✅ ما امروز با دو جبهه -که وجه مشترک هر دو سکولار (غیر دینی) بودن آنها است- درگیر و در تقابل هستیم. یکی جریان روشنفکرنمای غربگرا و دیگری مقدس نمای پُرمدعا.
وجه اشتراک هر دو، نفی اسلام ناب است. وجه افتراق آن دو نیز این است که یکی دین را لاغر و نحیف جلوه میدهد و دیگری آن را کاریکاتوری و غیرعقلانی، زشت و خشن!
1️⃣ روشنفکرنمای سکولار با سوهان مدرنیته به جان دین افتاده، آن را می ساید و می تراشد و آنقدر نازک و نحیف می کند تا با دستاوردهای مدرنیته تطبیق نماید! برای تجدد و مدرنیته اصول لایتغیری است که به هیچ وجه نباید از آنها کوتاه آمد، ولی اصول دین قابل تغییر و تحویل اند! 😳 دین (سنت) عصری و تاریخی است و تجدد وحی منزل و لایتغیر!😳
2️⃣ مقدس نمای خشک مغز نیز دین را منحصر در هیأت و محراب و حرم دانسته، با تصلب بر ظواهر برخی –تأکید میکنم «برخی»- از آیات و روایات، کاریکاتوری از دین ساخته که نه دردی از دردهای این دنیایی بشر را مداوا می کند و نه قطعاً برای آخرتشان سودی به بار می آورد.
📀 اینها همه، گذشته از خاستگاه های هر دو جریان و وابستگی های سیاسی آنها با استکبار و دشمنان اسلام است.
✅ نکته: معارضه و مقابله هر قدر با قسم اول میسور (آسان) است، با قسم دوم معسور (مشکل)! زیرا آن شفاف و روشن تابلوی جبهه مقابل را بلند کرده، اما این گرگی است در لباس میش! با نام دین و قرآنِ بر سر نیزه به مقابله با اسلام ناب می آید. به همین دلیل تقابل با او چه بسا برای خیلی از افراد جامعه که با زیر و بم افکارشان ناآشنا هستند، مقبول نیفتد. برخی هنوز اینها را نمایندگان اسلام ناب می پندارند!!!!!! 😳خلاصه استخوانی است در گلو!
✍️ حجت الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی
🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
سریال پایتخت شش این که این روزها از سیمای جمهوری اسلامی در حال پخش است با وجود جذابیتهایی که باعث شده اقشار مختلف مردم به تماشای آن بپردازند، انتقادهای را نیز به دلیل عدم رعایت برخی نرمهای مذهبی نظیر روابط محرم نامحرم، نوع موسیقی، ادبیات حاکم بر سریال و مانند آن برانگیخته است.
دربارهی نقدهای وارده چند نکته به نظر میرسد:
1- غالب فیلم سازان و بازیگران سینما و تلویزیون کنونی ایران تربیتیافته نظام آکادمیک غربی هستند و شاکلهی شخصیتی آنان در چنین پارادایمی شکل گرفته است. به عنوان دانشجویی که دانشکده ما سالیانی همجوار دانشکده هنر بود، معتقدم شاکله چنین فضایی اجازه تربیت نیروی انقلابی و همراستا با اهداف انقلاب و اسلام را نمیدهد و معمولا نیروهای مومن را نیز پس از مدتی در خود هضم خواهد کرد.
2- تئاتر، سینما و تلویزیون یکی از هنرهای تاثیرگذار بر ذهن بشر مدرن است و اگر نظامی به این مقولات بیتوجهی کند خود را از دو سلاح فکری تاثیرگذار محروم کرده، ضمن اینکه به دگم اندیشی و ضدانسانی بودن متهم خواهد شد. بر این اساس جمهوری اسلامی به عنوان یک نظامی که داعیه جهانی شدن دارد نمی تواند این دو مقوله را از دست بدهد.
3- اکنون سئوال با توجه به عدم وجود ساختاری موازی با ساختار فعلی و معیوب سینما آیا میتوان از آن صرف نظر کرد؟ پاسخ به این سئوال از منظر نگارنده منفی است، زیرا سکونت در خانهی معیوب و کلنگی بهتر از اسباب کشی به خانهی تازهسازی است که هنوز در مرحلهی فونداسیون است و دیوار و سقف ندارد. ما در فضای دینی هنوز چارچوب قابل اتکایی ایجاد نکرده ایم و ناچار بایستی از همین عوامل کنونی سینما با همهی کاستیها استفاده کرد تا بتوان سریال مختار و محمد رسول الله و یوسف پیامبر ساخت. این مثال قبلا نیز در واکنش به بحث طب اسلامی عرض شد که با طب دینی در صورت ایجاد یک ساختار است با همه مولفههای آن و برای همین است که رهبر معظم انقلاب به همین ساختار کنونی پزشکی اعتماد میکنند تا بتوان بر کرونا فائق شد زیرا مباحث مطرح شده در طب اسلام صرفا در حد چارچوب است و اساسا ساختاری ایجاد نکرده است.
4- شهید آوینی به عنوان متفکری مسلمان که با نگاهی توحیدی وارد عرصهی هنر سینما شده است در کتاب آینه جادوی خود به تفصیل مبانی فکری و فلسفی هنر هشتم را مورد بررسی قرار داده است و معتقد است اساسا سینما به عنوان یک سرگرمی که وظیفهی اصلی آن ایجاد غفلت است چندان با ماهیت آگاهی بخش و مذکّر دین سازگار نیست با این وجود میتوان از آن در راستای برخی منافع دینی و هدایت قوهی تخیل آدمی از آن استفاده کرد. از منظر او این تکنیک مانند اسب چموشی است که برای استفاده مناسب از آن باید به آن افسار زد تا از کنترل خارج نشود.
5- بر این اساس لازم است نیرویهای مومن و انقلابی تلاش کنند به تدریج ساختاری موازی با ساختار غربی کنونی ایجاد کنند و به تدریج تقویت شود امری که با تقویت جشنوارههای مثل عمار با شبکه افق، کلید خورده است هرچند متاسفانه به دلیل رویکردهای سیاسی در جشنوارها و تامین اعتبار در این سالها تقویت نشده بلکه تضعیف شده است.
6- با توجه به مباحث فوق در مواجهه با سریالهای تهیه شده در سینما نمیتوان نگاه ایدهال صفر و صدی داشت. از یکسو نمیتوان بازیگران را از خود راند بلکه با توجه به آغوش باز غربیها برای استفاده از آنها تا حد ممکن باید آنها را نگه داشت و به سمت خواسته های انقلاب هدایت نمود. این البته به آن معنا نیست که در مقابل انحرافات روشن آنها سکوت کنیم بلکه لازم است در صدا و سیما، متخصصین و اهل دقت بر روند کار اینها نظارت کنند تا دچار لغزشهایی صریح نشوند و هنجارهای دینی ما که حاصل ایثار و جانبازی انسانهای بیشمار است، را به فنا ندهند.
7- در مورد سریال مذکور میتوان گفت با توجه به اینکه در این فضای پر از آسیب شبکههای ماهوارهای و اجتماعی، ساعتی مردم را سرگرم میکند، مفید است در عین حال لازم است به صدا و سیما هم متذکر شد تا با توجه به حساسیتهای دینی سازندگان آن دقت کنند و اعتقادات مردم را زیر سئوال نبرند، بر این اساس سئوال ایناست که آیا واقعا بر دیالوگهای کوچهبازاری و ناهنجار شخصیتی مانند بهتاش نظارت شده است و آیا برخی موسیقیها، جایگزینی نداشت؟ ✍️ حجت الاسلام دکتر داود فاضل فلاورجانی 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
✅ یادداشتی از #سوز_دل یا #کمپین_مطالبه از صداوسیما برای دعوت از مراجع تقلید
🔺هماکنون به بهانه #ویروس_کرونا گروهی از خردهگرایشهای خبیث که نامدارترین آنها گروههای وهابی و روشنفکرنماهای سکولار هستند، در فضایرهاشدهٔ مجازی -قتلگاه جوانان- در حال گرفتن ماهی از آب گلآلودند و بر اعتقادات شیعیان که پایههای قویِ عقلی، قرآنی و روایی دارد، میتازند.
🔺حرکت نیروهای ارزشی و انقلابی در پاسخ به شبهات، چندان موثر و موجآسا به نظر نمیرسد. (سوگمندانه باید گفت برخی از انرژیها هم صرف دعوای طب سنتی و جدید میشود.)
آیا صدا و سیما نباید مانند شبهای رمضان، تمام امکانات خود را برای سخن گفتن مستقیم مراجع عظام تقلید با مردم به کار گیرد⁉️
آیا صداوسیما همچنان میخواهد به جای تزریق آرامش واقعی که تنها با علم و معنویت حاصل میشود با مخدرهایی چون موسیقی و #سلیبریتیهای کمسواد به جامعه آرامش کاذب دهد⁉️
🇮🇷 #مراجع_تقلید که مظهر و تلفیق علم و معنویتاند، در طول تاریخ پرافتخار ایران، همواره پناهگاه و ملجأ مردم ما بودهاند.
سخن گفتن مستقیم این بزرگواران با مردم، هم برای مردم آرامشآفرین است و هم جهت پاسخ علمی به شبهات و ایمنسازی روح و روان جامعه لازم است.
⛔️ احتمالا گروهی این امر را بدین سبب برنمیتابند که #شبهات_کرونایی تنها خواص را درگیر کرده، نه تودههای مردم را و اگر به این مباحث ضریب داده شود، گروه بیشتری در معرض شبهات قرار میگیرند.
پاسخ این است:
🔺اولا، آشنایان با فضای مجازی میدانند، با ورود ویروس شبهه در فضای مجازی، احتمال سرایت آن (wanted or unwanted) برای همه وجود دارد. این خاصیت امر دیجیتالی است.
🔺ثانیا، دگر اندیشان با تمام ظرفیت رسانهای در پی انتشار این شبهات هستند.
🔺ثالثا، در آینده ممکن است، ویروسهای شبهات در سطح وسیعتری انتشار یابد و بدیهی است، پیشگیری و مقاومسازی فکری جامعه، همواره بهتر از درمان است. تا کی ما باید پدافندی عمل کرده و منتظر حمله باشیم. آفند، بهترین دفاع است.
به عنوان یک طلبه کوچک برایم چقدر تلخ است که بگویم، شبکههای مسیحی انگلیسی و ایتالیایی زبان (با توجه به تلفات بالای #کرونا در ایتالیا و #تعطیلی_کلیساها) بهتر از امثال بنده وارد میدان شدهاند!!
سیدعلیرضا طباطبائی
دانش آموخته حوزه علمیه قم
دکتری حقوق عمومی
دکتری فضای مجازی
🔸پاسخی کوتاه به نگاه سروش به توسل در عرصه کرونا👇👇👇👇 سروش در مصاحبه خود در مورد کرونا ادعای میکند که دین باید معرفت بخش باشد و انسان را به تفکر وادارد ولی خود وی خدا را محدود به یک معشوق صرف می نماید و معتقد است که حل مشکلات طبیعی و از جمله کرونا را باید در همین عالم مادی و ساز و کارهای آن جستجو نمود . سوال این جاست که در این بیماری فراگیر ، باید از چه کسی کمک بخواهم؟ از کسانی که خود درگیر این بیماری هستند و با فوت هزاران نفر هنوز درمانی قطعی برای آن پیدا نکرده اند یا این که در کنار درمانِ پزشکی، چشم امید به کمک کسی داشته باشم که قدرتش ورای همه قدرتهاست. سروش با تفکیک دینداری به سه شاخه دینداری معیشت اندیش، معرفت اندیش و تجربت اندیش، دینداری همراه با توسل و و دعا را معیشت اندیش و نامعقول دانسته و دینداری صحیح را دینداری مبتنی بر معرفت می داند . در پاسخ باید گفت که این بیماری بهانه ای شد تا ببینم انسان آنقدر ضعیف است که موجودی میکروسکوپی او را از پای درمیآورد، پس باید به دنبال قدرتی فراتر از قدرت انسان بود؛ آیا این معرفتی نامعقول است !؟ پس دینداری متدینان و توسل و تضرع کاملا مبتنی بر معرفت اندیشی است.
