بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۱۴۹
سوره اعراف، آیه ۱۹۹
💥خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
#ترجمه: (به هر حال) با عفو و مدارا رفتار کن، و به کارهاى شایسته دعوت نما، و از جاهلان روى بگردان (و با آنان ستیزه مکن).
#تفسیر_آیه:
وسوسه هاى شیطان
در این آیه و آیات بعد، شرائط تبلیغ، رهبرى و پیشوائى مردم به طرز بسیار جالب و فشرده بیان شده و با آیات گذشته که اشاره به مسأله تبلیغ مشرکان داشت نیز تناسب دارد.
این آیه، اشاره به سه قسمت از وظائف رهبران و مبلغان ـ به صورت خطاب به پیامبر(صلى الله علیه وآله) شده، در آغاز مى گوید:
در طرز رفتار با مردم سختگیر مباش و با آنها مدارا کن، عذرشان را بپذیر، و بیش از آنچه قدرت دارند از آنها مخواه (خُذِ الْعَفْوَ).
عَفْو ، گاهى به معنى مقدار اضافى چیزى آمده.
گاهى به معنى حد وسط و میانه.
گاه به معنى قبول عذر خطاکار و بخشیدن او.
و گاه به معنى آسان گرفتن کارها.
قرائن آیات نشان مى دهد آیه فوق ارتباط با مسائل مالى و گرفتن مقدار اضافى از اموال مردم که بعضى از مفسران گفته اند، ندارد، بلکه مفهوم مناسب، همان آسان گرفتن، گذشت و انتخاب حد وسط و میانه است.
بدیهى است اگر رهبر و مبلغ، شخص سختگیرى باشد به زودى جمعیت از اطراف او پراکنده مى شوند، و نفوذ خود را در قلوب از دست خواهد داد، همان طور که قرآن مجید مى گوید:
وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ: اگر سختگیر، بد اخلاق و سنگدل بودى به طور مسلّم از گرد تو پراکنده مى شدند .
آنگاه دومین دستور را به این صورت مى دهد:
مردم را به کارهاى نیک و آنچه را عقل و خرد، شایسته مى شناسد و خداوند آن را نیک معرفى کرده، فرمان ده (وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ).
اشاره به این که ترک سختگیرى مفهومش مجامله کارى نیست، بلکه باید رهبران و مبلغان همه حقایق را بگویند و مردم را به سوى حق دعوت کنند و چیزى را فروگذار ننمایند.
در مرحله سوم دستور به تحمل و بردبارى در برابر جاهلان داده مى فرماید:
از جاهلان روى برگردان و با آنها ستیزه مکن(وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ).
رهبران و مبلغان در مسیر خود با افراد متعصب، لجوج، جاهل و بى خبر، و افرادى که سطح فکر و اخلاق آنها بسیار پائین است، رو به رو مى شوند، از آنها دشنام مى شنوند، هدف تهمتشان قرار مى گیرند، سنگ در راهشان مى افکنند.
راه پیروزى بر این مشکل گلاویز شدن با جاهلان نیست، بلکه بهترین راه تحمل و حوصله، نادیده گرفتن و نشنیده گرفتن این گونه کارها است، و تجربه نشان مى دهد، براى بیدار ساختن جاهلان و خاموش کردن آتش خشم و حسد و تعصبشان، این بهترین راه است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
🌖خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ ...
عفو و میانه روى را پیشه کن (عذر مردم را بپذیر و بر آنان آسان بگیر)، و به کارهاى عقل پسند و نیکو فرمان بده، و از جاهلان اعراض کن..
سوره الأعراف، آیه ۱۹۹
#آیهای_از_قرآن
قابل توجه طلاب مدرسه علمیه مشکات
🔹معاونت تبلیغ و امور فرهنگی، اداره کل تبلیغ برگزار می کند:👇👇
🔸فراخوان فعالان فرهنگی تبلیغی بین الملل
▫️طلاب محترم بینالملل که در ایام تابستان و محرم سال ۱۴۰۳ به کشور خود سفر میکنند، لطفا اطلاعات فرم زیر را به صورت کامل تکمیل نمایند.
http://forms.jz.ac.ir/f_220/
┄┅═══••✾••═══┅┄
#جامعه_منتظر
💠 عرفه روز اعتراف
✅ از امام صادق(سلام الله علیه) سؤال شد: عرفات را چرا عرفات نامیدهاند؟
⬅️ حضرت فرمود: «جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز #عرفه به این مکان آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت: ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد».
📚 بحارالانوار ج ۷۴، ص ۴۰۲
#جمکران
#امام_زمان
#انتظار
#فَرَج، #ظهور
ـــــــــــــــــــ🤍💛💚ـــــــــــــــــــ
🌤 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ وَالعَافِیَةَوَالنَّصر
🌿
🌺🌿
#عرفه
#اعمال_عرفه
امام صادق علیه السلام: كسی كه در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نگردد مگر آن كه روز عرفه را درک کند
مَن لَم يُغفَرْ لَهُ في شهرِ رمضانَ لَم يُغفَرْ لَهُ إلى مِثلِهِ مِن قابِلٍ إلاّ أن يَشهَدَ عَرَفَةَ.
منبع: کافی، ج۴، ص۶۶
.