#تفسیر_موضوعی
#شماره_دو
🌸🍃🌸
مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوراةَ ثُمَّ لَم يَحمِلوها كَمَثَلِ الحِمارِ يَحمِلُ أَسفارًا» (سوره جمعه، آیه ۵)
#آفت_تهدید_کننده_نسل_مسلمانان
🍃اسلام میخواهد این نکته را به مسلمانان در هر زمان تفهیم بکند. هر زمان هر نسلی که احساس مسلمانی کرد، باید از این #هشدار الهی بترسد؛ منتها این نکته را مستقیم نمیگوید. قرآن در این جا، با شکل بسیار ظریف و با یک تمثیل، آن را بیان میکند؛ تمثیل به #بنیاسرائیل: «مثل الّذین حمّلوا التّوریة ثمّ لم یحملوها».
🍃تورات را بر ذهن و دل و ایمان آنها سوار کردیم؛ اما بعد از گذشت زمانی، این بار معنوی و این هدایت الهی را پرتاب کردند و خودشان را از آن #محروم نمودند. آن وقت نتیجه این میشود که ظاهر، #ظاهر هدایت است؛ اما #باطن، باطن بیخبر از هدایت. نام، نام موحد؛ باطن، باطن مشرک. نام، نام مسلمان؛ باطن، باطن کافر. «کمثل الحمار یحمل اسفارا» مانند #چهارپایی که رویش کتاب گذاشته باشند؛ اما از مضمون آن هیچ اطلاعی ندارند. این، همان #هشدار به نسلهای ایمانآوردهی مسلمان است. از این بایستی ترسید.
📚منبع: بیانات رهبر معظم انقلاب، ۱۳۶۹/۰۶/۲۹.
🌸🍃🌸
🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂
احکام شرعی
❓رساندن غبار غلیظ به حلق
بخور دادن
🔹آیات عظام امام و سیستانی: فرو بردن بخار آب، روزه را باطل نمیکند، مگر اینکه بخار آب به گونهای باشد که در دهان جمع شود و فرو رود بهطوریکه عرفاً به آن نوشیدن آب گفته شود که در اینصورت روزه را باطل میکند.
🔸آیتالله مکارم: احتیاط واجب این است که روزهدار بخار غلیظ را به حلق نرساند، ولی رفتن به حمام اشکال ندارد، هرچند فضای حمام را بخار گرفته باشد.
🔹آیتالله وحید: احتیاط واجب این است که روزهدار بخار غلیظ را به حلق نرساند.
🔸آیتالله شبیری زنجانی: فروبردن بخار آب روزه را باطل نمیکند، مگر اینکه بخار آب به گونهای باشد که در دهان جمع شود و فرو رود بهطوریکه عرفاً به آن نوشیدن آب گفته شود در صورتی که احتمال میداده است که به حلق خواهد رسید احتیاط واجب این است که روزه را بگیرد و بعداً قضا کند.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
❓سیگار کشیدن
🔸 مراجع: بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل میکند.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
❓اسپری تنفسی (آسم)
🔸آیتالله خامنهای: اشکال ندارد.
🔹آیتالله سیستانی: چنانچه رطوبتی وارد مجرای غذا نشود مانعی ندارد.
🔹آیتالله شبیری: اگر چیزی را بهصورت مایع فرو ندهد، اشکال ندارد.
🔸آیتالله مکارم: اگر به صورت گاز رقیق وارد بدن میشود، مانعی ندارد و روزهاش صحیح است.
🔸آیتالله صافی گلپایگانی: اگر مضطر به استعمال باشد به قدر ضرورت اکتفا کند و روزه را بگیرد و اگر بدون اسپری نمیتواند قضا کند برای هر روز یک مد طعام هم بدهد.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#احکام
#ماه_رمضان
🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ روز 👌
✅ بالاترین عمل در ماه مبارک رمضان❗️❗️❗️
🤔 💔 چرا با وجود این همه کار خوبی که می کنیم همش در جا میزنیم و به جایی نمیرسیم⁉️
🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_34
🌹 آیات۲۷تا۳۰سوره مائده- بخش۲
وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَى ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَم ْيُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ (۲۷)
لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَآ أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (۲۸)
إِنِّيٓ أُرِيدُ أَنْ تَبُوٓأَ بِإِثْمِی وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآؤُ الظَّالِمِينَ (۲۹)
فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (۳۰)
🔴 در جلسه قبلی ترجمه آیات و کلمات بیان شد و در این جلسه به شرح آیات می پردازیم.
📚 #ماجرای_هابیل_و_قابیل
این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و داستان دو فرزند حضرت آدم علیه السلام، و قتل يكى به وسيله ديگرى، شرح داده شده است و شايد ارتباط آن با آيات گذشته كه درباره بنى اسرائيل بود اين است كه انگيزه بسيارى از خلافكاريهاى بنى اسرائيل مسئله #حسادت بود، و خداوند در اينجا به آنها گوشزد مى كند كه سرانجامِ حسد چگونه ناگوار و مرگبار مى باشد كه حتّى به خاطر آن برادر دست به قتل برادر خود می زند. که به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید؛ ماجرای دو پسر حضرت آدم علیه السلام را بر بنی اسرائیل بخواند که قرآن مى فرمايد: «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ؛ و داستان واقعی دو پسر آدم را بر آنها بخوان.»
ذكر كلمه «بالحقّ» ممكن است اشاره به اين می باشد كه سرگذشت این دو برادر در تورات تحریف شده با خرافاتى آميخته شده است، امّا آنچه در #قرآن آمده عين واقعيّتى است كه روى داده است.
سپس به شرح داستان مى پردازد و مى فرماید: «إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْأخَرِ؛ زمانی که هر دو، قربانی پیش آوردند، پس از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد.»
در روایات آمده است كه #هابیل، دامدار بود و بهترین گوسفند خود را براى قربانى آورد. و #قابیل، كشاورز بود و بدترین قسمت زراعت خود را براى انفاق در راه خدا برگزید.
#قرآن در آیات دیگر مى فرماید: هرگز به خیر نمى رسید، مگر آنكه از آنچه دوست دارید انفاق كنید.
#امام_صادق علیه السلام فرمود: انگیزه قتلِ قابیل، #حسادت او نسبت به پذیرش قربانى هابیل بود. همين موضوع سبب شد #قابیل كه عملش قبول نشده بود برادرش هابیل را تهديد به قتل كند.
«قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ: گفت تو را خواهم کشت.» امّا #هابیل او را نصيحت كرد كه اگر چنين جريانى پيش آمده گناه من نيست بلكه ايراد متوجّه خود تو است كه عملت با تقوا همراه نبوده است «و قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ؛ و گفت: خداوند تنها از افراد با تقوا قبول می کند.»
سپس #هابیل گفت: «لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ؛ قطعا اگر تو برای کشتن من دستت را به سوی من دراز کنی، من هرگز برای کشتن تو دستم را دراز نمی کنم؛ زیرا من از خداوند، پروردگار جهانیان می ترسم.»
همچنین #هابیل گفت: «إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ؛ قطعا من می خواهم به گناه من و گناه خودت (به سوی خدا) باز گردی.»
امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر که عمدا مؤمنی را بکشد، خداوند همه گناهان مقتول را به حساب قاتل ثبت می کند و مقتول را از گناهان پاک می کند. و در اینجا هابیل به برادرش می گوید اگر من را بکشی هم گناهان من و هم گناهان خودت را به دوش خواهی کشید و اینگونه به سوی #خدا باز می گردی.
«فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظّالِمِينَ؛ و در نتیجه از اهل جهنم خواهی بود؛ و این کیفر ستمکاران است.»
اما متأسفانه این نصیحت ها در نفس سرکش قابیل که پر از #حسادت و #خشم بود اثر نکرد «فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ: پس نفس او، کشتن برادرش را در نظرش آسان جلوه داد.»
«فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِينَ؛ پس او را کشت و از زیانکاران شد.»
چه زيانى از اين بالاتر كه #عذاب_وجدان و مجازات الهى و نام ننگين را تا دامنه قيامت براى خود خريد.
◀️ پیام های آیات در جلسه بعدی..
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
#تفسیر_موضوعی
#رهبر_قرآنی
#شماره_سه
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
«تَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ» (سوره عصر، آیه ۳)
#صبر
🍃سعی کنید این ارتباطات را حفظ کنید. این زنجیرهی مبارک را، این ارتباطات را ... #حفظ_کنید؛ مصداق «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر» بشوید؛ همدیگر را حفظ کنید و نگه دارید؛ مثل کوهنوردها در جاهای خطرناک که با ریسمان یکدیگر را، کمرها را، به هم وصل میکنند؛ یکی اگر پایش بلغزد، پرت نمیشود تا آخر کوه؛ وقتی به همدیگر #وصل شدند، ریسمان بستند، اگر یکی لغزید، دیگران که هنوز نلغزیدهاند، او را نگه میدارند و بالا میکشند؛ #ارتباط_و_اتّصال، اینجوری است.
🍃تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ هم به پیمودن راه حق یکدیگر را توصیه کنید، هم به صبر؛ صبر یعنی استقامت، ایستادگی، ثبات قدم، در مقابل حوادث تلخ نلغزیدن، نلرزیدن، مردّد نشدن؛ این عرض ما با شما است.
📚منبع: بیانات رهبر معظم انقلاب، ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_35
🌹 آیات ۲۷تا۳۰ سوره مائده- بخش۳
💥وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَى ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَم ْيُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ (۲۷)
💥 لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَآ أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (۲۸)
💥 إِنِّيٓ أُرِيدُ أَنْ تَبُوٓأَ بِإِثْمِی وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآؤُ الظَّالِمِينَ (۲۹)
💥 فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (۳۰)
🔴 در جلسه های قبلی ترجمه آیات و کلمات و شرح آیات بیان شد در این جلسه به پیام های آیات می پردازیم.
🔹 پيام های آیات ۲۷تا۳۰ سوره مائده
✅ باید تاریخ گذشتگان را براى عبرت گرفتن خواند و بررسى كرد.
✅ در نقل #تاریخ باید به مسائل مهم پرداخت. («نبأ یعنی خبر مهم)
✅ #تاریخ را از افسانه جدا كنیم. «بالحقّ» (ماجراى قربانى هابیل وقابیل داستان واقعی ست.)
✅ اصل، تقرّب به #خداوند است نه قربانى، قربانى هرچه كه مى خواهد، باشد.
✅ پسر پیامبر بودن نقشى در ردّ یا قبول اعمال ندارد، بنابراین از یكى پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد.
✅ گاهى #حسادت، تا برادركشى هم پیش مى رود.
✅ به تهدید كننده به #قتل هم باید منطقى جواب داد.
✅ ملاک پذیرش #اعمال، تقواست، نه شخصیّت افراد و نه نوع كار.
✅ تفاوت در قبول و عدم قبول، براساس #تقوا می باشد.
✅ در برخورد با #حسود، آرام سخن بگوییم و آتش حسد را با نرمش در گفتار، خاموش كنیم.
✅ یكى از راه هاى نهى از منكر، آن است كه به او اطمینان دهى كه به او تجاوز و تعدّى نخواهى كرد.
✅ آنچه #ارزش دارد، نكشتن بر اساس ترس از خداست، نه به خاطر ناتوانى و سستى.
✅ #تقوا و #خداترسى، عامل بازدارنده از گناه و تعدّى در حساس ترین حالات است.
✅ گناهان مقتول، به قاتل منتقل مى شود.
✅ جزای قاتل، #جهنم است.
✅ ایمان به #معاد، جزو عقاید اوّلیه انسان هاى روى زمین بوده است.
✅ #قاتل، هم به خود ظلم مى كند، هم به مقتول، هم به خانواده ى مقتول و هم به جامعه.
✅ #نفس_انسان، با وسوسه، تلقین و تزیین، انسان را رام و خام مى كند و به گناه مى كشاند.
✅ #هواى_نفس مى تواند عواطف برادرى را نیز سركوب كند.
✅ جنگ #حقّ و #باطل، از آغاز تاریخ زندگى بشر بوده است.
✅ پیروى از #هواى_نفس، خسارت است.
✅ #قاتل، هم از درون گرفتار عذاب وجدان است و هم از بیرون مورد انتقاد مردم و هم گرفتار قصاص و عدل می شود.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری