهل روز عزا دار اوست
پس بیش از چهل مناسب نیست اقوام و دوستان عزاداری را ادامه دهند با یک اطعام و ختم قرآن این عزاداری را پایان می دهند مجددا سال آن مرده یاد آوری می شود که دلیل خاص خود را دارد
پس تاسیس ختم اربعین یک بدعت نیکو بود ولی چون شارع تعیین نکرد برای دیگران لزومی ندارد هر کس میتواند ختم روز اربعین مرده خود را نداشته باشد اگر نداشت گناهی نکرده مگر اینکه وصیت از جانب میت بوده باشد
سید کمال الدین عمادی
💠سوال : سلام علیکم لطفا نظر مبارک را بفرمایید
پس زیارت اربعین چیست ؟
یکی از علایم مومن چیست ؟
✅پاسخ : وعلیکم السلام
اولا با توجه به روایات فوق تواتر، ًزیارت قبر امام حسین (ع) قطعا ثواب عظیم دارد.
ثانیا اگر این زیارت مستحب انفرادی ثواب عظیم دارد که یقین داریم دارد پس زیارت ۲۲ میلیون نفری امام حسین که موج جهانی برای تبلیغ عظمت اهلبیت و حقانیت اهلبیت و نفوذ اهلبیت در قلوب مسلمانان دارد ثواب عظیم تر دارد .اگر درک این مسئله مشکل دارد واضحتر بیان کردن آن از سوی این حقیر هم مشکل دارد. من قادر نیستم واضح تر از این بیان کنم . اما این که این سید محترم دارد روایت عنوان بصری را در ۱۱۵ جلسه تدریس می کند و نمی دانم تا کی ادامه دارد و شاید در صدها جلسه تدریس خواهد کرد من به خدمت این سید محترم می گویم اقا سید محترم! در کره زمین موجودی بنام عنوان بصری هنوز متولد نشده است، و وجود نداشته و ندارد. این مطالب را صوفی ها ساخته و دست نامرئی پرداخته و به بی اطلاعی من و شما تاخته است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم وقتتون بخیر
ممنونم بابت کانال خوبتون خدا خیرتون بده خیلی مطالب عالی و قابل استفاده اند .
خسته نباشید استاد عزیز ببخشید چند تا سوال داشتم از شما
اولیش نظرتون درباره مرحوم شهید میرزا محمد اخباری و کتاب هاشون چیه و صحیحه که مرحوم کاشف الغطاء فتوا به قتلش دادن؟
۲ چطوری میگیم در قران تحریف وجود نداره در حالی که آیه ۲۴۰
با آیه ۲۳۴ سوره بقره نسخ شده یعنی ناسخ قبل از منسوخ نازل شده ؟؟؟
۲ آیه ی یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک چرا چندین ایه بعد از الیوم اکملت لکم دینکم اومده ؟؟؟
مگه نباید قبلش باشه یا اینکه ما شیعه ها دروغ میگیم که این آیه در باره ی واقعه غدیر هست
۳ نظرتون درباره مرحوم مولی امین استرآبادی و فوائد المدنیه میفرمائید
۴ اینکه شما اینقدر به رجال همیت میدید یه اشکال : اصولی ها به مفهوم ایه ی نبا که ان جائکم فاسق .... استدلال میکنند و عمل میکنن که اگه خبر غیر فاسق بود پس قبولش میکنیم اما به منطوقش که میگه خبر فاسق رو رد نکنید تبین کنید عمل نمی کنن تا راوی مجهول بود یا ثقه نبود رد میکنن در حالی که در کتاب محاسن این روایت هست : ۱۷۵- عنه عن محمد بن إسماعيل عن جعفر بن بشير عن أبي بصير عن أبي جعفر صلوات الله علیه أو عن أبي عبد الله علیه السلام قال:لاتكذبوا الحديث إذاأتاكم به مرجئی و لا قدري و لاحروري ينسبه إلينا فإنكم لاتدرون لعله شيء من الحق فيكذب الله فوق عرشه
نظرتون رو در این باره میفرمایید با تشکر
البته سوال دومم رو هر چی استاد صلاح بدونند همون فکر کنم قابل قرار دادن در کانال ندونن
✅پاسخ : وعلیکم السلام
۱-- چون در زمان میرزامحمد اخباری حوزه ها سنتی تر بوده و فضای بسته تری داشته است و از طرفی نظرات جناب اخباری هم بیش از اندازه روشنفکرانه و عاصیانه بوده ، درگیری بین اصولی و اخباری طبیعی بوده است . ایشان انسان بسیار پرانرژی و فعال و پرجذبه بوده و حرفهای سست هم زیاد داشته لذا جان خود را در آن فضای بسته از دست داد. البته نوآوری هم داشته. و در مبارزه با تصوف موفق بوده. و از علوم غریبه هم سهمی داشته اما کاملا ناقص
۲-- تنظیم و ترتیب آیات امر آسمانی بوده و دارای فواید ولی هنوز ما نمی شناسیم .و آیات امامت آیات استتاری است .و واحدهایش عمدا به شکل معکوس تالیف شده است تا لو نرود و تحریف نشود .
۳-- استرابادی حرفهای بسیار عالمانه دارد و محیط بر تاریخ احادیث بوده منتها اصولیون قوی تر و غنی ترند. و استرابادی عالم محترمی بوده است. و کتابش هم خوب است .ولی رسایل نمی شود.
۴-- از اساس وارد کردن آیه نبا به اصول توسط امثال شیخ اعظم انصاری قدس سره خطا اندر خطا بود .
چون در منطق قرآن ( فقط ) اسم ابزار انتقال احکام شرعی خبر نیست. و اسم آورنده آن هم مُخبر نیست. در آیه نفر حامل احکام دین فقیه و منذر است و نه مخبر ولذا اصلا آیه نبا که حامل حادثه است ربطی به حامل احکام ندارد که فقیه است و منذر، راوی احکام باید فقیه باشد و منذر. و نه ناقل حادثه. و اگر به انبیا نبی می گویند بخاطر این است که اگر در قرآن ۴۹۹ حکم آورده اما بیش از یک میلیون خبر از حادثه و صغریات و قصه خاصه آورده است. بخاطر تغلیب نقل حادثه نبی است. بعلاوه در قرآن کریم شرط ناقل احکام نَفر (مهاجرت) بر اخذ احکام است . و در مخبر شرط نفربرای اخذ احکام نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : ممنون بابت پاسخگوییتون 🙏
در مورد سوال دوم یک امر فقهی هم پرسیده بودم ممنون میشم به صورت شفاف توضیح بدید.
ایا در موردیکه میخواهد تا ایمان واقعی نرسیده و تحقیق کند اگر بعدا که به حقیقت رسید ایا باید موارد سال گذشته را قضا کند یا با وی معامله کافر میشود (یعنی قضای ماسبق لازم نیست)؟
و اگر در طی این مسیر زمانبر بمیرد آیا معذور است؟
✅پاسخ : اگر در دارالایمان و کشور اسلامی آیات اللهی برایش خوانده شده و محتوای قرآن برایش در دسترس بوده و رفتار عالمان واقعی و متقین عالِم زاهد برای مطالعه و تفکر در دم دست بوده و عنوان مستضعف فرهنگی صدق نمی کند و حجت کافی بر حقانیت اسلام در کنارش بوده یعنی عالمان واقعی و عملشان برای مطالعه و مقایسه در دم دستش بوده معذور نیست. و باید اعمالش را انجام دهد و الا قضا کند و اگر در این حال بمیرد و به احکام اسلام عمل نکند معذور نیست و محکوم به حکم اسلام و مسلم نیست . و اگر مطالعه قرآن مقدورش نبوده و عمل عالمان واقعی در دم دست نبوده و اتمام حجت بر او محقق نشده و عنوان مستضعفون غیر مستطیع در دو آیه (( إِنَّ الَّذينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً ....
اِلّاَ الرِجٰال وَ النِّسٰا وَالْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلً
--نسا ۹۷ و۹۸)) بر او صدق بکند معذور است .و مشمول پاسخ حضرت موسی به فرعون هم هست که فرعون گفت : (( فمابال القرون الاولی)) حضرت موسی فرمود:(( علمها عند ربی فی کتاب لایضل ربی ولاینسی )) ( طه /۵۱و۵۲).
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : پاسخ یکی از آقایان روحانی به فرمایش حضرت عالی
👇
سلام بزرگوار
این سید اشکالش متوجه اربعین امام حسین علیه السلام نیست اربعین اموات را اشکال دارد شاید در غیر ایام اربعین صحبت کرده مخالفان برای مخالفت با اربعین از آن استفاده کردند
دوم اینکه حدیث عنوان بصری از طریق شیخ شهید اول محمد مکی ره فقیه اهل البیت علیهم السلام روایت شد نه تنها وهنی ندارد بلکه خلاف فرهنگ صوفی است چون سرانجام هدایت یافت
حدیثش مورد توجه بزرگان معرفت مانند شیخ بهایی و قاضی و آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیهم قرار گرفت که همه فقیه بودند نه محدث صرف
لذا اشکال حدیث عنوان وارد نیست حداقل این است که «عنوان» شخصی ناشناخته است برای اثبات عدم وجود دلیل میخواهد
✅پاسخ : وعلیکم السلام والرحمه والبرکه
روایتی به نقل عنوان بصری وجود ندارد . قبول فقها یک مقوله است و سند مقوله دیگر .اگر صد فقیه هم قبول کند تبدیل به سند نمی شود چه بسیار روایاتی که بزرگانی مانند آیت الله بهجت و امثالهم آنرا قبول فرموده اند اما بعدا معلوم شده چنین روایاتی نبوده است مانند کنت کنزا مخفیا.... والعلم نوریقذفه الله....
و روایاتی که مرحوم آیت الله حسن زاده آملی قدس سره در کتابهایشان نقل فرموده اند..اما در ارتباط با اربعین اگر غرض این بزرگوار اربعین اموات باشد قطعا حق با ایشان است و این ما هستیم که درست هدف ایشان را متوجه نشده ایم و قصور از ما است و چون در این ایام بعضی ها به اربعین حسینی گیر می دهند انصراف ذهنی ، ما را به سوی این سوء برداشت کشاند . از این بابت از این روحانی محترم رسما معذرت می خواهیم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : حضرت آیت الله موسوی دامت توفیقاته سلام علیکم .
استدعا دارم ، توضیحاتی در مورد این روایت مرحمت بفرمایید
عَن ابْنِ أَبِی یَعْفُورٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام
قَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنِّی حَدَّثْتُکُمْ فِی فَضْلِ زِیَارَتِهِ لَتَرَکْتُمُ الْحَجَّ رَأْساً وَ مَا حَجَّ أَحَدٌ
وَیْحَکَ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ اِتَّخَذَ کَرْبَلَاءَ حَرَماً آمِناً مُبَارَکاً قَبْلَ أَنْ یَتَّخِذَ مَکَّةَ حَرَماً؟
قَالَ ابْنُ أَبِی یَعْفُورٍ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ عَلَى النَّاسِ حِجَّ الْبَیْتِ وَ لَمْ یَذْکُرْ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام قَالَ علیه السلام وَ إِنْ کَانَ کَذَلِکَ، فَإِنَّ هَذَا شَیْءٌ جَعَلَهُ اللَّهُ هَکَذَا -
أَمَا سَمِعْتَ قَوْلَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السًلام"
إِنَّ بَاطِنَ الْقَدَمِ أَحَقُّ بِالْمَسْحِ مِنْ ظَاهِرِ الْقَدَمِ
وَ لَکِنَّ اللَّهَ فَرَضَ هَذَا عَلَى الْعِبَادِ--
أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ الْإِحْرَامَ لَوْ کَانَ فِی الْحَرَمِ کَانَ أَفْضَلَ لِأَجْلِ الْحَرَمِ وَ لَکِنَّ اللَّهَ صَنَعَ ذَلِکَ فِی غَیْرِ الْحَرَمِ
از امام صادق علیه السلام روایت شده: به خدا قسم، اگر در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام با شما سخن میگفتم، قطعا، حج را به طور کلی رها میکردید، و هیچکدام از شما حج نمی رفت، مگر نمی دانی که خداوند سبحان قبل از اینکه مَکًه را حرَم خود بگیرد، کربلا را حرم اَمن و مبارک خود گرفت؟ ،
ابن ابی یعفور عرضه داشت؛ خدا حج بیت الله را بر مردم واجب نمود در حالی که ذکری از زیارت امام حسین علیه السلام نیاوَرد، حضرت علیه السلام فرمودند" اگر چه این گونه است، چرا که این چیزی است که خداوند آن را چنین قرار داده است، آیا نشنیده ای کلام امیرالمومنین علیه السلام را که: همانا کف پا (باطن قدم) سزاوارتر به مسح کشیدن نسبت به روی پا میباشد، لیکن خداوند مسح ظاهر پا را بر بندگان واجب نموده است، ؟
آیا نمیدانی که احرام بستن اگر در حرم بود، بهتر می بود، لیکن خداوند احرام بستن را در غیر حرم مفروض نمود. ؟
(وسائل الشیعه/ج14/ص514)
✅پاسخ : وعلیکم السلام
در سند روایت احمد ابن محمد ابن عیسی متوفای ۲۷۴ دارد از ابن ابی یعفور متوفای ۱۳۱ حدیث فوق را با فاصله ۱۴۳ سال نقل می کند.!!
که طبعا یکدیگر را ندیده اند .
واسطه کیست؟ معلوم نیست.
ولذا از نظر سند قابل تایید نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : با سلام خدمت استاد بزرگوار
در مورد آقا محمد علی کرمانشاهی فرزند مرحوم وحید بهبهانی
ظاهراً ایشان گرایش ضد صوفیگری داشته ولی در آثار ایشان ظاهراً مشی صوفی و تصوف داشته است اگر اشتباه میکنم بفرمایید
تشکر از زحماتتان
✅پاسخ : وعلیکم السلام
چون اسم نویسندگان کتاب مشکات العارفین و کتاب نجات السالکین محمد علی بوده بعضی ها خیال کردند مال محمد علی کرمانشاهی آل آقا است. و آن دو کتاب بین ۹۵ کتاب ایشان نیست .و خطا است. او ضد متصوفه بوده است. ایشان یکی از نوابغ بوده است .پسر وحید بهبهانی بوده.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany