مشکات هدایت
✅ مرحله دوم: از نظر لغت عرب کلمه «رجل» بر جنس مذکر اطلاق می شود. یعنی کلمه «رجل» را هم می توان برای
📚اسکن نسخه خطی کتاب «الخلاف» شیخ طوسی
📚اسکن کتاب «تبیین الفرقان» مولوی محمد عمر سربازی
📚اسکن کتاب «روح المعانی» آلوسی
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
🔺کلام «عبد الرحمن سربازی» در رابطه با «وحشی» قاتل حضرت حمزه 🆔@meshkatehedayat
#نقد_ها_و_چالش_ها #وحشی
❌غلو درباره قاتل حضرت حمزه❌
«عبد الرحمن سربازی»یکی از عالمان سرشناس اهل تسنن ایران که به شیخ التفسیر و علامه معروف می باشد، در رابطه با وحشی قاتل حضرت حمزه مطلبی را ذکر می کند که هر خواننده و شنونده ای را به تعجب وا می دارد. کلام ایشان را به صورت خلاصه مطرح می نماییم. ایشان می گوید:
«تمام صالحان و اولیاء به جایگاه صحابه حتی وحشی قاتل حضرت حمزه هم نخواهند رسید». و یا در جمله ای دیگر می گوید: «هزاران قطب و محدث نمی توانند با غبار پای پایین ترین صحابه همانند وحشی برابری کنند».
❌ نقد:
1⃣ اگر کسی اندکی مطالعه در زندگی «وحشی» نماید، متوجه خواهد شد که حتی اسلام آوردنش هم از روی ترس و بخاطر حفظ جانش بوده است. «وحشی» در این رابطه می گوید: «هنگامیکه پیامبر اکرم مکه را فتح کردند، از آنجا بسمت طائف فرار نمودم. در آنجا هم مردم بعد از مدتی اسلام آوردند. در آن زمان که دیگر راه چاره ایی نداشتم و نمی دانستم که به کجا بروم، شخصی به من گفت: ای بیچاره چرا نگرانی؟ پیامبر کسی که مسلمان شود را نخواهد کشت. من که این سخن را شنیدم خودم را به مدینه رساندم و شهادتین را در نزد پیامبر جاری نمودم».
📚(صحیح السیرة النبویة، ص۲۸۶)
👈حال از جناب عبدالرحمن سربازی و هر شخص منصفی سوال می پرسیم، آیا چنین شخصیتی همانند «وحشی» که فقط به خاطر حفظ جانش و ترس از اینکه کشته نشود اسلام می آورد، از اولیاء و صالحانی که از روی اشتیاق و معرفت خدا را عبادت می کنند بالاتر است؟ آیا واقعا غیر مسلمانی که از روی تحقیق و با اشتیاق تمام به دین اسلام روی می آورد، با چنین شخصیتی که از روی اجبار ایمان آورده پایین تر است؟ تا حدی که خاک پای او هم نمی شود؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #وحشی ❌غلو درباره قاتل حضرت حمزه❌ «عبد الرحمن سربازی»یکی از عالمان سرشناس اهل تس
2⃣ یکی از ویژگی های بارز «وحشی» قاتل حضرت حمزه افراط در شراب خواری بوده است . به دو نمونه از منابع معتبر اهل تسنن اشاره می نماییم:
✅ جعفر بن عمرو و عبید الله بن عدی که هر دو از بزرگان تابعین می باشند، برای دیدار با وحشی وارد شهر «حمص» شدند. یکی از مردان اهل «حمص» بعد از نشان دادن منزل وحشی به آنان گفت: او مردی است که همیشه مست می باشد و اگر او را در چنین حالتی یافتید از او سوال مپرسید».
📚(صحیح السیرة النبویة ص۲۸۶)
✅ سعید بن مسیب از بزرگان تابعین میگوید: «همیشه تعجب می کردم که چگونه قاتل حمزه نجات پیدا خواهد نمود. تا اینکه به من خبر رسید، همانا او (وحشی) در حالت مستی از دنیا رفت».
📚(شرح مسند أبی حنیفة، ص۵۲۸)
👈با توجه به مطلب گفته شده، آیا کسی که اهل شراب خواری بوده از شخصی که ملتزم به دستورات الهی می باشد بالاتر است؟ در حالیکه پیامبر اکرم فرد شراب خوار را غیر مومن معرفی می نماید. آیا با این وجود صالحان درگاه الهی و هزاران قطب و محدث با غبار پای شراب خواری همچون «وحشی» برابری نمی کنند؟ آیا گفتن چنین مطالبی عاقلانه است؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ یکی از ویژگی های بارز «وحشی» قاتل حضرت حمزه افراط در شراب خواری بوده است . به دو نمونه از منابع م
📚اسکن کتاب «صحیح السیرة النبویة»
📚اسکن کتاب «شرح مسند أبی حنیفة»
📚اسکن کتاب « صحیح البخاری»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_به_شبهات #رضاع_کبیر #کتب_شیعه 🔴 پاسخ: قسمت اول: ✅ مرحله اول: در ابتدا باید گفت: شیعه اصلا اع
#پاسخ_به_شبهات #رضاع_کبیر #کتب_شیعه
🔴پاسخ: قسمت دوم:
در پست قبلی در مرحله دوم ثابت نمودیم که در لغت عرب کلمه «رجل» بر جنس مذکر اطلاق می شود چه آن جنس مذکر بزرگ باشد یا کوچک. در این پست به مرحله سوم می پردازیم.
✅ مرحله سوم: در کتب شیعه روایات متعددی نقل شده است مبنی بر اینکه، بچه شیر خوار هنگامیکه از شیر خوردن گرفته شود دیگر به هیچ عنوان رضاع اتفاق نمی افتد. و بدنباله آن احکام رضاع مثل محرمیت هم ایجاد نخواهد شد.
مثلا در روایت معتبری امام صادق علیه السلام فرمودند:
«لا رضاع بعد فطام»
📌ترجمه: «زمانی که بچه از شیر خوردن گرفته شد دیگر رضاع محقق نمی شود».
📚(الکافی، ج۵، ص۲۶۷)
👈بنابراین کودک هنگامیکه از شیر گرفته شود (نهایتاً کودک تا سه سالگی از شیر مادر گرفته خواهد شد) دیگر احکام رضاع همانند محرمیت برایش ایجاد نخواهد شد.
در حالیکه در روایت مورد استناد شبهه کنندگان آمده است که «حرم علیه کل شیء من ولدها» یعنی با خوردن شیر آن زن محرمیت ایجاد می شود. که ما طبق روایت گفته شده ثابت نمودیم، هیچ رضاعی بعد از سن شیر خوارگی کودک اتفاق نمی افتد.
در نتیجه باید بگوییم منظور از کلمه «رجل» در روایت مورد استناد شبهه کنندگان، مرد بالغ نمی باشد، بلکه منظور از آن کودک شیر خوار است.
❌خلاصه دلایل:
1⃣ بنابر اجماع شیعه (کاشف از قول معصوم) رضاع کبیر باطل می باشد.
2⃣ ثابت نمودیم کلمه «رجل» در لغت عرب بر کودک هم اطلاق می شود.
3⃣ ثابت نمودیم هنگامی که کودک از شیر گرفته شود، دیگر احکام رضاع بر او بار نمی شود.
🔺 ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_به_شبهات #رضاع_کبیر #کتب_شیعه 🔴پاسخ: قسمت دوم: در پست قبلی در مرحله دوم ثابت نمودیم که در ل
📚اسکن کتاب الکافی به همراه تصحیح سند
🆔@meshkatehedayat
#خیانت_قلم #فرار #أحد #تحریف_کتب_اهل_تسنن
❌تحریف فرار عمر و عثمان از جنگ أحد❌
👤محمد بن عمر واقدی (متوفای۲۰۷ق) در زمینه تاریخ صدر اسلام، کتابی با نام «المغازی» تألیف نمود. او در بخشی از کتاب به ذکر نام افرادی پرداخت که در جنگ «أحد» فرار کردند. متن کتاب به این شرح است:
«وَكَانَ ممّن ولّى 👈فلان👉، والحارث ابن حَاطِبٍ، وَثَعْلَبَةُ بْنُ حَاطِبٍ، وَسَوّادُ بْنُ غَزِيّةَ، وسعد بن عثمان»
📚(مغازی، ج۱، ص۲۷۷)
📌ترجمه: «افرادی که فرار کردند، 👈فلانی👉، حارث بن حاطب، ثعلبة بن حاطب، سواد بن غزیة، سعد بن عثمان».
✅ با خواندن این متن اولین سؤالی در ذهن هر خواننده ای ایجاد می شود، این است که منظور از فلانی کیست و چرا نام او صریحا نیامده است؟
👤«مارسدن جونز» ، محقق انگلیسی تبار این کتاب در پاورقی اشاره می کند که در نسخه «ح» بجای کلمه 👈«فلانی»👉 از 👈«عثمان و عمر»👉 استفاده شده است. منظور محقق از نسخه «ح»، همان کتاب شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید است. او این کتاب را بعنوان یکی از منابع تحقیق کتاب مغازی انتخاب کرده است. زیرا ابن ابی الحدید مطالب مربوط به جنگ بدر، احد و... را عینا از کتاب واقدی نقل کرده است.
با مراجعه به کتاب شرح نهج البلاغه نیز مشاهده می کنیم که ابن ابی الحدید، دقیقا همان جملات و عبارات را آورده است. همان طور که محقق نیز اشاره نمود، بجای کلمه 👈«فلان»👉، نام 👈عثمان و عمر👉 آمده است.
✅ نتیجه ای که از این موضوع گرفته می شود، چیزی جز تحریف جمله موجود در کتاب واقدی نیست.
❌نکته جالب آن است که «مارسدن جونز» که دینی غیر از اسلام داشته و بصورت بی طرفانه به تحقیق این کتاب پرداخت، در مقدمه این کتاب به همین نکته اشاره می کند. او می گوید: «این نکته بوضوح مشخص است که متن کتاب واقدی در نسخه اصلی، به همان صورتی آمده است که ابن ابی الحدید نقل کرده است. اما ناسخ کتاب مغازی، فرار عمر و عثمان را نپذیرفت. به همین دلیل بجای نام آن دو از کلمه «فلان» استفاده نمود.»
💠مشخصات نسخه خطی استفاده شده در اسکن:
«شرح نهج البلاغة ابن أبی الحدید، کتابخانه جامعة الملک سعود، شماره۷۴۹۱»
🔺کاری از کانال مشکات هدایت به همت استاد جلال رضایی
🆔@meshkatehedayat