🔸حجت الاسلام امیر پژوهنده
🔸https://eitaa.com/meshkatnoor
🔆دیدگاه علامه مصباح یزدی دربارۀ طب اسلامی
✏️آیت الله مصباح یزدی در زمینه طب اسلامی چنین می نویسد:
✅آيا پيغمبر اكرم و ائمه اطهار(ع) در زمينه «طب»؛ مطلب جديدي آوردهاند يا آنچه نقل شده[مثلاً در کتابهای طب النبی و طب الرضا]، كم و بيش در كتابهاي پيشينيان و هم دورههاي آنان هست؟
✅ آيا آنها [منقولات از پیامبر اکرم و اهل بیت]همان دستوراتي است كه در طبهاي قديم باستاني نظير طب يوناني، طب ايراني، هندي و چيني مطرح بوده است،...به هر حال نخستين پرسش در اين باب اين است كه بين آنچه در روايات اهل بيت(ع) راجع به مسايل طبي آمده، با آنچه در كتب يوناني يا كتب ايراني يا ساير تمدنهاي كهن وجود داشته، چه تفاوتي است؟
✅اگر قرار است به مسأله طب اسلامي بها دهيم، و آن را بكاويم و بررسي كنيم كه در اين ميراث ديني، چه چيزهايي وجود دارد كه ميتوان از آن استفاده كرد، بايد طرح تحقيقي عالمانهاي براي اين كار طراحي كنيم.
✅صرف قرائت چند آيه و روايت و نقل يك داستان، مشكل ما را در تحقيق طب اسلامي يا طب نبوي حل نميكند. روايات در دسترس است، كتابهايي هم نوشته شده و شرحهايي نيز براي آن، نگاشتهاند، اينها اگر كارآيي داشت، تا به حال از آن استفاده ميكردند.
✅آيا تعريف از طب بوعلي و محمدبن زكريا رازي، مفهوم طب النبي را شرح ميكند؟ آيا طب النبي همان است كه آنها گفتهاند؟! درحالي كه :
🔹بيشتر مطالب آنان[طب بوعلی و رازی] از يونانيان گرفته شده و براساس نظر و روش آنها پيش رفته و تحقيق شده است. مباني طب بوعلي همان اصول موضوع يونانيان است. مطالبي از قبيل: عناصر اربعه و اخلاط اربعه كه در بدن موجود است مثل: خون، صفرا، بلغم و سودا در طب يوناني و طب باستاني وجود دارد.
🔹پس نميتوان مطالب ذكر شده را طب اسلامي ناميد؛ چرا كه در آنها نه از اسلام اثري پيداست، نه وحي در آن مطالب نازل شده و نه بر تحقيقاتي كه ديگران كردهاند مطلب خاصي اضافه شده است. گاهي مفاهيم براي ما خلط ميشود.
✅اگر گفتيم طب اسلامي همان طب يوناني است ــ يا چيزي شبيه آن يا با يكي از طبهاي باستاني شباهت دارد ـ تحقيق درباره طب اسلامي (به عنوان اسلامي) ديگر جايگاهي نخواهد داشت، و اگر بخواهيم تحقيق كنيم بايد در همان طب سنتي تحقيق كنيم.
✅وقتي ميتوانيم طب اسلامي را به عنوان يك موضوع ويژه تحقيق كنيم كه، بر اين باور باشيم اسلام موارد خاصي را در اين زمينه آورده است و اين ميتواند پيشفرض تحقيق باشد، يعني بدانيم كه اسلام مطلب جديدي را در اين زمينه آورده كه بايد آن را كشف كرد. براي مثال صرف اين كه روايتي را پيدا كنيم كه مسألهاي را مورد تأكيد قرار داده كه هم در قانون بوعلي، هم در كتاب جالينوس، هم در كتاب بقراط و... نشانهاي از اشاره به آن مسأله ديده ميشود نميتوان اظهار داشت كه آن را اسلام آورده است.
✅مرتبه و شأن پيغمبر(ص) هيچ وقت بيان مطالب طبي يا مطالب فيزيكي نبوده، بلكه شأن او هدايت است. دليلي كه ما براي نبوت اقامه ميكنيم اين نيست كه نيازهاي مادي بشر را رفع كند. بشر با تحقيقات علمي خود و به همراه انگيزههايي كه در نهان دارد، ميتواند راه زندگي دنيايي و راه تأمين سلامتي خود را كسب كند.
✅ اگر پيغمبر اكرم و ائمه اطهار مطالبي را در اين زمينهها فرمودهاند، براي اين نبوده كه وظيفه نبوت و رسالت آنان اقتضاء ميكرده است؛ بلكه آن مسايل مصالحي بوده از روي تفضل و كمك به مردم، عنايت ميفرمودند، بيان و راهنمايي ميكردند. وظيفهي اسلام اين نيست كه مطالب طبي بيان كند.
✅در حقيقت، ما اگر طبي به عنوان طب اسلامي نداشته باشيم، هيچ نقصي در دين اسلام يا در انجام وظيفه پيغمبري نيست. اگر در اين زمينه ميخواهيم تحقيقي كنيم، براي دانستن اين مهم است كه بدانيم پيامبر و امامان علاوه بر وظيفه نبوت و رسالت چه كمكهايي به انسانيت كردند و چه مواريث علمي و گرانبهايي براي ما جهت بهرهگيري برجا گذاشتند. پس اولين اصلي كه ما بايد به عنوان يك اصل و پيشفرض تحقيق دربارة طب اسلامي يا طب النبي بپذيريم اين است كه پيغمبر مطالب جديدي آورده باشد.
◀️ منبع: استاد محمد تقی مصباح یزدی، پيشفرضهاي طب اسلامي: پرسشهايي براي پژوهش، همايش طبالنبي(ص) _ سالن همايشهاي رازي دانشگاه علوم پزشكي تهران _85/12/10
طرحهای پژوهشی با موضوع شرور و بلایا 3.pdf
228.7K
موضوعات پژوهشی در مورد «مساله شر در حوزه باورها و ارزشها » از استاد آیت الله کعبی 👆👆👆
هدایت شده از یاحسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان
علامه #جوادی_آملی:
"عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه #کانت و #هگل می پردازد که دانشجویان ما را بی نماز می کند.
♦️ حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
❓❓❓شبهه: چند روزی است که این اشکال را زیاد شنیده ام که :
🔹وظیفه طلبه های حوزه های علمیه، درس خواندن و تبلیغ است نه:
☑️ضد عفونی کردن ماشین ها و معابر
☑️توزیع ماسک و دستکش
☑️پرستاری از بیماران کرونایی
☑️کفن و دفن فوت شدگان در اثر کرونا
☑️امداد رسانی به سیل و زلزله زدگان
*⃣چرا طلبه ها در همه امور دخالت می کنند؟
🔆پاسخ:
✅یکی از وظایف روحانیت، دعوت مردم به خدا و دین داری و انذار است:
" قل هذه سبیلی ادعو الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی"(یوسف، 108)
"فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم"(توبه، 122)
✅بر اساس بیانات اولیای دین، تبلیغ عملی موثرتر از تبلیغ لسانی است و در هدایت مردم کارایی بیشتری دارد:
"کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم"(کافی، ج2، ص105)
✅در وصف پیامبر اکرم در احادیث چنین آمده: " طبیب دوار بطبه"(نهج البلاغه، خطبه 108) یعنی پیامبر اکرم در جامعه حرکت می کرد و بیماری های معنوی را درمان می کرد.
✅پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام) به عیادت بیماران می رفتند، در کفن و دفن یارانشان مشارکت می کردند و با دست خود نیازمندان را کمک و یاری می کردند.
✅قرآن مجید دستور می دهد که در نیکی کردن به همدیگر کمک کنید: " تعاونوا علی البر و التقوی"(مائده، 2)
⬅️امداد و یاری رسانی طلاب جهادی در این ایام که بیماری کرونا برای مردم بحران ایجاد کرده است:
🔹 مصداق تبلیغ عملی آموزه های دینی مانند ایثار و نوع دوستی و رفع حوائج مومنان است.
🔹پیروی از سیره عملی اولیای دین است؛
🔹همکاری در نیکی کردن به دیگران است که توصیه قرآن مجید می باشد.
🔆اقدامات طلاب جهادی موجب شده که: وقتی مردم طلبه ها را در خط مقدم امداد رسانی به بیماران کرونایی و مردم گرفتار و سیل و زلزله زدگان می بینند:
*⃣بسیاری از تبلیغات منفی دشمنان اسلام ضد حوزه و روحانیت که در ذهن مردم بود، رفع شود؛
*⃣همنشینی طلاب با بیماران و مردم گرفتار، موجب تقویت روحیه دینداری مردم شود؛
*⃣مردم، طلاب را از خودشان ببینند که نسبت به مشکلات مردم دغدغه مند هستند، نه قشری منزوی و بی اعتنا به مشکلات جامعه.
🔆بدین گونه است که حضور طلاب جهادی بیشترین تاثیر را در زمینه نشر دین در جامعه ایفا می کند و در راستای وظایف روحانیت انقلابی و دیندار است.
📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی