eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
398 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
78 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
5.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بخش هفتم(٧)🔸 اللَّهُمَّ وَ مَا تَعَدَّيَا عَلَيَّ فِيهِ مِنْ قَوْلٍ أَوْ أَسْرَفَا عَلَيَّ فِيهِ مِنْ فِعْلٍ أَوْ ضَيَّعَاهُ لِي مِنْ حَقٍّ أَوْ قَصَّرَا بِي عَنْهُ مِنْ وَاجِبٍ معبودا! و آنچه که در گفتار بر من ستم نموده اند یا در کردار بر من زیاده روی کرده اند یا درباره‌ام حقی را تباه ساخته اند یا نسبت به من در وظیفه‌ای کوتاهی نموده اند فَقَدْ وَهَبْتُهُ لَهُمَا وَ جُدْتُ بِهِ عَلَيْهِمَا وَ رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِي وَضْعِ تَبِعَتِهِ عَنْهُمَا، فَإِنِّي لَا أَتَّهِمُهُمَا عَلَى نَفْسِي وَ لَا أَسْتَبْطِئُهُمَا فِي بِرِّي وَ لَا أَكْرَهُ مَا تَوَلَّيَاهُ مِنْ أَمْرِي يَا رِبِّ! آن (حقوق) را به ایشان بخشیدم و با این (بخشش) به آن دو احسان نمودم و در برداشتن وَبال آن از ایشان به درگاه تو روی آوردم؛ زیرا من دربارۀ خود، به آن دو بدگمان نیستم و آنان را در نیکی نمودن نسبت به خود سهل انگار نمی پندارم و هر کار مرا که عهده دار بوده اند ناپسند نمی دانم؛ ای پروردگار من! 💠💠💠💠💠 مرکز تخصصی صحیفه سجادیه
5.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بخش هشتم(٨)🔸 فَهُمَا أَوْجَبُ حَقّاً عَلَيَّ وَ أَقْدَمُ إِحْسَاناً إِلَيَّ وَ أَعْظَمُ مِنَّةً لَدَيَّ مِنْ أَنْ أُقَاصَّهُمَا بِعَدْلٍ أَوْ أُجَازِيَهُمَا عَلَى مِثْلٍ. پس آن دو، حقی واجب تر بر عهده من و احسانی دیرینه تر نسبت به من و منّتی بزرگ تر از آن در نزد من دارند که آنان را به دادخواهی قصاص نمایم، یا به مانند(عمل آنان) بر ایشان مکافات کنم. أَيْنَ إِذاً يَا إِلَهِي طُولُ شُغْلِهِمَا بِتَرْبِيَتِي وَ أَيْنَ شِدَّةُ تَعَبِهِمَا فِي حِرَاسَتِي وَ أَيْنَ إِقْتَارُهُمَا عَلَى أَنْفُسِهِمَا لِلتَّوْسِعَةِ عَلَيَّ، هَيْهَاتَ مَا يَسْتَوْفِيَانِ مِنِّي حَقَّهُمَا وَ لَا أُدْرِكُ مَا يَجِبُ عَلَيَّ لَهُمَا وَ لَا أَنَا بِقَاضٍ وَظِيفَةَ خِدْمَتِهِمَا. که در این حال، ای معبود من! چه می شود مشغولیّت طولانی آنها به تربیت من؟ و چه می شود رنج بسیارشان در نگهداری از من؟ و چه می شود سخت گیری بر خودشان به خاطر آسایش من؟ چه دور است! آنان(هرگز) حقشان را به تمامی از من دریافت نمی کنند و من آنچه که برای آن دو بر من واجب است، درک و وظیفه خدمتگزاری ایشان را ادا نمی کنم. ▪️▪️▪️▪️ مرکز تخصصی صحیفه سجادیه
🌸در زیارت نامه ی حضرت عباس علیه السلام منقول از امام صادق علیه السلام آمده:( السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله ولرسوله ولامیرالمومنین والحسن والحسین علیهم السلام). 💜۱.از ویژگیهای حضرت عباس علیه السلام طبق کلام امام صادق علیه السلام، رسیدن به مقام "عبد صالح" درسایه اطاعت محض از خدا و رسول خدا صل الله علیه وآله و امام زمان خود می باشد. 🌸۲. در آخر زیارت نامه حضرت عباس علیه السلام، امام صادق علیه السلام در حق عموی بزرگوار خود دعا می فرمایند: (و حشرک مع النبیین والصدیقین والشهدا والصالحین وحسن اولئک رفیقا: 💜خداوند شما را (حضرت عباس علیه السلام) با پیامبران و صدیقان و شهدا و شایستگان محشورنماید، آنها خوب رفیقانی هستند). 🍂🍃🍂🍃 🍃🍂🍃🍂
☑️ حریم اسلام ✍🏻 صلب الایمان حضرت ابوالفضائل عباس بن امیرالمومنین علی (سلام الله علیهما) مطابق فرازی از زیارت مأثورشان به " حریم اسلام " متصف شده اند؛ «لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً اسْتَحَلَّتْ مِنْكَ الْمَحَارِمَ وَ انْتَهَكَتْ فِيكَ حُرْمَةَ الْإِسْلَامِ». اسلام همان دین الله الواحد، جامع جمیع شرایع یعنی ولایت است؛ «الْإِسْلَام الَّذِي تَمَامُهُ بِاعْتِقَادِ وَلَايَةِ عَلِيٍّ» (١). همانگونه که ورود به کعبه جز از طریق حریم آن و رعایت آداب آن ممکن نمی باشد (۲)، تفقه در دین اسلام که حقیقتش معرفت امام است، جز از طریق حریم آن که باب الحسین قمر الهاشمیین (سلام الله علیه) است، میسر نمی شود. به همین دلیل در برخی منابع ایشان را چنین توصیف نمودند که «الفقه كلّه مجتمع عنده و منسوب إليه» (۳). (١) التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص ۶۲۷ (۲) مراجعه شود به: الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏۲، ص ۲۸ (۳) موسوعة الامام الحسین (علیه السلام)، ج ۹، ص ١۲۵
بهترین اعمال مومنین از نظر امام سجاد علیه السلام✅ ✍به روایت امام حسن عسکری علیه السلام، امام سجاد علیه السلام فرمودند:👇 بهترین اعمال مومنین، در هر مرتبه‌ای که هستند از زمین تا عرش خدا این است که: بر محمد و آل پاکش صلوات بفرستند و تقاضای رحمت و مغفرت برای شیعیان پرهیزگار آن‌ها نمایند و بر کسانی که آشکارا، از دشمنان آل محمد، پیروی می‌کنند و نیز بر منافقین نفرین و لعن کنند. 📚تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، حدیث۳۵۴،ص۵۲۱. 📚بحار الانوار،ج‏۹۱ص۶۲حدیث ۴۹.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨ 🌹 آیه 3 سوره مائده - بخش1 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ‏ لكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ‏ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ‏ : بر شما، (خوردن گوشت) مردار و خون و گوشت خوک و حیوانى كه به نام غیر خدا ذبح شود، و حیوان خفه شده و آنچه به ضرب چوب و سنگ مرده و آنچه به سبب پرت شدن مرده و حیوانی که به ضرب شاخ حیوان دیگر از بین رفته و حیوانی که درنده ای آن را کشته و از آن خورده است حرام شده است مگر آنچه به طور شرعى ذبح كرده باشید. همچنین حرام است حیوانى كه براى بت‏ ها ذبح شده یا به وسیله‏ ى چوبه ‏هاى قمار تقسیم مى‏ كنید. همه ‏ى اینها نافرمانى خداست. امروز کسانی که کافر شدند از (شکست) دین شما مأیوس شدند، پس، از آنان نترسید و از من بترسید. امروز دینتان را براى شما كامل كردم، و نعمت خود را بر شما تمام نمودم، و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم. پس هر كه در حال گرسنگى شدید گرفتار شود، بى ‏آنكه میل به گناه داشته باشد، (مى‏ تواند از خوردنى‏ هاى تحریم شده بهره ببرد.) همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است. 🌷 : مردار و در شرع حيوانى است که بدون ذبح شرعی مرده باشد خواه خود به خود بمیرد یا با ذبح غیر شرعی مرده است. 