eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
365 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
987 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم سوره اعراف، آیه ۱۳۳ 💥فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُّفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَ كَانُوا قَوْمًا مُّجْرِمِينَ : سپس (بلاها را پشت سر هم بر آنها نازل کردیم:) طوفان و ملخ و آفت گیاهى و قورباغه ها و خون را ـ که نشانه هایى از هم جدا بودند ـ بر آنها فرستادیم. ولى (باز بیدار نشدند، و) تکبّر ورزیدند، و جمعیّت گنهکارى بودند. : ولى از آنجا که خداوند بدون اتمام حجت کافى، هیچ جمعیتى را کیفر نمى دهد، در آیه بعد مى فرماید که ما چندین بلا بر آنها نازل کردیم شاید بیدار شوند. نخست طوفان را بر آنها فرستادیم (فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمُ الطُّوفانَ). طوفان از ماده طوف (بر وزن خوف) به معنى موجود گردنده و طواف کننده است، سپس به هر حادثه اى که انسان را احاطه کند، طوفان گفته شده، ولى در لغت عرب، بیشتر به سیلاب ها و امواج گردنده و کوبنده اى گفته مى شود که خانه ها را ویران مى کند و درختان را از ریشه برمى کند (اگر چه در زبان فارسى امروز، طوفان، بیشتر به بادهاى شدید و کوبنده اطلاق مى گردد). پس از آن، مى فرماید: ملخ را بر زراعت ها و درختان آنها، مسلط ساخته (وَ الْجَرادَ). در روایات وارد شده است، آن چنان ملخ به جان درختان و زراعت ها افتاد که همه را از شاخ و برگ خالى کرد، حتى بدن آنها را نیز آزار مى داد آن چنان که داد و فریاد آنها بلند شده بود. هر بار که بلائى فرا مى رسید، دست به دامن موسى(علیه السلام) مى زدند، تا از خدا بخواهد رفع بلا کند، بعد از طوفان و ملخ خوارگى نیز همین تقاضا را کردند، و موسى(علیه السلام)پذیرفت و بلا برطرف شد، ولى باز دست از لجاجت خویش برنداشتند. بار سوم قمل را بر آنها مسلط ساخت (وَ الْقُمَّلَ). در این که منظور از قُمَّل چیست؟ میان مفسران گفتگو است، ولى ظاهر این است که یک نوع آفت نباتى بوده که به غلات آنها افتاد، و همه را فاسد کرد. هنگامى که امواج این بلا فرو نشست و باز ایمان نیاوردند، بار دیگر، نسل قورباغه را آن چنان افزایش دادیم که به صورت یک بلا زندگى آنها را فرا گرفت (وَ الضَّفادِعَ). همه جا قورباغه هاى بزرگ و کوچک، حتى در خانه ها، اطاق ها و سفره ها و ظروف غذا مزاحم آنان بودند، آن چنان که دنیا بر آنان تنگ شد ولى باز در برابر حق زانو نزدند و تسلیم نشدند. در این هنگام، خون را بر آنها مسلط نمودیم (وَ الدَّمَ). بعضى گفته اند بیمارى رعاف (خون دماغ شدن) به صورت یک بیمارى عمومى درآمد و همگى گرفتار آن شدند. ولى بیشتر روات و مفسران گفته اند: رودخانه عظیم نیل به رنگ خون درآمد، آن چنان که براى هیچ مصرفى قابل استفاده نبود. و در پایان مى فرماید: این آیات و معجزات آشکار و نشانه هاى حقانیت موسى را به آنها نشان دادیم، اما آنها در برابر آن تکبر ورزیدند و از قبول حق سر باز زدند و جمعیت مجرم و گنهکارى بودند (آیات مُفَصَّلات فَاسْتَکْبَرُوا وَ کانُوا قَوْماً مُجْرِمینَ). در بعضى از روایات مى خوانیم: هر کدام از این بلاها، در یکسال واقع مى شد یعنى یکسال طوفان و سیلاب، سال دیگر ملخ خوارگى، و سال بعد آفات نباتى و همچنین. ولى در بعضى دیگر از روایات مى خوانیم: میان هر یک از اینها با دیگرى یک ماه بیشتر فاصله نبود. در هر حال شک نیست که در فواصل مختلف و جدا از یکدیگر (چنان که قرآن مى فرماید مفصلات) صورت گرفت، تا مهلت کافى براى تفکر و تنبه و بیدارى داشته باشند. قابل توجه این که: در روایات مى خوانیم: این بلاها تنها دامان فرعونیان را مى گرفت و بنى اسرائیل از آن برکنار بودند. شک نیست که این یک نوع اعجاز بوده، اما قسمتى از آن را مى توان با توجه به نکته زیر توجیه علمى نمود; زیرا: مى دانیم: در کشورى با مشخصات مصر، بهترین نقطه زیبا و مورد توجه همان دو طرف شط عظیم نیل بوده است که در اختیار فرعونیان و قبطى ها قرار داشت، قصرهاى زیبا، خانه هاى مجلل و باغ هاى خرم و مزارع آباد را در همین منطقه مى ساختند و طبعاً به بنى اسرائیل که بردگان آنها بودند، از زمین هاى دور افتاده و بیابان ها و نقاط کم آب، سهمى مى رسید. طبیعى است هنگامى که طوفان و سیلاب برخاست، از همه نزدیک تر به کام خطر دو طرف شط عظیم نیل بوده، و همچنین قورباغه ها از شط برمى خاستند و اثر خونابه شدن شط قبل از همه در خانه هاى فرعونیان نمایان مى شد، و اما ملخ و آفات نباتى نیز در درجه اول متوجه نقاط سرسبزتر و پربرکت تر مى شود. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
🕋 مطالبه عدالت عدالت به‌طور مطلق مورد نیاز و مورد مطالبه‌ی جامعه است. نه این‌که به‌طور مطلق می‌توان عدالت را تحقّق بخشید، یا ما آن آدم‌هایی هستیم که می‌توانیم. اما عدالت باید به‌طور مطلق مطرح شود تا هر مقدار که می‌توانیم پیش برویم. ۱۳۸۱/۱۱/۱۵ 🇵🇸🇮🇷🇵🇸🇮🇷🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «وقتی به امام سجاد سلام الله علیه خبر دادند که مختار قیام کرده،حضرت سوال کرد :حرمله را گرفتند یا نه؟...الان شما می‌بینید در غزه شب و روز کودک کشی است... [آن فرعون فقط پسران را میکشت، اما این صهیونیست ها هم پسران، هم دختران، هم پدران و هم مادران را می‌کشد ] » ۱۴۰۲/٨/١٧ 🇮🇷🇵🇸🇮🇷🇵🇸🇮🇷🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ مدرسه علمیه مشکات مسابقه قرآنی حدیثی برگزار می‌نماید. 🔰 مسابقه تفسیر سوره اعراف 🔰حفظ ۵۰ آیه از جزوه آیات کاربردي 🌐 مهلت مسابقه تا چهارشنبه ۲۲ فروردین‌ماه می‌باشد🔸 🪴جزوه آیات کلیدی در کانال فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات بارگذاری شده. 🔆تفسیر سوره اعراف در کانال فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات بارگذاری شده ✅ با جستجو آیات در کانال فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات سوالات مسابقه را پاسخ دهید 🔸 🟢جهت ثبت نام و دریافت پاسخ نامه به دفتر فرهنگی مشکات مراجعه‌ بفرمایید🔹 💢حفظ ۵۰ آیه انتخابی و به اقتضای منطقه عزیزان از جزوه آیات کاربردي می‌باشد. ◽️ده سوال تفسیر سوره اعراف💯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات: 🌸بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم 🌸 🌹سلام علیکم ✋ 🌺سؤالات مسابقه سورهٔ اعراف🌺 "1_توجه به آيات (1) تا (10) سوره مباركه "اعراف" به ترتيب چه كسانی رستگار و چه كسانی زيانكار و ستمكارند؟ الف - شاكرين - مسرقين. ب- ساجدين - فاسقين. ج- كسانی كه ارهاي نيكشان سنگين است - كسانی كه اعمالشان خفيف و سبك وزن است. د- كسانی كه امر بمعروف و نهي از منكر می كنند - كسانی كه مردم را به فساد دعوت می كنند." "2_پس از بررسی و مطالعه آيات (11) تا (33) سوره مباركه "اعراف" كه سرگذشت حضرت آدم (ع) می باشد، مشخص كنيد كدام آيات نتيجه گيری از اين سرگذشت است؟ الف - 26 و 27 ب- 27 و 28 ج- 28 و 29 د- 31و 32" "3_با توجه به آيات (45) تا (51) سوره مباركه "اعراف" چرا اصحاب جهنم در روز قيامت از آب و آنچه خداوند به بهشتيان روزی كرده محروم اند؟ زيرا: الف - دين خدا را به بازيچه گرفتند. ب- حيات دنيا آنها را غافل و مغرور كرد. ج- استكبار می ورزيدند. د- الف و ب صحيح است." "4_بر اساس كداميك از آيات ذيل از سوره مباركه "اعراف" مي توان برداشت نمود كه ثمره و حاصل خانواده پاك فرزندان نيكو و صالح است و حاصل خانواده ناپاك اندك و كم ثمر است؟ الف -  50 تا52 ب- 54 ج- 56 و 57 د-  58" "5_با توجه به آيات (62) و (68) و (79) سوره مباركه "اعراف" در مورد "تبليغ رسالت انبياء" و آيات بعدی آنها "توجه و پيروي از نصايح و اندرزهای پيامبران چه نتايج و ثمراتی را به همراه خواهد داشت؟ الف - پرهيزگاری - لطف و رحمت الهی - نجات از عذاب الهی. ب- نعمت های متنوع - پرهيزگاری - لطف و رحمت الهی ج- نعمت های متنوع - پرهيزگاری - ايمان به خدا. د- پرهيزگاری - ايمان به خدا - صبر و پايداری - نجات از عذاب الهی." "6_مفهوم كدام آيه از آيات ذيل نشانگر اين است كه "عبادت خداوند" ، "اقتصاد سالم" و پرهيز از فساد" در كنار هم موجب خير و موفقيت جامعه می شود؟ الف -  آيه 79 ب- آيات 82 و 83 ج- آيه 85 د- آيات 86 و 87" "7_با بررسی آخر آيات جزء هشتم بيان كنيد، ظالمين چه سرانجامی خواهند داشت؟ الف - رستگار نمی شوند - هدايت نمی شوند - لعنت می شوند - به آتش جهنم دچار می شوند. ب- رستگار نمی شوند - لعنت می شوند - در دنيا و آخرت غذاب می شوند. ج- در دنيا عذاب می شوند - رستگار نمی شوند - لعنت می شوند - به آتش جهنم دچار می شوند. د- الف و ب صحيح است." "8_كدام گزينه ی زير با مفهوم آيه (94) سوره مباركه"اعراف" تناسب بيشتری دارد؟ الف - پيامبران الهی (ع) پيوسته در سرزمين هايی مبعوث می شدند كه اهالی آنها دچار مشكلات فراوانی بوده اند. ب- ارسال انبياء (ع) پيوسته با شدائد ، سختی و ابتلاء جامعه همراه بوده است تا شايد مردم به درگاه خدا توجه و تضرع نمايند. ج- هيچ پيامبري در هيچ سرزمينی فرستاده نشد مگر آنكه از سوی اهالی آن سرزمين دچار شدائد، سختی و اذيت قرار گرفت. د- در طول تاريخ سختی ها و شدائد هيچ گاه مانعی برای ارسال پيامبران الهی (ع) نبوده اند." "9_مطابق آيات (95)الی (100) سوره مباركه "اعراف" نزول بركات الهی از آسمان و زمين نتيجه كدام گزينه زير است؟ الف - ايمان و تقوا. ب- جهاد در راه خدا. ج- مقدرات الهی. د- دعا و نيايش." ۱۰_ در آيه ۱۰۸ حضرت موسی علیه السلام هدف و برنامه خود را بوسیله معجزاتش چه بیان می کند؟؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا گوش جان بسپاریم به آیه امروز، یعنی آیه ۲۰ سوره مبارکه شوری... 🌿 ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌‌••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا 🔻روز بیست و پنجم | جزء بیست و پنجم 👈 پس از مشاهده کامل ویدئوی تفسیر کوتاه حجت الاسلام قرائتی، گزینه صحیح سوال زیر را انتخاب نمایید. 🔻 بر اساس آیه ۲۰ سوره شوری امتیازات مومن بر غیر مومن چیست؟ 1- چشم انداز مومن وسیع است 2- مومن به کارهایش رنگ بقا می‌دهد 3- مومن به وعده‌های خداوند ایمان دارد 4- همه موارد 🎁 هر روز یک جایزه ⏰ مهلت ارسال تا پایان روز(ساعت ۲۴) 📲 جهت شرکت در مسابقه، از لینک زیر استفاده کنید https://formafzar.com/form/ah4f3 ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith