eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
846 ویدیو
304 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴لزوم و ضرورت دِرایت همراه با روایت... ❎ پاسخ به یک پرسش .... 🔶 چگونه و چرا یک ضربت امیرمومنان بر همه عبادات جن و انس برتری و ترجیح پیدا کرده است؟ ✳️عن النبی صلی الله علیه و آله : «ضربة علي‏ يوم‏ الخندق‏ أفضل من عبادة الثقلين‏....» (شرح کافی، ج12، ص393). یک ضربت علی علیه‌السلام در جنگ خندق بالاتر از عبادت جن و انس است. ✳️ مقدمتاً باید گفت: پاره‌ای از احادیث و روایات اهل بیت، ما را به درایت و فهم و تحلیل سخنان دُرَربار ایشان تشویق و تهییج می‌کند. 🔸مطابق با نقلی از پیامبر اکرم: چنانچه یک حدیت خوب تحلیل و فهم شود، بهتر از هزار روایتی است که صرفا بخواهد نقل گردد (معانی الاخبار، ص2). ✅اکنون تحلیل و درایت روایت مزبور: 🔆نخست. مطابق با تعالیم دینی و مبانی عقلی، سعادت و شقاوت انسان‌ها با افعال اختیاریشان گره خورده است. یعنی اگر افعال اختیاری انسان در راستای خوشنودی و قُرب الهی باشد، او را به رستگاری و کمال رسانده، و چنانچه افعال اختیاری او در جهت هواهای نفسانی و اهداف شیطانی قرار گیرد، به نابودی و شقاوت وی منتهی می‌شود. 🔆دوم. نکته اساسی دیگر، ارزش و اعتبار افعالی است که از انسان سر می‌زند. افعال اختیاری‌ای که از انسانهای مختلف سر می‌زند، همگی در یک درجه و رتبه قرار ندارند؛ بلکه ارزش برخی از این افعال بیشتر از سایر آنها می‌باشد. حال، چه عامل یا عواملی در ترفیع درجه فعل اختیاری انسان نقش ایفا می‌کند؟؟ 🔆سوم. به نظر می‌رسد، ارزش و اعتبار فعل انسان وابسته به دو عامل می‌باشد: الف) علم و معرفت؛ ب) اخلاص در نیت. یعنی هر اندازه عملی که از انسان سر می‎‌زند، از علم و بینشی عمیق‌تر و نیز اخلاص بالاتری برخوردار باشد، به همان میزان، عمل وی ارزش و قیمت بیشتری پیدا می‌کند. 🔆چهارم. از آنجاکه ضربه شمشیر امیرمومنان در جنگ خندق، اولا، برخاسته از علم و معرفت فراوانی بود که حضرت در اختیار داشتند؛ و ثانیا، به اندازه سر سوزنی غیرخدا در این ضربت نقش نداشت (اخلاص در نیت)، این عمل حضرت، چنان مقام و منزلتی پیدا کرد که به فرموده نبی مکرم، برتر و بالاتر از تمام عبادات جن و انس است. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از مدرسه حکمت و عرفان اسلامی
🔸 هوالخبیر لزوم برگزاری دروس عرفان عملی در حوزه‌های علمیه امروزه در حوزه‌هاى علميّه دروس اخلاقى عملى، و سلوك و سير إلى الله، و عرفان شهودى و وجدانى بطور كلّى متروك شده است. در حوزه مقدّسه علميّه قم هم كه تا اندازه‌اى دروس حكمت متعاليه نضج يافته است و دروس عرفان در سطح بسيار ضعيفى رواج يافته است، عرفان نظرى است نه عرفان عملى. و آن تنها، مُغنى و مستكفى نيست. دروس حكمت هم به تنهائى انسان را به مقصد نميرساند. آنچه أهمّ از امور است، تدريس و تربيت طلّاب به دروس تزكيه و تهذيب اخلاق عملى و عرفان شهودى است كه ما را آشنا به حقيقت اسلام و نبوّت و معاد و ولايت و قرآن ميكند، و بالاخره انسانيّت ما را به ما مى‌نماياند. 📚 روح مجرد، صفحه ۶۸۰ 🔰 مدرسه حکمت و عرفان اسلامی🔰 https://eitaa.com/joinchat/2352349232C572ad125da
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقد عصر حیرت ۲.aac
حجم: 10.36M
شبهه⛔️ تحقق جامعه و تمدن تراز دین نه در وسع جمهوری اسلامی است و نه تکلیف آن. ... در نتیجه به تضعیف باورها و اعتقادات دینی مردم می انجامد (عصر حیرت، ص238) پاسخ: 1️⃣ امام علی علیه السلام: أَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِه‏ (تحف العقول، 238) برپایی جامعۀ دینی و تلاش برای تحقق تمدن اسلامی از امور و احکام دینی است بنابراین علمای دین موظف به تحقق آن هستند. 2️⃣ «وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِم ...‏يَعْبُدُونَني‏ لا يُشْرِكُونَ بي‏ شَيْئاً» (نور، 55) «انفاق مؤمنانه» و «تشییع پیکر سردار دلها» دو نماد بندگی خدا با سودای تحقق تمدن اسلامی 3️⃣ امام خامنه ای: «بعضی خیلی وسواسی میشوند، جمود میکنند، میگویند [آیۀ 55 نور] مخصوص زمان ولی عصر –صلوات الله علیه- است.» (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 130) 🌐 @meshkatnoor
🔸 حجت الاسلام ساجدی استاد تمام گروه فلسفه دین موسسه امام و عضو قطب فلسفه دین کشور در گفتگو با : 🔰 تقویت با تبلیغ عبادات جمعی ⚜️ مشاهده گفتگو: 🌐 iict.ac.ir/sajediebaddat ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا (http://iict.ac.ir/covid19)🆔 @iictchannel
35.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمام تناقضاتی که سالهاست در اعتقادات اهل سنت است و از شیعه قبول نمی کنند، از زبان این عالم سنی بشنوید. 👆👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
⬅️ پاسخ به یک شبهه ⬅️حضرت علی علیه السلام حکومت حق الهی خود می دانستند و این که فرمودند: «دَعُوني و التَمِسُوا غَيري»( نهج البلاغه، خطبه 92) هیچ دلالتی بر نفی این حق ندارد؛ زیرا: اولاً، حضرت در عمل و گفتار حکومت را حق می دانستند. به چند نمونه اشاره می کنم: 1. حضرت در نخستين روزهاي حكومت خود طي خطبه اي در مسجد النبی به غصب شدن حكومت و خود و علّت عدم اقدام عليه مخاصبان اشاره فرمودند: ... فإنّه لمّا قَبضَ اللهُ نَيَّهُ صلّي الله عليه و اله :قُلْنا ; نَحْنُ اَهْلُهُ دوَرْبْتُهُ وَ عِتْرَتُه وَ أَوْلياؤهُ دُونَ الناسِ، لاينازعُنا سُلطانَهُ نَيّينا، فصارتِ الإمْرُه بِغَيْرِنا.... (ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 307.) 2. حضرت در جنگ جمل فرمودند: «سوگند به خدا از آن هنگامي كه خداوند پيامبرش (صلوات و سلام خدا بر او باد) به پيشگاه خود برد تا به امروز همواره حق من غصب شده است. (نهج البلاغه، خطبه 6) 3. حضرت در جواب نامه برادرش عقيل در مورد قريش مي فرمايد: فقدَ قَطَعُوا رَحمِي و سَلَوني سُطانَ إبنَ أُمّي. (نهج البلاغه، خطبه 6) 4. حضرت حتي امامان معصوم عليه السلام بعد از خويش را نيز صاحب حق حاكميت ديني معرفي مي كنند: «وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقَّ الولاية وَ فيهمُ الوَصِيَةُ والوِارثَةُ الآنَ إذْ رَجَعَ الحقُّ الي أهْلِهِ وَ نُقِلَ إلي مُنْتَقَلهِ.» 5. حضرت در عمل نيز براي گرفتن حق تلاش مي كردند و حتي در اين امر از حضرت فاطمه عليها السلام و فرزندان خود كمك مي گرفتند و شبها به درِ خانه صحابه مي رفتند: ثُمَ اَخذْتُ بيَدِ فاطمة و إبني الحسنِ و الحُسينِ ثُمَّ دَرْتُ علي اهلِ بدر و اهلِ السابقةِ فأنْشدتُهُمْ حَقّي و دعوتُهُمْ اِلي نَصري فما أَجابَني منهم الاّ اربعة رهْط سلمان و عمّار و المقداد و ابوذر. (بحارالانوار، ج 29، ص 419 ـ 420.) ثانیاً، این سخن حضرت (دَعُوني و التَمِسُوا غَيري) حاکی از آن است که ایشان وقت را براي اجراي ايده متعالي و عدالت گستر خود مناسب و مردم را براي خلافت و ولايت خويش لايق نمي دانستند. مطالب ذیل در این باره قابل توجه است: 1. با توجه به خلافت چند ساله خلفاي سه گانه، مردم سنت پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله را فراموش كرده بودند كه حضرت به روش آنان عمل كند ولي حضرت روش آنان را ناصحيح مي دانست.(نهج البلاغه خطبه 3) 2. حضرت قصد داشتند طبق فهم خود از قرآن و سیره نبوی رفتار كنند و مي دانستند خيلي از تقاضا كنندگان بيعت تحمل نخواهند كرد و بيعت خواهند شكست. بر اين اساس حضرت مي خواستند بر مردم حجت تمام شود. چنانكه در ادامه مي فرمايد: «فإنّا مُسْتَقْبِلُونَ اَمْراً لَهُ وُجُوهٌ و أَلْوانُ لاتَقُومُ لَهُ القُلوبُ و لا تَثْبِتُ عليه العُقُولُ... و اَعْلَمُوا أنّي اِنْ اجَبْتُكُمْ رَكِبْتُ بِكُمْ ما اَعْلَمُ وَ لَمْ أَصْغِ إلي قَوْلِ القائلِ و عَتْبِ العاتِبِ. 3. حضرت مي دانستند فتنه هايي به پا خواهد شد و ايشان بايستي تمام نيروي خود را صرف كوركردن چشم هاي آن فتنه ها كند. فرمودند: أيها الناس فَإِنّي فَقَأتُ عَيْنَ الفتنة( نهج البلاغه، خطبه 93.) گويي حضرت وقت را براي اجراي ايده متعالي و عدالت گستر خود مناسب و مردم را براي خلافت و ولايت خويش لايق نمي دانستند. 4. احتمالاً حضرت براي رفع اتهام آزمندي از خود نسبت به رياست و حكومت ابتداءً پيشنهاد مردم را نپذيرفتند چرا كه در برابر اعتراض هاي حضرت نسبت به رفتار خلفاي سه گانه و غصب شدن حق خود، به آن حضرت تهمت داشتن حرص و طمع به رياست مي زدند. چنانكه حضرت مي فرمايند: فَإنْ أَقُلْ يُقْولوا: حَرَصَ عَلَي الْمُلْكِ وَ اِنْ أَسْكُتْ يقولوا: جَزِعَ من الموت هَيْهات بعد اللّتيا وَ الَّتي.( نهج البلاغه، خطبه 5.) ✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی کریمی؛ عضو هیات علمی موسسه امام 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
📢قابل توجه دوستداران فلسفه و عرفان ______________ ✅پایگاه اطلاع رسانی استاد یزدان پناه (حفظه الله) از شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱(ه ق) به صورت رسمی آماده بهره برداری و خدمت رسانی به طالبان علم و معرفت می باشد. آدرس سایت: http://www.syya.ir @AGLOESHG
9.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ حضور یک بهایی مسلمان شده در برنامه زنده صداوسیما 🔹 روایاتی از فرقه ضاله بهاییت به گفته یک مبلغ این فرقه
دکتر احمدحسین شریفی MAANAA_IR@QAUD-20200518-WA0000.mp3
زمان: حجم: 12.65M
🔹نقد سخنان مجتهدشبستري درباره «ضرورت بازسازي فقه عبادات» 🔸جناب شبستري معتقدند عباديات ديني (نماز و روزه و ...) نيازمند اصلاح و تغييرند؛ 🔸بايد متناسب با ساختار رواني افراد و حالاتشان، از آنها خواست که در صورت توان و تمايل نمازهاي يوميه و روزه ماه رمضان را انجام دهند اما اگر به هر دليلي نتوانستند، نبايد گفت که مرتکب گناه و مستحق عقاب شده‌اي! بلکه بايد از آنها خواست کارهاي خوب سبکتر و مناسبتري را انجام دهند. 🔸اصالت را بايد به اخلاق داد و نه احکام و فقه. 🔸تأکيد بر واجب بودن نماز و روزه، موجب نفاق و ريا و اختلافات خانوادگي مي‌شود. ✅جناب استاد شريفي در اين سخنراني ضمن بيان سخنان جناب شبستري، به نقد آنها پرداخته است؛ 🔸تفصيل مباحث را مي‌توانيد از کانال استاد شريفي در پيام‌رسان ايتا دنبال کنید 👆👆👆👆 🆔https://eitaa.com/AhmadHoseinSharifi 🌐 @meshkatnoor