گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
نکته پردازی و عبرت گیری قرآن از تلاقی دو جریان آب شور و شیرین
❓❓❓تناقض قرآن با علم؛
«نقدی بر ادعای معجزه قرآن در بیان وجود دو دریای شور و شیرین در کنار هم»
✅مفسرین اسلامی چند سالی است، که با عکس و فیلمهایی که نشانگر تصاویری از برخورد دو دریای بالتیک و دریای شمال به یکدیگر است و علیرغم این برخورد آب، این دو دریا هرگز با یکدیگر ترکیب نمی شوند، سعی در اثبات معجزات قرآن دارند.
✅آنها مدعی هستند که این موضوع همان آیاتی است که قرآن 14 قرن پیش آن را پیشگویی کرده، و طبق روال معمول سعی بر ایجاد ارتباط بین این مسئله با آیات و روایات قرآن را دارند.
ایشان مدعی هستند که در شمالی ترین شهر دانمارک (شهر توریستی اسکاگن) می توان یک نشانه از معجزات قرآن را در مکانی که دریای بالتیک و دریای شمال به هم می پیوندند به زیبایی مشاهده نمود.
✅ ایشان مدعی هستند که این موضوع را می توان در آیات قرآن مشاهده کرد و برای اثبات گفته های خود آیات زیر را نقل می کنند:
🔹سوره فرقان آیه 53:
"وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً."
و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است و میان آن دو حریمی استوار قرار داد.
🔹سوره فاطر آیه 12:
"وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَ هَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَ مِن کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَ تَسْتَخْرِجُون حلیه تلبسونها"
این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خورید، و از آنها چیزهایی برای آرایش تن خویش بیرون می آورید.
⚠️در ابتدا باید متذکر شوم که آیا این موضوع کمی عجیب نیست که خدای محمد علی رغم تمام معجزات، به دو دریایی که در شمال اروپا قرار دارد، یعنی جایی که محمد اصلاً آنجا را ندیده و حتی تصورش را هم نکرده است اشاره کند؟ جایی که دو دریا، با دو آب متفاوت یعنی یکی شور و دیگری شیرین به همدیگر برخورد می کنند ولی با هم مخلوط نمی شوند.
⚠️ این موضوع بسیار جای تعجب دارد که در آن زمان حتی یک نفر هم از محمد این را سؤال نکرده که این دریاهای شور و شیرین در کجا قرار دارند؟ و محمد در پاسخ بگوید که، پیرو محبوب من این دریاها در اطراف کشوری بنام دانمارک قرار دارد.
✅ همچنین قرآن می گوید: " مرج البحرین یلتقیان بینهما برزخ لا یبغیان... یخرج منهما اللولوء و المرجان"(الرحمن، 19-22)
قرآن می گوید هم در دریای شور و هم دریای شیرین لولوء و مرجان وجود دارد، در حالی که لولوء و مرجان فقط در دریای شور وجود دارد. مفسران مسلمان هم به دست و پا افتاده اند که چگونه این خطای علمی را توجیه کنند.
🔴سایت های اسلامی سعی برآن دارند که با نشان دادن عکسی از دریای دو رنگ به خوانندگان خود اینگونه القاء نمایند که این همانجایی است که قرآن و محمد آن را پیشگویی کرده است (دریای بالتیک و دریای شمال).
📝✅ پاسخ♦️❇️♦️
1️⃣بله عجيب است كه پيامبري امي، به چيزي اشاره كند كه كمتر كسي از آن مطلع باشد، اين مسأله عجيب نشانه ی ارتباط خاص پيامبر(ص) با خداوند، و معجزهاي است كه از ناحيه خالق هستي در اختيار پيامبر قرار داده شده است.✨❇️✨
2️⃣🔻روايت هاي متعددي از ابوذر و ابن عباس و... نقل شده است كه حقيقت و باطن اين آيات را پنج تن آل عبا معرفي كردهاند، و البته این تفسير به باطن است نه اينكه بخواهد بفرمايد معناى بحرين و برزخ و لؤلؤ و مرجان اين است. (تفسير فرات الكوفي، ص 459 ؛ بحار الأنوار ج37، ص64؛ ترجمه الميزان، ج19، ص 172)❇️✨❇️
3️⃣🔺اما درياي شور و شيرين:
علم امروز وجود چنين تلاقي از آبهاي شور وشيرين را تأييد مي كند و شوهداي در اختيار بشر امروزي قرار دارد كه نشان مي دهد، در برخي نقاط كره زمين آب هايي در کنار هم جاري هستند كه يكي شور و ديگري شيرين است اما هيچكدام با يكديگر مخلوط نمي شوند.
💢از جمله آنها مي توان به جريان گلف استریم (Gulf Stream) اشاره كرد.💢
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
نکته پردازی و عبرت گیری قرآن از تلاقی دو جریان آب شور و شیرین
گلف استريم يك جريان اقيانوسي گرم و قوي است كه در اقيانوس اطلس جريان دارد. شروع حركت آن از خليج مكزيك است، و از تنگه فلوريدا خارج شده و تا حدودي در نزديكي سواحل ايالات متحده آمريكا حركت مي كند تا به اقيانوس اطلس برسد، اين جريان در اقيانوس اطلس جاري است و يكي از عظيم ترين و نيرومند ترين جريانهاي آب دنيا محسوب مي شود، اين جريان جالب در هر ساعت قريب به يكصد ميليارد متر مكعب آب را با سرعتي بهت آور در ميان تنگه هاي كرانه فلوريدا سرازير مي كند.
جریان گلف استریم به دو دلیل عمده:
✅ تفاوت درجه حرارت آن با آبهای اقیانوسی ✨🔻✨
✅✅ جهت حرکت آن که خلاف جهت حرکت آبهای اقیانوسی است،✨🔺✨
علی رغم اتصال و تلاقی با آبهای اقیانوس اطلس هرگز با هم آمیخته نمی گردند، درست مانند یک جریان آب لوله کشی که از داخل یک کانال آب عبور کند.❇️✨❇️
4️⃣ وجود لولو و مرجان نيز در درياي شيرين هيچ جاي تعجبي ندارد و امروزه اثبات شده است كه مرواريد در آب شيرين نيز قابل توليد است. و از قرن 13 ميلادي پرورش مرواريد در آب شيرين شروع شده است همچنانكه كشورهايي مثل چين و امريكا و ژاپن هم اكنون در حال پرورش چنين مروارید هایی هستند. 📝حجت الاسلام احمد رضا کفراشی، دانشجوی دکترای فلسفه دین 🔴 @meshkatnoor
نقد سخنان کرونائی سروش(۱) روحانیت و قرنطینه قم.mp3
6.27M
🔹 نقد سخنان کرونایی دکتر سروش 🔹 قسمت اول : روحانیت و قرنطینه
🔹فایل صوتی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در زمینه مباحث معرفتی مرتبط با کرونا #پاسخ_به_شبهات 🔴 @meshkatnoor
01.mp3
13.75M
🎧 صوت مباحث علامه_مصباح_یزدی
💢 جایگاه عقل در اندیشه دینی 💢 لزوم فعالیت کارساز و عملی در پاسخ به شبهات 🔴 @meshkatnoor
هدایت شده از صدیقی
علی فتحی ؛ سبک زندگی اسلامی؛ جلسه هفتم.amr
4.18M
✍ سبک زندگی اسلامی و پاسخگویی به شبهات کرونایی
استاد علی فتحی / 📗بخش دوم
🎇 کانال سبک زندگی اسلامی
@sabkezendegikh
هدایت شده از مصباح دوستان
🔴اعتقادات، ریشه دین است نه فقه و اصول
🔻وظیفه خطیر طلاب در بیان علامه مصباح یزدی
🔰اعتقادات، ریشه درخت دین
🔻معروف است که دین به سه بخش اعتقادات، اخلاق و ارزشها تقسیم میشود. اما بخش اصلی و ریشهای، اعتقادات است؛ اگر ریشه متزلزل شد، اثری از شاخ و برگ نیز نخواهد ماند.
🔰حقیقت جویی؛ لطف خداوند به انسان هاست
🔻روحیه حقیقت جویی در انسان ها وجود دارد؛ امروز حتی یک بچه کوچک نیز میخواهد هر چیزی را با دلیل بشناسد؛ این لطف الهی است و یک رشد عمومی است که در انسانها پیدا شده است.
🔰وظیفه اول طلاب، کار در زمینه اعتقادات
🔻ما باید به این فطرت الهی پاسخ دهیم و در مرحله اول در عقاید به خوبی کار کنیم و عقاید صحیح را با ادله متقن و غیرقابل تشکیک، بشناسیم و باور کنیم و در مرحله بعد، زمینه باور را در دیگران نیز بارور کنیم.
🔰اول ریشه بعد تنه،ساقه و میوه دین
🔻بعد از اثبات این ریشههاست که نوبت به ارزشها و احکام علمی میرسد. اگر ریشه سالم ماند میتواند برگ و بار داده و میوههای شیرین بدهد.
🔰کار سلبی و ایجابی در زمینه اعتقادات؛ مهمترین وظیفه طلاب
🔻امروز مسئولیت ما در مقابل نسل آینده بسیار خطیر است؛ با این تشکیکاتی که دائماً از راه رسانههای مجازی تزریق میشود، کتابهایی که نوشته میشود و آن مطالبی که گاهی متأسفانه در کلاسهای دانشگاه نیز مطرح میشود، عقائد جوانان در معرض خطر است؛ این ریشه است که باید ثابت باشد.
#تحول_در_حوزه
#اعتقادات_ریشه_است
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🌹@mesbahedustan🌹
نقد سخنان کرونائی سروش(۲) زیارت و توسل.mp3
12.28M
✅ نقد سخنان کرونایی دکتر سروش ✅ قسمت دوم : معقولیت و مشروعیت زیارت و توسل ✅ فایل صوتی حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در بیان مباحث معرفتی مرتبط با کرونا #پاسخ_به_شبهات #استاد_احمدحسین_شریفی # مباحث معرفتی کرونا 🔴 @meshkatnoor
هدایت شده از طلاب پاسخگو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓اگر حرم ها و امامزاده ها شفاخانه است پس چرا در #کرونا آنجا را تعطیل کردند؟!
🎥پاسخ
#استاد_جباری 👆
#پرسمان_تاریخی
#پاسخ_به_شبهات
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
🔆 تناقضات جهان غرب: از ادعای طرفداری از حقوق بشر تا تبعیض نژادی و پایمال کردن حقوق مستضعفان
✅ روز پنجشنبه شبکه تلویزیونی دولتی السِای فرانسه سخنان دو پزشک فرانسوی را به صورت زنده پخش میکرد. دکتر ژان پل میرا، رئیس بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان کوشن پاریس و کمیل لُشت، مدیر پژوهشهای موسسه اینسرم (موسسه ملی سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه) از آزمایش واکسن بثژ بر روی مردم آفریقا دفاع کردند.
✅در بخشی از این برنامه، دکتر میرا درباره احتمال تاثیر واکسن سل برای تقویت قوای ایمنی بدن در برابر کرونا گفت: «شاید تحریکآمیز باشد، آیا نباید این مطالعات را در آفریقا انجام داد؟ جایی که نه ماسکی وجود دارد و نه درمانی. بخش احیاء (مراقبتهای ویژه) هم در کار نیست. ... میدانیم که آنها [بدون دفاع] در معرض بیماری قرار دارند و به همین دلیل روی آنها آزمایش میکنیم.»
✅ مدیر پژوهشهای موسسه اینسرم هم در پاسخ به این نظر گفت: «حق با شما است. ما هم برنامههایی برای اینگونه مطالعات در آفریقا داریم.
