#شبهه #صحابه #عدالت
✍شبهه:
🔺اهل تسنن برای اثبات عدالت همه صحابه به روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله استناد می کنند که حضرت فرمودند:
«خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ»
🔹ترجمه: «بهترين مردم، كسانی هستند كه در عهد و زمان من زندگی می کنند. و بعد، كسانی كه بعد از آنها می آيند. و سپس كسانی كه پس از آنها می آيند.»
🔰با توجه به اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله برای قرن و زمان خودشان از کلمه 👈«خیر یعنی بهترین»👉 استفاده نمودند، بر این اساس همه صحابه که در آن زمان زندگی می کردند عادل می باشند.
👈آیا این استدلال صحیح است؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #صحابه #عدالت ✍شبهه: 🔺اهل تسنن برای اثبات عدالت همه صحابه به روایتی از پیامبر اکرم صلی الله
#پاسخ_شبهه #صحابه #عدالت
🔴پاسخ شبهه:(قسمت اول)
✳️این روایت را از جهات متعدد مورد بررسی قرار می دهیم:
1⃣ بنابر قاعده الزام اگر اهل تسنن بخواهند مطلبی را علیه شیعه احتجاج نمایند، باید به منابع مورد تایید شیعه استناد کنند. زیرا منابع اهل تسنن در نزد شیعیان حجیتی ندارد. 👈اینجا👉 این قاعده را توضیح داده ایم.
از طرفی روایت شبهه کنندگان در هیچ یک از روایات معتبر شیعه نیامده است و تنها در منابع اهل تسنن نقل شده، که آن هم هیچ حجیت و اعتباری نزد شیعه ندارد.
2⃣ اگر این روایت بنابر ادعای اهل تسنن دلالت بر عدالت همه صحابه کند، اشکالات متعددی را برای آنان بوجود می آورد:
🔺در زمان حیات پیامبر اکرم مسلمانانی زندگی می کردند که بدلیل عدم دیدار و مصاحبت با پیامبر اکرم جزء صحابه بشمار نمی آمدند. بنابراین اهل تسنن باید بپذیرند همه این افراد عادل هستند. در حالیکه اهل تسنن چنین چیزی را قبول ندارند. بلکه معتقدند عدالت این افراد همانند دیگر انسان ها باید مورد بررسی قرار گیرد.
🔺اهل تسنن باید بپذیرند مسلمانانی که سال ها بعد از پیامبر اکرم بدنیا آمدند هم عادل هستند. زیرا پیامبر اکرم کلمه 👈«خیر»👉 را برای دو قرن بعد هم بکار برده است. و اگر این کلمه برای صحابه دلالت بر عدالت همه آنان کند، باید برای مسلمانان دو قرن بعد هم اینچنین باشد. در حالیکه اهل تسنن اعتقاد دارند مسلمانانی که بعد از پیامبر اکرم بعنوان تابعین و تابع تابعین و... زندگی می کردند باید عدالتشان مورد فحص و بررسی قرار گیرد.
👈آیا اهل تسنن می پذیرند که همه تابعین و اتباع تابعین و غیر آنان در این دو قرن عادل باشند؟
🔰ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #صحابه #عدالت 🔴پاسخ شبهه:(قسمت اول) ✳️این روایت را از جهات متعدد مورد بررسی قرار می ده
#پاسخ_شبهه #صحابه #عدالت
🔴پاسخ شبهه:(قسمت دوم)
3⃣ اشکال دیگری که به این روایت وارد می باشد، آنست که چگونه می توان پذیرفت سه قرن اول بهترین زمان بوده، در حالیکه بدترین اختلافات، جنگ ها و ظلم ها در این زمان اتفاق افتاده است. به دو نمونه اشاره میکنیم:
🔺پیامبر اکرم در زمان حیاتشان، اصحاب خویش را بشدت از جنگ با یکدیگر نهی نمودند. ایشان در حجة الوداع فرمودند:
«وای بر شما! بعد از من کافر نشوید طوری که برخی از شما گردن بعضی دیگر را بزند.»
📚(صحیح البخاري،ص۱۵۴۰)
🔹اما با وجود تاکیدات فراوان پیامبر اکرم، مشاهده می کنیم که صحابه بعد از ایشان با هم به جنگ و ستیز پرداختند. مثلا در جنگ صفین صحابه ای همچون معاویه، ابوالغادیه، عمرو بن عاص و... با امیرالمومنین که خلیفه بر حق مسلمانان بود به جنگ پرداختند. و همچنین عمار که پیامبر اکرم به قاتلان او وعده جهنم داد، در همین جنگ توسط معاویه و لشکریانش کشته شد.
