eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴کرونا و پاره‌ای از پیامدهای الهیاتی آن ❌ کروناویروس با ورود ناخوانده‌اش به کشور ما علاوه بر درد و بیماری، تبعات و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی الهیاتی را نیز با خود به همراه آورده است. از جمله پیامدهای الهیاتی آن، شبهاتی است که مرتبط با این ویروس منحوس، در فضای مجازی دست به دست گشته، و همچون میکروبی خطرناک و مهلک، ذهن و ضمیر افراد جامعه ما را آلوده ساخته است. در یکی از این شبهات چنین آمده است: «با ورود کرونا، خرافات جای خود را به علم و دانش داد!!!، همگان دریافتند که برای صحت و سلامتی رعایت نکات ایمنی و بهداشتی لازم است، نه دست به دعا برداشتن و رفتن به اماکن دینی و مذهبی .... اگر بنا بود دعای مومنان و اماکن مقدسه کارساز باشند، اینها خود نیازمند به وسایل بهداشتی و ضدعفونی نبودند!!! اصلا به راستی چرا دعاهایمان در این اوضاع مستجاب نمی‌شود»!!! ❇️ در این شبهه گویا یک پیش فرض، مسلم گرفته شده و آن اینکه، دعا کردن و مراعات نکات بهداشتی و ایمنی، برای سلامتی انسان در عرض یکدیگر قرار دارند. یعنی براساس این شبهه، برای سلامتی انسان یا دعا چاره‌ساز است و یا رعایت مسایل بهداشتی و پزشکی که با وجود یکی از آنها جا برای دیگری باقی نمی‌ماند!! در حالی که این پیش فرض از نظر ما اساسا باطل است. دعا کردن و مراعات مسائل بهداشتی و ایمنی در مقابل یکدیگر نیستند که با حضور یکی از آنها، دیگری عرصه را خالی نماید. 🔶 مطابق با آموزه‌های دین چنین نیست که انسان مومن برای حفظ و سلامتی خویش صرفا دست بر دعا بردارد و به هیچ وجه به مسائل بهداشتی و ایمنی توجه نداشته باشد؛ بلکه توجه به جنبه‌های معنوی (مثل دعا) و مراعات مسائل بهداشتی و پزشکی در کنار یکدیگر برای وی لازم می‌باشند. کافی است در این جهت دستورات گوناگون دین مبین اسلام را درباره نکات بهداشتی ملاحظه کنیم. ❇️نکته محوری در مواجهه با این سنخ شبهات آن است که مطابق با آموزه‌های دینی و نیز مبانی عقلانی، جنبه‌های معنوی و فرامادی و جنبه‌های مادی نافی یکدیگر نبوده، بلکه هر یک از آنها بخشی از حقایق این عالم را تشکیل می‌دهند. بر همین اساس، به نظر می‌رسد که شبهۀ مزبور تحت تاثیر گرایش‌های مادی‌گرایانه و پوزیتویستی، واقعیات این عالم را در امور مادی و تجربی منحصر دانسته و لذا به انکار امور معنوی و غیبی می‌پردازد. در حالیکه در جای خود اثبات گشته است که این مبنا از اساس باطل و ناپذیرفتنی است. ✳️اما در این باره که چرا دعاهایمان مستجاب نمی‌شود، دو مطلب شایان توجه است: 🔆نخست. انسان مومن و دین‌مدار از آنجاکه با دلایل عقلانی خداوند را با صفات کمالیه علم، قدرت، حکمت و خیر محض شناخته است، در مواردی که به حسب ظاهر دعای او مستجاب نشده است، به خداوند ظن و گمان بد پیدا نمی‌کند، و اعتماد و ایمان خود به او را رها نمی‌سازد. در جهان‌بینی انسان مومن، در این موارد حکمتی نهفته است که وی از آن بی‌خبر است. چنین نگرشی که مبتنی بر علم و منطق است او را در این امواج متلاطم به ساحل امنیت و آرامش رهنمون می‌سازد. 🔆دوم. با مراجعه به متون دینی در این زمینه از یک منظر با دو دسته پاسخ مواجه می‌شویم: ♦️الف) مطابق با برخی از آنها اساسا دعایی از انسان نیست که مستجاب نشود، چراکه یا همان خواسته برآورده می‌شود؛ یا به واسطه آن دعا، بلا و گرفتاریهای گوناگون از انسان برطرف می‌شود (خصال، ج۲، ص۶۲۱) و یا اینکه خداوند پاداش‌های بزرگ اخروی در قبال آن برای انسان قرار می‌دهد. مطابق با این دسته از پاسخ‌ها، مفهوم اجابت دعا دایره وسیعی پیدا می‌کند و تنها به برآورده شدن همان خواسته انسان منحصر نمی‌گردد. ♦️ب) در دستۀ دوم، به دلایل عدم استجابت دعا پرداخته شده است که برخی از آنها عبارتند از: گناه، ترک امر به معروف و نهی از منکر، عدم اجتناب از لقمۀ حرام (بحار الانوار، ج90، ص321) و موارد دیگری از این دست. مطابق با این دسته، دعا می‌باید همراه با شرایطی از سوی دعا کننده باشد تا با اجابت مقرون گردد. از این منظر، صرف وجود مقتضی در اجابت دعا کافی نیست؛ بلکه موانع نیز در این میان باید مفقود باشند. . ✍️ حجت الاسلام علی قربانی، دانشجوی فلسفه دین موسسه امام خمینی 🌐 @meshkatnoor
60_DaroShefa(Towhid.org).pdf
3.97M
❇️ تاملات کلامی فقهی در نسبت اماکن مقدسه و بهداشت و درمان ✍️ حجت الاسلام استاد شیخ محمد حسن وکیلی 🌐 @meshkatnoor
kalaam_318922 (1).pdf
1.19M
🙏دانلود سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی☝️ 🔔محصول هزاران ساعت کارشناسی و صدها ساعت جلسات تخصصی : "سیر مطالعاتی کتاب های عقاید و کلام اسلامی" زیر نظر معاونت تهذیب حوزه های علمیه و اساتید سطوح عالی فلسفه و کلام در محورهای متعدد کلامی چون توحید ، معاد شناسی ، پیامبر شناسی ، امام شناسی ، مهدویت ، نقد وهابیت ، نقد جریان های انحرافی و ... محصول صدها ساعت کار کارشناسی اساتید برجسته فلسفه و کلام حوزه های علمیه در سه سطح مقدماتی ، متوسط و پیشرفته همراه کتاب شناسی مناسب برای تعمیق مطالعات کلامی ؛ مناسب برای برگزاری دوره های سیر مطالعاتی عقاید و کلامی ؛ مناسب برای برگزاری مسابقات کتابخوانی ؛ مناسب برای تشخیص اولویت های ترجمه و تالیف بین المللی ، مناسب برای مشاوره های علمی و اعتقادی و حوزوی 👆👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
فلسفه الهیات بالمعنی الاخص پژوهش فرانگرنه از سنخ فلسفه‌های مضاف درباره خداشناسی فلسفی است که این بخش از فلسفه اسلامی را به منزله یک دانش به روش عقلی تحلیل و بررسی می‌کند. دستاورد چنین نگاهی به موضوع، هویت معرفتی خداشناسی فلسفی (موضوع، روش، مسائل) و جایگاه و نسبت آن با دیگر شاخه‌های فلسفی را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که نظرگاه‌های متفاوت درباره خدا (پذیرش و انکار خداوند و نیز نگرشها و تفاسیر مختلف از ذات و صفات الهی) ریشه در بنیادهای نظری دیگر، یعنی هستی شناسی، معرفت شناسی و زبان شناسی دارند. مباحث خداشناسی عقلی دسته‌ای مسائل ذهنی و انتزاعی صرف نیست که فارغ از دغدغه‌های عینی و دردها و واهمه‌های انضمامی افراد و جوامع انسانی شکل گرفته باشند، بلکه از آنجا که کنش انسانی صحنه تجسم اندیشه‌ها و مرتبه عینیت یافتگی ذهنیت انسان است، ذهنیت و نگرش ما نسبت به خدا در عنیت رفتار ما متجلی می‌شود. کتاب حاضر حاصل پژوهشی چندین ساله درباره خداشناسی فلسفی است. این پژوهش فرانگرانه از نوع فلسفه‌های مضاف به علوم، خداشناسی فلسفی را به مثابه یک دانشواره تحلیل و بررسی عقلی کرده است.
Voice 008.m4a
5.39M
🔸آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا ؟ یکی از چالشهای فراروی دین در دوره حاضر آن است که باورهای دینی و نیز اعمال و مناسک دینی برای انسان ، محدودیت ، استرس و اضطراب ایجاد می کند و آرامش را از او سلب می کند. 🔰 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی به این شبهه جواب می دهد. ( قسمت دوم) 🌐 @meshkatnoor
🙃 🔸کرونا تنها پرده و نقاب از توحش غرب برنگرفته است، بلکه واکنش های منفعلانه روز افزون دگراندیشان را نیز به اوج رسانده و چنان آن را به غلیان آورده و زیر و رو کرده که بیش از هر روز دیگری به انفعال گرفتار آمده اند! راستی چه شد آن رجزهای رسانه ای و کجا رفت آن پُز تجدد و مدرنیته ای که قرار بود کن فیکون کند؟!🤔 ⁉️ چرا تجربه های عرفانی تان را برای کاستن آلام بشر به کار نمیگیرید؟ چرا تجربه های بسط یافته تان را به یاری نمی طلبید؟! چه شد آن معنویت و عقلانیت که آرامش، اینجایی و اکنونی بودن را جار میزد؟! برای چه روزی ذخیره اش کرده اید؟ چرا به میدان نمی آورید؟! چرا با متاع گران سنگتان!!! ذره ای از آلام بشر نمی کاهید؟! ما هیچ! چرا به اعقاب فکری خود، همانهایی که پندارتان را مدیون خیالشان هستید، مدد نمی رسانید؟! به سرزمینی که اندیشه تان در آن ریشه دارد بنگرید! با کمبود گورستان مواجه اند، چرا به دادشان نمیرسید؟! «وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِين» (یونس - 38) ⁉️نمی خواهید یا نمی توانید؟! دینی که به درد دنیا نخورد، چه انتظاری از آن برای مداوای دردهای آخرتی است (و هو بلاء تطول مدته و یدوم مقامه) تأمین نیازهای ثانویه پیش کش، نیازهای اولیه را دریابید! ⛔️ پس یادتان باشد! شما هرگز دیگر اجازه دم زدن از آرامش و کاهش آلام بشر ندارید! ✅ عاقلانه ترین کار را همان روشنفکرانی کردند که تا جرس کرونا در جهان طنین انداز شد، سر به گریبان خود برده و عیب خویش نگریستند. سفیهانه ترین کار نیز همانی بود که برخی با انفعال متأثر از بغض و حقد و غضب، دیگ اندیشهٔ خود را چنان برهم زدند که نه سری در آن ماند و نه سگی! ✅ حقیقت این است، کرونا چنان پا بر حلقوم دگراندیشی نهاده و می فشرد که مرگ را با چشم خود می بیند عن قریب جانش درآید. ✳️ در مقابل کرونا! نه تنها نقش دین و روحانیت را کمرنگ نکرد و از آن نکاست، بلکه چنان تبلوری بدان داد، که دوست و دشمن را به تمجید واداشت. کرونا! نقش مسجد را، به رخ دنیا کشید و فرق آن را _که بحقیقت سنگری محکم است_ با کلیسا، بر گنبد و گلدسته هایش جار زد. کرونا! منزلت علم را به آن برگرداند، علمی که در غرب نه تنها از رنجها نکاست، بلکه بر رنجها و دردها افزود را، به علم نافعی که ناجی جان انسانهاست، تبدیل کرد. ✍️ حجت الاسلام کاظمی شیخ شبانی دانشجوی دکترای اسلامی 🌐 @meshkatnoor
پس از شيوع ويروس منحوس كرونا و مبتلا شدن بسياري از مردم به مشكلات و مصيبت، برخي سؤالات و شبهات فكري نيز در اذهان برخي افراد ايجاد شد كه مي‌بايست براي جلوگيري از شيوع آن‌ها در جامعه اقدام جدي صورت گيرد. از همين رو حضرت آيت‌الله مصباح يزدي ـ‌دامت بركاته‌ـ هم‌چون برخي ديگر از علما و انديشمندان همت به بررسي و تحليل اين مسائل فكري گماشته و ضمن جلساتي در صدد پاسخ‌گويي به اين شبهات برآمدند. ان‌شاءالله مجموعه اين جلسات كه با توجه به شرايط موجود بدون حضور مخاطب برگزار شده، براي استفاده علاقمندان در ايام ماه مبارك رمضان به صورت روزانه در پايگاه اطلاع‌رساني آثار آيت‌الله مصباح يزدي ـ‌مدظله‌ـ و كانال‌هاي مرتبط در فضاي مجازي به آدرس MesbahYazdi_IR@ ارايه مي‌شود. تا كنون هفت جلسه از اين دروس در پايگاه اطلاع‌رساني آثار حضرت استاد بارگذاري شده است. 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از Valizadeh.M
🍃 ✅🍁شما در ماه رمضان، چیزهایی زیادی به دست می‌آورید که به خاطر تحمل سختی داری است. 🔸پس از تمام شدن ماه، احساس می‌کنید اراده شما قد کشیده و بیشتری برای مبارزه با وسوسه‌ها در خودتان می‌یابید. 🚶‍♂️ همچنین ملایم‌تری نصیب شما می‌شود و راحت‌تر از خطاهای دیگران عبور می‌کنید. 🌷پس از ماه، زندگی بدون اشتباه یا با کمترین اشتباه را تجربه می‌کنید و تفاوت آن را با دیگر روزها به خوبی خواهید شناخت. 💧نیز در ماه رمضان یک مدل از که در آن کم‌خوری، عبادت بجا، رعایت حقوق دیگران، انس با قرآن، نظم در برنامه‌ها و توجه به دیگران وجود داشت را از نزدیک لمس کرده‌اید. 🔐مهم‌ترین کار شما برای پس از ضیافت، تلاش برای حفظ این و نگهداشتن برنامه‌های گزینشی از آن است. ✍️ 🔴 پس فرصت را از دست ندهید و طرحی نو برای موفقیت‌های تازه را جدی بگیرید تا به آنچه شایسته آن هستید، دسترسی پیدا کنید.🍀 👇👇👇👇👇👇به ما بپوندید 🔸🔹کانال منظـــومه معرفتی،ارزشی و فقهی🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1503854639Cab31e2c096
Voice 009.m4a
5.17M
🔸آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا ؟ یکی از چالشهای فراروی دین در دوره حاضر آن است که باورهای دینی و نیز اعمال و مناسک دینی برای انسان ، محدودیت ، استرس و اضطراب ایجاد می کند و آرامش را از او سلب می کند. 🔰 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی به این شبهه جواب می دهد. ( قسمت سوم) 🌐 @meshkatnoor
9.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خاطره امین زندگانی از همراهی با گروه های جهادی طلبه برای غسل اموات کرونایی 🌐 @meshkatnoor