eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️ حاشیه ای بر یک شبه مناظره 📝 حجت الاسلام محمد جعفری ؛ دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی 🔸گفتگوی بین حجت الاسلام دکتر رفیعی و جناب آقا میری انجام شد و گر چه از این جهت مغتنم بود که بالاخره بعد از سالها درخواست گفتگو و مناظره از طرف دغدغه مندانی از جمله راقم این قلم ، این بار جناب آقا میری پاسخ مثبت دادند؛ اما وی با طفره رفتن از عنوان مناظره و تنزل آن به گفتگو، تلاش نمود تا بار انتقادی و چالشی آن را کاهش داده و آن را کم اثر نماید. به هر حال، نفس این دیالوگ و گفتگو، تجربه ارزشمندی است که مانند سایر گفتگوهای علمی و سازنده می تواند در جهت تبیین معارف دینی و تنویر افکار عمومی، به نتایج خوبی منجر شود . هر چند جناب استاد رفیعی از فضلای حوزوی و از سخنرانان به نام کشور می باشند و در این گفتگو هم به نکات و مطالب دقیق و ارزشمندی در نقد برخی گفته های آقا میری اشاره کردند اما مع الاسف به نظر این حقیر، نقطه کانونی گفتار و اندیشه آقا میری در این جلسه مورد توجه آقای رفیعی قرار نگرفت. آقا میری سالیانی است که چه خود بداند و چه نداند در جهت ترویج معنویت بدون شریعت گام بر می دارد. همان که در عرف مردم گفته می شود: « دلت پاک باش». نگاهی گذرا به مطالب وی در کلیپها، پادکستها و پستهای اینستگرام نشان می دهد، آقا میری در پی یک معنویت سیال و فست فودی و یا به عبارتی معنویت کلکسیونی است که با تاکید بر یک نحوه باطن گرایی ، نقش عمل را در رشد و تعالی آدمی کم اهمیت جلوه می دهد. در طول تاریخ همه ادیان و از جمله دین مبین اسلام ما با رویکردهایی این چنین که بنده نام دین لیبرال را بر آن می نهم، مواجه بوده ایم . جالب است در سده های اول اسلامی هم ، همین رویکرد را در تفکر فرقه ای به نام مرجئه می یابیم. مرجئه دایرة مسلمان را توسعه می بخشیدند و مسلمانان مرتکب کبیره حتی حکمرانانی مانند بنی امیه و بنی العباس را مومنانی می دانستند که معذورند و نیز از داوری درباره طرفهای نزاع جهان سیاست خودداری می ورزیدند . آنها معتقد بودند که هر گروهی برای خود دلایل خاص خود را دارد و حقیقت امر بیش ازآن که به ظاهر رفتار برگردد، به نیت افراد بازگشت می کند. طرفداران مرجئه، دخالت عمل را در ایمان نمی پذیرفتند و لذا تکالیف دینی از نظر آنها اهمیت چندانی نداشت. حضرت آیت الله سبحانی در جلد سوم کتاب ملل و نحل( صص 142- 143) بحثی دارند تحت عنوان « خطر مرجئه برای اخلاق جامعه » و در آن جا می‌فرمایند : « اگر تفکر مرجئه بر جامعه حاکم شود، از اسلام جز رسمی و از دین جز اسمی نخواهد ماند که حتی می تواند برای افرادی که حقیقتا بی دین هم هستند، مستمسکی بیافریند. لذا ائمه اطهار علیه اسلام با توجه به خطر این تفکر، دریافتند که رواج این تفکردر جامعه اسلامی و خصوصا شیعه ، آنها را به رسم جاهلیت بر می گرداند و لذا هشدار دادند که: معارف دین را به فرزندان و جوانان خود بیاموزید قبل از آن که گرفتار مرجئه شوند. ( کافی ، ج 6 ، ص 47) در ادامه آیت الله سبحانی می فرمایند که چرا امام در مورد خطر مرجئه، بالخصوص نسبت به جوانان هشدار می دهد؟ علت آن واضح است زیرا آنها سریعتر این نوع تفکر را می پذیرند چرا که این رویکرد با توجیه دینی، به آنها برگ سبزی برای ارتکاب گناهان و رذایل اخلاقی می دهد. » بی تردید بسیاری از طرفداران آقا میری هم از جوانان همین مرز و بوم هستند. نگاهی گذرا به ممبرهای او در اینستاگرام این ادعا را ثابت می کند. بله به قول مردم کف بازار، داشتن هم زمان هم خدا و هم خرما برای بسیاری از این جوانان، شور انگیز و پرجاذبه است به صورتی که هم بتوان در اربعین در پیاده روی کربلا بود و هم در تابستان در سواحل آنتالیا. تساهل و لیبرالیسم دینی، از مهمترین آثار این نگرش می باشد که در نهایت ایمان راستین و صداقت اخلاقی و معنوی انسانها را در عرصه فردی و اجتماعی زیر سوال می برد. در این گفتگو باید دکتر رفیعی نسبت به خطرات این رویکرد و نقد مبانی آن توجه جدی تر می کردند و بحث صرفا معطوف به خلود در جهنم و برخی مباحث فرعی دیگر نمی شد. 👇👇👇👇
همچنین در همین گفتگو، آقا میری با زیرکی ، اندیشه قرائتهای مختلف از دین را مطرح کرد و متاسفانه آقای رفیعی هم متوجه این نکته نشد و از کنار آن گذشت. آقا میری در این نشست مانند همیشه، با برداشتهای تاویلی و خلاف ظاهر از قرآن و تمسک به گفته هایی تقطیع شده از بزرگان در صدد بود تا القا کند که می توان از قرآن برداشتهایی مختلف داشت و البته همه آنها می تواند درست باشد . جا داشت آقای رفیعی با تذکر به این مبانی غلط، به نقد بنیادهای معرفتی نادرست وی می پرداخت. وسخن آخر این که گرچه رعایت اخلاق و ادب در گفتگو از اصول مناظره و گفتگو است ولی این نوع گفتگوها جای نصیحت و موعظه نیست بلکه جای چالش، سنجش و پایش است . 🌐 @meshkatnoor
الموسوعة الرجالية.exe
22.9M
📌نرم افزار نرم افزاری سبک و ساده بدون نیاز به نصب در برای جستجوی اسامی و آثار دانشمندان 👇👇 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
«غرب‌باوری» و «مرعوبیت» ویژگی تقی‌ زاده‌هاست 🎤گفتگو با دکتر موسی حقانی، استاد دانشگاه و رئیس مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر 🔸ویژگی‌ اصلی تقی‌زاده یا جریانی که او به‌ عنوان نمادش معرفی شده، این است که «غرب‌باور» است و نسبت به غرب «مرعوب» است. تقی‌زاده در سال ۱۳۰۶ دو مقاله می‌نویسد و طی آن یک دستورعمل برای تحولات گسترده در ایران را مطرح می‌کند که می‌گوید طی ۱۵ سال باید این اتفاقات در ایران بیفتد. یا در قیاس با همین سند ۲۰۳۰ که توسط تقی‌زاده‌های جدید مطرح شده، آن موقع مدّ نظر تقی‌زاده این بود که طی ۱۵ سال در حوزه‌ی آموزشی، اجتماعی، عمومی، فرهنگی و ... تغییراتی در ایران صورت بگیرد. 🔹آن تفکر تقریباً ۵۰ سال در ایران حاکم بود و ایران را به هیچ جایگاهی در دنیا نرساند. ما در دوره‌ی پهلوی نه حرفی در عرصه‌ی تولید علم داشتیم و نه توانستیم بر اساس مصالح خودمان نوع پیشرفت را در کشورمان تعریف کنیم. 🔸تقی‌زاده‌های جدید و امروزی درواقع شکل نوین و احیاشده‌ی تفکرات میرزا ملکم خان و تقی‌زاده هستند. در آن مقطع ایران را قابل پیشرفت و توسعه بر اساس تفکر ملی و بومی نمی‌دانستند و معتقد بودند که ما باید در نظام بین‌الملل ادغام شویم. در این ادغام شما عملاً هویت ملی خودتان را از دست می‌دادید. برای مطالعه متن کامل این گفتگو به نشانی زیر مراجعه کنید:👇👇 https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=42953
هدایت شده از @javadgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬆️⬆️⬆️⬆️ حسن آقامیری در این پادکست، پلورالیسم دینی را در ذهن مخاطبانش تثبیت می کند. ❓❓آقامیری می گوید: عبادت= انتخاب انسان عبادت کسب رضای الهی نیست. 🔆 این منطق آقامیری بر خلاف تعالیم قرآن است که طبق آن، مومنان باید به دنبال کسب رضایت خداوند متعال باشند. ✳️يحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَن يُرْضُوهُ إِن كَانُوا مُؤْمِنِينَ(توبه، ۶۲) ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ [ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺣﻴﻠﻪ ﻭ ﺗﺰﻭﻳﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻌﺬﻭﺭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎﺭﺷﺎﻥ ] ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺭﺍﺿﻲ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺳﺎﺯﻧﺪ ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﺮ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﺭﺍ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﻛﻨﻨﺪ . ❇️ قرآن از حضرت موسی ( علیه السلام) چنین نقل می کند که: «قَالَ ... وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضَىٰ»(طه، ۸۴) موسی ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﻦ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﺷﺘﺎﻓﺘﻢ ﺗﺎ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﻮﻱ .
1399-03-31-ShibahatJamiyat-OstadMortezaMosavii.mp3
4.83M
بررسي و پاسخ به شبهات افزايش جمعيت (جلسه دوم) حجت الاسلام و المسلمين سيدمرتضي موسوي؛ کارشناس مسائل جمعیتی و دانش آموخته سطح عالی کلام 1399-3-31 🌐 @meshkatnoor
✅ نکاتی در مورد گفتگوی آقایان رفیعی و آقا میری : 1- بنده آقای آقامیری را تأیید نمی‌کنم اما معتقدم «مواجهه‌ی رو در رو»، می‌تواند بسیاری از ذهنیت‌ها و رفتارها را تعدیل کند؛ بنده به جدّ، معتقدم بخش وسیعی از اختلافات اجتماعی و سیاسی، محصول ذهنیت‌های اشتباه از همدیگر است، 2- آقای آقامیری گفت؛ سخنان مرا تقطیع کرده‌اند! فارغ از موجه‌بودن یا نبودن این‌سخن، بنده بارها گفته‌ام کار رسانه در عصر حاضر، رساندنِ واقعیت‌ها به مخاطب نیست، بلکه کارش «ساختن ذهنیت مخاطب، برای قضاوت‌های جهت‌دار» است، لذا هم مسؤولان قضائی باید فکری کنند و هم سواد رسانه‌ای مردم باید بالا برود؛ باور کنیم بسیاری از خبرها مهندسی می‌شود تا قضاوت‌ها را مهندسی کنند. 3- به نظرم مسأله‌ی خلود مشرکان، مسأله‌ای نیست که محور گفتگو یا یکی از اصلی‌ترین محورها در این‌گونه گفتگوها شود، بلکه آن‌چه بایستی محور گفتگو قرار می‌گرفت ، «نقش بازدارنده‌ی عذاب‌ الهی» است، این همان موضوعی است که «جریان اباحی‌گری» از غفلت جامعه‌ی دینی نسبت به آن، برای نفی هنجارهای دینی، استفاده می‌کند و آقای آقامیری به عنوان یکی از ابزارهای این جریان مورد سوء‌استفاده قرار گرفته. جریان اباحی‌گری، تلاش می‌کند همه‌ی بازدارنده‌ها؛ چه درونی و چه بیرونی را نفی کند تا فضای فرهنگی رها شود؛ انکار عذاب‌‌‌‌های شدید الهی، گسترش فرهنگ «به‌تو‌چه!»، تفکر «از دینش مپرس» و نفی مقاومت‌ اجتماعی در مقابل هنجارشکنی‌ها، همگی، از این‌قبیل‌اند. 📝 حجت الاسلام احمد فربهی؛ استاد حوزه علمیه 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
💠علوم شناختی به پنج دانش اطلاق می شود که عبارتند از: 1️⃣عصب شناسی شناختی Cognitive neuroscience 2️⃣روان شناسی شناختی Psychology Cognitive 3️⃣هوش مصنوعی Artificial intelligence 4️⃣زبان شناسی شناختی Cognitive linguistics 5️⃣فلسفه ذهن philosophy of mind البته برخی علوم کامپیوتری را هم به این مجموعه افزوده اند. ✅هر یک از این دانش ها به گونه ای با تحلیل ذهن و پدیده ادراک سرو کار دارد و در مجموع این دانش ها، به طور مستقیم یا غیر مستقیم به بررسی فرایند شناخت و نحوه پردازش اطلاعات در ذهن مربوط می شوند. زبان شناسی شناختی امروزه دارای گرایش ها و مکاتب زیادی است که به موارد ذیل می توان اشاره کرد: 1️⃣دستور زبان شناختی ( لنگ اکر) 2️⃣معناشناسی قالب ( فیلمور) 3️⃣تعبیر دستور زبانی ( تالمی) 4️⃣شبکه شعاعی ( بروگمان و لیکاف) 5️⃣نظریه پیش نمونه ( راش و گیرارتس) 6️⃣شبکه طرح واره ( تاگی) 7️⃣استعاره مفهومی ( لیکاف) 8️⃣طرح واره تصویری ( گیبسن و کلستن) 9️⃣فضاهای ذهنی ( فوکونیه و ترنر) 🔶آنچه زبان شناسان شناختی را علی رغم همه اختلافات با یکدیگر متحد می کند، تعهد آن ها در مقابل این اصل است که عبارت های زبان شیوه خاصی از ادراک صحنه جاری زندگی روزمره را کدگذاری و نشانه شناسی می کند. 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🎧🎤📱🎥وبینار تخصصی با موضوع: 📚حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی 👈ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی (عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) 📅🕑تاریخ و زمان: دوشنبه، ۲تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲ الی ۱۳ 📌آدرس: www.b2n.ir/wbnr99 ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
هدایت شده از تنویر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍پشت پرده های شفقنا قسمت دوم 👈در این قسمت به حامی مالی این خبرگزاری می پردازیم. خبرگزاری شفقنا با آدرس موسسه «آل البیت» به ثبت رسیده. شاید یکی از دلایلی که این موسسه نام شفقنا را در لیست خدمات خودش درج نکرده، مدیر این خبرگزاری باشد. 👈ابوالفضل فاتح، مسئول رسانه ای میرحسین موسوی در انتخابات 88 و کسی که رنگ سبز را به عنوان نماد تبلیغاتی این ستاد اعلام کرد. او پس از اخراج از ایسنا، با مساعدت موسسه آل البیت، شفقنا را تاسیس کرد. 👈توقع این بود که جناب حجه الاسلام شهرستانی با گشاده دستی و امکانات بین المللی که در اختیار دارند، طوماری از فعالیت هایشان در راستای تقویت تفکر انقلابی در حوزه های علمیه ارائه کنند، اما اکنون با مواردی همچون شفقنا مواجه می شویم! تما شا و دانلود با کیفیت HD👇 Aparat.com/Tanwir @Tanwir
هدایت شده از آرشيو كانال قديم كانون تا 17 مهر 1402
نشریه فرهنگ پویا شماره 43.pdf
6.94M
💥توجه💥 💥توجه💥 🌟شماره جدید نشریه به چاپ رسید. هم‌اکنون فایل PDF نشریه در اختیار شماست. 💫بلاها، حکمت‌ها و رسالت، کلیدواژه‌هایی هست که در این نشریه به طور تخصصی بررسی شده‌اند. 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸داوکینز:من فکر میکنم اکثرا انسانها با رد خدا احساس رهایی و آزادی می کنند😁 🔹بن استین: شما دانشمندی این داده هاتو از کجا آوردی؟!😐 🔸داوکینز : چندتا نامه به دستم رسیده 😅 🔹بن استین : از بین ۸میلیارد انسان تو با چندتا نامه به این نتیجه رسیدی اکثرا انسانها با رد خدا احساس آزادی می کنند؟! واویلا😂 🌐 @meshkatnoor
⁉️ ایرانیان چگونه شیعه شدند؟ 🔶 متأسفانه پیام های مغرضانه درباره نحوه شیعه شدن ایرانیها در فضای مجازی توسط وهابیون ،تکفیری و باستانگرایان پیرامون چگونگی شیعه شدن ایرانیان منتشر می شود و شیعه شدن آنان را از ترس شمشیر صفویه می دانند و مطالبی دروغ درباره شکنجه وحشیانه مردم تبریز توسط حکومت صفویه منتشر میشود که خنده آور است. سؤال اینجاست آیا میشود کسی را بزور عاشق چیزی کرد؟!!!! پاسخ قطعا خیر است. ✅پاسخ ✨ باید بپذیریم که استقرار و نفوذ یک مذهب در میان یک قوم، امری نه دفعی بلکه به صورت تدریجی است. ما نباید به دنبال تاریخ خاص و معینی باشیم. به نظر میرسد از زمانی که اولین ایرانی به تشیع گرایش یافته تا زمانی که تشیع در ایران فراگیر شد و اکثریت ایرانیان را شیعیان تشکیل دادند، حدود 10 قرن به طول انجامیده باشد. اتفاقاتی که طی 10 قرن اولیه اسلام در ایران به وقوع پیوست باعث فراگیری تشیع در ایران شد که به اجمال میتوان آنها را اینگونه مرور کرد، هرگز بحث زور و شکنجه و کشتار حقیقت ندارد و متأسفانه دشمنان تشیع تاریخ را جعل می کنند تا علت شیعه شدن مردم ایران مخفی بماند.: 1 ـ 2. نخست آنکه «جناب سلمان صحابه با وفای پیامبر و اهل بیت، فردی ایرانی و شیعی بود. در یمن نیز ایرانیانی وجود داشتند که متمایل به سمت اهل بیت بودند. یمن توسط حضرت علی (ع) و در زمان حیات رسول اکرم (ص) به اسلام ایمان آورد و اهل یمن از همان زمان با حضرت علی (ع) آشنا شدند؛ در حالی که ساحل خلیج فارس تا یمن تحت نفوذ ایران بود. 2 ـ 2. در دوره خلیفه دوم، وی تبعیضهایی بین عرب و عجم قائل شد که موجب آزردگی خاطر ایرانیان گردید. پس از کشته شدن خلیفه دوم به دست یک ایرانی، فرزند وی چند تن از ایرانیان موجود در مدینه را به قتل رساند. اما وقتی حضرت علی(ع) به حکومت رسید اعلام کرد که بین عرب و عجم تفاوتی نیست و عرب هیچ گونه فضلی بر عجم ندارد و این باعث شد تا ایرانیان به حضرت علی(ع) گرایش پیدا کنند. همچنانکه «امام زین العابدین(ع)» با خریدن و آزاد کردن تعداد زیادی از بردگان و بندگان غیر عرب، جمعیت زیادی از موالیان در مدینه ایجاد کرد که محب اهل بیت(ع) بودند. 3 ـ 2. پس از شهادت حسین بن علی(ع) ایرانیان متوجه شدند از اسلام دو قرائت وجود دارد: اسلام یزیدی و اسلام حسینی. بنی امیه با آن سابقه ظلمها و اعمال تبعیضها نمیتوانست در قلوب ایرانیان جایی داشته باشد و به صورت طبیعی ایرانیان به سوی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) گرایش پیدا کردند و بعدها در سقوط بنی امیه بیشترین کمکها را نمودند. زیرا بنی عباس با شعار حمایت از آل محمد (ص) قیام کردند. اما بعد معلوم شد که این جریان نیز با جریان اهل بیت فاصله دارد. 4 ـ 2. در طول تاریخ، برخی از شاگردان امام جعفر صادق و سایر ائمه ـ علیهم السلام ـ در ایران حضور یافتند و به طور گسترده مکتب اهل بیت(ع) را تبلیغ کرده و ایرانیان را به مذهب آنان دعوت میکردند. 5 ـ 2. حضور حضرت امام رضا(ع) در خراسان عامل دیگری است. یکی از دلایلی که «مأمون» میخواست امام رضا(ع) را ولیعهد کند، مقابله با عربهایی بود که از برادرش «امین» حمایت میکردند. تحلیل وی این بود که با ولایت عهدی امام رضا(ع) هم ایرانیان شیعی را به سوی خود جذب خواهد کرد و هم شیعیان عرب؛ و این باعث تقویت قدرت وی و ضعف امین خواهد شد. 6 ـ 2. بسیاری از امام زادگان از ظلم «منصور دوانیقی» و دیگر خلفای ستمگر به ایران آمدند و پراکندگی آنان در سراسر ایران عامل دیگری در گسترش تشیع در ایران بود. همانطور که حضور «حضرت معصومه(س)» در قم، «حضرت شاه چراغ(ع)» در شیراز و «حضرت عبدالعظیم(ع)» در ری، از دلایل مهم روی آوری مردم ایران به سمت تشیع است. 7 ـ 2. در عصر سلاطین شیعهی آلبویه موجبات تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) بیش از پیش فراهم شد و کتب مهم شیعی مثل تهذیب، استبصار، کافی و من لایحضره الفقیه در این زمان تألیف شد. بزرگانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی توانستند در این عصر اسلام شیعی را به مردم معرفی نمایند. 8 ـ 2. در دوره ایلخانان، حضور علامه حلی به مدت 10 سال در ایران و آزادی وی در بیان احکام و مهارت او در فقه و کلام و نیز تلاشهای «خواجه نصیر الدین طوسی» عامل دیگری در این زمینه است. 9 ـ 2. حلقه آخر این جریان تاسیس دولت صفویه و اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی و حضور و دعوت از علمای شیعه از سراسر جهان اسلام است. این همه سبب شد تا بالاخره در عصر صفویه پس از طی 10 قرن، اسلام شیعی در ایران گسترش یابد و به صورت یک مکتب و مذهب فراگیر در این کشور معرفی شود. 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
شما می‌توانید نسخه PDF این نشریه را از کانال نشریه فرهنگ پویا در ایتا به آدرس:https://eitaa.com/farhang_puya/6431 دریافت و یا نسخه چاپی آن را به شماره تلفن: 02536622597 شمارش دهید
52.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ به چند شبهه‌ی آتئیست‌ها؛ سوالاتی که هر مسلمانی باید از پاسخ آن اطلاع کافی داشته باشد. 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ؛ دانشیار موسسه امام خمینی 🔺جلسه دوم 🔸 ؛ دوقطبی دعا و درمان 🌐 @meshkatnoor @hekmateislami
🔵ویژه برنامه فرهنگی – اعتقادی «پرسمان»👆👆👆👆 🔸«پرسمان» عنوان ویژه برنامۀ فرهنگی- اعتقادی است که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی تهیه، تنظیم و به صورت مجازی پخش و منتشر می شود. با توجه به شرایط کرونایی کشور و تحت تاثیر قرار گرفتن امور فرهنگی- اعتقادی، مجمع عالی حکمت اسلامی بخش اول مجموعه «پرسمان» را با رویکرد پاسخ به شبهات کرونایی آماده و در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. 🔹در این ویژه برنامۀ اعتقادی «پرسمان»، تلاش شده است برخی از شبهات اعتقادی مرتبط با کرونا مطرح شده و توسط اساتید و کارشناسان متخصص پاسخ های لازم ارائه شود. این مجموعه در قالب مستندهای تصویری کمتر از ۷ دقیقه، تهیه شده است که از طریق فضاهای مجازی زیر منتشر می شود. http://aparat.com/hekmateislami http://instagram.com/hekmate_islamihttp://hekmateislami.com/?p=10711 @meshkatnoor @hekmateislami
کتاب «انسان، مَثَل اعلای خدا در فلسفه آکوئیناس و حکمت صدرایی» منتشر شد حوزه/ کتاب «انسان، مَثَل اعلای خدا در فلسفه آکوئیناس و حکمت صدرایی» به قلم مجتبی افشارپور و از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد. به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «انسان، مَثَل اعلای خدا در فلسفه آکوئیناس و حکمت صدرایی» پژوهشی تطبیقی در باب مَثَل اعلای خداوند تعالی می باشد. بر اساس این گزارش، این اثر به دنبال معرفی انسان به عنوان مَثَل اعلای خدا در اندیشه فلسفی قدیس آکویناس و حکیم ملاصدرا و بررسی تطبیقی نظریه این دو فیلسوف نامدار است. مَثَل اعلا بودن انسان در ابعاد گسترده قابل پیگیری است و نفس انسانی در هر کدام از ساحتهای ذات و صفات و افعال مَثَل اعلای خدا است؛ از سوی دیگر برای حل برخی مشکلات معرفتی در حوزه اسماء و صفات الهی باید از مَثَل اعلی بودن انسان برای خداوند استفاده نمود؛ به علاوه تبیین این نظریه و بررسی تطبیقی آن متفرع بر برخی مسائل در حوزه های وجودشناختی، خداشناختی و نفس شناختی در اندیشه دو فیلسوف است؛ همچنین در متون مقدس اسلام و مسیحیت نصوص و اشاراتی در این زمینه موجود است. نویسنده در این کتاب تلاش دارد که پژوهش تطبیقی خود را با در نظر گرفتن همه جنبه های ذکر شده به سرانجام برساند و وجهی نوین از جنبه بین الادیانی و تقریبی این نظریه را نیز ارائه نماید. 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز درگذشت حکیم متأله 🏳آیت الله میرزا احمدآشتیانی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی 💠رهبرانقلاب ‼️نباید حوزه قم از مرکزیت فلسفه اسلامی بیفتد والا خسارت است! ۸۲/۱۰/۲۹ ‼️حوزه تهران در علوم عقلی شخصیتهای بزرگی داشت، مثلاً آمیرزا مهدی آشتیانی، آمیرزا احمد آشتیانی، مرحوم شاه‌آبادی. مرحوم آمیرزا مهدی خیلی معروف است لکن میرزا احمد آشتیانی به عنوان یک حکیم، معروف نیست؛ در حالیکه ایشان فلسفه‌دان بزرگ و واقعاً حکیم بوده است! ۹۷/۲/۳ ‼️حوزه مشهد هم یک روزی در کشور ما کانون حکمت بوده است. یعنی حکمای بزرگی مثل مرحوم آقا بزرگ حکیم، پسرش آقا میرزا مهدی حکیم، یا شیخ اسدالله یزدی اینها همه در مشهد بودند، یا مرحوم حاج فاضل سبزواری الاصلِ سَرخَروی در مشهد در عین حال که ملّا و مدرّس فقه و اصول بود، لیکن اهل حکمت بود. بنابراین مشهد مرکزِ اینجوری بوده. خب، دقت نکردند، توجه نکردند، یکباره از بین رفت؛ مشهد تبدیل شد به یک مرکز ضد حکمت اگر شما هم توجه نکنید، حوزه قم اینجوری میشود! ۹۱/۱۱/۲۳ @Jahade_tabeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ؛ دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی 🔺جلسه سوم 🔸 و الهیات رنج 1 🌐 @meshkatnoor @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سخنان علامه مصباح یزدی در مورد شهید بهشتی 🔹 علاقه و دوستی علامه نسبت به آیت الله شهید بهشتی به قدری بود که برخی انقلابیون به علامه مصباح ایراد گرفتند که وی (علامه مصباح) بهشتی را تبدیل به بت کرده است!!! 👈 به گونه اي وانمود مي كنند كه نسل امروز گمان مي كنند شهيد بهشتي ميانه خوبي با علامه مصباح نداشته است... سالروز شهادت آیت الله دکتر 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
هدایت شده از فکرت
دیده بان 5 نهایی.pdf
12.97M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ پانزدهم خرداد 99 🔻(شماره پنجم) 🔹 اکنون که به شماره پنجم نشریه رسیدیم، تصمیم بر این شد که تغییرات مختصری در سبک فرم ارائه کار صورت بگیرد که امیدواریم مورد پسند واقع شود. 🔸در شماره بخش‌های جدیدی با عنوان (ویژه)، (پرسش)، (بازتاب) و (چالش) در نظر گرفته شد که چینش و خوانش مباحث مطرح شده در بستر بهتر و مناسب‌تری در اختیار مخاطبین قرار بگیرد. ✅ در این بخش‌ها محور خاصی را پوشش می‌دهند و سعی شده گلچین مسائل ذیل آن محور قرار داده شود و به صورت کلی‌تر نیز تحلیل گردد. کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
1399-4-07-ShibahatJamiyatOstadMortezaMosavii.mp3
3.29M
✅ بررسي و پاسخ به شبهات افزايش جمعيت (جلسه سوم) 🎧🎤حجت الاسلام و المسلمين سيدمرتضي موسوي؛ کارشناس مسائل جمعیتی و دانش آموخته سطح عالی کلام 🌐 @meshkatnoor