eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
845 ویدیو
304 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 روزه ، فقرا ، وظیفه ؛ نگاه تحلیلی و جامع ❌یکی از اشکالاتی که امروزه دامنگیر جامعه ما شده است نگاه جزیره‌ای و تک بعدی به مسائل، و غفلت از ابعاد و جنبه‌های دیگر است. از جمله مواردی که گرفتار چنین سوء برداشتی شده است، مطلبی است که ممکن است این روزها در فضای مجازی با آن مواجه شده باشیم : «ای کاش یک ماه از صبح تا غروب، فقراء را نیز سیر می‌کردیم نه اینکه تنها در گرسنگی و تشنگی همراه و همگام آنها باشیم ..... روزه ‌داران بی توجه از پیرامون خود، دلخوش به اینند که واجب خویش را به جا می‌آورند در حالیکه دور و برشان را فقر و تنگدستی پر کرده است .... شخص روزه دار هیچگاه حال گرسنگان را درک نخواهد کرد، زیرا به افطار خود اطمینان دارد ...» در ادامه به ارزیابی مطالب مزبور می‌پردازیم. ✳️در وهله اول در پاسخ به این دست شبهات، می‌باید حساب دین را از حساب عملکرد برخی از متدینان جدا کرد. ممکن است متدینی پیدا شود که از روزه ماه مبارک رمضان، صرفا رنج گرسنگی و تشنگی آن را دریابد و در این ایام نه تنها به یاد فقراء و مستمندان نبوده، بلکه مدام در آرزوی به اتمام رسیدن این ماه مبارک باشد؛ اما اینچنین عملکردها را به پای دین و مذهب نباید نوشت. 🔆به افرادی که چنین اشکالاتی را مطرح می‌کنند، اگر منصف باشند نه مغرض (یعنی هدفشان حقیقت‌جویی باشد نه لجن‌پراکنی و غرض ورزی) می‌باید خاطر نشان کرد: ❇️با اندک تاملی در آموزه‌های دین به دست می‌آید که براساس آنها انفاق و دستگیری از فقراء و مستمندان اهمیت به‌سزایی دارد. آیات قرآن، روایات معصومان و سیره اولیای دین مشحون از توجه به فقراء، مستمندان و ایتام است. اساسا مطابق با معارف دین، خود روزه مساله‌ای است که انسان بهتر رنج گرسنگی و فقر تنگدستان را درک کرده، و همین واقعیت، انگیزه و رغبتی برای چاره‌جویی از حال و روز محرومان را برای انسان فراهم می‌آورد. به هرحال، کسی که غرق ناز و نعمت است و در خوش‌گذرانی ایام را سپری می‌کند، حال و روز فقراء را بهتر در می‌یابد، یا آنکه خود رنج و غم آنها را تا حدی درک کرده و چشیده است؟!!!!! «خفتگان را خبر از عالم بیداران نیست تا غمت پیش نیاید غم مردم نخوری» 🔸به نظر می‌رسد، تعالیم و آموزه‌های دین اساسا بهترین وسیله جهت انگیزه‌بخشی راجع به انفاق و دستگیری از محرومان و مستمندان است. ✅ در اینجا از میان انبوه موارد صرفا به دو نمونه اکتفا می‌کنیم. با تاسی از روش و منش قرآن کریم یکی را از باب تبشیر و دیگری را از باب انذار بیان می داریم. ✴️الف) «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليم» آل عمران، ۹۲. هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد (میل و رغبت دارید) انفاق كنيد؛ و از هر چه انفاق كنيد قطعاً خدا بدان داناست. ✴️ب) مطابق با برخی از آیات قرآن بهشتیان از اهل عذاب پرسش می‌کنند که چه چیزی موجب دوزخی شدن شما شد؟ از جمله مواردی که جهنمیان مطرح می‌کنند این است که ما در دنیا نسبت به نیازمندان بی توجه بودیم (مدّثر، 40ـ46). 🔸نکته پایانی در این زمینه آنکه، از منظر دین اسلام هم توجه به امور اجتماعی (مثل انفاق) اهمیت دارد و هم توجه به امور فردی (مثل روزه)، و این هر دو توامان در نیل انسان به سعادت حقیقی ضروری و بایسته است. توجه صرف به نیازمندان و ترک سایر عبادات، و یا چسبیدن به عبادات فردی و ترک وظایف اجتماعی هر دو از منظر دین مردود است و حکایت از نگاه غیرجامع و جزیره‌ای در این عرصه می‌کند. نگاه جزیره‌ای و جزء محور در این هنگام موجب می‌شود که انسان هویت و شخصیتی کاریکاتورگونه پیدا کند که بخشی از ابعاد شخصیتی‌اش بیش از اندازه فربه و برجسته، و بخش دیگری از آنها بسیار لاغر و کوچک باشد. ✍️ حجت الاسلام علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین @meshkatnoor🔴
✴️ گوجه‌سبز را تگرگ زد! دو روز قبل، از کنار یک میوه‌فروشی رد می‌شدم، گوجه‌سبز داشت، روی آن نوشته بود؛ 55000! با کمی تردید و تعجب پرسیدم: ببخشید! قیمت گوجه‌سبز چقدره؟ گفت: 55 هزار تومن! راهم را گرفتم و رفتم. دیروز دیدم یک ماشین، گوجه‌سبز می‌فروخت، روی آن نوشته بود؛ 8000! با کمی تردید و تعجب پرسیدم: ببخشید! قیمت گوجه‌سبز چقدره؟ گفت: 8 هزار تومن! گفتم: چرا؟! گفت: دیشب تگرگ، گوجه‌سبزها رو لکه‌دار کرده! من نمی‌دانم آن‌تگرگ، انتقام طبیعت بود یا نبود اما تأثیر رفتارهای خوب و بدِ افراد، در طبیعت، یکی از آموزه‌های دینی، و از گزاره‌های فلسفی است؛ این آموزه در عصر حاضر، چون مورد تمسّخر برخی نگاه‌های مادی، زمینی، و بریده‌ی از آسمان قرار گرفته، خیلی از باورمندان می‌ترسند با صدای بلند بگویند: به دیگران رحم کنید تا نظام آفرینش به شما رحم کند! اما این یک واقعیت است و نباید اجازه دهیم عده‌ای با تمسخر، این آموزه‌ی کنترل‌کننده را از افق باورها به‌زیر بکشند؛ ✴️ مرحوم علامه‌ی طباطبائی، در تفسیر المیزان، در موارد متعددی، به تبیین این آموزه‌ی دینی و فلسفی پرداخته؛ از جمله‌ی آن‌ها ذیل آیه‌ی شریفه‌ی فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (10) يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا (11)نوح مرحوم علامه ذیل آیات دیگری نیز به این بحث پرداخته‌اند از قبیل؛ شوری27و 30، جن 16، مائده‌3، انفال 53، هود52، رعد11، نحل112، شعرا152 و ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین فربهی ؛ استاد سطح عالی کلام حوزه علمیه @meshkatnoor🔴
Voice 007.m4a
زمان: حجم: 5.29M
🔸آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا ؟ یکی از چالشهای فراروی دین در دوره حاضر آن است که باورهای دینی و نیز اعمال و مناسک دینی برای انسان ، محدودیت ، استرس و اضطراب ایجاد می کند و آرامش را از او سلب می کند. 🔰 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی به این شبهه جواب می دهد. ( قسمت اول) 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از طلاب پاسخگو
1_10038319.mp3
زمان: حجم: 788.1K
🎙پاسخ به یک شبهه رایج درباره ❓فلسفه روزه داری چیه؟ 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
🔰 آیا دین باید در عرصه طب ورود نماید ؟ با توجه به رابطه سلامت جسم با سلامت روح، آیا نباید انبیا و امامان در این زمینه سخن بگویند ؟ این همه روایات طبی در مجامع روایی آیا بهترین شاهد بر ضرورت طرح مسائل طبی و پزشکی در دین نیست ؟ 🔰حجت الاسلام دکتر جواد گلی در وبینار قلمرو دین در عرصه طب به این سوالات و نقد و بررسی دیدگاههای مختلف در این زمینه به بحث پرداخته اند . 🔰 این وبینار به صورت مشترک توسط مجمع عالی حکمت و گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده است . 👇👇👇 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🖥 مجموعه تصویری 💡سلسله مباحث اندیشه اسلامی 🔹در محضر آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 🌃 شب‌های ماه مبارک رمضان | ساعت ۲۲ 📱بزودی؛ در صفحات مجازی: 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
24.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | خاطره آیت الله مصباح یزدی از رابطه مرحوم (ره) با (ره) 🔹 بنده شهادت می‌دهم عاملی که باعث شد بنده توجه به این مسائل [سیاسی] پیدا کنم و به عنوان یک وظیفه دنبال این مسائل بروم، سفارش آقای بهجت (ره) بود. ۹۸/۱۱/۱۹ 🔰 باتوجه به نقل برخی خاطرات نادرست از قول آیت الله مصباح یزدی در یکی از برنامه های رسانه ملی و انتشار آن در فضای مجازی در مورد تفاوت دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت (ره) با حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) درباره نحوه اداره کشور که مبنای برخی تحلیل ها قرار گرفته است، پایگاه اطلاع رسانی MESBAHYAZDI.IR اصل این خاطره را برای از بیانات معظم له منتشر می‌کند. 📥 برای دریافت فایل باکیفیت این ویدیو به صفحه رسمی آیت الله مصباح یزدی در آپارات مراجعه کنید👇 https://aparat.com/v/XQK8W@mesbahyazdi_ir
🔴کرونا و پاره‌ای از پیامدهای الهیاتی آن ❌ کروناویروس با ورود ناخوانده‌اش به کشور ما علاوه بر درد و بیماری، تبعات و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی الهیاتی را نیز با خود به همراه آورده است. از جمله پیامدهای الهیاتی آن، شبهاتی است که مرتبط با این ویروس منحوس، در فضای مجازی دست به دست گشته، و همچون میکروبی خطرناک و مهلک، ذهن و ضمیر افراد جامعه ما را آلوده ساخته است. در یکی از این شبهات چنین آمده است: «با ورود کرونا، خرافات جای خود را به علم و دانش داد!!!، همگان دریافتند که برای صحت و سلامتی رعایت نکات ایمنی و بهداشتی لازم است، نه دست به دعا برداشتن و رفتن به اماکن دینی و مذهبی .... اگر بنا بود دعای مومنان و اماکن مقدسه کارساز باشند، اینها خود نیازمند به وسایل بهداشتی و ضدعفونی نبودند!!! اصلا به راستی چرا دعاهایمان در این اوضاع مستجاب نمی‌شود»!!! ❇️ در این شبهه گویا یک پیش فرض، مسلم گرفته شده و آن اینکه، دعا کردن و مراعات نکات بهداشتی و ایمنی، برای سلامتی انسان در عرض یکدیگر قرار دارند. یعنی براساس این شبهه، برای سلامتی انسان یا دعا چاره‌ساز است و یا رعایت مسایل بهداشتی و پزشکی که با وجود یکی از آنها جا برای دیگری باقی نمی‌ماند!! در حالی که این پیش فرض از نظر ما اساسا باطل است. دعا کردن و مراعات مسائل بهداشتی و ایمنی در مقابل یکدیگر نیستند که با حضور یکی از آنها، دیگری عرصه را خالی نماید. 🔶 مطابق با آموزه‌های دین چنین نیست که انسان مومن برای حفظ و سلامتی خویش صرفا دست بر دعا بردارد و به هیچ وجه به مسائل بهداشتی و ایمنی توجه نداشته باشد؛ بلکه توجه به جنبه‌های معنوی (مثل دعا) و مراعات مسائل بهداشتی و پزشکی در کنار یکدیگر برای وی لازم می‌باشند. کافی است در این جهت دستورات گوناگون دین مبین اسلام را درباره نکات بهداشتی ملاحظه کنیم. ❇️نکته محوری در مواجهه با این سنخ شبهات آن است که مطابق با آموزه‌های دینی و نیز مبانی عقلانی، جنبه‌های معنوی و فرامادی و جنبه‌های مادی نافی یکدیگر نبوده، بلکه هر یک از آنها بخشی از حقایق این عالم را تشکیل می‌دهند. بر همین اساس، به نظر می‌رسد که شبهۀ مزبور تحت تاثیر گرایش‌های مادی‌گرایانه و پوزیتویستی، واقعیات این عالم را در امور مادی و تجربی منحصر دانسته و لذا به انکار امور معنوی و غیبی می‌پردازد. در حالیکه در جای خود اثبات گشته است که این مبنا از اساس باطل و ناپذیرفتنی است. ✳️اما در این باره که چرا دعاهایمان مستجاب نمی‌شود، دو مطلب شایان توجه است: 🔆نخست. انسان مومن و دین‌مدار از آنجاکه با دلایل عقلانی خداوند را با صفات کمالیه علم، قدرت، حکمت و خیر محض شناخته است، در مواردی که به حسب ظاهر دعای او مستجاب نشده است، به خداوند ظن و گمان بد پیدا نمی‌کند، و اعتماد و ایمان خود به او را رها نمی‌سازد. در جهان‌بینی انسان مومن، در این موارد حکمتی نهفته است که وی از آن بی‌خبر است. چنین نگرشی که مبتنی بر علم و منطق است او را در این امواج متلاطم به ساحل امنیت و آرامش رهنمون می‌سازد. 🔆دوم. با مراجعه به متون دینی در این زمینه از یک منظر با دو دسته پاسخ مواجه می‌شویم: ♦️الف) مطابق با برخی از آنها اساسا دعایی از انسان نیست که مستجاب نشود، چراکه یا همان خواسته برآورده می‌شود؛ یا به واسطه آن دعا، بلا و گرفتاریهای گوناگون از انسان برطرف می‌شود (خصال، ج۲، ص۶۲۱) و یا اینکه خداوند پاداش‌های بزرگ اخروی در قبال آن برای انسان قرار می‌دهد. مطابق با این دسته از پاسخ‌ها، مفهوم اجابت دعا دایره وسیعی پیدا می‌کند و تنها به برآورده شدن همان خواسته انسان منحصر نمی‌گردد. ♦️ب) در دستۀ دوم، به دلایل عدم استجابت دعا پرداخته شده است که برخی از آنها عبارتند از: گناه، ترک امر به معروف و نهی از منکر، عدم اجتناب از لقمۀ حرام (بحار الانوار، ج90، ص321) و موارد دیگری از این دست. مطابق با این دسته، دعا می‌باید همراه با شرایطی از سوی دعا کننده باشد تا با اجابت مقرون گردد. از این منظر، صرف وجود مقتضی در اجابت دعا کافی نیست؛ بلکه موانع نیز در این میان باید مفقود باشند. . ✍️ حجت الاسلام علی قربانی، دانشجوی فلسفه دین موسسه امام خمینی 🌐 @meshkatnoor
60_DaroShefa(Towhid.org).pdf
حجم: 3.97M
❇️ تاملات کلامی فقهی در نسبت اماکن مقدسه و بهداشت و درمان ✍️ حجت الاسلام استاد شیخ محمد حسن وکیلی 🌐 @meshkatnoor