اولا : در این ترجمه از قرآن های آیت الله مکارم که الان در دسترس است معنای "مِّنْهُم" بیان شده است.
ثانیا : اگر ترجمه هم نمی شد از محتوای جمله یا کل آیه ، معنای "مِّنْهُم" قابل فهم است و مترجم به دنبال ترجمه محتوایی است نه کلمه به کلمه.
🔷 ب) اشکالات نحوی و ساختاری
🔺اشکال اول : سوره بقره ، آیه ۱۵، "وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ"
و آنها را در طغیانشان نگه می دارد تا سرگردان شوند. "يَعْمَهُونَ" حال است برای "هُم" اما به صورت سببی ترجمه شده است.
اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ
خداوند آنان را استهزا مى کند. و آنها را در طغیانشان نگه مى دارد، تا سرگردان شوند.(بقره ،۱۵)
🔸پاسخ
اولا : ممکن است از نظر ایشان واقعا يَعْمَهُونَ حال نباشد.
ثانیا : بر فرض يَعْمَهُونَ حال باشد همان طور که ایشان در سبک ترجمه خود بیان فرمودند آنچه در ترجمه برای ایشان مهم است رساندن معنا و محتوای آیه شریفه به صورت روان و ساده و به زبان امروزی است و لو اینکه به حال یا صفت بودن آن اشاره نشده باشد.
🔺اشکال دوم : سوره بقره ، آیه ۱۲۰، جمله إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ، هدایت ،تنها هدایت الهی است.
ترجمه شده که نادرست است و صحیح آن چنین است : "تنها هدایت الهی ، هدایت است ... این معنا اگر چه نادرست نیست ولی مناسب نیست.
... قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ...
... بگو: «هدایت واقعى، هدایت خدا است.»(بقره ، ۱۲۰)
🔹پاسخ
اولا : ترجمه ای که از آیه إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ الان در اختیار همگان است این است که «هدایت واقعى، هدایت خدا است.» که این معنا با معنایی که مستشکل آن را صحیح می داند "تنها هدایت الهی ، هدایت است" تقریبا هماهنگ است. 👇👇👇👇
ثانیا : همان معنایی که مستشکل آن را از ترجمه آیتالله مکارم شیرازی نقل کرده نیز به اعتراف خود اشکال ندارد و معنای آیه را می رساند و مترجم نیز به دنبال همین هدف است و این که کدام بیان بهتر است یک امر ذوقی است.
در مجموع امتياز اين ترجمه، دقت و روانى جملهها و آشكار بودن مفهوم و معنى آيات است.در حقيقت اين ترجمه، چنانكه در مقدمه آن آمده، ترجمه محتوا به محتواست نه ترجمه آزاد كه ساختار جملههاى آن از آيات بيگانه باشد و نه ترجمه تحتاللفظى كه درك معنى را براى خواننده مشكل كند.
⏪ نتیجه این که : اولا : به نظر میرسد غالب اشکالاتی که از سوی آقای مرتضی کریمی نیا صورت گرفته بر اساس سبک و روش ترجمه کلمه به کلمه و تحت اللفظی قرآن کریم است در حالی که آیتالله مکارم شیرازی قرآن را بر اساس سبک و روش محتوا به محتوا ترجمه کرده است. بنابراين ممکن است معنای یک کلمه یا جمله یا ساختار آن بر اساس سبک ترجمه کلمه به کلمه اشکال داشته و غلط باشد اما بر اساس سبک و روش محتوا به محتوا ، بسیار متین و کاملا درست باشد و بالعکس.
ثانیا : اگرچه ممکن است این ترجمه از نظر مترجم و بسيارى از اهل نظر(مانند مقام معظم رهبری که آن را از بهترین ترجمه ها دانسته اند) از ترجمههای دیگر یک سر و گردن بالاتر باشد ، اما این به معنای نفی برخى از نقاط ضعف روش و سبک ترجمه محتوا به محتوا نیست بلکه هر سبک و روش به اقتضای انسانی بودن قطعا مصون از اشتباه نخواهد بود.
ثالثا : به نظر میرسد اگر آقای سروش واقعا قصد روشنگری و نقد مشفقانه داشت با کوچک ترین مراجعه به نقد های آقای کریمی نیا و جوابیه آیت الله مکارم شیرازی به این راحتی نسبت ۱۸۰۰ غلط مسلّم را به ترجمه آیتالله مکارم شیرازی نمی داد و با صراحت ادعای غلط و اشتباه خود را در بوق و کرنا نمی کرد. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین زارعی ؛ استاد سطح عالی کلام حوزه علمیه @meshkatnoor🔴
🔰 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز معلم:
کار بزرگ معلمان آموزش شکوفاسازی استعدادها برای ارزشهای متعالی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با تبریک روز معلم به همه معلمان در مدارس، دانشگاهها و حوزههای علمیه، کار بزرگ و جهاد معلمان را آموزش شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان در مسیر ارزشهای اسلامی و انقلابی با هدف ایجاد یک جامعه دینی عادلانه و آرمانخواه دانستند و خاطرنشان کردند: نسل جوانی که در این مسیر پرورش مییابد ثروتی آنچنان انبوه است که هیچ پدیده ارزشمند دیگری با آن برابری نمیکند.
متن پیام حضرت آیت الله العظمی خامنهای به این شرح است:
بسمه تعالی
روز معلم را به همهی معلمان عزیز که در مدارس و دانشگاهها و حوزههای علمیه به پرورش اندیشه و دانش کودکان و جوانان کشور میپردازند تبریک میگویم.
این سخن امام خمینی که معلمی را شغل انبیا دانستند، یک شعار تبلیغاتی نبود، سخن قرآن بود که فرموده است: ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحمکة... تزکیه و تعلیم و کتاب و حکمت الهی چهار واژهی کلیدی در دعوت اسلام و همه پیامبران است. واژه کلیدی دیگر قیام به قسط است. در مدرسه نبوّتها، نسلهای بشر با کتاب و حکمت، آموزش وپرورش مییابندو آنگاه زندگی عدالتمحور بنا میکنند و جوامع بشری بدین ترتیب به هدفهای آفرینش انسان نزدیک میشوند.
نظام اسلامی با همین هدف یعنی شکلگیری یک جامعهی دینی عادلانه و آرمانخواه پدید آمد، و طبیعی است که نظام آموزشی کشور نیز نمیتواند هدفی جز هدف کلّی نظام داشته باشد.
کودک و نوجوان و جوان در کشور اسلامی میآموزد که استعداد و توان بالقوهی خود را برای ارزشهای متعالی ملی یعنی ارزشهای اسلامی و انقلابی شکوفا کند و بهکار گیرد.
این آموزش حیاتی و سازوکار تحقق آن، همان کار بزرگ و جهاد مبارکی است که معلمان عهدهدار آن شدهاند.
اسلام ما را به علم نافع فرا میخواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز میسازد، و از سوئی به او هویت میبخشد و او را از وزانت و اعتبار روحی و معنوی و اعتماد به نفس برخوردار میکند.
نسل جوانی که در این مسیر، صیرورت و پرورش می یابد، ثروتی آنچنان انبوه و ذخیرهئی آنچنان عظیم است که هیچ پدیدهی ارزشمند دیگری برای کشور با آن برابری نمیکند.
این ثروت، محصول کار و انگیزهی معلمان در مدارس و دانشگاهها و حوزههای علمیه است. رحمت و فضل خدا بر دستهای پرکار و دلهای پر انگیزهی آنان باد.
نسل جوان ما بحمدالله الگوهای درخشان و برجستهئی را هم میشناسد که در دنیای مادی امروز نظائر آنها را کمتر میتوان یافت.
از شهید چمران و شهید آوینی تا شهدای هستهئی و تا شهید سلیمانی و تا شهید بزرگوار مطهری که در دههی سی از عمر خود در حوزهی قم و دانشگاه تهران درخشید و در دههی پنجاه با بال شهادت به ملکوت اعلی پرکشید.
درود خدا بر شهیدان و سپاس ما به معلمان و خوشامد ما نثار نسل جوان خوش عاقبت ملت ایران باد.
سیّدعلی خامنهای/ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ @meshkatnoor🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمله ای بسیار حکیمانه از استاد و معلم شهید 👆👆👆👆
هدایت شده از مسیحیتتبشیری؛ نقد و تحلیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک " ما رو باش با کی اومدیم سیزده بدر" خاصی در چشمای اونجلیکالها( مسیحیت صهیونیست) رو میتونیم به وضوح ببینیم...
کلی تبلیغ و فضا سازی کردند که بگن ترامپ فرستادهی خداست و منجیه، طرف اومده در مورد تزریق مواد ضد عفونی و شوینده به بدن نظر میده...
نکشیمون آقای منجی...
🆔 @n_masihiat
🔴 روزه ، فقرا ، وظیفه ؛ نگاه تحلیلی و جامع
❌یکی از اشکالاتی که امروزه دامنگیر جامعه ما شده است نگاه جزیرهای و تک بعدی به مسائل، و غفلت از ابعاد و جنبههای دیگر است. از جمله مواردی که گرفتار چنین سوء برداشتی شده است، مطلبی است که ممکن است این روزها در فضای مجازی با آن مواجه شده باشیم : «ای کاش یک ماه از صبح تا غروب، فقراء را نیز سیر میکردیم نه اینکه تنها در گرسنگی و تشنگی همراه و همگام آنها باشیم ..... روزه داران بی توجه از پیرامون خود، دلخوش به اینند که واجب خویش را به جا میآورند در حالیکه دور و برشان را فقر و تنگدستی پر کرده است .... شخص روزه دار هیچگاه حال گرسنگان را درک نخواهد کرد، زیرا به افطار خود اطمینان دارد ...» در ادامه به ارزیابی مطالب مزبور میپردازیم.
✳️در وهله اول در پاسخ به این دست شبهات، میباید حساب دین را از حساب عملکرد برخی از متدینان جدا کرد. ممکن است متدینی پیدا شود که از روزه ماه مبارک رمضان، صرفا رنج گرسنگی و تشنگی آن را دریابد و در این ایام نه تنها به یاد فقراء و مستمندان نبوده، بلکه مدام در آرزوی به اتمام رسیدن این ماه مبارک باشد؛ اما اینچنین عملکردها را به پای دین و مذهب نباید نوشت.
🔆به افرادی که چنین اشکالاتی را مطرح میکنند، اگر منصف باشند نه مغرض (یعنی هدفشان حقیقتجویی باشد نه لجنپراکنی و غرض ورزی) میباید خاطر نشان کرد:
❇️با اندک تاملی در آموزههای دین به دست میآید که براساس آنها انفاق و دستگیری از فقراء و مستمندان اهمیت بهسزایی دارد. آیات قرآن، روایات معصومان و سیره اولیای دین مشحون از توجه به فقراء، مستمندان و ایتام است. اساسا مطابق با معارف دین، خود روزه مسالهای است که انسان بهتر رنج گرسنگی و فقر تنگدستان را درک کرده، و همین واقعیت، انگیزه و رغبتی برای چارهجویی از حال و روز محرومان را برای انسان فراهم میآورد. به هرحال، کسی که غرق ناز و نعمت است و در خوشگذرانی ایام را سپری میکند، حال و روز فقراء را بهتر در مییابد، یا آنکه خود رنج و غم آنها را تا حدی درک کرده و چشیده است؟!!!!!
«خفتگان را خبر از عالم بیداران نیست تا غمت پیش نیاید غم مردم نخوری»
🔸به نظر میرسد، تعالیم و آموزههای دین اساسا بهترین وسیله جهت انگیزهبخشی راجع به انفاق و دستگیری از محرومان و مستمندان است.
✅ در اینجا از میان انبوه موارد صرفا به دو نمونه اکتفا میکنیم. با تاسی از روش و منش قرآن کریم یکی را از باب تبشیر و دیگری را از باب انذار بیان می داریم.
✴️الف) «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليم» آل عمران، ۹۲. هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد (میل و رغبت دارید) انفاق كنيد؛ و از هر چه انفاق كنيد قطعاً خدا بدان داناست.
✴️ب) مطابق با برخی از آیات قرآن بهشتیان از اهل عذاب پرسش میکنند که چه چیزی موجب دوزخی شدن شما شد؟ از جمله مواردی که جهنمیان مطرح میکنند این است که ما در دنیا نسبت به نیازمندان بی توجه بودیم (مدّثر، 40ـ46).
🔸نکته پایانی در این زمینه آنکه، از منظر دین اسلام هم توجه به امور اجتماعی (مثل انفاق) اهمیت دارد و هم توجه به امور فردی (مثل روزه)، و این هر دو توامان در نیل انسان به سعادت حقیقی ضروری و بایسته است. توجه صرف به نیازمندان و ترک سایر عبادات، و یا چسبیدن به عبادات فردی و ترک وظایف اجتماعی هر دو از منظر دین مردود است و حکایت از نگاه غیرجامع و جزیرهای در این عرصه میکند. نگاه جزیرهای و جزء محور در این هنگام موجب میشود که انسان هویت و شخصیتی کاریکاتورگونه پیدا کند که بخشی از ابعاد شخصیتیاش بیش از اندازه فربه و برجسته، و بخش دیگری از آنها بسیار لاغر و کوچک باشد. ✍️ حجت الاسلام علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین @meshkatnoor🔴
✴️ گوجهسبز را تگرگ زد!
دو روز قبل، از کنار یک میوهفروشی رد میشدم، گوجهسبز داشت، روی آن نوشته بود؛ 55000! با کمی تردید و تعجب پرسیدم:
ببخشید! قیمت گوجهسبز چقدره؟
گفت: 55 هزار تومن!
راهم را گرفتم و رفتم.
دیروز دیدم یک ماشین، گوجهسبز میفروخت، روی آن نوشته بود؛ 8000! با کمی تردید و تعجب پرسیدم:
ببخشید! قیمت گوجهسبز چقدره؟
گفت: 8 هزار تومن!
گفتم: چرا؟!
گفت: دیشب تگرگ، گوجهسبزها رو لکهدار کرده!
من نمیدانم آنتگرگ، انتقام طبیعت بود یا نبود اما تأثیر رفتارهای خوب و بدِ افراد، در طبیعت، یکی از آموزههای دینی، و از گزارههای فلسفی است؛ این آموزه در عصر حاضر، چون مورد تمسّخر برخی نگاههای مادی، زمینی، و بریدهی از آسمان قرار گرفته، خیلی از باورمندان میترسند با صدای بلند بگویند:
به دیگران رحم کنید تا نظام آفرینش به شما رحم کند!
اما این یک واقعیت است و نباید اجازه دهیم عدهای با تمسخر، این آموزهی کنترلکننده را از افق باورها بهزیر بکشند؛
✴️ مرحوم علامهی طباطبائی، در تفسیر المیزان، در موارد متعددی، به تبیین این آموزهی دینی و فلسفی پرداخته؛ از جملهی آنها ذیل آیهی شریفهی فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (10) يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا (11)نوح
مرحوم علامه ذیل آیات دیگری نیز به این بحث پرداختهاند از قبیل؛ شوری27و 30، جن 16، مائده3، انفال 53، هود52، رعد11، نحل112، شعرا152 و ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین فربهی ؛ استاد سطح عالی کلام حوزه علمیه @meshkatnoor🔴
Voice 007.m4a
5.29M
🔸آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا ؟ یکی از چالشهای فراروی دین در دوره حاضر آن است که باورهای دینی و نیز اعمال و مناسک دینی برای انسان ، محدودیت ، استرس و اضطراب ایجاد می کند و آرامش را از او سلب می کند.
🔰 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی به این شبهه جواب می دهد. ( قسمت اول)
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از طلاب پاسخگو
1_10038319.mp3
788.1K
🔰 آیا دین باید در عرصه طب ورود نماید ؟ با توجه به رابطه سلامت جسم با سلامت روح، آیا نباید انبیا و امامان در این زمینه سخن بگویند ؟ این همه روایات طبی در مجامع روایی آیا بهترین شاهد بر ضرورت طرح مسائل طبی و پزشکی در دین نیست ؟ 🔰حجت الاسلام دکتر جواد گلی در وبینار قلمرو دین در عرصه طب به این سوالات و نقد و بررسی دیدگاههای مختلف در این زمینه به بحث پرداخته اند . 🔰 این وبینار به صورت مشترک توسط مجمع عالی حکمت و گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده است . 👇👇👇 🌐 @meshkatnoor
قلمرو دین در عرصه طب، بخش اول.mp3
3.66M
قلمرو دین در عرصه طب/ بخش اول
قلمرو دین درعرصه طب - بخش دوم .mp3
44.47M
قلمرو دین در عرصه طب / بخش دوم
هدایت شده از @javadgoli
؛ مجمع عالی حکمت؛ جواد گلی؛ قلمرو دین در عرصه طب.pdf
404.5K
قلمرو دین در عرصه طب، حجت الاسلام دکتر جواد گلی
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🖥 مجموعه تصویری #راه_و_ماه
💡سلسله مباحث اندیشه اسلامی
🔹در محضر آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
🌃 شبهای ماه مبارک رمضان | ساعت ۲۲
📱بزودی؛ در صفحات مجازی:
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | خاطره آیت الله مصباح یزدی از رابطه مرحوم #آیت_الله_بهجت (ره) با #امام_خمینی (ره)
🔹 بنده شهادت میدهم عاملی که باعث شد بنده توجه به این مسائل [سیاسی] پیدا کنم و به عنوان یک وظیفه دنبال این مسائل بروم، سفارش آقای بهجت (ره) بود.
۹۸/۱۱/۱۹
🔰 باتوجه به نقل برخی خاطرات نادرست از قول آیت الله مصباح یزدی در یکی از برنامه های رسانه ملی و انتشار آن در فضای مجازی در مورد تفاوت دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت (ره) با حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) درباره نحوه اداره کشور که مبنای برخی تحلیل ها قرار گرفته است، پایگاه اطلاع رسانی MESBAHYAZDI.IR اصل این خاطره را برای #اولین_بار از بیانات معظم له منتشر میکند.
📥 برای دریافت فایل باکیفیت این ویدیو به صفحه رسمی آیت الله مصباح یزدی در آپارات مراجعه کنید👇
https://aparat.com/v/XQK8W
✅ @mesbahyazdi_ir
🔴کرونا و پارهای از پیامدهای الهیاتی آن ❌ کروناویروس با ورود ناخواندهاش به کشور ما علاوه بر درد و بیماری، تبعات و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی الهیاتی را نیز با خود به همراه آورده است. از جمله پیامدهای الهیاتی آن، شبهاتی است که مرتبط با این ویروس منحوس، در فضای مجازی دست به دست گشته، و همچون میکروبی خطرناک و مهلک، ذهن و ضمیر افراد جامعه ما را آلوده ساخته است. در یکی از این شبهات چنین آمده است: «با ورود کرونا، خرافات جای خود را به علم و دانش داد!!!، همگان دریافتند که برای صحت و سلامتی رعایت نکات ایمنی و بهداشتی لازم است، نه دست به دعا برداشتن و رفتن به اماکن دینی و مذهبی .... اگر بنا بود دعای مومنان و اماکن مقدسه کارساز باشند، اینها خود نیازمند به وسایل بهداشتی و ضدعفونی نبودند!!! اصلا به راستی چرا دعاهایمان در این اوضاع مستجاب نمیشود»!!!
❇️ در این شبهه گویا یک پیش فرض، مسلم گرفته شده و آن اینکه، دعا کردن و مراعات نکات بهداشتی و ایمنی، برای سلامتی انسان در عرض یکدیگر قرار دارند. یعنی براساس این شبهه، برای سلامتی انسان یا دعا چارهساز است و یا رعایت مسایل بهداشتی و پزشکی که با وجود یکی از آنها جا برای دیگری باقی نمیماند!! در حالی که این پیش فرض از نظر ما اساسا باطل است. دعا کردن و مراعات مسائل بهداشتی و ایمنی در مقابل یکدیگر نیستند که با حضور یکی از آنها، دیگری عرصه را خالی نماید.
🔶 مطابق با آموزههای دین چنین نیست که انسان مومن برای حفظ و سلامتی خویش صرفا دست بر دعا بردارد و به هیچ وجه به مسائل بهداشتی و ایمنی توجه نداشته باشد؛ بلکه توجه به جنبههای معنوی (مثل دعا) و مراعات مسائل بهداشتی و پزشکی در کنار یکدیگر برای وی لازم میباشند. کافی است در این جهت دستورات گوناگون دین مبین اسلام را درباره نکات بهداشتی ملاحظه کنیم.
❇️نکته محوری در مواجهه با این سنخ شبهات آن است که مطابق با آموزههای دینی و نیز مبانی عقلانی، جنبههای معنوی و فرامادی و جنبههای مادی نافی یکدیگر نبوده، بلکه هر یک از آنها بخشی از حقایق این عالم را تشکیل میدهند. بر همین اساس، به نظر میرسد که شبهۀ مزبور تحت تاثیر گرایشهای مادیگرایانه و پوزیتویستی، واقعیات این عالم را در امور مادی و تجربی منحصر دانسته و لذا به انکار امور معنوی و غیبی میپردازد. در حالیکه در جای خود اثبات گشته است که این مبنا از اساس باطل و ناپذیرفتنی است.
✳️اما در این باره که چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود، دو مطلب شایان توجه است:
🔆نخست. انسان مومن و دینمدار از آنجاکه با دلایل عقلانی خداوند را با صفات کمالیه علم، قدرت، حکمت و خیر محض شناخته است، در مواردی که به حسب ظاهر دعای او مستجاب نشده است، به خداوند ظن و گمان بد پیدا نمیکند، و اعتماد و ایمان خود به او را رها نمیسازد. در جهانبینی انسان مومن، در این موارد حکمتی نهفته است که وی از آن بیخبر است. چنین نگرشی که مبتنی بر علم و منطق است او را در این امواج متلاطم به ساحل امنیت و آرامش رهنمون میسازد.
🔆دوم. با مراجعه به متون دینی در این زمینه از یک منظر با دو دسته پاسخ مواجه میشویم:
♦️الف) مطابق با برخی از آنها اساسا دعایی از انسان نیست که مستجاب نشود، چراکه یا همان خواسته برآورده میشود؛ یا به واسطه آن دعا، بلا و گرفتاریهای گوناگون از انسان برطرف میشود (خصال، ج۲، ص۶۲۱) و یا اینکه خداوند پاداشهای بزرگ اخروی در قبال آن برای انسان قرار میدهد. مطابق با این دسته از پاسخها، مفهوم اجابت دعا دایره وسیعی پیدا میکند و تنها به برآورده شدن همان خواسته انسان منحصر نمیگردد.
♦️ب) در دستۀ دوم، به دلایل عدم استجابت دعا پرداخته شده است که برخی از آنها عبارتند از: گناه، ترک امر به معروف و نهی از منکر، عدم اجتناب از لقمۀ حرام (بحار الانوار، ج90، ص321) و موارد دیگری از این دست. مطابق با این دسته، دعا میباید همراه با شرایطی از سوی دعا کننده باشد تا با اجابت مقرون گردد. از این منظر، صرف وجود مقتضی در اجابت دعا کافی نیست؛ بلکه موانع نیز در این میان باید مفقود باشند.
.
✍️ حجت الاسلام علی قربانی، دانشجوی فلسفه دین موسسه امام خمینی
🌐 @meshkatnoor
60_DaroShefa(Towhid.org).pdf
3.97M
❇️ تاملات کلامی فقهی در نسبت اماکن مقدسه و بهداشت و درمان
✍️ حجت الاسلام استاد شیخ محمد حسن وکیلی
🌐 @meshkatnoor
kalaam_318922 (1).pdf
1.19M
🙏دانلود سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی☝️
🔔محصول هزاران ساعت کارشناسی و صدها ساعت جلسات تخصصی :
"سیر مطالعاتی کتاب های عقاید و کلام اسلامی"
زیر نظر معاونت تهذیب حوزه های علمیه و اساتید سطوح عالی فلسفه و کلام
در محورهای متعدد کلامی چون توحید ، معاد شناسی ، پیامبر شناسی ، امام شناسی ، مهدویت ، نقد وهابیت ، نقد جریان های انحرافی و ...
محصول صدها ساعت کار کارشناسی اساتید برجسته فلسفه و کلام حوزه های علمیه
در سه سطح
مقدماتی ، متوسط و پیشرفته
همراه کتاب شناسی
مناسب برای تعمیق مطالعات کلامی ؛
مناسب برای برگزاری دوره های سیر مطالعاتی عقاید و کلامی ؛
مناسب برای برگزاری مسابقات کتابخوانی ؛
مناسب برای تشخیص اولویت های ترجمه و تالیف بین المللی ،
مناسب برای مشاوره های علمی و اعتقادی و حوزوی 👆👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
فلسفه الهیات بالمعنی الاخص پژوهش فرانگرنه از سنخ فلسفههای مضاف درباره خداشناسی فلسفی است که این بخش از فلسفه اسلامی را به منزله یک دانش به روش عقلی تحلیل و بررسی میکند.
دستاورد چنین نگاهی به موضوع، هویت معرفتی خداشناسی فلسفی (موضوع، روش، مسائل) و جایگاه و نسبت آن با دیگر شاخههای فلسفی را آشکار میکند و نشان میدهد که نظرگاههای متفاوت درباره خدا (پذیرش و انکار خداوند و نیز نگرشها و تفاسیر مختلف از ذات و صفات الهی) ریشه در بنیادهای نظری دیگر، یعنی هستی شناسی، معرفت شناسی و زبان شناسی دارند.
مباحث خداشناسی عقلی دستهای مسائل ذهنی و انتزاعی صرف نیست که فارغ از دغدغههای عینی و دردها و واهمههای انضمامی افراد و جوامع انسانی شکل گرفته باشند، بلکه از آنجا که کنش انسانی صحنه تجسم اندیشهها و مرتبه عینیت یافتگی ذهنیت انسان است، ذهنیت و نگرش ما نسبت به خدا در عنیت رفتار ما متجلی میشود.
کتاب حاضر حاصل پژوهشی چندین ساله درباره خداشناسی فلسفی است. این پژوهش فرانگرانه از نوع فلسفههای مضاف به علوم، خداشناسی فلسفی را به مثابه یک دانشواره تحلیل و بررسی عقلی کرده است.
Voice 008.m4a
5.39M
🔸آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا ؟ یکی از چالشهای فراروی دین در دوره حاضر آن است که باورهای دینی و نیز اعمال و مناسک دینی برای انسان ، محدودیت ، استرس و اضطراب ایجاد می کند و آرامش را از او سلب می کند.
🔰 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی به این شبهه جواب می دهد. ( قسمت دوم)
🌐 @meshkatnoor
#ویروس_کرونا_و_وسرطان_دگراندیشی🙃
🔸کرونا تنها پرده و نقاب از توحش غرب برنگرفته است، بلکه واکنش های منفعلانه روز افزون دگراندیشان را نیز به اوج رسانده و چنان آن را به غلیان آورده و زیر و رو کرده که بیش از هر روز دیگری به انفعال گرفتار آمده اند!
راستی چه شد آن رجزهای رسانه ای و کجا رفت آن پُز تجدد و مدرنیته ای که قرار بود کن فیکون کند؟!🤔
⁉️ چرا تجربه های عرفانی تان را برای کاستن آلام بشر به کار نمیگیرید؟ چرا تجربه های بسط یافته تان را به یاری نمی طلبید؟! چه شد آن معنویت و عقلانیت که آرامش، اینجایی و اکنونی بودن را جار میزد؟! برای چه روزی ذخیره اش کرده اید؟ چرا به میدان نمی آورید؟! چرا با متاع گران سنگتان!!! ذره ای از آلام بشر نمی کاهید؟! ما هیچ! چرا به اعقاب فکری خود، همانهایی که پندارتان را مدیون خیالشان هستید، مدد نمی رسانید؟! به سرزمینی که اندیشه تان در آن ریشه دارد بنگرید! با کمبود گورستان مواجه اند، چرا به دادشان نمیرسید؟! «وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِين» (یونس - 38)
⁉️نمی خواهید یا نمی توانید؟!
دینی که به درد دنیا نخورد، چه انتظاری از آن برای مداوای دردهای آخرتی است (و هو بلاء تطول مدته و یدوم مقامه) تأمین نیازهای ثانویه پیش کش، نیازهای اولیه را دریابید!
⛔️ پس یادتان باشد! شما هرگز دیگر اجازه دم زدن از آرامش و کاهش آلام بشر ندارید!
✅ عاقلانه ترین کار را همان روشنفکرانی کردند که تا جرس کرونا در جهان طنین انداز شد، سر به گریبان خود برده و عیب خویش نگریستند. سفیهانه ترین کار نیز همانی بود که برخی با انفعال متأثر از بغض و حقد و غضب، دیگ اندیشهٔ خود را چنان برهم زدند که نه سری در آن ماند و نه سگی!
✅ حقیقت این است، کرونا چنان پا بر حلقوم دگراندیشی نهاده و می فشرد که مرگ را با چشم خود می بیند عن قریب جانش درآید.
✳️ در مقابل
کرونا! نه تنها نقش دین و روحانیت را کمرنگ نکرد و از آن نکاست، بلکه چنان تبلوری بدان داد، که دوست و دشمن را به تمجید واداشت.
کرونا! نقش مسجد را، به رخ دنیا کشید و فرق آن را _که بحقیقت سنگری محکم است_ با کلیسا، بر گنبد و گلدسته هایش جار زد.
کرونا! منزلت علم را به آن برگرداند، علمی که در غرب نه تنها از رنجها نکاست، بلکه بر رنجها و دردها افزود را، به علم نافعی که ناجی جان انسانهاست، تبدیل کرد. ✍️ حجت الاسلام کاظمی شیخ شبانی دانشجوی دکترای اسلامی
🌐 @meshkatnoor
پس از شيوع ويروس منحوس كرونا و مبتلا شدن بسياري از مردم به مشكلات و مصيبت، برخي سؤالات و شبهات فكري نيز در اذهان برخي افراد ايجاد شد كه ميبايست براي جلوگيري از شيوع آنها در جامعه اقدام جدي صورت گيرد. از همين رو حضرت آيتالله مصباح يزدي ـدامت بركاتهـ همچون برخي ديگر از علما و انديشمندان همت به بررسي و تحليل اين مسائل فكري گماشته و ضمن جلساتي در صدد پاسخگويي به اين شبهات برآمدند. انشاءالله مجموعه اين جلسات كه با توجه به شرايط موجود بدون حضور مخاطب برگزار شده، براي استفاده علاقمندان در ايام ماه مبارك رمضان به صورت روزانه در پايگاه اطلاعرساني آثار آيتالله مصباح يزدي ـمدظلهـ و كانالهاي مرتبط در فضاي مجازي به آدرس MesbahYazdi_IR@ ارايه ميشود.
تا كنون هفت جلسه از اين دروس در پايگاه اطلاعرساني آثار حضرت استاد بارگذاري شده است. 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از Valizadeh.M
#نکته_تربیتی
#دستاورد_های_رمضان🍃
✅🍁شما در ماه رمضان، چیزهایی زیادی به دست میآورید که به خاطر تحمل سختی #روزه داری است.
🔸پس از تمام شدن ماه، احساس میکنید اراده شما قد کشیده و #قدرت بیشتری برای مبارزه با وسوسهها در خودتان مییابید.
🚶♂️ همچنین #روحیه ملایمتری نصیب شما میشود و راحتتر از خطاهای دیگران عبور میکنید.
🌷پس از ماه، #لذت زندگی بدون اشتباه یا با کمترین اشتباه را تجربه میکنید و تفاوت آن را با دیگر روزها به خوبی خواهید شناخت.
💧نیز در ماه رمضان یک مدل از #سبک_زندگی_سالم که در آن کمخوری، عبادت بجا، رعایت حقوق دیگران، انس با قرآن، نظم در برنامهها و توجه به دیگران وجود داشت را از نزدیک لمس کردهاید.
🔐مهمترین کار شما برای پس از ضیافت، تلاش برای حفظ این #دستاوردها و نگهداشتن برنامههای گزینشی از آن است.
✍️ 🔴 پس فرصت را از دست ندهید و طرحی نو برای موفقیتهای تازه را جدی بگیرید تا به آنچه شایسته آن هستید، دسترسی پیدا کنید.🍀
👇👇👇👇👇👇به ما بپوندید
🔸🔹کانال منظـــومه معرفتی،ارزشی و فقهی🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1503854639Cab31e2c096
Voice 009.m4a
5.17M
🔸آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا ؟ یکی از چالشهای فراروی دین در دوره حاضر آن است که باورهای دینی و نیز اعمال و مناسک دینی برای انسان ، محدودیت ، استرس و اضطراب ایجاد می کند و آرامش را از او سلب می کند.
🔰 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی به این شبهه جواب می دهد. ( قسمت سوم)
🌐 @meshkatnoor