👈آیا می توان پذیرفت که همه صحابه با وجود چنین اعمالی عادل و بهترین افراد در تمام امت پیامبر هستند؟
🔺یکی از تلخ ترین اتفاقاتی که در همین سه قرن اول رخ داد، شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان بوده است. با وجود اینکه پیامبر اکرم امام حسین را سرور جوانان بهشتی معرفی نمودند، اما حضرت و یارانش به بدترین شکل ممکن بشهادت رسیده و اهل بیت ایشان را به اسارت بردند.
👈با وجود چنین جنایاتی علیه بهترین بندگان خداوند متعال، می توان پذیرفت که سه قرن اول از برترین قرون باشد؟
🆔@meshkatehedayat
🏴ایْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ…🏴
«کجاست آن کسی که برای برکندن ريشه ی ظالمان و ستمگران مهيا و آماده گرديده.»
🆔@meshkatehedayat
❌عرض سلام خدمت کاربران گرامی
🔰ان شاء الله از فردا به اثبات امامت حضرت علی علیه السلام بر اساس «آیه ولایت» می پردازیم. و شبهاتی که از جانب اهل تسنن در این موضوع مطرح می شود را پاسخ خواهیم داد.
👈«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» (مائدة، آیه ۵۵)
📌ترجمه: «سرپرست و ولیّ شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند هستند؛ همانها که نماز را برپا می دارند، و در حال رکوع، زکات می دهند.»
🔺با ما همراه باشید...
🆔@meshkatehedayat
#امامت #آیه_ولایت
🔴شأن نزول آیه ولایت در منابع شیعه:
✳️ در منابع شیعه روایات فراوانی وجود دارد که آیه «۵۵ سوره مبارکه مائده» در شأن امیرالمومنین علیه السلام نازل شده است. بجهت اختصار به دو نمونه از آن اشاره می کنیم:
1⃣ امام باقر علیه السلام فرمودند:
«خداوند متعال رسولش را به ولايت على عليه السلام امر كرد و آيۀ «سرپرست و ولیّ شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند هستند؛ همانها که نماز را برپا می دارند، و در حال رکوع، زکات می دهند.» را بر او نازل نمود و ولايت اولو الامر را واجب کرد.»
📚(الکافي،ج۲،ص۱۳)
👈روایت ذکر شده از جهت سند معتبر می باشد. علامه مجلسی درباره سند این روایت می نویسد:
«حسن»
📚(مرآة العقول،ج۳،ص۲۵۰)
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#امامت #آیه_ولایت 🔴شأن نزول آیه ولایت در منابع شیعه: ✳️ در منابع شیعه روایات فراوانی وجود دارد که
2⃣ یکی از مهمترین زیارتنامه های امیرالمومنین علیه السلام، زیارت ایشان در روز غدیر می باشد که توسط امام هادی علیه السلام نقل شده است. در بخشی از این زیارتنامه خطاب به امام علی علیه السلام می گوییم:
🔹«آنچه خدا درباره تو بر پیامبرش نازل کرد، جز عده اندکی به آن ایمان نیاوردند و اکثرشان چیزی جز زیان برای خودشان نیافزودند. پیش از آن نیز خدا در حق تو این آیه را نازل کرد درحالیکه آنان دوست نداشتند:
...سرپرست و ولیّ شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند هستند؛ همانها که نماز را برپا می دارند، و در حال رکوع، زکات می دهند. کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد با ایمان را بپذیرند، پیروزند؛ (زیرا) حزب خدا پیروز است.»
📚(المزار لإبن المشهدي،ص۲۶۳)
👈سند این روایت صحیح می باشد. برای مشاهده بررسی سند در 👈 اینجا 👉به فایل Zip مراجعه نمایید.
🔺ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ یکی از مهمترین زیارتنامه های امیرالمومنین علیه السلام، زیارت ایشان در روز غدیر می باشد که توسط ام
🔺اسکن مستندات:
📚کتاب «الکافي»
📚کتاب «المزار لإبن المشهدي»
📚کتاب «مرآة العقول»
🆔@meshkatehedayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها را تسلیت عرض می نماییم🏴
🔹«اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ نُورِكَ وَسِراجِكَ، وَوَلِيِّ وَلِيِّكَ، وَوَصِيِّ وَصِيِّكَ، وَحُجَّتِكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدِيجَةَ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ».
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ یکی از مهمترین زیارتنامه های امیرالمومنین علیه السلام، زیارت ایشان در روز غدیر می باشد که توسط ام
#امامت #آیه_ولایت
🔴شأن نزول آیه ولایت در منابع اهل تسنن:
✳️ در منابع اهل تسنن روایات متعددی از صحابه و تابعین نقل شده است که آیه «۵۵ سوره مبارکه مائده» در شأن امام علی علیه السلام نازل شد. به دو نمونه از آن اشاره می کنیم:
1⃣ امام علی علیه السلام فرمودند:
« آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکمُ اللَّهُ...» بر پیامبر اکرم نازل شد و آن حضرت [بعد از نزول این آیه] به مسجد رفت در حالیکه مردم نماز می خواندند. آن حضرت نیز مشغول به نماز شد. تا آن که سائلی آمد و پیامبر به او فرمود: ای سائل! آیا کسی به تو چیزی بخشید؟ سائل گفت: فقط این شخصی که در حال رکوع است یعنی علی بن ابی طالب به من انگشتری را عطا کرد.»
📚(تاریخ دمشق،ج۴۵،ص۳۰۳)
2⃣ سلمه بن کهیل (از تابعین بوده) گفت:
«[حضرت] علی [علیه السلام] در حالیکه در رکوع بود، انگشترش را صدقه داد؛ پس آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکمُ اللَّهُ...» نازل شد.»
📚(تفسیر إبن أبي حاتم،ص۱۱۶۲)
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#امامت #آیه_ولایت 🔴شأن نزول آیه ولایت در منابع اهل تسنن: ✳️ در منابع اهل تسنن روایات متعددی از ص
🔺از طرفی علمای متعدد اهل تسنن این روایات را معتبر دانسته و یا تصریح نمودند که این آیه در شأن حضرت علی علیه السلام نازل شده است. و حتی برخی از آنان این ماجرا را اجماعی می دانند.
👤اسامی این علما به شرح ذیل است:
«نعمة الله نخجوانی، ابوبکر جصاص، کیاهراسی، ابن الفرس، حصكفی حنفی، زمخشری، تفتازانی، عضدالدین ایجی، خلیل بن امین شهابی، اکثر صاحبان اخبار و محدثین به نقل از آلوسی، ثعالبی، سیوطی، محمد ثناء الله مظهری، وهبة زحیلی، ابن جوزی، ابن عطیة»
👈اسکن مستندات ۱۶ نفر از علمای اهل تسنن را می توانید در فایل zip مشاهده کنید.(اینجا کلیک کنید)
👈بجهت اختصار به کلام آلوسی مفسر مشهور اهل تسنن اشاره میکنیم. او می نویسد:
«آیه نزد اکثر محدثین در شأن علی کرم الله وجهه نازل شده است.»
📚(روح المعاني،ج۶،ص۱۸۶)
👈ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
🔺از طرفی علمای متعدد اهل تسنن این روایات را معتبر دانسته و یا تصریح نمودند که این آیه در شأن حضرت عل
🔺اسکن مستندات:
📚«تاریخ دمشق»
📚«تفسیر إبن أبي حاتم»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
🔺از طرفی علمای متعدد اهل تسنن این روایات را معتبر دانسته و یا تصریح نمودند که این آیه در شأن حضرت عل
آیه ولایت در شأن امیرالمومنین علیه السلام نزد اهل تسنن.zip
21.94M
👈آیه ولایت در شأن امیرالمومنین علیه السلام نزد اهل تسنن
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
🔺از طرفی علمای متعدد اهل تسنن این روایات را معتبر دانسته و یا تصریح نمودند که این آیه در شأن حضرت عل
#امامت #آیه_ولایت
🔴 ادامه بررسی شأن نزول «آیه ولایت»:
✳️ در پست قبلی ثابت نمودیم که آیه ولایت بر اساس روایات معتبر شیعه و اهل تسنن در شأن حضرت علی علیه السلام نازل شده است.
🔹ولی در مقابل برخی از اهل تسنن و وهابیت برای مقابله با جریان خاتم بخشی امیرالمومنین علیه السلام و انکار این ماجرا، آیه ۵۵ سوره مائده را در شأن فردی به نام «عبادة بن صامت» بیان کردند.
🔺بر اساس ادعای مخالفین، ماجرا از این قرار است که در جنگ پیامبر اکرم با یهودیان بنو قینقاع، عبادة بن صامت که هم پیمان با یهودیان بود از آنان اعلام برائت نمود و محضر پیامبر اکرم آمد و خدا و پیامبر و مومنان را به عنوان ولیّ خود قرار داد. در این هنگام آیه ۵۵ سوره مائده نازل شد.
🔰آنچنان برخی از اهل تسنن و وهابیت این مسأله را با قطع و یقین مطرح می کنند، که گویا هیچ اشکالی به ادعای آنان وارد نمی باشد.
👈درحالیکه هیچ روایت صحیح و معتبری در منابع اهل تسنن در این رابطه وجود ندارد. و برای کمرنگ کردن ماجرای خاتم بخشی حضرت علی علیه السلام به روایات ضعیف درباره عبادة بن صامت تمسک نمودند.
🆔@meshkatehedayat