🌷 : خون 🌷 : گوشت 🌷 : خوک 🌷 : حیوانى است كه خفه شده باشد، چه به دست انسان یا حیوان، یا خود بخود 🌷 : حیوانى است كه با ضرب و شكنجه جان دهد. 🌷 :حیوان که از بلندی پرت شده و جان داده است 🌷 : حیوانى كه بر اثر شاخ ‏زدن مرده باشد. 🌷 : درنده 🌷 : حیوان را به صورت شرعی ذبح کردید 🌷 : سنگ‏هاى بى ‏شكلى بود كه اطراف كعبه نصب شده بود و در برابرش قربانى مى‏ شد و خون قربانى را بر آن مى ‏مالیدند. 🌷 : تقسیم می کنید 🌷 : چوبه های قمار 🌷 : خروج از حق 🌷 : كامل کردم 🌷 : تمام نمودم 🌷 : پسندیدم 🌷 : گرفتار شود 🌷 : گرسنگی 🌷 : میل به باطل و گناه داشتن 🌷 : گناه ⬅️ ادامه دارد... ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْعابِدِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْمُتَهَجّـِدِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اِمامَ الْمُتَّقِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِیَّ الْمُسْلِمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قُرَّهَ عَیْنِ النّاظِرِینَ الْعارِفِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَصِیَّ الْوَصِیّـِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خازِنَ وَصایَا الْمُرْسَلِینَ. ┄┅═══••✾••═══┅┄
3.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بخش دهم(١٠)🔸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ذُرِّيَّتِهِ وَ اخْصُصْ أَبَوَيَّ بِأَفْضَلِ مَا خَصَصْتَ بِهِ آبَاءَ عِبَادِكَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أُمَّهَاتِهِمْ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ! معبودا! بر محمّد و خاندان و فرزندان او درود فرست و پدر و مادرم را به برترین چیزی که پدران و مادرانِ بندگان مؤمن خود را بِدان امتیاز داده‌ای ممتاز گردان؛ ای مهربانترین مهربانان! اللَّهُمَّ لَا تُنْسِنِي ذِكْرَهُمَا فِي أَدْبَارِ صَلَوَاتِي وَ فِي إِنىً مِنْ آنَاءِ لَيْلِي وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِ نَهَارِي. معبودا! یاد آنها را در پی نمازهایم و در هر لحظه ای از لحظات شبم و در هر ساعتی از ساعات روزم، فراموشم مساز. 💠💠💠💠💠 مرکز تخصصی صحیفه سجادیه
2.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بخش نهم(٩)🔸 فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنِّي يَا خَيْرَ مَنِ اسْتُعِينَ بِهِ وَ وَفِّقْنِي يَا أَهْدَى مَنْ رُغِبَ إِلَيْهِ وَ لَا تَجْعَلْنِي فِي أَهْلِ الْعُقُوقِ لِلآْبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ يَوْمَ(تُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ). پس بر محمد و خاندان او درود فرست و مرا یاری ده؛ ای بهترین کسی که از او یاری طلبند! و مرا توفیق ده؛ ای راه نماینده ترین کسی که به او روی آورند! و مرا در زمره جفاکاران در حق پدران و مادران قرار نده؛ در روزی که «هر کس به آنچه کرده جزا داده شود و آنان ستم نشوند». 💠💠💠💠💠 مرکز تخصصی صحیفه سجادیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨ 🌹 آیه 3 سوره مائده - بخش2 عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ‏ لكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ‏ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ‏ در جلسه قبلی ترجمه آیه و ترجمه واژه ها بیان شد در این جلسه به تفسیر آیه می پردازیم. 🔴 : شیخ طوسی گوید: از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام روایت گردیده که این آیه بعد از نصب امام علی علیه السلام به امامت در روز بعد از برگشتن از انجام مناسک حج در سال حجة الوداع نازل گردیده است. در اينجا حكم به يازده چيز شده است. نخست مى ‌فرمايد: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ: بر شما حرام شده است. وَ الدَّمُ: و همچنین . وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ: و همچنین گوشت خوک. وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ: و آنچه به نام غیر خدا کشته اند وَ الْمُنْخَنِقَةُ: و حیوان خفه شده. خواه به خودى خود و يا بوسيله دام و خواه بوسيله اين كار انجام گردد. و الموقوذة: و حيواناتى كه با شكنجه و ضرب، جان بسپارند و يا به بيمارى از دنيا بروند. وَ الْمُتَرَدِّيَةُ: و آن حیوانی که به سبب پرت شدن از بلندی جان داده است. وَ النَّطِيحَةُ: و حیوانی که به ضرب شاخ حیوان دیگر از بین رفته است. وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ: و حیوانی که درنده ای آن را کشته و از بین رفته است. سپس به دنبال موارد فوق مى‌فرمايد: إلا ما ذكيتم: مگر آن حیوانی را که ذبح شرعی کردید. اگر قبل از آن كه اين جان بسپرند به آنها برسند و با آداب اسلامى آنها را سر ببرند خواهد بود. در زمان جاهليّت بت ‌پرستان سنگ هايى در اطراف كعبه نصب كرده بودند كه شكل و صورت خاصّى نداشت، آنها را مى ‌ناميدند در مقابل آنها قربانى مى ‌كردند و خون قربانى را به آنها مى ‌ماليدند، و فرق آنها با همان بود كه بت ها همواره داراى اشكال خاصّى بودند امّا نصب چنين نبودند، در آيه مورد بحث اين گونه گوشت ها را تحريم كرده و مى‌ گويد: وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ: و آنچه برای بت ها قربانی شده است. روشن است كه اين نوع گوشت جنبه اخلاقى و معنوى دارد نه جنبه مادّى و جسمانى. نوع ديگرى از حيواناتى كه تحريم آن در آيه آمده آنهایی است كه بصورت بخت‌ آزمايى ذبح و تقسيم مى‌ گرديده و می فرماید: وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ: و آنچه به وسیله چوبه های قمار سهم بندی می کنید بر شما گشته است. و سپس براى تأكيد بيشتر روى تحريم آنها مى ‌فرمايد: ذلِكُمْ فِسْقٌ: همه این امور نافرمانی از خداست. آنچه از مجموع بحث هاى فوق و ساير منابع اسلامى استفاده مى ‌شود اين است كه روش در مورد بهره‌ بردارى از گوشت ها همانند ساير دستورهايش یک روش كاملاً اعتدالى است، يعنى نه همانند مردم زمان جاهليّت كه از گوشت سوسمار و مُردار و خون و امثال آن مى‌خوردند، و يا همانند بسيارى از غربی هاى امروز كه حتّى از خوردن گوشت خرچنگ و كرم ها چشم پوشى نمى‌ كنند، و نه مانند هندوها كه مطلقاً خوردن گوشت را ممنوع مى ‌دانند، بلكه گوشت حيواناتى كه داراى تغذيه پاک بوده و مورد تنفّر نباشد كرده و روى روش هاى افراطى و تفريطى خطّ بطلان كشيده و براى استفاده از گوشت ها شرايطى مقرّر داشته است. ⬅️ ادامه دارد.... ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری