💠سوال : ممنون بابت پاسخگوییتون 🙏
در مورد سوال دوم یک امر فقهی هم پرسیده بودم ممنون میشم به صورت شفاف توضیح بدید.
ایا در موردیکه میخواهد تا ایمان واقعی نرسیده و تحقیق کند اگر بعدا که به حقیقت رسید ایا باید موارد سال گذشته را قضا کند یا با وی معامله کافر میشود (یعنی قضای ماسبق لازم نیست)؟
و اگر در طی این مسیر زمانبر بمیرد آیا معذور است؟
✅پاسخ : اگر در دارالایمان و کشور اسلامی آیات اللهی برایش خوانده شده و محتوای قرآن برایش در دسترس بوده و رفتار عالمان واقعی و متقین عالِم زاهد برای مطالعه و تفکر در دم دست بوده و عنوان مستضعف فرهنگی صدق نمی کند و حجت کافی بر حقانیت اسلام در کنارش بوده یعنی عالمان واقعی و عملشان برای مطالعه و مقایسه در دم دستش بوده معذور نیست. و باید اعمالش را انجام دهد و الا قضا کند و اگر در این حال بمیرد و به احکام اسلام عمل نکند معذور نیست و محکوم به حکم اسلام و مسلم نیست . و اگر مطالعه قرآن مقدورش نبوده و عمل عالمان واقعی در دم دست نبوده و اتمام حجت بر او محقق نشده و عنوان مستضعفون غیر مستطیع در دو آیه (( إِنَّ الَّذينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً ....
اِلّاَ الرِجٰال وَ النِّسٰا وَالْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلً
--نسا ۹۷ و۹۸)) بر او صدق بکند معذور است .و مشمول پاسخ حضرت موسی به فرعون هم هست که فرعون گفت : (( فمابال القرون الاولی)) حضرت موسی فرمود:(( علمها عند ربی فی کتاب لایضل ربی ولاینسی )) ( طه /۵۱و۵۲).
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : پاسخ یکی از آقایان روحانی به فرمایش حضرت عالی
👇
سلام بزرگوار
این سید اشکالش متوجه اربعین امام حسین علیه السلام نیست اربعین اموات را اشکال دارد شاید در غیر ایام اربعین صحبت کرده مخالفان برای مخالفت با اربعین از آن استفاده کردند
دوم اینکه حدیث عنوان بصری از طریق شیخ شهید اول محمد مکی ره فقیه اهل البیت علیهم السلام روایت شد نه تنها وهنی ندارد بلکه خلاف فرهنگ صوفی است چون سرانجام هدایت یافت
حدیثش مورد توجه بزرگان معرفت مانند شیخ بهایی و قاضی و آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیهم قرار گرفت که همه فقیه بودند نه محدث صرف
لذا اشکال حدیث عنوان وارد نیست حداقل این است که «عنوان» شخصی ناشناخته است برای اثبات عدم وجود دلیل میخواهد
✅پاسخ : وعلیکم السلام والرحمه والبرکه
روایتی به نقل عنوان بصری وجود ندارد . قبول فقها یک مقوله است و سند مقوله دیگر .اگر صد فقیه هم قبول کند تبدیل به سند نمی شود چه بسیار روایاتی که بزرگانی مانند آیت الله بهجت و امثالهم آنرا قبول فرموده اند اما بعدا معلوم شده چنین روایاتی نبوده است مانند کنت کنزا مخفیا.... والعلم نوریقذفه الله....
و روایاتی که مرحوم آیت الله حسن زاده آملی قدس سره در کتابهایشان نقل فرموده اند..اما در ارتباط با اربعین اگر غرض این بزرگوار اربعین اموات باشد قطعا حق با ایشان است و این ما هستیم که درست هدف ایشان را متوجه نشده ایم و قصور از ما است و چون در این ایام بعضی ها به اربعین حسینی گیر می دهند انصراف ذهنی ، ما را به سوی این سوء برداشت کشاند . از این بابت از این روحانی محترم رسما معذرت می خواهیم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : حضرت آیت الله موسوی دامت توفیقاته سلام علیکم .
استدعا دارم ، توضیحاتی در مورد این روایت مرحمت بفرمایید
عَن ابْنِ أَبِی یَعْفُورٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام
قَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنِّی حَدَّثْتُکُمْ فِی فَضْلِ زِیَارَتِهِ لَتَرَکْتُمُ الْحَجَّ رَأْساً وَ مَا حَجَّ أَحَدٌ
وَیْحَکَ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ اِتَّخَذَ کَرْبَلَاءَ حَرَماً آمِناً مُبَارَکاً قَبْلَ أَنْ یَتَّخِذَ مَکَّةَ حَرَماً؟
قَالَ ابْنُ أَبِی یَعْفُورٍ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ عَلَى النَّاسِ حِجَّ الْبَیْتِ وَ لَمْ یَذْکُرْ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام قَالَ علیه السلام وَ إِنْ کَانَ کَذَلِکَ، فَإِنَّ هَذَا شَیْءٌ جَعَلَهُ اللَّهُ هَکَذَا -
أَمَا سَمِعْتَ قَوْلَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السًلام"
إِنَّ بَاطِنَ الْقَدَمِ أَحَقُّ بِالْمَسْحِ مِنْ ظَاهِرِ الْقَدَمِ
وَ لَکِنَّ اللَّهَ فَرَضَ هَذَا عَلَى الْعِبَادِ--
أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ الْإِحْرَامَ لَوْ کَانَ فِی الْحَرَمِ کَانَ أَفْضَلَ لِأَجْلِ الْحَرَمِ وَ لَکِنَّ اللَّهَ صَنَعَ ذَلِکَ فِی غَیْرِ الْحَرَمِ
از امام صادق علیه السلام روایت شده: به خدا قسم، اگر در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام با شما سخن میگفتم، قطعا، حج را به طور کلی رها میکردید، و هیچکدام از شما حج نمی رفت، مگر نمی دانی که خداوند سبحان قبل از اینکه مَکًه را حرَم خود بگیرد، کربلا را حرم اَمن و مبارک خود گرفت؟ ،
ابن ابی یعفور عرضه داشت؛ خدا حج بیت الله را بر مردم واجب نمود در حالی که ذکری از زیارت امام حسین علیه السلام نیاوَرد، حضرت علیه السلام فرمودند" اگر چه این گونه است، چرا که این چیزی است که خداوند آن را چنین قرار داده است، آیا نشنیده ای کلام امیرالمومنین علیه السلام را که: همانا کف پا (باطن قدم) سزاوارتر به مسح کشیدن نسبت به روی پا میباشد، لیکن خداوند مسح ظاهر پا را بر بندگان واجب نموده است، ؟
آیا نمیدانی که احرام بستن اگر در حرم بود، بهتر می بود، لیکن خداوند احرام بستن را در غیر حرم مفروض نمود. ؟
(وسائل الشیعه/ج14/ص514)
✅پاسخ : وعلیکم السلام
در سند روایت احمد ابن محمد ابن عیسی متوفای ۲۷۴ دارد از ابن ابی یعفور متوفای ۱۳۱ حدیث فوق را با فاصله ۱۴۳ سال نقل می کند.!!
که طبعا یکدیگر را ندیده اند .
واسطه کیست؟ معلوم نیست.
ولذا از نظر سند قابل تایید نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : با سلام خدمت استاد بزرگوار
در مورد آقا محمد علی کرمانشاهی فرزند مرحوم وحید بهبهانی
ظاهراً ایشان گرایش ضد صوفیگری داشته ولی در آثار ایشان ظاهراً مشی صوفی و تصوف داشته است اگر اشتباه میکنم بفرمایید
تشکر از زحماتتان
✅پاسخ : وعلیکم السلام
چون اسم نویسندگان کتاب مشکات العارفین و کتاب نجات السالکین محمد علی بوده بعضی ها خیال کردند مال محمد علی کرمانشاهی آل آقا است. و آن دو کتاب بین ۹۵ کتاب ایشان نیست .و خطا است. او ضد متصوفه بوده است. ایشان یکی از نوابغ بوده است .پسر وحید بهبهانی بوده.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم ببخشید اگر کسی مشکل قرین (همزاد) داشته باشد باید چه کاری انجام دهد؟ اساس مشکل قرین شامل چه مشکلاتی می شود ؟ مثلا اگر نیروی شیطانی قرین بیشتر باشد اگر ما گناهان انجام بدهیم قرین به ما پاداش می دهد؟ یا اگر نیروی رحمانی قرین باشد و ما گناه کنیم قرین مارا تنبیه میکند؟ و آیا تمریح باعث مشکل قرین می شود؟ باتشکر
✅پاسخ : وعلیکم السلام
مطابق کدام آیه قرآن موجودی بنام قرین و همزاد برای انسان خلق شده است ؟!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : السلام علیکم و رحمه الله
روایت اجابت دعا تحت قبة امام حسین علیهالسلام آیا صحیح هست