📡 https://farsi.euronews.com/2020/04/03/corona-medical-test-africa-france-lci-scandal-politics-drogba-eto-o-racisme
🔆 نکته عجیب اینجا است که این ناقضان حقوق بشر، اسلام و مسلمانان را متهم به ضدیت و پایمال کردن حقوق انسان ها می کنند، در حالی که خودشان از بزرگترین استعمارگران جهان بوده و هستند و در کارنامه سیاهشان، قتل عام صدها هزار نفر از مردم کشورهای جهان سوم را که خواهان استقلال از چنگال استعمارگران بودند و همچنین پشتیبانی از حکام مستبد و خونخواری از قبیل خاندان پهلوی و سعودیها را ثبت کرده اند. 🔴 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تبیین آلوین پلانتینگا فیلسوف دین خدا باور از نحوه تعامل خدا با جهان ✅ تبیینی نو از چگونگی وقوع معجزات در جهان # دین و فیزیک کوآنتوم ✅ اختصاصی کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی 🔴 @meshkatnoor
نقد زیست...pdf
2.79M
✅ نقدهایی کوتاه به شبهات کلیپهای زیست شناسی « من زئوس هستم » ✅ اختصاصی کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی 🔴 @meshkatnoor
هدایت شده از مهدی قیاسی
🌺 طرح ولایتی ها سلام🌺
✅پیگیری آخرین اخبار و محتوای مربوط به مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) در کانال های #رسمی مرکز آموزش اندیشه های بنیادین (مآب) موسسه امام خمینی (ره)
کانال ایتا↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/334823458Ca51717564e
کانال بله↙️↙️
https://ble.im/maab_iki
کانال سروش↙️↙️
sapp.ir/maab_iki
اینستاگرام🔰
https://www.instagram.com/maab_iki?r=nametag
نقد سخنان کرونائی سروش (۳) طب مدرن و طب اسلامی.mp3
32.25M
✅نقد سخنان کرونایی دکتر سروش ✅ قسمت سوم : طب مدرن و طب اسلامی ✅ فایل صوتی حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در بیان مباحث معرفتی مرتبط با کرونا #پاسخ_به_شبهات #استاد_احمدحسین_شریفی # مباحث معرفتی کرونا 🔴 @meshkatnoor
هدایت شده از مدیر کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب: امروز قوت در فضای مجازی حیاتی است.
#موشن_گرافیک چرایی و چگونگی «قوی شدن در فضای مجازی»
هدایت شده از Mkarimpour
علل طبیعی یا ماوراءطبیعی؛ دوگانه پنداری کرونایی!.pdf
200.6K
📚 مقالات مهدی عبدالهی
علل طبیعی یا ماوراءطبیعی؛ دوگانه پنداری کرونایی!ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @AbdulahiTeach
منتخب اثار دارشکوه.pdf
5.25M
کتاب مجمع البحرین از اولین و بهترین آثار در الهیات تطبیقی اسلام و هندوئیزم 👆👆👆👆
هدایت شده از چند خط کتاب
📕اندیشه دینی در اسلام و مسیحیت
🖋لوئی گارده وژرژ قنواتی(دو محقق فرانسوی و مصری هر دو نویسنده کاتولیک تومیستی (پیروان توماس آکوینی) هستند.
📝ترجمه به عربی توسط صبحی صالح روحانی بلندپایه و ادیب نوگرای لبنانی و فرید جبر کشیش لبنانی دارای دکترای فلسفه
📝ترجمه از عربی به فارسی احسان موسوی خلخالی
✨ این کتاب به زبان فرانسه ۷۰ سال پیش نوشته شده است.
✨به لحاظ حوزه معرفتی، به الهیات مقایسه ای اختصاص دارد و به مقایسه الهیات مسیحی و الهیات اسلامی می پردازد.
👓 در ناحیه الهیات اسلامی صرفا به کلام اشاعره توجه شده و به کلام معتزله و کلام شیعه اعم از اثنی عشری و ... پرداخته نشده است. چون آن زمان اکثر منابع از صورت مخطوط به صورت چاپ شده و طبع شده در نیامده بود.
👓در ناحیه الهیات مسیحی نیز این کتاب جامع نیست، زیرا صرفا به کلام مسیحیت کاتولیک می پردازد و الهیات مسیحیت پروتستان و الهیات مسیحی ارتودوکس شرقی مورد توجه قرار نمی گیرد. چون هر دو نویسنده کاتولیک تومیستی هستند، همچنین مقایسه تا قرن ۹ هجری بوده است.
معرفی چندخط کتاب ب دیگران👇🌺
http://eitaa.com/joinchat/4032036877Cc794fedda0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنده ایشان را در سال ۳۶دیدم!
#شهید_صدر در همان ایام جوانی یک چهره برجسته علمی و معروف به تقوا هم بود.
و ایشان با همان مایه، درس خوانده بود درس گفته بود، مبارزه کرده بود، #کار_تشکیلاتی کرده بود!
آیت الله خامنه ای # 19 فروردین شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر 🔴 @meshkatnoor
هدایت شده از یادداشت ناب
096 عمر امام زمان(عج).jpg
532.5K
☀️اثبات ولایت تکوینی حضرت مهدی (علیه السلام)
✅در قرآن مجید در مورد معجزات حضرت عیسی (که نشانه رسالتش بود)، چنین آمده است:
«وَ رَسُولاً إِلى بَنِي إِسْرائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (آل عمران، 49)
«و (او را به عنوان) رسول و فرستاده به سوى بنى اسرائيل (قرار داده، كه به آنها مىگويد:) من نشانهاى از طرف پروردگار شما، برايتان آوردهام، من از گل، چيزى به شكل پرنده مىسازم، سپس در آن مىدمم و به فرمان خدا، پرندهاى مىگردد. و به اذن خدا، كور مادرزاد و مبتلايان به برص [پيسى] را بهبودى مىبخشم، و مردگان را به اذن خدا زنده مىكنم، و از آنچه مىخوريد، و در خانههاى خود ذخيره مىكنيد، به شما خبر مىدهم، مسلما در اينها، نشانهاى براى شماست، اگر ايمان داشته باشيد.»
✅بر اساس احادیث بسیاری که از پیامبر اکرم نقل شده است در دوره آخر الزمان، حضرت مهدی(علیه السلام) امامت میکند و حضرت مسیح نیز دوباره به زمین باز میگردد و حضرت مهدی را یاری میکند و امام آن زمان، حضرت مهدی است.
✳️در کتاب «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» (که مهمترین و معتبرترین کتابهای حدیث نزد تمامی اهل سنت است و آنان همۀ احادیث این دو کتاب را صحیح میدانند) در این زمینه چنین آمده است:
قال رسول الله صلى عليه و سلم: "كيف أنتم إذا نزل عيسى بن مريم فيكم و إمامكم منكم.» (بخاری، صحيح البخاري - كتاب أحاديث الأنبياء - باب نزول عيسى إبن مريم ، حدیث 3265؛ مسلم نیشابوری، صحيح مسلم - كتاب الإيمان - باب نزول عيسى إبن مريم حاكماً بشريعة نبينا محمد، حدیث 155)
«چه حالی خواهید داشت وقتی که عیسی بن مریم نازل میشود در حالی که امام شما، شخصی از شما است.»
✳️ طبق احادیث متواتر، آن شخصی که در زمان نزول حضرت عیسی، امامت دارد و حضرت عیسی نیز وی را یاری می کند و در نماز به ایشان، اقتدا می کند، حضرت مهدی است.
این مطلبی است که حتی مخالفان معاند نیز به آن اذعان دارند. به عنوان نمونه، ابن قیم جوزیه، شاگرد برجسته ابن تیمیه و از بزرگان سلفیه، برای این که امامت حضرت مهدی را (که از نسل پیامبر اکرم است) اثبات کند و دیدگاه کسانی را که به استناد حدیث ضعیف(لا مهدی الا عیسی)، امام مسلمانان در دوره آخر الزمان را حضرت عیسی معرفی کرده اند، ابطال کند، ابن قیم به سخنان آبری از علمای بزرگ اهل سنت استناد می کند و چنین مینویسد:
✳️« قال أبو الحسين محمد بن الحسين الآبري في كتاب مناقب الشافعي: ... وقد تواترت الأخبار واستفاضت عن رسول الله صلى الله عليه وسلم بذكر المهدي وأنه من أهل بيته وأنه يملك سبع سنين وأنه يؤم الأرض عدلا وأن عيسى يخرج فيساعده على قتل الدجال وأنه يؤم هذه الأمة ويصلي عيسى خلفه.»(ابن قیم جوزیه، المنار المنیف، ص142، تحقیق: عبدالفتاح ابوغده، حلب، مکتب المطبوعات الاسلامیه)
طبق این عبارت، بر اساس احادیث متواتر که اهل سنت نقل کردهاند، حضرت مهدی که از اهلبیت پیامبر اکرم است پیشوای امت اسلامی میگردد و حضرت عیسی نیز در نماز به او اقتدا میکند.»
✅با توجه به این که امام باید مقامی برتر از مأمومش داشته باشد، امامت حضرت مهدی و مأموم شدن حضرت عیسی (در زمانی که وی به زمین باز میگردد) نشانه برتری مقام حضرت مهدی بر حضرت عیسی و مقربتر بودن ایشان در درگاه خداوند متعال است.
✅قدرت حضرت عیسی در انجام معجزات به این دلیل بود که وی مقام ولایت تکوینی داشت؛ مقامی که به دلیل تقرب به خداوند متعال به آن نایل شده بود و با پشتوانه آن می توانست به اذن و امداد الهی در جهان هستی تصرفات خارق العاده الهی انجام دهد تا مردم با دیدن معجزات الهی به رسالت وی ایمان آورند: «اذ قال الله یا عیسی ابن مریم اذکر نعمتی علیک... اذ أیدتک بروح القدس... و اذ تخلق من الطین ... و تبری الاکمه و الابرص باذنی و اذ تخرج الموتی باذنی»(مائده، 110)
✅چون مقام معنوی حضرت مهدی(علیه السلام) برتر از حضرت عیسی است؛ بنابراین،ولایت تکوینی را که حضرت عیسی داشت؛ بلکه برتر از آن را، حضرت مهدی نیز دارا است. از این رو، حضرت مهدی میتواند (هم در زمان غیبتش و هم در زمان ظهورش)، با اذن الهی کراماتی را در راستای هدایت مردم و تقویت ایمان مؤمنان اظهار کند؛ مثلا مریضان را شفا دهد(ابری الاکمه و الابرص) و در هنگام ظهورش، آن دسته از شیعیان عاشقش را که در زمان حیات دنیوی مشتاق یاری وی بودند، دوباره زنده کند تا رجعت کنند.(احی الموتی باذن الله)
📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
اخلاق عصر حضور و وظایف منتظران.mp3
17.33M
✅ اخلاق عصر حضور و وظایف منتظران ✅ حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 🔴 @meshkatnoor
Voice 003.m4a
14.85M
✅ آیا بروز و شیوع کرونا ناشی از گناهان ما انسانهاست ؟ ✅ حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🔴 @meshkatnoor
🌀 نکاتی چند درباره روزهای کرونایی در یادداشت حجت الاسلام دکتر سید احمد غفاری قره باغ
۱) ضرورت مواجهه با وجوه و ابعاد مختلف معضل کرونا؛
↖️ فارغ از بُعد بهداشتی و پزشکی معضل اجتماعی کرونا، که باید به توصیههای متخصصان در این زمینه توجه کنیم و قطعاً با توجه به این که عدم رعایت امور بهداشتی، سبب ضرر رساندن به خود و دیگران میشود و بدین جهت، شبههی حرمت شرعی دارد، معضل کرونا را میتوان معضلی وسیع و چندوجهی تلقی کرد که با تاریخی که بر آن میگذرد و پدیدههایی که در حول و حوش آن رخ میدهد، وجوه و ابعاد مختلفی مییابد که به طور جدی باید توسط محققان علوم انسانی و دانشمندان علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.
۲) کرونا و امنیت؛
↖️ یکی از ابعاد مهم معضل کرونا، وجه امنیتی و جنگ بیولوژیکی آن است؛ همانگونه که در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز آمده است، گرچه این وجه به اثبات قطعی نرسیده است اما احتمال این تهدید را نیز باید جدی گرفت. بلکه چهبسا بتوان چنین حدس زد که این معضل اجتماعی، سرپوشی برای اقدام اصلی دیگری است، که باید نیروهای متخصص حوزهی امنیت، کاملاً به این جنبه توجه کنند.
۳) ارزیابی پیشرفت فرهنگی در جوامع بهاصطلاح توسعهیافته، در ایام کرونایی؛
⤴️ جنبه سوم از این معضل را میتوان مرتبط با حوزه علوم انسانی و ارزیابی توفیق تاریخی مدرنیته در پیشرفت جوامع به اصطلاح توسعهیافته دانست. این حادثه تلخ نشان داد که بخش قابل توجهی از مردمان جوامع، بخصوص جوامع به اصطلاح توسعهیافته، دچار گسست اجتماعی جدی است، و نه تنها پیشرفت چندانی در فرهنگ اجتماعی نکرده است، بلکه ظرفیت تحقق فرهنگ دوران پیش از تاریخ را در خود دارد که در برههای از آن دوران، انسانها به طرز وحشیانهای زندگی میکردند و از یکدیگر ارتزاق مینمودند.
در زمانهی کرونا نیز، رفتار بخشی از مردم آمریکایی و اروپایی با هجوم به فروشگاهها و خرید بیش از نیاز، همچنین رفتار برخی دولتها در دزدی دریایی دولتی توسط کشورهای اروپایی و آمریکایی و سرقت لوازم بهداشتی، همان رفتارهای وحشیانهی دوران بربریت را تداعی میکند. این نکته نشان میدهد که انسان در دورهی صنعتی چقدر به سمت سقوط و انحطاط فرهنگی پیش رفته است و این ادعا که از سوی برخی از پژوهشگران علوم انسانی در خصوص فلسفهی تاریخ ذکر شده است که انسان در بستر تاریخ، بهویژه در دورهی مدرن، در حال تکامل تاریخی است، بر اساس این شواهد عینی، چقدر غیرمقبول می نماید .
۴) تربیت توحیدی کرونا؛
⤵️ بعد دیگر معضل کرونا، مربوط به لزوم توجه انسان به دخالت خداوند در ادارهی جهان است؛ خدای قادر با یک ذرّه، مدیریت جهان را دگرگون کرده است و به روشنی به همگان نشان داده است نظمی که تاکنون انسان گمان میکرد در آن به سر میبرد، توهّمی بیش نیست، و منتظر بروز یک ویروس در حدّ و اندازهی یک میکرون بوده است. اینکه برخی از علمای اهل معرفت و معنویت، در این ایام توصیه به چلهگیری میکنند، توضیحی برخاسته از منطق وحیانی است که هم چهل روز بودن آن، مورد تجربه اهالی معرفت و معنویت و مورد توصیه احادیث است و هم مجتمع بودن ادعیه در ساعت خاص، برای فراهم کردن اجتماع قلوب در زمان واحد و تضرع به خدای متعال در زمان واحد است.
گویی که خداوند با شیوع جهانی این ویروس، ادبستانی را در سطح جهانیاش شکل داده است تا انسان کمی به خلوت خود برود و به ضعف خودش در برابر خالق جهان بیندیشد و بفهمد که قرار بر این نیست مانند رباتها هر روز به گونهی دیروز زندگی کند؛ بلکه گاهی باید شکل جدیدی را تجربه کند تا تربیت شود و صبوری را یاد بگیرد.
نکته ظریفی که در همین زمینه قابل طرح است، بدون درمان بودن کرونا است. انسان در قرن ۲۱، با موضوعی مواجه شده است که ادامه حیات او را در این دنیا با خطر جدی مواجه میکند، بدون این که اسباب ظاهری بتوانند کمکی به او بکنند، هیچ دارویی برای رفع این معضل فراهم نیست. این وجه از معضل کرونا توحیدیبودن تربیت کرونایی را پر رنگتر میکند. گویی که خداوند میخواهد منحصراً به سبب ساز اصلی که مسببالاسباب است، توجه کنیم و از اسباب صرفنظر نماییم و از عمق جانمان، این فقره از مناجات شعبانیه را قرائت کنیم که «الهی بِیَدِک لا بِیَدِ غیرِکَ زِیادتی و نَقصی و نَفعی و ضُرّی.»
۵) کرونا و سرمایهی اجتماعی؛
🔄 بعد دیگری از معضل کرونا، زیبایی اجتماعی است که در کشور عزیز ما ایران رقم خورد، و شاهد حضور جهادی گروه زیادی از هموطنان خود شدیم که بدون موظفی اداری و سازمانی، به عنوان مدافع حریم سلامتِ امت اسلامی به مقابله با این معضل پرداختند. حقیقتاً این سرمایه اجتماعی در دنیا، کمیاب بلکه نایافتنی است و بر سیاستگذاران کشور، زشت است که در سیاستگذاریهای کلان کشوری، این سرمایهی اجتماعی را نادیده گرفته و چشم به بیگانهای بدوزند که حسرت چنین سرمایههای اجتماعی را دارند.