اگر صحیح هست دقیقا چه مقدار و از کجا شروع میشود؟ قبة با حائر حسینی فرق میکند
ممنون اگر حضرت استاد جواب بفرمایند
اگر توضیح و نکات دیگر هم در این خصوص حضرت استاد دارند بی نهایت متشکر هستیم و استفاده میبریم
✅پاسخ : وعلیکم السلام
حائر به محوطه ای که معروف به (( قبر شریف و گودال قتلگاه)) است اطلاق شده است .که حدود ۲۲ متر قطر دارد .گویا در قرن دوم یک دیوار دور آن نقطه کشیده شده بوده که در داخل آن قبر شریف امام حسین (ع) بعلاوه قتلگاه قرار داشته است و واژه حائر در عصر امام صادق (ع) بر آن منطقه شریفه اطلاق شده است. و هیچ ربطی به واژه قبه (گنبد) ندارد. قبه در قرون بعدی ساخته شده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام خدمت استاد موسوی
در مورد این👇 روایت نظری ندارید؟؟
ممنون
حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ النَّهْدِيِّ عَنْ رَجُلٍ عَنْ فُضَيْلِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ أَخْبَرَنِي رَجُلٌ عَنْ عَمَّارِ بْنِ جَهْمٍ الزَّيَّاتِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَيٍّ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع يَقُولُ:
مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِحْدَى عَشْرَةَ مَرَّةً فِي دُبُرِ الْفَجْرِ لَمْ يَتْبَعْهُ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ ذَنْبٌ وَ إِنْ رَغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَانِ.
هر كس بعد از گزاردن نماز صبح ، يازده مرتبه سوره ( قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ) را بخواند ، در آن روز، علىرغم خواستِ شيطان، هيچ گناهى او را دنبال نمىكند.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال جلد : 1 صفحه : 129
✅پاسخ : وعلیک السلام
نه از نظر اعتبار طریقی سند متصل دارد و نه از نظر محتوای موافق قرآن است پس سندا و متنا مشکل دارد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال : حضرت آیت الله موسوی دامت توفیقاته
سلام علیکم .
در جواب به سوال در مورد حدیث فوق فرمودید که این حدیث منقطع السند است
بله در وسایل الشیعه در دو جا ،این حدیثِ را با سند منقطع و مرسل در مورد تفضیلِ و برتریِ ثواب زیارت قبر امام حسین علیه السلام را بر ثواب حج آورده است اما در کامل الزیاره که منبع اصلی این حدیث است ، با سند متصل آورده است .
بله در سلسله ی سندِ حدیثِ مذکور
《محمد بن سنان 》هم هست
که بعضی ها او را موثق نمی دانند .
والله اعلم
این هم سند کامل الزیاره 👆
مضافا به حدیث شماره (۲) در کامل الزیاره
ج (۱) ص ۲۸۰ )👆
که فضیلت زمین کربلا را بر کعبه ، بیان کرده است و سید بحر العلوم هم اشاره ای به این فضیلت دارد که فرموده 👇
و من حدیث کربلا و الکعبه -
لکربلا بانَ عُلُّو الرُّتبه
✅پاسخ : وعلیکم السلام
چند نکته در این روایت کامل الزیارات هست :
۱-- چرا علی الحسین اضافه شده؟.! ۲-- چرا احمدابن محمدابن عیسی بجای ابن ابی یعفور از محمدابن سنان نقل کرده!؟
۳-- محمدابن سنان از ابو سعید قماط نقل کرده که چرا بین احمدابن محمدابن عیسی دو واسطه افتاده؟؟! ۴-- طبق این روایت اطلاع مردم از ثواب زیارت قبر امام حسین به ضرر حج و احکام شرع است .و بقای ثواب حج زیر سایه جهل مردم به ثواب زیارت امام حسین است.!!
این یعنی چه!!؟
۵-- اگر سند فوق درست است پس چرا در سند قبل دو واسطه را انداخته اند؟! و اگر سند قبل درست است پس چرا دو نفر اضافه کرده اند؟!!
۶-- امام حسین از مکه خارج شده تا با جنگ و شهادت ایشان حرمت مکه نشکند. اما در کربلا شهید شده تا خاک کربلا با خون حسین شرف یابد. پس آن دو روایت بر خلاف خط و مشی امام حسین است .
۷-- امام حسین شهید راه خدا است و نه رقیب راه خدا.
۸-- بدانید دستهای پنهانی در تاریخ، امام حسین را رقیب خدا و کربلا را رقیب مکه و ثواب زیارت مستحب را رقیب حج واجب قرار داده است.
۹-- مرحوم بحرالعلوم معصوم نبوده است.
۱۰-- فرض فرمائید تمام عرایض بنده باطل ، بسیارخوب ! اما شهادت امام حسین در مکه باعث هتک حرمت مکه بوده اما در کربلا هتک حرمت نبوده!! این یعنی چه؟؟!!!
پس حرمت کدام بالاتر است.!!؟؟
لعلکم تتفکرون.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : حضرت آیت الله موسوی ، دامت توفیقاته
السلام علیکم و رحمت الله
جواب حضرتعالی را که حاوی (۱۰) نکته بود ،
مطالعه کردم ، ضمن تشکر در مورد پنج نکته ی اول ، عرائضی دارم
۱- روایت مذکور ، با سندِ متصل، در کامل الزیاره است ، اما در وسائل الشیعه ، منقطع و مُرسل است، منبع اولیه ی حدیث ، با سند متصل ،
در کامل الزیاره است، اگر برعکس بود ، ایراد حضرتعالی وارد بود .
۲- در سند حدیث، فرموده "حدًثنی اَبی و علیُّ بنُ الحسین( که ظاهرا پدر مرحوم صدوق است ) بنده نفهمیدم و نمی دانم وجه اشکال حضرتعالی در این مورد چیست ؟ مضافا که فرموده
( و جماعةُ مشايخي رحمهم الله )
٣- فرموده اید که چرا احمد بن محمد ابن عیسی به جای ابن ابی یعفور ، از محمد بن سنان ، نقل کرده است ؟ !
جوابش روشن است چون احمد بن محمد بن عیسی ، با ابن ابی یعفور ، آن چنان فاصله ی زمانی دارد که نمی تواند از او نقل کند ،اَمًا
می تواند از محمد بن سنان ، نقل کند .
بنابراین با این عرایض ، واسطه ای حذف نشده و اشکال سوم حضرتعالی هم وارد نمی باشد .
۴-مگر در بعض روایات برای بعض اعمال خوب ، ثوابهایی در حد زیارت حج و ثواب جهاد و شهادت فی سبیل الله و ثواب نماز و ... آورده نشده است ؟ آیا آن روایات ، در صدد تضعیف و عدم لزوم نماز و جهاد و حج و ... هستند ؟ یا در بیان اهمیت بعض اعمال صالحه هستند ؟
با تشکر
خدا یاورتان
ضمنا دو سؤال دیگر هم دارم
١- آیا در روایات ، کربلا را به عنوانِ
وطن اخذ کردن ، نهی شده است ؟
۲- آیا توقف بیش از سه روز، برای زائر در آنجا ، مَنهیٌُ عَنه است ؟
✅پاسخ : وعلیکم السلام
در ماده یک و دو سوال بنده این بوده اضافه کردن بر تعداد حاضرین در فضای صدور خبر دلیل بر وجود تغییر عمدی در محدوده صدور روایت است. یعنی اگر علی ابن الحسین در جلسه نقل بوده چرا در دیگری حذف شده و اگر نبوده چرا اضافه شده است. واما در ماده سوم چرا احمدابن محمدابن عیسی با وجود آن دو واسطه آنها را حذف کرده است؟ و اگر آن دو واسطه نبوده پس از چه کسی شنیده بوده است؟ و اما در ماده چهارم عنایت فرمائید قطعا حج واجب معادل و جایگزین ندارد. صد هزار بار هم انسان زیارت کربلا برود ثواب دارد اما حج واجب ساقط نمی شوددچ .می ماند حج مستحب در این صورت کسی اشکالی نمی کند .همه قبول داریم حج مستحب بدون معرفت امام بی فایده است ولو صد بار باشد .و یک زیارت امام حسین به صدها حج بدون معرفت امام می ارزد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : حضرت استاد سلام علیکم
چرا دقت نظری که در روایات فقهی صورت میگیرد در روایات اعتقادی و اخلاقی بعمل نمی آید؟
مگر فقه و شریعت مقدس اسلام بر پایه اعتقادات بنا نشده و مگر بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای اتمام مکارم اخلاقی نبوده پس دلیل این تسامح و تساهل در این دو عرصه چیست؟
✅پاسخ : وعلیکم السلام
بله دوست بزرگوار! این از مصائب بزرگ بلکه از بزرگترین فجایع در ساحت شناخت یک دین و مذهب است که سالها است بنده حقیر فریاد می زند ولی توجه نمی شود.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany